با ما همراه باشید

ردیوهد با دنیای فیلم و سریال غریبه نیست. با توجه به این که آهنگ‌های‌شان در سریال‌ها و فیلم‌های زیادی حضور داشتند، می‌توانید حداقل یکی از این لحظات را به یاد آورید. اما جز معدود موارد استثناء وقتی در یک سریال یا فیلم از آهنگ ردیوهد استفاده می‌شود، حضورش قطعن به جریان داستان مرتبط است. این استفاده‌ها گسترده‌اند. از آن‌هایی که مشخص و واضح‌اند تا آن‌هایی که به زور می‌توان متوجه‌شان شد.

تام یورک: موسیقی به نحوی مثل ریاضیات است. تلاش می‌کنی الگوهایی بسازی که متوجه شوی چه چیزی اطرافت است و الگوهایی که کمک می‌کنند هر روز صبح از خواب بیدار شوی

اما فارغ از استفاده‌اش، موزیک ردیوهد کم‌تر برای سبک و سیاق دادن استفاده می‌شود. تام یورک، خواننده‌ی گروه می‌گوید: «می‌دانید، موسیقی به نحوی مثل ریاضیات است. تلاش می‌کنی الگوهایی بسازی که متوجه شوی چه چیزی اطرافت است و الگوهایی که کمک می‌کنند هر روز صبح از خواب بیدار شوی.»

وقتی در صحنه‌ای، آهنگی از ردیوهد را می‌شنویم، مجبور هستیم کمی بیشتر دقت کنیم. صحنه‌ی آغازین «ویران شده‌»ی دنی ویلنو را در نظر بگیرید. فیلم در خاورمیانه دنبال می‌شود اما به جای موسیقی سنتی خاورمیانه‌ای، بلافاصله آهنگی از ردیوهد را می‌شنویم. در مورد انتخاب این آهنگ ویلنو گفته که آهنگ ردیوهد از همان روز اول برای صحنه آغازین درنظر گرفته شده بود. یکی از ایده‌های پشت انتخاب این آهنگ این است که داستان از دیدگاه یک غربی دنبال می‌شود. دیدگاه یک شیاد و داستان تخیلی است.

نقش موسیقی در آثار اسکورسیزی | فرار از دنیایی که راه خلاصی از آن نیست

وقتی آهنگی عربی یا خاورمیانه‌ای را برای صحنه انتخاب می‌کنید صحنه را به واقعیت شبیه‌تر می‌کند و و ویلنو این موضوع را نمی‌خواست. ردیوهد به طور مشخص برای فضاسازی ابتدایی فیلم استفاده شده است. آهنگ شرایط ما را از تصویر روبه‌روی‌مان دور می‌کند و مجبور می‌کند از دیدگاه یک خارجی به آن نگاه کنیم. برای درک بهتر تاثیرگذاری آهنگ‌های ردیوهد، اگر آن را با یک آهنگ خاورمیانه‌ای عوض کنیم، دیگر در موقعیتی نیستیم که ویلنو با ظرافت ما را به آن‌جا می‌برد و در این جهان غرق شده‌ایم که در این مورد منجر به یک تجربه سنتی‌تر و کم أثرگذارتر می‌شود.

به عنوان یک گروه، یکی از عناصر شاخص ردیوهد، سینمایی بودن‌شان است. در کنار موزیک ویدیوهایی با کیفیت فیلم‌های کوتاه تحسین شده، دو تن از اعضای این گروه، در آهنگ ساختن برای فیلم‌های بسیار ماهرند. تام یورک کارش را با بازسازی «ساسپیریا» آغاز کرد و جانی گرینوود، گیتاریست گروه، خود را به عنوان یکی از بهترین‌های دنیای سینما با کار بر روی فیلم‌هایی مانند «خون به پا خواهد شد»، «استاد»، «رشته‌ی خیال» و «تو هرگز واقعن این‌جا نبودی» بارها اثبات کرده.

ویژگی موسیقی متن فیلم Interstellar | در جست‌وجوی زمان از دست رفته

اما در کنار دانش ساختن موسیقی برای فیلم، صدای منحصر به فرد آهنگ‌های‌شان به خوبی با سینما ترکیب می‌شود. با وجود این که آهنگ‌های این گروه در دسته‌ی آلترناتیو راک قرار گرفته‌اند، موسیقی ردیوهد پا را از ژانرها فراتر می‌گذارد. به صحنه‌ی آغازین «آسمان وانیلی» توجه کنید. این آهنگ مضمون الکترونیکی دارد و بهتر از هر آهنگی که ممکن بود ساخته شود با این صحنه هماهنگ است. کارگردان فیلم، کامرون کرو که در دنیای موسیقی هم فعالیت‌های بسیاری داشته، گفته که این آهنگ مانند باز کردن ذهن یک انسان و شنیدن صداها و افکاری است که در آن می‌گذرند. او می‌خواست آسمان وانیلی همچین احساسی داشته باشد. هر چیزی در جای خودش می‌تواند به نوایی دلهره‌آور تبدیل شود. آهنگی مکانیکی و سرد که به راحتی در یاد نمی‌ماند. در کنار این، لیریک، جنبه‌ی اهمیت دادن به ظاهر شخصیت تام کروز را به خوبی نمایان می‌کند. این آهنگ به تنهایی ما را با فضای این دنیا آشنا می‌کند.

ما به دو نمونه از استفاده از موسیقی ردیوهد در صحنه‌های آغازین نگاه کردیم بنابراین فیلمی را بررسی کنیم که با آهنگ‌شان تمام می‌شود. پس از «ویران شده»، فیلم بعدی دنی ویلنو «زندانیان» بود. به مانند «ویران شده» که با آهنگ ردیوهد آغاز می‌شود، فیلم «زندانیان» با یکی از آهنگ‌های گروه تمام می‌شود و تشخیص آن به شدت سخت است. در فیلمی که تأکید زیادی بر موسیقی تولیدی در جریان خود فیلم شده، وارد کردن یک آهنگ با لیریک کمی عجیب است و خودنمایی می‌کند. اما متوجه می‌شویم این آهنگ هم در جریان فیلم پخش شده و از رادیوی یکی از کارکنان می‌آید. یکی از کارگران آن را قطع می‌کند و نمی‌گذارد ملودی به انتهای خود برسد. این مورد کوچک شاید مهم نباشد ولی به یاد آوریم «زندانیان» چه‌گونه تمام می‌شود. مبهم است و ناتمام. وقتی به خود این آهنگ نگاه کنیم و نه نسخه‌ای که در فیلم می‌شنویم، خود آهنگ هیچ‌گاه به پایانش نمی‌رسد. اگر پایان آهنگ را بشنوید، این احساس ایجاد می‌شود که باید ادامه داشته باشد اما همین جا قطع می‌شود؛ بسیار شبیه به خود پایان «زندانیان».

رامین جوادی از بازی تاج و تخت می‌گوید |‌ روایت داستان با موسیقی

وقتی به عموم آثاری که از قطعات ردیوهد استفاده می‌کنند نگاه کنیم آثاری داریم به مانند «وست ورلد»، «بلک میرور»، «پرستیژ»، «ابناء بشر»، «از لنز تیره» و«زندانیان». اشتراک تمام این آثار چیست؟ همگی هنرمندانه ساخته شده‌اند و منحصر به فرد هستند اما مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، ذهن را بسیار درگیر می‌کنند. موسیقی ردیوهد در کنار آثاری ظاهر می‌شود که ما را به تفکر وامی‌دارند. تا در فیلم عمیق‌تر بشویم. سخن تام یورک را به یاد آورید: «می‌دانید، موسیقی به نحوی مثل ریاضیات است. تلاش می‌کنی الگوهایی بسازی که متوجه شوی چه چیزی اطرافت است و الگوهایی که  کمک می‌کنند هر روز صبح از خواب بیدار شوی». موسیقی ردیوهد فقط برای پر کردن پس‌زمینه نیست، برای به هیجان درآوردن مخاطبان نیست. موسیقی ردیوهد یک ابزار است؛ ابزاری برای فیلم‌سازان تا بتوانند ایده‌ها را منتقل کنند که جز استفاده از این آهنگ‌ها ممکن نبود.

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

سوال از شما، پاسخ از سورکین | آموزش فیلم‌نامه‌نویسی با آرون سورکین

فیلمنامه آرون سورکین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو سوالات مطرح‌شده در رابطه با فیلمنامه نویسی و داستان‌گویی توسط آرون سورکین پاسخ داده می‌شود.

سوال از شما، پاسخ از سورکین
آموزش فیلم‌نامه نویسی با آرون سورکین

کلید نوشتن فیلم‌نامه‌نویسی در تمرکز روی چی‌یه؟ پیرنگ، شخصیت، دنیای داستان یا غیره؟

کلید اینه :در خلق درام نیت و مانع مهم‌ترین ابزارها هستن. یکی یه چیزی می‌خواد و چیز دیگه‌ای مانع‌شونه. یک مسأله‌ی دشوار در راهشه. تاکتیک‌هایی که شخصیت اصلی استفاده می‌کنه تا اون مانع رو رد کنه باعث خلق شخصیت‌تون می‌شه. چون قرار نیست به ما بگین این شخصیت کی‌یه، قراره نشون بدین این شخصیت چی می‌خواد. در این راه، پیروزی یا شکست‌شون مهم نیست.

ببینید: چه‌گونه حس مقاومت در نوشتن را از بین ببریم؟

اگر شخصیتی اقلیتی قراره بنویسیم که با هویت شما یکی نیست می‌تونیم این شخصیت رو از طریق خوش‌حالی‌هاش به جای درد فرضی‌شون تصور کنیم؟

بله می‌تونی. همون خونی که در بدن شماست، در بدن اون هم جریان داره. به عنوان انسان، همه‌مون این قدرت رو داریم که با هم هم‌دردی کنیم تا زندگی هم رو درک کنیم. به این شکل هر شخصیتی رو که می‌خوایم در یک موقعیت دراماتیک قرار بدیم. مهم‌ترین چیز در داستان شما قرار نیست گرایش جنسیتی یک شخصیت باشه یا رنگ پوست یا دین. مهم‌ترین چیز در داستان شما قراره نیت و مانع باشه. این شخصیت چی می‌خواد و چه چیزی سر راهشه. حدس می‌زنم اگر می‌خوای همچین داستانی رو بگی، برات مهمه که بدونی شخصیت چی می‌خواد و چه چیزی سر راهش جلوشو می‌گیره.

بهترین نکات برای نوشتن یک شخصیت منفی چی‌یه؟

سؤال خیلی خوبی‌یه. بهترین راهنمایی‌م اینه که نباید به‌شون به عنوان یه شخصیت منفی فکر کنی. تو نویسنده هستی و نمی‌تونی شخصیت رو قضاوت کنی. باید بتونی باهاش هم‌دردی کنی. چیزی رو در مورد اون شخصیت پیدا کنی که مثل خودت هم هست. بعد باید اون شخصیت رو طوری بنویسی که انگار دارن با خدا جر و بحث می‌کنن چرا باید برن بهشت.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

ویژگی‌های شاخص آل پاچینو در بازیگری چیست؟ | What Makes Al Pacino An Amazing Actor

آل پاچینو

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ در این ویدیو-مقاله نگاهی خواهیم انداخت به ویژگی‌های بازیگری آل پاچینو تا متوجه شویم چه چیزی او را به این اندازه شاخص کرده است.

ویژگی‌های شاخص آل پاچینو در بازیگری چیست؟

به طور معمول، اولین نشانه‌‌ی یک بازیگر توانا اینه که باعث می‌شن کارشون راحت به نظر بیاد. آل پاچینو در قالب هر نقشی کامل جا می‌افته. بازی اون همیشه خالصانه و به دور از اجباره. کاریزمای طبیعی اون باعث می‌شه تقریبن هیچ نقش اشتباهی براش وجود نداشته باشه و این به خاطر اینه که آل پاچینو فقط وانمود به بازی کردن نقش‌ کاراکترهاش نمی‌کنه، بلکه در تک تک اونا خودش رو پیدا می‌کنه.

شهرت پاچینو در دهه‌ی هفتاد سینما آغاز شد که بهش می‌گفتن هالیوود نوین و این دوره‌ای از فیلم‌سازی بود که «نقش مثبت» که پیش از این در فیلم‌های قدیمی‌تر جان وین پیدا می‌شد، از نظر محبوبیت در حال کم‌رنگ شدن بود. با تغییر طبیعت جهان حین و پس از جنگ ویتنام، بیننده‌ها، به خصوص در آمریکا، شروع به هم‌ذات‌پنداری با کاراکترهایی کرده بودن که به طور مطلق در جرگه‌ی خیر یا شر جا نمی‌گرفتن. از این رو، کاراکترهای کلاسیک پاچینو در دسته‌ای قرار می‌گرفتن که به کلیشه‌ و کاراکتر تکیه نمی‌کردن، بلکه روی هم‌دردی و درک افرادی با ابهامات اخلاقی که مورد سوءتفاهم قرار گرفته بودن تمرکز داشتن.

فارغ از این‌که مهارت ذاتی تا چه حد در نظر بیننده‌های دنیای بیرون مهم جلوه کن، بیش‌تر کار پشت صحنه انجام می‌گیره که اغلب حاصل سال‌ها و حتا دهه‌ها تلاشه. پاچینو کارش رو روی صحنه شروع کرد و به شدت تحت تأثیر نقش‌های تراژیک ویلیام شکسپیر بود. دور از ذهن نیست که پاچینو در شرایطی جذب مشهورترین کاراکترهاش و بازی نقش‌شون شد که درک عمیقی از شکسپیر و ملودرام‌های کلاسیک دیگر تئاتر داشت.

پاچینو تقریبن در تمام کارهاش پویایی و غیرقابل پیش‌بینی بودن ‌خارق‌العاده‌ای از خودش به نمایش می‌ذاره؛ به این معنی که می‌تونه نقش کاراکترهای آروم و فرهیخته‌ای رو بازی کنه که طی یک لحظه ناگهان از خشم فوران می‌کنن.

 

What Makes Al Pacino An Amazing Actor?

Academy Award winning actor Al Pacino has spent the past 5 decades wowing audiences with his incredible skills and technique. Using scenes from Scarface, The Godfather, The Irishman, Once Upon a Time in Hollywood, Stand Up Guys, and many more, Netflix Film Club has identified Pacino’s standout acting traits.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها