با ما همراه باشید
اکران فیلم عنکبوت اکران فیلم عنکبوت

خبر

ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان عنکبوت: اکران آنلاین راه‌حل آخر است | Ebrahim Irajzad: Online screening is final solution

اختصاصی از بخش سینمای ایران آرت‌تاکس: ابراهیم ایرج‌زاد در مصاحبه‌ای درباره‌ی اکران فیلم «عنکبوت» اعلام کرده که نمایش آنلاین اثرش را به عنوان آخرین گزینه در نظر دارد.

ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان عنکبوت: اکران آنلاین راه‌حل آخر است

یکی از فیلم‌های پرسروصدای سال گذشته عنکبوت بود که پذیرفته‌نشدنش در جشنواره‌ی فجر حواشی زیادی را به همراه داشت تا آن‌جا که فجر تصمیم گرفت یک نمایش ویژه به فیلم اختصاص دهد تا منتقدان و رسانه‌ها با خود فیلم روبه‌رو شوند. پیش‌تر گفته شده بود «عنکبوت» داستان مردی را روایت می‌کند که می‌خواست ریشه‌ی فساد را بخشکاند؛ و در مواجهه چنان که زمزمه‌های آن شنیده می‌شد فیلم داستان زندگی سعید‌حنایی قاتل زنجیره‌ای معروف را روایت می‌کرد.

محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان‌بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، سیدجواد یحیوی، نیوشا علیپور و فرید سجادی‌حسینی بازیگران نقش‌های محوری «عنکبوت» هستند که یکی از داوطلبان اکران نوروزی بود. حالا در شرایطی که برخی فیلم‌ها اکران آنلاین را برگزیده‌اند ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان فیلم در گفت‌وگویی با ایسنا از تمایلش بر اکران فیلم روی پرده‌های سینما گفته است.

بخشی از حرف‌های ایرج‌زاد را در ادامه بخوانید:

یک‌ بار با ظهور تلویزیون در خانه‌ها ارزش تماشای فیلم در سالن‌ها به چالش کشیده شد و دیدیم که سینما بسیار گسترده‌تر از قبل حضور خود را در همه‌ی جوامع تثبیت کرد. پس بدانیم که هیچ‌وقت نه تلویزیون، نه اکران آنلاین و نه هیچ وسیله‌ی دیگری نمی‌تواند جای تجربه‌ی تماشای دسته‌جمعی یک فیلم را بگیرد.

ما در این‌جا با بحث نمایش فیلم سینمایی مواجه هستیم، یعنی فیلمی که اصولن برای نمایش و دیده شدن در سینما ساخته می‌شود؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد ایده‌آل هیچ فیلمسازی غیر از این باشد. اما اگر به عنوان یک آلترناتیو در شرایط موجود – که خب در حال سپری کردن آن هستیم و کرونا اجازه اجتماع به مردم نمی‌دهد – به آن نگاه کنیم، بله حتمن تنها گزینه‌ی مناسب برای دیده شدن فیلم‌های سینمایی تولیدشده اکران آنلاین است.

هدف نهایی از ساخته شدن فیلم، دیده شدن است و بس. در شرایط کنونی اگر سینما رفتن ممکن نیست هر گزینه‌ای به شرط فراهم بودن زیرساخت‌ها و داشتن امنیت برای عرضه محصول می‌تواند مطرح شود. بزرگترین خاصیت اکران آنلاین در شرایط کرونا راحتی و امنیت مخاطب است، اما همین مساله در مورد صاحب اثر تقریبا صفر خواهد بود، یعنی شما از همان لحظه که دسترسی را به لینک فیلم در فضای مجازی ممکن می‌کنید سایت‌های غیرقانونی و شبکه‌های ماهواره‌ای دست به کار دزدیدن فیلم شما می‌شوند و لینک‌های دزدیده‌شده و نمایش‌های رایگان کانال‌های ماهواره‌ای سرمایه صرف‌شده برای تولید اثر را برگشت ناپذیر می‌کند.

متاسفانه چه مادی، چه معنوی، هیچ رعایت حقی در فضای بازار نمایش آنلاین در ایران از حقوق صاحب اثر نمی‌شود و این به یک رویه منفی تبدیل شده است. دزدیدن فیلم و استفاده از فیلم دزدی و پخش آن (عبارت غیرقانونی به هیچ وجه حق مطلب را ادا نمی‌کند) انگار توسط دستگاه‌های مسئول حراست، دزدی حساب نمی‌شود و شامل پیگیری نیست. نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم قانون مهم حق انتشار (کپی‌رایت) را امضا کنیم و به جامعه جهانی بپیوندیم تا با رعایت پروتکل‌های بین‌المللی یاد بگیریم برای استفاده از محصولات دیگران باید حقوق آن را پرداخت کنیم، تا زمانی‌که حقوق‌مان رعایت نشد بتوانیم با حمایت قانون از انتشار غیرقانونی و استفاده غیرقانونی از اثرمان چه در داخل چه در بیرون مرزها جلوگیری کنیم.

حق تصمیم درباره اکران آنلاین با من نیست. اما از نظر من، اکران آنلاین نه تنها برای «عنکبوت» که برای هیچ فیلمی با انتظار جذب حداکثری مخاطب، تصمیم درستی نیست. برای من بین اکران آنلاین و اکران در سینما حتی با نیمی از ظرفیت، تا وقتی که فردای نمایش آنلاین لینک‌های دانلود دزدیده می‌شود، حتمن اکران «عنکبوت» در سینما ترجیح دارد. امیدوارم بعد از بازگشایی در کمتر از یک ماه شرایط به سابق برگردد، چون همان‌طور که در مترو، هواپیما و اتوبوس که مکان‌های به مراتب سخت‌تری برای رعایت کردن فاصله است و مردم در آن‌ها حضور دارند، در سینما به راحتی با رعایت موارد بهداشتی به عادت خوب فیلم دیدن در سینما حیات دوباره می‌بخشند.

گفت‌وگو با ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان تابستان داغ پدیده و رکورددار نامزدی سیمرغ در فجر ۳۵ام

Ebrahim Irajzad: Online screening is final solution

In an interview, Spider director Ebrahim Irajzad talked on a number of subjects including the fact that for him, online screening is at the bottom of the list, illegal means of watching movies and the problems of copyright in Iran.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

خبر

اصغر فرهادی بهترین کارگردان آسیا پاسیفیک برای قهرمان

فرهادی بهترین کارگردان آسیا پاسیفیک

با اعلام نام برندگان جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک (Asia Pacific Screen Awards)، اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» برنده‌ی جایزه بهترین کارگردانی این دوره از جوایز آپسا شد. جایزه بهترین فیلم این دوره به فیلم «ماشینم را بران» از ژاپن رسید.

ببینید:

تریلر فیلم قهرمان

«قهرمان» فرهادی در چهار رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد دریافت جایزه بود که اصغر فرهادی بهترین کارگردان آسیا پاسیفیک برای قهرمان شد.
«قهرمان» بر پرده سینماهای سراسر ایران است و در دو هفته اول دویست و پنج‌هزار تماشاگر به تماشای این فیلم نشسته‌اند.

ادامه مطلب

خبر

مصادره‌ای ها کم بود سراغ سرچشمه رفته‌اید؟

هنرستان دخترانه‌ی سوره

مصادره‌ای ها کم بود سراغ سرچشمه رفته‌اید؟

یادداشت نویسنده‌ی آرت‌تاکس درباره‌ی بیانیه‌ی حوزه هنری در پاسخ به تعطیلی رشته‌ی نمایش در هنرستان دخترانه‌ی سوره

به لطف دوستانِ تمامیت‌خواه، روز به روز و پله به پله باید درباره‌ی بدیهیات بیش‌تر حرف زد و نوشت، کار به جایی رسیده که باید ثابت کنیم طبق هیچ قانون،‌ مرام و مسلک متمدنانه‌ای، کسی حق دخالت و سنگ‌اندازی را در تحصیل هیچ بنی‌بشری ندارد. در همین یکی‌ دو روز گذشته، زمزمه‌ای به راه افتاد که زنان حق تحصیل در رشته‌ی نمایش  هنرستان دخترانه‌ی سوره را نخواهند داشت. امیدواری به انتشار تکذبیه هم بی‌نتیجه ماند و سید حسام‌الدین حسینی، مسئول ارتباطات و رسانه‌ی حوزه‌ی هنری که این هنرستان زیرمجموعه‌ی آن به حساب می‌آید، این ضربه را بر بدنه‌ی فرهنگ و‌هنر با چیدن چند گزاره‌ی نامفهوم در کنار هم تأیید کرد.

در متن جوابیه‌ی حوزه‌ی هنری آمده: «به علت سلطه و سیطره‌ی کرونا، آموزش رشته‌ی تئاتر بیش از هر رشته‌ی دیگری پیچیده، پرخطر و دشوار شده.» در جواب باید گفت: شما صاحب اولین هنرستانی هستید که درگیر این پاندمی شده؟ ببینید بقیه‌ی دنیا چه کرده شما هم همان بزنامه را پیش ببرید. آن‌ها واکسن زده‌اند؟ شما هم بزنید، مگر قرار نبود تا پایان تابستان دانش‌آموزان واکسینه شوند؟ قبول. نمی‌توانید واکسن بزنید؛ چند پیش‌کسوت این عرصه را دعوت کنید تا کلاس‌ها، مجازی برگزار شود. مگر در اوایل این همه‌گیری مدارس بزرگ سینما و تئاتر دنیا کاری جز این کردند؟ شما حتا صورت مسأله را پاک نکردید، ورقه‌ی سوال را دور انداختید.

ادعایی دیگر در چندسطر آن‌سوتر این بیانیه دیده می‌شود: «سال‌های گذشته آمار ورود به رشته‌ی هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها از میان هنرجویان سوره خیلی کم‌تر از استاندارد بوده.». تاوان ضعف و ناشی‌گری شما را هم باید دختران ایران بدهند؟ به‌جای این تصمیم‌های خلق‌الساعه که زندگی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مدیریت که این‌جا به‌جای ریل‌گذاری برای شکوفایی، کارش کنترل هر شأن انسانی چند دختر نوجوان است استعفا بدهد. اگر تا دی‌روز فیلمی اکران می‌شد که با همه‌ی سانسورها، باز هم مطابق ارزش‌هایتان نبود، در سینماهایی مصادره‌شده‌ای که به نام شما خورده از اکرانش جلوگیری می‌کردید، حالا دیگر به سراغ چشمه‌ی ماجرا رفتید و می‌خواهید با ممنوعیت تحصیل دختران جریانی فرهنگی را از ریشه بخشکانید؟ آبشخور فرهنگی شما کجاست که به‌جای عذرخواهی و بازی‌ کردن با زندگی چندین و چند نفر، خروجی‌اش چنین تصمیم‌هایی‌ست و خود را صاحب همه‌چیز، حتا سرنوشت افراد می‌دانید؟

صنوف خانه سینما علیه وزیر پیشنهادی: قرار است وزیر فرهنگ بشوید یا شعار؟

 

جای تأسف آن‌جاست در روزگاری زندگی می‌کنیم که بسیاری از جشنواره‌های معتبر هنری دنیا مانند برلیناله دیگر حتا ارزشی برای تفکیک شاخه‌ی بازی‌گری مرد و زن قائل نیستند اما ما باید از بدیهی‌ترین‌ها بنویسیم. مسأله‌ی هنرستان سوره برخلاف ظاهرش فراتر از دغدغه‌ی چندنفر است. اگر امروز همه (نه صرف سینماگران و اهالی تئاتر) سکوت کنند، بنیادگرایی و تحجر جاپای خود را محکم‌تر از گذشته می‌یابد، در بیانیه‌ی منتشرشده نوشته‌اند: «ما طالبان نیستیم.» باید گفت این روزها خود طالبان هم گردن نمی‌گیرد طالبان است، شما که جای خود دارید.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

خبر

بازگشت عادل، دلیل اصلی جابه‌جایی فروغی

عادل فردوسی‌ پور

بازگشت عادل، دلیل اصلی جابه‌جایی فروغی

اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ شنیده‌های خبرنگار آرتتاکس از عزمی جدی در نهادهای بالادستی برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به قیمت کناررفتن مدیر محبوب جریان اصولگرا خبر می‌دهد

اگر یک سنت بیست‌ساله را نمی‌شکستند، شاید با تغییر کنداکتور، به‌جای دوشنبه، امشب «نود» عادل‌ فردوسی‌پور از آنتن شبکه‌ی ۳ پخش می‌شد و او تولد ۲۲ساله‌گی برنامه‌اش را جشن می‌گرفت اما تقدیر با حضور علی فروغی (مدیر شبکه‌‌ی ۳) طور دیگری رقم خورد. از همان ابتدای ریاست فروغی، زمزمه‌های اختلاف میان او و عادل فردوسی‌پور شنیده می‌شد. از منع حضور کارلوس پویول در صداوسیما تا توقف کوتاه‌مدت و چند هفته‌ای «نود»، همه‌وهمه نشان از اختلافات جدی می‌داد و نتیجه؟ توقف پخش «نود» پس از بیست سال حضور روی آنتن.

حالا با تغییر دولت و جای‌گشت نیروها میان وزارت ارشاد و صداوسیما، طبق شنیده‌های آرت‌تاکس، تصمیم از نهادهای بالادستی گرفته شده تا عادل با «نود» برگردد و همین امر مهم‌ترین دلیل تغییر جایگاه فروغی‌ست که گفته می‌شود به سیمافیلم یا شبکه‌ی ۲ خواهد رفت. پیش‌تر هم البته تصمیم بازگشت عادل در همان اوایل از سوی نهادهای بالادستی به فروغی ابلاغ شده بود اما او با روابط ویژه‌ای که خود در بالادست دارد توانسته بود آن حکم را وتو کند و خود بماند و عادل را به قول خودش خارج از مدار نگه دارد.
باید دید در صورت عملی‌شدن بازگشت «نود»، شبکه‌ی سه با «فوتبال برتر» محمدحسین میثاقی چه خواهد کرد؟ برنامه‌ای که قرار بود جای «نود» را پر کند و همان ساعت از آنتن را برایش خالی کردند. آیا مهر تعطیلی بر پیشانی «فوتبال برتر» خواهد خورد یا این برنامه، مثل گذشته، تبدیل به یک پیش‌درآمد قبل از شروع مسابقات فوتبال می‌شود؟
در کنار همه‌ی این‌ها، باید منتظر کم و کیف استقبال مخاطبان فوتبال از عادل بود. او با گزارش بازی فینال از طریق اکانت اینستاگرام AFC نشان داد که هم‌چنان پرطرفدار است اما تحولات جامعه‌ی امروز ایران چنان سریع و غیرقابل پیش‌بینی‌ست که گفتن از آینده را سخت می‌کند و شاید کمی پس از بازگشت او به میز اجرای نود به این نتیجه برسیم که از خوش‌شانسی‌اش بوده که هم‌زمان با آغاز موج سلبریتی‌کشی و تخریب چهره‌های محبوب مردم، او دیگر هر هفته در معرض قضاوت نبوده است. «نود»ی که بازگردد، باید برنامه‌ی روزگار دیگری باشد و عادل چنان باهوش هست که این را بداند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها