با ما همراه باشید

گفت‌وگوی اختصاصی گل‌بو فیوضی با ریتی پان در حاشیه‌ی برگزاری سی‌وششمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر

متن گفت‌وگو با ریتی پان که هم‌زمان با جشنواره در نشریه‌ی هنروسینما به چاپ رسید در ادامه می‌آید. نسخه‌ی کامل این گفت‌وگوی مکتوب با ریتی پان را در ویدیوی همین صفحه ببینید.

 

  • تحت تاثیر پیشینه‌ی بحران‌های سیاسی درازمدت در کامبوج آثار شما هم‌واره با محوریت رخدادهای کشورتان و جنایاتی است که در آن صورت گرفته. آیا دغدغه‌ی ساخت فیلم‌هایی با مضامین متفاوت را هم دارید یا فکر می‌کنید هم‌چنان تاریخ معاصر کامبوج باید به جهانیان شناسانده شود؟

به خاطر گذشته‌ و زندگی‌ام وارد دنیای سینما شده، و در لحظه‌لحظه‌ی ساخت پروژه‌ها به مردم کشورم و آن‌ها که کشته شده‌اند فکر می‌کنم در تمام کارهایم می‌خواهم به دنیا نشان بدهم مردم من و آن‌ها که جانشان را از دست داده‌اند چه کسانی بودند. هر کدام‌شان نام داشتند، شخصیت و هویت. زمانی‌که جمعیت کامبوج ۸ میلیون نفر بود، ۱.۸ میلیون آن‌ها در جنایات اتفاق افتاده کشته شدند، و این یعنی یک‌چهارم جمعیت یک کشور. داستان‌های زیادی برای به تصویر کشیدن دارم و هنوز فیلم‌های زیادی می‌توانم با آن‌ها بسازم. درحقیقت فیلم‌ها در آینده‌ی به تاریخ مصور تبدیل می‌شوند و کمک می‌کنند وقایع در ذهن مردم بماند. و برای من خیلی اهمیت دارد که بعدها مردم حرف‌های من را به یاد بیاورند. این برای بشریت مهم است نه تنها کشور من. وقتی در مورد مفهوم قتل‌عام و جنایت صحبت می‌کنیم، از بشریت حرف می‌زنیم نه کشور خاص. البته احتمالن لازم است در آینده به موضوع‌های دیگر هم فکر کنم، هرچند برخی از کارهای قبلی‌ام داستانی بوده‌اند. اما وقتی در حین ساخت فیلم‌های داستانی به این فکر می‌کنم که باید به دغدغه‌ی اصلی‌ام برگرددم و همین کار را می‌کنم. سینما ضرورت زندگی من است، نه تفریح و نه تفنن. می‌خواهم بر افکار مردم تاثیر بگذارم. باید کاری را که انجام می‌دهم دوست داشته باشم تا بتوانم به زندگی ادامه دهم.

 

  • شما شاهد قتل‌عام هم‌وطنان و خانواده‌تان بوده‌اید و این پیشینه بر ایدئولوژی شما تاثیر داشته. چه‌طور به این نتیجه رسیدید که سینما ابزار مناسبی برای بیان تمام این‌ها است؟

تا چند سال بعد از قتل‌عام خانواده‌ام اصلن علاقه‌ای به صحبت در مورد آن نداشتم، هرچند هر لحظه به یاد آن بودم. و بعدها فکر کردم برای احترام گذاشتن به آن آدم‌ها و رنج‌هاشان باید در مورد موضوع حرف بزنم. برایم بسیار مهم بود که مرگ‌شان بیهوده نباشد. و مهم‌تر این‌که نسل‌های بعد بدانند چه بر نسل‌های قبل گذشته. اگر هیچ صحبتی نکنیم، تاریخ از بین می‌رود و تمام این مرگ‌ها بیهوده می‌شود. و مهم است که انتقال تاریخ و خاطرات تصویری باشد. برپا کردن جنگ کار آسانی است اما این‌که ادامه‌ی زندگی بعد از آن کار بسیار سختی است. تاثیر که جنگ بر جامعه و تک‌تک افراد می‌گذارد پاک‌نشدنی و زخم‌های روانی حاصل از آن التیام‌نشدنی است. و این‌جاست که از هنر برای مرهم گذاشتن بر زخم‌هامان استفاده می‌کنیم. مهم است که درد آزاد شود.

 

  • شما کارتان را با سینمای مستند آغاز کرده. با توجه به مخاطب کم‌تر سینمای مستند آیا هم‌چنان به ساخت مستند ادامه خواهید داد یا سراغ سینمای داستانی هم خواهید رفت و با چه موضوع‌هایی؟

هر موضوعی دنیای سینمای داستانی باید در چارچوب خاصی بگنجد، هر موضوعی را نمی‌شود در سینمای داستانی روایت کرد. اما اگر بخواهم مرگ هم‌وطنانم را در فیلم داستانی به تصویر بکشم، فکر می‌کنم از آن‌ها سواستفاده کرده‌ام. و من علاقه‌ای به این موضوع ندارم. و فروش هم هیچ‌وقت برایم مهم نبوده. مستندهایم شاید امروز دیده نشوند اما امیدوارم که در آینده این اتفاق خواهد افتاد. از سینما باید برای شهادت در مورد تاریخ استفاده کرد.

 

  • از هم‌کاری خودتان با آنجلینا جولی بگویید. آیا علاوه بر تهیه پروژه‌شان، در کارگردانی و نوشتن فیلم‌نامه هم مشارکت دارید؟ آیا فیلم قرار است نکته‌های جدیدی درباره‌ی کامبوج داشته باشد؟

ساخت فیلم پایان یافته و حتا به پخش هم رسید. فیلم زیبایی است و مورد استقبال مردم کامبوج قرار گرفت. جولی با مردم کامبوج زندگی کرده و ارتباط بسیار انسانی و خوبی با آن‌ها داشت. امیدوارم سال بعد در همین جشنواره نمایش داده شود.

 

  • با وجودی که فیلم‌ساز سرشناسی هستید سینمای کامبوج شاید در ایران چندان شناخته شده نباشد. از نسل جدید این سینما و فعالیت‌هایی که دارد بگویید.

متاسفانه اکثر روشن‌فکران، فیلم‌سازان و هنرمندان کامبوج در دوران جنایت‌های خمرهای سرخ کشته شده‌اند. و ما در این زمینه نیاز به بازسازی اساسی داریم. خوشبختانه جوان‌های بااستعاد و علاقه‌مند زیادی داریم. شاید روزی برسد که در همین جشنواره نسل جدید کارگردان‌های کامبوجی را معرفی کنم. همیشه آثار کیارستمی و پناهی را به هم‌وطنانم پیشنهاد می‌دهم و سعی می‌کنم سینمای ایران را به آن‌ها بشناسانم.

 

ویدیوهای آرت‌تاکس را از سی‌وششمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر در صفحه‌ی ویژه‌ی این رویداد دنبال کنید.

 

بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی اختصاصی آرت‌تاکس با دبورا یانگ | لینک تماشا

گفت‌وگو اختصاصی آرت‌تاکس با الیویه مگاتون | لینک تماشا

گفت‌وگو اختصاصی آرت‌تاکس با فرانکو نرو | لینک تماشا

سینمای ایران

در جشنواره‌ی ۳۸ فیلم فجر | اعلام نامزدهای جشنواره سی و هشتم فیلم فجر

نامزدهای جشنواره سی و هشتم فیلم فجر

گزارش مکتوب آرت‌تاکس از اعلام نامزدهای جشنواره سی و هشتم فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده و مسعود نجفی

 

🎬 سی‌وهشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر
💢 نامزدهای رشته‌های اصلی

💢 نامزدهای بخش فیلمنامه سودای سیمرغ:

▫نیما جاویدی و مجید مجیدی (خورشید)
◾بهرام توکلی و سعید ملکان (روز صفر)
▫بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا (قصیده گاو سفید)
◾امیر زرنگار (مغز استخوان)
▫بهنام بهزادی (من می‌ترسم)
▪محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری (شنای پروانه

💢 نامزدهای بخش کارگردانی سودای سیمرغ:

▫نیکی کریمی (آتابای)
◾محمدحسین مهدویان (درخت گردو)
▫محمد کارت (شنای پروانه)
◾مجید مجیدی (خورشید)
▫مرتضی فرشباف (تومان

💢 نامزدهای بخش بهترین فیلم سودای سیمرغ:

▫آتابای
◾خورشید
▫درخت گردو
◾روز صفر
▫شنای پروانه

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

 

🎬 سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر

💢 نامزدهای بهترین بازیگری:

💢 نامزدهای بخش نقش اول مرد سودای سیمرغ:

▫میرسعید مولویان (تومان)
◾پیمان معادی (درخت گردو)
▫امیر جدیدی (روز صفر)
◾فرامرز قریبیان (خروج)
▫علی شادمان (مردن در آب مطهر)

💢 نامزدهای بخش بازیگر نقش اول زن سودای سیمرغ:

▫پریناز ایزدیار (سه کام حبس)
◾مریم مقدم (قصیده گاو سفید)
▫ندا جبراییلی (مردن در آب مطهر)
◾الناز شاکردوست (من می‌ترسم)

💢 نامزدهای بخش بازیگر مکمل مرد سودای سیمرغ:

▫جواد عزتی (آتابای)
◾مجتبی پیرزاده (تومان)
▫بابک کریمی (سینما شهر قصه)
◾امیر آقایی (شنای پروانه)
▫نوید پورفرج (مغز استخوان)

💢 نامزدهای بخش بازیگر مکمل زن سودای سیمرغ:

▫لیلا زارع (خون شد)
◾مینو شریفی (درخت گردو)
▫سمیرا حسن‌پور (سه کام حبس)
◾طناز طباطبایی (شنای پروانه)
▫باران کوثری (عامه‌پسند)
▪ستاره پسیانی (من می‌ترسم)

 

🎬 سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر
💢 نامزدهای رشته‌های فنی

💢 نامزدهای بخش فیلمبرداری سودای سیمرغ:

▫سامان لطفیان (آتابای)
◾مسعود امینی تیرانی (ابر بارانش گرفته)
▫مرتضی نجفی (تومان)
◾هومن بهمنش (خورشید)
▫مسعود سلامی (سه کام حبس)
◾سامان لطفیان (شنای پروانه

💢 نامزدهای بخش تدوین سودای سیمرغ:

▫محمد نجاریان (پوست)
◾حسن حسن‌دوست (خورشید)
▫ محمد نجاریان (درخت گردو)
◾مثم مولایی (روز صفر)
▫سیاوش پورخلیلی (سینما شهر قصه)
◾اسماعیل علیزاده (شنای پروانه)

💢 نامزدهای بخش موسیقی متن سودای سیمرغ:

▫حسین علیزاده (آتابای)
◾بامداد افشار (پوست)
▫رامین کوشا (خورشید)
◾حبیب خزایی‌فر (درخت گردو)
▫مسعود سخاوت‌دوست (شنای پروانه)

💢 نامزدهای بخش صدا سودای سیمرغ:

▫امیر شاهوردی و سید علیرضا علویان (پوست)
◾رشید دانشمند و امین شریفی (تومان)
▫امیر نوبخت و آرش قاسمی (خروج)
◾حسین بشاش و محمدرضا دلپاک (خورشید)
▫مهدی صالح‌کرمانی و آرش قاسمی (شنای پروانه)

💢 نامزدهای بخش طراحی لباس سودای سیمرغ:

▫رسول علیزاده (پوست)
◾مارال جیرانی (خروج)
▫بهزاد جعفری طادی (درخت گردو)
◾امیر ملک‌پور (روز صفر)
▫شیده محمودزاده (سینما شهر قصه)
◾غزاله معتمد (شنای پروانه)

💢 نامزدهای بخش چهره‌پردازی سودای سیمرغ:

▫مهرداد میرکیانی (خروج)
◾محمدرضا قومی (خون شد)
▫شهرام خلج (درخت گردو)
◾ایمان امیدواری (سه‌ کام حبس)
▫عظیم فراین (شنای پروانه)

💢 نامزدهای بخش جلوه‌های بصری سودای سیمرغ:

▫جواد مطوری (آبادان یازده ۶۰)
◾جواد مطوری (خورشید)
▫محم برادران (خروج)
◾کامیار شفیع‌پور و امین پهلوان‌زاده (درخت گردو)
▫رضا میثاقی و محسن خیرآبادی (روز صفر)

 

 

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

در جشنواره‌ی ۳۸ فیلم فجر | پوریا رحیمی سام در نشست خبری من می‌ترسم: ببخشید که پر سر و صدا نیستیم!

نشست خبری من می‌ ترسم

گزارش ویدئویی آرت‌تاکس از نشست خبری من می‌ ترسم با حضور بهنام بهزادی، ستاره پسیانی، پوریا رحیمی‌سام، یگانه رفتاری و دیگر عوامل

نشست خبری فیلم «من‌ می‌ترسم» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی بهنام بهزادی با حضور کارگردان، ستاره پسیانی، پوریا رحیمی‌سام، یگانه رفتاری،مجید جعفری (بازیگران)،امین جعفری(مدیرفیلمبرداری)، آیدین ظریف(طراح صحنه) با حضور ایلیا محمدی‌نیا ( منتقد) و اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

کارگردان فیلم سینمایی «من می‌ترسم»، گفت: این فیلم قطعا با هدف گیشه ساخته نشده است. فیلمی که با هدف گیشه ساخته شود جهت‌گیری‌های مشخصی دارد که این فیلم این مشخصات را ندارد.

او اظهار داشت: فیلم من می‌‌ترسم از ترکیب دو داستان واقعی ساخته شده است. برای انتخاب بازیگران هنگامی که فیلمنامه را می‌نویسم بازیگران را انتخاب می‌کنم. در این فیلم هم می‌دانستم برای چه کسانی داستان را می‌نویسم.

بهزادی در ارتباط با چهره‌های جدید در فیلم‌هایش، گفت: معتقدم سینمای ایران عمیقا به بازیگرها و چهره‌های جدید احتیاج دارد. من با بازیگرهای کمتر حرفه‌ای کارم را آغاز کرده‌ام و برایم کار کردن با آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. شما وقتی بازیگر حرفه‌ایی در فیلم‌تان انتخاب می‌کنید آن‌ها توقعاتی‌ دارند که عوامل پشت صحنه فیلم و بخش‌های مختلف فیلم را درگیر می‌کند.

کارگردان «من می‌ترسم» اضافه کرد: فکر می‌کنم  اگر کارگردان‌ها انرژی داشته باشند و بازیگر جدید را به فیلم‌هایشان دعوت کنند اتفاق خوبی است.

وی در خصوص انتخاب بازیگرها گفت: زمانی که در مورد اینگونه مسائل صحبت می‌کنیم به یک تقسیم‌بندی بالاشهری، پایین شهری می‌رسیم که با این انتخاب تلاش کردم این دیدگاه را از بین ببرم.

بهزادی درباره نقش الناز شاکردوست در این فیلم توضیح داد: این فیلم پارسال و قبل از جشنواره سی‌وهفتم که «شبی که ماه کامل شد » در آن اکران شود فیلمبرداری شده است. الناز شاکردوست بازیگر باانگیزه‌ای است.

ستاره پسیانی بازیگر این فیلم نیز در ارتباط با حضور بیشترش در سینما نسبت به تئاتر، گفت: دلم‌ می‌خواهد ریسک‌هایی که در تئاتر تجربه کردم را در سینما نیز تجربه کنم به همین منظور در انتخاب فیلم‌هایم خیلی سختگیری نمی‌کنم.

پسیانی درباره بازی در فیلم «من می‌ترسم» توضیح داد: همیشه از کارکردن با بهنام بهزادی لذت می‌برم و به نوعی برای من ورکشاپ محسوب می‌شود. دو تجربه با او داشتم که بسیار تجربه خوبی برای من بوده است.

در ادامهپوریا رحیمی سام درباره نقش خود در این فیلم، گفت: ببخشید که ما پر سر و صدا نیستیم. این فیلم برای من شانسی است که با این کارگردان خوب کار کردم. در این فیلمنامه یادگرفتم که چه میزان اتمسفر در فیلم وجود دارد و به چه میزان این امر اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در این سال‌ها که در چنین سینمایی با این همه متغییر، کار می‌کنم دوست داشتم به چنین گونه‌ سینمایی نزدیک شوم.

این بازیگر سینما افزود: در کارنامه لاغرم خوشحالم که این بازی‌ها را تجربه کردم و با کارگردانی مانند بهنام بهزادی کار کردم.

منبع: ایرنا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم خروج

معرفی فیلم خروج

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: معرفی فیلم خروج را به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ، با کیفیت دل‌خواه ببینید.

معرفی فیلم خروج

آرزوی ساخت «خروج» از ده سال پیش بر دل ابراهیم حاتمی‌کیا مانده بود؛ از زمانی که گفته شد ابراهیم حاتمی‌کیا قصد دارد در سال جاری فیلمی بسازد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره قصه فیلم او مطرح شد، گاه او را به ساخت فیلمی از کتاب معصومه آباد نسبت می‌دانند و گاه عنوان می‌کردند او دوباره به سراغ ساخت اثری از دفاع مقدس رفته اما مورد وثوق‌ترین داستانی که از «خروج» منتشر شده مربوط به تعدادی کشاورز می‌شود که زمین‏ های‏شان را سیل از بین برده است.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

گفته می‌شود «خروج» فیلمی جاده‌ای با تم اعتراض مردمی به دولتمردان است. این سومین همکاری ابراهیم حاتمی‌کیا با سازمان اوج بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام» است.

در این فیلم فرامرز قریبیان به‌عنوان کاراکتر اصلی به ایفای نقش پرداخته است که در پنج سال اخیر به دلیل گزیده‌کاری اش هیچ فیلمی از او روی پرده سینما نرفته است.

پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی نسب نیز از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها