با ما همراه باشید
تحلیل گلدن گلوب ۲۰۲۱ تحلیل گلدن گلوب ۲۰۲۱

سینمای جهان

در گلدن گلوب ۲۰۲۱ چه خواهد گذشت؟

تحلیل گلدن گلوب ۲۰۲۱

سال سینمایی ۲۰۲۰ به پایان خود نزدیک شده و طبق سنت هر ساله شروع فصل جوایز با نام گلدن‌گلوب عجین شده اما امسال به لطف محدودیت‌های کرونا شکل و شمایل خاصی به خود گرفته است. خبری از فرش قرمز نیست، حاضران مراسم در هتل بورلی تنها شامل معرفی‌کنندگان هر بخش‌ند و دو مجری این برنامه، ایمی پولر و تینا فی به ترتیب از لس‌آنجلس و نیویورک، مراسم را به شکل مجازی و از دور اجرا می‌کنند. اما جوایز به همان سبک و سیاق سابق اهدا می‌شود و می‌توان پیش‌بینی‌هایی در رابطه با برندگان این مراسم تعیین کرد. پیش‌بینی‌های زیر توسط نیت جونز، نویسنده‌ی وب‌سایت والچر انتخاب شده‌اند.

بهترین فیلم درام

با توجه به فیلم‌هایی که در این رشته نامزد هستند، بهترین فیلم درام شاید جذاب‌ترین بخش این مراسم خواهد بود. هر چند نباید شانس «منک» را از یاد برد، به خصوص با توجه به این که بیش‌ترین میزان نامزدی را دریافت کرده، احتمالن این جایزه به یکی از دو فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» و «دادگاه هفت شیکاگویی» متعلق خواهد بود و با توجه به علاقه‌ی هیأت داوران به آرون سورکین، احتمال برد فیلم او بر «سرزمین کوچ‌نشینان» می‌چربد.


بهترین فیلم موزیکال یا کمدی

با توجه به این که عموم فیلم‌های اسکاری در بخش درام گلدن گلوب رقابت می‌کنند، تنها فیلمی که در این بخش شانس درخشش در اسکار را دارد «بورات۲» است. هرچند که در کنار آن رقیبی دوست‌داشتنی به نام «پالم اسپرینگز» وجود داشته باشد.

بهترین کارگردانی

با توجه به این که «منک» در زمینه‌ی تعداد نامزدی‌ها پیش‌تاز است، بسیاری معتقدند دیوید فینچر جایزه‌ی امسال را از کلوئی ژائو خواهد ربود اما به نظر من و با توجه به حضور فیلم ژائو (سرزمین کوچ‌نشینان) در رشته‌ی بهترین فیلم‌نامه، فکر می‌کنم این کارگردان به موفقیتش ادامه خواهد داد.

بهترین فیلم‌نامه

می‌خواهید بدانید هیأت داوران گلدن گلوب چه‌قدر آرون سورکین را دوست دارند؟ به یاد آورید او در حالی جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه را برای «استیو جابز» گرفت که خود آن فیلم نامزد بهترین فیلم درام سال نبود. برنده شدن سورکین برای «دادگاه هفت شیکاگویی» از همین حالا مثل روز روشن است.

 

کلوئه ژائو با «سرزمین خانه‌به‌دوشان» چه‌گونه تاریخ‌ساز شد؟

 

بهترین بازیگر مرد در بخش درام

در این رشته، برنده‌ی نهایی این جایزه طی سه سال اخیر موفق به کسب جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد سال در مراسم‌های دیگر شده و شاید برخی از رأی‌دهندگان خواستار اهدای اولین گلدن گلوب به آنتونی هاپکینز برای نقشش در فیلم «پدر» باشند، حدس می‌زنم موقعیت چدویک بوزمن فقید از سایر رقبایش بهتر است.

بهترین بازیگر زن در بخش درام

این شاخه به نظر مسابقه‌ای سه‌جانبه میان ویولا دیویس برای فیلم «ریشه سیاه مارینی»، فرنسیس مک‌دورمند برای« سرزمین کوچ‌نشینان» و کری مولیگان برای «زن جوان نویددهنده» است و با توجه به سلیقه‌ی هیأت داوران مبنی بر اهدای جایزه به بازیگری که هیچ‌گاه برنده نشده، مالیگن در مقابل دو برنده‌ی سابق این جایزه شانس بیشتری دارد و این موفقیت احتمالن در مراسم اسکار نیز تکرار خواهد شد.

بهترین بازیگر مرد در بخش موزیکال یا کمدی

این یکی از رشته‌های آسان‌تر مراسم امسال از حیث پیش‌بینی است و ساشا بارون کوهن که برای بازی در فیلم اول بورات جایزه دریافت کرد بود، به احتمال زیاد این موفقیت را در فیلم دوم نیز تکرار خواهد کرد.

بهترین بازیگر زن در بخش موزیکال یا کمدی

با عدم حضور مریل استریپ بابت ایفای نقش در فیلم«جشن رقص پایان سال»، کار پیش‌بینی ما آسان‌تر شد. هیأت داوران ارزش کار ماریا باکالوا (برای بازی در فلم« بورات » را به حدی دانستند که او را در بخش نقش اصلی قرار دادند و حضور این بازیگر بلغاری تازه‌وارد به عنوان یکی از برندگان، از جمله نکات قابل‌پیش‌بینی این مراسم محسوب می‌شود.

بهترین بازیگر مکمل مرد

آیا ساشا بارون کوهن برای بازی در فیلم «دادگاه هفت شیکاگویی» می‌تواند به پنجمین بازیگری تبدیل شود که در یک شب، دو گلدن گلوب دریافت می‌کند؟ احتمال این موضوع کم نیست اما انتخاب جرد لتو برای بازی در فیلم «چیزهای کوچک» به نظر ملغمه‌ی بی‌نقصی از کمپین‌های تبلیغاتی و دیوانه‌بازی‌های مختص گلدن گلوب می‌آید و انتخاب او از هر نظر مطابق با سلیقه‌ی اعضای گلدن گلوب است.

بهترین بازیگر مکمل زن

هر چند گلن کلوز با وجود بردن گلدن گلوب، رقابت اسکاری‌اش (بابت بازی در فیلم همسر) را به اولیویا کلمن باخت، این بار به نظر تکرار موفقیت در هر دو مراسم برای این بازیگر کهنه‌کار، آسان‌تر از گذشته است.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

خبر

کلوئه ژائو هم‌چنان تاریخ‌ساز | با برگزیدگان انجمن کارگردانان آمریکا آشنا شوید

انجمن کارگردانان آمریکا

▪️  هفتاد و سومین مراسم جایزه انجمن کارگردانان آمریکا عصر شنبه برگزار شد و کارگردانان برگزیده‌ به انتخاب اعضای این انجمن در بخش سینما و تلویزیون معرفی شدند.

▪️ کلوئه ژائو برای «سرزمین خانه‌به‌دوشان» جایزه بهترین کارگردانی را در بخش سینما به دست آورد و در بخش تلویزیون، «گامبی وزیر»، «هوملند» و «مهماندار هواپیما» جوایز اصلی را از آن خود کردند.

▪️ جایزه انجمن کارگردان‌ها اغلب پیش‌درآمدی برای جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی تلقی می‌شود. از برندگان سال‌های اخیر جایزه انجمن کارگردان‌ها که در اسکار نیز جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورده‌اند می‌توان به آلفونسو کوارون برای «روما»، گی‌یرمو دل‌تورو برای «شکل آب»، دمین شزل برای «لالا لند» و الخاندرو گونزالس ایناریتو برای «از گوربرگشته» و «بردمن» اشاره کرد. هرچند سال گذشته سم مندس برای «۱۹۱۷» جایزه انجمن کارگردان‌ها را به دست آورد اما اسکار بهترین کارگردانی به بونگ جون هو برای «انگل» رسید.
‌‌
▪️لیست برندگان:

🎥 کارگردانی فیلم سینمایی:
کلوئه ژائو برای «سرزمین خانه‌به‌دوشان»

🎥 کارگردانی اولین فیلم سینمایی
دریوس ماردر برای «صدای متال»

🎥 کارگردانی مستند:
مایکل دوِک و گریگوری کرشا برای «شکارچیان ترافل»

📺 کارگردانی سریال کمدی:
سوزانا فوگل برای «مهماندار هواپیما»، اپیزود «در موارد اضطراری»

📺 کارگردانی سریال درام:
لزلی لینکا گلاتر برای «هوملند»، اپیزود «زندانیان جنگ»

📺 کارگردانی مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی:
اسکات فرانک برای «گامبی وزیر»

نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ اعلام شدند | بهشت غیرآمریکایی‌ها

 

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

داستان زنی که به دفعات خاکستر به آب سپرده | یادداشت‌ گل‌بو فیوضی درباره‌ی فیلم تکه‌های یک زن

فیلم تکه های یک زن
یادداشت‌ گل‌بو فیوضی عضو حلقه منتقدان آرت‌تاکس درباره‌ی فیلم تکه های یک زن
این یک نقد نیست. روایت شخصی زنی فارغ بعد از ۱۷ ماه است. روایت زنی که نه یک‌بار، به دفعات در زندگی خاکستری را به آب داده و با تمام مادرانه‌گی‌اش پای عاطفه‌ای ایستاده که گمان می‌برده نجات‌بخش است.
فیلم تکه‌هایی از یک زن فیلمی زنانه، پر از فراز و فرود و مملو از جزئیات است. زنانه نه از باب عادت مالوف این سال‌ها، فیلمی درباره‌ی احوالاتی که دست‌کم به لحاظ فیزیولوژیک مرد عاجز از تجربه‌ی آن است. من آدم گریستن پای فیلم‌ها نیستم. بهتر است بگویم به راحتی چیزی اشک‌م را درمی‌آورد اما در اولین مواجهه با این فیلم و بعد از گذشت چند دقیقه منقبض و معذب از آن سمت انسانی زندگی، جایی که هر تعداد آدم‌های عزیزی اطراف‌ت باشند، اما تو به عنوان فاعل و منفعل در میان میدان تنهایی، از تماشای آن سمت تنهای زندگی، روی پرده، گریستم. فیلمی که با سکانس آغازین حیرت‌آور و بنابر تجربه‌ی نگارنده بسیار نزدیک به واقعیت، میخ‌کوب‌ت می‌کند. اما همه چیز به زایمان و از دست دادن بچه ختم نمی‌شود. اگرچه این سکانس روایت لحظه به لحظه‌ی همراهی با زنی‌ست که می‌کوشد تا آخرین لحظه سرپا بایستد و می‌خواهد بچه‌اش را در خانه به وقتی که خود بچه مایل است به دنیا بیاورد، سمت دیگری هم دارد. بی تلاش برای فریادهای برابرخواهانه از همان ابتدا زن را چه مادر باشد چه نه، در سمت بی‌صدا و ناظر ماجرا نگه می‌دارد. ونسا کربی با وقار و عاشقانه درد می‌کشد. در لحظات جنون زایمان مدام توجه‌اش به همسرش است و در مصیبت مرگ نوزاد آرام تلاش می‌کند سمت مفید اتفاقات بایستد. تا آن‌جا که می‌خواهد نوزادش را به دانشگاه اهدا کند. مثل هزاران زنی که بسیار از دست داده‌اند اما باز برای زندگی تقلا می‌کنند. زنی که با سینه‌های پر شیر و نوزادی که دیگر نفس نمی‌کشد به زندگی برمی‌گردد. برای من جدا از داستان سرراست و به اندازه‌ی فیلم، روایت لایه‌ی دیگری هم دارد. مردی که در هیجان و پر حرارت با بازی درخشان و تمام قد شبا لباف همه جا هست و حمایت می‌کند اما روی خط مصیبت کم می‌آورد. مرد روزهای خوشی. مردی که در عصبانیت فریاد می‌زند. توان تحمل اندوه را ندارد. برای تسکین دردش سراغ زن دیگری می‌رود و در انتها رها می‌کند. و زنی که عهد نمی‌شکند و می‌ایستد و دست آخر اوست که به خود رئوف و حمایتگرش، به خود مادرش رجعت می‌کند. اوست که حکم زن ماما را در دادگاه تقلیل می‌دهد. و بعد از ایستادن پای خودش می‌تواند بگذرد و خاکستر را به آب بسپارد. پذیرش درد فقدانی که در همه‌ی لحظات تنهایی به دوش کشیده است. فیلم بی کم و کاست فیلم زندگی‌ست. پر از درد و احساس اجحاف و صبح فردایی که باز می‌رسد علی رغم تصور و میل آدمی. بلند می‌شوی تکه‌های فرسنگ‌ها با فاصله‌ت را از روی زمین جمع می‌کنی و می‌خواهی زندگی کنی. چون همین یک بار فرصت زندگی وجود دارد.
از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

رسم مسیر فقدان| یادداشت خسرو نقیبی درباره‌ی فیلم تکه‌هایی از یک زن

تکه ‌های یک زن

درست همانند «زن جوان خوش‌آتیه» دیگر فیلم مهم سال ۲۰۲۰، این یکی هم نمی‌داند با این حجم مصالح درخشان و چیدمانِ در جزئیات مینیاتورگونه‌اش هنگام جمع‌بندی چه کند. آن‌جا درست وقتی قهرمان زن از قصه خارج می‌شود و در «تکه ‌های یک زن» با خروج شخصیت مرد؛ اما شگفت این که برخلاف آن باور سینمایی که می‌گوید یک پایان خوب فیلم بد را نجات می‌دهد و یک پایان بد یک فیلم خوب را زمین می‌زند، با پایان‌بندی کنونی هم، فیلمِ کورنل موندروتسو و کاتا وبر که در عنوان‌بندی اول، هم‌ارزش هم، «تکه ‌های یک زن» را فیلمی از آنِ هر دوی خود می‌دانند (آن‌ها در واقعیت زن و شوهرند) بر باد نمی‌رود؛ بس که آن سه‌چهارم ابتدایی نفس‌گیر است و درباره‌ی انسان؛ و در شناخت و تعریف کامل از زنانه‌گی، زناشویی و فقدان (آخرین‌بار گمان‌م این توصیفات را برای فیلمی از ترنس مالیک به کار برده باشم و عجیب این که دوربین موندروتسو هم جاهایی بسیار شبیه دوربین مالیک است).
فیلم، درست در جهت عکس فیلم بی‌خاصیتی مثل «منچستر بای د سی» که فقدان را با سکون اشتباه می‌گرفت، دو شخصیت زن و مردش را به موازات هم در طول فقدان حرکت می‌‌دهد، ویران می‌کند و از نو می‌سازد و چنان آدم‌هاش باورپذیرند که بخشی از جهان تو می‌شوند؛ انگار یکی در هم‌سایه‌گی‌ات. فیلم‌نامه و فیلم، در چند برش زمانی سراغ آدم‌هاش می‌رود اما در این برش‌ها سعی می‌کند بر جزئیات تکیه کند و وقفه‌ی زمانی نادیده‌ی ما را در رفتارهای تازه به‌دست‌آمده‌ی طرفین تعریف کند. چنین تجربه‌ای از توصیف فقدان و جهان آدم‌ها در کنار آمدن با آن را در این سال‌ها تنها در «ناپدیدشدن النور ریگبی» به‌خاطر می‌آوردم؛ و حتا این‌جا، کمی ژرف‌تر و هولناک‌تر. برای همین است که پایان کنونی فیلم، به اندازه‌ی آن‌چه تا آن‌جا حفر شده، عمیق جلوه نمی‌کند و قدری خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. و طبعن مثل هر فیلم شخصیت‌محور دیگری، چنین دست‌آوردی حاصل نمی‌شده مگر به توان بازیگری ونسا کربی و شایا لباف (که این دومی خیلی فراتر از تصور است).

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها