با ما همراه باشید

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: رودریگو پریتو، فیلم‎بردار فیلم The Irishman، از نحوه‌ی تصویربرداری و مراحل پسا تولید آخرین ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی می‌گوید.

در کنار تماشای صحبت‌های رودریگو پریتو درباره فیلمبرداری مرد ایرلندی از صفحه‌ی اختصاصی این فیلم دیدن کنید

باورپذیر کردن تصاویر استودیویی

رودریگو پریتو: دلیل این‌که فیلم‌برداری برای من جذابه، اینه که باید مخاطب رو گول بزنی که فکر کنن دارن یه سری آدم رو داخل ماشین در حال حرکت می‌بینن، در حالی که این‌طور نیست؛ به امید این‌که کسی نفهمه سکانس در استودیو گرفته شده یا سر لوکیشن. فیلم پره از صحنه‌های چالش‌برانگیز، هر روز یه چالش بزرگ بود. خیلی از فیلم‌برداری‌ها در اتاق‌ استودیویی بود، مثل بعضی از سکانس‌های رانندگی. این‌که سکانسی توی استودیو واقعی به نظر برسه خیلی سخته. بیرون پنجره یه چیزی می‌بینین، اما در واقع اون بیرون یه عکس بزرگه با نورهای حرکتی و احتمالش هست که خیلی الکی به نظر برسه.

در اصل ما از صفحه‌های ال‌ای‌دی خیلی بزرگ استفاده کردیم، مثل اونایی که در میدون تایمز می‌بینین. تصویر خیابون‌ روی اونا می‌اومد که در مراحل پیش‌تولید گرفته شده بود؛ با شش یا هفت تا دوربین دور تا دور، که به سمت آسمون هم بودن برای این‌که بازتاب شیشه‌ها هم گرفته بشه. آخرش همه‌ش واقعی به نظر می‌رسه. حتا بازیگرها هم که موقع رانندگی به خیابون نگاه می‌کنن نور روی صورت‌شون می‌افته. برای همین اسکورسیزی می‌تونست پشت سر هم برداشت بگیره.

هیولای سه سر!

برای افکت‌های کامپیوتری که جوون‌ترشون می‌کرد، هر دوربین، دو تا دوربین شاهد هم کنارش داشت. پس در واقع برای هر زاویه، سه تا دوربین داشتیم. ما بهش می‌گفتیم هیولای سه سر. این موضوع می‌تونست برای بازیگرها عجیب و اذیت‌کننده باشه که این‌همه دوربین روی صورت‌شونه. سه تا دوربین هم پشت هر نفر بود که از بازیگر روبه‌رویی فیلم بگیره، با یه عالمه مانیتور و دست‌اندرکار. برای همین، خیلی برام مهم بود که با وجود این شرایط، معلوم نشه که این اتفاقات دارن می‌افتن. اسکورسیزی و بازیگرها نمی‌خواستن که روی صورت‌شون علامت‌گذاری شه. این یکی از دلایلی بود که دوربین‌های شاهد فقط مادون قرمز فیلم‌برداری می‌کردن و اون علامت‌ها فقط تحت مادون قرمز مشخص می‌شدن.

گذر زمان با ترکیب تصاویر

یکی دیگه از بخش‌های مهم طراحی شکل فیلم، استفاده از لات (ابزار اصلاح رنگ) بود. من می‌خواستم گذر زمان رو با ترکیب تصاویر مختلف بازسازی کنم. دلیلش این بود که اسکورسیزی بهم گفته بود که می‌خواد این فیلم حس یه فیلم خانگی رو داشته باشه. اما به جای دوربین سوپر ۸ یا ۱۶ میلی‌متری، من پیشنهاد دادم از عکاسی استفاده کنیم. از علم رنگ خیلی استفاده شد.

لات‌ها طوری طراحی شدن که برای دهه‌ی پنجاه از فیلم کوداکروم استفاده کنیم، دهه‌ی شصت اکتاکروم باشه و برای دهه‌ی هفتاد و بعد از اون، از فیلتر بلیچ بایپس استفاده کردم. یه جورایی اگه فرانک شیرن رو در خونه‌ی سالمندان در پیری ببینین، متوجه می‌شین که رنگ‌ها محو شدن. در حالی که در تصاویر اولیه که راسل بافلینو رو می‌بینه همه‌چی کاملن رنگی دیده می‌شه که همون کوداکرومه. پس یه ماجرای بصری هم هست.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینماآرت

توصیه‌های نویسندگان مطرح هالیوود برای «پرورش کاراکتر» می‌گویند

پرورش کاراکتر

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نویسندگی فیلم‌نامه و داستان «پرورش کاراکتر» است. در این ویدیو با نویسندگان مطرح هالیوود همراه می‌شویم تا با تکنیک‌هایشان آشنا شویم.

اگر علاقه‌مند به فیلم‌نامه‌نویسی هستید، تماشای قسمت نخست این ویدیو را از دست ندهید:

نویسندگان مطرح هالیوود از راهکارهایشان در برابر «سد نویسندگی» می‌گویند

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

نویسندگان مطرح هالیوود از راهکارهایشان در برابر «سد نویسندگی» می‌گویند

سد نویسندگی

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: اگر به فیلم‌نامه‌نویسی و نوشتن علاقه‌مند باشید، حتما با دورانی روبه‌رو شده‌اید که قابلیت نوشتن را از دست داده‌اید و انگار چیزی به ذهنتان نمی‌رسد. این وضعیت «سد نویسندگی» نام دارد و در این ویدیو با نویسندگان مطرح هالیوودی همراه خواهیم شد تا با راهکارهایشان آشنا شویم.

نکاتی برای عبور از سد نویسندگی:

یک) مهم اینه که همیشه کاری برای انجام دادن وجود داره. البته که ممکنه خلاقیت‌تون متوقف شده باشه، اما همیشه می‌تونین سرتون رو به کار دیگه‌ای گرم کنین؛ حتا اگه تحقیق کردن درباره‌ی چیزی باشه. اگه سر پروژه‌ای گیر کردین، بد نیست که برین سراغ یه کار دیگه تا دوباره روی دور نوشتن بیافتین.

دو) این رو بپذیرین که اشکالی نداره اگه همه‌ی نوشته‌هاتون عالی نیست و این‌که گاهی سد نویسنده به وجود می‌یاد. فقط باید از اون حالت عبور کنین. باید بتونین چیز بدی بنویسین و بعد اون نوشته‌ی بد رو برای یکی بفرستین و بهش بگین که کمک می‌خواین.

سه) شاید یه روز حس کنین هرچی که می‌نویسین به‌درد‌نخوره و بگین می‌ندازمش دور. خیلی‌ها رو می‌شناسم که می‌گن یه فیلم‌نامه‌ی کامل نوشتن و انداختن دور. به نظرم مهمه که به خودتون اجازه‌ی اشتباه کردن بدین. همه‌مون خرابکاری می‌کنیم. تنها راه درست کردنش نوشتنه.

چهار) به نظرم سد نویسنده وجود داره، ولی فکر نمی‌کنم بهانه باشه. فقط باید پشت سرش بذارین و این رو در شرایطی می‌گم که خودمم گاهی دچارش می‌شم. خیلی بد و وحشتناکه و ازش متنفرم. ولی باید با قدرت ردش کنین.

 

اگر علاقه‌مند به فیلم‌نامه‌نویسی هستید، تماشای این ویدیوها به شما توصیه می‌شود:

چه‌گونه حس مقاومت در نوشتن را از بین ببریم؟

منتظر الهام در نوشتن نباشید

نوشتن یک سکانس در هفت دقیقه (قسمت اول)

ورکشاپ نوشتن یک سکانس در هفت دقیقه (قسمت دوم)

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

۳۰ فیلم محبوب کریستوفر نولان | بخش اول

کریستوفر نولان

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در مجموعه‌ای قرار است به مرور آثار مورد علاقه‌ی کریستوفر نولان بپردازیم از «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» تا «برخورد نزدیک از نوع سوم»

کریستوفر نولان از زمان آغاز حرفه‌ی کاری خود در ۱۹۹۸ و با «تعقیب» فیلم جنایی هیجانی نئو-نوآر او و موفقیتش در دو سال بعد با فیلم «یادگاری» به یکی از موفق‌ترین کارگردانان مشغول به کار در هالیوود تبدیل شده است. ‌

‌‌تمامی فیلم‌های کریستوفر نولان الهام گرفته از فیلم‌هایی هستند که او از صمیم قلب دوست می‌دارد. چه اثری کلاسیک از ف. و. مورنائو در سال ۱۹۲۷ باشد که زیربنای «دانکرک» را بسازد یا آثار کلاسیک علمی تخیلی‌ای مانند «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» که ستون فقرات «بین ستاره‌ای» را فراهم کند.

اکنون که نولان روی اثر بعدی خود «تِنِت» فیلم اکشن حماسی سال ۲۰۲۰ اش کار می‌کند، ایندی‌وایر نگاهی به برخی از فیلم‌هایی انداخته که به گفته‌ی این نویسنده و کارگردان دیدگاه او را نسبت به سینما تغییر دادند:
‌‌

هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

‌۱) ۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی

‌این اثر علمی تخیلی استنلی کوبریک تاثیر عظیمی روی کودکی کریستوفر نولان گذاشت. این کارگردان در مصاحبه با «اینترتیمنت ویکلی» گفت که او این فیلم را وقتی پسر کوچکی بود در سینما تماشا کرد و مسحور آن شده است.
ا‌و گفت: «من حس کردم که تجربه‌ی خارق‌العاده‌ی رفتن به جهانی دیگر را به دست آوردم. شما یک لحظه هم به این جهان شک نمی‌کردید. این جهان کیفیتی بیش از حد معمول داشت.» دهه‌ها بعد، نولان در پخش نسخه‌ی بازسازی شده‌ی «۲۰۰۱» در سراسر جهان نقشی حیاتی ایفا کرد.

۲) دوازده مرد خشمگین

نولان در مصاحبه با کرایتریون گفت که فیلم‌های کمی هستند که مانند «۱۲ مرد خشمگین»، اثر کلاسیک دادگاهی سال ۱۹۵۷ سیدنی لومت، پویایی را در روابط میان مردان نشان دهند. ‌
‌‌‌هنری فوندا و لی جِی. کاب نقش اعضای هیئت منصفه‌ای کاملاً مردانه را بازی می‌کنند که باید تصمیم بگیرند که نوجوانی را به جرم قتل پدرش محکوم کنند یا خیر. ‌‌

۳) بیگانه

علاوه بر کوبریک، ریدلی اسکات نیز فیلم‌ساز دیگری بود که بر نولان جوان تاثیر بزرگی داشت. او در گفت‌وگویی با Media Company گفت: «ریدلی اسکات کارگردانی بود که همواره از بزرگ‌ترین طرفدارانش، مخصوصاً در کودکی، بوده‌ام. «بیگانه» و «بلیدرانر» شگفت‌زده‌ام کردند زیرا این جهان‌های شگفت‌انگیز را ساختند که کاملاً در آن غوطه‌ور می‌شدید.» ‌

۴) در جبهه‌ی غرب خبری نیست

نولان در مصاحبه‌ای با BFI گفته بود: ««در جبهه‌ی غرب خبری نیست» اولین بار و به بهترین شکل این مفهوم را منتقل کرد: جنگ انسان‌زدایی می‌کند. با تماشای دوباره‌ی این شاهکار، سخت است که بپذیرم که شدت و وحشتی بهتر از این در تاریخ ساخته شده باشد. این فیلم برای من توانایی مقاومت در برابر روش‌های یافتن معنی و منطق در سرنوشت فردی را نشان می‌دهد.»

در فیلم هیجانی روان‌شناختی محصول ۱۹۸۰ نیکولاس روگ، آرت گارفانکل و ترسا راسل در نقش یک استاد روان‌شناسی و زنی آمریکایی حضور دارند که وارد رابطه‌ای متلاطم می‌شوند. ‌
‌نولان در مصاحبه‌ای با Criterion گفت:«فیلم‌های نیکولاس روگ به نوآوری ساختارمندانه‌شان شهرت دارند اما این که بتوان آن‌ها را در فرمی دید که با آن برتری تصویری خود را نیز به نمایش می‌گذارند عالی است.»

۶) نبرد الجزیره

«نبرد الجزیره» منبع الهام اصلی دیگری برای نولان در ساخت «دانکرک» بود. نولان این درام تاریخی سال ۱۹۶۶ جیلو پونته‌کوروو را «روایتی بی‌زمان و تاثیرگذار از حقیقت دانست که هم‌دلی با شخصیت‌های خود را به غیرتئاتری‌ترین روش قابل تصور ایجاد می‌کند. ما تنها به این دلیل برای افراد این فیلم اهمیت قائلیم که احساس می‌کنیم در واقعیت آنان و مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند غوطه‌ور شده‌ایم.» ‌

۷) بلید رانر

‌‌اسکات پس از اکران «بیگانه» در ۱۹۷۹ فیلم علمی تخیلی ماندگار خود «بلیدرانر» را در ۱۹۸۲ منتشر کرد. این فیلم هیجانیِ پادآرمان‌شهری با حضور هریسون فورد تاثیری مستقیم بر نولان در هنگام ساخت صحنه‌های «بین ستاره‌ای» داشت.

۸) برخورد نزدیک از نوع سوم

نولان در گفت‌وگو با ایندی وایر گفت که «برخورد نزدیک از نوع سوم» اسپیلبرگ منبع الهام اصلی ساخت «بین ستاره‌ای» بود. این کارگردان افزود: «فیلم‌هایی مانند «برخورد نزدیک» بودند که این لحظه را که انسان‌ها بیگانگان را با نگاهی خانواده‌مآبانه و کاملاً انسانی و قابل درک دیدار می‌کنند بررسی کردند. من دوست داشتم که به مخاطبان امروز حسی از آن فرم سیر داستانی را بچشانم.»

۹) نخستین انسان

نولان با درام سال ۲۰۱۸ دیمین شزل درباره‌ی نیل آرمسترانگ به وجد آمد و گفت: «نخستین انسان بازآفرینی استادانه‌ی برنامه‌ا‌ی فضایی است که جزئیات فیزیکی شگفت‌آور و لایه‌های سینمایی مختلفی برای غرق شدن دارد و اطمینان دارد طبیعت رادیکال و تشدیدیافته ی شخصی داستان از دیدگاه دیمین شزل به مرور مخاطب را شوکه می کند.»

۱۰) برای تمام بشریت

‌«برای تمام بشریت» مستند فضایی سال ۱۹۸۹ ساخته‌‌ی اَل راینِرت به بررسی فیلم‌های اصلی برنامه‌ی آپولوی ناسا می‌پردازد. ‌‌
نولان در مصاحبه با کرایتریون گفت که این فیلم «مستندی خارق‌العاده درباره‌ی بزرگ‌ترین تلاش انسان است.» ‌نولان با «میان ستاره‌ای» به این بزرگ‌ترین تلاش انسان ادای دین کرد و تماشای «برای تمام بشریت» برای تمامی طرفداران آن فیلم لازم است.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها