با ما همراه باشید
غایبان نامزدهای امی ۲۰۲۰ غایبان نامزدهای امی ۲۰۲۰

تلویزیون

یادداشت خسرو نقیبی درباره‌ی غایبان امی ۲۰۲۰: نه Homeland را دیدند، نه ریس ویترسپون را | The Biggest Snubs from the 2020 Emmy Nominations; written by Khosrow Naghibi

یادداشت خسرو نقیبی درباره‌ی غایبان فهرست نامزدهای امی ۲۰۲۰. از فصل آخر سریال Homeland تا مینی‌سریال Defending Jacob

نه Homeland را دیدند، نه ریس ویترسپون را

نامزدهای امی ۲۰۲۰ خیلی‌ها را غافل‌گیر کرد وقتی نامی از فصل آخر «سرزمین مادری / Homeland»، فصل نخست «برنامه‌ی صبح‌گاهی / The Morning Show» و «کبیر/ The Great»، فصل دوم «دروغ‌های کوچک بزرگ/ Big Little Lies»، فصل سوم «دنیای غرب/ Westworld» و دو مینی‌سریال «عشق امروزی / Modern Love» و «دفاع از جیکوب / Defending Jacob» میان نامزدهای بهترین سریال‌های شاخه‌های مختلف نبود. برخی به کل نادیده گرفته شده‌اند و برخی به رغم نامزدی در رشته‌های اصلی، به فهرست بهترین سریال‌ها راه پیدا نکرده‌اند.

ماجرا بیش‌تر به نوعی نادیده‌گرفتن عمدی می‌ماند؛ مثلن انگار قرار بوده سریالی از اپل تی‌وی+ نامزد بهترین سریال سال نشود، اگرنه «برنامه‌ی صبح‌گاهی» مجموعه‌ای که پنج نامزد بازیگری دارد نه متن، نه کارگردانی و نه خودش نامزدی ندارد (سریالی که بلافاصله پس از پخش نامزد گلدن گلوب شد) و از سوی دیگر مینی‌سریال مهم این شبکه‌ی تازه‌تأسیس یعنی «دفاع از جیکوب» فقط دو نامزدی در فیلم‌برداری و موسیقی تیتراژ به دست آورده. سریالی که هم در کارگردانی، هم در بازی‌ها (حیرت‌انگیز است ندیدن کریس ایوانز و میشل داکری و حتا ج. ک. سیمونز) و هم در خود شاخه‌ی بهترین سریال محدود یا مینی‌سریال می‌توانست مدعی اصلی باشد.

تکیه می‌کنم روی نادیده‌گرفتن عامدانه، وقتی ریس ویترسپون با بازی در سه سریال (که دوتاش از پرسروصداترین آثار سال بوده‌اند و بازیگران مقابل‌ش در دو سریال تقریبن همه نامزد امی هستند) به چشم داوران نیامده؛ درحالی‌که می‌توانست برای هر سه (به‌ویژه بازی درخشان‌ش مقابل جنیفر انیستون در «برنامه‌ی صبح‌گاهی») حداقل نامزد بهترین بازیگر زن باشد.

بدترین بخش ماجرا، برای سریالی است که دیگر فرصت دل‌جویی هم از نادیده‌گرفتن‌ش وجود ندارد. امی از دو فصل نخست «سرزمین مادری» استقبال باشکوهی کرد، به فصل نخست امی بهترین سریال درام سال را داد و کلیر دینس دو سال پیاپی بهترین بازیگر زن درام شد؛ اما این رابطه‌ی خوب حتا در فصل‌های ضعیف‌تر و سپس سال‌های امتداد سریال ادامه داشت و حداقل بازیگران مجموعه (به‌خصوص مندی پتینکین) همواره نامزد امی بودند؛ با این حال فصل هشتم و آخر که وداع با «سرزمین مادری» است، با وجود قوت‌های غیرقابل انکار داستانی و اجرایی، تنها در یک رشته‌ی بهترین کارگردانی برای قسمت «زندانیان جنگ» نامزد امی ۲۰۲۰ است. عادت کرده بودیم فصل‌های آخر سریال‌های بزرگ معمولن با وداعی گرم در فصل جوایز هم‌راه باشند اما یکی از بهترین فصل‌های سریال الکس گانزا و هاوارد گوردون پایانی تلخ در این فصل داشت.

بخوانید: لیست کامل نامزدهای امی ۲۰۲۰

The Biggest Snubs from the 2020 Emmy Nominations; written by Khosrow Naghibi

Out of all the Emmy snubs of this year, from “Big Little Lies” & “The Morning Show” to “Modern Love” and “Defending Jacob”, there seems a bias towards certain shows.

For example despite their unanimous praise, none of the Apple TV+ shows were nominated for Best Drama. An actress like Reese Witherspoon could’ve easily clenched one out of the 3 possible nominations for her role and yet she was left out completely.

The biggest snub though probably goes to “Homeland” which has always been an Emmy darling yet gained just one nomination for direction of its final episode. It must a be a bitter farewell for Alex Gansa and Howard Gordon.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1 دیدگاه

1 دیدگاه

  1. مهدی کرمی

    2020/09/22 در 18:14

    سلام.و بالاخره یادداشتی از خسروخان نقیبی. در مورد سریال ها خیلی دوست داشتم نظرش را راجع به “واچمن”، “گارآگاه حقیقی” (فصل های 1 و 3)، دو فصل “شکارچی ذهن” و “توئین پیکس” (فصل آخر) بدانم. و همین طور راجع به مهم ترین فیلم های سال تا امروز. هنوز به شکل عجیبی منتظرم.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلویزیون

شیر در زمستان | نقد فصل چهارم سریال تاج و تخت/ The Crown

نقد فصل چهارم سریال تاج

شیر در زمستان

نوشته‌ای از حمیدرضا سلیمانی عضو حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس درباره‌ی فصل چهارم سریال «تاج‌وتخت»

دو و نیم/ از چهار ستاره

 

حمیدرضا سلیمانی – حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس:

به گواه انبوه واکنش‌های ثبت شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوشتاری و تصویری در چند هفته‌ی گذشته می‌توان گفت که پیتر مورگان و تیم سازنده‌ی تاج‌وتخت در فصل چهارم قدم در مسیری دشوار و پردردسر گذاشته‌اند. کم‌تر کسی از بیننده‌های سریال پرآوازه‌ی نتفلیکس خاطره‌ی دست اولی از سه فصل اول سریال (که متمرکز بر وقایع سال‌های 1947 تا 1977 میلادی بود) دارد ولی فصل چهارم با معرفی دو شخصیت جنجالی و بحث‌برانگیز دو دهه‌ی پایانی سده‌ی بیستم، پرنسس دایانا و مارگارت تاچر،که بسیاری از تماشاگران سریال، خاطراتی روشن از دوران اوج حضور آن‌ها در صفحه‌های تلویزیون دارند، خود را در معرض انواع قضاوت‌ها و اظهارنظرهای گاه تند و کوبنده از سوی مخاطبان و تاریخ‌نویسان با طیف‌های مختلف فکری و البته خود خاندان سلطنتی قرار داده است. برقراری تعادلی میان تصویری که از این شخصیت‌های تاریخی در حافظه‌ی جمعی مخاطبین سریال نقش بسته، با آن روایتی که تاج‌وتخت سعی می‌کند از این شخصیت‌ها ارائه کند، قطعن بزرگ‌ترین چالش تیم خالقان سریال در دو فصل بعدی خواهد بود، دو فصلی که احتمالن بحث و جدلی بسیار بیش‌تر از آن‌چه فصل چهارم برانگیخت با خود همراه خواهند داشت.

این بار هم نظیر سه فصل اول سریال، موتور محرکه‌ی تاج‌وتخت تلاش آن برای ورود به دنیای پشت دیوارهای بلند کاخ باکینگهام و کنارزدن تشریفات و تجملات معمول و ارائه‌ی تصویری شکننده از خاندان سلطنتی بریتانیاست که بر خلاف آن‌چه به‌طور معمول شنیده و دیده می‌شود نه تنها شاد و پرشکوه نیست که پر از شخصیت‌هایی‌ست که در کشاکش طوفان حوادث نیمه‌ی دوم قرن بیستم و تغییرات عظیم اجتماعی و سیاسی از شخصیت‌هایی رسمی و پر از جلال و جبروت تبدیل به عروسک‌هایی زینت‌بخش صفحات زرد روزنامه‌ها شده‌اند، شخصیت‌هایی غمگین و شکننده که منفعلانه تنها نظاره‌گر ازدست‌رفتن تمام اعتبار گذشته‌شان شده‌اند و از این بین جز دروغ و فریب و ناامیدی و زندگی‌هایی نمایشی چیزی نصیب‌شان نشده است.

ببینید: تریلر فصل چهارم سریال تاج‌وتخت

فصل چهارم تاج‌وتخت را می‌توان به کل از آن دایانا خواند. داستان دخترک کم‌تجربه‌ای که ابتدا قلب خاندان سلطنتی را تسخیر می‌کند (روایتی که در بهترین اپیزود این فصل یعنی اپیزود دوم به آن پرداخته می‌شود)، سپس با همین صمیمیت و سادگی قدم به قدم محبوبیتش نزد اذهان عمومی به مرتبه‌ای می‌رسد که ساکنین کاخ باکینگهام حتا خوابش را هم نمی‌توانند ببینند و در نهایت همین محبوبیت است که کار دستش می‌دهد و او را وارد نبردی بدفرجام با اعضای خانواده‌ای می‌کند که در نیم قرن گذشته هیچ‌یک جز تفرعن و تکبری سرد و پس‌زننده چیز دیگری از خود به نمایش نگذاشته‌اند. این‌که تاج‌وتخت در کدام سوی این دعوای تاریخی ایستاده است آشکار و مشخص است، تأکید سریال بر انفعال ملکه و بدطینتی‌های حسودانه‌ی اطرافیانش در قبال ماجرای چارلز و دایانا چیزی نیست که فهمیدنش نیاز به هوش بالایی داشته باشد. قرینه‌ی گوزن زخمی که تمام خاندان سلطنتی برای شکارش با هم مسابقه گذاشته‌اند و تصویر دایانای ناآشنا با رسم‌ورسوم سلطنتی که هم‌چون شکاری بی‌پناه در میان حلقه‌ای از درباریان مغرور و در حال تمسخر گرفتار شده است (به ترتیب در قسمت دوم و سوم سریال) شاید کلیدی‌ترین تصویر تاج‌وتخت در فصل اخیرش باشد.

اما موضع سریال در قبال دیگر ضلع کلیدی این فصلش یعنی تاچر سردرگم‌تر است. از یک‌سو اراده و اقتدار آهنینش ستوده می‌شود و از سوی دیگر تمایلات انحصارطلبانه و خوی استبدادی‌اش مورد انتقاد واقع می‌شود. از یک‌سو در نیمه‌ی اول سریال سعی در ارائه‌ی تصویری هم‌ذات‌پندارانه و هم‌دلانه با تاچر برخاسته از طبقه‌ی کارگر در مقابل اعیان بی‌‌خبر از همه‌جا دارد و از سویی در ماجرای جزایر فالکلند و تحریم‌های ضدنژادپرستی آفریقای جنوبی با ارایه‌ی تصویری نیمه‌کاریکاتوری از غرور و اقتدارگرایی‌اش مشخصن او را رهبری خودکامه و لج‌باز توصیف می‌کند. مقایسه‌ی تصویر ناقص و بلاتکلیف بانوی آهنین با تصویر چندوجهی و مؤثری که سریال در فصل اول از دیگر نخست‌وزیر جنجالی انگستان در قرن بیستم یعنی وینستون چرچیل ترسیم کرده بود نشان می‌دهد که چه‌قدر این گسسته‌گی مواضع به کلیت روایی سریال در این فصل آسیب زده است. (هم‌چنان بهترین توصیف تصویری از تاچریسم را می‌توان در فیلمی سراغ کرد که نه نامی از تاچر می‌برد و نه مستقیمن به دوران او می‌پردازد: آشپز، دزد، همسرش و معشوقه ی او ساخته‌ی بیمارگون و آشوبناک پیتر گرین‌اوی)

ببینید: اما کورین (پرنسس دیانا) و جیلین اندرسون (مارگارت تاچر) از بازی در «تاج‌وتخت» می‌گویند

هر چند تاج‌وتخت در فصل اخیر به واسطه‌ی ورود شخصیت‌های جدیدتر که هر کدام خودشان می‌توانند نقطه‌ی تمرکز یک سریال مفصل جداگانه باشند دچار اندکی پراکندگی روایت و شلخته‌گی شده و از نقطه‌ی اوج خودش در فصول اول و دوم فاصله گرفته ولی هم‌چنان هم از باکیفیت‌ترین و ارزشمندترین تولیدات تصویری نتفلیکس در سالی که گذشت است. اجرای تیم بازیگران درجه‌یک سریال در کنار روایت دردآلود، غمگین و پویای پیتر مورگان هم‌چنان بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت سریال است و موقعیت‌سازی‌های بی‌نقص فیلم‌نامه بدون افتادن به دام سانتی مانتالیسم یا پروپاگاندا از همان دقیقه‌ی اول تا آخرین لحظه، کششی غیرقابل مقاومت برای تماشای سریال ایجاد می‌کند. از ویلیام شکسپیر (که ردپای نگاه تراژیکش به سرنوشت تلخ پادشاهان انگلستان در جای‌جای تاج‌وتخت دیده می‌شود) نقل شده که سر تاج‌دار هیچ‌گاه آرام نمی‌خوابد. سریال پیتر مورگان از همان قست اولش روایت پرتلاطم همین آشفته‌گی عذاب‌آور بوده و از مضامین و خرده‌داستان‌های فصل چهارم این‌طور برمی‌آید که در دو فصل آینده این پریشانی بنیان‌برافکن به نقاط جوشش تازه‌ای خواهد رسید.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تلویزیون

گامبی وزیر سریال سال ۲۰۲۰ | Top five Tv show of 2020

گامبی وزیر سریال سال ۲۰۲۰

پنج سریال برتر سال ۲۰۲۰
گامبی وزیر در رأس سریال‌های سال پاندمی

Top five Tv show of 2020

The Queens Gambit at the top of the “Pandemic Year” series

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: روتن‌تومیتوز پنج سریال برتر سال ۲۰۲۰ را بر اساس آرای منتقدان و مردم اعلام کرد که مطابق انتظار «گامبی وزیر» با ۹۹درصد رضایت منتقدان و ۹۵درصد رضایت مردم در رتبه‌ی اول نشسته است. سالی که به دلیل پاندمی کرونا میزان اقبال سریال‌های تلویزیونی بیش‌تر از هر سال دیگری بوده است.
پنج سریال اول و رضایت منتقدان از آن‌ها به شرح زیر اعلام شده است؛ ضمن این که می‌توانید رأی مردمی را هم در آخرین اسلاید این پست ببینید.

گامبی وزیر – ۹۹درصد
آن‌چه ما در سایه انجام می‌دهیم – ۹۷درصد
ممکن است شما را نابود کنم – ۹۷درصد
پسران – ۹۰درصد
شتز کریک – ۹۳درصد

ببیید: گفت‌وگوی کارگردان و بازیگر سریال گامبی وزیر


Looking for some of the best TV shows of 2020? Here are five series you can binge right now
#TheQueensGambit – 99%
#ShadowsFX – 97%
#IMayDestroyYou – 97%
#TheBoys – 90%
#SchittsCreek – 93%

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

در آستانه انتشار قسمت نخست ببینید: نخستین تیزر ملکه گدایان | The first Trailer of the The Queen of The Baggers

تیزر ملکه گدایان

در آستانه انتشار قسمت نخست ببینید: نخستین تیزر «ملکه‌ی گدایان»
The first Trailer of the “The Queen of The Baggers” series
.

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران:تیزر ملکه گدایان به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه‌کنندگی رحمان سیفی‌آزاد و علی طلوعی منتشر شد.
در خلاصه داستان سریال «ملکه‌ی گدایان» به قلم حامد افضلی و امین محمودی آمده است: امروز تو، می‌تونه فردای من باشه… هیچ‌کس از سرنوشت خبر نداره… حتا شما… .
باران کوثری، فرزاد فرزین، پانته‌آ بهرام، محمدرضا غفاری، آرمان درویش، رضا بهبودی، یسنا میرطهماسب، الهام کردا، سولماز غنی، علی اوجی، بهشاد شریفیان، مریم سرمدی و رویا نونهالی بازیگران این سریال هستند. «ملکه‌ی گدایان» به صورت انحصاری روی پلتفرم فیلیمو قرار خواهد گرفت.
.
The official Trailer of the series “The Queen of The Baggers” directed by Hossein Soheilizadeh and produced by Rahman Seifi Azad and Ali Toloui has been released.
Baran Kosari, Farzad Farzin, Panthea Bahram, MohammadReza Ghaffari, Arman Darvish, Reza Behboodi, Yasna Mirtahmasb, Elham Korda, Solmaz Ghani, Ali Oji, Behshad Sharifian, Maryam Sarmadi and Roya Nonahali are the cast of this series. “The Queen of The Baggers” will be exclusively on the Filimo platform.
.
برخی از عوامل این سریال عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: رضا شیبانی، تدوین: امین عابدی، صدابرداران: مهدی آزادی، علی ظهوری، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، خواننده: روزبه بمانی، مجری طرح: علیرضا محمدی، مدیر تولید: سعید عطایی، طراح صحنه: سهیل میرسپاسی، طراح گریم: علی بهرامی فر، طراح و ترکیب صدا: علی ظهوری، طراح لباس: الهام شعبانی، مدیر برنامه ریزی: مسعود میمی، دستیار اول کارگردان: امین محمودی، جلوهای بصری : امیر ولی خانی، دستیار اول فیلمبردار : محمد رضا خلج زاده، طراح نور : کیوان ارجمند، منشی صحنه: زهرا مهدوی، مدیر تدارکات: سجاد نوری، عکاس: هلیا رضایی، دستیار دوم کارگردان : شایان سید محمود،صحنه آرا :علی جعفر دوست، تصویربردار پشت صحنه : امیرژوبین و مشاور رسانه ای: آیدین نادری

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها