با ما همراه باشید
دل تورو دل تورو

سینمای جهان

گی‌یرمو دل‌تورو و خبر درباره‌ی فیلم جدیدش | ۳۰ سال است هیولا ساخته‌ام!

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: گی‌یرمو دل تورو در کامیک‌کان ۲۰۱۹ به هواداران‌ش خبر از ساخت «داستان‌های ترسناکی که در تاریکی می‌گوییم» داد

کارگردان مکزیکی گی‌یرمو دل‌تورو که برای فیلم آخرش «شکل آب» برنده‌ی اسکار بهترین فیلم شده، پروژه‌ی جدیدش را «داستان‌های ترسناکی که در تاریکی می‌گوییم» معرفی کرد. او روز گذشته طی مصاحبه‌ای، جزئیات جدیدی از این اثر افشا کرد. اوردال نویسنده‌ی این اثر ابتدا بیان کرد که از ملاقات با دل‌تورو هراس داشته ولی او با آغوش باز اورادال را پذیرفته. دل‌تورو نیز آثار پیشین اوردال، شکارچی ترول و کالبدشکافی جین دو را تحسین کرد و از علاقه‌ی بسیار اوردال به ژانر وحشت گفت.

نقد فیلم شکل آب ساخته‌ی گی‌یرمو دل تورو در استودیو اختصاصی آرت‌تاکس

در صحبت از حال و هوای این فیلم، دل‌تورو می‌گوید: «این‌که داستان در دهه‌ی ۶۰ بگذرد برای من مهم بود. شخصیت‌ها هر چه‌قدر منابع کم‌تری داشته باشند بهتر است. آن‌ها گوگل یا تلفن‌های همراه نداشتند و در کنار این داستان‌ها کندتر اما عمیق‌تر پیش می‌روند. در کل، فکر می‌کنم فیلمی برای دوازده سالگی‌مان ساختیم. از زمان نوشته شدن کتاب‌ها، سه نسل می‌گذرد. احساس کردیم این فیلمی است که پدران و کودکان کنار هم نگاه می‌کنند»

هنگام صحبت در مورد هیولاها، دل‌تورو روی استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی فیزیکی تأکید کرد و این موضوع با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد. نورمن کابررا در ویدیویی نحوه‌ی به تصویر درآوردن هارولد، مترسک هیولایی را بیان می‌کند و در آخر آن را به شکل ماسکی که زیر آفتاب فاسد شده است درمی‌‌‌آورد. در ادامه سراغ بیگ تو، جسدی ترسناک می‌رود و از پروستتیک و گریم پیچیده‌ی این شخصیت می‌گوید تا به حد کافی به داستان‌ها نزدیک باشد. یکی از هیولاهای جدیدی که مخصوص فیلم طراحی شده، جانگلی من است؛ هیولایی با چهره‌ی زامبی‌مانند که چهار دست و پا روی زمین راه می‌رود و به طعمه‌هایش نیشخند می‌زند. اوردال روی غیردیجیتالی بودن این افکت‌ها تأکید می‌کند: «نیازی نیست به بازیگران بگویم به یک توپ تنیس نگاه کنند و جیغ بزنند. این هیولاها واقعی هستند و این، نکته‌ی مثبت بسیار بزرگی است.»

دل‌تورو در انتهای این مصاحبه، می‌گوید: «برای ۳۰ سال هیولا ساختم او این، تیم رؤیایی من است»

داستان‌های ترسناکی که در تاریکی می‌گوییم، نهم آگوست در سینماها اکران خواهد شد.

ترجمه از محمد تقوی

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

داستان یک سفر | یادداشت نریمان معروفی درباره‌ی فیلم سرزمین خانه‌به‌دوشان

نقد فیلم سرزمین خانه به دوشان

اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم سرزمین خانه به دوشان نوشته‌ی نریمان معروفی عضو حلقه منتقدان آرت‌تاکس به کارگردانی کلوئی ژائو و با بازی فرنسیس مک‌دورمند

فیلم سرزمین خانه‌به‌دوشان روایت سفر است. سفری از شکست و ناکامی در دل تمدنی تباه‌شده، به تولدی دوباره در میان طبیعت. سفری دایره‌وار که از پایان زندگی «فِرن» در امپایر شروع می‌شود و با شروع زندگی جدید او پایان می‌یابد. سفری بیرونی برای بقا و تجربه زندگی کولی‌وار و در عین حال سفری درونی که فرن را از حس درماندگی و حسرت رها می‌کند و به او می‌آموزد وجهه زخم‌خورده‌اش از زندگی گذشته را در هم‌نشینی و انس گرفتن با طبیعت التیام بخشد؛ و از هرگونه سکونی که روحش را فرسوده می‌کند، دور باشد.

فرن از کودکی، روحی رها و آزاد داشته و از زندگی شهری فراری بوده، اما در مقطعی از زندگی‌اش،‌ نیروی عشق او را مدتی طولانی متوقف کرده و فرن در امپایر به زندگی زناشویی و همسرش وابسته شده؛ شهری صنعتی که در کنار کارخانه و معدن گچ برپاشده و جلوه‌ای از زندگی شهری را در مقیاس کوچک‌تر بازآفریده. اما فرن بعد از سال‌ها زندگی، تمام تعلقاتش را از دست داده؛ عشق، خانه، مرتبه‌ی شغلی، دوستان و حتی شهری که در آن زندگی می‌کرده، تماماً از بین رفته‌اند؛ در همان سکانس اولی که فرن به امپایر بازگشته تا از میان برخی وسایل و اثاث خانه‌ی گذشتهاش چیزهایی بردارد، از نشانه‌هایی مانند نگه داشتن لباس‌های همسر درگذشته‌ش، برخی وسیله‌ها و اشیای خاطره‌انگیز در گاراژ و اشک‌های او، پی می‌بریم هنوز نتوانسته از زندگی گذشته‌اش دل بکند و وجودش مملو از حسرت فقدان است. حالا او ناچار است زندگی‌اش را در یک خودروی ون ادامه دهد و در عین حال شغلی به دست آورد تا هزینه‌ی زندگی ساده‌اش را فراهم کند. او در این راه با کولی‌هایی برخورد می‌کند که همچون فرن روزانه کار می‌کنند و شب را در خودروی ونی می‌گذرانند.

اما به شکلی مداوم در سفر هستند و هیچ‌گاه مدتی طولانی، در جایی توقف نمی‌کنند. آن‌ها فرن را تشویق می‌کنند که همین روش را برای زندگی دنبال کند و این اولین جرقه‌ای‌ست که فرن را به حرکت وا می‌دارد. هر چند او ابتدا قصد ندارد به یک کولی تمام‌عیار تبدیل شود، از صمیمیت با دیگر کولی‌ها اجتناب می‌کند و از اجرای توصیه اطرافیان، سرباز می‌زند؛ اما ناگزیر، به کولی‌هایی که در جنوب گرد هم‌آمده‌اند، می‌پیوندد و به‌مرور با آن‌ها و شیوه زندگی‌شان همراه می‌شود.

او با خانه‌به‌دوشانی روبه‌رو می‌شود که هر کدام، درمانده از زندگی شهری و مصائب آن، با تلنگری وادار شده‌اند دل به طبیعت بزنند و رها از هر تعلق‌خاطری که متوقف‌شان می‌کند، همواره در حرکت و تغییر باشند. آن‌ها در مقابل تمدن شهری طغیان کرده و به زندگی پیش از یک‌جانشینی بازگشته‌اند. زندگی متمدنانه و مدرن شهری برای این مردم، بازی از پیش باخته‌ای‌ست که شخص را مجاب به ماندن در یک موقعیت جغرافیایی و اجتماعی ثابت می‌کند و او را برای انجام وظایفی ازپیش‌تعیین‌‌شده به اسارت می‌گیرد. این سبک زندگی به انسان القا می‌کند اگر سال‌ها کار کند و به بازی تمدن و ارزش‌های آن تن دهد، و به خانه، اسباب مدنیت، مرتبه شغلی و انسان‌های اطرافش وابسته شود، به موفقیت و رستگاری می‌رسد و سرانجام بی‌نیاز شده و در آرامش زندگی می‌کند. ولی خانه‌به‌دوشان دیر یا زود با این حقیقت مواجه شده‌اند که در بازی تمدن، نه تنها بی‌نیاز و موفق نمی‌شوند و چیزی به دست نمی‌آورند، بلکه در مقام قربانیان تمدن، به‌سادگی موقعیت و تعلقات کوچک‌شان را از دست می‌دهند و آن‌هایی که با امیدواری بهترین سال‌های عمرشان را فدای این سبک زندگی کرده‌اند، حالا فرسوده و فرتوت شده و دیگر توانی برای ادامه‌ی زندگی ندارند. بیشترشان مثل فرن چیزی یا کسی را از دست داده‌ یا شاهد زندگی آدم‌‌هایی بوده‌اند که با دلی مملو از آرزو و افسوس در اسارت زندگی عذاب‌آورشان، به پایان عمر رسیده‌اند.

در نتیجه تمدن را رها کرده و شیوه متفاوتی از زندگی را پیش‌گرفته‌اند تا سال‌های پایانی عمر خود را آزاد زندگی کنند. آن‌ها به این باور رسیده‌اند که زندگی حقیقی و خوشبختی را، در طبیعت آزاد و به دور از قیدوبندهای جامعه‌ی مدرن می‌توان یافت.

فرن با دیگر کولی‌ها و باور آن‌ها احساس نزدیکی و همذات‌پنداری می‌کند و با آیین‌شان بیشتر اخت می‌گیرد؛ برداشت بلندی که دوربین به همراه فرن حرکت می‌کند و قدم زدن او را با موسیقی آرامی میان کمپ کولی‌ها و طبیعت نمایش می‌دهد، نمایان‌گر آرامشی است که فرن بین کولی‌ها به آن دست یافته است.

سفر فرن با دیگر هم‌قطاران در دل طبیعت و زیستن به شیوه کولی‌ها، تجربیات و چیزهای بسیاری به او می‌آموزد. او در این سفر با طبیعت بکر مانوس می‌شود، به دیدن نادیدنی‌ها می‌رود، کارهای متفاوتی به عهده می‌گیرد و با انسان‌های بسیاری هم‌نشین می‌شود. به‌مرور تغییری اساسی در وجودش رخ می‌دهد و در نقطه عطف ماجرا، چنان به زندگی کولی‌وار دل‌باخته و خوگرفته که نمی‌تواند شب را در تخت‌خواب خانه خواهرش یا دیو، صبح کند. زخم‌های‌گذشته‌‌اش نیز عامل دیگری‌ست که زندگی در خانه را برایش ناممکن کرده.

 

لیست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۱

 

 

سرانجام سفر یک ساله‌ی فرن مجدداً به گردهمایی کولی‌ها ختم می‌شود؛ صحبت‌های رهبر کولی‌ها درباره کنارآمدن با فقدان و دل کندن از گذشته، قدم پایانی را به فرن نشان می‌دهد تا سفر درونی‌ش را تکمیل کند. فرن تصمیم می‌گیرد به‌کلی از گذشته و خاطراتش رها شود؛ به امپایر باز می‌گردد، وسایل و اثاث زندگی قبلی‌اش را می‌بخشد و برای آخرین بار، از خانه‌اش و محل کار همسرش در امپایر دیدن می‌کند، تا برای همیشه آن‌ها را وداع گوید. فرن در سکانس پایانی، خانه و خاطراتش را پشت سر می‌گذارد و برای همیشه به سمت دشت‌های بی‌انتها و جاده، قدم برمی‌دارد تا به آرامش و آزادی کامل دست یابد. حالا سفر ابدی و پایانی او آغاز شده و فرن امیدوار است در پایان این سفر به همسرش بپیوندد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم خیانت‌کار آمریکایی: محاکمه‌ی اکسیس سالی با بازی آل‌پاچینو

تریلر فیلم خیانت‌کار آمریکایی

تریلر فیلم خیانتکار آمریکایی : محاکمه‌ی اکسیس سالی با بازی آل‌پاچینو

 

خیانت‌کار آمریکایی: محاکمه‌ی اکسیس سالی درام دادگاهی به کارگردانی مایکل پولیش براساس فیلم‌نامه‌ای به نوشته‌ی ونس اوون و داریل هیکس برگرفته شده از کتابی با همین نام است.

این فیلم داستان محاکمه‌ی زنی با نام میلدرد گیلرس را بیان می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم، صدای پروپاگاندای نازی‌ها علیه سربازان آمریکایی بوده و اکنون پس از بازگشت به آمریکا به جرم خیانت به دادگاه کشانده می‌شود.

بازیگران اصلی این فیلم آل پاچینو، میدو ویلیامز و توماس کرتشمن هستند. این فیلم در ۲۸م ماه می در سینماها اکران خواهد شد.

 

American Traitor: The Trial of Axis Sally is an upcoming drama film directed by Michael Polish, from a screenplay by Vance Owen and Darryl Hicks, based upon the book Axis Sally Confidential. It stars Al Pacino, Meadow Williams, Swen Temmel, Thomas Kretschmann and Mitch Pileggi. It is scheduled to be released on May 28, 202

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

لیست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۱

برندگان اسکار ۲۰۲۱

لیست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۱

💢 بهترین فیلم‌نامه‌ی ارژینال: امرالد فنل (زن جوان خوش‌آتیه)
💢 بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی: کریستین همپتون و فلوریان زلر (پدر)
💢 بهترین فیلم‌ بین‌المللی: یه دور دیگه (توماس وینتربرگ)
💢 بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: دنیل کالویا (یهودا و مسیح سیاه)
💢 بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو: بلک باتم ما رینی
💢 بهترین طراحی لباس: بلک باتم ما رینی
💢 بهترین کارگردان: کلوئی ژائو (سرزمین خانه‌به‌دوشان)
💢 بهترین صدا: صدای متال
💢 بهترین فیلم کوتاه: غریبه‌های دوردست
💢 بهترین انیمیشن کوتاه: هر اتفاقی بیفته عاشقتم
💢 بهترین انیمیشن بلند: روح
💢 بهترین مستند کوتاه: کولت
💢 بهترین مستند بلند: معلم اختاپوس من
💢 بهترین جلوه‌های ویژه: تنت
💢 بهترین بازیگر نقش مکمل زن: یون یو-جونگ (میناری)
💢 بهترین طراحی صحنه: منک
💢 بهترین فیلم‌برداری: منک
💢 بهترین تدوین: صدای متال
💢 بهترین موسیقی متن: روح
💢 بهترین ترانه: یهودا و مسیح سیاه
💢 بهترین فیلم: سرزمین خانه‌به‌دوشان
💢 بهترین بازیگر زن: فرنسیس مک‌دورمند (سرزمین خانه‌به‌دوشان)
💢 بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز (پدر)

 

نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ اعلام شدند

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها