با ما همراه باشید
بتمن آغاز می‌کندبتمن آغاز می‌کند بتمن آغاز می‌کندبتمن آغاز می‌کند

سینماآرت

پانزده سالگی «بتمن آغاز می‌کند»: راهی که نولان آغاز کرد |‌ All about BATMAN BEGINS on its 15th anniversary

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: به مناسبت پانزده سالگی فیلم بتمن آغاز می‌کند به کارگردانی کریستوفر نولان، در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مسیری که نولان برای ساخت این فیلم طی کرد.

«بتمن آغاز می‌کند» پانزده ساله شد: چگونه فیلم‌های مورد علاقه‌ی نولان ژانر ابر قهرمانی را تغییر داد ‌.

بیش‌تر طرفداران سینما از «شوالیه‌ تاریکی» کریستوفر نولان به عنوان فیلمی که ژانر ابرقهرمانی را تغییر داد یاد می‌کنند ولی این «بتمن آغاز می‌کند» نولان بود که سه سال پیش از «شوالیه‌ی تاریکی» بنیان‌های حرکت این ژانر را به سوی یک واقع‌گرایی «تاریک و خشن» بنا کرد. سه‌گانه‌ی ابرقهرمانی نولان با اضافه کردن لایه‌های درام، شخصیتی چند بعدی به ژانری اضافه کرد که تا آن زمان بیش‌تر با صحنه‌های خیره‌کننده‌ی فیلم‌های «مردان ایکس» و «اسپایدرمن» تعریف شده بود.

«بتمن آغاز می‌کند» اولین فیلم مهم هالیوودی نولان بود و او برای ساختن آن از دو فیلم محبوب تمام ادوارش الهام گرفت: «سوپرمن» ریچارد دانر و «بلید رانر» ریدلی اسکات.

نولان در سال ۲۰۰۵ و در بحبوحه‌ی اکران سینمایی «بتمن آغاز می‌کند» در مصاحبه با گاردین گفت: «من می‌خواستم بیش‌تر از هر کسی دیدی واقع‌گرایانه در یک فیلم ابرقهرمانی داشته باشم. درباره‌ی فیلم‌های محبوبم، مخصوصاً «سوپرمن» سال ۱۹۷۸ زیاد حرف زده‌ام. این فیلم بیش‌ترین شباهت را با آن چه ارائه کرده‌ام دارد. من می‌خواستم آن فیلم حماسی بتمن را بسازم که انتظار داشته باشید در ۱۹۷۹ ساخته شده باشد.»

شش چیز که کریستوفر نولان همیشه در فیلم‌های خود استفاده می‌کند

نولان مصمم بود که جهان بتمن را به واقع‌گرایانه‌ترین شکل ممکن نشان دهد. برای همین او به سبک «بتمن» تیم برتون، نه به مجسمه‌های مینیاتوری گوتیک بلکه به شیکاگو روی آورد تا نسخه‌ی خود از شهر گاتهام را بسازد.

یکی از موفقیت‌های بزرگ «سوپرمن» دانر از دید نولان این بود که این فیلم عظمت قهرمان غیرعادی داستان را با قرار دادنش در جهانی عادی به شدت افزایش داد.

نولان برای «بتمن آغاز می‌کند» مجبور بود که ساختمان‌های شهر گاتهام را بسازد. برای خلق ظاهر بصری گاتهام از محیط شهرهای شیکاگو و لندن استفاده شد ولی بیش‌تر فیلم‌برداری باید در لوکیشن‌های واقعی انجام می‌شد. این جا بود که علاقه‌ی نولان به «بلید رانر» ریدلی اسکات به کار آمد.

نولان در مصاحبه با فوربز گفت: «اگر از دیدگاه عملگرایانه نگاه کنیم، «بلید رانر» یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در ساختن واقعیت به وسیله‌ی میزانسن‌هاست. من در «بتمن آغاز می‌کند» بلافاصله جذب راه حل بصری ریدلی اسکات درباره‌ی این که چگونه باید از این میزانسن‌های عظیم فیلم‌برداری کرد تا واقعی به نظر برسند شدم. و به همین خاطر بلافاصله به دنبال باران، دوربین‌های روی دست و لنز‌های بلندتر رفتیم.»

نولان یک بار ریدلی اسکات را «استاد مطلق» واقعی نشان دادن میزانسن‌ها نامیده بود و به همین دلیل او با طراح تولید نیتن کراولی و تصویربردار والی فیستر همکاری کرد تا مطمئن شود «بتمن آغاز می‌کند» همان سطح از باورپذیری را داشته باشد.

نولان در مصاحبه با فوربز گفت: «هدف ما خلق جنس خاصی از سبک فیلم‌برداری بود که اثر و اهمیت صحنه را بیشینه و حس مصنوعی بودن و این را که جهان فیلم محدود است و چهار گوشه‌ی آن را می‌توان در حاشیه‌های فریم‌ها دید کمینه کند. «بلید رانر» مثالی برای این است که چگونه می‌توان دوربین را برداشت و بی‌پرده بود و مخاطبان را در حال و هوای جهانی که می‌خواهید بسازید فروبرد.

ترجمه: پویا مشهدی محمدرضا

رازهای کارگردانی کریستوفر نولان چیست؟

All about “Batman Begins” on its 15th anniversary

Released on June 15, 2005, “Batman Begins” jumpstarted Nolan’s superhero trilogy by adding layers of psychological character drama onto the genre and to pull it off he looked to two of his favorite films for inspiration: Richard Donner’s “Superman” and Ridley Scott’s “Blade Runner.”
For Christopher Nolan, a big success of Donner’s “Superman” was how it heightened the greatness of its extraordinary protagonist by placing him in the ordinary world.

Nolan once called Ridley Scott “the absolute master” of making sets look like reality, and so he worked with production designer Nathan Crowley and cinematographer Wally Pfister to ensure “Batman Begins” could maintain that same level of believability.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها