با ما همراه باشید

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تام هنکس برای بازی در فیلم روزی زیبا در محله توانست نامزد دریافت نقش مکمل مرد گلدن گلوب ۲۰۲۰ شود. در میز گرد هالیوودریپورتر، رابرت دنیرو، آدام سندلر و … به بررسی بازی او در این فیلم می‌پردازند.

در کنار تماشای میز گرد تام هنکس از تریلر فیلم روزی زیبا در محله دیدن کنید

مجری میزگرد: نقش کسی رو داری که شاید خوش‌بین‌ترین انسان تاریخه. داشتن نقش کسی به همون مهربونی، کار سخت‌تریه تا داشتن نقش یه آدم بد.

تام هنکس: هر دوشون یه غولن. صد البته آقای راجرز مثل یاگو نیست ولی هر کدوم اصول و مأموریت خاص خودشون رو دارن. داستان واقعی فیلم در مورد خبرنگاری‌یه که نگاه خیلی بدبینانه‌ای به آقای راجرز داره اما متوجه می‌شه اشتباه کرده و هیچ عامل مشوق نابه‌کارانه‌ای در زندگی حرفه‌ای فرد راجرز وجود نداشته. اون رو به عنوان یه مأموریت وزارت‌خونه‌ای می‌دید. انگار به ترکیبی نگاه می‌کنی مثل مادر ترسا، کسی که در زمینه‌ی فعالیتش، می‌خواد انسان خوبی باشه. آدم بدبین وارد صحنه می‌شه و می‌گه داری چی قایم می‌کنی، هدفت از این کارها چی‌یه.

ولی در واقع ما فقط می‌خوایم به بی‌خانمان‌ها سوپ بدیم تا بتونن روزی یه وعده‌ی غذایی گرم داشته باشن. پشت همچین چیزی باید دلایل بیش‌تری باشه ولی این‌طور نیست. فرد راجرز مثل یه وزیر مقرر شده بود و اصولش رو هم بر پایه‌ی این ساخت. هر چیزی که باعث می‌شد از زندگی روزانه و خروجی‌های خلاقیتی‌ش این بود که به مردم احساس امنیت بده و کاری کنه که انگار جزئی از چیز بزرگ‌تری هستن که این‌جا، بچه‌های دو یا سه ساله بودن ولی در صدها ساعت برنامه‌های تلویزیونی‌ش هیچ‌وقت کلمه‌ی خدا رو به کار نبرد.

موقع فیلم‌برداری کاپیتان فیلیپس تو یه قایق نجات بودیم. فیلم‌نامه لحظه‌های خیلی خوبی داشت که طی اون، ریچ فیلیپس در حالی که خورشید داشت غروب می‌کرد از پنجره‌ی قایق نجات به بیرون نگاه می‌کرد. به خانواده‌ش تو خونه فکر می‌کرد و این که آیا می‌بینتشون یا نه. وقتی نشسته بودیم با کسی که فیلم‌بردارمون بود، گفتیم این قراره لحظه‌ی تأثیرگذاری باشه. دوربین رو توی امتداد دید توی پنجره می‌ذاریم و خیلی خفن می‌شه. ولی بعد می‌ری سر کار و می‌بینی از سوراخ توی پنجره خبری نیست. مقصودم از این حرف، این بود که نمی‌شه کاملن آماده شد. تنها کاری که از پست برمی‌آد اینه که اون‌جا باشی.

رابرت دنیرو: ازشون نخواستی یه سوراخ برات بسازن؟

تام هنکس: می‌دونی چی کار کردن؟ به نسبت، تجربه‌ی کافی داشتم تا همچین کاری انجام ندم. «نمی‌تونستین به‌م بگین قرار نیست پنجره‌ای باشه؟ چون یکی تو فیلم‌نامه نوشته قراره یه قایق با پنجره داشته باشیم.»

در کنار تماشای میز گرد تام هنکس ببینید:

مصاحبه با عوامل فیلم روزی زیبا در محله با حضور کارگردان و بازیگران

مجری میزگرد: مطمئنم این تمثیل رو شنیدین. «مردن آسونه ولی کمدی سخت» درست یا غلط؟

تام هنکس: اگر تو خونه‌ای که تو حیاط پشتیش استخر ساختن بزرگ شده باشی، می‌تونی خنده‌دار باشی؟ فکر نکنم. چون در حالی بزرگ می‌شدی که هر زمانی که می‌خواستی، می‌تونستی آب‌تنی کنی. در نتیجه نمی‌تونی هیچ‌کدوم از کمبودهای زندگی رو نجربه کنی تا بتونی تبدیل‌شون کنی به سلب شدن از چیزی.

ولی اگر این چیزها رو داشته باشی، تراژدی می‌تونی بسازی. آیا همه‌ش از یه جور درد و نگرانی نمی‌آد؟ هر کسی می‌تونه این شکلی باشه.

تام هنکس: آره، باشه. مطمئن باش! از قدیم گفتن که کل قضیه یه کشمکشه و توی اون، پیروزی رو کسب می‌کنی. اگر به‌ش فکر کنین که یه چیزی بالأخره ما رو می‌کشه. ساعت سه صبحه و فقط خودت از یه چیز خاص خبر داری. برای چندین ماه می‌دونی که این صحنه رو قراره به این شکل اجرا کنی و ساعت سه صبحه. صدای هر چیزی ممکنه باشه. از خوندن پرنده‌ها تا راننده تاکسی‌هایی که بوق می‌زنن. حالا تمام بار فیلم روی دوش تو گذاشته شد؛ خرابش نکن. بعد با خیال راحت می‌شینن و منتظر می‌شن. باید خودتو ببری توی نقش؛ باید. چه تراژدی باشه و چه کمدی.

مجری میزگرد: لحظه‌ای هست که فکر کنی این یه تست یا یه مثاله؟

تام هنکس: بعضی اوقات ده بار در هفته اتفاق می‌افته

مجری میزگرد: تو یه فیلم با سالی فیلد نقش یه کمدین رو داشتی.

تام هنکس: درسته، پانچ‌لاین.

آدام سندلر: برادران سفدی گفتن که به‌ت بگم عاشق پانچ‌لاینن.

تام هنکس: واقعن؟

آدام سندلر: آره. زیاد می‌بیننش.

تام هنکس: برای بازی در نقش کسی که قراره بامزه باشه، تنها راهکار رفتن و نوشتن جوک‌های خوب بود. کم و بیش شش تا اجرا داشتم که فقط تمام کارم این بود که روی ترامپولین بالا و پایین بپرم و اصلن درکش نمی‌کردم. ولی در نهایت گرفتمش.

در کنار تماشای میز گرد تام هنکس ببینید:

نقد فیلم روزی زیبا در محله از نگاه بنجامین لی

آدام سندلر: چون تمریناتت رو دیدم. وقتی تازه شروع کرده بودم به کمدین بودن تو کمیک‌استریپ، تمرینات رو دیدم و اون زمان می‌اومدی و روی صحنه می‌رفتی. بری سوبل هم می‌اومد

تام هنکس: آره، من و بری با هم بودیم.

مجری میزگرد: کارش خوب بود؟

تام هنکس: اون شب که نه. اگر اجرای کمیک‌استریپم رو دیده باشی، نه.

آدام سندلر: نه، چند بار دیدمت و کارت خوب بود. همه کمدین‌ها از این که روی صحنه هیچ استرسی نداشتی و راحت بودی، دیوونه شدن. کاملن خودش بود.

تام هنکس: یه مقدار طول کشید که به اون مرحله برسم. بهترین توصیفی که می‌تونم بکنم اینه که باید خودتو تو نقش قرار بدی. سر سال سوم کالج وقتی داشتم کلاس‌های بازیگری می‌گذروندم. ده نفر بودیم و همه‌مون تجربه‌ی اجرای تئاتر رو تو هنرستان نیویورک داشتیم. معمولن به کمدین‌ها نگاه می‌کردیم و می‌گفتیم: چه‌قدر خنده‌دار. میزان تلاشی رو که برای این جوک گذاشتن، می‌شه تحسین کرد. ولی یکی از تمرین‌ها برای یه روز این بود که چهارشنبه قراره بیاین و چیزهای خنده‌دار بگین و هم‌دیگه رو بخندونین. سکوت مطلق بود. هیچ‌کسی خنده‌دار نبود و باید این وظیفه رو انجام می‌دادیم. برای همین کمدی سخته. چون سریعن به شکل غریزی می‌فهمی غذایی که جلوی مشتری گذاشتی خوبه یا نه.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,325 بازدید کلی, 9 بازدید امروز

سینماآرت

طراح تولید سریال «پنی دردفول: شهر فرشته‌ها»: دوست دارم تولید این سریال ۲۰ سال طول بکشد! | Penny Dreadful Production Designer on Taking Down ‘Deadwood’ to Create 30s

پنی دردفول شهر فرشته ها

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: در این گفت‌وگو طراح تولید سریال «پنی دردفول: شهر فرشته ها» از تحقیقات طولانی‌ مدت‌شان بر روی افسانه‌های دهه چهل میلادی و تلاش برای خلق حال و هوای لس‌آنجلس آن دوران می‌گوید.

از سریال «پنی دردفول: شهر فرشته ها» بیش‌تر بدانید:

اگر طرفدار سریال‌های فانتزی به خصوص در ژانر فانتزی وحشت هستید احتمالا با سریال پنی دردفول آشنایی دارید یا حداقل اسمش را شنیده‌اید. این سریال با بازی ریو کارنی، تیموتی دالتون و اوا گرین توانست طرفدارانی برای خودش دست و پا کند و محبوبیتی نسبی به ارمغان بیاورد.

نزدیک به چهار سال پس از پایان کار سریال، حالا اسپین‌آفی توسط خالق اصلی سریال فیلم‌نامه‌نویس مشهور یعنی جان لوگان (نامزد کسب اسکار برای آثاری چون هوانورد، گلادیاتور و هوگو) ساخته و پرداخته شده و قرار است به زودی آغاز به کار کند. «پنی دردفول : شهر فرشته ها» نزدیک به ۴۰ سال پس از اتفاقات سریال اصلی در دوران طلایی هالیوود می‌گذرد. لس‌آنجلس سال ۱۹۳۸، جایی است که با فولکلور و تنش‌های اجتماعی مکزیکی آمریکایی پیوند خورده است.

شخصیت‌های اصلی باید برای نابود کردن الهه‌ای با نام سانتا موئرته بجنگند. یکی از شخصیت‌های اصلی، کارآگاه تیاگو وگا با پرونده‌ی قتل‌هایی فجیع سر و کله می‌زند که در ادامه به بخشی از تاریخ لس‌آنجلس تبدیل می‌شوند. تیاگو و خانواده‌اش باید با نیروهای قدرتمندی که ممکن است آن‌ها را متلاشی کند، دست و پنجه نرم می‌کنند. بازیگران سریال شامل ناتالی دورمر (بازیگر بازی تاج و تخت)، نیتن لین (شیرشاه)، کری بیشه (بازیگر آرگو) و دنیل زواتو (بازیگر  از مردگان متحرک بترسید)، ستارگان اصلی این سریال هستند.

ببینید: ناتالی دورمر از «پنی دردفول: شهر فرشته‌ها» می‌گوید

‘Penny Dreadful’ Production Designer on Taking Down ‘Deadwood’ to Create 1930s Downtown Los Angeles

“Penny Dreadful: City of Angels” production designer Maria Caso describes how she and the show’s team took down the “Deadwood” set to recreate 1930s Downtown Los Angeles for Variety Artisans presented by HBO. The series follows Detective Tiago Vega and his partner Lewis Michener who, while chasing a murder suspect, fall into the rich history of Los Angeles that showcases the building of the city’s first freeways and its deep traditions of Mexican-American folklore.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,085 بازدید کلی, 197 بازدید امروز

ادامه مطلب

انتخاب سردبیر

برای پنجاه سالگی کریستوفر نولان: او شوالیه‌ی سینماست!

سینمای کریستوفر نولان

برای پنجاه سالگی کریستوفر نولان | او شوالیه‌ی سینماست!

برخلاف باور عده‌ای که معتقدند سینمای کریستوفر نولان نوجوان‌پسند است و از نوجوان‌پسندبودن به عنوان عیب یاد می‌کنند! آن‌هایی که معتقدند او از فرم پیچیده‌نما بهره می‌گیرد تا سرپوشی بگذارد بر مفاهیم ساده‌ای که در پس فیلم‌هاش در جریان‌ند. سعی می‌کنم کوتاه توضیح دهم این‌گونه نیست و سینمای او پر از المان‌هایی‌ست که برای سینه‌فیل‌ها اقناع‌کننده جلوه می‌کند.

در نخستین مواجهه با هر فیلمی ابتدا سعی می‌کنیم درکی از مختصات داستانی – روایی آن به دست بیاوریم. داستان درباره‌ی چیست؟ این نخستین سوال ما در مواجهه با آثار سینمایی‌ست. اتهام نولان این است که او در پس پلات‌های پیچیده دنبال گفتن حرف‌های ساده است گرچه این ادعا در ابتدا درست می‌نماید اما باید از زاویه‌ی دیگری نگاه کرد.

کافی‌ست یک بار به فیلم های محبوب نولان ‌‌ (روی هشتگ بزنید) نگاه کنید: او و برادرش جاناتان، به عنوان دست‌ راست او در نگارش فیلم‌نامه، وام‌دار سینمای کلاسیک‌ از حیث شخصیت‌پردازی‌ند. قصه‌هایی با جوهره‌های یک خطی که در روایت و پیش‌برد پلات مدرن شده. نولان مثال نقض جمله‌ی معروف هنری جیمز است که پلات یعنی شخصیت و شخصیت یعنی پلات.

از سوی دیگر تقلیل سینمای نولان تنها و تنها به قصه‌گویی، نادیده‌انگاشتن جنبه‌ای‌ست که او در تمام این سال‌ها تلاش کرده آن را بیش‌تر رعایت کند: سینما بودن. لحظه‌ای چشمان‌تان را ببندید و فیلم‌های او را به یاد بیاورید. چند پلان آیکونیک در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ بگذارید کمی کمک‌تان کنم. صحنه‌ی پایانی «سرآغاز / Inseption»، لحظه‌ی گریستن متیو مک‌کاناهی در «میان‌ستاره‌ای»، سکانس غرق‌شدن سربازان و آتش‌گرفتن دریا در «دانکرک» و … در هر فیلم نولان پلانی هست که بیرون از قصه می‌ایستد. بیرون از قصه ایستادن ممکن نیست مگر با کارگردانی درست و احترام به سینما. آندره مالرو می‌نویسد: «هر فیلمی که ساخته می‌شود باید به دفاع از سینما برخیزد.». فیلم‌های نولان همگی به دفاع از سینما برخواسته‌اند. او شوالیه‌ی سینماست.

نوشته‌ی عرفان شفیع‌پور

در کنار مطالعه‌ی مولفه‌های سینمای کریستوفر نولان ببینید:

هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

 

A guide for the films of Christopher Nolan

1. Gothic Worlds with Manipulated Time
2. Conflicted Men in Suits Often in Aquatic Peril
3. Contrasting Psychological Themes: Order Vs. Chaos, Dreams Vs. Reality, Identity Vs. Self Deception
4. Large Format & IMAX Cinematography with Mind Bending Visuals And Practical Special Effects
5. The Arc Shot
6. And Always a Steady Hand

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

5,058 بازدید کلی, 351 بازدید امروز

ادامه مطلب

ستاره‌ها

برای تولد استنلی کوبریک: همه‌ی آن‌چه باید از «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» بدانید | Stanley Kubrick; The Humanity behind the Technic

استنلی کوبریک ادیسه فضایی

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: به مناسبت نود و دومین سال‌روز تولد استنلی کوبریک همه‌ی آنچه که باید از ساخته‌ی اعجاب‌انگیز او، «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید را در این مطلب بخوانید:

برای تولد استنلی کوبریک | همه‌ی آن‌چه باید از «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید

۱) فیلم‌برداری این اثر در لندن و در دسامبر ۱۹۶۵ شروع شد و هدف این بود که تا کریسمس ۱۹۶۶ به پایان رسیده و اکران شود. رابرت اچ. اوبرایان، رئیس مترو گلدوین مایر، در سپتامبر ۱۹۶۶ به ورایتی گفت که اکران این فیلم به تعویق افتاده و بودجه‌ی ۶ میلیون دلاری آن کافی نیست. او ادامه داد: «استنلی فرد صادقی است و به راحتی اعتراف کرد که انتظار نداشت در بخش جلوه‌های ویژه‌ی تا این حد به دردسر بیافتد. ما می‌توانستیم بگوییم که باک راجرز با ۶ میلیون دلار این فیلم را بسازد اما با یک میلیون دلار بیش‌تر، به آن چه که از پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم رسیدیم. آیا باید به او می‌گفتیم که بودجه‌اش بیش‌تر از ۶ میلیون نمی‌تواند باشد؟ چرا باک راجرز را با ۶ میلیون دلار بیاوریم وقتی می‌توانیم کوبریک را با ۷ میلیون دلار داشته باشیم؟». در نهایت اما بودجه‌ی مصرفی این فیلم به ۹.۵ میلیون دلار رسید.

ببینید: چرا کوبریک به سراغ فیلم پرتقال کوکی رفت؟

۲) آرتور سی.کلارک:‌ «زمان‌هایی بود که استنلی کوبریک همه را بیرون می‌کرد و تنها او و فیلم‌بردار می‌دانستند که چه چیزی فیلم‌برداری می‌شود.». او ادامه می‌دهد: «من و کوبریک رمان و فیلم‌نامه را هم‌زمان نوشتیم. اساس این داستان بسط داستان کوتاهی‌ست که من ۲۰ سال پیش نوشته بودم. ما «تقریباً تمام سال ۱۹۶۴ را به نوشتن و بحث درباره‌ی این پروژه گذراندیم. سال بعد هم با ویرایش فیلم‌نامه، شنیدن نصیحت‌های فنی اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) و حدود ۴۰ شرکت و هم‌چنین سایر کارهای فیزیکی آماده‌سازی فیلم سپری شد.»

۳) بیش از ۲۰۰ سکانس جلوه‌های ویژه در فیلم وجود داشت. کوبریک نمودارهای غول‌آسایی را به دیوار زده بود که همه‌ی عملیات‌های فضایی را دنبال و مشکلات احتمالی را بررسی می‌کرد. او همکاری بسیار نزدیکی با ناسا، به ویژه با بچه‌های برنامه‌ی آپولو و دیک اسلِیتون، داشت.

۴) واکنش منتقدان ترکیبی از تحسین و نفی بود. بسیاری از منتقدان شکایت کرده بودند که سیر روایی داستان هیچ معنی‌ای ندارد و برخی هم زیر بار توضیح کوبریک نرفتند که گفته بود:

«من می‌خواستم بیانیه‌ای غیرشفاهی بسازم که بتواند افراد را در سطح‌های غریزی، احساسی و روانی تحت تاثیر قرار دهد.»

۵) مترو گلدوین مایر محض احتیاط می‌خواست این فیلم که به آرامی داشت در سینماهای ایالات متحده اکران می‌شد ورد زبان‌ها باشد. برای همین این استودیو لیستی از طرفداران این فیلم را که شامل پل نیومن، جوآن وودوارد، وارن بیتی، میک جگر، جان لنون، مایک نیکولز، هنری فوندا و استنلی دونن بود تهیه کرد.

Stanley Kubrick; The Humanity behind the Technic

“2001: A Space Odyssey” began filming in London in December 1965, aiming for a Christmas 1966 release. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Critical reaction was mixed. Many reviewers complained that the plot made no sense, and some balked at Kubrick’s explanation, “I wanted to make a non-verbal statement, one that would affect people on the visceral, emotional and psychological levels.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

4,142 بازدید کلی, 198 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها