با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در این ویدیو مفاهیم نهفته در فیلم بلیدرانر ۲۰۴۹، ساخته‌ی دنیس ویلنو را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.

انسانیت به چه معناست؟

فکر می‌کنم بلیدرانر ۲۰۴۹ تمام آن چیزی است که یک دنباله باید باشد. مضامین فیلم اصلی را ادامه می‌دهد و در عین حال ایده‌های جدیدی مطرح می‌کند. هم روی پای خودش می‌ایستد و هم فیلم اول را پربارتر می‌کند. دنی ویلنو می‌گوید: «می‌خواستم فیلم حس آشنای نسخه‌ی اول رو حفظ کرده باشه و در عین حال هویت خودش رو هم داشته باشه». به مانند اثر پیشین، ۲۰۴۹ حول یک سؤال می‌چرخد انسان بودن به چه معنی است و در ابعاد بزرگ‌تر داشتن انسانیت چه معنایی دارد؟

در کنار تحلیل فیلم بلیدرانر ۲۰۴۹ ببینید:

نقد فیلم لوگان | آیا دوران فیلم‌های ابرقهرمانی به پایان رسیده است؟

تجربه‌ها: شکل‌دهنده‌ی ماهیت وجودی

این موضوع از همان سکانس اول بیان می‌شود. در این سکانس مأمور کی برای از کار انداختن ساپر مورتون نزد او می‌رود. اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، اسم اول اوست. ساپر احتمالن اشاره‌ای است به ادوارد ساپر، جامعه‌شناس و زبان‌شناسی که فرضیه‌ی ساپر-وورف را ارائه داد.

این نظریه می‌گوید ساختار یک زبان، دیدگاه و تجربه‌ی گوینده‌ی آن زبان را تعیین می‌کند. این بحث در فیلم پیشین دنی ویلنو، «ورود» در مرکز داستان قرار گرفته بود. در چارچوب بلیدرانر، این نتیجه به دست می‌آید که تجربه‌های‌مان ما را به آن شکلی که هستیم تبدیل می‌کنند و زبان جزئی از این تجربه است. همین، کمک زیادی می‌کند تا شخصیت ساپر را بشناسیم.

او قبلن سرباز بوده اما بعد از دیدن یک معجزه، به دنیا آمدن یک رپلیکانت، زندگی ساده‌ای را به عنوان یک کشاورز پی می‌گیرد. دیدن این معجزه او را کاملن تغییر داد و زندگی‌اش شکل تازه‌ای گرفت؛ چیزی فراتر از آن‌چه برایش تعریف شده. براساس گفته‌های فیلم، او روح انسانی دارد.

روح چیست؟

این چیزی است که مأمور کی به دنبالش است؛ تا بیش‌تر از آن هدفی باشد که به‌خاطرش خلق شده. در ابتدای فیلم، او یک قاتل بی‌رحم است. هیچ ارزشی برای زندگی قائل نیست و بالعکس. با او همیشه به همان شکل رفتار او با سایر رپلیکانت‌ها به عنوان یک شیء رفتار می‌شود . براساس ذهن برنامه‌ریزی او، این است که چون انسانیت ندارند، کشتن‌شان مجاز است.

این سؤال به وجود می‌آید: روح چیست و چه مفهومی را دربر می‌گیرد؟ او وقتی فکر می‌کند که واقعی است و روح دارد، در تست بیس‌لاین برای چک کردن وضعیت رپلیکانت‌ها شکست می‌خورد در حالی که پیش‌تر او با موفقیت تست را گذرانده بود. او هنوز همان رپلیکانتی است که قبلن بوده. تنها چیزی که تغییر کرده، دیدگاهش نسبت به خود است. او شروع می‌کند به سرپیچی کردن از طراحی خودش.

طی فیلم، او به موجودی واقعی تبدیل می‌شود احساساتی واقعی تجربه می‌کند: خشم، عشق، ناامیدی. شاید او یک معجزه نباشد اما توانسته روح در خود بدمد. او ضد ساختار از پیش تعیین شده‌اش حرکت می‌کند و در نهایت به زندگی دل‌خواه‌ش می‌رسد. او جان خود را فدا می‌کند تا دیگران عشق را احساس کنند.

در کنار تحلیل فیلم بلیدرانر ۲۰۴۹ ببینید:

به بهانه‌ی پانزده سالگی درخشش ابدی یک ذهن پاک | رومنسی هوشمندانه با چاشنی علمی‌تخیلی

از شکست بترس، اما از مرگ نه!

مثالی دیگر را در شخصیت لاو می‌بینیم. در تمام زندگی‌اش، به لاو گفته شده که خاص است. والاس به او اسم داده و وظیفه‌ی کنترل امپراتوری‌اش را در کنار قدرت مورد نیاز برای این کار در اختیار او قرار داده است. برای همین، او سطح انتظاراتی از خودش دارد که گاهی نمی‌تواند برآورده کند. او می‌خواهد موفق باشد و هر کاری که والاس از او می‌خواهد انجام دهد حتا اگر این به معنی انجام دادن کاری ناممکن باشد. گاهی او را به شکل واقعی‌اش می‌بینیم، کسی که از شکست خوردن می‌هراسد.

برای همین در صحنه‌ای که خودرو در حال سقوط کردن است، ترس واقعی را در چشمانش می‌بینیم. او نگران زندگی خود نیست؛ برعکس، او از شکست خوردن حین اجرای دستورات والاس می‌ترسد به شکلی مشابه در صحنه‌ی حضور او در ایستگاه پلیس، حس خشم او نسبت به سروان جوشی واقعی است. او هیچ کاری را خودخواسته انجام نمی‌دهد، هر کاری که می‌کند از این ترس ناشی می‌شود که دیگر فرد شماره‌ی یک مورد اعتماد والاس نباشد. برنامه‌نویسی او باعث شده احساسات واقعی داشته باشد اما نهایتش همین است. او کاری را انجام می‌دهد که برایش خلق شده.

پیچیدگی در دیدگاه والاس

یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های فیلم، والاس است. او مشخصن همان نقشی را دارد که تایرل در بلیدرانر اصلی داشت. والاس می‌خواهد جای خالی تایرل را پر کند و به چیزی که او کسب کرد، برسد و با وجود این که در چند بخش، رپلیکانت‌ها را به شکل حیرت‌انگیزی جلو برده او موفق به کسب دست‌یابی‌های تایرل نمی‌شود. این، به خاطر عدم درک این ایده است.

والاس شیطانی نیست؛ او همه‌چیز را از دیدگاه کلی‌تر می‌بیند. برای همین، پیچیدگی‌های زندگی برای او مبهمند و در نتیجه او نمی‌دانست ریچل چشم‌های سبز دارد. برای او ارزش زندگی انسانی در مقابل احتمالات نامحدود از کشفیات انسان‌ها هیچ است. تایرل توانست رپلیکانت‌ها را خلق کند چون متوجه ریزترین جزئیات می‌شد. برای همین او با سباستین شطرنج بازی می‌کند. والاس قوانین خودخواسته‌ی تایرل را کنار گذاشته و برای همین، نمی‌تواند به سطح کاری‌اش برسد.

اهمیت دکارد در تکامل انسانیت

به مانند تایرل، دکارد نیز قوانین زیادی برای محدود کردن خودش وضع کرده. او به خود اجازه‌ی پیدا کردن و ملاقات با دخترش را نمی‌دهد چون می‌داند بودن در کنار دخترش، برای او خطر ایجاد می‌کند. از فیلم اول، دکارد زندگی و اهمیتش در تکامل انسانیت را می‌داند. او می‌تواند زندگی پرتجربه‌ای داشته و از آن راضی باشد ولی ترجیح می‌دهد زندگی عادی نداشته باشد تا دخترش در امان بماند. این یک فداکاری واقعی است؛ از آن نوعی که مفهوم گسترده‌تر زندگی را نشان می‌دهد و از همان نوعی که جو هم سراغش می‌رود.

در کنار تحلیل فیلم بلیدرانر ۲۰۴۹ ببینید:

خون به پا خواهد شد: مانند قطار؛ آرام ولی مهارنشدنی

جو: ساخته‌ی بشر که زندگی را تجربه کرده

این متن را با نگاهی به سکانس پایانی به اتمام می‌رسانیم چون به مانند سکانس ابتدایی فیلم به آشکار کردن پیام اصلی داستان کمک می‌کند. ما تضاد می‌بینیم؛ جو روی برف‌ها نشسته و مرگش را پذیرفته در حالی که دکتر آنا استالین در اتاقش است و برف مصنوعی را می‌بیند که بر روی دستش می‌بارد. در این صحنه، استعاره‌ی جالبی پنهان شده. آنا که به شکل طبیعی به دنیا آمده چیزی واقعی تجربه نمی‌کند در حالی که جو، ساخته‌ی بشر است و زندگی را تجربه کرده. جو وجود دارد اما آنا نه. همان‌طور که فرضیه‌ی ساپر-وورف می‌گوید در زندگی، مهم نیست از کجا آمده‌ایم؛ ما به واسطه‌ی تجربه‌های‌مان شکل می‌گیریم و چیزی که اهمیت دارد، تصمیمات ما و روشی است که برای زندگی کردن انتخاب می‌کنیم.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها