با ما همراه باشید

💢 سرخط‌های بخش اول گفت‌وگوی پر تیتر خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس با امیر قادری سردبیر کافه‌سینما درباره‌ی پول‌های کثیف و مبهم در سینما، سینمای دولتی و خصوصی و وظیفه‌ی منتقد در قبال آن:

خسرو نقیبی:
– بحث پول کثیف وقتی مطرح است که ۲۰۰ میلیارد خرج یک فیلم بد شود.
– من ترجیح می‌دهم با این پول‌ها شهرزاد به حافظه‌ی بصری این مملکت اضافه شود تا این‌که به کلی ساخته نشود یا پولش برود جای دیگری خرج شود.
– جلسات مطبوعاتی جشنواره را یک منتقد تکلیف‌روشن که خودش آغازگر جریان پول‌گرفتن از دفاتر فیلم‌سازی برای حمایت سایتش از فیلم‌ها بود و یک جماعت همراه، با این سوال پول کثیف، به گند کشیده‌اند. سینما کجاست این وسط؟ کیفیت فیلم مهم‌تر است یا منبع مالی آن؟
– سال قبل، به اوج برای ساختن فیلم‌های پرخرج‌‌ حمله شد. خروجی‌اش؟ یک فیلم حقیر و تاریخ‌مصرف‌گذشته به اسم «۲۳ نفر».
– اکران فیلم خارجی آغاز شود قطعن فیلم مبتذل ایرانی نمی‌فروشد چون فیلم سرگرم‌کننده واقعی روی پرده در دسترس خواهد بود. سینمای جریان اصلی ایران صدمه‌‌ای نخواهد دید.

امیر قادری:
– بحث سینمای نفتی و پول‌های این سینما را که از چند سال پیش شروع کردیم؛ بحثی روش‌شناختی است.
– من اعتقاد دارم تا وقتی در سینمای ایران مجوز یک گروه حاکم است و امکان پخش فیلم خارجی وجود ندارد، ما وارد تعریفی که گفتم نمی‌شویم.
– اگر روش فرصت برابر برای عموم مردم در این رقابت آزاد با حضور فیلم خارجی انجام بشود، فیلم‌های به‌تری تولید خواهد شد.
– بدبینانه می‌گویم هر کسی نمی‌تواند سرمایه بگذارد و مجوز تهیه‌کنندگی بگیرد.
– برخی از سرمایه‌گذارانی که اسم‌شان گفته شد خودشان سرمایه‌گذار نیستند بلکه ویترین یک سری نهاد و سازمان‌ند.

 

بیش‌تر ببینید:

میزگردی درباره‌ی بهترین‌های جشنواره: هنوز از دوگانه‌ی خیر و شر عبور نکرده‌ایم | لینک تماشا

میزگردی برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جشنواره: انگار در لندن زندگی می‌کنیم نه تهران ! | لینک تماشا

 

راهنمای فیلم

نقد فیلم متری شش و نیم | یک افسوس بزرگ به‌جای یک فیلم بزرگ

نقد فیلم متری شش و نیم

نقد فیلم متری شش و نیم از نگاه خسرو نقیبی

سردبیر آرت تاکس درباره‌ی تازه‌ترین اثر سعید روستایی معتقد است #متری_شش_و_نیم با نیمه‌ی اول درخشانش یک کارگردان توانا را برای ساخت تریلر یا اکشن به سینمای ایران معرفی کرده است. نیمه‌ی اولی که تا سال‌‌ها می‌تواند محل ارجاع سینمای ایران برای ترسیم یک کاراکتر متفاوت از پلیس و اجرای آن یا نحوه‌ی ساخت یک فیلم پلیسی خیابانی باشد اما آن‌چه در نیمه‌ی دوم رخ می‌دهد سبب می‌شود با یک فیلم کامل سروکار نداشته باشیم. نقیبی می‌گوید «متری شش‌ونیم» ببش‌تر یک افسوس بزرگ است تا فیلمی بزرگ.

 

از خسرو نقیبی بیش‌تر ببینید:

نقد فیلم طلا | لینک تماشا

شب‌های نقد با حضور خسرو نقیبی و امیر قادری سردبیر کافه سینما | لینک تماشا

پیشنهاد و ضد پیشنهاد جشنواره با حضور خسرو نقیبی، یحیی نطنزی و سوفیا نصر الهی | لینک تماشا

 

از متری شش و نیم بیش‌تر ببینید:

نشست خبری فیلم متری شش و نیم | لینک تماشا

فوتوکال فیلم متری شش و نیم | لینک تماشا

معرفی فیلم متری شش و نیم | لینک تماشا

 

دیگر ویدیوهای ما از سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر را در صفحه‌ی اختصاصی این رویداد در آرت‌تاکس ببینید

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

نقد فیلم غلامرضا تختی | درباره‌ی خیانت و حسادت

نقد فیلم غلامرضا تختی

نقد فیلم غلامرضا تختی از نگاه علی علایی

در بخشی از این نقد می‌بینید که علی علایی درباره‌ی نقش و تاثیر تحقیقات در فیلم‌های بیوگرافیک می‌گوید و از سویی دیگر از توانایی بهرام توکلی به عنوان فیلم‌ساز در دراماتیزه‌کردن روایتی بسیار شنیده شده سخن می‌آید و این مدل فیلم‌ را با روز شغال اثر زینه‌مان مقایسه می‌کند. این نقد بخش‌های جذاب دیگری هم دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست.

 

از تختی بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم تختی | لینک تماشا

نشست خبری فیلم تختی | لینک تماشا

صندلی قرمز با علی‌رضا گودرزی درباره ساخت «تختی» | لینک تماشا

 

معرفی فیلم «غلامرضا تختی» را به همراه تیزر منتشرشده از فیلم این‌جا تماشا کنید.

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد | فیلمی که در جزئیات شکل می‌گیرد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد از نگاه گل‌بو فیوضی

 

از شبی که ماه کامل شد بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی خسرو نقیبی با نرگس آبیار، هوتن شکیبا و پدرام شریفی در استودیو مولن‌روژ | لینک تماشا

گفت‌وگو با فیلم‌بردار و تدوین‌گر «شبی که ماه کامل شد» | لینک تماشا

معرفی فیلم | لینک تماشا

نشست خبری فیلم در کاخ رسانه‌ | لینک تماشا

فوتوکال فیلم | لینک تماشا

 

 

دیگر ویدیوهای ما از سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر را در صفحه‌ی اختصاصی این رویداد در آرت‌تاکس ببینید

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها