با ما همراه باشید
فیلم های فستیوال نیویورک ۲۰۱۹ فیلم های فستیوال نیویورک ۲۰۱۹

سینمای جهان

فیلم های فستیوال نیویورک ۲۰۱۹ از دید مارتین اسکورسیزی | هنر مهم‌تر از هنرمند

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: مارتین اسکورسیزی در مصاحبه‌ای از فیلم های فستیوال نیویورک ۲۰۱۹ در این جشنواره می‌گوید.

هنر مهم‌تر از هنرمند

مارتین اسکورسیزی پیش از بدرقه‌ی احساسی کنت جونز، کارگردان فستیوال فیلم نیویورک و همکار اسکورسیزی، هنگام یک نشست خبری فشرده در این فستیوال، درباره‌ی این که چرا علاقه‌ای به دانستن هویت کارگردان پیش از دیدن اثر آن‌ها ندارد و نیز درباره‌ی علاقه‌اش به فیلم‌ها صحبت کرد.

در این مراسم که کمتر از یک روز پس از اکران پر زرق و برق «مرد ایرلندی»، آخرین فیلم اسکورسیزی، برگزار شد، او چند دقیقه درباره‌ی تجربه‌اش از دیدن «مجمع‌الجزایر»، اولین تجربه‌ی کارگردانی جوآنا هاگ، سخن گفت. کارگردان «گرگ وال استریت» و «راننده تاکسی» پس از ستایش استفاده‌ی هاگ از مناظر گریزی به این نکته زد که چرا او دیدن هنر را پیش از شناخت هنرمند ارج می‌نهد.

هاگ یکی از چندین فیلم‌سازی بود که اثرشان مورد تحسین این کارگردان برنده‌ی اسکار واقع شد. اسکورسیزی و جونز در این نشست بسیاری از عناصر، سبک‌ها و ادوات سینمایی تعدادی از فیلم‌های شناخته شده را تحلیل کردند. اگر چه به دلیل محدودیت زمانی صحنه‌های انتخاب شده از فیلم رومانیایی «سیِرانِوادا» محصول ۲۰۱۶ و «پنجمین اسب سوار ترس است»، درام با موضوع اشغال نازی‌ها محصول ۱۹۶۵، نمایش داده نشد ولی اسکورسیزی و جونز توانستند علاوه بر بحثی که پیرامون «مجمع‌الجزایر» صورت گرفت، صحنه‌های «موروثی»، فیلم ترسناک موفق آری استر و «دام»، فیلمی به کارگردانی هوگو هاس محصول ۱۹۵۴ را تشریح کنند.

هر اثر هنری، سینما نیست

اسکورسیزی هاس را به خاطر توانایی او در ساخت فیلم‌هایی خالصانه‌تر و خلاقانه‌تر نسبت به بودجه‌ی کم این فیلم‌ها ستایش کرد در حالی که اجرای بازیگران در «موروثی» پویا و شگفت انگیز خوانده شد.

علاوه بر ارائه‌ی فرصتی برای مشاهده‌ی ستایش کارگردانان درگذشته و زنده توسط اسکورسیزی، این نشست خبری نگاهی آرام ولی صمیمی به چگونگی تهیه کنندگی و مصرف سینما توسط او ارائه داد. اسکورسیزی اعلام کرد: «آن چه برای فیلم‌سازی واقعاً لازم است انگیزه و علاقه است». او درباره‌ی چگونگی مشخص کردن یک فیلم خوب یا بد گفت آن چه که ممکن است «یک فیلم خوب» نباشد ممکن است اثر هنری خوبی باشد و آن کسی که تصمیم می‌گیرد که کدام بهتر است اهمیت دارد.

با تمام تمرکز این نشست یک ساعته بر کارهای کارگردانی اما به «مرد ایرلندی»، آخرین فیلم اسکورسیزی و اولین فیلم او برای نتفلیکس، بسیار کم پرداخته شد.

 

نویسنده: ابی وایت هالیوود ریپورتر

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا آرت‌تاکس

آنونس

تریلر فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker | وداع با خیزش اسکای‌واکر پس از ۴۰ سال

تریلر فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker را به کارگردانی جی‌جی آبرامز و بازی دیزی ریدلی و آدام درایور با کیفیت دل‌خواه ببینید.

از فیلم «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» بیش‌تر بدانید:

دیزنی برای بالا بردن هر چه بیش‌تر هایپ آخرین قسمت مجموعه‌ی جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر، تریلری عرضه کرده که ترکیبی از نوستالژی و رویکرد نوی این سری است.

در کنار تماشای تریلر فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker ببینید:

پشت صحنه جدیدترین قسمت جنگ ستارگان

تریلر در کنار زنده کردن خاطرات اپیزودهای قبلی حاوی نکات جالبی است که مهم‌ترینش، احتمال پیوستن ری به جبهه‌ی تاریکی‌ست. همچنین سری به سیاره‌ی جدیدی می‌زنیم و نبردی میان ری و کایلو رن می‌بینیم.

خیزش اسکای‌واکر به کارگردانی جی‌جی آبرامز قرار است پایانی باشد بر جنگ ابدی میان جدای و سیث و به ماجراهای خاندان اسکای‌واکر پایان دهد.

عموم بازیگران آثار قبلی از جمله دیزی ریدلی، جان بویگا، اسکار آیزاک، آدام درایور و حتا بیلی دی ویلیامز (بازیگر نقش لندو کالریسین) در فیلم حاضر هستند تا خیزش اسکای‌واکر وداعی باشکوه پس از ۴۰ سال باشد.

در کنار تماشای تریلر Star Wars: The Rise of Skywalker ببینید:

گفت‌وگو با دیزی ریدلی | از طرف‌داری آرسنال تا جنگ ستارگان

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

اما استون و زامبی‌لند ۲ | اینک آخرالزمان

اما استون زامبی لند

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: اما استون زامبی لند ۲ را تجربه‌ای هیجان‌انگیز می‌داند و درباره‌ی رابطه‌ی بین چهار کاراکتر اصلی و شخصیت‌های جدید فیلم صحبت می‌کند.

بعضی‌ از قانون‌های قدیمی دیگه مثل قبل کار نمی‌کنن

ده سال گذشته، هنوز هم یه خانواده هستن. اول فیلم می‌بینیم که به کاخ سفید نقل مکان می‌کنن، چون اون‌جا متروکه شده. با گذشت سال‌ها، زامبی‌ها تکامل پیدا کردن. یه گروه زامبی هستن که پیشرفته‌تر شدن و از بین بردن‌شون سخت‌تر شده، بنابراین دارن با شرایط جدید زامبی‌ها آشنا می‌شن و بعضی‌ از قانون‌های قدیمی دیگه مثل قبل کار نمی‌کنن مثل قانون‌های کلمبوس. با اوضاع بین خودشون هم دارن دست‌وپنجه نرم می‌کنن.

لیتل راک در فیلم قبلی دوازده سالش بود و حالا بیست‌ودو سالشه، دلش می‌خواد از اون محیط بزنه بیرون و آزاد باشه، یه بزرگسال بشه و باهاش همون‌طور هم رفتار شه. ویچیتا هنوز هم می‌خواد مستقل و تنها باشه، با وجود این که ده سالِ گذشته در یک خانواده بوده و با کلمبوس دوسته. خلاصه خیلی به‌مون خوش گذشته. تازه، کاراکترهای جدید هم داریم که خیلی هیجان‌انگیزه. یکی‌شون مدیسونه با بازی زویی دویچ که حرف نداره و خیلی هم بامزه‌س. در حدی که برامون مشکل ایجاد می‌کنه! نمی‌شه که یه صحنه رو فیلم‌برداری کنیم و خنده‌مون نگیره. مجبور می‌شیم دوباره ضبط کنیم.

اما استون؛ روبه‌روی دوربین مجله ووگ

اینک آخرالزمان

زویی دویچ یه جورایی شبیه پاریس هیلتونه که یه عالمه گرمکن صورتی جیغ داره و همه‌ش به دستش کرم می‌زنه، واسه همین خیلی خنده‌داره. برکلی هم هست که نقشش رو اَون ژوژیا بازی می‌کنه و یه جور هیپی‌یه که غذاهای سالم می‌خوره، صلح‌طلبه و به خشونت اعتقادی نداره، حتا توی زامبی‌لند! تنها چیزی که همراهش داره یه گیتاره که برای بقیه آهنگ بزنه و با خودش همراه‌شون کنه. سورپرایز‌های باحال‌تری هم هستن. رزاریو داوسون هم هست که نقش نوادا رو بازی می‌کنه.

فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش از زامبی‌لند یا دنیای فیلم، رابطه‌ی بین اون چهار نفره. داستان درباره‌ی ساختن خانواده‌ی خودته، البته یه کم برای فیلم کمدی زامبی سنگینه که من دوست دام بهش بگم زام-کام، ولی به نظرم پیغام عمیق‌تر، حتا توی سریالی مثل زامبی‌لند اینه که وقتی اتفاقات وحشتناکی می‌افته یا انگار دنیا داره تموم می‌شه، خانواده‌ی خودت رو می‌سازی و افرادی رو که دوست داری و می‌خوای کنارت باشن انتخاب می‌کنی.

این چهار نفر همین کار رو کردن. البته لیتل راک و ویچیتا خواهرن، ولی کلمبوس اونی‌یه که باعث کنار هم موندن اونا می‌شه، چون با تموم وجودش همین رو می‌خواست. اون خانواده‌ برای همه‌شون مهمه. شخصیت‌های پررنگ و ویژگی‌های خاصی وجود دارن، ولی آخرش به نظرم دیدنش برای مردم جالبه. چه پر زامبی باشه که اون دور و اطراف می‌دوئه یا مجبور باشن با شرایط بعد از آخرالزمان سروکله بزنن یا حتا این‌که در دنیای امروزی با هم وقت بگذرونن. همین الان هم شبیه بعد از آخرالزمانه. کامل نه، از بعضی جهات. به هر حال، همه‌جوره خوبن.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

ماریل هلر از همکاری‌اش با تام هنکس می‌گوید | زنده کردن کودک درون

ماریل هلر

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: ماریل هلر در مصاحبه‌ای از زندگی فرد راجرز، فیلم A Beautiful Day in the Neighbourhood و همکاری‌‌اش با تام هنکس می‌گوید.

زنده کردن کودک درون

این فیلم درباره‌ی آقای راجرزه، مجری کودک محبوب تلویزیونی. هر وقت به بقیه می‌گم دارم فیلمی درباره‌ش می‌سازم، اغلب می‌گن: وای نه! اتفاقی افتاده؟ چیزی هست که باید بدونیم؟ ولی این‌طور نیست. اساسی‌ترین ویژگی این آدم این بود که همون‌طوری زندگی می‌کرد که بهش معتقد بود، در تمام جنبه‌های زندگیش. بخشی از پیغامش که خیلی بنیادین بود، این بود که به احساسات بچه‌ها باور داشت و معتقد بود باید به‌شون کمک کرد تا راه کنار اومدن رو با دنیا پیدا کنن. اون از زیر بار این موضوع سخت در نرفت.

در کنار تماشای مصاحبه‌ی ماریل هلر از نقد فیلم روزی زیبا در محله دیدن کنید

در سال ۱۹۸۱ یه هفته درباره‌ی طلاق برنامه‌ داشت، یه اپیزود هم در سال ۱۹۶۸ درباره‌ی قتل پخش کرد. تام هنکس یه عوضی‌یه! همه هم اینو می‌دونن! یکی از رازهای هالیوود همینه، همه خبر دارن که تام هنکس عوضی‌یه! نه. حقیقتش اینه که مرد خیلی خوب و مهربونی‌یه. برام خیلی دل‌پذیر بود که این‌قدر به آدم احترام می‌ذاره. نمی‌دونم، به خاطر حضورش در این فیلم می‌گم، من یه کارگردان جوونم که این سومین فیلمم بود. می‌تونست نخواد که من کارگردانیش کنم و ایده‌های خودش رو داشته باشه، ولی اون بازیگری‌یه که همکاری با کارگردان رو خیلی دوست داره.

برای همین با هم روی کاراکترش کار کردیم و خیلی لذت‌بخش بود. امیدوارم این فیلم به ما مردم کمک کنه تا با کودک درون‌مون ارتباط برقرار کنیم، چون نیاز به التیام دارن. به نظرم به جایی رسیدیم که مردم دنیا احساس شکست می‌کنن و پیغام آقای راجرز درباره‌ی مهربونی خیلی عمیقه. حداقل برای من این‌طور بوده. برای من لذت‌بخشه که آموزه‌ها و دانشش رو در ذهنم نگه دارم و امیدوارم این باعث بشه همه این حس گرم رو داشته باشن.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها