با ما همراه باشید

روز دوم بزرگداشت کیارستمی با حضور عوامل تولید فیلم «مثل یک عاشق» در کاخ جشنواره جهانی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی با حضور «کنزو هوریکوشی»، تهیه‌کننده فیلم، «کاتسومی یاناگیجیما»، فیلمبردار فیلم، «شوگو یوکویاما»، دستیار تدوین فیلم، «شهره گلپریان» و «سیف‌الله صمدیان» روز یکشنبه (3 اردیبهشت) در کاخ جشنواره جهانی برگزار شد.

 

نگاه تلخ کیارستمی به جامعه سرمایه‌داری

صمدیان در ابتدای روز دوم بزرگداشت کیارستمی با ارائه توضیحاتی گفت: کیارستمی سینمایی خاص داشت که به دنبال رعایت تمام ابعاد انسانی بود، آن هم در جهانی سیاست‌زده که هیچکدام از این ابعاد در آن رعایت نمی‌شود. در فیلم «مثل یک عاشق» دختری را در جامعه سرمایه داری امروز می‌بینیم که برای تامین هزینه‌های زندگی ناچار است به کارهایی تن دهد که به آن علاقه‌ای ندارد؛ در این مسیر او مادربزرگ خود را که برای دیدارش به توکیو آمده هم تنها می‌گذارد. در این فیلم تلخیِ نگاه عباس کیارستمی نسبت به جامعه سرمایه‌داری را متوجه می‌شویم، آن هم با آرامش و بدون اینکه حالت شعاری پیدا کند و این شاید وجه تمایز او با بسیاری از فیلمسازان باشد.

در ادامه فیلمی کوتاه از پشت صحنه ساخت فیلم «مثل یک عاشق» که توسط سروش طباطبایی و پگاه ارضی ساخته شده بود نمایش داده شد.

پس از نمایش این فیلم کوتاه، صمدیان گفت: کشور ژاپن کارگردان های بزرگی دارد که روحیه و استیل آنها و عباس کیارستمی به هم نزدیک است؛ اینکه سیستم کاری ساده ای دارند و بسیار رئال کار می کنند، حتی زمانی که اثر سوررئال باشد باز هم شاهد یک بافت رئال در این آثار هستیم. کیارستمی عادت داشت کار خود را با یک جمع کوچک پیش ببرد. پس این سوال پیش می آید که او به عنوان یک ایرانی چگونه حضوری در جامعه صنعتی ژاپن داشت و چطور توانست با این تفاوت فرهنگی کنار بیاید و نحوه مواجهه عوامل ژاپنی فیلم چگونه بود؟

 

خواست‌های کیارستمی برخلاف خواست های ژاپنی ها بود

گلپریان در پاسخ به این سوال گفت: کیارستمی سیستم خاص خود را داشت که ۱۸۰ درجه با سیستم حاکم بر سینمای ژاپن متفاوت بود. ژاپنی‌ها بسیار متعجب بودند که کیارستمی چگونه بدون فیلمنامه کار را پیش می‌برد؛ در ژاپن تهیه‌کننده فیلم برای تامین مالی فیلم باید سناریویی ارائه دهد. بنابراین از کیارستمی خواستند سناریو را بنویسد و او هم نوشت و در ژاپن به شکل یک کتاب منتشر شد. این در شرایطی بود که کیارستمی تاکید داشت داستان فیلم را به هیچ یک از بازیگران و همکاران صحنه نگوییم و این قضیه آنها را شوکه کرده بود. در واقع هرآنچه او می خواست، برخلاف خواست ژاپنی ها بود.

 

شوک‌های کیارستمی به عوامل ژاپنی فیلم

در ادامه روز دوم بزرگداشت کیارستمی «کاتسومی یاناگیجیما» درباره ویژگی‌های کار کیارستمی گفت: من هم در ژاپن و هم در آمریکا با کارگردان‌های مختلفی کار کرده‌ام. درباره تفاوت‌های کار کیارستمی باید بگویم اولین شوک زمانی به من وارد شد که متوجه شدم او سناریوی فیلم را در اختیار بازیگران قرار نمی‌دهد. دومین شوک این بود که دیدم در کنار او تنها یک ایرانی، یعنی شهره گلپریان حضور دارد. این در حالی است که کارگردانان در چنین وضعیتی، چندین مترجم در کنار خود دارند.

 

کیارستمی از حضور در ژاپن لذت می‌برد

سخنران بعدی روز دوم بزرگداشت کیارستمی «کنزو هیروکوشی» بود که درباره ویژگی‌های کیارستمی گفت: در طول فعالیت کاری خود تهیه کننده حدود ۲۶ فیلم بوده‌ام که نیمی از آنها کارگردان‌های خارجی داشته‌اند. نخستین تفاوت او با بقیه کارگردان‌ها این بود که کیارستمی آنقدر بزرگ بود که درباره او چیزی نمی‌توانم بگویم. ضمن اینکه او تنها کارگردانی بود که سن بیشتری نسبت به من داشت. حدود ۲۳ سال با کیارستمی دوست بودم و تمامی فیلم های او در ژاپن را پخش کردم. کیارستمی حدود ۱۵ بار به ژاپن سفر کرد و هربار بیشتر از برنامه زمان بندی شده در ژاپن می ماند. او ژاپن را دوست داشت و از حضور در آنجا لذت می برد.

وی افزود: کیارستمی در هنگام حضور در ژاپن بسیار شاد بود. او را در ونیز، برلین و.. هم دیده بودم ولی چهره ی شادش در ژاپن را هیچ جای دیگر ندیدم. کیارستمی در ژاپن دوستان زیادی از منتقد، خبرنگار، هنرمند و.. و همینطور طرفداران فراوانی داشت. در خصوص بودجه فیلمی که با هم کار کردیم باید بگویم، بودجه «مثل یک عاشق» با میانگین بودجه فیلم در ژاپن برابری می کرد و نصف بودجه فیلم‌هایی بود که با فرانسوی ها کار کرده بودم.

 

تصمیمات روزانه کیارستمی برای ادامه فیلم

در ادامه روز دوم بزرگداشت کیارستمی صمدیان شوگو یوکویاما، دستیار تدوین فیلم را خطاب قرار داد و از تفاوت های سیستم ذهنی او با کیارستمی و تجربه کار در کنار او پرسید. یوکویاما پاسخ داد: هر روز عصر و پس از فیلمبرداری، صحنه های ضبط شده را با هم مرور می کردیم تا پلان های نیازمند تکرار و.. را تعیین کنیم. پس از پایان فیلمبرداری او به ایران بازگشت و تدوین نهایی را انجام داد. چون همواره مشغول کار تدوین بوده ام، برایم عجیب بود که چطور کارگردان فیلم چند ماه کنار من می نشست و با هم یک کار را انجام می دادیم.

وی اضافه کرد: در ژاپن هم کارگردان هایی هستند که بخش هایی از سناریو را در اختیار بازیگر قرار نمی دهند، اما کیارستمی طوری عمل می کرد که گاهی ضبط های مختلف یک سکانس به کل با یکدیگر تفاوت داشتند. در واقع او با توجه به اینکه در آن روز شرایط به چه ترتیبی پیش رفته و چه چیزی ضبط کرده ایم، روال کار را تغییر می داد و صحنه روز بعد را عوض می کرد. چنین چیزی برای من کاملا تازگی داشت.

 

دقت کار کیارستمی در شرایط خطرناک

پس از آن صمدیان به طرح سوالی درباره فرهنگ بصری و جهان تصویر شده توسط عباس کیارستمی و تفاوت آن با نگاه فیلمبردار فیلم «مثل یک عاشق» پرداخت. کاتسومی یاناگیجیما در پاسخ توضیح داد: در تمامی کارهایم ابتدا به دنبال تصویر کردن آن چیزی هستم که کارگردان می خواهد. اما در عین حال اطلاعات و تجربه خود را نیز با او در میان می گذارم تا شاید به بهبود تصویر کمک کند. در فیلمبرداری «مثل یک عاشق» اتفاقات جالبی برای ما رخ داد؛ به عنوان مثال ما در محله ای خطرناک کار فیلمبرداری را انجام دادیم که پیش از آن انجام چنین کاری را غیرممکن می دانستیم. اما کیارستمی ما را به آنجا برد و چندین ساعت در آن محله چرخیدیم و در آنجا و در چنان شرایطی هم کار خود را بسیار دقیق انجام می داد. یا اینکه ما در ژاپن سناریو را در اختیار بازیگر قرار می دهیم و بازیگر حس و بازی خود را کاملا با آن تنظیم می کند. اما در «مثل یک عاشق» بازیگر حرفه ای فیلم، مدام از من می پرسید صحنه بعد چیست و من دارم چکار می کنم؟ از آن طرف کیارستمی تاکید داشت از این قضیه هیچ چیزی به او نگوییم.

 

1,424 بازدید کلی, 4 بازدید امروز

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

جدیدترین اخبار از سریال حسین سهیلی‌زاده:‌ باران کوثری ملکه گدایان می‌شود؟ | Baran Kosari; Queen of Beggars

باران کوثری حسین سهیلی زاده

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: همکاری باران کوثری و حسین سهیلی زاده در سریال «ملکه گدایان» به نویسندگی حامد افضلی و امین محمودی و تهیه‌کنندگی رحمان سیفی‌آزاد و علی طلوعی.

باران کوثری ملکه گدایان می‌شود؟ | جدیدترین اخبار از سریال حسین سهیلی‌زاده

باران کوثری قرار است در سریال جدید حسین سهیلی زاده با نام «ملکه گدایان» ایفای نقش کند. این سریال دومین تجربه کوثری پس از «دندون طلا» در شبکه‌ی نمایش خانگی است.

«ملکه گدایان» در ژانر ملودرام معمایی نوشته‌ی حامد افضلی و امین محمودی‌ست. این سریال در دو فصل ۱۵ قسمتی به کارگردانی سهیلی‌زاده برای شبکه نمایش خانگی تهیه و تولید شد. رحمان سیفی‌آزاد و علی طلوعی از تهیه‌کنندگان این سریال هستند، همچنین ایرج محمدی به عنوان مشاور این سریال را همراهی می‌کند.

باران کوثری در کنار «دندون طلا» سریال پر مخاطب «صاحبدلان» را در کارنامه دارد و «ملکه گدایان» حضور مجددش در یک سریال پس از پنج سال است. حالا باید دید با توجه به زمزمه‌های واگذاری شبکه‌ی نمایش خانگی به صدا و سیما و مغضوب‌بودن کوثری میان مدیران این نهاد آیا تولید و پخش «ملکه گدایان» دچار چالش خواهد شد؟

در کنار مطالعه این خبر ببینید:

معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از سریال مانکن به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده

Baran Kosari “Queen of Beggars”

Baran Kosari is going to be the main star of Hosein Soheilizadeh’s newest series, “Queen of Beggars” which sets her return ro the world of tv shows after 5 years. The mystery melodrama was written for two seasons by Hamed Afzali and Amin Mahmoodi.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,455 بازدید کلی, 280 بازدید امروز

ادامه مطلب

آنونس

پرده‌خوانی شاهکار هیچکاک برای نابینایان: «روانی» با صدای حبیب رضایی | Habib Rezaei’s audio description of Alfred Hitchcock’s PSYCHO

فیلم روانی

پرده‌خوانی شاهکار هیچکاک برای نابینایان | «روانی» با صدای حبیب رضایی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: در شصتمین سال نمایش یکی از شاهکارهای سینمایی، حبیب رضایی این فیلم سینمایی یعنی روانی ساخته‌ی آلفرد هیچکاک را برای نابینایان پرده‌خوانی کرد. این نسخه امروز پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه منتشر شد.

«روانی» ساعت ۱۹ امروز از رادیو سوینا پخش خواهد شد و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل فیلم‌های سینمایی صوتی دسترسی داشته باشند.

سوینا (سینمای ویژه نابینایان) هر ماه، دو فیلم سینمایی کلاسیک خاطره‌انگیز را با همراهی هنرمندان پرده‌خوانی می‌کند.

این گروه پیش‌تر نسخه‌ی صوتی فیلم‌های سینمایی کلاسیک کازابلانکا با صدای سحر دولتشاهی، دزد دوچرخه با صدای محسن بهرامی و بر باد رفته را با صدای شبنم مقدمی منتشر کرده است.

در کنار مطالعه این خبر ببینید:

بررسی یک سکانس از فیلم سرگیجه ساخته‌ی آلفرد هیچکاک

Habib Rezaei’s audio description of Alfred Hitchcock’s Psycho

Habib Rezaei’s audio description of a cinematic masterpeice, Alfred Hitchcock’s Psycho, will be released by Radio Sevina for the blind community today. Previous available audio files on their website, www.sevinagroup.ir, are classics such as Casablanca and Gone with the Wind.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

13,187 بازدید کلی, 772 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

منتقد سرشناس عرب درباره‌ی «صحنه‌هایی از یک جدایی»: ‌تابع شیوه‌ی کارگردانی فرهادی | Nadi Alazhari review on “Scenes from A Separation” documentary

مستند صحنه هایی از یک جدایی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: یادداشت ندی الازهری، منتقد عرب‌زبان ساکن پاریس، بر روی مستند «صحنه هایی از یک جدایی» ساخته‌ی وحید صداقت.

منتقد سرشناس عرب درباره‌ی «صحنه‌هایی از یک جدایی»: ‌تابع شیوه‌ی کارگردانی فرهادی

ندی الازهری، منتقد عرب‌زبان ساکن پاریس، پس از تماشای مستند «صحنه هایی از یک جدایی» در ویدئو لایبرری فستیوال «ویزیون دو رل» سوییس، درباره‌ی این مستند در «العربی» انگلیس نوشت: «این مستند به نوعی به سناریوی فیلم جدایی و مراحل اجرای آن نظر داشته است؛ به گونه‌ای که آن‌ها را به صورتی مجرد و انتزاعی ارائه نکرده و همین موضوع به جذابیت این فیلم اضافه کرده است.

وحید صداقت در این مستند، فضای بازی را در اختیار اصغر فرهادی گذاشته بی‌آن‌که او را با هیچ محدودیت و یا مانعی بازدارنده که به شکلی ناگهانی سر راهش قرار گیرد محدود کند؛ یعنی درست همان روشی که آقای فرهادی در فیلم‌های خود به کار می‌گیرد.

فیلم با یک مقدمه آغاز می‌شود و رفته رفته به شخصیت کارگردانی اصغر فرهادی نزدیک می‌شود و بعد مراحل تولید فیلم‌اش را به نمایش می‌گذارد؛ او برای این کار از برش‌های متعددی از فیلم‌های فرهادی و نیز تمرین‌هایش با هنرپیشه‌ها کمک می‌گیرد و سرانجام به همه نشان می‌دهد که آقای فرهادی برای تولید و کارگردانی یک فیلم از چه شیوه‌ای استفاده می‌کند تا در نهایت بهترین فیلم را خلق کرده و به نمایش بگذارد. این مستند، نحوۀ برخورد و رفتار فرهادی را با کودکان نیز مورد تحلیل قرار داده و نقش آنان را در عرصه‌های عاطفی فیلم مرور می‌کند.»

این منتقد در ادامه می‌نویسد: «وحید صداقت در تولید این مستند که سومین مستند اوست، از نویسنده‌ی ایرانی، ابراهیم گلستان، ژان کلود کریر فرانسوی و مایک لی کارگردان انگلیسی کمک گرفته و از نظریاتشان در خصوص فیلم‌های فرهادی بهره برده است. آنان در این مستند، بیشتر به موضوع اهمیت شخصیت‌های فیلم و روابطشان با یکدیگر تمرکز می‌کنند. کریر می‌گوید فرهادی کارگردانی‌ست که قادر است از مجموعه‌ای کوچک از آدم‌ها، قصه‌ای گسترده بیافریند به گونه‌ای که ما در حین مشاهدۀ فیلم، خودمان را ببینیم و زندگی خودمان را لمس کنیم.
▪️ فیلم «جدایی» به شکلی بسیار زیبا و درخور به پایان می‌رسد. این فیلم نمایش‌دهنده‌ی ایران امروز و ایران فرداست و نمایشگر آیندۀ کشور که در دست «زنان» است. در این فیلم، سیمین با بازی لیلا حاتمی به آینده نظر دارد در حالی که همسرش نادر، با بازی پیمان معادی، فردی سنت‌گراست که به گذشته می‌اندیشد و معیارش گذشته است.»

▪️ مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» در بخش «ویدئو لایبرری» فستیوال مستند «ویزیون دو رل» سوییس که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، برای پخش‌کنندگان و منتقدان حاضر در جشنواره به نمایش درآمد. پخش بین‌المللی این فیلم بر عهده پخش بین‌الملل «مارون فیلم» است. «صحنه‌هایی از یک جدایی» در حال حاضر و با بازگشایی مجدد سینماها، در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده سینماهای ایران رفته و علاقه‌مندان می‌توانند در سینماهای هنر و تجربه به تماشای فیلم بنشینند.

در کنار مطالعه این خبر ببینید:

دو انتخاب غیرمنتظره بازیگران اصلی قهرمانِ اصغر فرهادی

Nadi Alazhari review on “Scenes from A Separation” documentary

Well known Arab critic, Nadi Alazhari, wrote an article after watching “scenes from a separation” documentary, mentioning how it looked upon the movie “A Separation” and its scenario.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

5,953 بازدید کلی, 274 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها