با ما همراه باشید
اسکار اسکار

سینمای جهان

آیا اسکار به اقلیت‌ها به چشم شهروندان درجه دو نگاه می‌کند؟

وصال روحاني: چند روز پس از اعلام نامزدهاي «اسکار ۲۰۲۰» و فروكش كردن نسبي غوغاهاي آن به‌نظر مي‌رسد بخت‌هاي «ژوكر» براي تبديل شدن به اولين فيلم برگرفته از داستان‌های مصور یا همان کامیک‌بوک‌ها به‌عنوان فاتح اسكار برترين فيلم سال، همان قدر زياد است كه می‌تواند اندك هم باشد. ماجرا، موضوع مقابله بخش مدرن هاليوود با نمادهاي ماندگار و سنتي آن است. اگر نت‌فليكس كه با فراهم كردن امكان دانلود فيلم‌هاي جديد همزمان با اكران عمومي آنها، به هاليوود لطمه تجاري زده (و امسال با جمع‌آوري ۲۴نامزد مجسمه‌هاي طلايي درعين‌حال يك خدمتگذار صديق براي کارخانه رویاسازی جلوه كرده) استوديوهاي قديمي نيز امسال بي‌كار ننشسته‌اند و تيرهاي تازه و مؤثري را به سمت جوايز نودودومين اسكار پرتاب كرده‌اند.

جوايزي كه همچنان مهم‌ترین جایزه سینمایی سال به‌حساب مي‌آيند و بر خلاف ۱۵ دوره اخير اسكار، نه در ماه مارس، بلكه در فوريه و اگر دقيق‌تر بخواهيد در ساعات اوليه صبح دوشنبه ۲۱ بهمن به‌وقت تهران در تالار «دالبي تياتر» شهر لس‌آنجلس و در اجتماع سرشناس‌ترين مردان و زنان هنر سينما توزيع خواهد شد.

عرصه‌اي تنگ

«ژوكر» با كسب ۱۱ نامزدی پيشتاز است؛ فيلمي ساخته تاد فيليپس و مديون بازي رواني و فوق‌العاده واكين فینيكس محصول کمپانی برادران وارنر از قديمي‌ترين استوديوهاي هاليوود. سه فيلم دیگر، هر يك با تصاحب ۱۰ کرسی نامزدی در شاخه‌هاي مختلف «اسكار ۲۰۲۰» عرصه را بر ژوكر و برادران وارنر تنگ‌ كرده‌اند و اميدهاي پيروزي‌شان اصلا اندك نيست. «ايرلندي» كه بازگشت درخشان مارتين اسكورسيزي به ژانر دلخواهش (آثار گانگستري) به حساب مي‌آيد و نهمين همكاري اين كارگردان خستگي‌ناپذير را با رابرت دونيرو موجب شده، يكي از این سه فيلم است. فیلم دیگر، «1917» اپيك جنگي سم‌ مندس بريتانيايي برنده غافلگیرکننده دو گلدن‌گلوب مهم ۲۰۲۰ یعنی بهترين فيلم درام و بهترین کارگردانی است. محصولی از کمپانی يونيورسال که لقب «میهمان ناخوانده فصل جوایز» را به خود اختصاص داده است. سومين فيلم ۱۰ نامزده هم طبعاً «روزي روزگاري در هاليوود» جديدترين ساخته كوئنتين تارانتينوي غير متعارف و ضد كليشه‌هاي رايج است كه سوني پيكچرز آن را تهيه كرده و دیگر فاتح گلدن گلوب با کسب سه جایزه مهم بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مکمل مرد بود.

از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بیش‌تر ببینید: صفحه‌ی اختصاصی مرد ایرلندی در آرت‌تاکس

تارانتينو: به خودم رأي نمي‌دهم

کوئنتین تارانتينو پس از اعلام خبر نامزدی‌اش به لس‌آنجلس تايمز گفت هرچند هيچ‌يك از فيلم‌هايش را با هدف خاص بردن اسكار، گلوب يا هر جايزه ديگري نساخته ‌اما از فتح اسكارهاي امسال استقبال مي‌كند: «رأي من به‌عنوان يكي از اعضاي آكادمي علوم سينمايي و هنرهاي تصويري به‌عنوان بهترين فيلم سال، نه به فيلم خودم بلكه به فيلم ديگري است كه ترجيح مي‌دهم اسمش را نياورم اما اگر آكادمي، اسکار را به من بدهد، با افتخار آن را خواهم گرفت.»

«روزي روزگاري در هاليوود» مثل «ژوكر» ضدكليشه‌های هاليوود است و به بهانه ترسيم قتل سبعانه شارون تيت همسر رومن پولانسكي توسط دنباله‌روهاي چارلی منسون ديوانه در سال ۱۹۶۹، تصويري واقع‌گرایانه از هاليوود گذشته و امروز مقابل بينندگان خود قرار داده و در لواي طعنه‌هاي هميشگي تارانتينو به‌جامعه‌ای هنري كه او از غيرعادي‌ترين مخلوق‌هاي آن در يك ربع قرن اخير تلقي شده، هرچيزي و حتي كل هنر فيلمسازي را به سخره گرفته است.

از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بیش‌تر ببینید: صفحه‌ی اختصاصی روزی روزگاری در هالیوود در آرت‌تاکس

مندس: امسال اسكار را به من نمي‌دهند

اگر «ژوكر» با كنار زدن هشت رقيبش كه «جوجو خرگوشه»، «داستان ازدواج» و «فورد مقابل فراري» هم در جمع‌شان هستند، اسکار برترين فيلم سال را نبرد و لجبازي هميشگي آكادمي اسكار در قبال اسكورسيسي كه هميشه يك مرد مستقل نيويوركي به‌حساب آمده و تسليم محض آرمان‌هاي هاليوودي نبوده استمرار يابد، بخت تارانتينو براي كسب اولين اسكارش در شاخه بهترين فيلم و برترين كارگرداني باز خواهد شد. اين در صورتي است كه قبول داشته باشيم «1917» چنان بريتانيايي و دور از سلايق امريكايي است كه نهاد بسيار سنتي و ضد خارجي آكادمي اسكار آن را به‌اندازه انجمن روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود یا همان اهداکنندگان گلدن‌گلوب تحويل نخواهد گرفت و اكثر نامزدی‌های آن را به هيچ خواهد انگاشت. سم مندس كه آشكارا به كسب جوايز متعدد بافتا در كشور زادگاهش اميد بيشتري بسته است، دراین‌باره به روزنامه گاردين گفت: «اسكار حد كمال در عرصه‌هاي هنري و نشانه حداكثر پختگي براي سينماگران است اما آكادمي اسكار چون در سال ۱۹۹۹ اين افتخار را به من ارزاني داشت (براي فيلم «زيبايی امريكایی») كاملاً قابل فهم است كه از اهدای مجدد آن به من خودداري كند.»

گزك‌هاي كافي در دست منتقدان

آكادمي با حذف مجدد زنان از ميان كارگردانان كانديداي اسکار امسال، يك بار ديگر گزك‌هاي كافي به‌دست مخالفانش داده تا در اين سه روز آكادمي را از هر سو بكوبند و به تبعيض جنسي و نژادي متهمش كنند اما گرتا گارويگ کارگردان زن ۳۷ ساله امريكايي كه مي‌توانست براي ساختن ورسيون جديد داستان كلاسيك «زنان كوچك» نامزد اسکار برترين كارگرداني شود (و نشد) پس از اعلام اسامی نامزدها به نيويورك‌تايمز گفت: «من گله‌اي ندارم و لابد بايد سطح كارم را بالاتر ببرم. اما برايم جاي تعجب و سؤال دارد كه اگر كارم را به‌عنوان کارگردان تمام و کمال نكرده‌ام، چرا فيلمی که ساخته‌ام، يكي از 9 نامزد جايزه بهترين فيلم سال است.»

آكادمي اسکار دعواهاي ديگري را نيز عليه خويش استمرار بخشيده؛ زيرا به‌جز «سينتيا اريوو»ي نيجريه‌اي‌تبار، هيچ هنرپيشه رنگين‌پوستي را در ميان بازيگران كانديداي اسكارهاي امسال قرار نداده؛ حال آن‌كه مجموعه نامزدهاي اين چهار رشته (بهترين هنرپيشه‌هاي مرد و زن نقش اول و همچنين بازيگران مكمل) به عدد 20 مي‌رسد.

فینیکس: یک برنده قطعي

تنها كسي كه در ميان بازيگران از حالا اسکار را در مشت‌هاي خود مي‌بيند، واكين فينيكس است كه قلب و روح و همه‌چيز «ژوكر» به حساب مي‌آيد اما فراموش نكنيم كه بازي آنتونيو باندراس اسپانيايي در «درد و افتخار» و نمايش جاناتان پرايس در «دو پاپ» چيزي در حد شاهكار و محصول پخته‌تر شدن تدريجي آنها در گذر زمان است.

باندراس كه ۲۵ سال پيش با نسخه امريكايي فيلم مكزيكي «دسپرادو» در هاليوود مشهور شد، در «درد و افتخار» ساخته هموطنش پدرو آلمودووار همه آن چيزي است كه هرگز در «دسپرادو» نمي‌توانست باشد و آن، انساني است كه مفهوم واقعي زندگي را كه بخشندگي است، كشف و لمس كرده و ديگر نمي‌خواهد به نكات ظاهري و كم ارزش اكتفا كند. با این همه اگر به شانس دومی میان بازیگران مرد برای رقابت با فینیکس قائل باشیم او کسی نیست جز آدام درایور در «داستان ازدواج» با نمایشی مسحورکننده و پرفورمنسی یادآور بازی داستین هافمن در «کرامر علیه کرامر».

آلمودووار: كانديدايي سقف توفيق ما است

آلمودووار پس از اعلام كانديداهاي اسكار ۲۰۲۰ و در حالي كه نام خودش بين نامزدهاي اسكار كارگرداني نيست و «درد و افتخار» هم از جمع نامزدهاي اسكار برترين فيلم بيرون مانده، به خبرنگاران در شهر مادريد گفت: «هاليوود در ۲۰ سال اخير بسيار كوشيده است اين نكته را القا كند كه ديگر نمي‌خواهد فقط عاملي برای پاسداشت هنر سينما در امريكا باشد و با نامزد كردن خارجي‌ها اين معنا را جلوه‌گر ساخته اما حس ما در اروپا هنوز همان است كه بود و آن تلقي‌كردن خود به‌عنوان شهروندهاي درجه دوم هنر هفتم است. مردان و زناني كه سقف توفيق‌شان در اسکار فقط تا مرز كانديدا شدن پيش مي‌رود و به فتح اين جوايز منتهي نمي‌شود.»

بونگ جون-هو: آكادمي اسكار مجبور است ما را ببيند

با وجود اين به‌نظر مي‌رسد فيلم تحسين‌شده «انگل» محصول كره‌جنوبي با كارگرداني مدرن بونگ جون-هو جايزه اسکار برترين فيلم خارجي (غير انگليسی‌زبان) سال را تصاحب كند و اين در حالي است كه اين فيلم در جمع ۹ نامزد برترين فيلم هم جاي دارد و خود بونگ جون-هو نيز كانديداي اسکار برترين كارگردان سال شده است. اين فیلم‌ساز که نخل طلای کن را هم برای همین فیلم گرفته، به خبرگزاري يوناپ كره گفت: «صرف‌نظر از اينكه اسكارها را به من و انگل مي‌دهند يا نه، اين مسأله بسيار اهميت دارد كه هاليوود مجبور شده است ساير نقاط جهان را هم ببيند و اين همه خودمحور نباشد. اين مسأله به‌اندازه فتح يك اسكار ارزش دارد.»

در ادامه نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ را به تفصیل بخوانید:

بازیگر نقش مکمل زن

کتی بیتس در «ریچارد جول»

لورا درن در «داستان ازدواج»

اسکارلت جوهانسون در «جوجو خرگوشه»

فلورنیس پیو در «زنان کوچک»

مارگو رابی در «خبر داغ»

بهترین گریم

خبر داغ

ژوکر

جودی

مالفیسنت

1917

بهترین طراحی لباس

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین فیلم‌برداری

مرد ایرلندی

ژوکر

فانوس دریایی

1917

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین تدوین صدا

فورد علیه فراری

ژوکر

1917

روزی روزگاری در هالیوود

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

 

بهترین میکس صدا

به سوی ستارگان

فورد علیه فراری

ژوکر

1917

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

تام هنکس روزی زیبا در محله

آنتونی هاپکینز در دو پاپ

جو پشی در مرد ایرلندی

آل پاچینو در مرد ایرلندی

برد پیت در روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین انیمیشن

تربیت اژدها دنیای پنهان

بدنم را از دست دادم

کلاوس

لینک گم شده

داستان اسباب‌بازی ۴

 

بهترین انیمیشن کوتاه

دختر

عشق مویی

کیتبول

به یادماندنی

خواهر

بهترین جلوه‌های ویژه

انتقام‌جویان: پایان بازی

مرد ایرلندی

شیر شاه

1917

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

 

بهترین فیلم‌نامه‌ی اوریجینال

چاقوکشی

داستان ازدواج

1917

روزی روزگاری در هالیوود
انگل

 

بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

دو پاپ

 

بهترین موسیقی متن

ژوکر

زنان کوچک

داستان ازدواج

1917

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

بهترین آهنگ اوریجینال

داستان اسباب‌بازی ۴

راکت‌من

به سوی ناشناخته‌ها

هریت

 

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد

آنتونیو باندراس رنج و افتخار

لئو دی‌کاپریو در روزی روزگاری در هالیوود

آدام درایور در داستان ازدواج

واکین فینیکس در ژوکر

جاناتان پرایس در دو پاپ

بهترین بازیگر نقش اصلی زن

سینتیا آریوو در هریت

اسکارلت جوهانسون در داستان ازدواج

سیرشا رونان در زنان کوچک

شارلیز ترون در خبر داغ

رنه زلوگر در جودی

 

بهترین کارگردان

مارتین اسکورسیزی برای مرد ایرلندی

تاد فیلیپس برای ژوکر

سم مندس برای 1917

کوئنتین تارانتینو برای روزی روزگاری در هالیوود

بونگ جون هو برای انگل

 

بهترین فیلم

فورد علیه فراری

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

داستان ازدواج

1917

روزی روزگاری در هالیوود

انگل

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

2,989 بازدید کلی, 3 بازدید امروز

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

تریلر فیلم «او فردا می‌میرد» ساخته‌ی ایمی سایمتز | She Dies Tomorrow official trailer

تریلر فیلم She Dies Tomorrow

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم «She Dies Tomorrow / او فردا می‌میرد» ساخته‌ی ایمی سایمتز و با بازی کیت لین شیل، جین آدامز، کنتاکر آدلی، کیتی آسلتن و کریس مسینا.

معرفی فیلم She Dies Tomorrow ساخته‌ی ایمی سایمتز

او فردا می‌میرد، تریلر درامی آمریکایی نوشته‌، تهیه و کارگردانی شده توسط ایمی سایمتز است که بر روی چندین سریال تلویزیونی معروف از جمله کشتن و چیزهای عجیب کار کرده است. داستان حول ایمی می‌چرخد، زنی که فکر می‌کند فردا قرار است بمیرد و این ترس به دیگران نیز سرایت می‌کند.

بازیگرانی مانند کیت لین شیل، جین آدامز، کنتاکر آدلی، کیتی آسلتن و کریس مسینا در این فیلم به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

فیلم قرار است ۳۱ ماه جولای اکران محدودی داشته باشد و سپس هفتم آگوست راهی سرویس‌های استریمینگ شود.

در کنار تماشای تریلر فیلم She Dies Tomorrow ببینید:

تریلر فیلم «یک خیارشور آمریکایی» با بازی سث روگن

She Dies Tomorrow official trailer

She Dies Tomorrow is an upcoming American drama thriller film, written, directed, and produced by Amy Seimetz, best known for working on multiple tv series such as The Killing and Stranger Things. The story revolves around Amy, a woman that thinks she’ll die tomorrow and her thoughts get contagious. The movie stars Kate Lyn Sheil, Jane Adams, Kentucker Audley, Katie Aselton and Chris Messina. It is scheduled to be released in a limited release on July 31, 2020, followed by video on demand on August 7, 2020, by Neon.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

4,888 بازدید کلی, 2,749 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

اعتماد هالیوود به لی وانل: پروژه‌ای جاه‌طلبانه برای کارگردان «مرد نامرئی» | Leigh Whannell in talks to direct WOLFMAN

فیلم تازه لی وانل

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: «مرد گرگی» قرار است نام فیلم تازه لی وانل کارگردان «مرد نامرئی»، در همکاری با شرکت یونیورسال باشد.

اعتماد هالیوود به لی وانل | پروژه‌ای جاه‌طلبانه برای کارگردان «مرد نامرئی»

شرکت یونیورسال با عوامل ساخت فیلم موفق «مرد نامرئی»‌ تماس گرفته تا ساخت «مرد گرگی» فیلم جدید این شرکت را بر عهده گیرند.

لی وانل در حال مذاکره برای کارگردانی این اثر است که رایان گاسلینگ ستاره‌ی اصلی آن خواهد بود. جیسون بلوم از شرکت تولیدی بلوم‌هاوس نیز تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده خواهد داشت. لارن شوکر بلوم و ربکا آنجلو فیلم‌نامه‌نویسان این اثر هستند.

در کنار مطالعه‌ی خبر فیلم تازه لی وانل بخوانید:

لی وانل از فیلم «مرد نامرئی» می‌گوید | چالشی تکرارناپذیر

Leigh Whannell in talks to direct Wolfman

Universal has tapped the team behind box office hit Invisible Man to take on its latest monster movie, Wolfman. Director Leigh Whannell is in talks to helm the feature that is set to star Ryan Gosling, with Jason Blum’s Blumhouse on board to produce. Lauren Schuker Blum and Rebecca Angelo penned the script.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

4,249 بازدید کلی, 1,722 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

هم‌کاری به جای رقابت: اتحاد فستیوال‌های فیلم پاییزه برای کمک به سینما | Fall film festivals collaborate for solidarity

فستیوال های فیلم پاییزه

هم‌کاری به جای رقابت | اتحاد فستیوال‌های فیلم پاییزه برای کمک به سینما

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: فستیوال های فیلم پاییزه نظیر ونیز، تورنتو، تلوراید و نیویورک با متحد شده‌اند تا این رویدادهای پاییزه که به فاصله‌ی شش هفته از هم برگزار می‌شوند به جای رقابت، در اقدامی در جهت نشان دادن اتحاد در جهان پساکرونا با یک‌دیگر همکاری کنند.

در این بیانیه نوشته شده است:

«امسال ما از رقابت با همکارانمان در فستیوال‌های پاییزه فاصله گرفته‌ایم و در عوض تعهد به همکاری پیدا کرده‌ایم. ما ایده‌ها و اطلاعاتمان را به اشتراک می‌گذاریم. ما از فستیوال‌هایمان به عنوان بستری برای بهترین سینمایی که می‌توانیم بیابیم استفاده کرده‌ایم. ما این جاییم تا به فیلم‌سازان، مخاطبان، روزنامه‌نگاران و اعضای صنعت که این اکوسیستم را زنده نگه داشته‌اند خدمت کنیم. ما باید این کار را با هم انجام دهیم.»

در کنار مطالعه‌ی خبر هم‌کاری فستیوال های فیلم پاییزه بخوانید:

همه‌ی آن چه که باید از اسکار ۲۰۲۱ بدانید

Fall film festivals collaborate for solidarity

The Venice, Toronto, Telluride and New York Film Festivals have joined forces in an alliance that will see the prominent fall events, all positioned six weeks from each other, collaborate rather than compete in a spirit of post-pandemic solidarity. “This year, we’ve moved away from competing with our colleagues at autumn festivals and commit instead to collaboration,” reads the statement. “We are sharing ideas and information. We are offering our festivals as a united platform for the best cinema we can find. We’re here to serve the filmmakers, audiences, journalists and industry members who keep the film ecosystem thriving. We need to do that together.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,985 بازدید کلی, 1,534 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها