با ما همراه باشید

ابراهیم حاتمی کیا در چهارمین روز از سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به هنرجویان کارگاه «کارگردانی» توصیه کرد حتما در ساخت آثارشان از طراحی کانسپت استفاده کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه آموزشی «کارگردانی» ظهر  یکشنبه دوم اردیبهشت با حضور ابراهیم حاتمی کیا نویسنده و کارگردان ایرانی در پردیس چارسو محل برگزاری سی‌و‌ششمین جشنواره حهانی فیلم فجر برپا شد. سهیل دانش اشراقی طراح کانسپت‌های فیلم‌های اخیر حاتمی‌کیا نیز در این نشست حضور داشت.

ابراهیم حاتمی کیا در این جلسه با اشاره به استفاده از طراحی کانسپت در سه فیلم اخیرش گفت: «اگر فرض ما بر این باشد که فیلم‌نامه آماده است و با پروداکشن بزرگی روبه رو هستیم لازم است که حتمن قبل از شروع تولید به این فیلم‌نامه عینیت بخشیده شود و کارگردان تصوراتش را رو کاغذ بیاورد، البته می‌دانم که ما عادت داریم عینیت در حین فیلم‌برداری ایجاد شود.»

ابراهیم حاتمی کیا در ادامه صحبت‌های خودش در مورد نحوه عینیت بخشی در سینمای ایران عنوان کرد: «فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های سینمای ایران شناور بودن فیلم‌سازها است. فیلم‌ساز ایرانی به شکل شهودی و درونی با شرایطی که رخ می‌دهد تطبیق پیدا می‌کند. این پدیده ویژگی سینمای رئالیستی است و سینمای ایران هم در این زمینه موفق بوده با این حال وقتی قرار است یک فیلم با نگاه صنعتی تولید شود گروه باید به شکل دقیق توجیه باشد. در این شرایط حتمن باید تصورات کارگردان تصویر شده باشد و وجود مرحله کانسپت بسیار ضروری است البته این بخش هنوز در سینمای ایران جا نیفتاده اما بسیار مهم است.»

حاتمی‌کیا توضیح داد: «کارگردان برای طراحی یک کانسپت خوب باید مانند یک متهم تمامی تصاویری را که در ذهنش وجود دارد به طراح کانسپت بگوید تا او بتواند آن‌ها را نقاشی کند. متاسفانه در سینمای ایران معتقد هستند این کار لوکس و به دردنخور است اما من در سه پروژه اخیرم بسیار از این کار بهره بردم حتی معتقدم این کار به لحاظ اقتصادی هم بسیار اثرگذار است . علاوه بر این اگر طراح کانسپت به روز نباشد و فهم سینمایی نداشته باشد ممکن است تصاویر بسیار زیبایی خلق کند اما در ساخت اثر نهایی که یک فیلم بزرگ است به کار نیاید. به همین دلیل طراحی کانسپت کار هر کسی نیست و باید توسط هنرمندی اجرا شود که علاوه بر نقاشی و طراحی در حوزه سینما هم با سواد باشد.»

کارگردان فیلم «روبان قرمز» در مورد تاثیرات زیاد طراحی کانسپت در آخرین اثرش گفت: «در فیلم «به وقت شام» در صحنه‌ای می‌خواستیم آذوقه‌های کمکی را که از آسمان به سمت زمین فرستاده می‌شوند تجسم کنیم و برای این که به خروجی نهایی برسیم فیلم‌ها و تصاویر بسیار زیادی متعلق به همان منطقه را دیدیم سپس طراح کانسپت همه‌ این‌ها را روی کاغذ آورد. با این شکل عوامل فیلمبرداری، طراح صحنه و.. تا حدود زیادی متوجه می‌شوند که باید چگونه کار کنند. این کمک می‌کند که همه عوامل تصور یکسانی از یک پلان داشته باشند. یکی از گرفتاری های همیشگی کارگردان، طراح صحنه و… برای اجرای یک پلان نداشتن تصور یکسان از فضا است اما با این کار دیگر چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.»

او افزود: «در واقع کانسپت به ما می‌گوید که چه چیز را می‌خواهیم و چه چیز را نمی‌خواهیم، وقتی ما از خواسته‌های خود به عنوان کارگردان آگاه باشیم، می‌توانیم آنها را به باقی تیم انتقال دهیم. البته بعضی از اوقات کانسپت بخشی از بی‌سوادی ما را به رخ می‌کشد و ممکن است به ما بگوید که هنوزآماده زایش هنری نیستیم.»

ابراهیم حاتمی کیا در پایان به تفاوت طراحی کانسپت و استوری برد اشاره کرد: «طراحی کانسپت با استوری برد کاملن متفاوت است. طراحی کانسپت فضای کلی را نشان می‌دهد و رنگ‌ها، ویژگی‌های صحنه و… را به ما می‌گوید اما استوری برد یک بحث فنی است و با مونتاژ ارتباط دارد. ممکن است یک طراحی کانسپت تبدیل ۲۰ پلان شود و ممکن است از ساختش پشیمان شوید اما در استوری برد به شکل دقیق تقطیع پلان‌ها تصویر شده است.»

 

از «به‌وقت شام» بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم «به‌وقت شام» | لینک تماشا

گزارش نشست خبری فیلم «به‌وقت شام» بخش اول | لینک تماشا

گزارش نشست خبری فیلم «به‌وقت شام» بخش دوم | لینک تماشا

گفت‌وگو با هادی حجازی‌فر | لینک تماشا

گفت‌وگو با کارن همایون‌فر َ| لینک تماشا

 

از دارالفنون بیش‌تر ببینید:

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی مهران کاشانی | لینک تماشا

 

سینمای ایران

معرفی مستند چی‌چکا | مردی که تنها رفت و تنها ماند!

مستند چی‌ چکا

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی مستند چی چکا را به کارگردانی رها فریدی که به زندگی ابراهیم منصفی می‌پردازد با کیفیت دل‌خواه ببینید

از مستند چی چکا بیش‌تر بدانید:

چی چِکا که به بندرعباسی به معنی قصه ی شب است، مستندی است موزیکال و مردم نگار.

فیلم روایتگر زندگی پرچالش خنیاگر هرمزگانی، ابراهیم منصفی‌ست. او ریتم و سروده های بومی اش را با گیتار همراه کرد و ترانه هایی از عشق، رنج و آزادی به یادگار گذاشت.

در کنار معرفی مستند چی‌ چکا بیش‌تر ببینید:

معرفی نمایش احتمال اشتباه به کارگردانی حسین جمالی

«چی چکا»، پنجره ای به جنوب ایران باز می کند؛ معرف موسیقی محلی و معاصر بندرعباس است و آداب و رسوم مردمان این منطقه را به تصویر می کشد.

کارگردان و تهیه‌کننده این اثر رها فریدی‌ست که در سال ۹۶ مراحل تصویربرداری آن به اتمام رسید.

در کنار معرفی مستند چی‌ چکا بیش‌تر ببینید:

معرفی نمایش فرانکنشتاین با بازی پژمان جمشیدی، آناهیتا افشار و بانیپال شومون

ابراهیم منصفی، رحمان رکنی، رضا کولغانی، ابراهیم علوی، هادی آرمین و جمعی از مردم هرمزگان در این اثر حضور دارند و روایت‌هایی را از خالق موسیقی اصیل بندرعباس می‌گویند.

«چی چکا» ادای دینی است به سرزمین مادری فیلم و هنرمندان مستقلی که در زمان حیاتشان شناخته نشدند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم مشت آخر به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده

فیلم مشت آخر

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم مشت آخر را به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده و بازی گوهر خیراندیش، احمد نجفی، رامین راستاد، گلناز خالصی و مهدی فخیم‌زاده با کیفیت دل‌خواه از آرت‌تاکس ببینید.

در کنار تماشای معرفی فیلم مشت آخر از این فیلم بیش‌تر بدانید:

فیلم سینمایی «مشت آخر» جدیدترین فعالیت سینمایی مهدی فخیم زاده در مقام کارگردان روی پرده رفته است.

در کنار تماشای  معرفی فیلم مشت آخر ببینید:

معرفی فیلم خداحافظ دختر شیرازی با بازی افشین هاشمی و شبنم مقدمی

فخیم زاده نگارش فیلمنامه فیلم جدید خود را به عهده داشت و توانست پس از حدود یک سال پیش‌تولید، سال گذشته آن را جلوی دوربین ببرد.

در «مشت آخر» با نام قبلی «مشت در وقت اضافه»، گوهر خیراندیش، احمد نجفی، رامین راستاد، گلناز خالصی، همراه با خود مهدی فخیم زاده به ایفای نقش می‌پردازند.

«سیدحامد حسینی» تهیه‌کنندگی «مشت آخر» را بر عهده گرفته است.

آخرین ساخته مهدی فخیم زاده در سینما به ۱۴ سال پیش و به فیلم «هم نفس» برمی‌گردد که با بازی رویا نونهالی، مریلا زارعی، ناصر آقایی و خود وی در سال ۸۲ روی پرده سینماها رفت.

«مشت آخر» نوزدهمین تجربه کارگردانی فخیم زاده محسوب می‌شود.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم خداحافظ دختر شیرازی با بازی افشین هاشمی و شبنم مقدمی

فیلم خداحافظ دختر شیرازی

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم خداحافظ دختر شیرازی را به نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی و بازی شبنم مقدمی، افشین هاشمی، حسین محب اهری، مونا فرجاد، حسین یاری، هومن برق نورد، هدایت هاشمی و رسول صدرعاملی با کیفیت دل‌خواه ببینید.

در کنار تماشای معرفی فیلم چشم و گوش بسته از این فیلم بیش‌تر بدانید:

افشین هاشمی در پنجمین تجربه کارگردانی خود به سراغ یک اقتباس از نویسنده‌ای معروف رفته است.

«خداحافظ دختر شیرازی» که به نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی جلوی دوربین رفته، اقتباسی از فیلم‌نامه نیل سایمون با نام «دختر خداحافظی» است که پیش‌تر و براساس این فیلم‌نامه در سال ۱۹۷۷ فیلمی با همین نام به کارگردانی هربت راس در ژانر کمدی رمانتیک ساخته شده بود.

در کنار تماشای  معرفی «چشم و گوش بسته» ببینید:

معرفی فیلم چشم و گوش بسته با بازی امین حیایی و بهرام افشاری

شبنم مقدمی بازیگر اصلی فیلم هاشمی است که در «خداحافظ دختر شیرازی» نقش کاراکتری را بازی می‌کند که مارشا میسن در سال ۱۹۷۷ در فیلم کلاسیک «دختر خداحافظی» ایفاکرده بود و ایفای نقش مقابل او را افشین هاشمی برعهده دارد.

جدیدترین ساخته‌ی افشین هاشمی از نیمه‌‌‌ی آذر راهی پرده سینماهای سراسر کشور شد تا پس از آن‌که نتوانست در جشنواره فجر حضور پیدا کند، مخاطبان خود را در اکران عمومی پیدا کند.

در خلاصه داستان «خداحافظ دختر شیرازی» آمده است:

یکی از شیراز، یکی از آبادان، هر ۲ در تهران! مجبورند فعلن با هم سر کنند تا محمودِ نارفیق را پیدا کنند.

در این فیلم علاوه‌بر شبنم مقدمی و افشین هاشمی بازیگرانی همچون حسین محب اهری، مونا فرجاد، حسین یاری، هومن برق نورد، هدایت هاشمی و رسول صدرعاملی حضور دارند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها