با ما همراه باشید
بتمن آغاز می‌کندبتمن آغاز می‌کند بتمن آغاز می‌کندبتمن آغاز می‌کند

سینماآرت

پانزده سالگی «بتمن آغاز می‌کند»: راهی که نولان آغاز کرد |‌ All about BATMAN BEGINS on its 15th anniversary

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: به مناسبت پانزده سالگی فیلم بتمن آغاز می‌کند به کارگردانی کریستوفر نولان، در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مسیری که نولان برای ساخت این فیلم طی کرد.

«بتمن آغاز می‌کند» پانزده ساله شد: چگونه فیلم‌های مورد علاقه‌ی نولان ژانر ابر قهرمانی را تغییر داد ‌.

بیش‌تر طرفداران سینما از «شوالیه‌ تاریکی» کریستوفر نولان به عنوان فیلمی که ژانر ابرقهرمانی را تغییر داد یاد می‌کنند ولی این «بتمن آغاز می‌کند» نولان بود که سه سال پیش از «شوالیه‌ی تاریکی» بنیان‌های حرکت این ژانر را به سوی یک واقع‌گرایی «تاریک و خشن» بنا کرد. سه‌گانه‌ی ابرقهرمانی نولان با اضافه کردن لایه‌های درام، شخصیتی چند بعدی به ژانری اضافه کرد که تا آن زمان بیش‌تر با صحنه‌های خیره‌کننده‌ی فیلم‌های «مردان ایکس» و «اسپایدرمن» تعریف شده بود.

«بتمن آغاز می‌کند» اولین فیلم مهم هالیوودی نولان بود و او برای ساختن آن از دو فیلم محبوب تمام ادوارش الهام گرفت: «سوپرمن» ریچارد دانر و «بلید رانر» ریدلی اسکات.

نولان در سال ۲۰۰۵ و در بحبوحه‌ی اکران سینمایی «بتمن آغاز می‌کند» در مصاحبه با گاردین گفت: «من می‌خواستم بیش‌تر از هر کسی دیدی واقع‌گرایانه در یک فیلم ابرقهرمانی داشته باشم. درباره‌ی فیلم‌های محبوبم، مخصوصاً «سوپرمن» سال ۱۹۷۸ زیاد حرف زده‌ام. این فیلم بیش‌ترین شباهت را با آن چه ارائه کرده‌ام دارد. من می‌خواستم آن فیلم حماسی بتمن را بسازم که انتظار داشته باشید در ۱۹۷۹ ساخته شده باشد.»

شش چیز که کریستوفر نولان همیشه در فیلم‌های خود استفاده می‌کند

نولان مصمم بود که جهان بتمن را به واقع‌گرایانه‌ترین شکل ممکن نشان دهد. برای همین او به سبک «بتمن» تیم برتون، نه به مجسمه‌های مینیاتوری گوتیک بلکه به شیکاگو روی آورد تا نسخه‌ی خود از شهر گاتهام را بسازد.

یکی از موفقیت‌های بزرگ «سوپرمن» دانر از دید نولان این بود که این فیلم عظمت قهرمان غیرعادی داستان را با قرار دادنش در جهانی عادی به شدت افزایش داد.

نولان برای «بتمن آغاز می‌کند» مجبور بود که ساختمان‌های شهر گاتهام را بسازد. برای خلق ظاهر بصری گاتهام از محیط شهرهای شیکاگو و لندن استفاده شد ولی بیش‌تر فیلم‌برداری باید در لوکیشن‌های واقعی انجام می‌شد. این جا بود که علاقه‌ی نولان به «بلید رانر» ریدلی اسکات به کار آمد.

نولان در مصاحبه با فوربز گفت: «اگر از دیدگاه عملگرایانه نگاه کنیم، «بلید رانر» یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در ساختن واقعیت به وسیله‌ی میزانسن‌هاست. من در «بتمن آغاز می‌کند» بلافاصله جذب راه حل بصری ریدلی اسکات درباره‌ی این که چگونه باید از این میزانسن‌های عظیم فیلم‌برداری کرد تا واقعی به نظر برسند شدم. و به همین خاطر بلافاصله به دنبال باران، دوربین‌های روی دست و لنز‌های بلندتر رفتیم.»

نولان یک بار ریدلی اسکات را «استاد مطلق» واقعی نشان دادن میزانسن‌ها نامیده بود و به همین دلیل او با طراح تولید نیتن کراولی و تصویربردار والی فیستر همکاری کرد تا مطمئن شود «بتمن آغاز می‌کند» همان سطح از باورپذیری را داشته باشد.

نولان در مصاحبه با فوربز گفت: «هدف ما خلق جنس خاصی از سبک فیلم‌برداری بود که اثر و اهمیت صحنه را بیشینه و حس مصنوعی بودن و این را که جهان فیلم محدود است و چهار گوشه‌ی آن را می‌توان در حاشیه‌های فریم‌ها دید کمینه کند. «بلید رانر» مثالی برای این است که چگونه می‌توان دوربین را برداشت و بی‌پرده بود و مخاطبان را در حال و هوای جهانی که می‌خواهید بسازید فروبرد.

ترجمه: پویا مشهدی محمدرضا

رازهای کارگردانی کریستوفر نولان چیست؟

All about “Batman Begins” on its 15th anniversary

Released on June 15, 2005, “Batman Begins” jumpstarted Nolan’s superhero trilogy by adding layers of psychological character drama onto the genre and to pull it off he looked to two of his favorite films for inspiration: Richard Donner’s “Superman” and Ridley Scott’s “Blade Runner.”
For Christopher Nolan, a big success of Donner’s “Superman” was how it heightened the greatness of its extraordinary protagonist by placing him in the ordinary world.

Nolan once called Ridley Scott “the absolute master” of making sets look like reality, and so he worked with production designer Nathan Crowley and cinematographer Wally Pfister to ensure “Batman Begins” could maintain that same level of believability.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

5,161 بازدید کلی, 3 بازدید امروز

سینماآرت

طراح تولید سریال «پنی دردفول: شهر فرشته‌ها»: دوست دارم تولید این سریال ۲۰ سال طول بکشد! | Penny Dreadful Production Designer on Taking Down ‘Deadwood’ to Create 30s

پنی دردفول شهر فرشته ها

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: در این گفت‌وگو طراح تولید سریال «پنی دردفول: شهر فرشته ها» از تحقیقات طولانی‌ مدت‌شان بر روی افسانه‌های دهه چهل میلادی و تلاش برای خلق حال و هوای لس‌آنجلس آن دوران می‌گوید.

از سریال «پنی دردفول: شهر فرشته ها» بیش‌تر بدانید:

اگر طرفدار سریال‌های فانتزی به خصوص در ژانر فانتزی وحشت هستید احتمالا با سریال پنی دردفول آشنایی دارید یا حداقل اسمش را شنیده‌اید. این سریال با بازی ریو کارنی، تیموتی دالتون و اوا گرین توانست طرفدارانی برای خودش دست و پا کند و محبوبیتی نسبی به ارمغان بیاورد.

نزدیک به چهار سال پس از پایان کار سریال، حالا اسپین‌آفی توسط خالق اصلی سریال فیلم‌نامه‌نویس مشهور یعنی جان لوگان (نامزد کسب اسکار برای آثاری چون هوانورد، گلادیاتور و هوگو) ساخته و پرداخته شده و قرار است به زودی آغاز به کار کند. «پنی دردفول : شهر فرشته ها» نزدیک به ۴۰ سال پس از اتفاقات سریال اصلی در دوران طلایی هالیوود می‌گذرد. لس‌آنجلس سال ۱۹۳۸، جایی است که با فولکلور و تنش‌های اجتماعی مکزیکی آمریکایی پیوند خورده است.

شخصیت‌های اصلی باید برای نابود کردن الهه‌ای با نام سانتا موئرته بجنگند. یکی از شخصیت‌های اصلی، کارآگاه تیاگو وگا با پرونده‌ی قتل‌هایی فجیع سر و کله می‌زند که در ادامه به بخشی از تاریخ لس‌آنجلس تبدیل می‌شوند. تیاگو و خانواده‌اش باید با نیروهای قدرتمندی که ممکن است آن‌ها را متلاشی کند، دست و پنجه نرم می‌کنند. بازیگران سریال شامل ناتالی دورمر (بازیگر بازی تاج و تخت)، نیتن لین (شیرشاه)، کری بیشه (بازیگر آرگو) و دنیل زواتو (بازیگر  از مردگان متحرک بترسید)، ستارگان اصلی این سریال هستند.

ببینید: ناتالی دورمر از «پنی دردفول: شهر فرشته‌ها» می‌گوید

‘Penny Dreadful’ Production Designer on Taking Down ‘Deadwood’ to Create 1930s Downtown Los Angeles

“Penny Dreadful: City of Angels” production designer Maria Caso describes how she and the show’s team took down the “Deadwood” set to recreate 1930s Downtown Los Angeles for Variety Artisans presented by HBO. The series follows Detective Tiago Vega and his partner Lewis Michener who, while chasing a murder suspect, fall into the rich history of Los Angeles that showcases the building of the city’s first freeways and its deep traditions of Mexican-American folklore.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,565 بازدید کلی, 165 بازدید امروز

ادامه مطلب

انتخاب سردبیر

برای پنجاه سالگی کریستوفر نولان: او شوالیه‌ی سینماست!

سینمای کریستوفر نولان

برای پنجاه سالگی کریستوفر نولان | او شوالیه‌ی سینماست!

برخلاف باور عده‌ای که معتقدند سینمای کریستوفر نولان نوجوان‌پسند است و از نوجوان‌پسندبودن به عنوان عیب یاد می‌کنند! آن‌هایی که معتقدند او از فرم پیچیده‌نما بهره می‌گیرد تا سرپوشی بگذارد بر مفاهیم ساده‌ای که در پس فیلم‌هاش در جریان‌ند. سعی می‌کنم کوتاه توضیح دهم این‌گونه نیست و سینمای او پر از المان‌هایی‌ست که برای سینه‌فیل‌ها اقناع‌کننده جلوه می‌کند.

در نخستین مواجهه با هر فیلمی ابتدا سعی می‌کنیم درکی از مختصات داستانی – روایی آن به دست بیاوریم. داستان درباره‌ی چیست؟ این نخستین سوال ما در مواجهه با آثار سینمایی‌ست. اتهام نولان این است که او در پس پلات‌های پیچیده دنبال گفتن حرف‌های ساده است گرچه این ادعا در ابتدا درست می‌نماید اما باید از زاویه‌ی دیگری نگاه کرد.

کافی‌ست یک بار به فیلم های محبوب نولان ‌‌ (روی هشتگ بزنید) نگاه کنید: او و برادرش جاناتان، به عنوان دست‌ راست او در نگارش فیلم‌نامه، وام‌دار سینمای کلاسیک‌ از حیث شخصیت‌پردازی‌ند. قصه‌هایی با جوهره‌های یک خطی که در روایت و پیش‌برد پلات مدرن شده. نولان مثال نقض جمله‌ی معروف هنری جیمز است که پلات یعنی شخصیت و شخصیت یعنی پلات.

از سوی دیگر تقلیل سینمای نولان تنها و تنها به قصه‌گویی، نادیده‌انگاشتن جنبه‌ای‌ست که او در تمام این سال‌ها تلاش کرده آن را بیش‌تر رعایت کند: سینما بودن. لحظه‌ای چشمان‌تان را ببندید و فیلم‌های او را به یاد بیاورید. چند پلان آیکونیک در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ بگذارید کمی کمک‌تان کنم. صحنه‌ی پایانی «سرآغاز / Inseption»، لحظه‌ی گریستن متیو مک‌کاناهی در «میان‌ستاره‌ای»، سکانس غرق‌شدن سربازان و آتش‌گرفتن دریا در «دانکرک» و … در هر فیلم نولان پلانی هست که بیرون از قصه می‌ایستد. بیرون از قصه ایستادن ممکن نیست مگر با کارگردانی درست و احترام به سینما. آندره مالرو می‌نویسد: «هر فیلمی که ساخته می‌شود باید به دفاع از سینما برخیزد.». فیلم‌های نولان همگی به دفاع از سینما برخواسته‌اند. او شوالیه‌ی سینماست.

نوشته‌ی عرفان شفیع‌پور

در کنار مطالعه‌ی مولفه‌های سینمای کریستوفر نولان ببینید:

هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

 

A guide for the films of Christopher Nolan

1. Gothic Worlds with Manipulated Time
2. Conflicted Men in Suits Often in Aquatic Peril
3. Contrasting Psychological Themes: Order Vs. Chaos, Dreams Vs. Reality, Identity Vs. Self Deception
4. Large Format & IMAX Cinematography with Mind Bending Visuals And Practical Special Effects
5. The Arc Shot
6. And Always a Steady Hand

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

9,597 بازدید کلی, 309 بازدید امروز

ادامه مطلب

ستاره‌ها

برای تولد استنلی کوبریک: همه‌ی آن‌چه باید از «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» بدانید | Stanley Kubrick; The Humanity behind the Technic

استنلی کوبریک ادیسه فضایی

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: به مناسبت نود و دومین سال‌روز تولد استنلی کوبریک همه‌ی آنچه که باید از ساخته‌ی اعجاب‌انگیز او، «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید را در این مطلب بخوانید:

برای تولد استنلی کوبریک | همه‌ی آن‌چه باید از «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید

۱) فیلم‌برداری این اثر در لندن و در دسامبر ۱۹۶۵ شروع شد و هدف این بود که تا کریسمس ۱۹۶۶ به پایان رسیده و اکران شود. رابرت اچ. اوبرایان، رئیس مترو گلدوین مایر، در سپتامبر ۱۹۶۶ به ورایتی گفت که اکران این فیلم به تعویق افتاده و بودجه‌ی ۶ میلیون دلاری آن کافی نیست. او ادامه داد: «استنلی فرد صادقی است و به راحتی اعتراف کرد که انتظار نداشت در بخش جلوه‌های ویژه‌ی تا این حد به دردسر بیافتد. ما می‌توانستیم بگوییم که باک راجرز با ۶ میلیون دلار این فیلم را بسازد اما با یک میلیون دلار بیش‌تر، به آن چه که از پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم رسیدیم. آیا باید به او می‌گفتیم که بودجه‌اش بیش‌تر از ۶ میلیون نمی‌تواند باشد؟ چرا باک راجرز را با ۶ میلیون دلار بیاوریم وقتی می‌توانیم کوبریک را با ۷ میلیون دلار داشته باشیم؟». در نهایت اما بودجه‌ی مصرفی این فیلم به ۹.۵ میلیون دلار رسید.

ببینید: چرا کوبریک به سراغ فیلم پرتقال کوکی رفت؟

۲) آرتور سی.کلارک:‌ «زمان‌هایی بود که استنلی کوبریک همه را بیرون می‌کرد و تنها او و فیلم‌بردار می‌دانستند که چه چیزی فیلم‌برداری می‌شود.». او ادامه می‌دهد: «من و کوبریک رمان و فیلم‌نامه را هم‌زمان نوشتیم. اساس این داستان بسط داستان کوتاهی‌ست که من ۲۰ سال پیش نوشته بودم. ما «تقریباً تمام سال ۱۹۶۴ را به نوشتن و بحث درباره‌ی این پروژه گذراندیم. سال بعد هم با ویرایش فیلم‌نامه، شنیدن نصیحت‌های فنی اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) و حدود ۴۰ شرکت و هم‌چنین سایر کارهای فیزیکی آماده‌سازی فیلم سپری شد.»

۳) بیش از ۲۰۰ سکانس جلوه‌های ویژه در فیلم وجود داشت. کوبریک نمودارهای غول‌آسایی را به دیوار زده بود که همه‌ی عملیات‌های فضایی را دنبال و مشکلات احتمالی را بررسی می‌کرد. او همکاری بسیار نزدیکی با ناسا، به ویژه با بچه‌های برنامه‌ی آپولو و دیک اسلِیتون، داشت.

۴) واکنش منتقدان ترکیبی از تحسین و نفی بود. بسیاری از منتقدان شکایت کرده بودند که سیر روایی داستان هیچ معنی‌ای ندارد و برخی هم زیر بار توضیح کوبریک نرفتند که گفته بود:

«من می‌خواستم بیانیه‌ای غیرشفاهی بسازم که بتواند افراد را در سطح‌های غریزی، احساسی و روانی تحت تاثیر قرار دهد.»

۵) مترو گلدوین مایر محض احتیاط می‌خواست این فیلم که به آرامی داشت در سینماهای ایالات متحده اکران می‌شد ورد زبان‌ها باشد. برای همین این استودیو لیستی از طرفداران این فیلم را که شامل پل نیومن، جوآن وودوارد، وارن بیتی، میک جگر، جان لنون، مایک نیکولز، هنری فوندا و استنلی دونن بود تهیه کرد.

Stanley Kubrick; The Humanity behind the Technic

“2001: A Space Odyssey” began filming in London in December 1965, aiming for a Christmas 1966 release. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Critical reaction was mixed. Many reviewers complained that the plot made no sense, and some balked at Kubrick’s explanation, “I wanted to make a non-verbal statement, one that would affect people on the visceral, emotional and psychological levels.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

6,616 بازدید کلی, 165 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها