با ما همراه باشید

هر هفته در آرت‌تاکس با #بهترین_سکانس_های_… بازیگران ایرانی. در سومین قسمت از این مجموعه و به بهانه‌ی اکران ما همه با هم هستیم ساخته‌ی کمال تبریزی، بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی را به انتخاب ما ببینید.

راز ژوکوند

پایان فیلم «لیلا» را یادتان هست؟ آن سؤال بی‌پاسخ «آخرش چه می‌شود؟». لیلا با آن لبخند نزد رضا برمی‌گردد یا این ترک‌کردن ابدی خواهد بود؟ لبخند لیلا تلخ است چون باران دختر کوچک رضا را دیده که می‌توانست برای خودش باشد؟ یا از سر گذشت و بخشش؟ این همان کیفیت یگانه‌ای است که وقتی از بازیگری لیلا حاتمی حرف می‌زنیم به آن می‌رسیم و نمی‌توانیم در یک دایره او را با دیگر بازیگران زن سینمای‌مان جمع کنیم. بازیگری که می‌تواند بیرونی‌ترین حس‌ها را «درونی» و فقط با یک حرکت روی صورتش بیاورد و بیننده را به قضاوت صریح و نتیجه‌گیری نرساند. همان چیزی که آدم‌ها در زندگی معمولی انجامش می‌دهند. بدون ری‌اکت درشت. بدون این‌که بدانیم درون‌شان چه می‌گذرد.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های شهاب حسینی

از سکانس آخر فیلم لیلا شروع کردم چون به‌گمانم بهترین مثال برای این بود که چرا اصلا داریوش مهرجویی دختر علی حاتمی را برای بازی در نقش اصلی فیلمش انتخاب کرد. معتقدم همین ماندن در مرز ظریف بازی‌کردن و خود بودن حاتمی‌ست که مهرجویی را متقاعد کرد می‌توان داستانی به اندازه «لیلا» ساده را ساخت، و درخشان هم ساخت. داستان زنی که خودش تبر برمی‌دارد و به جان زندگی‌اش می‌افتد اما آن‌قدر متقاعدکننده است و چنان شبیه زنان اطراف‌مان، که باورش می‌کنیم. که می‌پذیریم تحت فشار خانواده شوهر می‌توان دست به چنین خودویرانگری مهیبی زد؛ و ته‌ش تاب نیاورد و شکست. در این سال‌ها حاتمی را به واسطه همان لبخند آخر با «ژوکوند» مقایسه کرده‌ام. که بخشی از اهمیت فیلم مهرجویی در همین پایان مبهمی است که نمی‌دانیم چه خواهد بود؛ و شگفت این‌که مهرجویی هم این را از حاتمی نخواسته. پایان فیلم‌نامه «لیلا» نگاه لیلاست به عقوبت ماجرایی که خود آغاز کرده و آن لبخند کم‌رنگ از آن خود بازیگر است که به نقش افزوده؛ و رازآلودگی را به بخشی از پرسونای لیلا/ لیلا حاتمی افزوده است.

در کنار بهترین سکانس‌ های لیلا حاتمی ببینید: بهترین سکانس‌های نوید محمدزاده

این رازآلودگی که کلیدواژه نوشتن درباره کاراکترهایی است که حاتمی به آن‌ها جان می‌دهد، در این سال‌ها گاهی علیه حاتمی هم عمل کرده. او با خودش، با نگاه عمیق و لبخند دریغ‌آلودش، باری به نقش‌ها می‌افزاید که گاه از توان آن کاراکتر شکل‌گرفته روی کاغذ بیرون است و نقش‌های کاغذی و گاه حتی تیپیک نوشته‌شده، این اندازه بُعد را تاب نمی‌آورند. برای همین است که حاتمی در فیلم‌نامه‌هایی که به ظاهر حتی قصه کم دارند اما پس کاراکترشان امکان داشتن یک راز مهیاست (همچون «ایستگاه متروک» یا «هر شب تنهایی») همچون جواهر می‌درخشد و یک‌تنه فیلمی متوسط را به اثری قابل تأمل و با امکان تأویل‌های روانکاوانه تبدیل می‌کند، و در مقابل، مثلا در فیلم‌نامه خوبی چون «بی‌پولی» قابل باور نیست چون باور نمی‌کنیم او را در شمایل یک زن ساده شهری با دغدغه‌های معمولی ببینیم بی‌آن‌که پشت سر رازهایی را پنهان کرده باشد. همین نقش یک زن از طبقه متوسط شهری را وقتی در «سعادت‌آباد» یا «چهل‌سالگی» با آن پشتوانه «گذشته عمیق» بازی می‌کند، حالا دوباره اهمیت «لیلا حاتمی بودن» خودش را بیرون می‌کشد. زنانی که راز عشقی قدیمی را با خود از گذشته تا حال آورده‌اند و حالا در شرایط تصمیم قرار گرفته‌اند. این همان عمقی است که تصمیم زن «بی‌پولی» را در رهاکردن، با تصمیم مشابه همین دو زن در دو فیلمی که نام‌شان را بردم متمایز می‌سازد. آن‌ها گذشته‌ای را دارند که لیلا حاتمی بی‌آن‌که تلاشی کند، با خود به جهان فیلم می‌آورد.

در «آب و آتش» و «حکم» زنی است بیرون زنان مرسومی که در جامعه می‌بینیم اما باورپذیر است چون می‌دانیم پیشینه‌ای هست که او را به آن‌جا رسانده؛ پس اگر در فیلم کیمیایی اسلحه دست بگیرد یا اگر یک شب در آن پمپ‌بنزین به آقای نویسنده‌ فیلم جیرانی پناه بیاورد، باز هم باورش می‌کنیم و می‌پذیریم که گذشته‌ای بوده و او قربانی همه آن‌چیزی است که پشت سر گذاشته تا به این‌جا رسیده؛ درست مثل سیمین فیلم فرهادی که بی‌توضیح چرایی خواست رفتن، از او می‌پذیریم که می‌خواهد فرزندش را جایی دیگر بزرگ کند، چون حتما پیشینه‌ای هست و دلایلی، که ما نمی‌دانیم اما بازی حاتمی بر بودشان متقاعدمان می‌کند.

لیلا حاتمی، مونالیزای سینمای ایران است، با رازی که انگار هیچ‌کس هیچ‌وقت آن را نخواهد فهمید. با گذشته‌ای که پشت سر دارد و هر بار، در هر لبخند و هر نگاهش، می‌توان گوشه‌ای از آن همه «زندگی» را که تجربه کرده است، دید و فهمید.

 

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

زهرا بهروزمنش در صندلی قرمز: اتفاق باید سر وقتش بیافتد!

زهرا بهروزمنش

گفت‌وگو با زهرا بهروزمنش بازیگر جوان فیلم «قسم» است. او بازیگری را همه‌ی زندگی‌اش می‌داند و از تفاوت‌های بازیگری تئاتر و سینما و پروسه‌ی انتخابش برای این فیلم می‌گوید

بازیگری در کجای زندگی‌ات قرار دارد؟

بازیگری کل زندگی من است و تمام برنامه‌هایم را براساس آن می‌چینم. به‌نظرم بازیگری تئاتر اصولی‌‌ترین شیوه‌ی کسب تجربه و آموزش است و با آن باید مانند یک علم برخورد شود.

چه‌ چیزی در تئاتر برای تو جذاب‌تر از سینماست؟

در تئاتر زندگی جریان دارد و درطول دوساعت بازی‌کردن کاراکتر، با آن زندگی می‌کنی که هرروز این قضیه تکرار می‌شود. گاهی ممکن است با یک نقش در تئاتر نزدیک شش ماه زندگی کنی که چنین فرصتی در سینما وجود ندارد. انگار تو تبدیل به خدا می‌شوی و کاراکتری با بدن، صدا و… خلق می‌کنی.

ماجرای انتخاب شدنت برای فیلم «قسم» چیست؟

پیش از «قسم» نیز در سینما کار کرده بودم. سال ۹۲ با امید توتونچی فیلمی به اسم «نور استنی» کار کرده بودم که ۹۳ در هنروتجربه اکران شد. نه سال با برادران محمودی آشنا هستم و با نوید محمودی در فیلم «هفت‌‌ونیم» تجربه‌ی کار داشته‌ام. قرار بود در کار مشترک برادران محمودی، نقش دختری افغان بازی کنم. من برای تمرین لهجه‌، مدت‌ها با دوستان افغان تمرین کردم تا آن که کار کنسل شد. آقای تنابنده برای معرفی بازیگر دختر افغانی با آقای محمودی تماس گرفتند. آقای محمودی من و چند تن از دختران افغانی را به آقای تنابنده معرفی کردند که در نهایت دستیار ایشان به من تماس گرفتند.  دو نکته برای نقش «نجمه» مورد اهمیت بود: باید در دوهفته زبان افغانی یاد می‌گرفتم و وزن کم می‌کردم. در عرض یک‌ماه و نیم ده کیلو کاهش وزن داشتم.

 

این گفت‌وگو نیز نکات جذاب‌ دیگری نیز دارد که می‌توانید آن را با کیفیت دل‌خواه‌تان ببینید

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم بازیووو + آنونس فیلم | ویژه‌ی جشنواره کودک اصفهان

معرفی فیلم بازیووو

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم بازیووو به کارگردانی امیرحسین قهرایی و بازی پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی و رضا شفیعی‌جم

از فیلم «بازیووو» بیش‌تر ببینید:

سینمای کودک و نوجوان همواره نیازمند خلق موقعیت‌های فانتزی و جذاب است تا بیش از پیش بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

فیلم سینمایی بازیوو به کارگردانی امیرحسین قهرایی و نویسندگی سلمان خورشیدی یک اثر فانتزی و متفاوت است که توانسته در فضایی کودکانه، مخاطبان هدف خود را با رویاها و دنیای پر رمز و راز کودکی همراه کند.

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده قدیمی سینمای ایران این فیلم را تهیه کرده و به نظر می‌رسد ورود تهیه‌کنندگان کارکشته در عرصه سینمای کودک می‌تواند به رشد کیفی آن کمک کند.

 

در کنار معرفی فیلم بازیووو ببینید:

معرفی فیلم نیوکاسل به کارگردانی محسن قصابیان

پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمد رضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر زکریا، مجید افشاری،  فرانک جلیلی و رضا شفیعی‌جم بازیگران بازیووو هستند.

بازیوو در بخش مسابقه سینمای ایران سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان حضور دارد و سازندگان در تلاشند تا بتوانند پس از حضور در جشنواره کودک اصفهان فیلم را به نمایش عمومی بگذارند.

در کنار معرفی فیلم بازیووو ببینید:

معرفی فیلم سرکوب به کارگردانی رضا گوران

در خلاصه داستان این فیلم آمده است «ماپان» مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین «بازیووو» برای نجات سرزمینش از چنگال «سیلوس» به دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است. اما ژوبین پسر بچه  دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است.

ایلیا نصرالهی، هلیا صمدزاده، آرین دهقان نژاد، محمدهادی جعفری، حنانه آجرلو، فربد احمدی، ویهان معراجی بازیگران کودک بازیووو هستند.

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره + آنونس فیلم | ویژه‌ی جشنواره کودک اصفهان

معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم اقیانوس پشت پرده به نویسندگی و کارگردانی بابک نبی‌زاده و بازی جعفر قاسمی، محمدعلی قویدل، حدیثه کرمی، یوسف رنجبر و حسن ذاکری

از فیلم «اقیانوس پشت پرده» بیش‌تر ببینید:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مراکز تولید فیلم‌های تجربی در حوزه کودکان است. از حدود نیم قرن پیش تا به امروز آثار متعدد و مطرحی در حوزه کودکان با حمایت این نهاد ساخته شده

فیلم سینمایی اقیانوس پشت پنجره جدیدترین تولید کانون است که به نویسندگی و کارگردانی بابک نبی‌زاده ساخته شده و در جشنواره سی و دوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به رقابت می‌پردازد.

در کنار معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره ببینید:

معرفی فیلم نیوکاسل به کارگردانی محسن قصابیان

فیلمنامه این فیلم سینمایی در سال ۱۳۹۲ با عنوان «دریا همیشه طوفانی نیست» موفق به کسب جایزه برتر جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان از میان افزون بر ۴۰۰ اثر شده است.

۵۷ بازیگر اصلی از شهرستان‌های بندرعباس، میناب و قشم در این فیلم با موضوع معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری هرمزگان به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم ۸۵ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی سیدجلال چاوشیان در استان هرمزگان و شهرستان میناب فیلمبرداری شده است.

در کنار معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره ببینید:

معرفی فیلم سرکوب به کارگردانی رضا گوران

جعفر قاسمی، محمدعلی قویدل، حدیثه کرمی، یوسف رنجبر، حسن ذاکری، بهرام کمیجانی و کیانا رنجبر از جمله بازیگران اصلی فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» همگی از بازیگران بومی استان هرمزگان هستند.

«اقیانوس پشت پنجره» داستان برهان، نوجوان باهوش روستایی در جزیره‌ای دورافتاده و بسیار زیبا است که مردم در آن به سختی زندگی می‌کنند. او گروهی را جمع می‌کند، به نقاط دیدنی جزیره می‌رود و برای گردشگران خارجی موسیقی و نمایش اجرا می‌کند. زندگی رونق می‌گیرد و گردشگران بیش‌تری به جزیره می‌آیند اما یک مشکل بزرگ در راه است….

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها