

سینمای جهان
نامزدهای تمشک طلایی ۲۰۲۱ اعلام شدند | با بدترین فیلمهای سال آشنا شوید
نامزدهای تمشک طلایی ۲۰۲۱ اعلام شد
▪️ نامزدهای این جایزه تمسخرآمیز در روز جمعه، سه روز پیش از اعلام نامزدهای اسکار، اعلام شد و برندگان در روز ۲۴م آپریل یعنی یک روز قبل از مراسم اسکار اعلام میشوند. در میان جوایز قدیمی که در این رخداد اهدا میشود، مجسمه ویژهای اضافه شده که به سال ۲۰۲۰ سلام میدهد و عنوان آن «بدترین سال» نام دارد.
.
▪️ «۳۶۵ روز»، «مدرک قطعی»، «دولیتل»، «جزیره فانتزی» و «موزیک» در چهلویکمین دوره جوایز تمشک طلایی، نامزد جایزه بدترین فیلم سال شدند.
▪️ «۳۶۵ روز»، اولین فیلم خارجی زبانی که در این مراسم حضور دارد، در کنار دولیتل با بازی رابرت دانی جونیور، با نامزدی در ۶ رشته در صدر فیلمها قرار دارند.
🎞 بدترین فیلم
«۳۶۵ روز»
«مدرک قطعی»
«دولیتل»
«جزیره فانتزی»
«موزیک»
🎭 بدترین بازیگر مرد
رابرت دانی جونیور برای «دولیتل»
مایک لیندل برای «مدرک قطعی»
میشل مورون برای «۳۶۵ روز»
آدام سندلر برای «هوبی هالووین»
دیوید اسپید برای «دوشیزه اشتباهی»
🎭 بدترین بازیگر زن
ان هاتاوی برای «آخرین چیزی او میخواست» و «جادوگرها»
کتی هولمز برای «برامز: قسمت دوم پسر» و «راز: جرات رویابافی»
کیت هادسن برای «موزیک»
لورن لاپکوس برای «دوشیزه اشتباهی»
آناماریا سیهکلوکا برای «۳۶۵ روز»
🎭 بدترین بازیگر مکمل مرد
چِوی چِیس برای «آقای داندی بسیار فوقالعاده»
رودی جولیانی برای «بورات ۲»
شایا لباف برای «مامور مالیات»
آرنولد شوارتزنگر برای «ماسک آهنین»
بروس ویلیس برای «رخنه»، «مرگ سخت» و «زندهماندن در شب»
🎭 بدترین بازیگر مکمل زن
گلن کلوز برای «مرثیه هیلبیلی»
لوسی هِیل برای «جزیره فانتزی»
مگی کیو برای «جزیره فانتزی»
کریستین ویگ برای «واندر وومن ۱۹۸۴»
مادی زیگلر برای «موزیک»
🎭 بدترین ترکیب بازیگران
ماریا باکالووا و رودی جولیانی برای «بورات۲»
رابرت دانی جونیو و لهجه غیرمتقاعدکننده ولزیاش برای «دولیتل»
هریسون فورد و آن سگ تمام CGI و غیرقابلباور برای«آوای وحش»
لورن لاپکوس و دیوید اسپید برای «دوشیزه اشتباهی»
آدام سندلر و صدای گوشخراشش برای «هوبی هالووین»
🎬 بدترین کارگردان
چارلز بند برای هر سه فیلم «باربی و کندرا»
باربارا بیالواس و توماش مندس برای «۳۶۵ روز»
استیون گِیگان برای «دولیتل»
ران هاوارد برای «مرثیه هیلبیلی»
سیا برای «موزیک»
✍🏻 بدترین فیلمنامه
«۳۶۵ روز»
هر سه فیلم «باربی و کندرا»
«دولیتل»
«جزیره فانتزی»
«مرثیه هیلبیلی»
🎞 بدترین بازسازی، کپیکاری یا دنباله:
«۳۶۵ روز»
«دولیتل»
«جزیره فانتزی»
«هوبی هالووین»
«واندروومن ۱۹۸۴»
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
شاید دوست داشته باشید
کلوئه ژائو همچنان تاریخساز | با برگزیدگان انجمن کارگردانان آمریکا آشنا شوید
دعوت به سالن شعبده | یادداشت محمدعلی افتخاری دربارهی سریال قورباغه
جدیدترین تریلر مینیسریال لوکی| Loki Miniseries Official Trailer
داستان زنی که به دفعات خاکستر به آب سپرده | یادداشت گلبو فیوضی دربارهی فیلم تکههای یک زن
رسم مسیر فقدان| یادداشت خسرو نقیبی دربارهی فیلم تکههایی از یک زن
دوستان از این هفته دور هم جمع میشوند!|آغاز تصویربرداری گردهمآیی جدید سریال فرندز
خبر
کلوئه ژائو همچنان تاریخساز | با برگزیدگان انجمن کارگردانان آمریکا آشنا شوید

▪️ هفتاد و سومین مراسم جایزه انجمن کارگردانان آمریکا عصر شنبه برگزار شد و کارگردانان برگزیده به انتخاب اعضای این انجمن در بخش سینما و تلویزیون معرفی شدند.
▪️ کلوئه ژائو برای «سرزمین خانهبهدوشان» جایزه بهترین کارگردانی را در بخش سینما به دست آورد و در بخش تلویزیون، «گامبی وزیر»، «هوملند» و «مهماندار هواپیما» جوایز اصلی را از آن خود کردند.
▪️ جایزه انجمن کارگردانها اغلب پیشدرآمدی برای جایزهی اسکار بهترین کارگردانی تلقی میشود. از برندگان سالهای اخیر جایزه انجمن کارگردانها که در اسکار نیز جایزه بهترین کارگردانی را به دست آوردهاند میتوان به آلفونسو کوارون برای «روما»، گییرمو دلتورو برای «شکل آب»، دمین شزل برای «لالا لند» و الخاندرو گونزالس ایناریتو برای «از گوربرگشته» و «بردمن» اشاره کرد. هرچند سال گذشته سم مندس برای «۱۹۱۷» جایزه انجمن کارگردانها را به دست آورد اما اسکار بهترین کارگردانی به بونگ جون هو برای «انگل» رسید.
▪️لیست برندگان:
🎥 کارگردانی فیلم سینمایی:
کلوئه ژائو برای «سرزمین خانهبهدوشان»
🎥 کارگردانی اولین فیلم سینمایی
دریوس ماردر برای «صدای متال»
🎥 کارگردانی مستند:
مایکل دوِک و گریگوری کرشا برای «شکارچیان ترافل»
📺 کارگردانی سریال کمدی:
سوزانا فوگل برای «مهماندار هواپیما»، اپیزود «در موارد اضطراری»
📺 کارگردانی سریال درام:
لزلی لینکا گلاتر برای «هوملند»، اپیزود «زندانیان جنگ»
📺 کارگردانی مینیسریال یا فیلم تلویزیونی:
اسکات فرانک برای «گامبی وزیر»
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
سینمای جهان
داستان زنی که به دفعات خاکستر به آب سپرده | یادداشت گلبو فیوضی دربارهی فیلم تکههای یک زن

فیلم تکههایی از یک زن فیلمی زنانه، پر از فراز و فرود و مملو از جزئیات است. زنانه نه از باب عادت مالوف این سالها، فیلمی دربارهی احوالاتی که دستکم به لحاظ فیزیولوژیک مرد عاجز از تجربهی آن است. من آدم گریستن پای فیلمها نیستم. بهتر است بگویم به راحتی چیزی اشکم را درمیآورد اما در اولین مواجهه با این فیلم و بعد از گذشت چند دقیقه منقبض و معذب از آن سمت انسانی زندگی، جایی که هر تعداد آدمهای عزیزی اطرافت باشند، اما تو به عنوان فاعل و منفعل در میان میدان تنهایی، از تماشای آن سمت تنهای زندگی، روی پرده، گریستم. فیلمی که با سکانس آغازین حیرتآور و بنابر تجربهی نگارنده بسیار نزدیک به واقعیت، میخکوبت میکند. اما همه چیز به زایمان و از دست دادن بچه ختم نمیشود. اگرچه این سکانس روایت لحظه به لحظهی همراهی با زنیست که میکوشد تا آخرین لحظه سرپا بایستد و میخواهد بچهاش را در خانه به وقتی که خود بچه مایل است به دنیا بیاورد، سمت دیگری هم دارد. بی تلاش برای فریادهای برابرخواهانه از همان ابتدا زن را چه مادر باشد چه نه، در سمت بیصدا و ناظر ماجرا نگه میدارد. ونسا کربی با وقار و عاشقانه درد میکشد. در لحظات جنون زایمان مدام توجهاش به همسرش است و در مصیبت مرگ نوزاد آرام تلاش میکند سمت مفید اتفاقات بایستد. تا آنجا که میخواهد نوزادش را به دانشگاه اهدا کند. مثل هزاران زنی که بسیار از دست دادهاند اما باز برای زندگی تقلا میکنند. زنی که با سینههای پر شیر و نوزادی که دیگر نفس نمیکشد به زندگی برمیگردد. برای من جدا از داستان سرراست و به اندازهی فیلم، روایت لایهی دیگری هم دارد. مردی که در هیجان و پر حرارت با بازی درخشان و تمام قد شبا لباف همه جا هست و حمایت میکند اما روی خط مصیبت کم میآورد. مرد روزهای خوشی. مردی که در عصبانیت فریاد میزند. توان تحمل اندوه را ندارد. برای تسکین دردش سراغ زن دیگری میرود و در انتها رها میکند. و زنی که عهد نمیشکند و میایستد و دست آخر اوست که به خود رئوف و حمایتگرش، به خود مادرش رجعت میکند. اوست که حکم زن ماما را در دادگاه تقلیل میدهد. و بعد از ایستادن پای خودش میتواند بگذرد و خاکستر را به آب بسپارد. پذیرش درد فقدانی که در همهی لحظات تنهایی به دوش کشیده است. فیلم بی کم و کاست فیلم زندگیست. پر از درد و احساس اجحاف و صبح فردایی که باز میرسد علی رغم تصور و میل آدمی. بلند میشوی تکههای فرسنگها با فاصلهت را از روی زمین جمع میکنی و میخواهی زندگی کنی. چون همین یک بار فرصت زندگی وجود دارد.
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
سینمای جهان
رسم مسیر فقدان| یادداشت خسرو نقیبی دربارهی فیلم تکههایی از یک زن

درست همانند «زن جوان خوشآتیه» دیگر فیلم مهم سال ۲۰۲۰، این یکی هم نمیداند با این حجم مصالح درخشان و چیدمانِ در جزئیات مینیاتورگونهاش هنگام جمعبندی چه کند. آنجا درست وقتی قهرمان زن از قصه خارج میشود و در «تکه های یک زن» با خروج شخصیت مرد؛ اما شگفت این که برخلاف آن باور سینمایی که میگوید یک پایان خوب فیلم بد را نجات میدهد و یک پایان بد یک فیلم خوب را زمین میزند، با پایانبندی کنونی هم، فیلمِ کورنل موندروتسو و کاتا وبر که در عنوانبندی اول، همارزش هم، «تکه های یک زن» را فیلمی از آنِ هر دوی خود میدانند (آنها در واقعیت زن و شوهرند) بر باد نمیرود؛ بس که آن سهچهارم ابتدایی نفسگیر است و دربارهی انسان؛ و در شناخت و تعریف کامل از زنانهگی، زناشویی و فقدان (آخرینبار گمانم این توصیفات را برای فیلمی از ترنس مالیک به کار برده باشم و عجیب این که دوربین موندروتسو هم جاهایی بسیار شبیه دوربین مالیک است).
فیلم، درست در جهت عکس فیلم بیخاصیتی مثل «منچستر بای د سی» که فقدان را با سکون اشتباه میگرفت، دو شخصیت زن و مردش را به موازات هم در طول فقدان حرکت میدهد، ویران میکند و از نو میسازد و چنان آدمهاش باورپذیرند که بخشی از جهان تو میشوند؛ انگار یکی در همسایهگیات. فیلمنامه و فیلم، در چند برش زمانی سراغ آدمهاش میرود اما در این برشها سعی میکند بر جزئیات تکیه کند و وقفهی زمانی نادیدهی ما را در رفتارهای تازه بهدستآمدهی طرفین تعریف کند. چنین تجربهای از توصیف فقدان و جهان آدمها در کنار آمدن با آن را در این سالها تنها در «ناپدیدشدن النور ریگبی» بهخاطر میآوردم؛ و حتا اینجا، کمی ژرفتر و هولناکتر. برای همین است که پایان کنونی فیلم، به اندازهی آنچه تا آنجا حفر شده، عمیق جلوه نمیکند و قدری خوشبینانه به نظر میرسد. و طبعن مثل هر فیلم شخصیتمحور دیگری، چنین دستآوردی حاصل نمیشده مگر به توان بازیگری ونسا کربی و شایا لباف (که این دومی خیلی فراتر از تصور است).
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
محبوبترینها
- سینمای جهان2 هفته پیش
مارگو رابی: دوست دارم نسخهی کامل جوخهی انتحار اکران شود
- آنونس2 ماه پیش
تریلر سریال میر از ایستتاون |Mare of Easttown
- آنونس4 هفته پیش
اولین تریلر فیلم مسافران با بازی کالین فرل
- آنونس1 ماه پیش
آخرین تریلر انجمن عدالت نسخهی زک اسنایدر | Justice League 2021 Official Trailer
- آنونس6 روز پیش
جدیدترین تریلر مینیسریال لوکی| Loki Miniseries Official Trailer
- خبر1 ماه پیش
نخستین عکس از «خانهی گوچی» | First look:House of Gucci
- آنونس3 هفته پیش
اما استون در نقش کروئلا | جدیدترین تریلر فیلم کروئلا
- تلویزیون1 هفته پیش
دوستان از این هفته دور هم جمع میشوند!|آغاز تصویربرداری گردهمآیی جدید سریال فرندز