با ما همراه باشید

هر هفته در آرت‌تاکس با #بهترین_سکانس_های_… بازیگران ایرانی. در سومین قسمت از این مجموعه و به بهانه‌ی اکران ما همه با هم هستیم ساخته‌ی کمال تبریزی، بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی را به انتخاب ما ببینید.

راز ژوکوند

پایان فیلم «لیلا» را یادتان هست؟ آن سؤال بی‌پاسخ «آخرش چه می‌شود؟». لیلا با آن لبخند نزد رضا برمی‌گردد یا این ترک‌کردن ابدی خواهد بود؟ لبخند لیلا تلخ است چون باران دختر کوچک رضا را دیده که می‌توانست برای خودش باشد؟ یا از سر گذشت و بخشش؟ این همان کیفیت یگانه‌ای است که وقتی از بازیگری لیلا حاتمی حرف می‌زنیم به آن می‌رسیم و نمی‌توانیم در یک دایره او را با دیگر بازیگران زن سینمای‌مان جمع کنیم. بازیگری که می‌تواند بیرونی‌ترین حس‌ها را «درونی» و فقط با یک حرکت روی صورتش بیاورد و بیننده را به قضاوت صریح و نتیجه‌گیری نرساند. همان چیزی که آدم‌ها در زندگی معمولی انجامش می‌دهند. بدون ری‌اکت درشت. بدون این‌که بدانیم درون‌شان چه می‌گذرد.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های شهاب حسینی

از سکانس آخر فیلم لیلا شروع کردم چون به‌گمانم بهترین مثال برای این بود که چرا اصلا داریوش مهرجویی دختر علی حاتمی را برای بازی در نقش اصلی فیلمش انتخاب کرد. معتقدم همین ماندن در مرز ظریف بازی‌کردن و خود بودن حاتمی‌ست که مهرجویی را متقاعد کرد می‌توان داستانی به اندازه «لیلا» ساده را ساخت، و درخشان هم ساخت. داستان زنی که خودش تبر برمی‌دارد و به جان زندگی‌اش می‌افتد اما آن‌قدر متقاعدکننده است و چنان شبیه زنان اطراف‌مان، که باورش می‌کنیم. که می‌پذیریم تحت فشار خانواده شوهر می‌توان دست به چنین خودویرانگری مهیبی زد؛ و ته‌ش تاب نیاورد و شکست. در این سال‌ها حاتمی را به واسطه همان لبخند آخر با «ژوکوند» مقایسه کرده‌ام. که بخشی از اهمیت فیلم مهرجویی در همین پایان مبهمی است که نمی‌دانیم چه خواهد بود؛ و شگفت این‌که مهرجویی هم این را از حاتمی نخواسته. پایان فیلم‌نامه «لیلا» نگاه لیلاست به عقوبت ماجرایی که خود آغاز کرده و آن لبخند کم‌رنگ از آن خود بازیگر است که به نقش افزوده؛ و رازآلودگی را به بخشی از پرسونای لیلا/ لیلا حاتمی افزوده است.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های نوید محمدزاده

این رازآلودگی که کلیدواژه نوشتن درباره کاراکترهایی است که حاتمی به آن‌ها جان می‌دهد، در این سال‌ها گاهی علیه حاتمی هم عمل کرده. او با خودش، با نگاه عمیق و لبخند دریغ‌آلودش، باری به نقش‌ها می‌افزاید که گاه از توان آن کاراکتر شکل‌گرفته روی کاغذ بیرون است و نقش‌های کاغذی و گاه حتی تیپیک نوشته‌شده، این اندازه بُعد را تاب نمی‌آورند. برای همین است که حاتمی در فیلم‌نامه‌هایی که به ظاهر حتی قصه کم دارند اما پس کاراکترشان امکان داشتن یک راز مهیاست (همچون «ایستگاه متروک» یا «هر شب تنهایی») همچون جواهر می‌درخشد و یک‌تنه فیلمی متوسط را به اثری قابل تأمل و با امکان تأویل‌های روانکاوانه تبدیل می‌کند، و در مقابل، مثلا در فیلم‌نامه خوبی چون «بی‌پولی» قابل باور نیست چون باور نمی‌کنیم او را در شمایل یک زن ساده شهری با دغدغه‌های معمولی ببینیم بی‌آن‌که پشت سر رازهایی را پنهان کرده باشد. همین نقش یک زن از طبقه متوسط شهری را وقتی در «سعادت‌آباد» یا «چهل‌سالگی» با آن پشتوانه «گذشته عمیق» بازی می‌کند، حالا دوباره اهمیت «لیلا حاتمی بودن» خودش را بیرون می‌کشد. زنانی که راز عشقی قدیمی را با خود از گذشته تا حال آورده‌اند و حالا در شرایط تصمیم قرار گرفته‌اند. این همان عمقی است که تصمیم زن «بی‌پولی» را در رهاکردن، با تصمیم مشابه همین دو زن در دو فیلمی که نام‌شان را بردم متمایز می‌سازد. آن‌ها گذشته‌ای را دارند که لیلا حاتمی بی‌آن‌که تلاشی کند، با خود به جهان فیلم می‌آورد.

در «آب و آتش» و «حکم» زنی است بیرون زنان مرسومی که در جامعه می‌بینیم اما باورپذیر است چون می‌دانیم پیشینه‌ای هست که او را به آن‌جا رسانده؛ پس اگر در فیلم کیمیایی اسلحه دست بگیرد یا اگر یک شب در آن پمپ‌بنزین به آقای نویسنده‌ فیلم جیرانی پناه بیاورد، باز هم باورش می‌کنیم و می‌پذیریم که گذشته‌ای بوده و او قربانی همه آن‌چیزی است که پشت سر گذاشته تا به این‌جا رسیده؛ درست مثل سیمین فیلم فرهادی که بی‌توضیح چرایی خواست رفتن، از او می‌پذیریم که می‌خواهد فرزندش را جایی دیگر بزرگ کند، چون حتما پیشینه‌ای هست و دلایلی، که ما نمی‌دانیم اما بازی حاتمی بر بودشان متقاعدمان می‌کند.

لیلا حاتمی، مونالیزای سینمای ایران است، با رازی که انگار هیچ‌کس هیچ‌وقت آن را نخواهد فهمید. با گذشته‌ای که پشت سر دارد و هر بار، در هر لبخند و هر نگاهش، می‌توان گوشه‌ای از آن همه «زندگی» را که تجربه کرده است، دید و فهمید.

 

آنونس

مطرب وارد می‌شود | تیزر فیلم مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی

تیزر فیلم مطرب

تیزر فیلم مطرب را به کارگردانی مصطفی کیایی و با بازی پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی و مهران احمدی در آرت‌تاکس ببینید.

از فیلم «مطرب» بیش‌تر بدانید:

تیزر فیلم سینمایی «مطرب» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی رونمایی شد.

در کنار تماشای تریلر فیلم مطرب ببینید:

تیزر فیلم سال دوم دانشکده‌ی من به کارگردانی رسول صدرعاملی

در این فیلم سینمایی که از ۸ آبان بر روی پرده می‌رود؛ پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم و محسن کیایی به ایفای نقش می‌ پردازند.

پیش‌بینی می‌شود مطرب یکی از فیلم‌های موفق در گیشه ۹۸ باشد.

در خلاصه داستان آمده است:

«حالا هرکى قِر تو کمرشه، بیآد جلو! مى‌خوایم امشب این سالنُ منفجر کنیم.»

 

ساخت تیزر: محمد واحد

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

۸۸ دقیقه فیلم کوتاه | معرفی مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه که این روزها در حال اکران‌ند

۸۸ دقیقه فیلم کوتاه

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه که تحت عنوان «۸۸ دقیقه فیلم کوتاه» در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمده‌اند

۸۸ دقیقه فیلم کوتاه عنوان مجموعه‌ای از فیلم‌های‌ کوتاه داستانی و انیمیشن است که در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده.
این مجموعه فیلم کوتاه شامل پنج فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن است که توسط فیلمسازان جوان ساخته شده و در قالب یک مجموعه نمایشی به نمایش درآمده است.

فیلم‌های کوتاه اس ساخته حامد اصلانی، انیمیشن ایکی ساخته پرستو کاردگر، پوست خرس به کارگردانی محمدمهدی باقری، انیمیشن روباه ساخته صادق جوادی و فیلم کوتاه بدل ساخته روناک جعفری عناوین این پنج فیلم سینمایی هستند که در پکیج پاییزه فیلم کوتاه گروه هنر و تجربه روی پرده رفته‌اند.

فیلم کوتاه بدل

فیلم کوتاه بدل ساخته روناک جعفری داستان زنی است که دنیا را وارونه میبیند و در جستجوی هویت واقعی خویش سفری جاده‌ای را آغاز می‌کند و در این بین با افرادی برخورد می‌کند که همگی در گذشته او سهم مهمی داشته‌اند.
بدل در جشنواره بین المللی فیلم مسکو، ایرواین ، بیلبائو و فیلم کوتاه تهران حضور داشته است.

انیمیشن کوتاه روباه

انیمیشن کوتاه روباه ساخته صادق جوادی است. در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: روباهی جوان در آستانه تجربه اولین عشق به دام شکارچی می افتد . شکارچی زنگوله سگ خودش را به گردن روباه می بندد و او را در جنگل رها می کند . تلاش روباه برای زنده ماندن ، عشق و انتقام آغاز می شود .
حضور در جشنواره‌های بین‌المللی همچون وارنا بلغارستان، رجینا کانادا، ال دورادو آمریکا، پاریس پیآف فرانسه و وینچستر انگلستان بخشی از موفقیت‌های انیمیشن روباه است.

انیمیشن کوتاه ایکی

انیمیشن کوتاه ایکی ساخته پرستو کاردگر داستانی متفاوت دارد. در سرزمینی که مردم آن سرهایی شبیه به مکعب روبیک حل شده دارند، کودکی زندگی میکند که با سایرین متفاوت است.
این انیمیشن کوتاه برنده بهترین فیلمنامه بخش دانشجویی از دوسالانه بین‌المللی انیمیشن تهران، برنده بهترین داستان پردازی از دهمین جشن مستقل انیمیشن و برنده بهترین انیمیشن از جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است.

فیلم کوتاه اس

فیلم کوتاه اٍس ساخته حامد اصلانی است. در خلاصه داستان این اثر آمده : پدر ساعتی است که از چادر خارج شده و خبری از او در جنگل نیست، مادر نگران شده و با پلیس تماس میگیرد، پلیس به پسربچه مشکوک شده و با او وارد گفتگو میشود…
فیلم کوتاه ” اِس ” کاندید بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، حضور در جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوان و حضور در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر را تجربه کرده است.

فیلم کوتاه پوست خرس

فیلم کوتاه پوست خرس ساخته محمدمهدی باقری داستان مردی میانسال را به اسم احمد روایت می‌کند که شاگرد یک مغازه قصابی‌است، او جنازه صاحب کارش را از زیر خاک درآورده تا با استفاده از اثر انگشت او و جعل سند ، مغازه غصابی را مال خود کند.
باقری تا به امروز بیش از ۸ فیلم کوتاه و مستند را در مقام کارگردان ساخته و پوست خرس یکی از آثار اوست.

 

ادامه مطلب

آنونس

تیزر فیلم زغال ساخته‌ی اﺳﻣﺎﻋﯾل ﻣﻧﺻف

تیزر فیلم زغال

از فیلم زغال بیش‌تر بدانید:

معرفی فیلم زغال از آثار حاضر در بخش مسابقه‌ی بین‌الملل در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

زغال، به نویسندگی و کارگردانی اﺳﻣﺎﻋﯾل ﻣﻧﺻف نخستین نمایش جهانی‌اش را در بخش مسابقه‌ی بین‌الملل سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه می‌کند.

در کنار تیزر فیلم زغال ببینید:

معرفی فیلم زغال

ﻏﯾرت در ﯾﮑﯽ از روﺳﺗﺎھﺎی ﻣرزی آذرﺑﺎﯾﺟﺎن ﺑه‌ﮐﺎر زﻏﺎل ‌سازی ﻣﺷﻐول اﺳت. ﭘﺳر او ﯾﺎﺷﺎر ﮐه در زﻧدان ﺑه ﺳر ﻣﯽ ﺑرد، ﺑرای ﻋروﺳﯽ ﺧواھرش ﺑﮫ  ﻣرﺧﺻﯽ ﻣﯽ آﯾد. اﻣﺎ ﮔم ﺷدن ﻧﺎﮔﮭﺎﻧﯽ ﯾﺎﺷﺎر، ﻏﯾرت را ﺑﺎ ﭼﺎﻟش بزرگی روبه‌رو ﻣﯽﮐﻧد.

اسماعیل منصف تا کنون در فستیوال‌های جهانی مختلفی حضور پیدا کرده و برای کارگردانی فیلم‌های کوتاهش جوایز داخلی و خارجی متعددی کسب کرده است. از جمله آثار او می‌توان از اویان، آغلا و آرداک نام برد.

زغال فیلمی ۸۶ دقیقه‌ای و محصول مشترک ایران و فرانسه است.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها