شب‌های نقد -۳ | هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم

میزگرد جشنوار‌ه‌ی سی‌وهفتم با علی مسعودی‌نیا، محمدرضا مقدسیان و گل‌بو فیوضی

میزگرد بررسی آثار جشنوار‌ه‌ی سی‌وهفتم با علی مسعودی‌نیا، محمدرضا مقدسیان و گل‌بو فیوضی با تمرکز بر تغییر نسل در میان کارگردانان سینمای ایران و نقد فیلم‌های غلامرضا تختی، شبی که ماه کامل شد، سال دوم دانشکده‌ی من، ماجرای نیمروز: رد خون، آشفته‌گی، قصر شیرین، متری شش‌ونیم و …

علی مسعودی‌نیا:

  • هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم
  • فیلم صفی یزدانیان فیلم بسیار خوش‌عکسی است. فارغ از این‌که قصه چه می‌کند، از تماشای فیلم لذت می‌بری.
  • آبیار در نفس هم نشان داده بود کارگردان تجربه‌گرایی‌ست و حالا در «شبی که ماه کامل شد» نشان می‌دهد بلد است صحنه‌های سخت را هم مدیریت کند.

محمدرضا مقدسیان:

  • امسال فیلمی را نداشتیم که بشود عنوان شاهکار را به‌ش نسبت داد: فیلمی که تا سال‌ها محل ارجاع باشد.
  • از ۳۳ فیلم حاضر در جشنواره؛ با ۱۰ فیلم اولی طرف بودیم و ۹ فیلم دیگر هم کارگردانان‌شان فیلم دوم‌شان را می‌ساختند و شاهد یک پوست‌اندازی در سینمای ایران هستیم.
  • برخلاف دوره‌های قبل که نام برندگان قابل حدس بود؛ امسال در هر رشته چند نام دیده می‌شود که چشم بستن بر روی کارشان کار سختی‌ست. از این رو با جشنواره‌ای طرف بودیم که سینما در آن پررنگ‌تر بود.
  • شیمی میان رسول صدرعاملی و پرویز شهبازی جواب داده و در «سال دوم دانشکده من» شاهد بودیم هم‌کاری این دو به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اثر قابل قبولی از آب درآمده است

گل‌بو فیوضی:

  • برای من فیلم «غلام‌رضا تختی»، یک فیلم موفق و به ثمر رسیده‌ است؛ اثری که در اجرا باشکوه است و زاویه‌ی دید فیلم‌نامه‌اش را بسیارهوشمندانه انتخاب کرده است.
  • نیما جاویدی با ساخت «سرخ‌پوست» نشان داد جاه‌طلب‌تر از آن چیزی است که در «ملبورن» دیده‌ایم و نمی‌خواهد به ساخت فیلم در فضای محدود بسنده کند.
  • پیمان معادی در «متری شش و نیم» پلیسی تمام قد است. مردی که دغدغه‌ی زندگی‌اش را دارد، جاه‌طلبی‌های شغلی‌اش را دارد و می‌خواهد بایستد و آن‌چه را که به سختی به‌ش رسیده حفظ کند. یک کاراکتر تمام‌عیار.
  • «رد خون» را از «ماجرای نیم‌روز» بیش‌تر دوست دارم. داستان کامل‌تری دارد و اجرای بهتری.

بیش‌تر ببینید:

میزگرد آرش خوش‌خو، سیدعبدالجواد موسوی و علیرضا باذل درباره‌ی جشنواره‌ی سی‌وهفتم فیلم فجر: انگار در لندن زندگی می‌کنیم نه تهران | لینک تماشا

گفت‌وگوی خسرو نقیبی و امیر قادری درباره‌ی مسائل فرامتنی جشنواره‌ی سی‌وهفتم فجر | لینک تماشا

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *