با ما همراه باشید
بتمن آغاز می‌کندبتمن آغاز می‌کند بتمن آغاز می‌کندبتمن آغاز می‌کند

سینماآرت

پانزده سالگی «بتمن آغاز می‌کند»: راهی که نولان آغاز کرد |‌ All about BATMAN BEGINS on its 15th anniversary

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: به مناسبت پانزده سالگی فیلم بتمن آغاز می‌کند به کارگردانی کریستوفر نولان، در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مسیری که نولان برای ساخت این فیلم طی کرد.

«بتمن آغاز می‌کند» پانزده ساله شد: چگونه فیلم‌های مورد علاقه‌ی نولان ژانر ابر قهرمانی را تغییر داد ‌.

بیش‌تر طرفداران سینما از «شوالیه‌ تاریکی» کریستوفر نولان به عنوان فیلمی که ژانر ابرقهرمانی را تغییر داد یاد می‌کنند ولی این «بتمن آغاز می‌کند» نولان بود که سه سال پیش از «شوالیه‌ی تاریکی» بنیان‌های حرکت این ژانر را به سوی یک واقع‌گرایی «تاریک و خشن» بنا کرد. سه‌گانه‌ی ابرقهرمانی نولان با اضافه کردن لایه‌های درام، شخصیتی چند بعدی به ژانری اضافه کرد که تا آن زمان بیش‌تر با صحنه‌های خیره‌کننده‌ی فیلم‌های «مردان ایکس» و «اسپایدرمن» تعریف شده بود.

«بتمن آغاز می‌کند» اولین فیلم مهم هالیوودی نولان بود و او برای ساختن آن از دو فیلم محبوب تمام ادوارش الهام گرفت: «سوپرمن» ریچارد دانر و «بلید رانر» ریدلی اسکات.

نولان در سال ۲۰۰۵ و در بحبوحه‌ی اکران سینمایی «بتمن آغاز می‌کند» در مصاحبه با گاردین گفت: «من می‌خواستم بیش‌تر از هر کسی دیدی واقع‌گرایانه در یک فیلم ابرقهرمانی داشته باشم. درباره‌ی فیلم‌های محبوبم، مخصوصاً «سوپرمن» سال ۱۹۷۸ زیاد حرف زده‌ام. این فیلم بیش‌ترین شباهت را با آن چه ارائه کرده‌ام دارد. من می‌خواستم آن فیلم حماسی بتمن را بسازم که انتظار داشته باشید در ۱۹۷۹ ساخته شده باشد.»

شش چیز که کریستوفر نولان همیشه در فیلم‌های خود استفاده می‌کند

نولان مصمم بود که جهان بتمن را به واقع‌گرایانه‌ترین شکل ممکن نشان دهد. برای همین او به سبک «بتمن» تیم برتون، نه به مجسمه‌های مینیاتوری گوتیک بلکه به شیکاگو روی آورد تا نسخه‌ی خود از شهر گاتهام را بسازد.

یکی از موفقیت‌های بزرگ «سوپرمن» دانر از دید نولان این بود که این فیلم عظمت قهرمان غیرعادی داستان را با قرار دادنش در جهانی عادی به شدت افزایش داد.

نولان برای «بتمن آغاز می‌کند» مجبور بود که ساختمان‌های شهر گاتهام را بسازد. برای خلق ظاهر بصری گاتهام از محیط شهرهای شیکاگو و لندن استفاده شد ولی بیش‌تر فیلم‌برداری باید در لوکیشن‌های واقعی انجام می‌شد. این جا بود که علاقه‌ی نولان به «بلید رانر» ریدلی اسکات به کار آمد.

نولان در مصاحبه با فوربز گفت: «اگر از دیدگاه عملگرایانه نگاه کنیم، «بلید رانر» یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در ساختن واقعیت به وسیله‌ی میزانسن‌هاست. من در «بتمن آغاز می‌کند» بلافاصله جذب راه حل بصری ریدلی اسکات درباره‌ی این که چگونه باید از این میزانسن‌های عظیم فیلم‌برداری کرد تا واقعی به نظر برسند شدم. و به همین خاطر بلافاصله به دنبال باران، دوربین‌های روی دست و لنز‌های بلندتر رفتیم.»

نولان یک بار ریدلی اسکات را «استاد مطلق» واقعی نشان دادن میزانسن‌ها نامیده بود و به همین دلیل او با طراح تولید نیتن کراولی و تصویربردار والی فیستر همکاری کرد تا مطمئن شود «بتمن آغاز می‌کند» همان سطح از باورپذیری را داشته باشد.

نولان در مصاحبه با فوربز گفت: «هدف ما خلق جنس خاصی از سبک فیلم‌برداری بود که اثر و اهمیت صحنه را بیشینه و حس مصنوعی بودن و این را که جهان فیلم محدود است و چهار گوشه‌ی آن را می‌توان در حاشیه‌های فریم‌ها دید کمینه کند. «بلید رانر» مثالی برای این است که چگونه می‌توان دوربین را برداشت و بی‌پرده بود و مخاطبان را در حال و هوای جهانی که می‌خواهید بسازید فروبرد.

ترجمه: پویا مشهدی محمدرضا

رازهای کارگردانی کریستوفر نولان چیست؟

All about “Batman Begins” on its 15th anniversary

Released on June 15, 2005, “Batman Begins” jumpstarted Nolan’s superhero trilogy by adding layers of psychological character drama onto the genre and to pull it off he looked to two of his favorite films for inspiration: Richard Donner’s “Superman” and Ridley Scott’s “Blade Runner.”
For Christopher Nolan, a big success of Donner’s “Superman” was how it heightened the greatness of its extraordinary protagonist by placing him in the ordinary world.

Nolan once called Ridley Scott “the absolute master” of making sets look like reality, and so he worked with production designer Nathan Crowley and cinematographer Wally Pfister to ensure “Batman Begins” could maintain that same level of believability.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینماآرت

سوال از شما، پاسخ از سورکین | آموزش فیلم‌نامه‌نویسی با آرون سورکین

فیلمنامه آرون سورکین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو سوالات مطرح‌شده در رابطه با فیلمنامه نویسی و داستان‌گویی توسط آرون سورکین پاسخ داده می‌شود.

سوال از شما، پاسخ از سورکین
آموزش فیلم‌نامه نویسی با آرون سورکین

کلید نوشتن فیلم‌نامه‌نویسی در تمرکز روی چی‌یه؟ پیرنگ، شخصیت، دنیای داستان یا غیره؟

کلید اینه :در خلق درام نیت و مانع مهم‌ترین ابزارها هستن. یکی یه چیزی می‌خواد و چیز دیگه‌ای مانع‌شونه. یک مسأله‌ی دشوار در راهشه. تاکتیک‌هایی که شخصیت اصلی استفاده می‌کنه تا اون مانع رو رد کنه باعث خلق شخصیت‌تون می‌شه. چون قرار نیست به ما بگین این شخصیت کی‌یه، قراره نشون بدین این شخصیت چی می‌خواد. در این راه، پیروزی یا شکست‌شون مهم نیست.

ببینید: چه‌گونه حس مقاومت در نوشتن را از بین ببریم؟

اگر شخصیتی اقلیتی قراره بنویسیم که با هویت شما یکی نیست می‌تونیم این شخصیت رو از طریق خوش‌حالی‌هاش به جای درد فرضی‌شون تصور کنیم؟

بله می‌تونی. همون خونی که در بدن شماست، در بدن اون هم جریان داره. به عنوان انسان، همه‌مون این قدرت رو داریم که با هم هم‌دردی کنیم تا زندگی هم رو درک کنیم. به این شکل هر شخصیتی رو که می‌خوایم در یک موقعیت دراماتیک قرار بدیم. مهم‌ترین چیز در داستان شما قرار نیست گرایش جنسیتی یک شخصیت باشه یا رنگ پوست یا دین. مهم‌ترین چیز در داستان شما قراره نیت و مانع باشه. این شخصیت چی می‌خواد و چه چیزی سر راهشه. حدس می‌زنم اگر می‌خوای همچین داستانی رو بگی، برات مهمه که بدونی شخصیت چی می‌خواد و چه چیزی سر راهش جلوشو می‌گیره.

بهترین نکات برای نوشتن یک شخصیت منفی چی‌یه؟

سؤال خیلی خوبی‌یه. بهترین راهنمایی‌م اینه که نباید به‌شون به عنوان یه شخصیت منفی فکر کنی. تو نویسنده هستی و نمی‌تونی شخصیت رو قضاوت کنی. باید بتونی باهاش هم‌دردی کنی. چیزی رو در مورد اون شخصیت پیدا کنی که مثل خودت هم هست. بعد باید اون شخصیت رو طوری بنویسی که انگار دارن با خدا جر و بحث می‌کنن چرا باید برن بهشت.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

ویژگی‌های شاخص آل پاچینو در بازیگری چیست؟ | What Makes Al Pacino An Amazing Actor

آل پاچینو

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو-مقاله نگاهی خواهیم انداخت به ویژگی‌های بازیگری آل پاچینو تا متوجه شویم چه چیزی او را به این اندازه شاخص کرده است.

ویژگی‌های شاخص آل پاچینو در بازیگری چیست؟

به طور معمول، اولین نشانه‌‌ی یک بازیگر توانا اینه که باعث می‌شن کارشون راحت به نظر بیاد. آل پاچینو در قالب هر نقشی کامل جا می‌افته. بازی اون همیشه خالصانه و به دور از اجباره. کاریزمای طبیعی اون باعث می‌شه تقریبن هیچ نقش اشتباهی براش وجود نداشته باشه و این به خاطر اینه که آل پاچینو فقط وانمود به بازی کردن نقش‌ کاراکترهاش نمی‌کنه، بلکه در تک تک اونا خودش رو پیدا می‌کنه.

شهرت پاچینو در دهه‌ی هفتاد سینما آغاز شد که بهش می‌گفتن هالیوود نوین و این دوره‌ای از فیلم‌سازی بود که «نقش مثبت» که پیش از این در فیلم‌های قدیمی‌تر جان وین پیدا می‌شد، از نظر محبوبیت در حال کم‌رنگ شدن بود. با تغییر طبیعت جهان حین و پس از جنگ ویتنام، بیننده‌ها، به خصوص در آمریکا، شروع به هم‌ذات‌پنداری با کاراکترهایی کرده بودن که به طور مطلق در جرگه‌ی خیر یا شر جا نمی‌گرفتن. از این رو، کاراکترهای کلاسیک پاچینو در دسته‌ای قرار می‌گرفتن که به کلیشه‌ و کاراکتر تکیه نمی‌کردن، بلکه روی هم‌دردی و درک افرادی با ابهامات اخلاقی که مورد سوءتفاهم قرار گرفته بودن تمرکز داشتن.

فارغ از این‌که مهارت ذاتی تا چه حد در نظر بیننده‌های دنیای بیرون مهم جلوه کن، بیش‌تر کار پشت صحنه انجام می‌گیره که اغلب حاصل سال‌ها و حتا دهه‌ها تلاشه. پاچینو کارش رو روی صحنه شروع کرد و به شدت تحت تأثیر نقش‌های تراژیک ویلیام شکسپیر بود. دور از ذهن نیست که پاچینو در شرایطی جذب مشهورترین کاراکترهاش و بازی نقش‌شون شد که درک عمیقی از شکسپیر و ملودرام‌های کلاسیک دیگر تئاتر داشت.

پاچینو تقریبن در تمام کارهاش پویایی و غیرقابل پیش‌بینی بودن ‌خارق‌العاده‌ای از خودش به نمایش می‌ذاره؛ به این معنی که می‌تونه نقش کاراکترهای آروم و فرهیخته‌ای رو بازی کنه که طی یک لحظه ناگهان از خشم فوران می‌کنن.

 

What Makes Al Pacino An Amazing Actor?

Academy Award winning actor Al Pacino has spent the past 5 decades wowing audiences with his incredible skills and technique. Using scenes from Scarface, The Godfather, The Irishman, Once Upon a Time in Hollywood, Stand Up Guys, and many more, Netflix Film Club has identified Pacino’s standout acting traits.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

هویته ون هویتما از کار با کریسوفر نولان می‌گوید | Hoyte van Hoytema talks about Christopher Nolan

هویته ون هویتما کریسوفر نولان

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: صحبت‌های هویته ون هویتما در پادکست راجر و جیمز دیکینز درباره‌ی کار با کریسوفر نولان

هویته ون هویتما از کریسوفر نولان می‌گوید:
همه نولان را فن‌سالار می‌دانند اما او فیلم‌سازی شهودی‌ست

راجر و جیمز دیکینز در جدیدترین قسمت پادکست خود مهمان هویته ون هویتما، فیلم‌بردار فیلم‌های متاخر کریسوفر نولان، شدند.

گفت‌وگوهای آنان درباره‌ی تجربه‌ی ون هویتما از فیلم‌برداری با دوربین‌های آیمکس، خلق سکانس‌های بی‌وزنی فضایی و دیگر چیزها بود. دیکینز در جایی از این گفت‌وگو به ون هویتما گفت که صحنه‌ی تعقیب و گریز مزرعه‌ی ذرت در آغاز «بین ستاره‌ای» که ون هویتما با پهپاد برای این فیلم نولان فیلم‌برداری کرده یکی از زیباترین سکانس‌های فیلم چند سال اخیر است.

دیکینز از ون هویتما پرسید: «چقدر از این صحنه روی استوری‌برد طراحی شده بود؟» ون هویتما پاسخ داد: «بسیاری می‌گویند که کریس [نولان] دقتی بی‌نظیر در قصه‌گویی دارد ولی یکی از مهم‌ترین چیزهایی که هنگام کار با او فهمیدم و یکی از چیزهایی که او را بابتش ستایش می‌کنم این است که او فیلم‌سازی به شدت شهودی است. او کاملاً به چیزهایی که در اختیارش قرار می‌گیرد آگاهی کامل دارد. مثل آب و هوا. مردم همیشه می‌گویند که او همیشه بابت آب و هوا خوش‌شانسی می‌آورد اما هرگز این طور نیست. او فقط در هر آب و هوایی که قرار می‌گیرد و هست فیلم‌برداری می‌کند.»

ببینید: شش چیز که کریستوفر نولان همیشه در فیلم‌های خود استفاده می‌کند

Hoyte van Hoytema talks about Christopher Nolan

Roger and James Deakins welcomed Christopher Nolan’s cinematographer and “Dunkirk” Oscar nominee Hoyte van Hoytema onto their “Team Deakins” podcast.
“How much was storyboarded before you shot?” Deakins asked van Hoytema about “Interstellar.” “A lot of people say that about Chris that he has a precision to him in storytelling,” van Hoytema respond‌ed. “But one of the biggest things that I learned starting to work with him and one of the things I admire about him is that he is an extremely intuitive film maker.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها