با ما همراه باشید
الیزابت ماس فیلم شرلی الیزابت ماس فیلم شرلی

سینمای جهان

الیزابت ماس از تجربه‌ی بازی در «شرلی» و آخرین اخبار از سریال «سرگذشت ندیمه» می‌گوید

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: گفت و گو با الیزابت ماس درباره‌ی تجربه‌ی بازیگری در فیلم «شرلی» و فصل چهارم سریال «سرگذشت ندیمه».

الیزابت ماس از تجربه‌ی بازی در «شرلی» و آخرین اخبار از سریال «سرگذشت ندیمه» می‌گوید

فیلم مستقل «شرلی» به کارگردانی ژوزفین دکر و فیلم‌نامه‌ای از سارا گابینز داستان شرلی جکسون (الیزابت ماس) نویسنده‌ی معروف داستان‌های ترسناک را در کلاژی از حقیقت و خیال روایت می‌کند. زمانی که یک تازه عروس و داماد (اودسا یانگ، لوگان لرمن) روتین نوشتن او را به هم ریخته و تنش‌های میان شرلی و همسرش استنلی (مایکل استولبارگ) افزایش می‌یابد، آن‌ها سعی می‌کنند تا با این زوج بازی کنند و طوری به آنان فشار بیاورند که اثر همیشگی روی رابطه‌ی آنان داشته باشد.

الیزابت ماس در مصاحبه‌ای تلفنی که با Collider داشت درباره‌ی این فیلم و تجربه‌ی بازی در آن می‌گوید. او هم‌چنین از فصل چهارم «سرگذشت ندیمه» و این که اکنون آن‌ها مشغول یافتن راهی هستند که با ایمنی کامل به کار بازگردند و فیلم‌برداری این فصل را به پایان برسانند سخن گفت. متن مصاحبه به شرح زیر است:

باید بگویم که این فیلم به شدت شگفت‌زده، هیجان‌زده و متحیرم کرد و شما و بقیه‌ی بازیگرها بی‌نظیر بودید.

الیزابت ماس: ممنونم. خیلی لطف دارید.

بازیگران همیشه می‌گویند که می‌خواهند شخصیت‌هایی را پیدا کنند که آنان را به چالش بکشد و به نظر می‌رسد که شخصیتی مانند جکسون چالش‌های بسیاری دارد. چه چیزی شما را درباره‌ی چالش‌های چنین چیزی هیجان‌زده کرد و به عنوان یک بازیگر فکر می‌کنید که چه چیز این شخصیت بیش از همه شما را به چالش کشید؟

این اولین بار است که نقش فردی واقعی را بازی می‌کنم. ممکن است اشتباه کرده باشم اما حدس می‌زنم همین باشد. حرفه‌ی بازیگری‌ام مسیری طولانی بوده و ممکن است برای همین کسی را فراموش کنم ولی این اولین بار است که نقش شخصیتی تاریخی و مهم را که همه او را می‌شناسند بازی کرده‌ام. فکر کنم این چالش من بود. کمی هم ترسناک داشت. به همین خاطر کمی نگران شده بودم.

من آن قدر علاقه‌ای به تحقیق ندارم ولی ناگهان مجبور شده بودم که درباره‌ی شرلی جکسون تحقیق کنم و به روشی کاملاً متفاوت به این شخصیت نزدیک شوم. مایکل [استولبارگ] از این نظر بسیار الهام‌بخش بود چون او در این کار خبره است و همیشه به همین صورت کار می‌کند. او واقعاً مرا به شوق آورد و حتی برایم مطلب‌هایی فرستاد تا بخوانم. صادقانه بگویم نمی‌دانم که بدون او از پس این کار برمی‌آمدم یا نه. روندی جدید و قطعاً چالشی مهم برای من بود.

الیزابت ماس: با تمام غریزه‌ام مقابل دوربین حاضر می‌شوم!

چه نوع تحقیقی بیش از همه به شما کمک کرد؟ آیا رمان فیلم را خواندید؟ آیا آثار جکسون را خواندید؟ کلید یافتن شخصیت او از دید شما چه بود؟

الهام‌بخش‌ترین چیز خواندن نامه‌هایی بود که شرلی و استنلی برای یک‌دیگر نوشته بودند. این نامه‌هایی که پیدا کردیم به شدت کمیاب بودند. این نه خواندن زندگی‌نامه‌ی او بود، نه خواندن داستان‌‌های زندگی او و نه خواندن داستان‌هایی که او نوشته بود و ما نسخه‌ای ضبط شده از آن‌ها را داشتیم. شخصیت اصلی در این نامه‌ها بود. این گونه بود که توانستیم حس شوخ‌طبعی آن‌ها، هوش سرشارشان، این که چقدر یک‌دیگر را دوست داشتند و چقدر خشمگین بودند را کشف کنیم. فکر می‌کنم که این مفیدترین چیزی بود که خواندم.

آیا به این شخصیت به این شکل نگاه کردید که دارید نقش شرلی جکسون نویسنده را بازی می‌کنید یا این که چون این داستان تا حدودی تخیلی است به این شخصیت به این شکل نگاه کردید که دارید نقش شخصیتی را بازی می‌کنید که از قضا نامش شرلی جکسون است؟

بله قطعاً. پاسخ صادقانه‌ام ترکیبی از هر دوی آن‌هاست. اساس کار ما تحقیق درباره‌ی این بود که شرلی کیست. این سنگ بنای کار بود و بعد یادم می‌آید جایی، پیش از آن که کار را شروع کنیم، به مایکل گفتم: «فکر می‌کنم که باید بی‌خیال شویم. باید همه‌ی این کارها را رها کنیم.» پیش می‌آید که آن قدر غرق بازی کردن نقش فردی واقعی شوید که به بازی کردن آن شخصیت بیش از بازی کردن ابعاد دیگر او اهمیت می‌دهید. برای همین بود که ما هر دو تصمیم گرفتیم تا شرلی و استنلی خودمان را خلق کنیم و این نسخه‌ی ما از شرلی و استنلی باشد. باید کمی خودت را بابت این کار ببخشی.

این تنها راه پیش‌رفت بدون ترسیدن است. فکر می‌کنم تا نقطه‌ی خاصی از کار این واقعاً به ما کمک کرد. این داستانی دقیق از شرلی جکسون نیست. فکر می‌کنم که مهم است که بگویم او مادری شگفت‌انگیز بود. او مادری فوق‌العاده برای فرزندش و آشپزی عالی بود. من با پسرش صحبت کردم و او گفت که مادرش عالی بوده. مسلم است که این موضوع در داستان فیلم نیست. برای همین است که می‌گویم این برشی از شخصیت این زن است.

تریلر فیلم Shirley | الیزابت ماس در نقش «شرلی»

شرلی ترکیبی از جنون، تنهایی، افسردگی، اندوه و ناامیدی است. آیا به عنوان یک بازیگر کندوکاو این‌ها سرگرم‌کننده است یا باید به آرامی همه‌ی آن‌ها را تجربه کرد؟

من عاشق آن هستم. من عاشق چنین کاری‌ام. من با این کار احساس موفقیت می‌کنم و از آن نمی‌ترسم. من بازیگر متد نیستم. یکی از دلایل این که چرا من یک بازیگر متد نیستم این است که فکر می‌کنم این کار آدم را خسته می‌کند یا شاید هم من تنبلم. شاید اگر بازیگری متد انجام می‌دادم بازیگر بهتری می‌شدم اما این سبک من نیست و من با آن خسته می‌شوم. من فهمیدم که تمامی شخصیت‌ها در نهایت بخشی از شخصیت تو می‌شوند و من بخش زیادی از شخصیت شرلی را در خود دارم و این کندوکاو را دوست داشتم.

آیا بازی در نقش کسی که ذهنی اسرارآمیز دارد سخت بود یا فقط سعی کردید در لحظه بازی کنید؟

فکر کنم که کار دوم را انجام دادم. یادم می‌آید که داشتم با سارا گابینز صحبت می‌کردم و برای من، این داستان درباره‌ی نویسنده‌ها و پروسه‌شان است. این که این پروسه چه‌قدر می‌تواند دشوار و چالش‌برانگیز باشد و برای نوشتن یک داستان، آن هم یک داستان عالی باید به چه جاهایی از تصورتان بروید. می‌خواستم روی این متمرکز بشوم. بنابراین جاهایی که شاید با واقعیت تطابق نداشت، یا شاید در تصوراتش بود، یا شاید ذهنش داشت او را تسخیر می‌کرد، او مقدار زیادی الکل می‌نوشید و وابسته به قرص‌های خواب و رژیمی بود. فکر می‌کنم این‌جور چیزها ذهنش را آزار داد. فکر می‌کنم تنها راه نشان دادن این، باید طوری بازی کرد که انگار واقعی است چون برای او واقعی بوده و این موضوع مهم است.

امیدوارید برداشت مخاطب از این فیلم چه باشد؟ 

من او (شرلی) را بسیار دوست دارم و بسیار تحسینش می‌کنم. فکر می‌کنم انسان خوب و باهوشی بود. فکر می‌کنم سلیقه‌ی خوبی در طنز داشت و امیدوارم بیننده‌ها این را ببینند. او مشکلات زیادی هم داشت، به خصوص با استفاده‌ی بیش از حد از قرص. ذهنش نیز مریض شده بود ولی فکر می‌کنم انسان فوق‌العاده‌ای بود. از زمان خود جلوتر بود و منبع الهام برای بسیاری شد. به این ترتیب، امیدوارم مردم کمی او را بشناسند.

تریلر فصل چهارم سریال «سرگذشت ندیمه» با بازی الیزابت ماس

شما دو هفته تا فیلم‌برداری فصل چهارم سرگذشت ندیمه فاصله داشتید تا این که پروسه‌ی تولید به دلیل کووید ۱۹ متوقف شد. به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این سریال، آیا برنامه‌ای برای ادامه‌ی امنیتی این فصل دارید؟ بزرگ‌ترین امید و ترس‌های‌تان چیست؟

بله؛ هر هفته در حال مکالمه سر پروسه‌ی تولید هستیم. ایمیل‌های زیادی به هم فرستادیم، ملاقات‌های مجازی و صحبت‌های زیادی داشتیم. یکی از کارهای خوبی که یکی از تهیه‌کننده‌ها انجام داد این بود که با تک تک دپارتمان‌ها صحبت کرد و تلاش کرد متوجه پروسه‌ی روزانه‌ی تولید شود. دنبال چه چیزی هستیم و برای حفظ سلامتی به چه چیزهایی نیاز داریم که فکر می‌کنم بخش بسیار مهمی است.

برای ما و بیش‌تر تهیه‌کننده‌ها موضوع اصلی همین است؛ چگونه این کار را به امن‌ترین شکل ممکن انجام دهیم؟ زندگی انسان برای ساخت یک سریال تلویزیونی ارزش ندارد. همه می‌خواهند سر کار بازگردند چون عاشق کارمان هستیم. و کسانی هم هستند که برای پشتیانی از خود و خانواده‌شان به این کار نیاز دارند. تهیه‌کننده‌ها مبلغی را از جیب خودمان به گروه تولید دادیم و ربطی به شرکت‌های بزرگ‌تر ندارد. پول زیادی برای این موضوع گذاشتیم و تلاش کردیم در زمان بی‌کاری، از آن‌ها به این شکل پشتیبانی کنیم. اما باید کارمان را با احتیاط انجام دهیم. فعلن در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم. این، موقعیت جدیدی است و همه‌مان یک هدف داریم.

ترجمه از محمد تقوی و پویا مشهدی‌محمدرضا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها