با ما همراه باشید

مجله‌ی رولینگ استونز به سراغ بیلی آیلیش رفته و از او درباره‌ی تجربه‌ی اولین‌های زندگی‌اش می‌پرسد

نوشتن آهنگ با برادرت، فینس

بیلی آیلیش: با برادرم تو گاراژ نشسته بودیم و چند تا از دوست‌هاش رو دعوت کرده بود. همین‌جوری هر چی به ذهنم می‌اومد می‌زدیم. یکی گیتار می‌زد. یکی دیگه هم داشت یه چیزی با درام می‌زد. اصلن یادم نیست. همه‌مون بدترین صدای موسیقی ممکن رو تولید می‌کردیم. بعد برادرم شروع کرد به نواختن یه قطعه‌ی کوتاه و شروع کردیم به نوشتن. آهنگ «دل درد» بود.

داشتیم استراحت می‌کردیم. فکر کنم رو تختم لم داده بودم. با گیتارش اومد و شروع کردیم به نوشتن آهنگ.

پی‌بردن به این که فینس بهترین ترانه‌سرا برای اوست

بیلی آیلیش: وقتی آهنگ «گروگان» رو نوشتیم چون قبلش فقط چند تا آهنگ نوشته بودیم و همه‌شون خیلی راحت نوشته شدن. وقتی نوبت «گروگان» شد، فکر کنم جفت‌مون و نمی‌خوام به جاش صحبت کنم ولی فکر کنم جفت‌مون متوجه این بودیم این داره خیلی خوب از آب درمی‌آد. احساسی که داشتیم این بود که کارمون با هم خوب بوده چون جواب پس داده و هنوزم جواب می‌ده

شنیدن تایلر کریتور برای اولین بار

بیلی آیلیش: تو مزرعه‌ای بودم که اون زمان اسب‌سواری می‌کردم و یکی از روزهای کمپ تابستونی بود. من با یکی از دوستام مشاور کمپ در زمینه‌ی اسب بودم. یه مشاور دیگه هم بود. وسط درس دادن داشتیم شوخی می‌کردیم و حواس‌مون نبود. هر چند کسایی بودیم که وظیفه راهنمایی کردن رو داشتیم و دوستم گفت که تا به حال به تایلر گوش کردی؟ من هم گفتم نه. گفت یعنی چی؟ گفتم کی‌یه؟ گفت تایلر کریتور، عکس پروفایلته ها. حق داشت، عکس تایلر رو گذاشته بودم قبل از این که بشناسمش. چون فکر می‌کردم عکس خفنی‌یه. وقتی اینو فهمید مأیوس شد و بعد آهنگ تامالی رو برام گذاشت. اون موقع خیلی معروف بود. خیلی آهنگ خوبی‌یه. موقع گوش دادن به‌ش یه مشت بچه‌ی پنج ساله هم دور ما اسب‌سواری می‌کردن. خوب بود

شنیدن آهنگ چایلدیش گامبینو

بیلی آیلیش: یه گوشه تختم نشسته بودم. داشتم به کامپیوترم نگاه می‌کردم. یادمه تلفن، نه آیپاد به یه چیزی که ترکیب شارژر و اسپیکر بود و زنگ هشداردهنده داشت وصل کرده بودم و پلی لیست روی شافل بود. موقع بزرگ شدن برادرم همیشه آهنگ می‌گرفت و بعد به آهنگ‌های من هم اضافه می‌شد. این آهنگ هم تو پلی لیست بود. چون برادرم چند سال پیش دوستش داشت. همه‌ی آهنگ‌ها روی شافل بودن و یه آهنگی پیدا کردم به اسم «ضربان قلب». هر کاری که داشتم انجام می‌دادم، متوقف کردم . به گوشی‌م نگاه کردم و کار خواننده‌ای به اسم چایلدیش گامبینو از آلبومی به اسم «آتیش کمپ» بود. یادمه نشسته بودم و به آیپادم زل زده بودم که آهنگ رو داشت پخش می‌کرد و شوکه شده بودم. احساس کردم وارد دنیای جدیدی شدم. لحظه‌ی خیلی دیوانه‌واری بود. یادمه فکر می‌کردم چطور این رو نشنیده بودم؟! این عرضه شده و من همین جوری نشسته بودم

متوجه شدی آهنگ «چشمان اقیانوسی» فراگیر شده

بیلی آیلیش: اون زمان هر روز ساعت متفاوتی کلاس رقص می‌رفتم. یادمه اون روز چهار تا کلاس داشتم ولی بین دوتاشون یه استراحت یه ساعته داشتم. فکر کنم یه روز بعد از عرضه‌ی آهنگ یا دو روز تو یکی از شعبه‌های استارباکس نشسته بودم. هوای بیرون سرد بود. فکر کنم بارون می‌اومد. اون‌جا نشسته بودم. برادرم زنگ زد و به‌م گفت پسر آهنگ هزار بار گوش داده شده، هزار بار!

الآن شاید مقدار کمی به نظر بیاد ولی اون زمان بحثش جداست. البته هنوزم تعداد زیادی‌یه ولی وقتی با الآن مقایسه‌ش می‌کنی جالبه. اما اون موقع به‌م زنگ زد تا بگه چون خبر خیلی مهمی بود و یادمه فکر کردم جدی؟! تو استارباکس نشسته بودم و خیلی هیجان‌زده شدم. شروع کردم به داد زدن این که خدای من؛ پشت تلفن داشتم داد می‌زدم. لحظه‌ی فوق‌العاده‌ای بود. این‌قدر مکالمه‌مون به خاطر هیجان‌زده بودن‌مون طول کشید که وقتی به گوشی‌م نگاه کردم تا زمان رو ببینم، دیدم کلاس بعدی شروع شده که تو یه استودیوی دیگه بود. گفتم خدای من! باید برم. گوشی‌م رو قطع کردم و کیفم رو برداشتم و گل بامیه یا هر زهرماری که بود رو برداشتمش و با بزرگ‌ترین خنده‌ای که تو عمرم داشتم دویدم. خیلی هیجان‌زده بودم. سمت اون یکی استودیو دویدم و خیلی خوب بود

دیدن سریال اداره

بیلی آیلیش: هیچ خاطره‌ای از اولین بارو که سریال اداره رو دیدم، ندارم، هیچی. شروع کردم که برای سیزدهمین بار همه‌ش رو ببنیم؛ از سر تا ته‌. تازه وقتی شروع کردم از نظر بقیه سریال خفنی نبود

راندن خودرو به تنهایی

بیلی آیلیش: روز قبل گرفتن گواهینامه‌م فقط برای این که جهتش رو عوض کنم تا بتونم بدون دیده شدن ماشین رو بشورم و چون همه مردم دارن رفت و آمد می‌کنن نگن عه ببین، بیلی آیلیش داره ماشینش رو می‌شوره . بنابراین دور زدم. بعد مدرسه تموم شد و یه میلیون نفر ریختن بیرون. همه‌شون منو دیدن و می‌خواستن ازم عکس بگیرن؛ برای همین دویدم تو خونه. ولی از دید تکنیکی قانونی نیست. فقط یه دور زدم، نگران باشید. اولین باری بود که تنها ماشین روندم قبل از گرفتن گواهینامه‌م

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسیقی

برای تولد همایون شجریان | رگ خواب این نسل در صدای اوست

همایون شجریان

برای تولد همایون شجریان

▪️ ما هم وقتی خودمان را در موقعیت خاطره‌ای قرار می‌دهیم که چند روز پیش شهاب حسینی درباره‌ی اضطرابش به‌وقت انتخاب قطعه‌ای برای معرفی موسیقی ایران به جماعتی غیرایرانی تعریف کرد، فرکانس همایون شجریان از ذهن‌مان عبور می‌کند. این‌که همایون‌ چه ظرفیت‌هایی از موسیقی ایرانی را به چه دنیای جدیدی پیوند زد، بماند برای گفته‌ها و نوشته‌های اهل فن موسیقی، که بهتر می‌توانند شرح دهند دستاوردهای همایون این صدا را. برای ما اما، با گوش جان هم روشن است نبوغ و درخشش و سهم این قریحه‌ی حرفه‌ای از موسیقی دهه‌ی نود ایران. همین‌طور که چشم‌مان را می‌بندیم و آواهای دهه‌ی گذشته را مرور می‌کنیم، واضح است یکه‌تازی همایون، در اوضاع شلوغ موسیقی این روزگار. همایون، روزهای زیادی با ما بوده و شب‌های بی‌شماری را با آوازش سر کرده‌ایم.

▪️ یادمان هست که وقتی از همایونِ آلبوم‌ها و اجراهای درخشان می‌گوییم، همایون گزیده‌کار سینمای ایران را هم فراموش نکنیم. همایونی که امروز، صحنه‌ها و شخصیت‌هایی از سینمای ایران را محال است به یاد بیاوریم، بی‌ زمزمه‌ی صدایش در عمق حافظه. چه کسی مینای «رگ خواب» و ویرانی و شب‌گردی‌اش را بی آوای «آهای غمی که مثل یه بختک/ رو سینه‌ی من شده‌ای آوار» به یاد می‌آورد؟ یا طمع و جنونی که شجریان به کاراکترهای «آرایش غلیظ» افزود؟ شروع تیتراژ «شعله‌ور» با «خدا خدا»ی نالان همایون شجریان، درماندگی آن شخصیت نادیده‌گرفته‌شده و غرق‌شده را به یادتان نمی‌آورد؟ «از گلوی من دستاتو بردار/ دستاتو بدار از گلوی منِ» حسین‌خان منزوی، وقتی که حل شد در صدای همایون، انگار حرف ما بود و شد در روزهایی که آن قطعه را برای اولین‌بار می‌شنیدیم.

▪️ همایون شجریان در دهه‌ی هشتاد با سریال «رسم عاشقی» و فیلم‌های شهرآشوب» و «یک گزارش واقعی»، هم‌کاری‌اش با هنرهای نمایشی را شروع کرد و در دهه‌ی نود، با سه هم‌کاری با حمید نعمت‌الله و عدم‌هم‌کاری با ده‌ها پروژه، به یکی از کم‌کارهای پرطرفدار در موسیقی آثار سینمایی تبدیل شد. این روزها هم، چه بیننده‌ی «می‌خواهم زنده بمانم» باشیم و چه نباشیم، «آسمان ابریست از آفاق چشمانم بپرس» که تیتراژ این مجموعه است را خوش می‌شنویم. همین روزها که آسمان‌مان ابری‌ست. برای ما از لحظه‌‌هایی از کارهای این هنرمند که برای‌تان خاطره‌انگیز است، بنویسید. کدام موسیقی، کدام فیلم؟ کدام حس و کدام لحظه؟

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

بهتر از هر ترانه‌ی دیگری که خوانده‌ام | بیلی آیلیش از آلبوم «خوش‌‌حال‌تر از همیشه» می‌گوید

آیلیش

بیلی آیلیش از آلبوم «خوش‌‌حال‌تر از همیشه» می‌گوید

بیلی آیلیش، خواننده‌ی معروف آمریکایی که این روزها با اعلام عرضه‌ی دومین آلبومش Happier Than Ever و انتشار سینگل اصلی این آلبوم Your Power، سر و صدای زیادی به‌پا کرده. این ترک توانسته در چارت ۱۰۰ آهنگ برتر بیلبورد رتبه‌ی ۱۰ را کسب کند.

 

شب رکوردشکنی‌ها: از بیلی آیلیش تا بیانسه

 

 

آیلیش پس از اجرا در برنامه‌ی استفن کولبرت، در مورد آلبوم جدیدش گفت: «این آلبوم موردعلاقه‌ی من میان آثاری است که خلق کردم و بسیار به آن افتخار می‌کنم.» او هم‌چنین آهنگ Your Power را یک دست‌آورد شخصی دانست: «این آهنگ برای من محبوب‌ترین آهنگی است که نوشته‌ام. فکر می‌کنم در زندگی لحظاتی هست که می‌توانید در مورد چیزی مغرور باشید. ولی فکر نکنم بتوانم از این حد فراتر بروم و کار سختی دارم.» آلبوم Happier Than Ever سی‌ام جولای منتشر خواهد شد.

گفت‌وگو با بیلی آیلیش درباره‌ی قرنطینه و آهنگ‌هایی که در این دوران ساخته

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

موسیقی

شب رکوردشکنی‌ها: از بیلی آیلیش تا بیانسه

گرمی ۲۰۲۱

همه‌چیز درباره‌ی گرمی ۲۰۲۱

۱) بیانسه در شبی که گذشت چهار گرمی را دریافت کرد و توانست به پرافتخارترین زن در تاریخ این جوایز تبدیل شود، رکوردی که پیش از این متعلق به خواننده‌ی بلوز، آلیسون کراوس بود. به این ترتیب تعداد گرمی‌های این خواننده‌ی آمریکایی به عدد ۲۸ رسید.
‌.
۲) آلبوم فولکلور اثر تیلور سویفت توانست جایزه‌ی بهترین آلبوم سال را از آن خود کند و سویفت در کنار بزرگانی مانند فرانک سیناترا، پاول سایمون و استیوی واندر به چهارمین خواننده‌ای تبدیل شود که سه بار این جایزه را دریافت کرده. او پیش از این برای آلبوم‌های «بی‌پروا» در سال ۲۰۱۰ و ۱۹۸۹ در سال ۲۰۱۵ این جایزه را گرفته بود.

۳) بیلی آیلیش برای دومین سال متوالی با دست پر گرمی را ترک کرد. او برای آهنگ «زمانی برای مردن نیست» متعلق به فیلم جدید جیمز باند با همین نام، جایزه‌ی بهترین آهنگ متعلق به رسانه‌های دیگر را دریافت کرد در حالی که قسمت جدید این فرنچایز هنوز اکران نشده است!

۴) مگان دِ استالیون و دوا لیپا، دو خواننده‌ی مشهوری بودند که برای اولین بار توانستند جایزه‌ی گرمی را به خانه ببرند. اولی بابت بهترین هنرمند سال و دومی برای آلبوم «نوستالژی آینده» جایزه‌ی بهترین آلبوم پاپ را برد.

 

تغییرات در قوانین جایزه‌ی گرمی | Latest changes in Grammy Awards rules

 

Beyoncé has set a new record at the Grammy Awards with her 28th win. The star is now the most-awarded woman in Grammys history, overtaking bluegrass singer Alison Krauss. Taylor Swift also made history at Sunday’s ceremony, by becoming the first female artist ever to win album of the year three times. The star was rewarded for her lockdown album Folklore – after previously winning with Fearless in 2010 and the pop opus 1989 in 2016. Only three other artists have ever won the album of the year prize three times: Frank Sinatra, Paul Simon and Stevie Wonder

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها