ایرانیان در برلیناله ۶۸ زیر ذره‌بین

آرت‌تاکس بررسی می‌کند: بر آثار ایرانی راه‌یافته به برلیناله ۶۸ چه گذشت؟ + سکانس‌هایی از فیلم‌های خوک، درساژ و ...

به سیاق سال‌های قبل امسال نیز سینمای ایران در برلین حضوری پررنگ داشت. سینمای ایران با چهار فیلم در جشنواره‌ی فیلم برلین ۶۸ حاضر بود: «خوک» ساخته‌ی مانی حقیقی، «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری، «درساژ »اولین فیلم بلند پویا بادکوبه و «هندی و هرمز» ساخته‌ی عباس امینی ایرانیان در برلیناله ۶۸ بودند.

درخشش سینمای ایران در برلیناله اتفاقی بعید و دور از انتظار نیست؛ تاکنون فیلم‌سازانی مانند سهراب شهیدثالث، پرویز کیمیاوی، جعفر پناهی، اصغر فرهادی و  … خرس‌های طلا و نقره‌ی برلیناله را با خود به خانه آورده‌اند.  این بار نیز مثل همیشه حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌ی برلین، مناقشه‌های زیادی میان منتقدان و فیلم‌سازان و مخاطبان سینما برانگیخت. از جایزه ی فرعی تدی به فیلم «هجوم» که روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه را مجبور به ارائه‌ی توضیحاتی کرد؛ تا سخنان جنجالی لیلا حاتمی در کنفرانس خبری فیلم «خوک».

«خوک» ساخته‌ی مانی حقیقی، تنها نماینده‌ی ایران در بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره‌ی برلین امسال بود. مانی حقیقی در سال‌های قبل نیز با فیلم‌های «اژدها وارد می شود» و «پذیرایی ساده» در برلیناله حضور داشته است.

«درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه در بخش نسل برلیناله ۶۸ به نمایش در آمد. بخش نسل نمایشگر فیلم‌هایی است که با مضامینی مرتبط با نوجوانان ساخته شده‌اند. «درساژ» فیلمی است با موضوع معضلات نوجوانان طبقه‌ی متوسط ایرانی، که از حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر محروم شده بود.  «هجوم» سومین فیلم بلند شهرام مکری نیز مانند «درساژ» نتوانسته بود نظر مثبت هیات انتخاب جشنواره‌ی فجر را جلب کند.

دستاوردهای ایرانیان در برلیناله ۶۸ یکی تقدیر ویژه‌ی هیات داوران بخش نسل از «درساژ» بود، و دیگر اتفاق، جایزه‌ای بود که به فیلم «هجوم» داده شد. جایزه‌ای کم اهمیت، که برای سازندگان آن بیش‌تر از افتخار دردسر داشت.

 

بیش‌تر ببینید:

اگر می‌خواهید با برندگان برلیناله ۶۸ آشنا شوید، این ویدیو را از دست ندهید.

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *