با ما همراه باشید

روز دوم بزرگداشت کیارستمی با حضور عوامل تولید فیلم «مثل یک عاشق» در کاخ جشنواره جهانی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور «کنزو هوریکوشی»، تهیه‌کننده فیلم، «کاتسومی یاناگیجیما»، فیلمبردار فیلم، «شوگو یوکویاما»، دستیار تدوین فیلم، «شهره گلپریان» و «سیف‌الله صمدیان» روز یکشنبه (۳ اردیبهشت) در کاخ جشنواره جهانی برگزار شد.

 

نگاه تلخ کیارستمی به جامعه سرمایه‌داری

صمدیان در ابتدای روز دوم بزرگداشت کیارستمی با ارائه توضیحاتی گفت: کیارستمی سینمایی خاص داشت که به دنبال رعایت تمام ابعاد انسانی بود، آن هم در جهانی سیاست‌زده که هیچکدام از این ابعاد در آن رعایت نمی‌شود. در فیلم «مثل یک عاشق» دختری را در جامعه سرمایه داری امروز می‌بینیم که برای تامین هزینه‌های زندگی ناچار است به کارهایی تن دهد که به آن علاقه‌ای ندارد؛ در این مسیر او مادربزرگ خود را که برای دیدارش به توکیو آمده هم تنها می‌گذارد. در این فیلم تلخیِ نگاه عباس کیارستمی نسبت به جامعه سرمایه‌داری را متوجه می‌شویم، آن هم با آرامش و بدون اینکه حالت شعاری پیدا کند و این شاید وجه تمایز او با بسیاری از فیلمسازان باشد.

در ادامه فیلمی کوتاه از پشت صحنه ساخت فیلم «مثل یک عاشق» که توسط سروش طباطبایی و پگاه ارضی ساخته شده بود نمایش داده شد.

پس از نمایش این فیلم کوتاه، صمدیان گفت: کشور ژاپن کارگردان های بزرگی دارد که روحیه و استیل آنها و عباس کیارستمی به هم نزدیک است؛ اینکه سیستم کاری ساده ای دارند و بسیار رئال کار می کنند، حتی زمانی که اثر سوررئال باشد باز هم شاهد یک بافت رئال در این آثار هستیم. کیارستمی عادت داشت کار خود را با یک جمع کوچک پیش ببرد. پس این سوال پیش می آید که او به عنوان یک ایرانی چگونه حضوری در جامعه صنعتی ژاپن داشت و چطور توانست با این تفاوت فرهنگی کنار بیاید و نحوه مواجهه عوامل ژاپنی فیلم چگونه بود؟

 

خواست‌های کیارستمی برخلاف خواست های ژاپنی ها بود

گلپریان در پاسخ به این سوال گفت: کیارستمی سیستم خاص خود را داشت که ۱۸۰ درجه با سیستم حاکم بر سینمای ژاپن متفاوت بود. ژاپنی‌ها بسیار متعجب بودند که کیارستمی چگونه بدون فیلمنامه کار را پیش می‌برد؛ در ژاپن تهیه‌کننده فیلم برای تامین مالی فیلم باید سناریویی ارائه دهد. بنابراین از کیارستمی خواستند سناریو را بنویسد و او هم نوشت و در ژاپن به شکل یک کتاب منتشر شد. این در شرایطی بود که کیارستمی تاکید داشت داستان فیلم را به هیچ یک از بازیگران و همکاران صحنه نگوییم و این قضیه آنها را شوکه کرده بود. در واقع هرآنچه او می خواست، برخلاف خواست ژاپنی ها بود.

 

شوک‌های کیارستمی به عوامل ژاپنی فیلم

در ادامه روز دوم بزرگداشت کیارستمی «کاتسومی یاناگیجیما» درباره ویژگی‌های کار کیارستمی گفت: من هم در ژاپن و هم در آمریکا با کارگردان‌های مختلفی کار کرده‌ام. درباره تفاوت‌های کار کیارستمی باید بگویم اولین شوک زمانی به من وارد شد که متوجه شدم او سناریوی فیلم را در اختیار بازیگران قرار نمی‌دهد. دومین شوک این بود که دیدم در کنار او تنها یک ایرانی، یعنی شهره گلپریان حضور دارد. این در حالی است که کارگردانان در چنین وضعیتی، چندین مترجم در کنار خود دارند.

 

کیارستمی از حضور در ژاپن لذت می‌برد

سخنران بعدی روز دوم بزرگداشت کیارستمی «کنزو هیروکوشی» بود که درباره ویژگی‌های کیارستمی گفت: در طول فعالیت کاری خود تهیه کننده حدود ۲۶ فیلم بوده‌ام که نیمی از آنها کارگردان‌های خارجی داشته‌اند. نخستین تفاوت او با بقیه کارگردان‌ها این بود که کیارستمی آنقدر بزرگ بود که درباره او چیزی نمی‌توانم بگویم. ضمن اینکه او تنها کارگردانی بود که سن بیشتری نسبت به من داشت. حدود ۲۳ سال با کیارستمی دوست بودم و تمامی فیلم های او در ژاپن را پخش کردم. کیارستمی حدود ۱۵ بار به ژاپن سفر کرد و هربار بیشتر از برنامه زمان بندی شده در ژاپن می ماند. او ژاپن را دوست داشت و از حضور در آنجا لذت می برد.

وی افزود: کیارستمی در هنگام حضور در ژاپن بسیار شاد بود. او را در ونیز، برلین و.. هم دیده بودم ولی چهره ی شادش در ژاپن را هیچ جای دیگر ندیدم. کیارستمی در ژاپن دوستان زیادی از منتقد، خبرنگار، هنرمند و.. و همینطور طرفداران فراوانی داشت. در خصوص بودجه فیلمی که با هم کار کردیم باید بگویم، بودجه «مثل یک عاشق» با میانگین بودجه فیلم در ژاپن برابری می کرد و نصف بودجه فیلم‌هایی بود که با فرانسوی ها کار کرده بودم.

 

تصمیمات روزانه کیارستمی برای ادامه فیلم

در ادامه روز دوم بزرگداشت کیارستمی صمدیان شوگو یوکویاما، دستیار تدوین فیلم را خطاب قرار داد و از تفاوت های سیستم ذهنی او با کیارستمی و تجربه کار در کنار او پرسید. یوکویاما پاسخ داد: هر روز عصر و پس از فیلمبرداری، صحنه های ضبط شده را با هم مرور می کردیم تا پلان های نیازمند تکرار و.. را تعیین کنیم. پس از پایان فیلمبرداری او به ایران بازگشت و تدوین نهایی را انجام داد. چون همواره مشغول کار تدوین بوده ام، برایم عجیب بود که چطور کارگردان فیلم چند ماه کنار من می نشست و با هم یک کار را انجام می دادیم.

وی اضافه کرد: در ژاپن هم کارگردان هایی هستند که بخش هایی از سناریو را در اختیار بازیگر قرار نمی دهند، اما کیارستمی طوری عمل می کرد که گاهی ضبط های مختلف یک سکانس به کل با یکدیگر تفاوت داشتند. در واقع او با توجه به اینکه در آن روز شرایط به چه ترتیبی پیش رفته و چه چیزی ضبط کرده ایم، روال کار را تغییر می داد و صحنه روز بعد را عوض می کرد. چنین چیزی برای من کاملا تازگی داشت.

 

دقت کار کیارستمی در شرایط خطرناک

پس از آن صمدیان به طرح سوالی درباره فرهنگ بصری و جهان تصویر شده توسط عباس کیارستمی و تفاوت آن با نگاه فیلمبردار فیلم «مثل یک عاشق» پرداخت. کاتسومی یاناگیجیما در پاسخ توضیح داد: در تمامی کارهایم ابتدا به دنبال تصویر کردن آن چیزی هستم که کارگردان می خواهد. اما در عین حال اطلاعات و تجربه خود را نیز با او در میان می گذارم تا شاید به بهبود تصویر کمک کند. در فیلمبرداری «مثل یک عاشق» اتفاقات جالبی برای ما رخ داد؛ به عنوان مثال ما در محله ای خطرناک کار فیلمبرداری را انجام دادیم که پیش از آن انجام چنین کاری را غیرممکن می دانستیم. اما کیارستمی ما را به آنجا برد و چندین ساعت در آن محله چرخیدیم و در آنجا و در چنان شرایطی هم کار خود را بسیار دقیق انجام می داد. یا اینکه ما در ژاپن سناریو را در اختیار بازیگر قرار می دهیم و بازیگر حس و بازی خود را کاملا با آن تنظیم می کند. اما در «مثل یک عاشق» بازیگر حرفه ای فیلم، مدام از من می پرسید صحنه بعد چیست و من دارم چکار می کنم؟ از آن طرف کیارستمی تاکید داشت از این قضیه هیچ چیزی به او نگوییم.

 

سینمای ایران

معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره + آنونس فیلم

معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم اقیانوس پشت پرده به نویسندگی و کارگردانی بابک نبی‌زاده و بازی جعفر قاسمی، محمدعلی قویدل، حدیثه کرمی، یوسف رنجبر و حسن ذاکری

از فیلم «اقیانوس پشت پرده» بیش‌تر ببینید:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مراکز تولید فیلم‌های تجربی در حوزه کودکان است. از حدود نیم قرن پیش تا به امروز آثار متعدد و مطرحی در حوزه کودکان با حمایت این نهاد ساخته شده

فیلم سینمایی اقیانوس پشت پنجره جدیدترین تولید کانون است که به نویسندگی و کارگردانی بابک نبی‌زاده ساخته شده و در جشنواره سی و دوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به رقابت می‌پردازد.

در کنار معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره ببینید:

معرفی فیلم نیوکاسل به کارگردانی محسن قصابیان

فیلمنامه این فیلم سینمایی در سال ۱۳۹۲ با عنوان «دریا همیشه طوفانی نیست» موفق به کسب جایزه برتر جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان از میان افزون بر ۴۰۰ اثر شده است.

۵۷ بازیگر اصلی از شهرستان‌های بندرعباس، میناب و قشم در این فیلم با موضوع معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری هرمزگان به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم ۸۵ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی سیدجلال چاوشیان در استان هرمزگان و شهرستان میناب فیلمبرداری شده است.

در کنار معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره ببینید:

معرفی فیلم سرکوب به کارگردانی رضا گوران

جعفر قاسمی، محمدعلی قویدل، حدیثه کرمی، یوسف رنجبر، حسن ذاکری، بهرام کمیجانی و کیانا رنجبر از جمله بازیگران اصلی فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» همگی از بازیگران بومی استان هرمزگان هستند.

«اقیانوس پشت پنجره» داستان برهان، نوجوان باهوش روستایی در جزیره‌ای دورافتاده و بسیار زیبا است که مردم در آن به سختی زندگی می‌کنند. او گروهی را جمع می‌کند، به نقاط دیدنی جزیره می‌رود و برای گردشگران خارجی موسیقی و نمایش اجرا می‌کند. زندگی رونق می‌گیرد و گردشگران بیش‌تری به جزیره می‌آیند اما یک مشکل بزرگ در راه است….

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم بنیامین + آنونس فیلم

معرفی فیلم بنیامین

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم بنیامین به کارگردانی محسن عنایتی و صداپیشگی چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، مریم شیرزاد و …

از فیلم «بنیامین» بیش‌تر ببینید:

«بنیامین» جدیدترین اثر گروه پویانمایی «ندای موعود» است که به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی تولید شده است.

در کنار معرفی فیلم بنیامین ببینید:

معرفی فیلم نیوکاسل به کارگردانی محسن قصابیان

در خلاصه داستان فیلم آمده: سربازان فرعون مادر بنیامین را دستگیر کرده‌اند و برای آزادی او چیز با ارزشی از بنیامین می‌خواهند. بنیامین مجبور می‌شود برای بدست آوردن آن چیز با ارزش به سفر خطرناکی برود.

چهره‌های هنر دوبله ایران مانند چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری، مریم شیرزاد و….در این انیمیشن صداپیشگی می‌کنند. مدیریت دوبلاژ این فیلم برعهده امیر زند است. موسیقی بنیامین توسط بهزاد عبدی ساخته و توسط ارکستر ویرتوزهای کیف در اوکراین اجرا شده است.

در کنار معرفی فیلم بنیامین ببینید:

معرفی فیلم سرکوب به کارگردانی رضا گوران

صدابرداری بر عهده آندری موکریتسکی بوده و صداگذاری را فرشید جلیلی نژاد انجام داده است.

بنیامین در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به نمایش درآمد و در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودک و نوجوان در بخش مسابقه حضور دارد.

ادامه مطلب

سینمای ایران

اخبار تولید سینما: از خروج تا زیر درخت گردو | تابستان داغ سینمای ایران

اخبار تولید سینما

همه‌ی آ‌ن‌چه باید درباره‌ی اخبار تولید سینما ایران در تابستان ۹۸ بدانید: لامینور (داریوش مهرجویی)، خروج (ابراهیم حاتمی‌کیا) و زیر درخت گردو (محمدحسین مهدویان)

این روزها بازار صدور پروانه ساخت و‌ کلیدزدن فیلم‌های سینمایی داغ شده است و فیلم‌سازان در تلاشند که فیلم‌هایشان را به جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر برسانند.

این شما و آخرین اخبار تولید سینما ایران

زیر درخت گردو

پس از آنکه محمدحسین مهدویان با ترکیب ثابت بازیگرانش فیلم‌های «ایستاده در غبار»، لاتاری، ماجرای نیمروز و رد خون را ساخت در جدیدترین تجربه کاری‌اش به سراغ تهیه‌کننده‌ آثار متاخر مهران مدیری رفته است تا «درخت گردو» را با حضور پیمان معادی و مهران مدیری جلوی دوربین ببرد.

لامینور

داریوش مهرجویی که از آخرین ساخته سینمایی‌اش نزدیک به یک دهه می‌گذرد در جدیدترین تجربه فیلمسازی قرار است «لامینور» را جلوی دوربین ببرد. فیلمساز کهنه‌کار و محبوب سینمای ایران این‌بار فیلمش را به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان می‌سازد و علی نصیریان پس از حدود ۵ دهه از آخرین همکاری با مهرجویی جلوی دوربین او می‌رود.

حضور علی نصیریان در «لامینور» که پنجاه سال از نخستین و آخرین همکاری این دو می‌گذرد توجه بسیاری را به سمت خود کشانده است. بازیگر مطرح و پیشکسوت سینمای ایران در تجربه‌های تازه خود خوش درخشید و سال گذشته سیمرغ بهترین بازیگر را از جشنواره سی و هفتم برای فیلم «مسخره باز» دریافت کرد.

خروج

ابراهیم حاتمی‌کیا که سومین تجربه فیلمسازی‌اش با موسسه اوج را در «خروج» تجربه می‌کند قرار است قصه‌ای اجتماعی را در جنوب کشور روایت کند و برای نقش اول فیلمش به سراغ فرامرز قریبیان رفته است. ستاره مطرح سینمای ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ که چند سالی است از جلوی دوربین فاصله گرفته است قرار است پس از ۵ سال با حاتمی‌کیا تجربه متفاوتی را در کارنامه‌ کاری‌اش داشته باشد. تجربه‌ای که نشان داده در مورد قهرمان‌های فیلم‌های پیشین حاتمی‌کیا موجب توفیق بازیگران فیلمهایش شده است.

اثر جدید ابراهیم ایرج‌زاد

ابراهیم ایرج‌زاد که با نخستین فیلمش «تابستان داغ» رکورددار نامزدی در ۱۳ رشته در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر بود در دومین تجربه کارگردانی به سراغ محسن تنابنده رفته است تا فیلم جدیدش را با بازی تنابنده و فیلمنامه اکتای براهنی جلوی دوربین ببرد.

با نزدیک شدن به نیمه دوم سال نبض تولید در سینمای ایران تندتر می‌تپد و به نظر می‌رسد سینمای ایران با دست پر به جشنواره سی و هشتم فیلم فجر پا می‌گذارد. باید منتظر ماند و خروجی فیلم‌های این دوره را به تماشا نشست.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها