با ما همراه باشید
اکران فیلم واندر وومن ۱۹۸۴ اکران فیلم واندر وومن ۱۹۸۴

خبر

قمار وارنرها با واندر وومن: تحلیل وضعیت اکران فیلم «واندر وومن ۱۹۸۴» | Warner’s gamble with Wonder Woman 1984

قمار وارنرها با واندر وومن
تحلیل وضعیت اکران فیلم «واندر وومن ۱۹۸۴»

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: نحوه‌ی اکران (و یا بهتر بگوییم عرضه‌) فیلم واندر وومن ۱۹۸۴ توسط کمپانی برادران وارنر تبدیل به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز این روزهای سینما تبدیل شده است.

آیا اکران این فیلم هم روی پرده‌های سینما و عرضه‌اش روی شبکه‌ی استریمینگ اچ‌بی‌او مکس سیاست مناسبی برای ادامه‌ی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های این کمپانی با احتمال رد کردن مرز یک میلیارد دلار فروش در باکس آفیس جهانی است؟

موضوعی که در این بین بی‌تأثیر نبوده، اکران نه چندان موفق تنت، جدیدترین فیلم کریستوفر نولان در گیشه است. باید در نظر گرفت آن فیلم در حالی در تعطیلات روز کارگر اکران شد که 65 درصد از سینماهای آمریکای شمالی و کانادا پذیرای بینندگان بودند و این رقم هم‌اکنون به مراتب کم‌تر از آن دوران است. در زمینه‌ی فروش جهانی نیز واندر وومن دچار مشکل خواهد بود چرا که عموم سینماهای اروپایی هم اکنون به سبب موج جدید پاندمی کرونا بسته هستند.

اما تصمیم جنجال‌برانگیز وارنر می‌توانست با اصلاحاتی، کم‌تر سر و صدای اهالی سینما را دربیاورد. اول آن که واندر وومن برخلاف تنت فیلمی از یک فرنچایز پرطرفدار و محبوب است. در کنار این، برخی از رقبای این کمپانی مانند نتفلیکس، تصمیم به اکران فیلم‌های‌شان یک یا دو هفته پیش از عرضه بر روی شبکه‌های خانگی گرفته‌اند. عرضه‌ی واندر وومن روی اچ‌بی‌او مکس که تنها در آمریکا در دسترس مخاطبان قرار دارد، این مسأله را حتا تعجب‌برانگیزتر می‌کند.

البته تعطیلی سینماها بابت پاندمی کرونا نه تنها به وارنر بلکه به بسیاری از استودیوهای فیلم مختلف آسیب رسانده و برخی تصمیم به فروش فیلم‌های خود به شبکه‌ی استریمینگ مانند نتفلیکس، هولو و آمازون کرده‌اند. یک نکته در میان تمام این راه‌کارها و احتمالات بیش از هر چیزی واضح است: وارنر چه در صورت اکران سینمایی و چه عرضه روی اچ‌بی‌او مکس، از میزان فروش واندر وومن ۱۹۸۴ (حداقل در کوتاه مدت) سودی نخواهد برد و در قیاس با میزان فروش باورنکردنی فیلم اول (که توانست همان هفته‌ی ابتدایی بیش از صد میلیون دلار بفروشد)، واندر وومن ۱۹۸۴ شانسی برای سودآوری بسیار ندارد.

بخوانید: اعتراض کریستوفر نولان به وارنرها برای اکران آنلاین فیلم‌ها در ۲۰۲۱

Warner’s gamble with Wonder Woman 1984

The mind still wonders about Wonder Woman 1984 — was this a great idea for Warner Bros. to go out with a major piece of IP during the pandemic while largely most studios are protecting theirs? Reminder that it’s a sequel which could have feasibly rode the back of its 2017 predecessor and potentially gross $1 billion in a normal global theatrical atmosphere. With or without HBO Max, is this a good idea for Warner Bros.?

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

خبر

اصغر فرهادی بهترین کارگردان آسیا پاسیفیک برای قهرمان

فرهادی بهترین کارگردان آسیا پاسیفیک

با اعلام نام برندگان جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک (Asia Pacific Screen Awards)، اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» برنده‌ی جایزه بهترین کارگردانی این دوره از جوایز آپسا شد. جایزه بهترین فیلم این دوره به فیلم «ماشینم را بران» از ژاپن رسید.

ببینید:

تریلر فیلم قهرمان

«قهرمان» فرهادی در چهار رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد دریافت جایزه بود که اصغر فرهادی بهترین کارگردان آسیا پاسیفیک برای قهرمان شد.
«قهرمان» بر پرده سینماهای سراسر ایران است و در دو هفته اول دویست و پنج‌هزار تماشاگر به تماشای این فیلم نشسته‌اند.

ادامه مطلب

خبر

مصادره‌ای ها کم بود سراغ سرچشمه رفته‌اید؟

هنرستان دخترانه‌ی سوره

مصادره‌ای ها کم بود سراغ سرچشمه رفته‌اید؟

یادداشت نویسنده‌ی آرت‌تاکس درباره‌ی بیانیه‌ی حوزه هنری در پاسخ به تعطیلی رشته‌ی نمایش در هنرستان دخترانه‌ی سوره

به لطف دوستانِ تمامیت‌خواه، روز به روز و پله به پله باید درباره‌ی بدیهیات بیش‌تر حرف زد و نوشت، کار به جایی رسیده که باید ثابت کنیم طبق هیچ قانون،‌ مرام و مسلک متمدنانه‌ای، کسی حق دخالت و سنگ‌اندازی را در تحصیل هیچ بنی‌بشری ندارد. در همین یکی‌ دو روز گذشته، زمزمه‌ای به راه افتاد که زنان حق تحصیل در رشته‌ی نمایش  هنرستان دخترانه‌ی سوره را نخواهند داشت. امیدواری به انتشار تکذبیه هم بی‌نتیجه ماند و سید حسام‌الدین حسینی، مسئول ارتباطات و رسانه‌ی حوزه‌ی هنری که این هنرستان زیرمجموعه‌ی آن به حساب می‌آید، این ضربه را بر بدنه‌ی فرهنگ و‌هنر با چیدن چند گزاره‌ی نامفهوم در کنار هم تأیید کرد.

در متن جوابیه‌ی حوزه‌ی هنری آمده: «به علت سلطه و سیطره‌ی کرونا، آموزش رشته‌ی تئاتر بیش از هر رشته‌ی دیگری پیچیده، پرخطر و دشوار شده.» در جواب باید گفت: شما صاحب اولین هنرستانی هستید که درگیر این پاندمی شده؟ ببینید بقیه‌ی دنیا چه کرده شما هم همان بزنامه را پیش ببرید. آن‌ها واکسن زده‌اند؟ شما هم بزنید، مگر قرار نبود تا پایان تابستان دانش‌آموزان واکسینه شوند؟ قبول. نمی‌توانید واکسن بزنید؛ چند پیش‌کسوت این عرصه را دعوت کنید تا کلاس‌ها، مجازی برگزار شود. مگر در اوایل این همه‌گیری مدارس بزرگ سینما و تئاتر دنیا کاری جز این کردند؟ شما حتا صورت مسأله را پاک نکردید، ورقه‌ی سوال را دور انداختید.

ادعایی دیگر در چندسطر آن‌سوتر این بیانیه دیده می‌شود: «سال‌های گذشته آمار ورود به رشته‌ی هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها از میان هنرجویان سوره خیلی کم‌تر از استاندارد بوده.». تاوان ضعف و ناشی‌گری شما را هم باید دختران ایران بدهند؟ به‌جای این تصمیم‌های خلق‌الساعه که زندگی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مدیریت که این‌جا به‌جای ریل‌گذاری برای شکوفایی، کارش کنترل هر شأن انسانی چند دختر نوجوان است استعفا بدهد. اگر تا دی‌روز فیلمی اکران می‌شد که با همه‌ی سانسورها، باز هم مطابق ارزش‌هایتان نبود، در سینماهایی مصادره‌شده‌ای که به نام شما خورده از اکرانش جلوگیری می‌کردید، حالا دیگر به سراغ چشمه‌ی ماجرا رفتید و می‌خواهید با ممنوعیت تحصیل دختران جریانی فرهنگی را از ریشه بخشکانید؟ آبشخور فرهنگی شما کجاست که به‌جای عذرخواهی و بازی‌ کردن با زندگی چندین و چند نفر، خروجی‌اش چنین تصمیم‌هایی‌ست و خود را صاحب همه‌چیز، حتا سرنوشت افراد می‌دانید؟

صنوف خانه سینما علیه وزیر پیشنهادی: قرار است وزیر فرهنگ بشوید یا شعار؟

 

جای تأسف آن‌جاست در روزگاری زندگی می‌کنیم که بسیاری از جشنواره‌های معتبر هنری دنیا مانند برلیناله دیگر حتا ارزشی برای تفکیک شاخه‌ی بازی‌گری مرد و زن قائل نیستند اما ما باید از بدیهی‌ترین‌ها بنویسیم. مسأله‌ی هنرستان سوره برخلاف ظاهرش فراتر از دغدغه‌ی چندنفر است. اگر امروز همه (نه صرف سینماگران و اهالی تئاتر) سکوت کنند، بنیادگرایی و تحجر جاپای خود را محکم‌تر از گذشته می‌یابد، در بیانیه‌ی منتشرشده نوشته‌اند: «ما طالبان نیستیم.» باید گفت این روزها خود طالبان هم گردن نمی‌گیرد طالبان است، شما که جای خود دارید.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

خبر

بازگشت عادل، دلیل اصلی جابه‌جایی فروغی

عادل فردوسی‌ پور

بازگشت عادل، دلیل اصلی جابه‌جایی فروغی

اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ شنیده‌های خبرنگار آرتتاکس از عزمی جدی در نهادهای بالادستی برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به قیمت کناررفتن مدیر محبوب جریان اصولگرا خبر می‌دهد

اگر یک سنت بیست‌ساله را نمی‌شکستند، شاید با تغییر کنداکتور، به‌جای دوشنبه، امشب «نود» عادل‌ فردوسی‌پور از آنتن شبکه‌ی ۳ پخش می‌شد و او تولد ۲۲ساله‌گی برنامه‌اش را جشن می‌گرفت اما تقدیر با حضور علی فروغی (مدیر شبکه‌‌ی ۳) طور دیگری رقم خورد. از همان ابتدای ریاست فروغی، زمزمه‌های اختلاف میان او و عادل فردوسی‌پور شنیده می‌شد. از منع حضور کارلوس پویول در صداوسیما تا توقف کوتاه‌مدت و چند هفته‌ای «نود»، همه‌وهمه نشان از اختلافات جدی می‌داد و نتیجه؟ توقف پخش «نود» پس از بیست سال حضور روی آنتن.

حالا با تغییر دولت و جای‌گشت نیروها میان وزارت ارشاد و صداوسیما، طبق شنیده‌های آرت‌تاکس، تصمیم از نهادهای بالادستی گرفته شده تا عادل با «نود» برگردد و همین امر مهم‌ترین دلیل تغییر جایگاه فروغی‌ست که گفته می‌شود به سیمافیلم یا شبکه‌ی ۲ خواهد رفت. پیش‌تر هم البته تصمیم بازگشت عادل در همان اوایل از سوی نهادهای بالادستی به فروغی ابلاغ شده بود اما او با روابط ویژه‌ای که خود در بالادست دارد توانسته بود آن حکم را وتو کند و خود بماند و عادل را به قول خودش خارج از مدار نگه دارد.
باید دید در صورت عملی‌شدن بازگشت «نود»، شبکه‌ی سه با «فوتبال برتر» محمدحسین میثاقی چه خواهد کرد؟ برنامه‌ای که قرار بود جای «نود» را پر کند و همان ساعت از آنتن را برایش خالی کردند. آیا مهر تعطیلی بر پیشانی «فوتبال برتر» خواهد خورد یا این برنامه، مثل گذشته، تبدیل به یک پیش‌درآمد قبل از شروع مسابقات فوتبال می‌شود؟
در کنار همه‌ی این‌ها، باید منتظر کم و کیف استقبال مخاطبان فوتبال از عادل بود. او با گزارش بازی فینال از طریق اکانت اینستاگرام AFC نشان داد که هم‌چنان پرطرفدار است اما تحولات جامعه‌ی امروز ایران چنان سریع و غیرقابل پیش‌بینی‌ست که گفتن از آینده را سخت می‌کند و شاید کمی پس از بازگشت او به میز اجرای نود به این نتیجه برسیم که از خوش‌شانسی‌اش بوده که هم‌زمان با آغاز موج سلبریتی‌کشی و تخریب چهره‌های محبوب مردم، او دیگر هر هفته در معرض قضاوت نبوده است. «نود»ی که بازگردد، باید برنامه‌ی روزگار دیگری باشد و عادل چنان باهوش هست که این را بداند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها