با ما همراه باشید

میزگرد بررسی آثار جشنوار‌ه‌ی سی‌وهفتم با علی مسعودی‌نیا، محمدرضا مقدسیان و گل‌بو فیوضی با تمرکز بر تغییر نسل در میان کارگردانان سینمای ایران و نقد فیلم‌های غلامرضا تختی، شبی که ماه کامل شد، سال دوم دانشکده‌ی من، ماجرای نیمروز: رد خون، آشفته‌گی، قصر شیرین، متری شش‌ونیم و …

علی مسعودی‌نیا:

  • هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم
  • فیلم صفی یزدانیان فیلم بسیار خوش‌عکسی است. فارغ از این‌که قصه چه می‌کند، از تماشای فیلم لذت می‌بری.
  • آبیار در نفس هم نشان داده بود کارگردان تجربه‌گرایی‌ست و حالا در «شبی که ماه کامل شد» نشان می‌دهد بلد است صحنه‌های سخت را هم مدیریت کند.

محمدرضا مقدسیان:

  • امسال فیلمی را نداشتیم که بشود عنوان شاهکار را به‌ش نسبت داد: فیلمی که تا سال‌ها محل ارجاع باشد.
  • از ۳۳ فیلم حاضر در جشنواره؛ با ۱۰ فیلم اولی طرف بودیم و ۹ فیلم دیگر هم کارگردانان‌شان فیلم دوم‌شان را می‌ساختند و شاهد یک پوست‌اندازی در سینمای ایران هستیم.
  • برخلاف دوره‌های قبل که نام برندگان قابل حدس بود؛ امسال در هر رشته چند نام دیده می‌شود که چشم بستن بر روی کارشان کار سختی‌ست. از این رو با جشنواره‌ای طرف بودیم که سینما در آن پررنگ‌تر بود.
  • شیمی میان رسول صدرعاملی و پرویز شهبازی جواب داده و در «سال دوم دانشکده من» شاهد بودیم هم‌کاری این دو به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اثر قابل قبولی از آب درآمده است

گل‌بو فیوضی:

  • برای من فیلم «غلام‌رضا تختی»، یک فیلم موفق و به ثمر رسیده‌ است؛ اثری که در اجرا باشکوه است و زاویه‌ی دید فیلم‌نامه‌اش را بسیارهوشمندانه انتخاب کرده است.
  • نیما جاویدی با ساخت «سرخ‌پوست» نشان داد جاه‌طلب‌تر از آن چیزی است که در «ملبورن» دیده‌ایم و نمی‌خواهد به ساخت فیلم در فضای محدود بسنده کند.
  • پیمان معادی در «متری شش و نیم» پلیسی تمام قد است. مردی که دغدغه‌ی زندگی‌اش را دارد، جاه‌طلبی‌های شغلی‌اش را دارد و می‌خواهد بایستد و آن‌چه را که به سختی به‌ش رسیده حفظ کند. یک کاراکتر تمام‌عیار.
  • «رد خون» را از «ماجرای نیم‌روز» بیش‌تر دوست دارم. داستان کامل‌تری دارد و اجرای بهتری.

بیش‌تر ببینید:

میزگرد آرش خوش‌خو، سیدعبدالجواد موسوی و علیرضا باذل درباره‌ی جشنواره‌ی سی‌وهفتم فیلم فجر: انگار در لندن زندگی می‌کنیم نه تهران | لینک تماشا

گفت‌وگوی خسرو نقیبی و امیر قادری درباره‌ی مسائل فرامتنی جشنواره‌ی سی‌وهفتم فجر | لینک تماشا

انتخاب سردبیر

نقد فیلم سرخ‌پوست | همه چیز برای سینما

نقد فیلم سرخپوست

نقد فیلم سرخپوست از نگاه محمدرضا مقدسیان

محمدرضا مقدسیان با حضور در استودیو آرت‌تاکس به نقد فیلم سرخ پوست ساخته نیما جاویدی پرداخت.

 

از محمدرضا مقدسیان بیش‌تر ببینید:

نقد فیلم آشفته‌گی | لینک تماشا

نقد فیلم بیست و سه نفر | لینک تماشا

 

از سرخ‌پوست بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم سرخ پوست | لینک تماشا

نشست خبری فیلم سرخ پوست در کاخ رسانه | لینک تماشا

فوتوکال فیلم سرخ پوست | لینک تماشا

 

دیگر ویدیوهای ما از سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر را در صفحه‌ی اختصاصی این رویداد در آرت‌تاکس ببینید

ادامه مطلب

انتخاب سردبیر

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد | فیلمی که در جزئیات شکل می‌گیرد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد از نگاه گل‌بو فیوضی

 

از شبی که ماه کامل شد بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی خسرو نقیبی با نرگس آبیار، هوتن شکیبا و پدرام شریفی در استودیو مولن‌روژ | لینک تماشا

گفت‌وگو با فیلم‌بردار و تدوین‌گر «شبی که ماه کامل شد» | لینک تماشا

معرفی فیلم | لینک تماشا

نشست خبری فیلم در کاخ رسانه‌ | لینک تماشا

فوتوکال فیلم | لینک تماشا

 

 

دیگر ویدیوهای ما از سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر را در صفحه‌ی اختصاصی این رویداد در آرت‌تاکس ببینید

ادامه مطلب

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

شب‌های نقد -۵ | بررسی آثار مهم جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر از نگاه خسرو نقیبی و امیر قادری

بررسی آثار مهم جشنواره سی‌ و هفتم فیلم فجر

شب‌های نقد -۵ | بررسی آثار مهم جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر از نگاه خسرو نقیبی و امیر قادری

 

سرخط‌های بخش دوم گفت‌وگوی پر تیتر خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس با امیر قادری سردبیر کافه‌سینما درباره‌ی کالبدشکافی آثار مهم جشنواره

 

خسرو نقیبی:

-پروداکشن تختی برای سینمای ایران یک پیش‌رفت چندپله‌ای‌ست.

-۹۰ دقیقه‌ی اول فیلم «متری شش و نیم» بهترین فیلم جشنواره است اما در پایان فیلم افت می‌کند.

-اگر در «ابد و یک‌روز» سانسور به کمک روستایی آمده باشد؛ در «متری شش‌ونیم» به ضررش شده است.

 

امیر قادری:

-فیلم‌سازان ایدئولوژیک نمی‌توانند فیلم‌های قهرمان‌پرور بسازند.

-سعید روستایی یک استعداد است و بعد از مدت‌ها سینمای ایران صاحب یک کارگردان شده که می‌تواند صحنه‌های جان‌دار بسازد. نگرانم منتقدان روستایی را دوره کنند و بگویند فیلم مینیمال‌ بساز!

-روزی رامبد جوان در اعلام هزینه‌های خندوانه گفت:‌ «به کسی مربوط نیست» اما او امروز هزینه‌ی ساخت طلا را اعلام می‌کند. همین یک گام روبه‌جلو در شفافیت مالی‌ست.

-سانسور به فیلم اول روستایی کمک کرد.

-سیاوش اسعدی تنها کارگردان جشنواره است که لنز و قاب براش مهم است.

 

 

بیش‌تر ببینید:

بخش اول گفت‌وگوی سردبیران آرت‌تاکس و کافه سینما را ببینید‌ | لینک تماشا

میزگردی درباره‌ی بهترین‌های جشنواره: هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم | لینک تماشا

میزگردی برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جشنواره: انگار در لندن زندگی می‌کنیم نه تهران ! | لینک تماشا

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها