با ما همراه باشید

میزگرد بررسی آثار جشنوار‌ه‌ی سی‌وهفتم با علی مسعودی‌نیا، محمدرضا مقدسیان و گل‌بو فیوضی با تمرکز بر تغییر نسل در میان کارگردانان سینمای ایران و نقد فیلم‌های غلامرضا تختی، شبی که ماه کامل شد، سال دوم دانشکده‌ی من، ماجرای نیمروز: رد خون، آشفته‌گی، قصر شیرین، متری شش‌ونیم و …

علی مسعودی‌نیا:

  • هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم
  • فیلم صفی یزدانیان فیلم بسیار خوش‌عکسی است. فارغ از این‌که قصه چه می‌کند، از تماشای فیلم لذت می‌بری.
  • آبیار در نفس هم نشان داده بود کارگردان تجربه‌گرایی‌ست و حالا در «شبی که ماه کامل شد» نشان می‌دهد بلد است صحنه‌های سخت را هم مدیریت کند.

محمدرضا مقدسیان:

  • امسال فیلمی را نداشتیم که بشود عنوان شاهکار را به‌ش نسبت داد: فیلمی که تا سال‌ها محل ارجاع باشد.
  • از ۳۳ فیلم حاضر در جشنواره؛ با ۱۰ فیلم اولی طرف بودیم و ۹ فیلم دیگر هم کارگردانان‌شان فیلم دوم‌شان را می‌ساختند و شاهد یک پوست‌اندازی در سینمای ایران هستیم.
  • برخلاف دوره‌های قبل که نام برندگان قابل حدس بود؛ امسال در هر رشته چند نام دیده می‌شود که چشم بستن بر روی کارشان کار سختی‌ست. از این رو با جشنواره‌ای طرف بودیم که سینما در آن پررنگ‌تر بود.
  • شیمی میان رسول صدرعاملی و پرویز شهبازی جواب داده و در «سال دوم دانشکده من» شاهد بودیم هم‌کاری این دو به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اثر قابل قبولی از آب درآمده است

گل‌بو فیوضی:

  • برای من فیلم «غلام‌رضا تختی»، یک فیلم موفق و به ثمر رسیده‌ است؛ اثری که در اجرا باشکوه است و زاویه‌ی دید فیلم‌نامه‌اش را بسیارهوشمندانه انتخاب کرده است.
  • نیما جاویدی با ساخت «سرخ‌پوست» نشان داد جاه‌طلب‌تر از آن چیزی است که در «ملبورن» دیده‌ایم و نمی‌خواهد به ساخت فیلم در فضای محدود بسنده کند.
  • پیمان معادی در «متری شش و نیم» پلیسی تمام قد است. مردی که دغدغه‌ی زندگی‌اش را دارد، جاه‌طلبی‌های شغلی‌اش را دارد و می‌خواهد بایستد و آن‌چه را که به سختی به‌ش رسیده حفظ کند. یک کاراکتر تمام‌عیار.
  • «رد خون» را از «ماجرای نیم‌روز» بیش‌تر دوست دارم. داستان کامل‌تری دارد و اجرای بهتری.

بیش‌تر ببینید:

میزگرد آرش خوش‌خو، سیدعبدالجواد موسوی و علیرضا باذل درباره‌ی جشنواره‌ی سی‌وهفتم فیلم فجر: انگار در لندن زندگی می‌کنیم نه تهران | لینک تماشا

گفت‌وگوی خسرو نقیبی و امیر قادری درباره‌ی مسائل فرامتنی جشنواره‌ی سی‌وهفتم فجر | لینک تماشا

راهنمای فیلم

نقد فیلم عامه پسند | شما قضاوت کنید!

نقد فیلم عامه پسند

نقد فیلم عامه پسند از نگاه آنتونیا شرکا

بسیار منتظر تماشای سومین فیلم سهیل بیرقی بودم و وقتی فهمیدم «عامه‌پسند» قرار است پس از «من» و «عرق سرد» پایانی برای یک سه‌گانه باشد این انتظار بیش‌تر از پیش شد.

در کنار نقد فیلم عامه پسند ببینید:

در جشنواره‌ی ۳۸ فیلم فجر | باران کوثری در نشست خبری عامه پسند: بیرقی مجبورت می‌کند متفاوت باشی!

«عامه‌پسند» برخلاف دیگر آثار بیرقی عاری از قهرمانی کنش‌گر است. اگر در «من» لیلا حاتمی نقش زنی خلافکار را بازی می‌کرد و در «عرق سرد» باران کوثری برای دغدغه‌هایش می‌جنگید این‌جا شاهد تلاشی از سوی فهیمه میربد با بازی فاطمه معتمدآریا نیستیم. او زنی‌ست که پس از سال‌ها زندگی مشترک مجبور به جدایی شده تا به قولی شخصیتش حفظ شود و کوششی برای تغییر طبقه‌ی اجتماعی‌اش دیده نمی‌شود.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

نکته‌ای که در فیلم دیده می‌شود جز میلاد با بازی هوتن شکیبا که با فهیمه شراکت می‌کند، مردهای زیادی در این فیلم وچود دارند و ندارند. مردها حضور دارند چون فهمیه باید با آن‌ها روبه‌رو شود و حضور ندارند چون جلوی دوربین نیستند و تمامی نماها از روی شانه گرفته شده تا ما به عنوان مخاطب در معرض قضاوت قرار بگیریم و ببینیم مواجهه‌مان با فهمیه و دغدغه‌هایش چه‌گونه است.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

موزیک ویدیو فیلم انیمیشن آخرین داستان با صدای شهرام ناظری

موزیک ویدیو فیلم انیمیشن آخرین داستان

موزیک ویدیو فیلم انیمیشن آخرین داستان تازه‌ترین فیلم سینمایی اشکان رهگذر با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی فرید الهامی

معرفی انیمیشن آخرین داستان

انیمیشن آخرین داستان اولین انیمیشن بلند سینمایی به کارگردانی اشکان رهگذر است که از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ در استودیو هورخش تولید شده است. داستان این فیلم برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

در کنار موزیک ویدیو فیلم انیمیشن آخرین داستان ببینید:

معرفی انیمیشن آخرین داستان

خلاصه داستان انیمیشن آخرین داستان

در دورانی که سایه «اهریمن» بر سرزمین‌ها سیطره یافته، «جمشید کی» با سپاهی متشکل از متحدانش و با تکیه بر فرّ خود در مقابل سپاهیان اهریمن صف آرایی می‌کند، به خواست «یزدان» جمشید بر اهریمنیان ظفر می‌یابد. جمشید بر تخت تکیه زده و مغرور از ظفر، خود را دارای فراست ایزدی می‌داند. وی متحدان را برای اشغال سرزمین‌های دیگر و شکار اهریمن فرا می‌خواند اما یزدان از وی روی برگردانده و فرّ و فراست جمشید را از وی می‌ستاند. جمشید تنها، گرفتار طمع و جنونی سیری ناپذیر می‌شود. وی دخترش «شهرزاد» را تنها می‌گذارد و به شورای وزراء وصیت می‌کند تا در زمان غیابش «مرداس» متحد و والی سرزمین‌های جنوبی بر تختش تکیه زند. جمشید فردای همان روز با سپاهی از غیورترین سربازانش برای شکار اهریمن عازم سرزمین‌های شمالی می‌شود و دیگر هیچ‌گاه بازنمی‌گردد. مرداس مرده‌است و به دستور شورا تنها فرزند و جانشینش «ضحاک» به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه می‌زند، اما صد افسوس که وجود ضحاک، آبستن پاره‌ای از تاریکیست. تاریکی وجود ضحاک بر شهر سیطره می‌یابد و جمکرد در تاریکی و ترس غوطه ور می‌شود. اما دگر بار چرخش ایام به گردش درمی آید و با رفتن جمشید کودکی در دل مردمان سرزمین «جمکرد» و در آغوش کشاورز زاده‌ای متولد می‌شود که نامش را «آفریدون» می‌گذارند…

صداپیشگان انیمیشن آخرین داستان

پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، اشکان خطیبی، بیتا فرهی، حامد بهداد و شقایق فراهانی

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

زهرا بهروزمنش در صندلی قرمز: اتفاق باید سر وقتش بیافتد!

زهرا بهروزمنش

گفت‌وگو با زهرا بهروزمنش بازیگر جوان فیلم «قسم» است. او بازیگری را همه‌ی زندگی‌اش می‌داند و از تفاوت‌های بازیگری تئاتر و سینما و پروسه‌ی انتخابش برای این فیلم می‌گوید

بازیگری در کجای زندگی‌ات قرار دارد؟

بازیگری کل زندگی من است و تمام برنامه‌هایم را براساس آن می‌چینم. به‌نظرم بازیگری تئاتر اصولی‌‌ترین شیوه‌ی کسب تجربه و آموزش است و با آن باید مانند یک علم برخورد شود.

چه‌ چیزی در تئاتر برای تو جذاب‌تر از سینماست؟

در تئاتر زندگی جریان دارد و درطول دوساعت بازی‌کردن کاراکتر، با آن زندگی می‌کنی که هرروز این قضیه تکرار می‌شود. گاهی ممکن است با یک نقش در تئاتر نزدیک شش ماه زندگی کنی که چنین فرصتی در سینما وجود ندارد. انگار تو تبدیل به خدا می‌شوی و کاراکتری با بدن، صدا و… خلق می‌کنی.

ماجرای انتخاب شدنت برای فیلم «قسم» چیست؟

پیش از «قسم» نیز در سینما کار کرده بودم. سال ۹۲ با امید توتونچی فیلمی به اسم «نور استنی» کار کرده بودم که ۹۳ در هنروتجربه اکران شد. نه سال با برادران محمودی آشنا هستم و با نوید محمودی در فیلم «هفت‌‌ونیم» تجربه‌ی کار داشته‌ام. قرار بود در کار مشترک برادران محمودی، نقش دختری افغان بازی کنم. من برای تمرین لهجه‌، مدت‌ها با دوستان افغان تمرین کردم تا آن که کار کنسل شد. آقای تنابنده برای معرفی بازیگر دختر افغانی با آقای محمودی تماس گرفتند. آقای محمودی من و چند تن از دختران افغانی را به آقای تنابنده معرفی کردند که در نهایت دستیار ایشان به من تماس گرفتند.  دو نکته برای نقش «نجمه» مورد اهمیت بود: باید در دوهفته زبان افغانی یاد می‌گرفتم و وزن کم می‌کردم. در عرض یک‌ماه و نیم ده کیلو کاهش وزن داشتم.

 

این گفت‌وگو نیز نکات جذاب‌ دیگری نیز دارد که می‌توانید آن را با کیفیت دل‌خواه‌تان ببینید

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها