با ما همراه باشید

آرت‌تاکس تقدیم می‌کند: مولفه‌های سینمای برادران داردن به روایت یحیی نطنزی در استودیو آرت‌تاکس

 

تاریخ سینما شاهد برادران زیادی بوده که با یک‌دیگر، به صورت مشترک اقدام به فیلم‌سازی کرده‌اند. برادران کوئن برای اکثر مخاطبان سینما، اولین اسمی‌ست که به ذهنشان می‌آید که با هم در سینمای آمریکا فیلم‌سازی را شروع کرده‌ و آن‌را ادامه می‌دهند. اگر بخواهیم به دنبال مثالی این‌چنینی در سینمای اروپا بگردیم، می‌توان به برادران تاویانی و برادران داردن اشاره کرد. اکثر آثار برادران داردن جشنواره‌های اروپایی، نظیر فستیوال کن و برلین مورد توجه قرار گرفته‌اند.

برادران داردن از دهه‌ی هشتاد میلادی کار خود را به عنوان فیلم‌ساز شروع کردند. ابتدا در مقام مستندساز و بعدها فیلم‌سازانی که کارهای سینمایی انجام می‌دادند. اما این دو برادر با فیلم «رُزتا» در سال ۱۹۹۹ موفق به دریافت نخل طلای کن شدند و پس از آن به شهرت رسیدند. از این تاریخ به بعد، سینمای این دو برادر حاوی یک هویت می‌شود که تا حالا نیز سعی در حفط آن داشته‌اند. آن‌ها به سبکی دست یافتند و به آن بها داده‌اند که از نظر بسیاری از دوست‌داران سینمای اروپا سبک بسیار جذابی را دنبال می‌کنند.

نسخه‌ی مکتوب سینمای برادران داردن به روایت یحیی نطنزی :

جهان‌بینی سینمای برادران داردن

در جهان‌بینی سینمای برادران داردن، سینما ابزاری برای ارائه‌ی یک مدل نگاه رئالیستی به سینما محسوب می‌شود. در بحث‌های نظری، منتقدان ادبی و سینمایی، برادران داردن را مروّجان سینمای رئالیستی معرفی کرده‌اند. این اتفاق به دلیل آن است که برادران داردن از همان دوره‌ای که به ساخت مستند مشغول بودند، بسیار به مضامین اجتماعی علاقه داشتند. سراغ بحران‌ها، تنش‌ها و چالش‎های اجتماعی می‌رفتند و سعی می‌کردند از چیزهایی که در اختیار دارند، مابه‌ازای تصویری برایش بسازند. این نگاه را با خود زمانی‌که وارد دنیای سینمای داستانی حرفه‌ای نیز شدند، به همراه آوردند.

در بحث‌های نظری، منتقدان ادبی و سینمایی، برادران داردن را مروّجان سینمای رئالیستی معرفی کرده‌اند

مهم‌ترین مشخصه‌ای که می‌توان از سینمای برادران داردن به آن اشاره کرد این است که آن‌ها هیچ اصراری به استفاده از تمهیدات سینمایی تأکیدکننده بر موضوع ندارند و همیشه خود را ملزم به حذف اغراق از آثار سینمایی‌شان می‌کنند، چه در سبک بصری، چه در انتخاب قصه. به طور مثال می‌توان به اسم فیلم‌های برادران داردن اشاره کرد.

اگر با دنیای سینمایی آن‌ها آشنایی نداشته باشیم، این اسامی تعجب‌برانگیز باشند. چراکه اکثرن نام شخصیت‌های فیلمشان را انتخاب می‌کنند و عامدانه به سراغ نام‌های خنثی می‌روند تا هیچ‌گونه تصویر ذهنی را به مخاطب در بدو امر منتقل نکند. به جز نام فیلم «دختر گمنام»، بقیه‌ی اسامی انتخابی‌شان قضاوتی را در ذهن مخاظب ایجاد نخواهند کرد. همین نکته‌ی عدم قضاوت به کلیت فیلم‌های برادران داردن سرایت می‌کند.

مضمون آثار برادران داردن

برادران داردن همان‌طور که به آن اشاره شد، بسیار به سینمای اجتماعی علاقه دارند. بحران اقتصادی و مهاجرت از جمله دغدغه‌هایی‌ست که در کشورهای اروپای غربی وجود دارد. سینمای داردن‌ها همیشه سعی کرده به این‌ جنس از مضمون‌ها و موضوعاتی چون نژادپرستی، نابرابری‌های اجتماعی، شکاف طبقاتی موجود در جامعه و… اشاره داشته باشد. به طور مثال می‌توان به فیلم «سکوت لورنا» اشاره کرد که داستان دختری را روایت می‌کند که در پی ازدواج با فردی‌ست که بتواند از این طریق به یک موقعیت اجتماعی بهتر برسد. او با انسان‌هایی روبه‌رو می‌شود که مواجهه با آنان و تصمیم‌گیری‌های پیش‌روی‌ش دشوارند.

سینمای داردن‌ها همیشه سعی کرده به مضمون‌ها و موضوعاتی چون نژادپرستی، نابرابری‌های اجتماعی، شکاف طبقاتی موجود در جامعه و… اشاره داشته باشد

همین ایده در سایر فیلم‌هایشان، من جمله آخرین اثرشان، احمد جوان، استفاده می‌شود. داستان فیلم درمورد مسلمان مهاجری‌ست که دچار چالش با یک فرد اروپایی می‌شود. به طور خلاصه همواره برادران داردن در آثارشان نسبت به اتفاقات جامعه‌شان واکنش نشان داده‌اند. آن‌ها در تلاش‌ند که ایده‌ها و قصه‌هایی را کار کنند که از بطن جامعه باشد و آ‌ن‌چه اروپاییان در زندگی‌شان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند را در فیلم‌هایشان نمایش دهند. این موردی‌ست که داردن‌ها در این سال‌ها دنبال کرده‌ و در اکثر اوقات موفق بوده‌اند.

سبک بصری فیلم‌های برادران داردن

داردن‌ها برای آن‌که بتوانند ایده‌های مضمونی مدنظرشان را با یک ابزار سینمایی خلاقانه به نمایش بگذارند، از تمهیدات مشخصی استفاده می‌کنند که خیلی هم برای تغییر آن‌ها اصراری ندارند. یکی از این تمهیدات، استفاده از دوربین رو دست است. اگر فیلم‌های برادران داردن را دنبال کرده باشید، این که یک شخصیتی در حال حرکت در خیابان است و دوربین نیز پشت او، بدون هیچ‌گونه ترکیب خاصی یا تکان شدیدی، حرکت کند از سبک‌های معمول برادران داردن محسوب می‌شود. خیلی در آثارشان از کلوزآپ استفاده نمی‌کنند. اکثر اوقات شاهد لانگ شات یا مدیوم شات هستیم و دوربین به عنوان یک ناظر بیرونی به حوادث و اتفاقات جاری در فیلم نگاه می‌کند.

رنگ، مود، حس و حال بصری در فیلم‌های برادران داردن به گونه‌ای انتخاب می‌شود که داستان در فضایی چرک و دل‌مرده درحال روی‌دادن است. گاهی انتخاب لباس و پوشش بازیگران عامدانه طوری انتخاب می‌شوند که با اکسسوار صحنه یک‌دست باشند و به‌هیچ‌وجه دنبال جلب توجه بیننده به نکته‌ی خاصی نیستند. زیرا کاراکترها از نگاه آن‌ها عضو و بستری از جامعه است.

نکته‌ی دیگری که می‌توان اشاره کرد، عدم استفاده از موسیقی متن در فیلم‌هایشان است. داردن‌ها مگر در مواقعی که الزام داستانی وارد قصه می‌شود، علاقه‌ای به استفاده از موسیقی متن ندارند. یعنی هنگامی‌که کاراکتری وارد کافه یا رستورانی می‌شود، موسیقی پس‌زمینه به سکانس موردنظر اضافه می‌شود. اما برادران داردن به عمد تصمیم گرفته‌اند که موسیقی را به‌عنوان عاملی که در واقعیت جاری زندگی ممکن است اضافه شود، حذف کنند و به فرمی برسند که از لحاظ شنیداری، قرار است بیننده را به یک‌ مدل از رئالیست اجتماعی نزدیک کند. این تصمیم باعث می‌شود که اثر به یک فیلم مستند نزدیک شود ولی در بافتی که یک قصه در حال تعریف است.

2,650 بازدید کلی, 6 بازدید امروز

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

روزی روزگاری – ۲: بیست‌وپنج سالگی فیلم «فارست گامپ» | Forrest Gump Explained: What the Feather Means

فیلم فارست گامپ

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ «روزی روزگاری» بخش جدیدی در آرت‌تاکس است که به مرور با فیلم‌های نه چندان قدیمی تاریخ سینما خاطره‌بازی خواهد کرد. در قسمت دوم به سراغ فیلم «فارست گامپ» می‌رویم.

برای ۲۵ سالگی فیلم «فارست گامپ» | آ‌ن‌چه خدا می‌خواهد، آن‌چه تو می‌خواهی

در فارست گامپ، می‌بینیم که دو فلسفه روبه‌روی هم قرار گرفت: باور به سرنوشتی که توسط خداوند مقدر شده، و این طرز تفکر که سرنوشت دست خود آدمه. این دو عقیده، نماینده‌ی باورهای جامعه‌ی آمریکایی هستن و به نظر می‌رسه با هم در تضاد باشن. اما در پایان فیلم، نتیجه اینه که زندگی هم شامل تأثیرات الهی و هم تصادفاته. این موضوع در نماد اصلی داستان نشون داده شده: یک پر، که فیلم باهاش شروع می‌شه و ما رو پیش نقش اصلی می‌‌بره. این پر، نماد حضور احتمال و مقدرات الهی به صورت هم‌زمانه. ممکنه فکر کنین پر در واقع نماد فرصت‌هاست؛ چه از سر شانس پیش بیاد، چه از طرف خداوند باشه. برای همینه که هیچ‌کس به اون پر اهمیت نمی‌ده، به جز فارست. می‌تونیم از فارست یاد بگیریم که چه‌طوری بهترین سرنوشت رو برای خودمون رقم بزنیم، دست از تعصب و گمانه‌زنی برداریم و به جاش پذیرای اتفاقات باشیم. این‌طوری قدر چیزایی رو که داریم بیش‌تر می‌دونیم و از فرصت‌هایی که برامون پیش می‌یاد بهتر استفاده می‌کنیم. داستان فارست به ما می‌فهمونه که باید بهترین استفاده رو از شرایط موجود بکنیم.

میز گرد هالیوودریپورتر با حضور تام هنکس | مردن آسان است، کمدی سخت!

Forrest Gump Explained: What the Feather Means

Forrest Gump opens and closes with the image of a white feather floating through the air. In the opening, it comes to rest in Forrest’s suitcase. At the end, it flies back up into the air, helping to symbolize the cycle that has now been completed—specifically, the cycle of life and death, and one of new beginnings.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

2,067 بازدید کلی, 86 بازدید امروز

ادامه مطلب

سینماآرت

موریکونه به روایت موریکونه | اثر انگشت زندگی روی نت آهنگ‌هام پیداست

انیو موریکونه

موریکونه به روایت موریکونه | اثر انگشت زندگی روی نت آهنگ‌هام پیداست

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: با درگذشت انیو موریکونه ، آهنگساز مشهور ایتالیایی و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی فیلم برای «هشت نفرت‌انگیز» کوئنتین تارانتینو، در ۹۱ سالگی، ورایتی به سراغ مصاحبه‌ای با او در سال ۲۰۱۶ رفته که در آن موریکونه حرفه‌ی کاری طولانی خود را بررسی می‌کند. این مصاحبه را در این‌جا می‌خوانیم:

شما در روزهای آغازین کار خود اغلب بیش از ۲۰ موسیقی فیلم در سال می‌ساختید ولی همکاران شما به صورت میانگین چهار یا پنج موسیقی فیلم می‌ساختند.

انیو موریکونه: در گذشته به هر کسی که به سراغم می‌آمد پاسخ مثبت می‌دادم. اکنون و با گذشت زمان کمی سخت‌گیر شده‌ام. سعی می‌کنم بیش‌تر با کارگردانانی که می‌شناسم کار کنم. من برای نوشتن قطعات کنسرتم نیز زمان می‌خواهم.

شما چگونه آهنگساز فیلم شدید؟

جوان که بودم کارم را با رهبری ارکستر و تنظیم آهنگ‌های پاپ برای رادیو، تلویزیون، صنعت موسیقی و تئاتر شروع کردم. ناگهان یک فیلم‌ساز از من خواست تا برای فیلمی آهنگ بسازم و این شروع حرفه‌ی کاری من در این زمینه بود.

فکر می‌کنید که این تمرین آهنگ‌سازی شما در حوزه‌ی موسیقی پاپ در ساخت موسیقی فیلم به کارتان آمد؟

قطعاً. هر کاری که در تمام عمرم کردم، تنظیم قطعات، رهبری ارکستر، آهنگسازی، همه به شدت مفید بودند. همه‌شان ردی بر حرفه‌ی کاری‌ام به جا گذاشتند.

نقطه‌ی عطف زندگی شما چند سال بعد و با سرجیو لئونه رخ داد. آیا می‌دانستید که شما سنت موسیقی فیلم‌های وسترن را با استفاده از سوت، گیتار الکتریک، آوازها و گروه کر شکستید؟

نه. من نفهمیدم که داشتم انقلابی موسیقایی در ژانر موسیقی وسترن به راه می‌انداختم. بعدها دیگران این موضوع را به من گفتند.

در کنار مطالعه‌ی این مصاحبه ببینید:

بررسی همکاری‌های مشترک سرجیو لئونه و انیو موریکونه | پروسه‌ی خلق شاهکار

آیا فکر می‌کنید که تمام توانایی‌های بالقوه‌ی موسیقی در فیلم‌ها استفاده شده است؟

نمی‌توانم آینده را پیش‌بینی کنم ولی فکر می‌کنم که آهنگسازان جدی و درست هنوز می‌توانند تلاش کنند تا به چیزی دست پیدا کنند که پیش‌تر به دست نیامده. مانع اصلی نوآوری این است که مخاطبان متوجه ارزش واقعی موسیقی نشوند. فرهنگ تماشای فیلم هم‌گام با مخاطبانش رشد و نمو پیدا کرده اما چنین چیزی را درباره‌ی موسیقی در سینما نمی‌توان گفت.

آیا شما فلسفه‌ای کلی درباره‌ی ساخت موسیقی فیلم دارید؟

من اول از همه به حرف‌های کارگردان با دقت گوش می‌دهم. زمانی که فرصتش پیش بیاید فیلم را می بینم و بعد به نوعی از موسیقی فکر می‌کنم که برای فیلم مفید خواهد بود. هم‌زمان سعی می‌کنم که این موسیقی سازگار با شخصیت و سبک خودم هم باشد.

آیا می‌توانید این سبک را توصیف کنید؟

نه نمی‌توانم. شاید این کار به عهده‌ی منتقدان موسیقایی است. آن چه می‌توانم بگویم این است که من سبکی شخصی و دانشی عمیق درباره‌ی ترکیب‌بندی موسیقی و تاریخچه‌ی موسیقی دارم. من از توانایی‌های خودم و فرهنگ موسیقایی‌ام بسیار مطمئنم و برای آهنگسازی می‌توانم روی همه‌ی این‌ها حساب کنم.

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا  آرت‌تاکس

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

2,099 بازدید کلی, 86 بازدید امروز

ادامه مطلب

سینماآرت

از روانکاوی کاراکتر تا طراحی لباس | How a Costume Designer Creates an Iconic Look

طراحی لباس

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو مقاله نگاهی خواهیم داشت به هنر طراحی لباس در آثار سینمایی تا با پروسه‌ی خلق لباس‌های یک کاراکتر آشنا شویم.

از روانکاوی کاراکتر تا طراحی لباس | چگونه طراحان، لباس‌هایی خاص و نمادین خلق می‌کنند؟

اولین مرحله‌ی طراحی یه لباس عالی، درک فیلم‌نامه‌ست. برای این‌که کاراکترها قابل باور بشن، باید موقع طراحی کمد لباس‌هاشون همه‌ی جنبه‌های شخصیت‌شون رو در نظر بگیری؛ اهل کجان، شرایط مالی‌شون چی‌یه، تا چه حد مطابق مد لباس می‌پوشن… یه طراح لباس خوب می‌دونه چه‌طور مثل یک بازیگر فیلم‌نامه رو تجزیه و تحلیل کنه، چه‌طور ذهن کاراکتر رو بخونه، دنیایی رو که کاراکترش از اونجا اومده درک کنه و کمد لباسش رو با توجه به همین‌ها طراحی کنه.

مقیاس تولید به طور مستقیم با میزان بودجه و نیاز هر فیلم در ارتباطه، اما این‌که صد نفر برای هر پروژه مشغول طراحی‌لباس باشن هم چیز عجیبی نیست. خیاط‌‌های حرفه‌ای، خرازها، آهنگرها و دباغ‌ها همه دور هم جمع می‌شن تا لباس‌هایی رو درست کنن که روی پرده می‌بینین. برای فیلمی مثل بن‌ هور باید هزاران دست لباس تولید می‌شد که تک‌ تک‌شون کلی تحقیق و طراحی نیاز داشتن. حتا دو نفر از کارکنان ورکشاپ وتا بعد از این‌که زره‌های لازم برای فیلم رو ساختن، اثر انگشت‌شون از بین رفت، چون هر دست زره نزدیک سیزده‌هزار حلقه داشت. اما همین تعهد به کار و درست در آوردن جزئیاته که باعث می‌شه این فیلم‌ها معرکه بشن.

نگاهی به طراحی لباس فیلم مرد ایرلندی | ۲۱۵ دست لباس برای سه شخصیت!

How a Costume Designer Creates an Iconic Look?

Costumes help to teach us more about a character, to better establish a setting, and to tell the story; this video essay aims to expand on the role of a costume designer and how they do what they do.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,176 بازدید کلی, 95 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها