با ما همراه باشید

ابراهیم حاتمی کیا در چهارمین روز از سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به هنرجویان کارگاه «کارگردانی» توصیه کرد حتما در ساخت آثارشان از طراحی کانسپت استفاده کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه آموزشی «کارگردانی» ظهر  یکشنبه دوم اردیبهشت با حضور ابراهیم حاتمی کیا نویسنده و کارگردان ایرانی در پردیس چارسو محل برگزاری سی‌و‌ششمین جشنواره حهانی فیلم فجر برپا شد. سهیل دانش اشراقی طراح کانسپت‌های فیلم‌های اخیر حاتمی‌کیا نیز در این نشست حضور داشت.

ابراهیم حاتمی کیا در این جلسه با اشاره به استفاده از طراحی کانسپت در سه فیلم اخیرش گفت: «اگر فرض ما بر این باشد که فیلم‌نامه آماده است و با پروداکشن بزرگی روبه رو هستیم لازم است که حتمن قبل از شروع تولید به این فیلم‌نامه عینیت بخشیده شود و کارگردان تصوراتش را رو کاغذ بیاورد، البته می‌دانم که ما عادت داریم عینیت در حین فیلم‌برداری ایجاد شود.»

ابراهیم حاتمی کیا در ادامه صحبت‌های خودش در مورد نحوه عینیت بخشی در سینمای ایران عنوان کرد: «فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های سینمای ایران شناور بودن فیلم‌سازها است. فیلم‌ساز ایرانی به شکل شهودی و درونی با شرایطی که رخ می‌دهد تطبیق پیدا می‌کند. این پدیده ویژگی سینمای رئالیستی است و سینمای ایران هم در این زمینه موفق بوده با این حال وقتی قرار است یک فیلم با نگاه صنعتی تولید شود گروه باید به شکل دقیق توجیه باشد. در این شرایط حتمن باید تصورات کارگردان تصویر شده باشد و وجود مرحله کانسپت بسیار ضروری است البته این بخش هنوز در سینمای ایران جا نیفتاده اما بسیار مهم است.»

حاتمی‌کیا توضیح داد: «کارگردان برای طراحی یک کانسپت خوب باید مانند یک متهم تمامی تصاویری را که در ذهنش وجود دارد به طراح کانسپت بگوید تا او بتواند آن‌ها را نقاشی کند. متاسفانه در سینمای ایران معتقد هستند این کار لوکس و به دردنخور است اما من در سه پروژه اخیرم بسیار از این کار بهره بردم حتی معتقدم این کار به لحاظ اقتصادی هم بسیار اثرگذار است . علاوه بر این اگر طراح کانسپت به روز نباشد و فهم سینمایی نداشته باشد ممکن است تصاویر بسیار زیبایی خلق کند اما در ساخت اثر نهایی که یک فیلم بزرگ است به کار نیاید. به همین دلیل طراحی کانسپت کار هر کسی نیست و باید توسط هنرمندی اجرا شود که علاوه بر نقاشی و طراحی در حوزه سینما هم با سواد باشد.»

کارگردان فیلم «روبان قرمز» در مورد تاثیرات زیاد طراحی کانسپت در آخرین اثرش گفت: «در فیلم «به وقت شام» در صحنه‌ای می‌خواستیم آذوقه‌های کمکی را که از آسمان به سمت زمین فرستاده می‌شوند تجسم کنیم و برای این که به خروجی نهایی برسیم فیلم‌ها و تصاویر بسیار زیادی متعلق به همان منطقه را دیدیم سپس طراح کانسپت همه‌ این‌ها را روی کاغذ آورد. با این شکل عوامل فیلمبرداری، طراح صحنه و.. تا حدود زیادی متوجه می‌شوند که باید چگونه کار کنند. این کمک می‌کند که همه عوامل تصور یکسانی از یک پلان داشته باشند. یکی از گرفتاری های همیشگی کارگردان، طراح صحنه و… برای اجرای یک پلان نداشتن تصور یکسان از فضا است اما با این کار دیگر چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.»

او افزود: «در واقع کانسپت به ما می‌گوید که چه چیز را می‌خواهیم و چه چیز را نمی‌خواهیم، وقتی ما از خواسته‌های خود به عنوان کارگردان آگاه باشیم، می‌توانیم آنها را به باقی تیم انتقال دهیم. البته بعضی از اوقات کانسپت بخشی از بی‌سوادی ما را به رخ می‌کشد و ممکن است به ما بگوید که هنوزآماده زایش هنری نیستیم.»

ابراهیم حاتمی کیا در پایان به تفاوت طراحی کانسپت و استوری برد اشاره کرد: «طراحی کانسپت با استوری برد کاملن متفاوت است. طراحی کانسپت فضای کلی را نشان می‌دهد و رنگ‌ها، ویژگی‌های صحنه و… را به ما می‌گوید اما استوری برد یک بحث فنی است و با مونتاژ ارتباط دارد. ممکن است یک طراحی کانسپت تبدیل ۲۰ پلان شود و ممکن است از ساختش پشیمان شوید اما در استوری برد به شکل دقیق تقطیع پلان‌ها تصویر شده است.»

 

از «به‌وقت شام» بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم «به‌وقت شام» | لینک تماشا

گزارش نشست خبری فیلم «به‌وقت شام» بخش اول | لینک تماشا

گزارش نشست خبری فیلم «به‌وقت شام» بخش دوم | لینک تماشا

گفت‌وگو با هادی حجازی‌فر | لینک تماشا

گفت‌وگو با کارن همایون‌فر َ| لینک تماشا

 

از دارالفنون بیش‌تر ببینید:

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی مهران کاشانی | لینک تماشا

 

1,530 بازدید کلی, 4 بازدید امروز

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

وقفه در پیش‌تولید شیراز «قهرمان» | فرهادی در انتظار پایان موج دوم کرونا

وقفه در تولید فیلم تازه اصغر فرهادی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: موج دوم کرونا در ایران باعث وقفه در تولید فیلم تازه اصغر فرهادی شده و پیش‌تولید فیلم قهرمان را به زمانی نامشخص موکول کرده است.

وقفه در پیش‌تولیدِ شیرازِ «قهرمان» | فرهادی در انتظار پایان موج دوم کرونا

موج دوم کرونا پیش‌تولید قهرمان فیلم تازه‌ی اصغر فرهادی را با وقفه روبه‌رو کرده است.

ثمين مهاجرانى روابط عمومی فیلم سینمایی «قهرمان» اعلام کرد:

«گروه بعداز بخشى از كار در تهران، برای ادامه‌ی پيش‌توليد به شیراز سفر کردند اما از زمانى که طبق اعلام رسمی مقامات ایران، شیوع بیماری کرونا افزایش پیدا کرد، تصمیم بر اين شد كه برای حفظ سلامتی عوامل و ادامه پیش‌تولید در شرایط ایمن‌تر، گروه به تهران برگردند و بخش‌هایی از پیش‌تولید که با حفظ پروتكل‌های بهداشتی قابل انجام است در تهران ادامه پیدا کند تا با بهبود شرایط، دوباره برای ادامه‌ی پیش‌تولید و فیلم‌برداری، به شیراز سفر کنند.»

در کنار مطالعه‌ی خبر وقفه در تولید فیلم تازه اصغر فرهادی بخوانید:

دو انتخاب غیرمنتظره بازیگران اصلی قهرمانِ اصغر فرهادی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

979 بازدید کلی, 263 بازدید امروز

ادامه مطلب

سینمای ایران

یارُم نیومد! | آیا ترانه‌ها با سریال‌ها نسبتی دارند؟

نقد موزیک ویدیو سریال هم گناه

نقد تحلیلی محمدحسین گودرزی درباره‌ی بی‌‌ارتباطی موسیقی‌های باکلام با داستان سریال‌ها، به‌بهانه‌ی موزیک ویدیو سریال هم گناه با صدای محسن چاوشی

یارُم نیومد! | آیا ترانه‌ها با سریال‌ها نسبتی دارند؟

فروش فیلم‌ها چه در سالن‌های سینما و چه در اکران آنلاین، اوضاع و احوال خوبی ندارد. کرونا، قهر تدریجی مردم را با سینما، با سقوط آزاد به قعر استقبال از آثار سینمایی رسانده؛ اما با این‌ وجود، تعداد بسیار زیادی پروژه‌ی سینمایی درحال سپری‌کردن مرحله‌ی تولید هستند و ترس خاصی نسبت به بازگشت سرمایه‌شان ندارند. در روزگاری که، بی‌خیالی سرمایه‌دارها نسبت به موانع تولید و بی‌توجهی آن‌ها به کاهش چشم‌گیر تعداد بلیت فروخته‌شده، بیش از هر روزگاری، به گزاره‌ی «سود در تولید است و نه در اکران» درباره‌ی سینمای ایران، صحت و جدیت بیش‌تری می‌بخشد و هم‌چنین در شرایطی که صداوسیما، مدت‌هاست که بازی جلب‌توجه را واگذار کرده و برگ جدیدی برای روکردن ندارد، به نظر می‌رسد سریال‌های نمایش خانگی، به تنها موقعیت مورداستقبال این روزها تبدیل شده‌اند. هرچند، هنوز اطلاعات واضحی از سازوکار به درآمدرسیدن این سریال‌ها و اوضاع بازگشت سرمایه‌شان در دسترس نیست؛ اما بازخوردهای فضای مجازی، نشان‌دهنده‌ی استقبال قابل‌توجه تماشاگران، از این مجموعه‌ها است.

از نویسنده‌ی نقد تحلیلی موزیک ویدیو سریال هم گناه بیشتر بخوانید:

کرونا؛ تهدید یا یادآوری | بازنگری در بحث‌های رایج سینمای ایران در دوران کرونا

سازندگان مجموعه‌های نمایش خانگی به‌همراه گردانندگان مباحث بازاریابی «فیلیمو» و «نماوا»، برای تبلیغ این آثار، درکنار تمامی تلاش‌ها، حساب ویژه‌ای روی قطعه‌های موسیقی اجراشده توسط خوانندگان سرشناس بازکرده‌اند. گاهی برای پخش این قطعه‌ها، درمیان صحنه‌های قسمت‌های مختلف، جایی باز می‌کنند، اما عمده‌ی استفاده از صدای خواننده‌‌های سرشناس، به تیتراژهای پایانی و ساخت تیزرها و موزیک‌ویدئوها مربوط می‌شود. وجه بازاریابی مسئله روشن است و محترم. این‌که هرکسی حق دارد به‌فراخور سلیقه‌اش، به‌سراغ هر ترانه‌سرا و خواننده‌ای برود؛ واضح است و قابل‌قبول. اما آن‌چه در انتخاب این قطعه‌ها و همکاری‌ها، مغفول واقع مانده، توجه به «تناسب» میان قطعه‌ی موسیقی (غالباً پاپ) و داستان سریال است. به‌بهانه‌ی تازه‌ترین موزیک‌ویدئو، که به همراهی قطعه‌ای از محسن چاوشی با صحنه‌هایی از سریال هم‌گناه مربوط است، به بررسی موردی این آثار می‌پردازم و از طرح «بازاریابی صرف»، به‌سمت «شلوغ‌کاریِ میرا» متمایل می‌شوم.

قطعه‌هایی که برای تیتراژ پایانی فصل اول و دوم سریال هم‌گناه ساخته شده، نه‌تنها ازبین دیگر قطعه‌های این‌روزهای نمایش خانگی، از استانداردهای بیش‌تری برخوردار است، بلکه می‌توان این دو قطعه را در فضای کلی موسیقی کشور هم، جزو آثار موفق و شنیدنی در نظرگرفت. موسیقی هر دو قطعه، کار علیرضا افکاری است و علیرضا قربانی در هر دو قطعه، ترانه‌های حسین غیاثی را اجرا کرده است. فارغ از علاقه (یا بی‌تفاوتی و حتی نفرت) هرکدام از ما به این قطعه‌ها، آن‌چه مشخص است، دوربودن فضای این ترانه‌ها از داستان شخصیت‌های هم‌گناه است. درست است که شما درمقام کارگردان یا هر تصمیم‌گیرنده‌ی دیگری، با انتخاب یک ترانه‌ی عاشقانه، می‌توانید به‌سادگی میان احوال کلی ترانه با بخشی از سریال‌تان هم که شده، ارتباطی پیدا کنید؛ اما ماندگاری یک قطعه‌ی موسیقی باکلام در یک اثر سینمایی یا یک سریال، منوط به آن است که نوع مواجه‌ی ترانه با مقوله‌ی عشق و واژه‌ها و عبارت‌هایی که برای بیان آن، برمی‌گزیند، شباهتی به شخصیت‌های داستان داشته باشد و اصطلاحاً به دهان کاراکترها بنشیند! استفاده از ترانه‌ای که برای ایجاد حس، پیرامون یک ماجرای عاشقانه، نگاه کهن شعر فارسی را در قالبی امروزی ریخته و از «موج مو»، «پلک»، «مستی چشمان» و …. استفاده می‌کند، نمی‌تواند با سریالی که چندین داستان فرعی نامربوط به فضای عاشقانه را دنبال می‌کند، کوچک‌ترین نسبتی داشته باشد. پررنگ‌ترین ماجرای عاشقانه در سریال، به رابطه‌ی آرمان دربندی (محسن کیایی) و زیبا فخری (هدیه تهرانی) مربوط می‌شود و بار اصلی تیزرهای تبلیغاتی مجموعه هم، به‌دوش تصاویر این ارتباط در سریال است. لحن ترانه را با بخش «پلک بزن تا بپرم، مستی چشمان توام» و «موج موهای بلندِ تو مرا غرق نکرد» به‌لحن رابطه‌ی آرمان و به‌طورکلی به ادبیات و منش آرمان پیوند بزنید. پیوند سست و ناجوری از آب درمی‌آید. شاید به ذوق مخاطب عام نزند، اما بحث اصلی بر سر امکان ماندگاری ارتباط این قطعه‌ها با سریال‌ها است. با این دوپارگی و اختلاف لحن‌ها، آیا می‌توان برای این ترانه‌ها، هویتی در دل داستان مجموعه‌ پیدا کرد؟  سؤالم را بهتر بپرسم: آیا مدت‌ها بعد، با شنیدن صدای علیرضا قربانی در این قطعه‌ها، صحنه‌ای از سریال هم‌گناه را به یاد می‌آورید؟ آیا قربانی این دو قطعه، به میزان قربانی مجموعه‌ی مدار صفر درجه، در هم‌کاری‌اش با مرحوم افشین یداللهی، یادآور تصاویری از کلیت قصه خواهد بود؟

از نویسنده‌ی نقد تحلیلی موزیک ویدیو سریال هم گناه بیشتر بخوانید:

نقد فیلم آشفته‌گی | ناخدا، بادبان‌ها را کشیده…

جای دیگر سریال و ماجرای ناخواسته‌ی مهدی پاکدل را در نظر بگیرد. چه تطبیقی میان موقعیت «عشق به‌دلیل جبران مافات» و مصرع ترسیم‌گر عشق عمیق و روان‌کاوانه‌ی «تو روی دیگر من، ولی نقاب من نه» وجود دارد؟ دارم از دل سریالی که سری به قاچاق‌چی‌ها می‌زند و انواع و اقسام معضل‌های اجتماعی را در داستانش پهن می‌کند و می‌رود، پررنگ‌ترین رابطه‌های عاشقانه را بیرون می‌کشم. عبارت‌ها و واژه‌ها، به رابطه‌ها نمی‌خورند. شخصیت‌ها، به‌اندازه‌ی ترانه‌سرا، عاشق نشده‌اند. به‌قدر خواننده، احساساتی نیستند و حتی معنای عبارت‌های عاشقانه‌ی این دو ترانه را هم متوجه نمی‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، درباره‌ی سریال هم گناه می‌توان نوشت که حسین غیاثی، ترانه‌سرا، روایت عاشقانه‌تری نسبت به فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردان پیدا کرده است. اگر سریال هم، مسیر پیاده‌کردن همین کلمه‌های ترانه‌ها را در فیلم‌نامه‌ پیش می‌گرفت، به‌مراتب همراه‌کننده‌تر بود.

خروجی این دو ترانه، تیزرهای تبلیغاتی متقاعدکننده‌ای شده، اما کسی نمی‌داند بعد از تماشای شوخی‌های دمده‌ی آرمان دربندی و فلاش‌بک‌های ملال‌آور زندگی فریبرز صبوری، چگونه باید به تیتراژ و دنیای دیگری دل بدهد. با این میزان عدم‌تجانسی که در انتخاب‌های سازندگان سریال دیده‌ می‌شود، اساساً چه تفاوتی میان سفارش و انتخاب این قطعه‌ها با هر قطعه‌ی تصادفی و عاشقانه‌ی دیگر وجود دارد؟

درباره‌ی ارتباط میان قطعه‌های موسیقی باکلام و داستان و ساختار سریال‌ها، مصداق‌های ماندگار متعددی را می‌توان به خاطر آورد. از سریال‌های قدیمی و شاخص جهان گرفته تا مینی‌سریال‌های امروزی. به نمونه‌ی تجاری و نسبتاً جدید سرقت پول (خانه اسکناس) توجه کنید و ببیند چگونه اجرای دسته‌جمعی قطعه‌ی «بلا چاو» توسط شخصیت‌ها، و استفاده‌ی چندباره‌ی سریال از این قطعه‌ی مشهور، در دل اعتراض‌های خیابانی اسپانیایی‌های سریال، به عضوی از مجموعه تبدیل می‌شود و شنیدن مستقل اثر، در هر موقعیتی، می‌تواند یادآور دنیای کاراکترها باشد.

این ارتباط‌های مضمونی دقیق و ماندگار در نمونه‌های خارجی، به‌شکلی تقلیل‌یافته و کودکانه، در موزیک‌ویدئوی جدید سریال هم‌گناه، تجلی پیدا کرده است. توقع عجین‌شدگی مانا و خاطره‌انگیزشدن موزیک‌های الصاق‌شده به سریال‌ها، در اوضاع کنونی، بی‌اطلاعی و بلاهت مشخصی می‌خواهد؛ آن‌ها به کنار. در موزیک‌ویدئوی جدید، ببینید چگونه عوامل فنی، به‌زحمت صحنه‌هایی را پیدا کرده‌اند که به‌هرشکلی هم که شده، به کلمه‌های ترانه‌ای که محسن چاوشی آن را می‌خواند، ارتباطی داشته باشد.

از نویسنده‌ی نقد تحلیلی موزیک ویدیو سریال هم گناه بیشتر بخوانید:

نقد فیلم طلا | جواهرخانه‌ی شهبازی

از بی‌ارتباط بودن ترانه‌ی «فولک» با دنیای سریال و نچسبیدن «قیامت اومد و یارُم نیومد» به عشق دوشب‌ویک‌روز شخصیت‌های مجموعه که بگذریم، اوج بی‌ارتباطی ترانه با داستان و تلاش مذبوحانه‌ برای برهم‌نمایی این‌دو، ذوق تماشای آدم را کور می‌کند. تطبیق‌ها این‌گونه‌اند: همین‌که خواننده می‌گوید «شب»، تصویری از شب نشان داده می‌شود. اوج ارتباط معنایی، که مبتذل‌ترین حالت ربط‌دادن دو مورد هم به حساب می‌آید، جایی از موزیک‌ویدئو است که خوانده می‌شود «میون پنجه و شَست تو بودم» و پنجه و انگشتان مهدی پاکدل نشان داده می‌شود!

این موارد، مربوط و محدود به سریال هم‌گناه نبود. این توضیحات، هشداری برای رعایت یک‌سری نکات در مرحله‌ی سفارش یک قطعه برای یک سریال به حساب می‌آید. درباره‌ی سریال «دل»، وضعیت از حالت هشدار هم عبور کرده و به رنگ قرمز درآمده است! در آن‌جا، ناگهان چندین‌وچند ثانیه اسلوموشن با خوانش ترانه‌هایی همراه شده که صحبت درباره‌ی عدم‌رعایت سلامت زبان در ترانه‌ها، خودش یک بحث است و تبدیل‌شدن اساس سریال به یک موزیک‌ویدئو هم، بحثی دیگر.

 

نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

784 بازدید کلی, 244 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

شمارش معکوس برای اتمام اکران آنلاین «حکایت دریا» | Last week of “Tale of the Sea” online streaming

اتمام اکران آنلاین فیلم حکایت دریا

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: اتمام اکران آنلاین فیلم «حکایت دریا» به نویسندگی،کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهمن فرمان‌آرا در هفته‌ی پیش‌رو.

شمارش معکوس برای اتمام اکران آنلاین فیلم «حکایت دریا»

نهمین فیلم بهمن فرمان‌آرا با نام «حکایت دریا» که در آن علاوه‌بر تهیه کنندگی و کارگردانی، بازی می‌کند و ششمین اثری که در سال جدید اکران آنلاین را تجربه می‌کند در آستانه هفته پایانی نمایش قرار گرفته است.

فیلم «حکایت دریا»، در ژانر درام-اجتماعی در سال ۹۵ ساخته و چهارسال در انتظار اکران بود. این فیلم که در جشنواره جهانی فجر حضور داشته، حالا با شرایط کرونایی ، برای اولین بار به صورت آنلاین در حال اکران است و بازتابها و نقدهای فراوانی را تا کنون در پی داشته و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است‌. فیلم با نیم نگاهی به وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران معاصر، قصه‌ی آدم‌هایی را روایت می‌کند، که پس از مدتی دور بودن، دوباره به هم نزدیک می‌شوند. اما آیا این نزدیکی می‌تواند دوری گذشته را جبران کند؟!

در فیلم سینمایی حکایت دریا بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، صابر ابر، علی مصفا، رویا نونهالی، پانته آ پناهی ها و علی نصیریان بازی کرده‌اند. بهمن فرمان آرا این فیلم را به عباس کیارستمی تقدیم کرده است.

Last week of “Tale of the Sea” online streaming

“Tale of the Sea”, Bahman FarmanAra’s recent social drama film which he also produced himself, is in its last week of online streaming. This movie had its first premiere in Fajr Film Festival and stars Fateme MotamedAria, Leila Hatami, Saber Abar and FarmanAra himself, who dedicated the Movie to Abbas Kiarostami.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

2,696 بازدید کلی, 263 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها