با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: بخش نخست گفت‌وگو با بن کینگزلی درباره‌ی گاندی، فهرست شیندلر و آیرون‌من ۳

وقتی از اسکورسیزی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

بن کینگزلی : «بگذارید برایتان بگویم که مارتین اسکورسیزی بعد از دیدن یک صحنه چه‌طور نظرش را ابراز می‌کند. در بلک‌باکس روی مانیتور تماشایش می‌کند. آن داخل خیلی تاریک است، ولی بعد که تماشایش تمام می‌شود، اطرافش روشن می‌شود. برای همین دستیار او راهنمایی‌اش می‌کند. از بین تعداد زیادی کابل و مسیری خطرناک به سمتم می‌آید، سپس روبه‌رویم می‌ایستد و می‌گوید: می‌خواهی یک بار دیگر فیلم بگیریم؟ به همین سادگی. همین‌قدر خالص و ساده. به جای این‌که حوصله‌‌ات را با یک سری خواسته‌های نشدنی که بعضی کارگردان‌های خودخواه بازیگر را مجبور به انجامش می‌کنند سر ببرد، فقط می‌پرسد: می‌خواهی دوباره فیلم بگیریم؟ من هم می‌گویم بله. یا اگر پاسخم نه باشد، می‌گوید: عالی‌‌ست! ادامه بدهیم.»

از این مجموعه بیش‌تر ببینید: گفت‌وگو با رالف فاینس

درباره‌ی فیلم گاندی:

ریچارد اتنبرا من را به ناهار دعوت کرد. اما تصادف عجیبی که اتفاق افتاد، این بود که من پیش از آن داشتم یک بیوگرافی تصویری از مهاتما گاندی می‌خواندم، درست همان هفته‌ای که من را به خانه‌شان دعوت کرد. داشتم به عکس‌های این مرد بزرگ نگاه می‌کردم که اتنبرا با من تماس گرفت و بهم پیشنهاد داد که روی بازی کردن این نقش فکر کنم. به یاد دارم که به ریچارد گفتم آقای اتنبرا… همین الان در حال خواندن بیوگرافی مهاتما گاندی هستم و او گفت: «البته که همین‌طور است! در معرض تصادفات بی‌نظیری قرار می‌گرفت.»

به یاد دارم که دعوتم کرد تا تصاویر و فیلم‌هایی را که از گاندی وجود داشت ببینیم. زندگی گاندی به خوبی ثبت شده، تعداد زیادی فیلم و عکس و مستندات از آن وجود دارد چرا که شخصیت بسیار مهمی‌ست. پنج ساعت پشت سرهم یکی از مستنداتش را که به سبک نیوزریل بود دیدم. حس کردم امکان ندارد بتوانم انجامش دهم. سینما را ترک کردم و دوباره سراغ هیچ مستندی نرفتم. اما اتنبرا غیرممکن را به ممکن تبدیل کرد.

مثل این بود که در سراشیبی بزرگ‌ترین کوه پوشیده با یخ ایستاده باشی و فکر کنی که اگر یک قدم برداری، سر می‌خوری

مثل این بود که در سراشیبی بزرگ‌ترین کوه پوشیده با یخ ایستاده باشی و فکر کنی که اگر یک قدم برداری، سر می‌خوری. ولی اتنبرا باعث شد موفق شوم. فکر می‌کنم همین که خیلی دوست داشتم نقش او را بازی کنم، باعث شد آن روزهای سخت و چالش‌برانگیز را در هند پشت‌سر بگذارم.

مردم هند بسیار سخاوت‌مند بودند. هیچ جلوه‌ی کامپیوتری وجود نداشت. باورتان می‌شود؟ در مراسم ختم واقعن چهارصدهزار نفر حضور داشتند! احساس بی‌نظیری بود. آماده‌سازی فیلم بیست سال طول کشید و بالاخره، مانند تیری که از کمان رها می‌شود، تیر به پرواز درآمد و باید بگویم که به نظرم درست به هدف خورد. فکر می‌کنم موفق شد، فیلم زیبایی از آب درآمد. این فیلم برای من، دروازه‌‌ای طلایی برای ورود به صنعت سینما بود.»

از این مجموعه بیش‌تر ببینید: گفت‌وگو با کلیر فوی

درباره‌ی فهرست شیندلر:

بن کینگزلی : «یک داستان زیبا پشت فهرست شیندلر، یا مطابق عنوان اصلی‌اش کشتی شیندلر، وجود دارد. در حال کار کردن با استیون زایلیان بودم که یک فیلم زیبا به نام «در جست‌وجوی بابی فیشر» نوشته بود. صحنه‌ای بود که من بین شطرنج‌بازهای بزرگ خاورمیانه بودم. یکی از شطرنج‌بازهایی که ‌آن‌جا بود، یک کتاب جلد کاغذی در دستش بود. کتاب را به من داد. باید بگویم لهجه‌‌ای خاص و دوست‌داشتنی‌ داشت. به من گفت: دوست دارم این را بخوانی. طوری کتاب را به من داد انگار که یک شیء عتیقه‌ی مقدس باشد! زیبا بود. کتاب را که اسمش «کشتی شیندلر» بود از او گرفتم، ورقش زدم و به شدت مسحورش شدم.

سه روز بعد، استیون زایلیان به من گفت: می‌خواهم این را بخوانی. و فیلم‌نامه‌ی فهرست شیندلر را به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به دستم داد! بنابراین انگار دوباره شرایط طوری مقدر شده بود که یک قدم از برنامه جلوتر باشم.

از استیون اسپیلبرگ پرسیدم که چه می‌خواهد و کاراکتر من قرار است نشان‌گر چه چیزی باشد؟ جوابم را می‌دانستم. او گفت وجدان و من گفتم شاهد بودن

گاهی اوقات در زندگی همین‌طور می‌شود، خیلی زیباست. یادم است که با استیون اسپیلبرگ ملاقات کردم و درباره‌ی احتمال بازی کردن این نقش صحبت کردیم. پیش از آن نقش سایمون ویزنتال،یک مبارز علیه نازی‌ها را بازی کرده بودم و می‌دانستم که برای وارد شدن به هولوکاست و داستان، به کمال، انسانیت و انرژی زیادی احتیاج داریم. از استیون پرسیدم که چه می‌خواهد و کاراکتر من قرار است نشان‌گر چه چیزی باشد؟ جوابم را می‌دانستم. او گفت وجدان و من گفتم شاهد بودن. دست دادیم و کارم را شروع کردم. کلمات‌مان تقریبن یکی بودند.»

درباره‌ی آیرون‌من ۳:

بن کینگزلی : «رئیس مارول، یعنی کوین فایگی، برای دیدنم به خانه‌‌ام آمد و قضیه را برایم توضیح داد. بازی کردن نقش یک بازیگر به نظرم بی‌نهایت جذاب آمد. خیلی جالب بود. این نقشم بر اساس یک سری بازیگرهایی بود که در کمپانی رویال شکسپیر می‌شناختم. بهترین حالت او و مهم‌ترین نمایشش است. در کمال فروتنی باید بگویم؛ ترِوِر بازیگر معرکه‌ای‌‌ست!»

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها