با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: به بهانه‌ی انتشار مستند «باب دیلن ۱۹۷۶: رولینگ تاندر ریویو»، مارتین اسکورسیزی در مورد باب دیلن صحبت می‌کند.

جاز در یک روز تابستانی

مارتین اسکورسیزی: «موضوع خیلی حساس و شخصی‌یه. چه‌طوری درباره‌ی چیزی مربوط به چهل سال قبل باید حرف زد؟ موسیقی بخش مهمی از زندگی خلاقانه و زندگی شخصی منه. از موسیقی آگاهی داشتم و هر موقع می‌تونستم کنسرت می‌رفتم. فکر می‌کنم دیلن رو فقط یکی دو بار در کنسرت دیدم. همین. در همه‌ی این سال‌ها، تمرکز من روی سینما بود؛ سینما و موسیقی، سینما و ادبیات…

یه فیلمی بود که ذهنم رو به خودش مشغول کرد، فکر می‌کنم سال ۵۹ ساخته شده. به اسم: «جاز در یک روز تابستانی». هم سبک راک‌اندرول بود هم دووپ، ولی در کل به شکل پاپ دراومده بود. طوری ثبت شده بود که فکر نمی‌کنم تا حالا چیزی به پاش رسیده باشه. گام با توجه به خواننده تنظیم می‌شد، چون همه‌ی زیبایی و جادو و المانی از موسیقی که شرایط رو تعریف می‌کنه از سمت اجراکننده دریافت می‌شه.»

در کنار گفت‌وگوی مارتین اسکورسیزی درباره‌ی باب دیلن ببینید:

تأثیر ردیوهد در سینما | و موسیقی پا را از ژانرها فراتر می‌گذارد …

آخرین والس: عامل کشش من به سمت موسیقی

مارتین اسکورسیزی: «چیزی که من رو به سمت دنیای موسیقی کشوند «آخرین والس» بود. به نظرم می‌رسه که بعد از اجراهای خاص یک سری از آهنگ‌ها، هرچه‌قدر کنسرت جلوتر می‌ره و گرم‌تر می‌شن، مثل این می‌مونه که در حال مبارزه برای جایزه باشی و همه به مرحله‌ی بعد رفته باشن. دوباره برمی‌گردن سر مبارزه و اوج می‌گیرن. باید این رو ثبت کرد. خوبه که ماهیت هنرشون رو ثبت کنیم. مثل یه تجربه‌ی معنوی هیجان‌انگیزه که داری از سر می‌گذرونی.

یکی از مستنداتی که تونستیم ازش برای رولینگ‌تاندر استفاده کنیم، توسط فیلم‌بردار و کارگردان‌های معرکه گرفته شده؛ دیوید مایرز، هوارد آک و چند نفر دیگه. من در مورد تور رولینگ‌تاندر چیز زیادی نمی‌دونستم، ولی حس می‌کردم که عکس‌العمل‌ها نسبت بهش منفی بوده که درکش نمی‌کردم. مردم همیشه از کارهای باب دیلن گله می‌کردن. همیشه! از هر کاری که بگین! مستنداتی که دیدم از سر صحنه گرفته شده بود. صحنه به نظرم به‌یادموندنی بود. اما داستانش چی‌یه؟ چی داریم می‌گیم؟ درباره‌ی چی‌ هست؟»

هنرمندهای دوره‌گرد

مارتین اسکورسیزی: «دیوید فیلم رو برامون آورد. یادمه که بعدازظهر داشتیم تماشاش می‌کردیم و آخرهای فیلم خورشید در حال غروب بود. خیلی قشنگ بود، ولی بهش نگاه کردم و گفتم: نمی‌دونم، عادی‌یه. منظورم این نیست که اگه موضوع عادی بود تغییرش بدیم، فقط برای این که تغییری ایجاد کنیم. ولی باید ببینیم واقعن درباره‌ی چی‌یه. اصلن چرا باید برای من مهم باشه که کجا رفتن البته می‌شه این‌طوری بهش نگاه کرد، ولی چیزی که باعث می‌شه موندگار بشه انرژی خلاقانه‌س.

در کنار گفت‌وگوی مارتین اسکورسیزی درباره‌ی باب دیلن ببینید:

نقش موسیقی در آثار اسکورسیزی | فرار از دنیایی که راه خلاصی از آن نیست

اون همیشه درباره‌ی کمدیا دلآرته حرف می‌زد؛ یعنی هنرمندهای دوره‌گرد. وقتی از هر سمت شکست بخوری همین می‌شه. طرف بلند می‌شه، یه داستان می‌گه و می‌خونه. حول اون یه اسطوره‌شناسی شکل می‌گیره و باید با آغوش باز پذیرای اون باشیم. این یه افسانه نیست، یه جور اسطوره‌س. قراره چیزی رو درباره‌ی ما انسان‌ها بررسی کنه که فراتر از زمانه.

یه نما از یک زن جوون بعد از کنسرت هست که داره گریه می‌کنه. این‌که چیزی این‌قدر یه نفر رو تحت تاثیر قرار بده، اون دوره واقعن وجود داشت. چیزی نیست که ازش ساده رد بشیم، این‌که چیزی رومون تاثیر بذاره و باعث شه فکر کنیم و حتا قبل از فکر کردن، حس کنیم. این چیزی‌یه که باید ثبت و ازش محافظت شه. باید برای مخاطبین یادآوری بشه که چنین امکانی هم وجود داره.

بعضی‌ها می‌گن کارگردان‌ها جادو خلق می‌کنن. نه، بیش‌تر از اونه. من موقع فیلم‌برداری به خلق جادو فکر نمی‌کنم. به نظر من این طبیعت فیلمه. در این تور چیزی وجود داره که باعث می‌شه سرگرم‌کننده باشه. داره ذهن بیننده‌ها رو باز می‌کنه تا منتظر چیزهای عادی و معمول نباشن. نباید قابل پیش‌بینی بود.»

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

دیوید کراننبرگ و ساخت سریالی برای نتفلیکس

دیوید کراننبرگ و

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: پس از مارتین اسکورسیزی حالا نوبت همکاری دیوید کراننبرگ و نتفلیکس رسیده، او در گفت‌ٰوگویی از ساخت سریال برای این شبکه‌ی اینترنتی خبر داد

نامتعارف مثل دیوید کراننبرگ

شاید دیوید کراننبرگ در چهار سال و خرده‌ای اخیر اشاره‌ای به بازنشسته شدنش کرده باشد ولی این کارگردان ۷۶ ساله امشب در بازسازی فیلم «تصادف» که نزدیک به ربع قرن از ساختش می‌گذرد اعلام کرد حرفه‌ی کار او هنوز به پایان نرسیده است. هنگامی که از کراننبرگ پرسیده شد بازنشستگی او چگونه می‌گذرد. او گفت فعلن در مرحله‌ی پیش تولید است و برنامه دارد یک مینی سریال بر اساس «مصرف شده»، رمان سال ۲۰۱۴ او، برای نتفلیکس بنویسد و کارگردانی کند.

در کنار مقاله‌ی دیوید کراننبرگ و ساخت سریالی برای نتفلیکس بخوانید:

نتفلیکس با مرد ایرلندی معادلات را بر هم می‌زند

اقتباس تلویزیونی «مصرف شده» قطعن باعث رضایت طرفداران سینمای دوره‌ی اول کراننبرگ خواهد شد زیرا این رمان پر از وحشت جسمی و با جزئیات کامل است. این رمان داستان یک زوج فرانسوی را در شصت سالگی آن‌ها دنبال می‌کند که در جست و جوی غیرعادی‌ترین افرادی که می‌توانند برای عکاسی بیابند به دور دنیا سفر می‌کنند.

کراننبرگ هم‌واره به عنوان فیلم‌سازی مستقل شناخته شده و تنها اراده و اختیار هنری‌اش او را به پیش برده است ممکن است دوباره فیلم‌هایی مانند «ویدیودروم»، «مگس»، «شباهت کامل»، «تاریخچه‌ی خشونت» و «وعده‌های شرقی» نسازد ولی این به این معنی نیست که او دیگر نمی‌تواند فیلم‌هایی هوشمندانه درباره‌ی عمیق‌ترین علایق خود خلق کند. چیزی که می‌توانیم از «مصرف شده» انتظار داشته باشیم علاقه‌ی کراننبرگ به نامتعارف بودن است.

 مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

نویسنده: جردن رویمی – World of Reel

ادامه مطلب

سینمای جهان

نتفلیکس با مرد ایرلندی معادلات را بر هم می‌زند | فیلم‌هایی که هیچ کس نخواهد ساخت

مرد ایرلندی و نتفلیکس

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: معادلات هالیوود را مرد ایرلندی و نتفلیکس می‌توانند تغییر دهند. در این گزارش نگاهی خواهیم کرد به پیامدهای ساخت مرد ایرلندی توسط نتفلیکس در صنعت سینما:

نفس راحت نتفلیکس در شب افتتاحیه فستیوال نیویورک

وقتی دست‌اندرکاران نتفلیکس در روز جمعه واکنش‌ها به «مرد ایرلندی» را در شب افتتاح فستیوال فیلم نیویورک دیدند باید بسیار خوشحال شده باشند. تماشاچیان به شدت هیجان‌زده بودند و بسیاری از نقدها فیلم درام ظریف مافیایی سه و نیم ساعته‌ی مارتین اسکورسیزی را تحسین کرده و آن را یک شاهکار خواندند. این هیاهو برای «مرد ایرلندی» این فیلم را بلافاصله در رقابت کسب جوایز قرار داد. و با این که هر نوع گفت‌وگویی درباره‌ی جوایز به شدت غیرقابل اطمینان است اما به نظر می‌توان به قطع یقین گفت که «مرد ایرلندی» و نت‌فلیکس جایگاهی مرکزی در جدول جوایز دارد. همان گونه که «رُما» سال پیش چنین کرد.

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

رابرت دنیرو از فرایند جوان شدنش در مرد ایرلندی می‌گوید

نقطه ضعف بالقوه‌ی این اتفاق برندسازی است. چیزی که بخش بزرگی از روند مراسم جوایز را تشکیل می‌دهد.

بیشتر استودیوهای فیلم‌سازی در صورت خرج کردن ۱۶۰ میلیون دلار برای ساخت فیلمی مانند «مرد ایرلندی» از دیدن نتیجه‌ی رضایت‌بخش فیلم نفس راحتی می‌کشند اما همان طور که می‌دانیم، نتفلیکس از قوانین اکوسیستم اقتصادی کاملاً متفاوتی پیروی می‌کند. به همین دلیل توانسته چنین بودجه‌ای را صرف این فیلم کند. وقتی دیزنی یا پارامونت این قدر پول را برای یک فیلم خرج کنند آن‌ها می‌خواهند و انتظار دارند که این پول برگردد.

نتفلیکس جایی‌ست که می‌خواهید فیلمتان را آن‌جا بسازید

نقشه‌ی نتفلیکس معادله‌ی سود و زیان را سرنگون می‌کند. کمپانی انتظار و نیازی ندارد که با تشویق تماشاچیان به خریدن بلیط و حضور در سینماها درآمدی بیش از هزینه‌ی «مرد ایرلندی» کسب کند. نقشه‌ی کسب و کار آن‌ها این است که مردم تمام جهان مشترک نتفلیکس شوند. از این نظر «مرد ایرلندی» یک بیلبورد به شدت گران‌قیمت است که با اعلام این جمله مشترکین خود را افزایش می‌دهد: «این باشگاه پخش آنلاینی است که می‌خواهید به آن تعلق داشته باشید.»

البته «مرد ایرلندی» مانند «رما» در پیش از آن بیلبوردی برای فیلم‌سازان نیز هست. این فیلم به آن‌ها می‌گوید: «این خدمات پخش آنلاینی است که می‌خواهید فیلمتان را در آن بسازید.»

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس از تریلر آخرین ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی دیدن کنید

مرد ایرلندی: اثری مقدس که باید آن را در سالن سینما دید

بسیاری از کسانی که روز جمعه این فیلم را دیدند و کیفیتش را ستایش کردند، به این نکته اذعان کردند که «مرد ایرلندی» لایق این است که روی پرده‌ی سینما اکران شود. «مرد ایرلندی» توسط یکی از استادان فیلم‌سازی نیم قرن اخیر و به عنوان اثری سینمایی ساخته شده که باید در سالن سینما که معبدی سکولار است، به اشتراک گذاشته شود. اسکورسیزی فیلمی چنان قدرت‌مندی‌ست و به آن عاملی که بیننده را مجبور کند آن را در سینما ببیند، دست یافته است.

پس بیایید تصور کنیم که این فیلم توسط برادران وارنر، همان کمپانی که ۲۹ سال پیش بودجه‌ی «رفقای خوب» را تأمین و آن را توزیع کرد. در این صورت «مرد ایرلندی» از چه زندگی‌ای در سینما بهره‌مند خواهد شد؟ بر اساس کیفیت این فیلم، نقدهای هیجان‌انگیزش و حضور بازیگران اسطوره‌ای، بعید نیست که بگوییم «مرد ایرلندی» در صورت اکران در سینماها می‌توانست تنها در ایالات متحده ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد که در این صورت یک پیروزی شکوهمند برای استودیوی سازنده‌اش محسوب می‌شد.

اما باید در نظر داشت که میزان فروش یک فیلم صرفن معیاری برای سوددهی نیست بلکه میزان برای اشتیاق جمعی مخاطبان نیز محسوب می‌شود. این امر مرتبط است با این که چه‌قدر یک فیلم در گفت‌وگوها جای می‌گیرد و این که چه میزان خون به رگ‌های فرهنگ ما تزریق می‌کند. این امر شکاف بین این که اگر «مرد ایرلندی» در تمامی سینماها در صورت انتشار توسط یک استودیوی متداول اکران می‌شد و این که اکنون در نسخه‌ای تقدیس شده و محدود تحت نظر نتفلیکس اکران می‌شود را نشان می‌دهد.

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

مروری بر «مرد ایرلندی» اسکورسیزی: منتقدان چه می‌گویند؟

نتفلیکس: ما فیلم‌هایی می‌سازیم که هیچ کس دیگری نخواهد ساخت!

چنین شکافی را سال گذشته با «رما» نیز مشاهده کردیم ولی باز به اندازه‌ی امسال دراماتیک نبود زیرا انتظارات برای فروش گیشه‌ای این فیلم هنری خارجی بسیار پایین‌تر بود. این نکته که فروش این فیلم بسیار پایین بود اصلاً اهمیتی نداشت. عامل اصلی هیاهو برای این فیلم نقدهایی بود که این فیلم را منحصر به فرد، بهتر از حد انتظار و با کیفیتی که هر ۲۰ سال اگر خوش شانس باشید می‌توانید ببینید دانستند. این فیلم در صدر بیشتر از ۱۰ لیست بهترین فیلم‌ها قرار داشت و تمامی جوایز پایان سال گروه‌های منتقدین مختلف را درو کرد که آن‌ها یکی پس از دیگری این فیلم را اثری هنری برای تمامی ادوار خواندند.

ماه‌هاست که اسکورسیزی در تمامی مصاحبه‌هایش با گفتن این نکته که هیچ استودیویی «مرد ایرلندی» را نمی‌ساخت به نتفلیکس ادای دین کرده است. بدین ترتیب نتفلیکس مانند منجی سینما به نظر می‌رسد. «ما فیلم‌هایی می‌سازیم که هیچ کس دیگری نخواهد ساخت!»

ولی عنصر غیرعادی دیگری نیز در بودجه‌ی «مرد ایرلندی» وجود دارد. دلیل این که هیچ استودیوی متداولی این فیلم را نتوانسته بسازد این نیست که هیچ استودیویی نمی‌خواست از به پرده‌ی سینما بردن رویای بزرگ مارتین اسکورسیزی حمایت کند. بلکه به این دلیل بود که فناوری جدید لازم برای فرایند جوان‌سازی در حال حاضر به طرز سرسام‌آوری گران است. «ایرلندی» فیلمی به نظر نمی‌رسد که هزینه‌ای۱۶۰ میلیون دلاری داشته باشد و در سال‌های آینده نیز چنین خواهد بود. نتفلیکس این هزینه‌ی گزاف را تنها برای ساخت بیلبوردشان، دام مشترکین‌شان و پوستر استخدام فیلم‌سازشان پرداخت. آن‌ها در سطحی زیرین این پیام را مخابره می‌کنند: اگر ما می‌توانیم مارتین اسکورسیزی را به خدمت بگیریم آن گاه چه کسی را نمی‌توانیم بگیریم؟

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

اسکورسیزی پرکارتر از همیشه : رونمایی از مرد ایرلندی و ساخت قاتل ماه کامل

نتفلیکس، مشکلی پیش آمده: «مرد ایرلندی» زیادی خوب است.

این جاست که هیجان ناخالص فیلم‌سازی «مرد ایرلندی» مایه‌ی آزار می‌شود. نتفلیکس در واقع چنان فیلم خوبی ساخته که طیف گسترده‌ای از مخاطبان می‌خواهند آن را در سینماها ببینند و اگر نمایش سینمایی نسبتاً محدود این فیلم مانند مدارایی با این خواسته به نظر برسد باعث درنگ افراد بسیاری مانند اعضای آکادمی اسکار و فیلم‌سازانی که با ساختن فیلم با نتفلیکس به آن‌ها وعده‌ی گنج داده شده است، می‌شود. البته که این فیلم‌سازان فیلم دلخواه خود را خواهند ساخت و این امر مهمی است ولی اکران «مرد ایرلندی» این سوال بنیادین متافیزیکی را روشن می‌کند: «آیا تماشای فیلم در خانه همان گنج است؟» قرن بیستم را پشت سر گذاشته‌ایم ولی روش‌هایش به آن سرعتی که مسئولین نتفلیکس دوست دارند دمُده نخواهد شد.

 

 مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

نویسنده: اوون گلایبرمن ورایتی

ادامه مطلب

آنونس

جدیدترین تریلر انیمیشن Onward با صداپیشگی تام هالند و کریس پرت

تریلر انیمیشن Onward

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر انیمیشن Onward ، فیلمی به کارگردانی دن اسکنلون و با حضور کریس پرت، تام هالند، جولیا لوئی درایفوس و …

 

جدیدترین تریلر انیمیشن Onward منتشر شد. این انیمیشن تولید شرکت‌های پیکسار و والت دیزنی است. دن اسکنلون که در شرکت پیکسار انیماتور، نویسنده و کارگردان است، در کارنامه‌اش ساخت انیمیشن «دانشگاه هیولاها» دیده می‌شود.

رودررو با جهان بیرون پارک | تریلر فصل سوم وست ورلد

این انیمیشن را کریس پرت، تام هالند، مولیا لوئی درایفوس و … صداگذاری کرده‌اند. تام هالند که با نقش اسپایدرمن در سینما به شهرت دست یافته، قرار است نقش یک اِلف را در دنیای فانتزی دیزنی صداپیشگی کند.

تریلر فیلم «آنابل به خانه می‌آید»

کریس پرت که امسال در دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما، «انتقام‌جویان: پایان بازی»، بر پرده‌ی سینماها حضور داشت، در این انیمیشن، نقش برادر تام هالند را صداگذاری کرده است.

این فیلم در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۰ اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها