با ما همراه باشید

هر هفته در آرت‌تاکس با #بهترین_سکانس_های_… بازیگران ایرانی. در سومین قسمت از این مجموعه و به بهانه‌ی اکران ما همه با هم هستیم ساخته‌ی کمال تبریزی، بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی را به انتخاب ما ببینید.

راز ژوکوند

پایان فیلم «لیلا» را یادتان هست؟ آن سؤال بی‌پاسخ «آخرش چه می‌شود؟». لیلا با آن لبخند نزد رضا برمی‌گردد یا این ترک‌کردن ابدی خواهد بود؟ لبخند لیلا تلخ است چون باران دختر کوچک رضا را دیده که می‌توانست برای خودش باشد؟ یا از سر گذشت و بخشش؟ این همان کیفیت یگانه‌ای است که وقتی از بازیگری لیلا حاتمی حرف می‌زنیم به آن می‌رسیم و نمی‌توانیم در یک دایره او را با دیگر بازیگران زن سینمای‌مان جمع کنیم. بازیگری که می‌تواند بیرونی‌ترین حس‌ها را «درونی» و فقط با یک حرکت روی صورتش بیاورد و بیننده را به قضاوت صریح و نتیجه‌گیری نرساند. همان چیزی که آدم‌ها در زندگی معمولی انجامش می‌دهند. بدون ری‌اکت درشت. بدون این‌که بدانیم درون‌شان چه می‌گذرد.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های شهاب حسینی

از سکانس آخر فیلم لیلا شروع کردم چون به‌گمانم بهترین مثال برای این بود که چرا اصلا داریوش مهرجویی دختر علی حاتمی را برای بازی در نقش اصلی فیلمش انتخاب کرد. معتقدم همین ماندن در مرز ظریف بازی‌کردن و خود بودن حاتمی‌ست که مهرجویی را متقاعد کرد می‌توان داستانی به اندازه «لیلا» ساده را ساخت، و درخشان هم ساخت. داستان زنی که خودش تبر برمی‌دارد و به جان زندگی‌اش می‌افتد اما آن‌قدر متقاعدکننده است و چنان شبیه زنان اطراف‌مان، که باورش می‌کنیم. که می‌پذیریم تحت فشار خانواده شوهر می‌توان دست به چنین خودویرانگری مهیبی زد؛ و ته‌ش تاب نیاورد و شکست. در این سال‌ها حاتمی را به واسطه همان لبخند آخر با «ژوکوند» مقایسه کرده‌ام. که بخشی از اهمیت فیلم مهرجویی در همین پایان مبهمی است که نمی‌دانیم چه خواهد بود؛ و شگفت این‌که مهرجویی هم این را از حاتمی نخواسته. پایان فیلم‌نامه «لیلا» نگاه لیلاست به عقوبت ماجرایی که خود آغاز کرده و آن لبخند کم‌رنگ از آن خود بازیگر است که به نقش افزوده؛ و رازآلودگی را به بخشی از پرسونای لیلا/ لیلا حاتمی افزوده است.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های نوید محمدزاده

این رازآلودگی که کلیدواژه نوشتن درباره کاراکترهایی است که حاتمی به آن‌ها جان می‌دهد، در این سال‌ها گاهی علیه حاتمی هم عمل کرده. او با خودش، با نگاه عمیق و لبخند دریغ‌آلودش، باری به نقش‌ها می‌افزاید که گاه از توان آن کاراکتر شکل‌گرفته روی کاغذ بیرون است و نقش‌های کاغذی و گاه حتی تیپیک نوشته‌شده، این اندازه بُعد را تاب نمی‌آورند. برای همین است که حاتمی در فیلم‌نامه‌هایی که به ظاهر حتی قصه کم دارند اما پس کاراکترشان امکان داشتن یک راز مهیاست (همچون «ایستگاه متروک» یا «هر شب تنهایی») همچون جواهر می‌درخشد و یک‌تنه فیلمی متوسط را به اثری قابل تأمل و با امکان تأویل‌های روانکاوانه تبدیل می‌کند، و در مقابل، مثلا در فیلم‌نامه خوبی چون «بی‌پولی» قابل باور نیست چون باور نمی‌کنیم او را در شمایل یک زن ساده شهری با دغدغه‌های معمولی ببینیم بی‌آن‌که پشت سر رازهایی را پنهان کرده باشد. همین نقش یک زن از طبقه متوسط شهری را وقتی در «سعادت‌آباد» یا «چهل‌سالگی» با آن پشتوانه «گذشته عمیق» بازی می‌کند، حالا دوباره اهمیت «لیلا حاتمی بودن» خودش را بیرون می‌کشد. زنانی که راز عشقی قدیمی را با خود از گذشته تا حال آورده‌اند و حالا در شرایط تصمیم قرار گرفته‌اند. این همان عمقی است که تصمیم زن «بی‌پولی» را در رهاکردن، با تصمیم مشابه همین دو زن در دو فیلمی که نام‌شان را بردم متمایز می‌سازد. آن‌ها گذشته‌ای را دارند که لیلا حاتمی بی‌آن‌که تلاشی کند، با خود به جهان فیلم می‌آورد.

در «آب و آتش» و «حکم» زنی است بیرون زنان مرسومی که در جامعه می‌بینیم اما باورپذیر است چون می‌دانیم پیشینه‌ای هست که او را به آن‌جا رسانده؛ پس اگر در فیلم کیمیایی اسلحه دست بگیرد یا اگر یک شب در آن پمپ‌بنزین به آقای نویسنده‌ فیلم جیرانی پناه بیاورد، باز هم باورش می‌کنیم و می‌پذیریم که گذشته‌ای بوده و او قربانی همه آن‌چیزی است که پشت سر گذاشته تا به این‌جا رسیده؛ درست مثل سیمین فیلم فرهادی که بی‌توضیح چرایی خواست رفتن، از او می‌پذیریم که می‌خواهد فرزندش را جایی دیگر بزرگ کند، چون حتما پیشینه‌ای هست و دلایلی، که ما نمی‌دانیم اما بازی حاتمی بر بودشان متقاعدمان می‌کند.

لیلا حاتمی، مونالیزای سینمای ایران است، با رازی که انگار هیچ‌کس هیچ‌وقت آن را نخواهد فهمید. با گذشته‌ای که پشت سر دارد و هر بار، در هر لبخند و هر نگاهش، می‌توان گوشه‌ای از آن همه «زندگی» را که تجربه کرده است، دید و فهمید.

 

آنونس

تیزر فیلم ۲۳ نفر | جنگ جای بچه‌ها نیست

تیزر فیلم ۲۳ نفر

اختصاصی از آرت‌تاکس: تیزر فیلم ۲۳ نفر را به کارگردانی مهدی جعفری که روایت‌گر داستان ۲۳ نوچوان به اسارت گرفته شده، با کیفیت دل‌خواه ببینید

از فیلم «۲۳ نفر» بیش‌تر بدانید:

داستان «بیست و سه نفر»، داستان ۲۳ نوجوان ایرانی است که سال ۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و پس از شکست عراق در خرمشهر سوء‌استفاده‌های فراوانی از آن‌ها و نوجوانی‌شان شد. صدام حسین آنها را به برنامه‌ تلویزیونی دعوت کرد و گفت: «همه بچه‌های دنیا بچه‌های ما هستند». اما ۲۳ نوجوانی که از آنها صحبت می‌کنیم، راضی به این سوء‌استفاده نشدند و تصمیم به اعتصاب غذا گرفتند تا شبیه سایر اسرا با آنها برخورد شود.

در کنار تیزر فیلم ۲۳ نفر بیش‌تر ببینید:

در جشنواره‌ی ۳۷ فیلم فجر | مهدی جعفری در نشست خبری بیست و سه نفر : تمام تلاش خود را کردیم که فیلم شعاری نسازیم.

داستان فیلم «۲۳ نفر»، داستان همین نوجوان‌هاست. داستانی که چندین و چند بار کارگردان‌های مختلف برای ساخت آن پیش‌قدم شدند اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. جدی‌ترین گزینه برای ساخت فیلم، علیرضا رییسیان بود اما کتاب احمد یوسف‌زاده گرفتار طلسم عجیبی شده بود. این‌بار اما حضور این ۲۳ نفر در برنامه ماه عسل سرنوشتی متفاوت برای داستان رقم زد.

در کنار تیزر فیلم ۲۳ نفر بیش‌تر ببینید:

نقد فیلم بیست‌وسه نفر | معمولی اما قابل احترام

پس از آن بود که سردار قاسم سلیمانی نامه‌ای به ابراهیم حاتمی‌کیا نوشت و کتاب «۲۳ نفر» را به او معرفی کرد و توصیه‌هایی برای ساخت فیلم از این کتاب داشت. ابراهیم حاتمی‌کیا هم به سبک و سیاق این سال‌هایش داستان را به سازمان اوج سپرد و مدیر فیلمبرداری «به وقت شام» را برای کارگردانی اثر معرفی کرد.

مهدی جعفری که در تمام این سال‌ها به عنوان مدیر فیلمبرداری شناخته می‌شد و پشت دوربین فیلم‌های «اتوبوس شب»، «عصر یخبندان» و «دهلیز» و چندین و چند فیلم دیگر قرار گرفته بود، با «۲۳» به صورت رسمی به دنیای کارگردانی قدم گذاشت.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

نورالدین زرین‌کلک، پدر انمیشین ایران، از انیمیشن آخرین داستان می‌گوید

نورالدین زرین کلک

نورالدین زرین کلک ، پدر انیمیشن ایران در کلیپ انیمیشنی کوتاهی پیرامون نحوه ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» و انیمیشن‌های دو بعدی توضیحاتی می‌دهد.

از انیمیشن «آخرین داستان» بیش‌تر بدانید:

به گزارش روابط عمومی استودیو انیمیشن هورخش، نورالدین زرین کلک در این کلیپ انیمیشنی کوتاه توضیحاتی پیرامون نحوه ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر می‌دهد که با تکنیک دوبعدی ساخته‌شده است.
او در این کلیپ توضیح می‌دهد که شخصاً به انیمیشن‌های دوبعدی بیشتر از انیمیشن‌های سه‌بعدی امروزی علاقه‌مند است. زرین کلک در بخشی از این کلیپ انیمیشنی کوتاه می‌گوید: «صدها هنرمند باید دست‌به‌دست هم بدهند تا یک انیمیشن سینمایی ساخته شود، مثلاً انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از ۱۶۵ هزار و ۵۸۸ فریم تشکیل‌شده است که روی هرکدام حداقل پنج فرایند تکنیکی انجام‌شده است.»

موزیک ویدیو فیلم انیمیشن آخرین داستان با صدای رضا یزدانی

گفتنی است ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از مرحله نگارش فیلم‌نامه از سال ۱۳۸۷ آغازشده و در سال ۱۳۸۹ به تولید رسیده است. تولید این انیمیشن سینمایی در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید و مراحل پس از تولید آن آغاز شد. در جریان ساخت این انیمیشن در طول این ۸ سال، بیش از هزار فرصت شغلی پدید آمده و بیش از یک میلیون ساعت کاری انجام شده است.

شهرام ناظری برای انیمیشن آخرین داستان خواند

این انیمیشن که با برداشتی آزاد از قصه ضحاک شاهنامه فردوسی ساخته‌شده است، تاکنون موفق به دریافت ۱۲ جایزه ملی و بین‌المللی شده است که سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن جشنواره فیلم فجر از مهم‌ترین جوایز آن است. همچنین «آخرین داستان» به‌عنوان نماینده سینمای ایران در فهرست اولیه اسکار ۲۰۲۰ قرار دارد.

پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، بیتا فرهی، اشکان خطیبی، اکبر زنجان‌پور، باران کوثری، حسن پورشیرازی، فرخ نعمتی، شقایق فراهانی، مجید مظفری، زهیر یاری، بانیپال شومون و ملیکا شریفی‌نیا از مجموع بازیگرانی هستند که در این انیمیشن صداپیشگی کرده‌اند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم لیلاج با بازی مهران احمدی و حامد کمیلی

فیلم لیلاج

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم لیلاج را به کارگردانی داریوش یاری و بازی مهران احمدی، حامد کمیلی، محیا دهقانی، رضا اخلاقی راد، نسرین بابایی و کیمیا مرادیان در آرت‌تاکس ببینید.

در کنار تماشای معرفی فیلم لیلاج از این فیلم بیش‌تر بدانید:

«لیلاج» سومین فیلم سینمایی داریوش یاری است که نگارش آن را به صورت مشترک به همراه سارا خسروآبادی انجام داده.

در کنار تماشای معرفی سینمایی لیلاج ببینید:

تیزر فیلم خانه‌ی پدری | داستان سه نسل سه بار توقیف شد

داریوش یاری علاوه بر کارگردانی ۲ فیلم سینمایی، ساخت چندین مستند، تله فیلم و سریال تلویزیونی را در کارنامه خود دارد .او در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» که سال جاری برگزار شد، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای تله فیلم «یونس» شد.

خلاصه داستان فیلم:

رعنا نوازنده‌ی ساز قانون در شرف برگزاری کنسرتی در اروپاست که باخبر می‌شود دخترش برای نجات پدرش به زادگاه رعنا رفته، جایی که رعنا چند سال پیش از آنجا فرار کرده‌است. این خود سرآغاز ماجراهایی‌ست.

داریوش یاری پس از «دخیل» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به سرغ «لیلاج» رفته که موضوعی آسیب شناسانه در حوزه اجتماعی دارد.

در کنار تماشای معرفی سینمایی لیلاج ببینید:

معرفی فیلم یک کامیون غروب با بازی پژمان بازغی و روشنک گرامی

مهران احمدی، حامد کمیلی، محیا دهقانی، رضا اخلاقی راد، نسرین بابایی و کیمیا مرادیان از بازیگران فیلم هستند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها