با ما همراه باشید

بخش دوم روز دوم بزرگداشت کیارستمی با حضور محمود کلاری، محمدرضا دلپاک و سیف‌الله صمدیان (یکشنبه ۳ اردیبهشت) در کاخ جشنواره برگزار شد. در این مراسم کلاری و دلپاک به بیان تجربه‌های خود در همکاری با کیارستمی و ویژگی‌های متمایز کار او پرداختند.

در ابتدای این مراسم، فیلم «مرا به خانه ببر» که توسط عباس کیارستمی و با همکاری علی کمالی و انسیه ملکی ساخته شده پخش شد و صمدیان در توضیح این فیلم ۱۵ دقیقه‌ای گفت: آنچه تماشاگران فیلم احتمالا از آن خبر ندارند، این است که «مرا به خانه ببر» در واقع فیلم نیست، تمام پله‌هایی که در فیلم می‌بینیم عکس است و توپ در حال حرکت کاملا بازسازی شده است. کیارستمی تدوین این کار را با کمک همکارانش در تخت بیمارستان انجام می‌داد. در همین فیلم کوتاه می‌توان ذهنیتی را دید که بر گرافیک، عکاسی، سکوت کاملا مسلط است. شاید بیش از ۲۰ بار این فیلم را دیده باشم و هر بار ظرافت‌های تازه‌ای را کشف می‌کنم.

پس از آن پیام تصویری بابک کریمی پخش شد که در آن خاطراتی از کار مشترک خود با کیارستمی در فیلم «بلیت‌ها» و ویژگی‌های سینمای کیارستمی را بیان کرد.

 

کیارستمی خلاف قواعد عمل می‌کرد

در ادامه روز دوم بزرگداشت کیارستمی صمدیان از کلاری خواست تجربه‌های کاری خود با کیارستمی را با حاضران در میان گذارد. کلاری در ابتدای صحبت‌هایش ضمن اشاره به دشواری صحبت کردن درباره کیارستمی گفت: در مورد عباس کیارستمی فراوان گفته‌اند، اما برای درک او لازم است جهان‌بینیِ ما به جهان‌بینی کیارستمی نزدیک باشد. من در دو فیلم با او به عنوان فیلمبردار همکاری داشتم، اما در پنج کار دیگر هم برای انتخاب لوکیشن، عکاسی و انتخاب نگاتیو در کنارش بودم. در واقع آنچه در این دوران آموختم از فیلمبرداری فراتر رفته و به زندگی مربوط می‌شود.

مدیر فیلمبرداری «باد ما را خواهد برد» افزود: آنچه در مورد کیارستمی مهم است، ویژگی‌های اوست که مدام ابعاد تازه‌تری را از آن کشف می‌کنیم. شاید این جمله که «او مثل هیچکس نبود» تبدیل به کلیشه شده باشد، اما این مساله درباره کیارستمی یک حقیقت کامل است و به وضوح و روشنی می‌توان آن را به زبان آورد. اما چرا کیارستمی «کیارستمی» شد و به چنین جایگاهی رسید؟ پاسخ آن به نظر من این است که او خلاف قواعد عمل می‌کرد. به عنوان مثال، اگرچه قواعد زیبایی شناسی را پسِ ذهن خود داشت، اما هیچ‌گاه به دنبال پیدا کردن بهترین و زیباترین تصویر نبود. در واقع کیارستمی قواعد اجرایی خود را داشت که با دیگران متفاوت بود.

کلاری ادامه داد: همه فکر می‌کنند کیارستمی به دنبال سینمای رئالیستیک بود، اما او از واقعیت پردازی متنفر بود. او در مصاحبه سال ۱۹۹۷ با فیگارو گفت سینما به هر شکلِ آن، یک دروغ بزرگ است و هنر ما در این است که آن را به شکلی باورپذیر برای مخاطب ارائه دهیم. در واقع به کارگرفتن مجموعه ای دروغ برای رسیدن به حقیقت.

 

مدت زمان فیلمبرداری برای کیارستمی تعریف نشده بود

کلاری که فیلمبرداری اپیزود متعلق به کیارستمی در فیلم «بلیت‌ها» را بر عهده داشته افزود: کیارستمی مدل کاری خاص خود را داشت و برای مثال مشخص نبود چه مدت زمان مشغول فیلمبرداری یک فیلم خواهیم بود. در زمان ساخت فیلم «بلیت‌ها»، این قضیه که دو روز کاری تعطیل بود او را به شدت آزار می‌داد. پس از پایان مدت زمان دو هفته‌ای فیلمبرداری فیلم، به ما اعلام کردند شما امکان ادامه کار را ندارید و نوبت فیلمبرداری اپیزود کن لوچ فرا رسیده است. در حالیکه یک پلان از کار ما باقی مانده بود و کیارستمی به هیچ وجه حاضر نبود از آن بگذرد. در نهایت با کن لوچ صحبت کرد و رضایت او را جلب کرد که از زمان او برای فیلمبرداری پلان آخر فیلم استفاده کنیم. همین طور در مورد انتخاب بازیگران فیلم‌هایش، کیارستمی به شیوه خاص خود رفتار می‌کرد که گاهی برای ما عملی به نظر نمی‌رسید، اما در نهایت انجام می شد.

 

کیارستمی یک دانشگاه بزرگ بود

در بخش دیگری از روز دوم بزرگداشت کیارستمی، محمدرضا دلپاک ابتدا از حاضران خواست به احترام عباس کیارستمی یک دقیقه سکوت کنند و سپس در توضیح همکاری هایش با کیارستمی و طراحی صدا از نظر او گفت: از زمان ساخت فیلم «طعم گیلاس» با کیارستمی همکاری نزدیکی داشتم که تا فیلم «مثل یک عاشق» ادامه داشت. رابطه ما فوق العاده بود چرا که رابطه ای دلی و احساسی بود و اینطور بگویم که کیارستمی برای من یک دانشگاه بزرگ بود.

این صدابردار سینمای ایران ادامه داد: کیارستمی به صداهای خارج از قاب و میزانسن صدا اعتقاد زیادی داشت و من هم میزانسن صدا را از او یاد گرفتم. او به من آموخت که شاید برخی تصاویر را نتوان در فیلم آورد، اما گوش توانایی شنیدن در ۳۶۰ درجه را دارد و می توان پلان های فیلمبرداری نشده را با صدا به فیلم وارد کرد. کیارستمی به فرهنگ و جغرافیای صدا نیز اعتقاد فراوانی داشت و بر آن مسلط بود؛ اینکه مثلا با فرهنگ صدایی ژاپن، بازار تهران، جنوب شهر، ترکیه آشنا و به تفاوت های آنها با یکدیگر آگاه باشیم.

سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

1,446 بازدید کلی, 17 بازدید امروز

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

حجت قاسم‌زاده اصل نخستین فیلم سینمایی‌اش را می‌سازد | Hojat Ghasemzade Asl on his first feature film

فیلم نیش

اختصاصی از بخش سینمای ایران آرت‌تاکس: حجت قاسم‌زاده‌اصل به سراغ ساخت فیلم سینمایی «نیش» ، نخستین ساخته‌ی بلندش به تهیه‌کنندگی مجید رضابالا رفته است.

حجت قاسم‌زاده اصل نخستین فیلم سینمایی‌اش را می‌سازد | «نیش» یک فیلم سرقت پرمخاطب

حجت قاسم‌زاده‌اصل را با مجموعه‌های تلویزیونی موفقی چون «۱۰۱ راه برای ذله کردن پدر و مادرها» و یادآوری و تله‌فیلم‌های معروفی چون تنهایی با بازی شهاب حسینی به یاد داریم. او سال‌هاست عضو شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه نویسان سینمای ایران نیز هست و آثاری چون سریال شیخ بهایی و فیلم‌هایی چون احضارشدگان و قتل آنلاین را نیز نوشته است. او حالا قرار است نخستین فیلم سینمایی‌اش را به تهیه‌کنندگی مجید رضابالا و مشارکت مالی بنیاد سینمایی فارابی بسازد. فیلمی به نام نیش که یک فیلم معمایی در زیرگونه‌ی سرقت خواهد بود. اولین فیلم بلند سینمایی او خواهد بود.

صحبت‌های حجت قاسم‌زاده‌اصل را درباره‌ی نخستین فیلم سینمایی‌اش بخوانید:

«فیلم‌نامه‌‌ی فیلم سینمایی «نیش» آماده است. پیش‌تولید این فیلم را شروع کرده بودیم که به‌خاطر شرایط کرونا کار متوقف شد اما از چند روز دیگر پیش‌تولید را ادامه می‌دهیم. عوامل پشت دوربین انتخاب شده‌اند و با دو بازیگر اصلی هم مذاکره و توافق اولیه انجام شده است که اسامی عوامل و بازیگران به زودی اعلام خواهد شد.

متأسفانه چند سالی می‌شود که فضای ذهنی بیش‌تر تهیه‌کنندگان فعال سینمای ایران محدود به راه‌های رفته و امتحان پس‌داده شده است. ژانرهای سینمای ایران محدود به کمدی شده و بر این اساس، تعداد زیادی از فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان مجبور شده‌اند فقط در ژانرهای دلخواه سینماداران و تهیه‌کنندگان فیلم بسازند. به لحاظ آمار و از جنبه‌‌ی تعداد فیلم‌های تولیدشده و تعداد فیلم‌های پرفروش، می‌توان به این تحلیل رسید که ژانر کمدی شکست‌خورده‌ترین ژانر سینمای ایران است اما این وسوسه‌‌ی فروش میلیاردی است که فضای خلاقانه سینمای ایران را به سمت تباهی سوق می‌دهد.

«نیش» را می‌توان فیلمی در ساب‌ژانر سرقت دانست. در صدد هستیم درامی درگیرکننده با کاراکترهایی جذاب برای مخاطب سینما روایت کنیم. قصه‌‌ی «نیش» داستان آزمندی و طمع آدم‌هاست، آدم‌های باهوشی که در دام تله‌های یکدیگر می‌افتند. فیلم‌نامه مبتنی بر داستان‌هایی‌ست که بخشی در گذشته اتفاق افتاده و زمان اکنون، ادامه‌‌ی همان توطئه‌هاست. در هم تنیدن این قصه‌ها در دو بستر زمانی و غافلگیری‌هایی که طراحی شده، امید ما را به ارائه‌ فیلمی پرمخاطب برای مخاطبان سینما بیشتر کرده است.»

 

Hojat Ghasemzade Asl on his first feature film

Director of “101 Ways to Bug Parents”, Hojat Ghasemzadeh Asl, has started working on his first feature film called “The Sting”. He recently stated that due to Coronavirus pandemic they were forced to take a slight pause, but in a few days the project will enter its pre-production phase. He also states that “The Sting” is a heist movie with compelling characters which will hopefully grab the audience.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

386 بازدید کلی, 386 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

رونمایی از تندیس «علی نصیریان» در موزه سینمای ایران | Ali Nasirian’s resembling statue in Cinema Museum of Iran

تندیس علی نصیریان

اختصاصی از بخش سینمای ایران آرت‌تاکس: رونمایی از تندیس علی نصیریان ، بازیگر پیشکسوت مطرح سینمای ایران، در موزه سینمای ایران با حضور فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان.

رونمایی از تندیس «علی نصیریان» در موزه سینمای ایران | علی نصیریان نماینده یک نسل تکرارنشدنی است

تندیس علی‌نصیریان با حضور فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان در تالار معاصران موزه سینمای ایران رونمایی شد.

تندیس علی نصیریان، بر اساس نقش آفرینی این بازیگر پیشکسوت در فیلم سینمایی «کمیته مجازات» برگرفته از سریال «هزاردستان» علی حاتمی ساخته شده است.

در کنار تماشای رونمایی از تندیس علی نصیریان در موزه سینمای ایران ببینید:

معرفی فیلم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و با حضور علی نصیریان

Ali Nasirian’s resembling statue in Cinema Museum of Iran

A statue resembling Ali Nasirian has been unveiled in Cinema Museum of Iran. This statue is inspired from Nasirian’s role in the movie “Punishment Committee” which is based on Ali Hatami’s “Hezar Dastan”. Fateme MotamedAria and Reza Kianian were also present during this event.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

856 بازدید کلی, 856 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

پایان تدوین جدیدترین ساخته‌ حامد محمدی | LEFT, RIGHT going through post-production phase

جدیدترین ساخته‌ حامد محمدی

از چپ و راست خبر از «چپ، راست» می‌رسد! | پایان تدوین جدیدترین ساخته‌ حامد محمدی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: فیلم ‌سینمایی «چپ، راست» جدیدترین ساخته‌ حامد محمدی به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. منوچهر محمدی در آخرین مصاحبه‌اش و پس از تماشای نسخه‌ی اولیه این فیلم گفته این فیلم در ارتباط با مخاطب تنه به تنه‌ی «مارمولک» می‌زند.

تدوین «چپ، راست» که به موازات فیلمبرداری آن، توسط میثم مولایی آغاز شده بود، به پایان رسیده و به تازگی حسین ابوالصدق کار صداگذاری این اثر را پیش گرفته‌است. موسیقی «چپ، راست» را امیر توسلی می‌سازد و پیش‌بینی می‌شود با اتمام مراحل ساخت موسیقی و صداگذاری، ظرف چند هفته آینده فیلم آماده نمایش شود.

در «چپ، راست» که شاهد ترکیب متفاوتی از بازیگران هستیم رامبد جوان، پیمان قاسمخانی، ویشکا آسایش، سارا بهرامی با حضور سروش صحت، ستاره اسکندری، مونا فرجاد، تینو صالحی و محمدرضا مالکی ایفای نقش می‌کنند.

دیگر عوامل این فیلم‌سینمایی عبارتند از:
  • مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی
  • طراح‌صحنه و‌لباس، سیامک احصایی
  • دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: پوپک مظفری
  • مدیر‌تولید: مجید کریمی
  • طراح گریم، عظیم فراین
  • عکاس: محمدمهدی دلخواسته
  • مشاور رسانه: ملیکا راد

در کنار مطالعه این خبر بخوانید:

اولین عکس از «چپ، راست» با بازی پژمان قاسم خانی و رامبد جوان

“Left, Right” going through post-production phase

Hamed Mohammadi’s latest project, “Left, Right”, is in its post-production phase. Editing for this film which was done by Meysam Molaei recently ended and is now going through sound mixing process (Hossein Abolsedgh). In the latest interview with its producer, Manouchehr Mohammadi claims that this movie corresponds to Kamal tabrizi’s “Lizard” when it comes to captivating viewers.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,312 بازدید کلی, 1,676 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها