با ما همراه باشید

هر هفته در آرت‌تاکس با #بهترین_سکانس_های_… بازیگران ایرانی. در سومین قسمت از این مجموعه و به بهانه‌ی اکران ما همه با هم هستیم ساخته‌ی کمال تبریزی، بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی را به انتخاب ما ببینید.

راز ژوکوند

پایان فیلم «لیلا» را یادتان هست؟ آن سؤال بی‌پاسخ «آخرش چه می‌شود؟». لیلا با آن لبخند نزد رضا برمی‌گردد یا این ترک‌کردن ابدی خواهد بود؟ لبخند لیلا تلخ است چون باران دختر کوچک رضا را دیده که می‌توانست برای خودش باشد؟ یا از سر گذشت و بخشش؟ این همان کیفیت یگانه‌ای است که وقتی از بازیگری لیلا حاتمی حرف می‌زنیم به آن می‌رسیم و نمی‌توانیم در یک دایره او را با دیگر بازیگران زن سینمای‌مان جمع کنیم. بازیگری که می‌تواند بیرونی‌ترین حس‌ها را «درونی» و فقط با یک حرکت روی صورتش بیاورد و بیننده را به قضاوت صریح و نتیجه‌گیری نرساند. همان چیزی که آدم‌ها در زندگی معمولی انجامش می‌دهند. بدون ری‌اکت درشت. بدون این‌که بدانیم درون‌شان چه می‌گذرد.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های شهاب حسینی

از سکانس آخر فیلم لیلا شروع کردم چون به‌گمانم بهترین مثال برای این بود که چرا اصلا داریوش مهرجویی دختر علی حاتمی را برای بازی در نقش اصلی فیلمش انتخاب کرد. معتقدم همین ماندن در مرز ظریف بازی‌کردن و خود بودن حاتمی‌ست که مهرجویی را متقاعد کرد می‌توان داستانی به اندازه «لیلا» ساده را ساخت، و درخشان هم ساخت. داستان زنی که خودش تبر برمی‌دارد و به جان زندگی‌اش می‌افتد اما آن‌قدر متقاعدکننده است و چنان شبیه زنان اطراف‌مان، که باورش می‌کنیم. که می‌پذیریم تحت فشار خانواده شوهر می‌توان دست به چنین خودویرانگری مهیبی زد؛ و ته‌ش تاب نیاورد و شکست. در این سال‌ها حاتمی را به واسطه همان لبخند آخر با «ژوکوند» مقایسه کرده‌ام. که بخشی از اهمیت فیلم مهرجویی در همین پایان مبهمی است که نمی‌دانیم چه خواهد بود؛ و شگفت این‌که مهرجویی هم این را از حاتمی نخواسته. پایان فیلم‌نامه «لیلا» نگاه لیلاست به عقوبت ماجرایی که خود آغاز کرده و آن لبخند کم‌رنگ از آن خود بازیگر است که به نقش افزوده؛ و رازآلودگی را به بخشی از پرسونای لیلا/ لیلا حاتمی افزوده است.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های نوید محمدزاده

این رازآلودگی که کلیدواژه نوشتن درباره کاراکترهایی است که حاتمی به آن‌ها جان می‌دهد، در این سال‌ها گاهی علیه حاتمی هم عمل کرده. او با خودش، با نگاه عمیق و لبخند دریغ‌آلودش، باری به نقش‌ها می‌افزاید که گاه از توان آن کاراکتر شکل‌گرفته روی کاغذ بیرون است و نقش‌های کاغذی و گاه حتی تیپیک نوشته‌شده، این اندازه بُعد را تاب نمی‌آورند. برای همین است که حاتمی در فیلم‌نامه‌هایی که به ظاهر حتی قصه کم دارند اما پس کاراکترشان امکان داشتن یک راز مهیاست (همچون «ایستگاه متروک» یا «هر شب تنهایی») همچون جواهر می‌درخشد و یک‌تنه فیلمی متوسط را به اثری قابل تأمل و با امکان تأویل‌های روانکاوانه تبدیل می‌کند، و در مقابل، مثلا در فیلم‌نامه خوبی چون «بی‌پولی» قابل باور نیست چون باور نمی‌کنیم او را در شمایل یک زن ساده شهری با دغدغه‌های معمولی ببینیم بی‌آن‌که پشت سر رازهایی را پنهان کرده باشد. همین نقش یک زن از طبقه متوسط شهری را وقتی در «سعادت‌آباد» یا «چهل‌سالگی» با آن پشتوانه «گذشته عمیق» بازی می‌کند، حالا دوباره اهمیت «لیلا حاتمی بودن» خودش را بیرون می‌کشد. زنانی که راز عشقی قدیمی را با خود از گذشته تا حال آورده‌اند و حالا در شرایط تصمیم قرار گرفته‌اند. این همان عمقی است که تصمیم زن «بی‌پولی» را در رهاکردن، با تصمیم مشابه همین دو زن در دو فیلمی که نام‌شان را بردم متمایز می‌سازد. آن‌ها گذشته‌ای را دارند که لیلا حاتمی بی‌آن‌که تلاشی کند، با خود به جهان فیلم می‌آورد.

در «آب و آتش» و «حکم» زنی است بیرون زنان مرسومی که در جامعه می‌بینیم اما باورپذیر است چون می‌دانیم پیشینه‌ای هست که او را به آن‌جا رسانده؛ پس اگر در فیلم کیمیایی اسلحه دست بگیرد یا اگر یک شب در آن پمپ‌بنزین به آقای نویسنده‌ فیلم جیرانی پناه بیاورد، باز هم باورش می‌کنیم و می‌پذیریم که گذشته‌ای بوده و او قربانی همه آن‌چیزی است که پشت سر گذاشته تا به این‌جا رسیده؛ درست مثل سیمین فیلم فرهادی که بی‌توضیح چرایی خواست رفتن، از او می‌پذیریم که می‌خواهد فرزندش را جایی دیگر بزرگ کند، چون حتما پیشینه‌ای هست و دلایلی، که ما نمی‌دانیم اما بازی حاتمی بر بودشان متقاعدمان می‌کند.

لیلا حاتمی، مونالیزای سینمای ایران است، با رازی که انگار هیچ‌کس هیچ‌وقت آن را نخواهد فهمید. با گذشته‌ای که پشت سر دارد و هر بار، در هر لبخند و هر نگاهش، می‌توان گوشه‌ای از آن همه «زندگی» را که تجربه کرده است، دید و فهمید.

 

3,951 بازدید کلی, 6 بازدید امروز

خبر

شمارش معکوس برای اتمام اکران آنلاین «حکایت دریا» | Last week of “Tale of the Sea” online streaming

اتمام اکران آنلاین فیلم حکایت دریا

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: اتمام اکران آنلاین فیلم «حکایت دریا» به نویسندگی،کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهمن فرمان‌آرا در هفته‌ی پیش‌رو.

شمارش معکوس برای اتمام اکران آنلاین فیلم «حکایت دریا»

نهمین فیلم بهمن فرمان‌آرا با نام «حکایت دریا» که در آن علاوه‌بر تهیه کنندگی و کارگردانی، بازی می‌کند و ششمین اثری که در سال جدید اکران آنلاین را تجربه می‌کند در آستانه هفته پایانی نمایش قرار گرفته است.

فیلم «حکایت دریا»، در ژانر درام-اجتماعی در سال ۹۵ ساخته و چهارسال در انتظار اکران بود. این فیلم که در جشنواره جهانی فجر حضور داشته، حالا با شرایط کرونایی ، برای اولین بار به صورت آنلاین در حال اکران است و بازتابها و نقدهای فراوانی را تا کنون در پی داشته و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است‌. فیلم با نیم نگاهی به وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران معاصر، قصه‌ی آدم‌هایی را روایت می‌کند، که پس از مدتی دور بودن، دوباره به هم نزدیک می‌شوند. اما آیا این نزدیکی می‌تواند دوری گذشته را جبران کند؟!

در فیلم سینمایی حکایت دریا بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، صابر ابر، علی مصفا، رویا نونهالی، پانته آ پناهی ها و علی نصیریان بازی کرده‌اند. بهمن فرمان آرا این فیلم را به عباس کیارستمی تقدیم کرده است.

Last week of “Tale of the Sea” online streaming

“Tale of the Sea”, Bahman FarmanAra’s recent social drama film which he also produced himself, is in its last week of online streaming. This movie had its first premiere in Fajr Film Festival and stars Fateme MotamedAria, Leila Hatami, Saber Abar and FarmanAra himself, who dedicated the Movie to Abbas Kiarostami.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,107 بازدید کلی, 414 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

حجت قاسم‌زاده اصل نخستین فیلم سینمایی‌اش را می‌سازد | Hojat Ghasemzade Asl on his first feature film

فیلم نیش

 آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: حجت قاسم‌زاده‌اصل به سراغ ساخت فیلم سینمایی «نیش» ، نخستین ساخته‌ی بلندش به تهیه‌کنندگی مجید رضابالا رفته است.

حجت قاسم‌زاده اصل نخستین فیلم سینمایی‌اش را می‌سازد | «نیش» یک فیلم سرقت پرمخاطب

حجت قاسم‌زاده‌اصل را با مجموعه‌های تلویزیونی موفقی چون «۱۰۱ راه برای ذله کردن پدر و مادرها» و یادآوری و تله‌فیلم‌های معروفی چون تنهایی با بازی شهاب حسینی به یاد داریم. او سال‌هاست عضو شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه نویسان سینمای ایران نیز هست و آثاری چون سریال شیخ بهایی و فیلم‌هایی چون احضارشدگان و قتل آنلاین را نیز نوشته است. او حالا قرار است نخستین فیلم سینمایی‌اش را به تهیه‌کنندگی مجید رضابالا و مشارکت مالی بنیاد سینمایی فارابی بسازد. فیلمی به نام نیش که یک فیلم معمایی در زیرگونه‌ی سرقت خواهد بود. اولین فیلم بلند سینمایی او خواهد بود.

صحبت‌های حجت قاسم‌زاده‌اصل را درباره‌ی نخستین فیلم سینمایی‌اش بخوانید:

«فیلم‌نامه‌‌ی فیلم سینمایی «نیش» آماده است. پیش‌تولید این فیلم را شروع کرده بودیم که به‌خاطر شرایط کرونا کار متوقف شد اما از چند روز دیگر پیش‌تولید را ادامه می‌دهیم. عوامل پشت دوربین انتخاب شده‌اند و با دو بازیگر اصلی هم مذاکره و توافق اولیه انجام شده است که اسامی عوامل و بازیگران به زودی اعلام خواهد شد.

متأسفانه چند سالی می‌شود که فضای ذهنی بیش‌تر تهیه‌کنندگان فعال سینمای ایران محدود به راه‌های رفته و امتحان پس‌داده شده است. ژانرهای سینمای ایران محدود به کمدی شده و بر این اساس، تعداد زیادی از فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان مجبور شده‌اند فقط در ژانرهای دلخواه سینماداران و تهیه‌کنندگان فیلم بسازند. به لحاظ آمار و از جنبه‌‌ی تعداد فیلم‌های تولیدشده و تعداد فیلم‌های پرفروش، می‌توان به این تحلیل رسید که ژانر کمدی شکست‌خورده‌ترین ژانر سینمای ایران است اما این وسوسه‌‌ی فروش میلیاردی است که فضای خلاقانه سینمای ایران را به سمت تباهی سوق می‌دهد.

«نیش» را می‌توان فیلمی در ساب‌ژانر سرقت دانست. در صدد هستیم درامی درگیرکننده با کاراکترهایی جذاب برای مخاطب سینما روایت کنیم. قصه‌‌ی «نیش» داستان آزمندی و طمع آدم‌هاست، آدم‌های باهوشی که در دام تله‌های یکدیگر می‌افتند. فیلم‌نامه مبتنی بر داستان‌هایی‌ست که بخشی در گذشته اتفاق افتاده و زمان اکنون، ادامه‌‌ی همان توطئه‌هاست. در هم تنیدن این قصه‌ها در دو بستر زمانی و غافلگیری‌هایی که طراحی شده، امید ما را به ارائه‌ فیلمی پرمخاطب برای مخاطبان سینما بیشتر کرده است.»

 

Hojat Ghasemzade Asl on his first feature film

Director of “101 Ways to Bug Parents”, Hojat Ghasemzadeh Asl, has started working on his first feature film called “The Sting”. He recently stated that due to Coronavirus pandemic they were forced to take a slight pause, but in a few days the project will enter its pre-production phase. He also states that “The Sting” is a heist movie with compelling characters which will hopefully grab the audience.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,535 بازدید کلی, 416 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

رونمایی از تندیس «علی نصیریان» در موزه سینمای ایران | Ali Nasirian’s resembling statue in Cinema Museum of Iran

تندیس علی نصیریان

اختصاصی از بخش سینمای ایران آرت‌تاکس: رونمایی از تندیس علی نصیریان ، بازیگر پیشکسوت مطرح سینمای ایران، در موزه سینمای ایران با حضور فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان.

رونمایی از تندیس «علی نصیریان» در موزه سینمای ایران | علی نصیریان نماینده یک نسل تکرارنشدنی است

تندیس علی‌نصیریان با حضور فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان در تالار معاصران موزه سینمای ایران رونمایی شد.

تندیس علی نصیریان، بر اساس نقش آفرینی این بازیگر پیشکسوت در فیلم سینمایی «کمیته مجازات» برگرفته از سریال «هزاردستان» علی حاتمی ساخته شده است.

در کنار تماشای رونمایی از تندیس علی نصیریان در موزه سینمای ایران ببینید:

معرفی فیلم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و با حضور علی نصیریان

Ali Nasirian’s resembling statue in Cinema Museum of Iran

A statue resembling Ali Nasirian has been unveiled in Cinema Museum of Iran. This statue is inspired from Nasirian’s role in the movie “Punishment Committee” which is based on Ali Hatami’s “Hezar Dastan”. Fateme MotamedAria and Reza Kianian were also present during this event.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,991 بازدید کلی, 416 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها