با ما همراه باشید

هر وقت خواستید بدانید یک فیلم به چه شکل مونتاژ شده، می‌توانید یک خودکار و کاغذ برمی‌دارید و تعداد نما‌ها را بشمارید. هر چند ممکن است از دید تکنیکی کار جذابی نباشد و حتا حوصله‌سربر به نظر بیاید. اما شمارش تعداد برش‌ها شما را مجبور می‌کند از نگاه دیگری به فیلم نگاه کنید و به اندازه‌ی کافی از بخش خیالی فاصله بگیرید تا ساختار کلی فیلم مقابل چشم‌تان ظاهر شود. برای مثال نگاهی کنیم به فیلم خون به پا خواهد شد ساخته‌ی پاول توماس اندرسون:

پیش‌گیری از کش‌دار شدن صحنه‌ها با در هم تنیدن نماها

در نمای سوم، متوجه یک تکنیک دوربین می‌شویم که به شکل مکرر در فیلم تکرار می‌شود: تأکید بسیار روی قرار دادن چندین فریم در یک پلان. اندرسون و فیلم‌بردارش رابرت الس مشخصن علاقه به ساخت فیلمی با برداشت‌های بلند داشتند. برای همین جریان صحنه را با در هم تنیدن چندین نما به یک پلان کلی به حرکت درمی‌آورند. بدین ترتیب صحنه‌ها کش‌دار و خسته‌کننده نمی‌شوند.

چنین تصمیمی برای فیلمی که زمان دو ساعت و نیمه دارد، بسیار مؤثر است. در واقع در پایان چهارده دقیقه و نیم مقدمه‌ی بدون دیالوگ از مدت زمان پلان‌ها و تعداد کم‌شان شوکه‌آور است. تعداد دقیق پلان‌ها ۷۳ است. اگر آن چهارده دقیقه و نصف را تقسیم بر ۷۳ کنیم، هر نما تقریبن دوازده ثانیه طول می‌کشد. این زمان متوسط نماها نسبت به استانداردهای معمول سینمای کنونی بسیار بلندتر است و اندرسون این روند را در باقی فیلم نیز ادامه دهد.

نماهای کم‌تر، ارزش بصری بیش‌تر

برای مثال، یکی از اتفاقاتی که برای شما موقع دیدن خون به پا خواهد شد رخ می‌دهد، توجه به این است که با کم‌تر شدن تعداد نماها، ارزش بصری هر کدام بیش‌تر می‌شود. تأثیرگذاری یک برش وقتی شگفت‌انگیزتر می‌شود که بی‌وقفه و پشت سر هم استفاده نشده باشد. منظور این نیست که فیلم‌های با برش زیاد بهتر یا بدترند. ولی فیلمی مانند خون به پا خواهد شد قدرت زیادی به یک ابزار عام سینمایی می‌دهد.

همان‌طور که تیکنور می‌گوید، برش‌های کم‌، تعداد تضاد هر کدام را بیش‌تر می‌کند. اندرسون و تیکنور در دنیل پلین‌ویو هم این تضاد را برای معنی ایجاد می‌کنند. بسیاری از مواقع کاملن عینی‌ست. برای مثال برش میان نماهای تاریک و روشن و لحظات ساکت و پر سروصدا.

برداشت‌های طولانی‌تر، برش‌های مؤثرتر

گاهی تضاد موجود، شخصی است. برای مثال می‌خواهید نشان دهید دو شخصیت، دو روی یک سکه هستند؛ دشمنان تشنه به خونی که ریشه‌ی مشابهی دارند. تنها به دو پلان نیاز دارید. اولی، به سمت یکی از شخصیت‌ها را که دارد چیزی زیر لب زمزمه می‌کند و غرق نور است، دنبال کرده و دیگری دور شدن از شخصیت دیگری است که غرولند می‌کند و در سایه پنهان شده.

بعد از مدتی متوجه یک اثر دومینویی نهفته در این‌ها می‌شویم. برداشت‌های طولانی‌تر، برش‌ها را مؤثرتر می‌کنند و بدین ترتیب قاب‌بندی اهمیت بیش‌تری نسبت به قبل دارد. اگر میخواهید قاب‌تان بامعنی باشد، برش‌های‌تان هم باید مفهوم داشته باشند. چون برش جایی است که بیننده معطوف به قاب‌بندی می‌شود و آن را با حافظه‌ای تازه می‌بینند.

هدایت تمرکز بینندگان به سمت بازیگران

تصویری جدید که در ادامه‌ی قبلی آمده، بعضی اوقات واقعن یک خاطره است. پس اگر می‌خواهید برش‌های‌تان بامعنی باشد باید از آن‌ها با دقت و به ندرت استفاده کنید. هر پلان باعث می‌شود انتظار بکشیم چون این برش‌ها در ذهن بیننده ثبت می‌شود و منتظریم پلان بعدی را ببینیم.

اندرسون می‌داند انتظار کشیدن موجب تمرکز می‌شود و می‌تواند این تمرکز را سمت نقش‌آفرینی بازیگرانش هدایت کند. وقتی بازیگر مستعدی مانند دنیل دی لوییس در اختیار دارید هر برداشت بیش‌تر یعنی تأکید روی هر کلمه و حتا سکوتش. حین دیدن فیلم دقت کردم یک سری صحنه‌ها مانند صحنه‌ی شام جایی هستند که با توجه به نیاز دوربین برای نشان دادن نماهای متقابل بیش‌ترین میزان تدوین روی فیلم صورت گرفته.

استفاده از کلوزآپ برای دیالوگ‌های مهم

برای مثال سکانس شام ۱۶ پلان دارد و سه دقیقه و نیم طول می‌کشد. تیکنور تا جای ممکن در نمای مستر می‌ماند تا لحظه‌ای که ایلای جمله‌ی کلیدی را به زبان می‌آورد. با برش بعد اندکی به میز نزدیک می‌شویم. دنیل هم‌چنان فکر می‌کند طرف حسابش هنوز پدر خانواده است. وقتی مشخص می‌شود ایلای معامله‌گر اصلی است باقی سکانس می‌شود از کلوزآپ روی دو بازیگر در حالی که بگو مگو می‌کنند.

هر چند مطمئن نیستم، ولی به نظر تیکنور سکوت‌های طولانی را قرار داده تا شدت بحث را به نمایش بکشد. این کار جواب می‌دهد، به هر دو سخنگو فضای کافی برای استراحت می‌دهد و بدون این که احساس طولانی‌تر شدن داشته باشیم، میزان احساسات را به شکل قابل توجهی بیش‌تر می‌کند. در فیلم بارها از کلوزآپ استفاده می‌شود هم برای لحظات ساکت، هم در کنار دیالوگ‌های مهم.

پاول توماس اندرسون: استاد در انتخاب بازیگر

اندرسون مانند برادران کوئن در انتخاب بازیگر براساس چهره استاد است و می‌خواهد در کنار شنیدن حرف‌های‌شان، چهره‌شان را نیز ببینیم‌. البته می‌خواهد بیش‌تر از همه، دنیل پلین‌ویو را ببینیم که زندگی‌اش در مجوعه‌ای کلوزآپ تلخ‌تر می‌شود. با وجود این که در تنهایی‌ که دلش پرمی‌کشد، موفقیت کسب می‌کند.

در خون به پا خواهد شد، ۶۷۸ پلان داریم. با توجه به مدت زمان دو ساعت و نیمه یعنی هر پلان متوسط ۱۳/۳ ثانیه طول می‌کشد؛ طولانی‌تر از بخش آغازین. فیلم از این نظر ثبات دارد هر ساعت یا نیم ساعت از فیلم را در نظر بگیریم، دوازده تا چهارده ثانیه به طور میانگین طول می‌کشد.

خون به پا خواهد شد: مانند قطار؛ آرام ولی مهارنشدنی

شاید همین، سرعت آرام ولی مهارنشدنی فیلم را تشکیل می‌دهد مثل دیدن قطاری که پیش می‌رود، راه‌های زیادی برای ساختارشناسی یک فیلم هست. میزان اطلاعاتی که می‌توانیم از یک پلان دریافت کنیم، شگفت‌انگیز است. برای بسیاری از ما، میزان لذت از فیلم به درک ساختارش بستگی دارد. مانند یک مهندس آن را تکه تکه می‌کنیم، می‌چرخانیم، خم می‌کنیم و بعد به شکل اول بازمی‌گردانیم یا حداقل تلاش می‌کنیم این کار را انجام دهیم. یک فیلم عالی تمام رازهایش را افشا نمی‌کند اما بعضی‌های‌شان را می‌توان کشف کرد.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

سوال از شما، پاسخ از سورکین | آموزش فیلم‌نامه‌نویسی با آرون سورکین

فیلمنامه آرون سورکین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو سوالات مطرح‌شده در رابطه با فیلمنامه نویسی و داستان‌گویی توسط آرون سورکین پاسخ داده می‌شود.

سوال از شما، پاسخ از سورکین
آموزش فیلم‌نامه نویسی با آرون سورکین

کلید نوشتن فیلم‌نامه‌نویسی در تمرکز روی چی‌یه؟ پیرنگ، شخصیت، دنیای داستان یا غیره؟

کلید اینه :در خلق درام نیت و مانع مهم‌ترین ابزارها هستن. یکی یه چیزی می‌خواد و چیز دیگه‌ای مانع‌شونه. یک مسأله‌ی دشوار در راهشه. تاکتیک‌هایی که شخصیت اصلی استفاده می‌کنه تا اون مانع رو رد کنه باعث خلق شخصیت‌تون می‌شه. چون قرار نیست به ما بگین این شخصیت کی‌یه، قراره نشون بدین این شخصیت چی می‌خواد. در این راه، پیروزی یا شکست‌شون مهم نیست.

ببینید: چه‌گونه حس مقاومت در نوشتن را از بین ببریم؟

اگر شخصیتی اقلیتی قراره بنویسیم که با هویت شما یکی نیست می‌تونیم این شخصیت رو از طریق خوش‌حالی‌هاش به جای درد فرضی‌شون تصور کنیم؟

بله می‌تونی. همون خونی که در بدن شماست، در بدن اون هم جریان داره. به عنوان انسان، همه‌مون این قدرت رو داریم که با هم هم‌دردی کنیم تا زندگی هم رو درک کنیم. به این شکل هر شخصیتی رو که می‌خوایم در یک موقعیت دراماتیک قرار بدیم. مهم‌ترین چیز در داستان شما قرار نیست گرایش جنسیتی یک شخصیت باشه یا رنگ پوست یا دین. مهم‌ترین چیز در داستان شما قراره نیت و مانع باشه. این شخصیت چی می‌خواد و چه چیزی سر راهشه. حدس می‌زنم اگر می‌خوای همچین داستانی رو بگی، برات مهمه که بدونی شخصیت چی می‌خواد و چه چیزی سر راهش جلوشو می‌گیره.

بهترین نکات برای نوشتن یک شخصیت منفی چی‌یه؟

سؤال خیلی خوبی‌یه. بهترین راهنمایی‌م اینه که نباید به‌شون به عنوان یه شخصیت منفی فکر کنی. تو نویسنده هستی و نمی‌تونی شخصیت رو قضاوت کنی. باید بتونی باهاش هم‌دردی کنی. چیزی رو در مورد اون شخصیت پیدا کنی که مثل خودت هم هست. بعد باید اون شخصیت رو طوری بنویسی که انگار دارن با خدا جر و بحث می‌کنن چرا باید برن بهشت.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

ویژگی‌های شاخص آل پاچینو در بازیگری چیست؟ | What Makes Al Pacino An Amazing Actor

آل پاچینو

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو-مقاله نگاهی خواهیم انداخت به ویژگی‌های بازیگری آل پاچینو تا متوجه شویم چه چیزی او را به این اندازه شاخص کرده است.

ویژگی‌های شاخص آل پاچینو در بازیگری چیست؟

به طور معمول، اولین نشانه‌‌ی یک بازیگر توانا اینه که باعث می‌شن کارشون راحت به نظر بیاد. آل پاچینو در قالب هر نقشی کامل جا می‌افته. بازی اون همیشه خالصانه و به دور از اجباره. کاریزمای طبیعی اون باعث می‌شه تقریبن هیچ نقش اشتباهی براش وجود نداشته باشه و این به خاطر اینه که آل پاچینو فقط وانمود به بازی کردن نقش‌ کاراکترهاش نمی‌کنه، بلکه در تک تک اونا خودش رو پیدا می‌کنه.

شهرت پاچینو در دهه‌ی هفتاد سینما آغاز شد که بهش می‌گفتن هالیوود نوین و این دوره‌ای از فیلم‌سازی بود که «نقش مثبت» که پیش از این در فیلم‌های قدیمی‌تر جان وین پیدا می‌شد، از نظر محبوبیت در حال کم‌رنگ شدن بود. با تغییر طبیعت جهان حین و پس از جنگ ویتنام، بیننده‌ها، به خصوص در آمریکا، شروع به هم‌ذات‌پنداری با کاراکترهایی کرده بودن که به طور مطلق در جرگه‌ی خیر یا شر جا نمی‌گرفتن. از این رو، کاراکترهای کلاسیک پاچینو در دسته‌ای قرار می‌گرفتن که به کلیشه‌ و کاراکتر تکیه نمی‌کردن، بلکه روی هم‌دردی و درک افرادی با ابهامات اخلاقی که مورد سوءتفاهم قرار گرفته بودن تمرکز داشتن.

فارغ از این‌که مهارت ذاتی تا چه حد در نظر بیننده‌های دنیای بیرون مهم جلوه کن، بیش‌تر کار پشت صحنه انجام می‌گیره که اغلب حاصل سال‌ها و حتا دهه‌ها تلاشه. پاچینو کارش رو روی صحنه شروع کرد و به شدت تحت تأثیر نقش‌های تراژیک ویلیام شکسپیر بود. دور از ذهن نیست که پاچینو در شرایطی جذب مشهورترین کاراکترهاش و بازی نقش‌شون شد که درک عمیقی از شکسپیر و ملودرام‌های کلاسیک دیگر تئاتر داشت.

پاچینو تقریبن در تمام کارهاش پویایی و غیرقابل پیش‌بینی بودن ‌خارق‌العاده‌ای از خودش به نمایش می‌ذاره؛ به این معنی که می‌تونه نقش کاراکترهای آروم و فرهیخته‌ای رو بازی کنه که طی یک لحظه ناگهان از خشم فوران می‌کنن.

 

What Makes Al Pacino An Amazing Actor?

Academy Award winning actor Al Pacino has spent the past 5 decades wowing audiences with his incredible skills and technique. Using scenes from Scarface, The Godfather, The Irishman, Once Upon a Time in Hollywood, Stand Up Guys, and many more, Netflix Film Club has identified Pacino’s standout acting traits.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها