با ما همراه باشید

امروز در آرت‌تاکس: قسمت دوم بازی تاج‌ و تخت از نگاه نویسندگان | از نزدیک و شخصی با ستارگان سینما: جولیان مور و لوکاس هجز

هفتم اردی‌بهشت در آرت‌تاکس ببینید: چرا باید «درون لوین دیویس» را دوباره دید؟ | مروری متفاوت بر قسمت دوم بازی تاج و تخت |‌ دو گفت‌وگوی دیدنی با جولیان مور و لوکاس هجز

از نزدیک و شخصی با ستارگان سینما: لوکاس هجز

لوکاس هجز ستاره‌ی جوان این روزهای هالیوود روبه‌روی دوربین مجله W نشسته و درباره‌ی جنبه‌های مختلف زندگی‌اش صحبت کرده است. این ویدیو را ساعت ۱۱ در آرت‌تاکس ببینید.

چرا باید «درون لوین دیویس» را دوباره دید؟

از طرفداران «درون لوین دیویس» باشید یا نه، باید پذیرفت این ساخته‌ی برادران کوئن فیلم مهمی‌ست. در این ویدیو به این پرسش پاسخ خواهیم داد: چرا باید «درون لوین دیویس» را دوباره دید؟. تماشای این نقد از ساعت ۱۵ در آرت‌تاکس ممکن است.

قسمت دوم فصل آخر بازی تاج و تخت از نگاه نویسندگان

به سیاق هر روز ساعت ۱۸ یک ویدیو از سریال دهه، بازی تاج و تخت، خواهیم دید. در این ویدیو نویسندگان سریال، به تحلیل رفتار شخصیت‌های سریال می‌پردازند. چرا سانسا با دنریس کنار نیامد؟ نقطه‌ضعف تریون چیست؟

ستاره‌ها در خانه: جولیان مور

و در ساعت ۲۱، در سری جدیدی از ویدیوها به سراغ ستارگان در خانه‌شان می‌رویم. در قسمت اول این مجموعه جولیان مور درباره‌ی دکوراسیون و روزمرگی‌‌اش حرف می‌زند.

 

از بازی تاج و تخت بیش‌تر ببینید:

تحلیل جزءبه‌جزء قسمت دوم فصل آخر بازی تاج و تخت

چرا جان اسنو شانس اصلی کسب تاج و تخت است؟

قسمت اول فصل آخر بازی تاج و تخت از نگاه نویسندگان

خلاصه‌ی سریال بازی تاج و تخت در سه دقیقه

فیلمبردار سریال بازی تاج و تخت و تجربه‌ی ساخت سکانس‌های ماندگار

جدیدترین تیزر سریال بازی تاج و تخت | وینترفل یخ می‌زند

پایان بازی تاج و تخت چه خواهد شد؟

تریلر جدید فصل آخر بازی تاج و تخت زیر ذره‌بین | لینک تماشا

امیلیا کلارک از «ترین‌»‌های بازی تاج و تخت می‌گوید | لینک تماشا

رامین جوادی از ساخت موسیقی بازی تاج و تخت می‌گوید | روایت داستان با موسیقی | لینک تماشا

ده پیش‌بینی از فصل آخر بازی تاج و تخت |‌ چه کسی بر تخت پادشاهی خواهد نشست؟ | لینک تماشا

عکس‌های تازه منتشرشده از بازی تاج و تخت |‌ لینک تماشا

 

1,045 بازدید کلی, 3 بازدید امروز

سینماآرت

از روانکاوی کاراکتر تا طراحی لباس | How a Costume Designer Creates an Iconic Look

طراحی لباس

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو مقاله نگاهی خواهیم داشت به هنر طراحی لباس در آثار سینمایی تا با پروسه‌ی خلق لباس‌های یک کاراکتر آشنا شویم.

از روانکاوی کاراکتر تا طراحی لباس | چگونه طراحان، لباس‌هایی خاص و نمادین خلق می‌کنند؟

اولین مرحله‌ی طراحی یه لباس عالی، درک فیلم‌نامه‌ست. برای این‌که کاراکترها قابل باور بشن، باید موقع طراحی کمد لباس‌هاشون همه‌ی جنبه‌های شخصیت‌شون رو در نظر بگیری؛ اهل کجان، شرایط مالی‌شون چی‌یه، تا چه حد مطابق مد لباس می‌پوشن… یه طراح لباس خوب می‌دونه چه‌طور مثل یک بازیگر فیلم‌نامه رو تجزیه و تحلیل کنه، چه‌طور ذهن کاراکتر رو بخونه، دنیایی رو که کاراکترش از اونجا اومده درک کنه و کمد لباسش رو با توجه به همین‌ها طراحی کنه.

مقیاس تولید به طور مستقیم با میزان بودجه و نیاز هر فیلم در ارتباطه، اما این‌که صد نفر برای هر پروژه مشغول طراحی‌لباس باشن هم چیز عجیبی نیست. خیاط‌‌های حرفه‌ای، خرازها، آهنگرها و دباغ‌ها همه دور هم جمع می‌شن تا لباس‌هایی رو درست کنن که روی پرده می‌بینین. برای فیلمی مثل بن‌ هور باید هزاران دست لباس تولید می‌شد که تک‌ تک‌شون کلی تحقیق و طراحی نیاز داشتن. حتا دو نفر از کارکنان ورکشاپ وتا بعد از این‌که زره‌های لازم برای فیلم رو ساختن، اثر انگشت‌شون از بین رفت، چون هر دست زره نزدیک سیزده‌هزار حلقه داشت. اما همین تعهد به کار و درست در آوردن جزئیاته که باعث می‌شه این فیلم‌ها معرکه بشن.

نگاهی به طراحی لباس فیلم مرد ایرلندی | ۲۱۵ دست لباس برای سه شخصیت!

How a Costume Designer Creates an Iconic Look?

Costumes help to teach us more about a character, to better establish a setting, and to tell the story; this video essay aims to expand on the role of a costume designer and how they do what they do.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,114 بازدید کلی, 33 بازدید امروز

ادامه مطلب

سینماآرت

چرا فیلم‌نامه‌های آرون سورکین، آهنگین و ریتمیک به گوش می‌رسند؟ | why Sorkin’s writing sounds so rhythmic?

فیلمنامه های آرون سورکین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو مقاله به دنبال پاسخ برای یک پرسش هستیم: چرا فیلمنامه های آرون سورکین آهنگین و ریتمیک به گوش می‌رسند؟

چرا فیلمنامه های آرون سورکین آهنگین و ریتمیک به گوش می‌رسند؟

اولین نکته‌ی قابل توجه موقع مقایسه‌ی صحنه‌ی اول «شبکه اجتماعی» با بقیه فیلم‌ها، اینه که سورکین از دیالوگ‌های طولانی‌تر استفاده می‌کنه. نتیجه‌ی پخش کردن این دیالوگ‌های طولانی طی سکانس، اینه که بالا و پایین‌‌های بیش‌تری در ریتم دیالوگ ایجاد می‌کنه و این خطوط طولانی همراه با کنایه‌های کوتاه سورکین، از تکراری شدن مکالمه جلوگیری می‌کنن.

سورکین در یه زمان مشخص، تعداد دیالوگ‌های خیلی بیش‌تری رو در متن فیلم جا می‌ده و این باعث می‌شه کاراکترها با سرعت بیش‌تری صحبت کنن. این موضوع هم باعث سرگرم‌کننده‌ بودن فیلم می‌شه؛ هم این‌که راحت‌تر می‌شه با سرعت و روند خود فیلم و اتفاقات بازی کرد.

با این‌که تکرار شدن کلمه‌ها در دیالوگ‌ها طبیعی‌یه،  اما سورکین به شکل اغراق‌آمیزی از تکرار کلمات استفاده می‌کنه. می‌شه فهمید که سورکین داره از عمد یه سری از جملات و عبارات رو تکرار می‌کنه تا ریتمی ایجاد کنه که صدای خوبی می‌ده.

یه حقه‌ی دیگه هم هست که سورکین در دیالوگ‌هاش می‌‌گنجونه: نوشتن با وزن. استفاده از وزن روشی طبیعی برای خوشایندتر کردن صداست.

چه‌گونه حس مقاومت در نوشتن را از بین ببریم؟

why Sorkin’s writing sounds so rhythmic?

The dialogue of screenwriter Aaron Sorkin is often described as “rhythmic” or “musical.” But those descriptors are vague, and so to find out exactly why Sorkin’s writing sounds so distinctive, we analyzed some of the literary devices that Sorkin uses in his writing. The opening scene of “The Social Network” is a stellar example of how Sorkin layers his dialogue with rhythms and melodies by using repetition, long lines of dialogue, and iambic meter.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,100 بازدید کلی, 8 بازدید امروز

ادامه مطلب

سینماآرت

از ایده تا اجرا – ۵: مقایسه‌ی استوری‌برد فیلم «خون به پا خواهد شد» با نسخه‌ی نهایی | Sketch to Screen -5: There Will Be Blood

فیلم خون به پا خواهد شد

اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ «از ایده تا اجرا» بخش جدیدی در آرت‌تاکس است که هر هفته سعی می‌کند سراغ یکی از فیلم‌های مهم سینما برود و پروسه‌ی ساخت یک فیلم از استوری‌برد تا خروجی نهایی را مقایسه کند. در هفته‌ی پنجم به سراغ فیلم «خون به پا خواهد شد» به کارگردانی پل توماس اندرسون و بازی تماشایی دنبل دی-لوئیس رفته‌ایم.

در این ویدیو به سراغ سکانس انفجار دکل نفتی که طراحی استوری‌بردهای آن توسط کوین مک‌کارتی انجام شده‌‌ است، می‌رویم. این سکانس نقطه‌ی عطف فیلم محسوب می‌شود، چراکه پل توماس اندرسون با ظرافت‌ هرچه تمام‌تر اطلاعات و نشانه‌هایی را در اختیار بیننده قرار می‌دهد که تداعی‌کننده‌ی حوادث پسین خواهد بود.

«خون به پا خواهد شد» پنجمین ساخته‌ی بلند پل توماس اندرسون و یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار او از سوی منتقدین و سینمادوستان است. دی-لوئیس در اولین هم‌کاری‌اش با اندرسون توانست اکثر جوایز بازیگر مرد سال را از آن خود کند و رابرت السویت، فیلم‌بردار و یار همیشگی این کارگردان، در رقابتی نزدیک با راجر دیکینز (فیلم «جایی برای پیرمردها نیست») موفق به تصاحب مجسمه‌ی زرین اسکار شد.

سازندگان کلیپ: فرگل سیف‌اللهی، آریا حاجی‌خانی

 

در کنار تماشای استوری‌برد فیلم «خون به پا خواهد شد» ببینید:

خون به پا خواهد شد: مانند قطار؛ آرام ولی مهارنشدنی

Sketch to Screen -5: There Will Be Blood

“Sketch to Screen” is an Arttalks.ir series in which we make comparisons between the storyboard of the movie and the final movie shot. A storyboard is used as a tool to pre-visualize a motion picture or animation and consists of sketches or illustrations displayed in sequence. Storyboards convey how the story flows and how the shots would work together and play a crucial role in the pre-production process.

This week we go through the shots for an oil well explosion and rescue which are detailed in storyboards by Kevin MacCarthy for Paul Thomas Anderson’s There Will Be Blood.

Creators: Fargol Seifolahi – Aria Hajikhani

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

4,549 بازدید کلی, 7 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها