با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: به بهانه‌ی اکران فیلم «روزی روزگاری در هالیوود»، مروری خواهیم داشت بر گفت‌وگوی رومن پولانسکی بعد از ساخت مکبث و روزگارش پس از قتل شارون تیت

چیزهای زیادی هست که دوست دارم راجع‌بهش باهات صحبت کنم

رومن پولانسکی:‌ بگو تعارف نکن

 به‌خاطر رفتاری که بعد از قتل همسرت داشتن از کس خاصی توی گروه اخبار بدت می‌آد؟

رومن پولانسکی:‌  خب آره. اگه بخوام رک بگم، آره. ولی اسمش رو تنفر نمی‌ذارم. می‌دونی یه‌جورایی تبدیل شده به بی‌تفاوتی، خیلی راحت می‌خونمش و سعی می‌کنم جلوگیری کنم…

می‌خواستم بدونم چیزی هست که فکر‌کنی مردم لیاقت داشته باشن بدونند یا این‌که افراد مرتبط چه قدر راجع‌به چیزی که بهش می‌گیم کیس شارون تیت می‌دونن. قربانی‌های دیگه‌ای هم بودن چیزی خوبی بوده که راجع بهش نوشته باشن؟ می‌دونم احمقانه به‌نظرمی‌یاد ولی کتاب یا چیزی هست که بخواین به مردم پیشنهاد کنین؟

رومن پولانسکی:‌  خب آخه من چیزی نمی ‌خونم. متاسفم. برای این‌که به صلاحمه نمی خونم. احمقانه است اگر بگم هرچیزی که توسط خبرگزاری‌ها نوشته شده ناخوشاینده

و غیرممکنه. در کل از خبرگزاری‌ها خیلی متنفرم:‌ به‌خاطر دقیق نبودنش، وظیفه‌ش وحتی گاهی بی‌رحمی عمدیش و همه‌ی این‌ها به خاطر اهداف پول‌سازه

تقریبن غیرممکنه توی جامعه‌ی فیلم به کسی بربخوری که ادعا نکنه اطلاعات محرمانه‌ای درباره‌ی این اتفاق نداره می‌دونی منظورم چی‌یه؟

رومن پولانسکی:‌ نه

هروقت این موضوع مطرح می‌شه همه ادعا می‌کنن… همه یه‌چیزی رو می‌دونن که توی روزنامه‌ها نیامده هیچ‌وقت یه چیز ثابت نیستٰ همیشه یه‌چیز جدید هست.

رومن پولانسکی:‌ می دونی وقتی مردم تا این حد وارد یه چنین اتفاقی می‌شن، یه جورایی عجیبه. این توی ذاته انسانه من متهم شده‌بودم که در این‌کار دست دارم حتا کسانی که فکر می‌کردم

نیتشون خیره انگار یه تست روانشناسی بزرگ بود یه تحلیل روانشناسی بزرگ می‌دیدم که هر‌کسی از زاویه‌ی خودش می‌بینه از زاویه‌ی دید خودش و دنبال مجرم می‌گرده توی محیطی که

یه‌جوری به تفکرش مرتبطه

یه زمانی بود که به نظر می‌امد دیگه هرگز کار نکنی و هرگز نتونی دوباره وارد جامعه بشی

رومن پولانسکی:‌ آره و خیلی طول کشید. هشت ماه کامل طول کشید، فکر کنم و وقتی دوباره کار رو شروع کردم نمی‌خواستم هیچ کاری مثلن مثل این برنامه انجام بدم یا هیچ مصاحبه‌ای

یه‌جورایی زیر فشار کسایی که برای فیلم پول دادن و ریسک بزرگی بود چون چندین میلیون دلار هزینه داشت. سه میلیون دلار بیاین دقیق بگیم فکر کردم به خاطر اون‌ها باید انجامش بدم

و دارم این کار رو انجام می‌دم ولی خیلی حس بهتری داشتم اگه مجبور نبودم حرف بزنم و بخشی از زندگی عمومی باشم وقتی جوون بودم چنین‌چیزی رو می‌خواستم وقتی در مدرسه‌ی فیلم

بودم و بعدش خوشم میومد

مثل سلبریتی‌ها

رومن پولانسکی:‌ آره دلم می‌خواستش خیلی دلم می‌خواستش یه بخشی از تاریخ سینما بود یاد گرفته بودم‌ش، می‌دونی این شهرت یه بخشی از هالیوود بود.

می‌خوام بدونم اون موقع احساس کردی که دیگه نمی‌تونی کار کنی

رومن پولانسکی:‌ دقیقن بعدش همه می‌گفتن برگرد به کار. وسط پیش‌تولید یک فیلم بودم، فیلمی به اسم روز دلفین. همه می‌گفتن بهتریم درمان همینه. یادمه با استنلی کوبریک تلفنی حرف

زدم و تنها کسی بود که گفت مطمئنم همه بهت می‌گن که کارکنی. گفتم درسته. گفت من مدل کار تو رو می‌شناسم. چرا نمی‌ری کنار؟ ورزش کنی یا یه چنین چیزی و زمانی میرسه که دلت

می‌خواد بزنی بیرون

کوبریک گفت لازم نیست الان کار کنی

رومن پولانسکی:‌ آره

جالبه

رومن پولانسکی:‌ آره می‌دونی اون همه‌چیز براش جالبه مثل من. ما حرف می‌زدیم و من می‌فهمیدم که اون می‌خواد احساساتم رو درک کنه و من به‌این خاطر سرزنشش نمی‌کنم یه بخشی از

کارگردان بودنه

سینمای جهان

دیوید کراننبرگ و ساخت سریالی برای نتفلیکس

دیوید کراننبرگ و

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: پس از مارتین اسکورسیزی حالا نوبت همکاری دیوید کراننبرگ و نتفلیکس رسیده، او در گفت‌ٰوگویی از ساخت سریال برای این شبکه‌ی اینترنتی خبر داد

نامتعارف مثل دیوید کراننبرگ

شاید دیوید کراننبرگ در چهار سال و خرده‌ای اخیر اشاره‌ای به بازنشسته شدنش کرده باشد ولی این کارگردان ۷۶ ساله امشب در بازسازی فیلم «تصادف» که نزدیک به ربع قرن از ساختش می‌گذرد اعلام کرد حرفه‌ی کار او هنوز به پایان نرسیده است. هنگامی که از کراننبرگ پرسیده شد بازنشستگی او چگونه می‌گذرد. او گفت فعلن در مرحله‌ی پیش تولید است و برنامه دارد یک مینی سریال بر اساس «مصرف شده»، رمان سال ۲۰۱۴ او، برای نتفلیکس بنویسد و کارگردانی کند.

در کنار مقاله‌ی دیوید کراننبرگ و ساخت سریالی برای نتفلیکس بخوانید:

نتفلیکس با مرد ایرلندی معادلات را بر هم می‌زند

اقتباس تلویزیونی «مصرف شده» قطعن باعث رضایت طرفداران سینمای دوره‌ی اول کراننبرگ خواهد شد زیرا این رمان پر از وحشت جسمی و با جزئیات کامل است. این رمان داستان یک زوج فرانسوی را در شصت سالگی آن‌ها دنبال می‌کند که در جست و جوی غیرعادی‌ترین افرادی که می‌توانند برای عکاسی بیابند به دور دنیا سفر می‌کنند.

کراننبرگ هم‌واره به عنوان فیلم‌سازی مستقل شناخته شده و تنها اراده و اختیار هنری‌اش او را به پیش برده است ممکن است دوباره فیلم‌هایی مانند «ویدیودروم»، «مگس»، «شباهت کامل»، «تاریخچه‌ی خشونت» و «وعده‌های شرقی» نسازد ولی این به این معنی نیست که او دیگر نمی‌تواند فیلم‌هایی هوشمندانه درباره‌ی عمیق‌ترین علایق خود خلق کند. چیزی که می‌توانیم از «مصرف شده» انتظار داشته باشیم علاقه‌ی کراننبرگ به نامتعارف بودن است.

 مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

نویسنده: جردن رویمی – World of Reel

ادامه مطلب

سینمای جهان

نتفلیکس با مرد ایرلندی معادلات را بر هم می‌زند | فیلم‌هایی که هیچ کس نخواهد ساخت

مرد ایرلندی و نتفلیکس

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: معادلات هالیوود را مرد ایرلندی و نتفلیکس می‌توانند تغییر دهند. در این گزارش نگاهی خواهیم کرد به پیامدهای ساخت مرد ایرلندی توسط نتفلیکس در صنعت سینما:

نفس راحت نتفلیکس در شب افتتاحیه فستیوال نیویورک

وقتی دست‌اندرکاران نتفلیکس در روز جمعه واکنش‌ها به «مرد ایرلندی» را در شب افتتاح فستیوال فیلم نیویورک دیدند باید بسیار خوشحال شده باشند. تماشاچیان به شدت هیجان‌زده بودند و بسیاری از نقدها فیلم درام ظریف مافیایی سه و نیم ساعته‌ی مارتین اسکورسیزی را تحسین کرده و آن را یک شاهکار خواندند. این هیاهو برای «مرد ایرلندی» این فیلم را بلافاصله در رقابت کسب جوایز قرار داد. و با این که هر نوع گفت‌وگویی درباره‌ی جوایز به شدت غیرقابل اطمینان است اما به نظر می‌توان به قطع یقین گفت که «مرد ایرلندی» و نت‌فلیکس جایگاهی مرکزی در جدول جوایز دارد. همان گونه که «رُما» سال پیش چنین کرد.

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

رابرت دنیرو از فرایند جوان شدنش در مرد ایرلندی می‌گوید

نقطه ضعف بالقوه‌ی این اتفاق برندسازی است. چیزی که بخش بزرگی از روند مراسم جوایز را تشکیل می‌دهد.

بیشتر استودیوهای فیلم‌سازی در صورت خرج کردن ۱۶۰ میلیون دلار برای ساخت فیلمی مانند «مرد ایرلندی» از دیدن نتیجه‌ی رضایت‌بخش فیلم نفس راحتی می‌کشند اما همان طور که می‌دانیم، نتفلیکس از قوانین اکوسیستم اقتصادی کاملاً متفاوتی پیروی می‌کند. به همین دلیل توانسته چنین بودجه‌ای را صرف این فیلم کند. وقتی دیزنی یا پارامونت این قدر پول را برای یک فیلم خرج کنند آن‌ها می‌خواهند و انتظار دارند که این پول برگردد.

نتفلیکس جایی‌ست که می‌خواهید فیلمتان را آن‌جا بسازید

نقشه‌ی نتفلیکس معادله‌ی سود و زیان را سرنگون می‌کند. کمپانی انتظار و نیازی ندارد که با تشویق تماشاچیان به خریدن بلیط و حضور در سینماها درآمدی بیش از هزینه‌ی «مرد ایرلندی» کسب کند. نقشه‌ی کسب و کار آن‌ها این است که مردم تمام جهان مشترک نتفلیکس شوند. از این نظر «مرد ایرلندی» یک بیلبورد به شدت گران‌قیمت است که با اعلام این جمله مشترکین خود را افزایش می‌دهد: «این باشگاه پخش آنلاینی است که می‌خواهید به آن تعلق داشته باشید.»

البته «مرد ایرلندی» مانند «رما» در پیش از آن بیلبوردی برای فیلم‌سازان نیز هست. این فیلم به آن‌ها می‌گوید: «این خدمات پخش آنلاینی است که می‌خواهید فیلمتان را در آن بسازید.»

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس از تریلر آخرین ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی دیدن کنید

مرد ایرلندی: اثری مقدس که باید آن را در سالن سینما دید

بسیاری از کسانی که روز جمعه این فیلم را دیدند و کیفیتش را ستایش کردند، به این نکته اذعان کردند که «مرد ایرلندی» لایق این است که روی پرده‌ی سینما اکران شود. «مرد ایرلندی» توسط یکی از استادان فیلم‌سازی نیم قرن اخیر و به عنوان اثری سینمایی ساخته شده که باید در سالن سینما که معبدی سکولار است، به اشتراک گذاشته شود. اسکورسیزی فیلمی چنان قدرت‌مندی‌ست و به آن عاملی که بیننده را مجبور کند آن را در سینما ببیند، دست یافته است.

پس بیایید تصور کنیم که این فیلم توسط برادران وارنر، همان کمپانی که ۲۹ سال پیش بودجه‌ی «رفقای خوب» را تأمین و آن را توزیع کرد. در این صورت «مرد ایرلندی» از چه زندگی‌ای در سینما بهره‌مند خواهد شد؟ بر اساس کیفیت این فیلم، نقدهای هیجان‌انگیزش و حضور بازیگران اسطوره‌ای، بعید نیست که بگوییم «مرد ایرلندی» در صورت اکران در سینماها می‌توانست تنها در ایالات متحده ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد که در این صورت یک پیروزی شکوهمند برای استودیوی سازنده‌اش محسوب می‌شد.

اما باید در نظر داشت که میزان فروش یک فیلم صرفن معیاری برای سوددهی نیست بلکه میزان برای اشتیاق جمعی مخاطبان نیز محسوب می‌شود. این امر مرتبط است با این که چه‌قدر یک فیلم در گفت‌وگوها جای می‌گیرد و این که چه میزان خون به رگ‌های فرهنگ ما تزریق می‌کند. این امر شکاف بین این که اگر «مرد ایرلندی» در تمامی سینماها در صورت انتشار توسط یک استودیوی متداول اکران می‌شد و این که اکنون در نسخه‌ای تقدیس شده و محدود تحت نظر نتفلیکس اکران می‌شود را نشان می‌دهد.

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

مروری بر «مرد ایرلندی» اسکورسیزی: منتقدان چه می‌گویند؟

نتفلیکس: ما فیلم‌هایی می‌سازیم که هیچ کس دیگری نخواهد ساخت!

چنین شکافی را سال گذشته با «رما» نیز مشاهده کردیم ولی باز به اندازه‌ی امسال دراماتیک نبود زیرا انتظارات برای فروش گیشه‌ای این فیلم هنری خارجی بسیار پایین‌تر بود. این نکته که فروش این فیلم بسیار پایین بود اصلاً اهمیتی نداشت. عامل اصلی هیاهو برای این فیلم نقدهایی بود که این فیلم را منحصر به فرد، بهتر از حد انتظار و با کیفیتی که هر ۲۰ سال اگر خوش شانس باشید می‌توانید ببینید دانستند. این فیلم در صدر بیشتر از ۱۰ لیست بهترین فیلم‌ها قرار داشت و تمامی جوایز پایان سال گروه‌های منتقدین مختلف را درو کرد که آن‌ها یکی پس از دیگری این فیلم را اثری هنری برای تمامی ادوار خواندند.

ماه‌هاست که اسکورسیزی در تمامی مصاحبه‌هایش با گفتن این نکته که هیچ استودیویی «مرد ایرلندی» را نمی‌ساخت به نتفلیکس ادای دین کرده است. بدین ترتیب نتفلیکس مانند منجی سینما به نظر می‌رسد. «ما فیلم‌هایی می‌سازیم که هیچ کس دیگری نخواهد ساخت!»

ولی عنصر غیرعادی دیگری نیز در بودجه‌ی «مرد ایرلندی» وجود دارد. دلیل این که هیچ استودیوی متداولی این فیلم را نتوانسته بسازد این نیست که هیچ استودیویی نمی‌خواست از به پرده‌ی سینما بردن رویای بزرگ مارتین اسکورسیزی حمایت کند. بلکه به این دلیل بود که فناوری جدید لازم برای فرایند جوان‌سازی در حال حاضر به طرز سرسام‌آوری گران است. «ایرلندی» فیلمی به نظر نمی‌رسد که هزینه‌ای۱۶۰ میلیون دلاری داشته باشد و در سال‌های آینده نیز چنین خواهد بود. نتفلیکس این هزینه‌ی گزاف را تنها برای ساخت بیلبوردشان، دام مشترکین‌شان و پوستر استخدام فیلم‌سازشان پرداخت. آن‌ها در سطحی زیرین این پیام را مخابره می‌کنند: اگر ما می‌توانیم مارتین اسکورسیزی را به خدمت بگیریم آن گاه چه کسی را نمی‌توانیم بگیریم؟

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

اسکورسیزی پرکارتر از همیشه : رونمایی از مرد ایرلندی و ساخت قاتل ماه کامل

نتفلیکس، مشکلی پیش آمده: «مرد ایرلندی» زیادی خوب است.

این جاست که هیجان ناخالص فیلم‌سازی «مرد ایرلندی» مایه‌ی آزار می‌شود. نتفلیکس در واقع چنان فیلم خوبی ساخته که طیف گسترده‌ای از مخاطبان می‌خواهند آن را در سینماها ببینند و اگر نمایش سینمایی نسبتاً محدود این فیلم مانند مدارایی با این خواسته به نظر برسد باعث درنگ افراد بسیاری مانند اعضای آکادمی اسکار و فیلم‌سازانی که با ساختن فیلم با نتفلیکس به آن‌ها وعده‌ی گنج داده شده است، می‌شود. البته که این فیلم‌سازان فیلم دلخواه خود را خواهند ساخت و این امر مهمی است ولی اکران «مرد ایرلندی» این سوال بنیادین متافیزیکی را روشن می‌کند: «آیا تماشای فیلم در خانه همان گنج است؟» قرن بیستم را پشت سر گذاشته‌ایم ولی روش‌هایش به آن سرعتی که مسئولین نتفلیکس دوست دارند دمُده نخواهد شد.

 

 مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

نویسنده: اوون گلایبرمن ورایتی

ادامه مطلب

آنونس

جدیدترین تریلر انیمیشن Onward با صداپیشگی تام هالند و کریس پرت

تریلر انیمیشن Onward

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر انیمیشن Onward ، فیلمی به کارگردانی دن اسکنلون و با حضور کریس پرت، تام هالند، جولیا لوئی درایفوس و …

 

جدیدترین تریلر انیمیشن Onward منتشر شد. این انیمیشن تولید شرکت‌های پیکسار و والت دیزنی است. دن اسکنلون که در شرکت پیکسار انیماتور، نویسنده و کارگردان است، در کارنامه‌اش ساخت انیمیشن «دانشگاه هیولاها» دیده می‌شود.

رودررو با جهان بیرون پارک | تریلر فصل سوم وست ورلد

این انیمیشن را کریس پرت، تام هالند، مولیا لوئی درایفوس و … صداگذاری کرده‌اند. تام هالند که با نقش اسپایدرمن در سینما به شهرت دست یافته، قرار است نقش یک اِلف را در دنیای فانتزی دیزنی صداپیشگی کند.

تریلر فیلم «آنابل به خانه می‌آید»

کریس پرت که امسال در دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما، «انتقام‌جویان: پایان بازی»، بر پرده‌ی سینماها حضور داشت، در این انیمیشن، نقش برادر تام هالند را صداگذاری کرده است.

این فیلم در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۰ اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها