با ما همراه باشید

مراسم اکران افتتاحیه‌ی فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» در تالار ایوان شمس برگزار شد.

۲۶ دی‌ماه ۹۵ تالار ایوان شمس مملو از جمعیت سینماگری بود که برای دیدن اولین فیلم حمیدرضا قربانی آمده بودند. اصغر فرهادی و همسرش پریسا بخت‌آور از جمله‌ی این میهمانان ویژه بودند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را کیوان کثیریان بر عهده داشت، بخش‌هایی از پشت‌صحنه این فیلم و همچنین کلیپی از نماهنگ امیر اشکان غلامی که به همین مناسبت تولید شده است، پخش شد.

فرهادی: این یک فیلم انسانی است

در ادامه کثیریان با تبریک به اصغر فرهادی به خاطر حضور در پنج فیلم برتر گلدن گلوب و همچنین نامه‌ای که خطاب به رئیس‌جمهور در مورد «گورخواب‌ها» نوشته بود از او خواست روی سن بیاید.

فرهادی با تبریک به حمیدرضا قربانی (کارگردان) که پیش‌ازاین دستیار او بود و گروهش برای اکران عمومی این فیلم، گفت: «جای خوشحالی دارد که دو تن از دستیارانم (حمیدرضا قربانی و یاسر فاروقی) که بیش از یک دستیار به من کمک کرده و همراهم بوده‌اند، در این فیلم به‌عنوان کارگردان و تدوینگر نقش اصلی را داشته است. از یکی دو سال قبل تلاشم این بود که هر دو دستیارم شروع به کارگردانی کنند، حمید قربانی که اولین فیلمش را ساخت و خانم نراقی هم قرار است امسال فیلمش را بسازد.»

فرهادی بابیان اینکه فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» را در جشنواره فیلم فجر دیده و با ابراز تأسف از اینکه در شرایط خوبی اکران نمی‌شود، ادامه داد: «این فیلم، یک فیلم انسانی است، البته این‌یک اصطلاح کلیشه شده است ولی همچنان می‌شود روی آن دقت کرد، چون قبل از اینکه تماشاگر قضاوتی کند، فیلمساز قضاوت نمی‌کند و درواقع این امکان را به تماشاگر می‌دهد. هر فیلم اولی دارای دو ویژگی مهم است، اولین ویژگی این است که فیلم اول یک گام نخست برای ورود به سینمای حرفه‌ای است، البته منظورم این نیست که فیلم کوتاه حرفه‌ای نیست بلکه منظور فیلم بلند است. این قدم اول یک گام بلند است وکسی که بتواند این گام را بردارد به یک موفقیت رسیده است.»

فرهادی با اشاره به ویژگی دیگر فیلم اول ادامه داد: «به نظرم اهمیت فیلم اول در این است که یک تست برای فیلمساز محسوب می‌شود تا بداند چه سلیقه‌ای دارد و دوست دارد چه فیلمی را بسازد. البته منظورم این است که خود فیلمساز فیلمش را ببیند و بداند چه اثری را دوست دارد، نه اینکه چه اثری ممکن است بفروشد. مثلاً زمانی که فیلم “رقص در غبار” را ساختم خودم متوجه شدم، بخش‌هایی از آن فیلم سلیقه من نیست و دیگر ادامه ندادم. بار دیگر به حمید (قربانی) تبریک می‌گویم و امیدوارم با این فیلم بداند که چه مسیری را می‌خواهد برود.»

نامه‌ی مهناز افشار

در ادامه این مراسم ازآنجایی‌که مهناز افشار و علی مصفا دو بازیگر اصلی فیلم حضور نداشتند، کثیریان نامه‌ای را که افشار به مناسبت اکران این فیلم نوشته بود قرائت کرد.

در این متن آمده بود:

«درود به همه شما عزیزان

عذر من را بپذیرید که امروز نتوانستم کنار شما باشم.

خسته نباشید می‌گویم به حمید قربانی کارگردان عزیز و صبورمان، جناب آقای محمود رضوی نازنین تهیه‌کننده مهربانمان و تک‌تک عوامل فیلم “خانه‌ای در خیابان چهل و یکم”، این فیلم برای من بسیار شریف است و بر باورها و اعتقادات قلبی من تأثیرات خاصی گذاشت.

کاش هیچ قتلی نبود چه سهوی چه عمدی که این‌چنین در شرایط عجیب و وحشتناک قرار بگیریم. غم و داغ بر دل نشسته از دست دادن عزیز آن‌قدر زیاد و جانکاه است که مسئولیت بخشیدن یا قصاص آن را به جهنمی دردناک‌تر تبدیل می‌کند.

کاش شرایطی فراهم شود تا این بار وحشتناک به شکلی صحیح از روی دوش خانواده مقتول برداشته شود. امیدوارم “خانه‌ای در خیابان چهل و یکم” و آثاری ازاین‌دست به آسیب‌شناسی و کمک به بهبود روند موجود کمک نماید. لازم می‌دانم بگویم “خانه‌ای در خیابان چهل و یکم” می‌تواند خانه هرکدام از ما باشد.

از خانه‌هایمان مراقبت کنیم.»

مهناز افشار این روزها در آلمان به سر می‌برد و علی مصفا نیز در گرگان مشغول کار است.

میهمانان

در این مراسم علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، سید محمدهادی ایازی معاون فرهنگی وزیر بهداشت، سردار مرتضی طلایی، شمس لنگرودی، محمدمهدی عسگرپور، سهیلا رضوی، فرخ نعمتی، سارا بهرامی، ستار اورکی، مریم نراقی، علی‌رضا کمالی، مانیا علیجانی، مانی رحمانی، سید محمود رضوی، پریسا بخت آور، پیمان معادی، بابک کریمی، امیر اثباتی، محسن کیایی، فرهاد توحیدی، بهروز شعیبی، محمدحسین مهدویان، هادی حجازی‌فر ، امیررضا خادم، شهرام گیل‌آبادی، علی مسعودی، امیرنوری، ستاره اسکندری، هدی زین‌العابدین، حبیب دهقان نسب،مهران رجبی، نگار آذربایجانی، سحر صباغ سرشت، شایسته ایرانی، علیرضا شجاع‌نوری و… هم حضور داشتند.

تلخیص متن از گزارش هنر آنلاین

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

هم‌بازی نوید محمدزاده در «تفریق» مانی حقیقی عوض شد: ترانه علیدوستی جایگزین پری‌ناز ایزدیار |Taraneh Alidoosti will replace Parinaz Izadyar in Minus

ترانه علیدوستی مانی حقیقی

ترانه علیدوستی جایگزین پری‌ناز ایزدیار در «تفریق» مانی حقیقی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: ترانه علیدوستی به نوید محمدزاده در گروه بازیگران فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی پیوست.

پیش از این، خبر حضور پریناز ایزدیار در فیلم جدید حقیقی اعلام شده بود، اما به دلیل شرایطی که کرونا بر تولیدات سینمایی حاکم کرد و تغییر زمان ساخت پروژه‌هایی که این بازیگر متعهد به حضور در آن بود، ناچار شد از حضور در «تفریق» انصراف بدهد.

در پی این تغییرات ترانه علیدوستی که پیش از این سابقه‌ی هم‌کاری با حقیقی را در دو فیلم «کنعان» و «پذیرایی ساده» داشته، به گروه بازیگران «تفریق» پیوست.

حقیقی درباره‌ی تغییری که در ترکیب بازیگران فیلمش رخ داده می‌گوید: «پریناز ایزدیار آن‌قدر در جریان تمرینات ما فوق‌العاده بود که واقعن از ادامه‌نیافتن این هم‌کاری متاسفم. از سوی دیگر این را خوش‌اقبالی بزرگی می‌دانم که ترانه علیدوستی فرصت هم‌راهی با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود.»

امیررضا کوهستانی و مانی حقیقی فیلم‌نامه‌ی «تفریق» را نوشته‌اند و مجید مطلبی تهیه‌کننده‌ی این فیلم است. «تفریق» اواخر آبان ماه جلوی دوربین خواهد رفت.‌

Taraneh Alidoosti will replace Parinaz Izadyar in Minus

Taraneh Alidoosti has joined Navid Mohammadzadeh as one of the main cast members of Mani Haghighi’s next film, Minus. Alidoosti replaces Izadyar which stepped down from the role due to scheduling conflicts. This is the third time Haghighi and Alidoosti have worked together. Filming will start in mid November of this year.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

رونمایی از تریلر رسمی آبادان یازده ۶۰:‌ این‌جا آبادان است… و آبادان می‌ماند! | Abadan 11.60 Radio Official Trailer

تیزر فیلم آبادان یازده ۶۰

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: تیزر فیلم «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و با بازی علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی

این‌جا آبادان است… و آبادان می‌ماند!
رونمایی از تیزر فیلم آبادان یازده ۶۰

همزمان را آغاز اکران فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت در سینماهای سراسر کشور از تریلر رسمی این فیلم رونمایی به عمل آمد.

علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

عوامل این فیلم امشب چهارشنبه در سانس‌ ۲۱:۳۰ پردیس آزادی تهران با مخاطبان به تماشای فیلم می‌نشینند. مخاطبان با مراجعه به سايت سینماتیکت و گیشه ۷ مى‌توانند اقدام به تهيه بليت كنند.

ساخت آنونس: امید میرزایی
پخش از بهمن سبز

 

Abadan 11.60 Radio Official Trailer

The official trailer for Mehrdad Khoshbakht’s Abadan eleven 60 has been revealed as its screening has also started in theaters across the country.

Alireza Kamali, Hassan Madjouni, Vida javan, Shabnam Goudarzi, Hamidreza Mohammadi and Nader Soleimani are among the actors for this film.

This film is Owj Art and Media Organization’s latest production with a focus on the Iran-Iraq War.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

نقد فیلم «خورشید»: گرم‌تر بتاب | Sun Children Review by Golboo Fiuzi

نقد فیلم خورشید مجید مجیدی

نقد فیلم خورشید | نوشته‌ی گل‌بو فیوضی، عضو حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس، برای فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و با بازی جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد

نقد فیلم «خورشید» مجید مجیدی: گرم‌تر بتاب

«خورشید» فیلم طبقه است. فیلم آدم‌ها، بچه‌ها، شهر، خیابان‌ها، بیمارستان، بچه‌ها، مترو، دست‌فروش‌ها، از دست‌دادن‌ها، بچه‌ها. بله، «خورشید» بیش‌تر از همه، فیلم بچه‌هاست. فیلم تقلای طبقه‌ای که هنوز «بزرگ‌نشده»، فرسوده‌اند. روایتی که بدون بزرگ‌نماییِ یک اتفاق یا دوره‌ای، داستان طبقه‌ای را تعریف می‌کند. شاید برای همین است که توی ذوق نمی‌زند. ترحم نمی‌گیرد.

مجید مجیدی بعد از بلندپروازی‌های سالیان اخیر که به پروژه‌ی میلیون‌دلاری «محمد (ص)» و فیلم‌سازی در هند با عوامل غیرایرانی ختم شد (فیلم‌هایی در حال‌وهوایی متفاوت از آثاری که او را به جایگاه امروزش رسانده بود) حالا انگار به خودش بازگشته. به آن سینمای خودش. به تُردی و لطافت سکانس‌هایی که وقت تماشا، بی‌هوا می‌بینی بغضی گلوت را چسبیده و باید کمی روی صندلی جابه‌جا شوی تا پای سرنوشت آن کاراکتر، مثل همه، زار نزنی. بچه‌های «خورشید»، کودکان کاری هستند که خودشان را خیلی درست‌تر از خودشان بازی کرده‌اند. سرد و تلخ اما هم‌چنان امیدوار و مصمم.

بچه‌های فیلم‌های مجیدی، از «بچه‌های آسمان» تا دخترک فیلم «باران» تا این بچه‌های «خورشید»، همه به شکل باورپذیری خودشان هستند. آن‌ها قلدری و بی‌کسی را همان اندازه بلدند که مهربانی و مراقبت را. بچه‌های بدسرپرستی که خیلی زود آموخته‌اند باید هم از خودشان مراقبت کنند و هم از برادر خواهر کوچک‌تر- بزرگ‌تر و حتا گاهی از والدین‌شان. بچه‌هایی که باید پول دربیاورند. از هر راهی که بلد هستند، باید پول دربیاورند.

اما این‌که «خورشید» بازتاب یک طبقه است، با این‌که فیلم خوبی از کار درآمده باشد، دو اتفاق مجزاست. در روایت منطبق با واقعیتِ داستان‌هایی این‌چنین، چیزی که توی ذوق می‌زند و فیلم را به ورطه باورناپذیری می‌برد، اغراق و فریادزدن است. مجیدی فریاد نمی‌زند. داستان تعریف می‌کند. او داستان طبقه‌ای را می‌گوید که زیر پوست شهر، بی‌صدا، برای زندگی‌شان می‌جنگند.

لحظه‌ی محبوب من؟ سکانس بالارفتن بچه‌ها از دیوار مدرسه به دستور مدیر. کاری که تا آن جای فیلم در مذمتش بسیار سخن رفته بود اما وقتی پای مقابله با سرمایه‌داری وسط می‌آید، طبقه‌ی فرهنگی خودش هم به آن طبقه‌ی فرودست نیاز پیدا می‌کند. کودکان کار که خیلی‌شان تا ته خط رفته‌اند، با پدرانی معتاد و مادرانی که شاید در بیمارستان بستری باشند، با توان تحمل بالایی که دارند، خیلی کارها را انجام می‌دهند. بچه‌ها و مسئولان مدرسه پشت در مانده‌اند و وقتی مدیر می‌بیند حرف‌زدن جواب نمی‌دهد، به بچه‌ها می‌گوید دیوار را بالا بروند. تصویر غریبی‌ست. کیف‌هایی که به هوا پرتاب می‌شود و دیوار و نرده‌هایی که مملو از بچه‌هاست. بچه‌هایی که اگرچه اسم‌شان بچه‌ی کار است اما شادی را دوست دارند، ورزش می‌کنند و استعداد درخشان دارند اما تنها گناه‌شان این است که محکوم طبقه‌اند.

نوشته‌ی گل‌بو فیوضی

ببینید: نشست خبری فیلم خورشید در فستیوال ونیز ۲۰۲۰

Sun Children Review by Golboo Fiuzi

To say that Sun Children is a reflection of a certain social class and to say that is good, these are just two separate things. Even in the realistic narratives there’s a certain amount of exaggeration that makes the film unbelievable. Majidi isn’t doing that. He’s telling a story about kids living in the slums fighting to live.

Sun Children is a film about kids. Preadolescence who are already tired. It doesn’t remark anything special to tell its story. It doesn’t beg for kindness.

Kids in Majidi’s movies from Children of Heaven to the girl in Baran and this movie are believable. They know how to be a bully as much as being kind. Kids with almost no education who have learned fast how to take care of themselves, their younger siblings and even their parents. Kids who have to make money any way they can.

After years of ambitious projects like the big budget Muhammad and making a feature in India, he’s back to what he was. To the comfort of his own cinema.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها