با ما همراه باشید

داستان‌ اسباب بازی یکی از کارهای به‌یادماندنی پیکسار است که ما را به این کاراکترهای دوست‌داشتنی معرفی کرده است: جسی، هَم، باز، بو، رکس، کله سیب‌زمینی. در فیلم اول، همه‌ی اسباب‌بازی‌ها به خوبی جایگاه خودشان را در اتاق اندی درک می‌کردند. وودی، اسباب‌بازی موردعلاقه‌ی اندی بود، اما تا زمانی که برای او تولدش، باز لایتیر را هدیه گرفت.

باز و وودی از زبان تام هنکس

تام هنکس: اومدن باز مطابق میل وودی نبود. باز نمی‌فهمید شرایط چه‌طوره، نباید به اسباب‌بازی‌های اندی نزدیک می‌شد. واسه همین مسئولیت سنگینی روی دوشش بود.

حین ماجراجویی‌هایی که باز و وودی برای فرار از خانه‌ی سید تجربه می‌کنند، بین‌شان رابطه‌ی دوستی شکل می‌گیرد. آن‌ها موفق می‌شوند کمی قبل از این‌که اندی و خانواده‌ا‌ش به خانه‌ی جدید‌شان نقل مکان کنند، پیش اندی برگردند. فیلم آن‌جایی به پایان می‌رسد که یک توله سگ که هدیه‌ی کریسمس است، محبوب قلب اندی می‌شود.

در کنار بررسی انیمیشن داستان اسباب بازی ببینید:

تریلر قسمت دوم انیمیشن «منجمد/Frozen» | منجمد گیشه را آتش می‌زند

عمیق شدن رابطه‌ی وودی و باز در داستان اسباب‌بازی ۲

داستان اسباب بازی ۲، چهار سال بعد اتفاق می‌افتد. شخصیت شرور این قسمت، ال هست که صاحب مزرعه‌ی اسباب‌بازی‌هاست. او کلکسیون اسباب‌بازی دارد و در یک فروش خانگی، وودی را قاپ می‌زند.

مارک نیلسن: «ارتباط خاص بین وودی و باز، درون‌مایه‌ی اصلی فیلم‌های داستان اسباب بازی است. رابطه‌شون طی سال‌ها و در فیلم‌ها عمیق می‌شه تا جایی که بتونن به هم اعتماد کنن، هم‌دیگه رو درک کنن و از هم‌ حمایت کنن.»

در همین زمان، وودی می‌فهمد که واقعن چه کسی است. او با جسی آشنا می‌شود که یک دختر گاوچران آوازخوان است. هم‌چنین با بولزایِ اسب و پیت بوگندوی معدن‌چی ملاقات می‌کند که همه‌شان کاراکترهای یک برنامه‌ی دهه پنجاهی به اسم راندآپ هستند. همه‌ی اسباب‌بازی‌ها به موقع، قبل از این‌که اندی بیاید به اتاق برمی‌گردند.

اندی فکر می‌کند جسی و بولزای اسباب‌بازی‌های جدیدی هستند که مادرش برای او گرفته است. این‌جا نکته‌ی جالبی وجود دارد و آن اینست که پیش‌بینی معدن‌چی درباره‌ی آینده‌ی اسباب‌بازی‌ها در فیلم سوم درست از آب درمی‌آید.

وودی با اندی به دانشگاه می‌رود

در داستان‌ اسباب بازی ۳، می‌بینیم که اوضاع اندی با اسباب‌بازی‌هاش وقتی می‌خواهد به دانشگاه برود چه‌‌طور است. همه‌ی اسباب‌بازی‌ها در حال فکر کردن به سرنوشت‌شان هستند، چرا که مدت‌هاست در گنجه نگه‌داری می‌شوند. بعضی‌ از آن‌ها به مزایده گذاشته می‌شوند که متاسفانه دوست‌دختر وودی، یعنی بوپیپ، یکی از همان‌هاست.

در کنار بررسی انیمیشن داستان اسباب بازی ببینید:

تریلر جدید قسمت دوم فیلم منجمد/Frozen زیر ذره‌بین

اما به نظر ‌می‌آید در داستان اسباب بازی ۴ دوباره یک‌دیگر را پیدا کنند.اندی می‌خواست که وودی را با خودش به دانشگاه ببرد، ولی مادرش کیسه‌ای را که آن‌ها داخلش بودند با زباله اشتباه می‌گیرد. مادر اندی آن‌ها را به یک مهدکودک می‌برد تا دوباره قابل استفاده باشند.

تلاش وودی برای بازگشت نزد اندی

خانم سیب‌زمینی هم از طریق چشم‌هاش که در اتاق اندی جا مانده بودند، می‌فهمد که او به دنبال اسباب‌بازی‌هاش می‌گردد. وودی فرار می‌کند و آخرش به بانی می‌رسد، دخترکوچولوی شیرینی که حسابی از اسباب‌بازی‌هاش مراقبت می‌کند. با وجود این‌که کنار بانی خیلی به وودی خوش می‌گذرد، او هنوز هم سعی می‌کند نزد اندی برگردد.

او از طریق کوله‌پشتی بانی به مدرسه برمی‌گردد و از دوستانش معذرت‌خواهی می‌کند که تنهاشان گذاشته. آن‌ها برنامه‌ی فراری می‌چینند که پیش اندی برگردند، اما متاسفانه لاتسو وودی را به داخل سطل زباله می‌کشد، آن‌ هم درست موقعی که ماشین حمل زباله سر می‌رسد. اسباب‌بازی‌ها دست به دست هم آماده‌ی رو‌به‌رو شدن با سرنوشت‌شان می‌شوند، درست قبل از این‌که آدم‌فضایی‌ها آن‌ها را با چنگک‌شان نجات‌ بدهند.

زیرشیروانی اندی: گورستان اسباب‌بازی‌ها

اسباب‌بازی‌ها آماده‌ می‌شوند که برای همیشه در زیرشیروانی ماندگار شوند، تا این‌که وودی برنامه‌ای می‌چیند. او یک یادداشت برای اندی می‌گذارد و به او می‌گوید که بانی می‌تواند از همه‌‌شان به خوبی مراقبت کند. اندی اسباب‌بازی‌ها را برای بانی می‌برد و می‌فهمد که وودی داخل جعبه‌ است.

جاش کولی: «وقتی اسباب‌بازی‌ها به دست بانی می‌رسن، انگار که داستان تموم می‌شه. اما نه تا وقتی که ما بفهمیم بعد از این برای اسباب‌بازی‌ها چه اتفاقی می‌افته! لحظات مهمی برای بررسی کردن به نظرمون رسید که داستانی رو شکل داد که ارزش گفتن داشت.»

صحبت‌ صداپیشگان داستان اسباب‌بازی | فکر نمی‌کردیم کیانو ریوز بامزه باشد

تام هنکس: «مدام حقایق دیگه‌ای برای بررسی در مورد کاراکترهای بوپیپ، گبی گبی، وودی و فورکی پیدا می‌کنن.»

رندی نیومن: «فورکی اصلی‌ترین اسباب‌بازی بانی‌یه که از همه بیش‌تر اون رو دوست داره.»

در کنار بررسی انیمیشن داستان اسباب بازی ببینید:

فیلم up به روایت پیت داکتر

کیگان مایکل کی: «بانی با تمام وجود عاشقش بود. خودش روی صورتش چشم، دهان و ابرو گذاشته بود. اون بهش زندگی بخشید تا بتونه دوستش داشته باشه. ولی اون بیدار می‌شه و خودش رو فقط به عنوان یه قاش‌چنگ می‌شناسه! واقعن حرف نداره.»
تام هنکس: «به نظر می‌آد وودی مجبوره هوای فورکی رو داشته باشه. باید بهش آموزش بده که بفهمه در چه جایگاهی قرار داره.»
ما چه چیزی رو در مورد وودی هنوز کشف نکردیم؟

کیگان مایکل کی: «فکر می‌کنم حتا خود وودی هم نمی‌فهمه که داره یه بحران وجودی رو تجربه می‌کنه. به نظرم پیغام مهمی‌ رو از بوپیپ یاد می‌گیریم، این‌که اون یه زندگی برای خودش ساخته که زندگی معمول و سنتی نیست، با این حال ازش راضی‌یه.»

جاش کولی: «فکر نمی‌کردم کیانو ریوز این‌قدر بامزه باشه! برای مثال حرکاتی که دوک انجام می‌ده، همه‌ش ایده‌ی خودش بود.»
حالا که همه‌چیز را می‌دانید، می‌توانید داستان‌ اسباب بازی ۴ را تماشا کنید!

سینمای جهان

مصاحبه با عوامل فیلم داستان واقعی دار و دسته‌ی کلی با حضور چارلی هانم و جورج مک‌کی

چارلی هانم

تورنتو ۲۰۱۹: مصاحبه با عوامل فیلم True History of the Kelly Gang، چارلی هانم ، جاستین کورزل و جورج مک‌کی را با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

جاستین کورزل:

عاشق این شخصیتم. فکر کنم جورج مک‌کی هشت ماه ریشش رو نزد تا دربیاد و از میزان تعهدش نسبت به این نقش تحت تأثیر قرار گرفتم. آره، خیلی دوستش دارم، بازیگر فوق‌العاده‌ای‌یه

جورج مک‌کی:

به شدت افتخار می‌کنم که بخشی از این فیلم بودم. ساخت این فیلم برای همه ارزش زیادی داشت و قبلش از طرفدارای کارهای جاستین بودم. مثلن هیچ‌وقت تجربه‌ی سینمایی مثل شهر برفی نداشتم. بنابراین کار کردن باهاش و عضویت در این تیم و پروسه ارزش زیادی داشت.

در کنار مصاحبه با چارلی هانم و سایر عوامل فیلم داستان واقعی دار و دسته‌ی کلی از صفحه‌ی جشنواره‌ی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

چارلی هانم:

اون نسخه‌ای رو که هیث لجر بازی کرده بود دیدم. ببینید، این داستانی‌یه که از کهن‌الگوها برداشت شده. تو روایت و حتا تو دنیای واقعی، یک سری الگو داریم که چه‌طور چیزهای مختلفی رو مثل اجزای اساسی داستان‌ها و شخصیت‌ها و تجلی تجربیات انسانی طبقه‌بندی می‌کنیم و یک سری از افراد رو به اون کهن‌الگویی که دارن می‌چسبونیم که تبدیل می‌شن به محور اصلی اون کهن‌الگو. مثلن در استرالیا و کلن اون تیکه‌ی دنیا. کلی تبدیل شد به همون شخصیت گانگستری کلاسیک. چند نفر این هفته این سؤال رو ازم پرسیدن که چرا داستان ند کلی وقتی این همه نشون داده شده، دوباره ساخته بشه.

وقتی روایت رو درک کنین و بتونین تشریحش کنین می‌فهمین که فقط هفت یا هشت، نهایتن نه داستان داریم که دائمن تکرار می‌کنیم. چند روز پیش داشتم قلمروی حیوانات رو می‌دیدم البته دوباره می‌دیدمش، قبلن که دیده بودم ولی به نظرم اومد که داستانش دقیقن عین داستان ند کلی‌یه. این، یکی از اون داستان‌هایی‌یه که دائمن تکرار شدن. حالا این دفعه با جاستین کورزل دوباره روایت می‌کنیم. فیلم‌سازی به حساسیت‌های فیلم‌ساز بستگی داره. جاستین یه کارگردان مؤلف و خاصی‌یه که می‌تونه داستانی که یک میلیون بار روایت شده رو نشون بده و در نهایت تجربه‌ی ارژینالی باشه.

ادامه مطلب

سینمای جهان

نقد فیلم پرنده‌ی سیاه از نگاه هالیوود ریپورتر | فیلمی بر اساس اثری دانمارکی

نقد فیلم Blackbird

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم Blackbird ، ساخته‌ی راجر میشل، از نگاه لزلی فلپرین، منتقد هالیوود ریپورتر با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

پرنده‌ی سیاه: فیلمی بر اساس اثری دانمارکی

در «پرنده‌ی سیاه»، سوزان ساراندون نقش لیلی را دارد؛ آرشیتکتی رو به موت که می‌خواهد پیش از خودکشی، خانواده‌اش را برای آخرین بار به ویلای کنار دریای دنجش دعوت کند. براساس فیلمی دانمارکی با نام قلب ساکت، در کنار ساراندون ستارگان بسیاری ایفای نقش کرده‌اند از جمله‌ی آن‌ها کیت وینسلت، سم نیل، میا واشیکوفسکا، رین ویلسون و بکس تایلور کلاوس. با نورپردازی طبیعی و گرم، شخصیت‌هایی که وسط حرف هم می‌پرند و موسیقی مناسب، به این ملودراما از هر نظر به آن نگاه کنید، می‌بینید ساخته شده تا در مراسم‌ جوایز به کلیپ‌هایی از فیلم پخش کنند. در تک تک نماها، بازیگران در حال نقش‌آفرینی هستند به خصوص اگر دیالوگی نداشته باشند یا در گوشه‌ای صرفن به حرف‌های دیگران واکنش نشان دهند.

در نتیجه فیلم نهایی گاه به شکل غیر قابل تحملی ازخودراضی است و تلاش می‌کند بیننده‌اش را با گروه بازیگران و نقش‌هایی که ضد تیپ دارند شگفت‌زده کند. از طرفی، ترکیب پیرنگ‌های مختلف گاه سرسری و غیرقابل باورند به خصوص یکی از افشاگری‌هایی که در پرده‌ی آخر رخ می‌دهد و ممکن است روز پایانی این خانواده به کل از هم بپاشد.

در کنار نقد فیلم Blackbird از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

نکته‌ی مثبت فیلم: فیلم‌برداری مایک الی

در میان تمام دردسرهایی که فیلم‌نامه سمت شخصیت‌هایش پرت می‌کند، این پرسش پدید می‌آید که هدف فیلم آگاه ساختن مخاطب از سبک زندگی خطرناکی است یا بررسی عمیقی از درام میان دوستان و آشنایان؟ برخلاف آثار قبلی طعنه‌آمیز راجر میشل در مورد خانواده‌هایی با سطح طبقاتی نیمه مرفه مانند مادر و عشق پاینده، پرنده‌ی سیاه آن خودآگاهی را ندارد. به هر صورت آنچه میشل به شدت به آن وارد است، خلق صحنه‌های شامی است که تمامی بازیگران دور میزی کنار هم می‌نشینند. از برخی وجوه، فیلم عملن یک شام خانوادگی طولانی است که داستانش در خانه‌ای مدرن و منحصر به فرد دنبال می‌شود.

البته فیلم فاقد نکات مثبت نیست. برخی صحنه‌هابه لطف فیلم‌برداری درجه‌ یک مایک الی و برداشت‌های مدرن آثار کلاسیک از باخ و موتزارت دیدنی هستند و به شخصیت‌ها عمق می‌دهند. اما در نهایت، سبک زندگی بی‌نقص و لوکس یک درصدی‌ها بزرگ‌ترین نقص فیلم است. آیا هنوز کسی جز برخی شخصیت‌های درام‌های وودی آلن به این شکل زندگی می‌کند؟ وقتی شخصیت ساراندون از گروه می‌خواهد به کارهای عادی‌ای که در آخر هفته انجام می‌دهند ادامه دهند (خواند روزنامه، بررسی بورس و حتا نوشتن نمایش‌نامه!) برخی تماشاگران به این نکته‌ی عجیب می‌رسند که چرا هیچ کدام از این شخصیت‌ها مشغول گشت و گذار در اینستاگرام یا جواب دادن به ایمیل‌های‌شان نیستند در عین آن که در دنیایی شلوغ و مدرن زندگی می‌کنند. شاید دیدن نور آبی موبایل‌ها بر روی صحنه، نورپردازی گرم و خاکی فیلم را خراب می‌کند.

 

لزلی فلپرین، منتقد هالیوود ریپورتر

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم The Laundromat / خانه‌ی پول‌‌شویی | بازگشت سودربرگ به سینمای جریان اصلی

تریلر فیلم The Laundromat

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم The Laundromat را به کارگردانی استیون سودربرگ و بازی مریل استریپ، گری اولدمن و آنتونیو باندراس با کیفیت دل‌خواه ببینید

از فیلم «خانه‌ی پول‌شویی» بیش‌تر بدانید:

خانه‌ی پول‌شویی فیلم جدید استیون سودربرگ است. سودربرگ پس از فیلم تجربی دیوانه که تنها با گوشی آیفون فیلم‌برداری شده بود دوباره مسیرش را تا حدی به سمت نظام استودیویی کج کرده و اثری را با کمک اسکات زد برنس، فیلم‌نامه‌نویسی که پیش‌تر با یک‌دیگر عوارض جانبی را ساخته‌اند، مقابل دوربین برده است.

در کنار تریلر فیلم The Laundromat ببینید:

نشست خبری فیلم «خانه‌ی پول‌شویی» با حضور استیون سودربرگ و مریل استریپ

خانه‌ی پول‌شویی داستان الن مارین (با بازی مریل استریپ) است که سفر رویایی اش به بی‌راهه رفته و او را وارد دنیایی پر از معامله‌های شک‌برانگیز می‌کند که همگی به یک مؤسسه‌ی حقوقی در شهر پاناما ختم می‌شوند؛ دفتری که مسئولینش یورگن موساک (با بازی گری الدمن) و رامون فونسکا (با بازی آنتونیو باندراس) است.

در کنار تریلر فیلم The Laundromat ببینید:

صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس از جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹

این فیلم نخستین تجربه‌ی هم‌کاری سودربرگ با نتفلیکس است و در اولین نمایشش در ونیز منتقدان درباره‌اش گفتند:

درام سودبرگ درامی است که با ذهن شما بازی می‌کند. نه به خاطر داستان دقیق و رمزآلودش که با انتظارات مخاطب بازی می‌کند. بلکه چون دارم ژورنالیستی‌ای بر پایه‌ی واقعیت بوده که دنیای جدید فساد اقتصادی برون مرزی را به نمایش می‌گذارد. این فیلمی است که برای تماشای آن باید کلاه تفکرمان را بر سر بگذاریم اما در عین حال از ان فیلمی جذاب ساخته‌است.

در کنار تریلر فیلم The Laundromat ببینید:

نقد فیلم The Laundromat از نگاه اوون گلیبرمن | یک درام ژورنالیستی موفق

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها