با ما همراه باشید

💢 سرخط‌های بخش اول گفت‌وگوی پر تیتر خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس با امیر قادری سردبیر کافه‌سینما درباره‌ی پول‌های کثیف و مبهم در سینما، سینمای دولتی و خصوصی و وظیفه‌ی منتقد در قبال آن:

خسرو نقیبی:
– بحث پول کثیف وقتی مطرح است که ۲۰۰ میلیارد خرج یک فیلم بد شود.
– من ترجیح می‌دهم با این پول‌ها شهرزاد به حافظه‌ی بصری این مملکت اضافه شود تا این‌که به کلی ساخته نشود یا پولش برود جای دیگری خرج شود.
– جلسات مطبوعاتی جشنواره را یک منتقد تکلیف‌روشن که خودش آغازگر جریان پول‌گرفتن از دفاتر فیلم‌سازی برای حمایت سایتش از فیلم‌ها بود و یک جماعت همراه، با این سوال پول کثیف، به گند کشیده‌اند. سینما کجاست این وسط؟ کیفیت فیلم مهم‌تر است یا منبع مالی آن؟
– سال قبل، به اوج برای ساختن فیلم‌های پرخرج‌‌ حمله شد. خروجی‌اش؟ یک فیلم حقیر و تاریخ‌مصرف‌گذشته به اسم «۲۳ نفر».
– اکران فیلم خارجی آغاز شود قطعن فیلم مبتذل ایرانی نمی‌فروشد چون فیلم سرگرم‌کننده واقعی روی پرده در دسترس خواهد بود. سینمای جریان اصلی ایران صدمه‌‌ای نخواهد دید.

امیر قادری:
– بحث سینمای نفتی و پول‌های این سینما را که از چند سال پیش شروع کردیم؛ بحثی روش‌شناختی است.
– من اعتقاد دارم تا وقتی در سینمای ایران مجوز یک گروه حاکم است و امکان پخش فیلم خارجی وجود ندارد، ما وارد تعریفی که گفتم نمی‌شویم.
– اگر روش فرصت برابر برای عموم مردم در این رقابت آزاد با حضور فیلم خارجی انجام بشود، فیلم‌های به‌تری تولید خواهد شد.
– بدبینانه می‌گویم هر کسی نمی‌تواند سرمایه بگذارد و مجوز تهیه‌کنندگی بگیرد.
– برخی از سرمایه‌گذارانی که اسم‌شان گفته شد خودشان سرمایه‌گذار نیستند بلکه ویترین یک سری نهاد و سازمان‌ند.

 

بیش‌تر ببینید:

میزگردی درباره‌ی بهترین‌های جشنواره: هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم | لینک تماشا

میزگردی برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جشنواره: انگار در لندن زندگی می‌کنیم نه تهران ! | لینک تماشا

 

راهنمای فیلم

نقد فیلم سرخ‌پوست | همه چیز برای سینما

نقد فیلم سرخپوست

نقد فیلم سرخپوست از نگاه محمدرضا مقدسیان

محمدرضا مقدسیان با حضور در استودیو آرت‌تاکس به نقد فیلم سرخ پوست ساخته نیما جاویدی پرداخت.

 

از محمدرضا مقدسیان بیش‌تر ببینید:

نقد فیلم آشفته‌گی | لینک تماشا

نقد فیلم بیست و سه نفر | لینک تماشا

 

از سرخ‌پوست بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم سرخ پوست | لینک تماشا

نشست خبری فیلم سرخ پوست در کاخ رسانه | لینک تماشا

فوتوکال فیلم سرخ پوست | لینک تماشا

 

دیگر ویدیوهای ما از سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر را در صفحه‌ی اختصاصی این رویداد در آرت‌تاکس ببینید

ادامه مطلب

انتخاب سردبیر

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد | فیلمی که در جزئیات شکل می‌گیرد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد از نگاه گل‌بو فیوضی

 

از شبی که ماه کامل شد بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی خسرو نقیبی با نرگس آبیار، هوتن شکیبا و پدرام شریفی در استودیو مولن‌روژ | لینک تماشا

گفت‌وگو با فیلم‌بردار و تدوین‌گر «شبی که ماه کامل شد» | لینک تماشا

معرفی فیلم | لینک تماشا

نشست خبری فیلم در کاخ رسانه‌ | لینک تماشا

فوتوکال فیلم | لینک تماشا

 

 

دیگر ویدیوهای ما از سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر را در صفحه‌ی اختصاصی این رویداد در آرت‌تاکس ببینید

ادامه مطلب

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

شب‌های نقد -۵ | بررسی آثار مهم جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر از نگاه خسرو نقیبی و امیر قادری

بررسی آثار مهم جشنواره سی‌ و هفتم فیلم فجر

شب‌های نقد -۵ | بررسی آثار مهم جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر از نگاه خسرو نقیبی و امیر قادری

 

سرخط‌های بخش دوم گفت‌وگوی پر تیتر خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس با امیر قادری سردبیر کافه‌سینما درباره‌ی کالبدشکافی آثار مهم جشنواره

 

خسرو نقیبی:

-پروداکشن تختی برای سینمای ایران یک پیش‌رفت چندپله‌ای‌ست.

-۹۰ دقیقه‌ی اول فیلم «متری شش و نیم» بهترین فیلم جشنواره است اما در پایان فیلم افت می‌کند.

-اگر در «ابد و یک‌روز» سانسور به کمک روستایی آمده باشد؛ در «متری شش‌ونیم» به ضررش شده است.

 

امیر قادری:

-فیلم‌سازان ایدئولوژیک نمی‌توانند فیلم‌های قهرمان‌پرور بسازند.

-سعید روستایی یک استعداد است و بعد از مدت‌ها سینمای ایران صاحب یک کارگردان شده که می‌تواند صحنه‌های جان‌دار بسازد. نگرانم منتقدان روستایی را دوره کنند و بگویند فیلم مینیمال‌ بساز!

-روزی رامبد جوان در اعلام هزینه‌های خندوانه گفت:‌ «به کسی مربوط نیست» اما او امروز هزینه‌ی ساخت طلا را اعلام می‌کند. همین یک گام روبه‌جلو در شفافیت مالی‌ست.

-سانسور به فیلم اول روستایی کمک کرد.

-سیاوش اسعدی تنها کارگردان جشنواره است که لنز و قاب براش مهم است.

 

 

بیش‌تر ببینید:

بخش اول گفت‌وگوی سردبیران آرت‌تاکس و کافه سینما را ببینید‌ | لینک تماشا

میزگردی درباره‌ی بهترین‌های جشنواره: هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم | لینک تماشا

میزگردی برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جشنواره: انگار در لندن زندگی می‌کنیم نه تهران ! | لینک تماشا

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها