با ما همراه باشید

گفت‌وگوی اختصاصی گل‌بو فیوضی با ریتی پان در حاشیه‌ی برگزاری سی‌وششمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر

متن گفت‌وگو با ریتی پان که هم‌زمان با جشنواره در نشریه‌ی هنروسینما به چاپ رسید در ادامه می‌آید. نسخه‌ی کامل این گفت‌وگوی مکتوب با ریتی پان را در ویدیوی همین صفحه ببینید.

 

  • تحت تاثیر پیشینه‌ی بحران‌های سیاسی درازمدت در کامبوج آثار شما هم‌واره با محوریت رخدادهای کشورتان و جنایاتی است که در آن صورت گرفته. آیا دغدغه‌ی ساخت فیلم‌هایی با مضامین متفاوت را هم دارید یا فکر می‌کنید هم‌چنان تاریخ معاصر کامبوج باید به جهانیان شناسانده شود؟

به خاطر گذشته‌ و زندگی‌ام وارد دنیای سینما شده، و در لحظه‌لحظه‌ی ساخت پروژه‌ها به مردم کشورم و آن‌ها که کشته شده‌اند فکر می‌کنم در تمام کارهایم می‌خواهم به دنیا نشان بدهم مردم من و آن‌ها که جانشان را از دست داده‌اند چه کسانی بودند. هر کدام‌شان نام داشتند، شخصیت و هویت. زمانی‌که جمعیت کامبوج ۸ میلیون نفر بود، ۱.۸ میلیون آن‌ها در جنایات اتفاق افتاده کشته شدند، و این یعنی یک‌چهارم جمعیت یک کشور. داستان‌های زیادی برای به تصویر کشیدن دارم و هنوز فیلم‌های زیادی می‌توانم با آن‌ها بسازم. درحقیقت فیلم‌ها در آینده‌ی به تاریخ مصور تبدیل می‌شوند و کمک می‌کنند وقایع در ذهن مردم بماند. و برای من خیلی اهمیت دارد که بعدها مردم حرف‌های من را به یاد بیاورند. این برای بشریت مهم است نه تنها کشور من. وقتی در مورد مفهوم قتل‌عام و جنایت صحبت می‌کنیم، از بشریت حرف می‌زنیم نه کشور خاص. البته احتمالن لازم است در آینده به موضوع‌های دیگر هم فکر کنم، هرچند برخی از کارهای قبلی‌ام داستانی بوده‌اند. اما وقتی در حین ساخت فیلم‌های داستانی به این فکر می‌کنم که باید به دغدغه‌ی اصلی‌ام برگرددم و همین کار را می‌کنم. سینما ضرورت زندگی من است، نه تفریح و نه تفنن. می‌خواهم بر افکار مردم تاثیر بگذارم. باید کاری را که انجام می‌دهم دوست داشته باشم تا بتوانم به زندگی ادامه دهم.

 

  • شما شاهد قتل‌عام هم‌وطنان و خانواده‌تان بوده‌اید و این پیشینه بر ایدئولوژی شما تاثیر داشته. چه‌طور به این نتیجه رسیدید که سینما ابزار مناسبی برای بیان تمام این‌ها است؟

تا چند سال بعد از قتل‌عام خانواده‌ام اصلن علاقه‌ای به صحبت در مورد آن نداشتم، هرچند هر لحظه به یاد آن بودم. و بعدها فکر کردم برای احترام گذاشتن به آن آدم‌ها و رنج‌هاشان باید در مورد موضوع حرف بزنم. برایم بسیار مهم بود که مرگ‌شان بیهوده نباشد. و مهم‌تر این‌که نسل‌های بعد بدانند چه بر نسل‌های قبل گذشته. اگر هیچ صحبتی نکنیم، تاریخ از بین می‌رود و تمام این مرگ‌ها بیهوده می‌شود. و مهم است که انتقال تاریخ و خاطرات تصویری باشد. برپا کردن جنگ کار آسانی است اما این‌که ادامه‌ی زندگی بعد از آن کار بسیار سختی است. تاثیر که جنگ بر جامعه و تک‌تک افراد می‌گذارد پاک‌نشدنی و زخم‌های روانی حاصل از آن التیام‌نشدنی است. و این‌جاست که از هنر برای مرهم گذاشتن بر زخم‌هامان استفاده می‌کنیم. مهم است که درد آزاد شود.

 

  • شما کارتان را با سینمای مستند آغاز کرده. با توجه به مخاطب کم‌تر سینمای مستند آیا هم‌چنان به ساخت مستند ادامه خواهید داد یا سراغ سینمای داستانی هم خواهید رفت و با چه موضوع‌هایی؟

هر موضوعی دنیای سینمای داستانی باید در چارچوب خاصی بگنجد، هر موضوعی را نمی‌شود در سینمای داستانی روایت کرد. اما اگر بخواهم مرگ هم‌وطنانم را در فیلم داستانی به تصویر بکشم، فکر می‌کنم از آن‌ها سواستفاده کرده‌ام. و من علاقه‌ای به این موضوع ندارم. و فروش هم هیچ‌وقت برایم مهم نبوده. مستندهایم شاید امروز دیده نشوند اما امیدوارم که در آینده این اتفاق خواهد افتاد. از سینما باید برای شهادت در مورد تاریخ استفاده کرد.

 

  • از هم‌کاری خودتان با آنجلینا جولی بگویید. آیا علاوه بر تهیه پروژه‌شان، در کارگردانی و نوشتن فیلم‌نامه هم مشارکت دارید؟ آیا فیلم قرار است نکته‌های جدیدی درباره‌ی کامبوج داشته باشد؟

ساخت فیلم پایان یافته و حتا به پخش هم رسید. فیلم زیبایی است و مورد استقبال مردم کامبوج قرار گرفت. جولی با مردم کامبوج زندگی کرده و ارتباط بسیار انسانی و خوبی با آن‌ها داشت. امیدوارم سال بعد در همین جشنواره نمایش داده شود.

 

  • با وجودی که فیلم‌ساز سرشناسی هستید سینمای کامبوج شاید در ایران چندان شناخته شده نباشد. از نسل جدید این سینما و فعالیت‌هایی که دارد بگویید.

متاسفانه اکثر روشن‌فکران، فیلم‌سازان و هنرمندان کامبوج در دوران جنایت‌های خمرهای سرخ کشته شده‌اند. و ما در این زمینه نیاز به بازسازی اساسی داریم. خوشبختانه جوان‌های بااستعاد و علاقه‌مند زیادی داریم. شاید روزی برسد که در همین جشنواره نسل جدید کارگردان‌های کامبوجی را معرفی کنم. همیشه آثار کیارستمی و پناهی را به هم‌وطنانم پیشنهاد می‌دهم و سعی می‌کنم سینمای ایران را به آن‌ها بشناسانم.

 

ویدیوهای آرت‌تاکس را از سی‌وششمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر در صفحه‌ی ویژه‌ی این رویداد دنبال کنید.

 

بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی اختصاصی آرت‌تاکس با دبورا یانگ | لینک تماشا

گفت‌وگو اختصاصی آرت‌تاکس با الیویه مگاتون | لینک تماشا

گفت‌وگو اختصاصی آرت‌تاکس با فرانکو نرو | لینک تماشا

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

زهرا بهروزمنش در صندلی قرمز: اتفاق باید سر وقتش بیافتد!

زهرا بهروزمنش

گفت‌وگو با زهرا بهروزمنش بازیگر جوان فیلم «قسم» است. او بازیگری را همه‌ی زندگی‌اش می‌داند و از تفاوت‌های بازیگری تئاتر و سینما و پروسه‌ی انتخابش برای این فیلم می‌گوید

بازیگری در کجای زندگی‌ات قرار دارد؟

بازیگری کل زندگی من است و تمام برنامه‌هایم را براساس آن می‌چینم. به‌نظرم بازیگری تئاتر اصولی‌‌ترین شیوه‌ی کسب تجربه و آموزش است و با آن باید مانند یک علم برخورد شود.

چه‌ چیزی در تئاتر برای تو جذاب‌تر از سینماست؟

در تئاتر زندگی جریان دارد و درطول دوساعت بازی‌کردن کاراکتر، با آن زندگی می‌کنی که هرروز این قضیه تکرار می‌شود. گاهی ممکن است با یک نقش در تئاتر نزدیک شش ماه زندگی کنی که چنین فرصتی در سینما وجود ندارد. انگار تو تبدیل به خدا می‌شوی و کاراکتری با بدن، صدا و… خلق می‌کنی.

ماجرای انتخاب شدنت برای فیلم «قسم» چیست؟

پیش از «قسم» نیز در سینما کار کرده بودم. سال ۹۲ با امید توتونچی فیلمی به اسم «نور استنی» کار کرده بودم که ۹۳ در هنروتجربه اکران شد. نه سال با برادران محمودی آشنا هستم و با نوید محمودی در فیلم «هفت‌‌ونیم» تجربه‌ی کار داشته‌ام. قرار بود در کار مشترک برادران محمودی، نقش دختری افغان بازی کنم. من برای تمرین لهجه‌، مدت‌ها با دوستان افغان تمرین کردم تا آن که کار کنسل شد. آقای تنابنده برای معرفی بازیگر دختر افغانی با آقای محمودی تماس گرفتند. آقای محمودی من و چند تن از دختران افغانی را به آقای تنابنده معرفی کردند که در نهایت دستیار ایشان به من تماس گرفتند.  دو نکته برای نقش «نجمه» مورد اهمیت بود: باید در دوهفته زبان افغانی یاد می‌گرفتم و وزن کم می‌کردم. در عرض یک‌ماه و نیم ده کیلو کاهش وزن داشتم.

 

این گفت‌وگو نیز نکات جذاب‌ دیگری نیز دارد که می‌توانید آن را با کیفیت دل‌خواه‌تان ببینید

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم بازیووو + آنونس فیلم | ویژه‌ی جشنواره کودک اصفهان

معرفی فیلم بازیووو

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم بازیووو به کارگردانی امیرحسین قهرایی و بازی پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی و رضا شفیعی‌جم

از فیلم «بازیووو» بیش‌تر ببینید:

سینمای کودک و نوجوان همواره نیازمند خلق موقعیت‌های فانتزی و جذاب است تا بیش از پیش بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

فیلم سینمایی بازیوو به کارگردانی امیرحسین قهرایی و نویسندگی سلمان خورشیدی یک اثر فانتزی و متفاوت است که توانسته در فضایی کودکانه، مخاطبان هدف خود را با رویاها و دنیای پر رمز و راز کودکی همراه کند.

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده قدیمی سینمای ایران این فیلم را تهیه کرده و به نظر می‌رسد ورود تهیه‌کنندگان کارکشته در عرصه سینمای کودک می‌تواند به رشد کیفی آن کمک کند.

 

در کنار معرفی فیلم بازیووو ببینید:

معرفی فیلم نیوکاسل به کارگردانی محسن قصابیان

پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمد رضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر زکریا، مجید افشاری،  فرانک جلیلی و رضا شفیعی‌جم بازیگران بازیووو هستند.

بازیوو در بخش مسابقه سینمای ایران سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان حضور دارد و سازندگان در تلاشند تا بتوانند پس از حضور در جشنواره کودک اصفهان فیلم را به نمایش عمومی بگذارند.

در کنار معرفی فیلم بازیووو ببینید:

معرفی فیلم سرکوب به کارگردانی رضا گوران

در خلاصه داستان این فیلم آمده است «ماپان» مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین «بازیووو» برای نجات سرزمینش از چنگال «سیلوس» به دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است. اما ژوبین پسر بچه  دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است.

ایلیا نصرالهی، هلیا صمدزاده، آرین دهقان نژاد، محمدهادی جعفری، حنانه آجرلو، فربد احمدی، ویهان معراجی بازیگران کودک بازیووو هستند.

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره + آنونس فیلم | ویژه‌ی جشنواره کودک اصفهان

معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم اقیانوس پشت پرده به نویسندگی و کارگردانی بابک نبی‌زاده و بازی جعفر قاسمی، محمدعلی قویدل، حدیثه کرمی، یوسف رنجبر و حسن ذاکری

از فیلم «اقیانوس پشت پرده» بیش‌تر ببینید:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مراکز تولید فیلم‌های تجربی در حوزه کودکان است. از حدود نیم قرن پیش تا به امروز آثار متعدد و مطرحی در حوزه کودکان با حمایت این نهاد ساخته شده

فیلم سینمایی اقیانوس پشت پنجره جدیدترین تولید کانون است که به نویسندگی و کارگردانی بابک نبی‌زاده ساخته شده و در جشنواره سی و دوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به رقابت می‌پردازد.

در کنار معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره ببینید:

معرفی فیلم نیوکاسل به کارگردانی محسن قصابیان

فیلمنامه این فیلم سینمایی در سال ۱۳۹۲ با عنوان «دریا همیشه طوفانی نیست» موفق به کسب جایزه برتر جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان از میان افزون بر ۴۰۰ اثر شده است.

۵۷ بازیگر اصلی از شهرستان‌های بندرعباس، میناب و قشم در این فیلم با موضوع معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری هرمزگان به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم ۸۵ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی سیدجلال چاوشیان در استان هرمزگان و شهرستان میناب فیلمبرداری شده است.

در کنار معرفی فیلم اقیانوس پشت پنجره ببینید:

معرفی فیلم سرکوب به کارگردانی رضا گوران

جعفر قاسمی، محمدعلی قویدل، حدیثه کرمی، یوسف رنجبر، حسن ذاکری، بهرام کمیجانی و کیانا رنجبر از جمله بازیگران اصلی فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» همگی از بازیگران بومی استان هرمزگان هستند.

«اقیانوس پشت پنجره» داستان برهان، نوجوان باهوش روستایی در جزیره‌ای دورافتاده و بسیار زیبا است که مردم در آن به سختی زندگی می‌کنند. او گروهی را جمع می‌کند، به نقاط دیدنی جزیره می‌رود و برای گردشگران خارجی موسیقی و نمایش اجرا می‌کند. زندگی رونق می‌گیرد و گردشگران بیش‌تری به جزیره می‌آیند اما یک مشکل بزرگ در راه است….

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها