با ما همراه باشید

گزارش اختصاصی از آرت‌تاکس: دنباله سازی در سینمای جهان قدمتی دیرینه دارد و چند سالی‌ست که جای خود را در سینمای ایران باز کرده. در این گزارش مروری خواهیم داشت بر تاریخچه‌ی دنباله سازی در سینمای ایران:

دنباله سازی در سینمای ایران

دیگر شبیه یک عادت شده: اگر به سراغ دفاتر تولید و پخش فیلم بروی در کشوی میز تهیه‌کنندگان فیلم‌نامه قسمت‌های دوم و سوم و چهارم فیلم‌هایی که ساخته‌اند آماده است. اتفاقی که بیست‌سال قبل در سینمای ایران اگر نگوییم محال، رویاپردازانه بود. با این همه دنباله سازی در سینمای جهان قدمتی دیرینه دارد و از آن زمان که «جنگ ستارگان»، «ارباب حلقه‌ها»، «تنها در خانه» و «هری پاتر» به قسمت‌های بعدی رسیدند، سینمای ایران به مدد سیاست‌های دولت پس از پیروزی انقلاب، از ساخت قسمت‌های بعدی فیلم‌های محبوب و مطرح منع شد.

نخستین جرقه‌ها به اواسط دهه هفتاد باز می‌گردد. جایی که فریدون جیرانی بعد از ساخت فیلم «قرمز» نظر مثبت مردم و منتقدان را با خود به همراه داشت، شاهرخ دولکو فیلمساز و منتقد سینمای ایران تصمیم گرفت قسمت دوم «قرمز» را بسازد. تصمیمی که هیچ‌گاه نهایی نشد.

پیش از آنکه مسعود ده‌نمکی با سه‌گانه «اخراجی‌ها» و دو گانه «رسوایی» موج دنباله سازی در سینمای ایران را ایجاد کند، زوج محبوب سینمای کودک یعنی ایرج طهماسب و حمید جبلی با «کلاه قرمزی و پسرخاله» و «کلاه قرمزی و سروناز» تجربه‌های موفقی را در این عرصه ثبت کردند که با سومین قسمت از کلاه قرمزی یعنی کلاه قرمزی و بچه ننه باز هم نسل سوم طرفداران کلاه قرمزی را به سینماها کشاند.

دو دهه شکست در ساخت دنباله

از اواسط دهه هشتاد و در دهه نود سینمای ایران به تب دنباله سازی آثار سینمایی گرفتار شد. فیلم‌هایی با ماهیت طنز که به دلیل استقبال مخاطبان از قسمت نخست، سرمایه‌گذاران را وسوسه می‌کرد به سراغ قسمت‌های بعدی بروند.

«گشت ارشاد»، «تگزاس»، «رسوایی»، «نهنگ عنبر»، «شهر موش‌ها» و «آتش بس» از جمله آثار طنزی بودند که صاحبان اثر تصمیم گرفتند قسمت‌های بعدی را نیز بسازند. تجربه‌ نشان داده است کیفیت و میزان استقبال مخاطبان از سری نخست این فیلم‌ها همواره جلوتر و بیشتر از قسمت‌های بعدی است و دنباله سازی در سینمای ایران هیچ‌گاه نتوانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. البته در این میان استثناهایی مثل «اخراجی‌های ۲» هم هستند که با فروش بالایی در گیشه روبرو بودند.

پس از آنکه محمدحسین مهدویان با ساخت «ماجرای نیمروز» به سراغ سری دوم این فیلم رفت خبرهایی جسته و گریخته از گوشه و کنار سینما به گوش می‌رسد که صاحبان ملودرام‌های موفق سینمای ایران به فکر ساخت سری‌های بعدی این آثار افتاده‌اند. معلوم نیست موج ساخت این نوع آثار تا به کجا قرار است برسد و سینمای ایران تا چه زمانی می‌خواهد این آزمون و خطا را تکرار کند؟

 

گزارش از علی نعیمی

آنونس

تیزر فیلم ۲۳ نفر | جنگ جای بچه‌ها نیست

تیزر فیلم ۲۳ نفر

اختصاصی از آرت‌تاکس: تیزر فیلم ۲۳ نفر را به کارگردانی مهدی جعفری که روایت‌گر داستان ۲۳ نوچوان به اسارت گرفته شده، با کیفیت دل‌خواه ببینید

از فیلم «۲۳ نفر» بیش‌تر بدانید:

داستان «بیست و سه نفر»، داستان ۲۳ نوجوان ایرانی است که سال ۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و پس از شکست عراق در خرمشهر سوء‌استفاده‌های فراوانی از آن‌ها و نوجوانی‌شان شد. صدام حسین آنها را به برنامه‌ تلویزیونی دعوت کرد و گفت: «همه بچه‌های دنیا بچه‌های ما هستند». اما ۲۳ نوجوانی که از آنها صحبت می‌کنیم، راضی به این سوء‌استفاده نشدند و تصمیم به اعتصاب غذا گرفتند تا شبیه سایر اسرا با آنها برخورد شود.

در کنار تیزر فیلم ۲۳ نفر بیش‌تر ببینید:

در جشنواره‌ی ۳۷ فیلم فجر | مهدی جعفری در نشست خبری بیست و سه نفر : تمام تلاش خود را کردیم که فیلم شعاری نسازیم.

داستان فیلم «۲۳ نفر»، داستان همین نوجوان‌هاست. داستانی که چندین و چند بار کارگردان‌های مختلف برای ساخت آن پیش‌قدم شدند اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. جدی‌ترین گزینه برای ساخت فیلم، علیرضا رییسیان بود اما کتاب احمد یوسف‌زاده گرفتار طلسم عجیبی شده بود. این‌بار اما حضور این ۲۳ نفر در برنامه ماه عسل سرنوشتی متفاوت برای داستان رقم زد.

در کنار تیزر فیلم ۲۳ نفر بیش‌تر ببینید:

نقد فیلم بیست‌وسه نفر | معمولی اما قابل احترام

پس از آن بود که سردار قاسم سلیمانی نامه‌ای به ابراهیم حاتمی‌کیا نوشت و کتاب «۲۳ نفر» را به او معرفی کرد و توصیه‌هایی برای ساخت فیلم از این کتاب داشت. ابراهیم حاتمی‌کیا هم به سبک و سیاق این سال‌هایش داستان را به سازمان اوج سپرد و مدیر فیلمبرداری «به وقت شام» را برای کارگردانی اثر معرفی کرد.

مهدی جعفری که در تمام این سال‌ها به عنوان مدیر فیلمبرداری شناخته می‌شد و پشت دوربین فیلم‌های «اتوبوس شب»، «عصر یخبندان» و «دهلیز» و چندین و چند فیلم دیگر قرار گرفته بود، با «۲۳» به صورت رسمی به دنیای کارگردانی قدم گذاشت.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

نورالدین زرین‌کلک، پدر انمیشین ایران، از انیمیشن آخرین داستان می‌گوید

نورالدین زرین کلک

نورالدین زرین کلک ، پدر انیمیشن ایران در کلیپ انیمیشنی کوتاهی پیرامون نحوه ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» و انیمیشن‌های دو بعدی توضیحاتی می‌دهد.

از انیمیشن «آخرین داستان» بیش‌تر بدانید:

به گزارش روابط عمومی استودیو انیمیشن هورخش، نورالدین زرین کلک در این کلیپ انیمیشنی کوتاه توضیحاتی پیرامون نحوه ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر می‌دهد که با تکنیک دوبعدی ساخته‌شده است.
او در این کلیپ توضیح می‌دهد که شخصاً به انیمیشن‌های دوبعدی بیشتر از انیمیشن‌های سه‌بعدی امروزی علاقه‌مند است. زرین کلک در بخشی از این کلیپ انیمیشنی کوتاه می‌گوید: «صدها هنرمند باید دست‌به‌دست هم بدهند تا یک انیمیشن سینمایی ساخته شود، مثلاً انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از ۱۶۵ هزار و ۵۸۸ فریم تشکیل‌شده است که روی هرکدام حداقل پنج فرایند تکنیکی انجام‌شده است.»

موزیک ویدیو فیلم انیمیشن آخرین داستان با صدای رضا یزدانی

گفتنی است ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از مرحله نگارش فیلم‌نامه از سال ۱۳۸۷ آغازشده و در سال ۱۳۸۹ به تولید رسیده است. تولید این انیمیشن سینمایی در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید و مراحل پس از تولید آن آغاز شد. در جریان ساخت این انیمیشن در طول این ۸ سال، بیش از هزار فرصت شغلی پدید آمده و بیش از یک میلیون ساعت کاری انجام شده است.

شهرام ناظری برای انیمیشن آخرین داستان خواند

این انیمیشن که با برداشتی آزاد از قصه ضحاک شاهنامه فردوسی ساخته‌شده است، تاکنون موفق به دریافت ۱۲ جایزه ملی و بین‌المللی شده است که سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن جشنواره فیلم فجر از مهم‌ترین جوایز آن است. همچنین «آخرین داستان» به‌عنوان نماینده سینمای ایران در فهرست اولیه اسکار ۲۰۲۰ قرار دارد.

پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، بیتا فرهی، اشکان خطیبی، اکبر زنجان‌پور، باران کوثری، حسن پورشیرازی، فرخ نعمتی، شقایق فراهانی، مجید مظفری، زهیر یاری، بانیپال شومون و ملیکا شریفی‌نیا از مجموع بازیگرانی هستند که در این انیمیشن صداپیشگی کرده‌اند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم لیلاج با بازی مهران احمدی و حامد کمیلی

فیلم لیلاج

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم لیلاج را به کارگردانی داریوش یاری و بازی مهران احمدی، حامد کمیلی، محیا دهقانی، رضا اخلاقی راد، نسرین بابایی و کیمیا مرادیان در آرت‌تاکس ببینید.

در کنار تماشای معرفی فیلم لیلاج از این فیلم بیش‌تر بدانید:

«لیلاج» سومین فیلم سینمایی داریوش یاری است که نگارش آن را به صورت مشترک به همراه سارا خسروآبادی انجام داده.

در کنار تماشای معرفی سینمایی لیلاج ببینید:

تیزر فیلم خانه‌ی پدری | داستان سه نسل سه بار توقیف شد

داریوش یاری علاوه بر کارگردانی ۲ فیلم سینمایی، ساخت چندین مستند، تله فیلم و سریال تلویزیونی را در کارنامه خود دارد .او در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس» که سال جاری برگزار شد، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای تله فیلم «یونس» شد.

خلاصه داستان فیلم:

رعنا نوازنده‌ی ساز قانون در شرف برگزاری کنسرتی در اروپاست که باخبر می‌شود دخترش برای نجات پدرش به زادگاه رعنا رفته، جایی که رعنا چند سال پیش از آنجا فرار کرده‌است. این خود سرآغاز ماجراهایی‌ست.

داریوش یاری پس از «دخیل» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به سرغ «لیلاج» رفته که موضوعی آسیب شناسانه در حوزه اجتماعی دارد.

در کنار تماشای معرفی سینمایی لیلاج ببینید:

معرفی فیلم یک کامیون غروب با بازی پژمان بازغی و روشنک گرامی

مهران احمدی، حامد کمیلی، محیا دهقانی، رضا اخلاقی راد، نسرین بابایی و کیمیا مرادیان از بازیگران فیلم هستند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها