ریچارد لینکلیتر کارنامهاش را مرور میکند | خود را به چالش بکشید!
ویدیوهای بیشتر
ریچارد لینکلیتر روبهروی دوربین نشسته و به مرور کارنامهاش میپردازد؛ این ویدیوی دیدنی را از دست ندهید
وودستاک
ریچارد لینکلیتر: وودستاک یکی از تعداد زیادی فیلمهای کوتاهییه که وقتی میخواستم یاد بگیرم چه شکلی فیلم بسازم، ساختم. تا اون موقع در شرکت سوپر ۸ کار میکردم و این کار باعث شد وارد دنیای ۱۶ فیلم میلیمتری.
در کنار مرور کارنامهی ریچارد لینکلیتر ببینید:
جودی فاستر کارنامهاش را مرور میکند | برای رسیدن به هدفم روی اعصاب همه راه میروم!
ولی فیلم کوتاهییه در مورد یه جشنوارهی موسیقی پرزرق و برق و پر از مواد تو تابستون در آستین. فکر نکنم کسایی که جلوی دوربین بودن چیزی خاطرشون باشه. اکستازی اون موقع آزاد بود. نکتهی جالب قضیه قرار بود پاییز اون سال غیرقانونی بشه
یادمه موقع بزرگ شدن تجربهی زیادی با فیلم نداشتم جز دیدندش. سال سوم دبیرستان یه کارهایی با فیلم انجام دادم. یه سهپایه داشتم. با پسرعموم اون تابستون چند تا فیلم گرفتیم و باهاش خلاقیتم بیشتر شد. یادمه فکر میکردم فیلم دوست داشتم و شاید روزی وارد این حوزه میشدم ولی ورزش میکردم و خیلی حواسم بهش نبود. البته همیشه تو ذهنم بود. از جنبههای فنیش خوشم میاومد ولی به عکاسی و از این دست کارها علاقمند بودم. در نهایت اوایل دههی سوم عمرم برگشتم و بازگشت بزرگی بود
در کنار مرور کارنامهی ریچارد لینکلیتر ببینید:
طفرهرو
ریچارد لینکلیتر: یادمه ساعت دو شب دیروقت تنهایی از یه سفر طولانی برمیگشتم و داشتم رانندگی میکردم. همهی اجزای ایدهی فیلم و ساختارش تو ذهنم اومد. چرا نشه داستانی رو بگی که از یکی سراغ دیگری بره. بیست و سه سالم بود و عاشق سینما و امکاناتی که فراهم میکنه بودم. فکر میکردم سینما چییه، چه کار میکنه و محدودیتهاش چیین؟ بنابراین این ایدهی تجربی برای روایت یهو به ذهنم رسید و با من موند. شش سال بعد داشتم این فیلم رو میساختم. شش سال در موردش فکر میکردم
فیلم یه خورده دیوانهواره. اخیرن ندیدمش ولی آخرین باری که دیدم، فکر میکردم چه ذهنیت عجیبی داشتم
در کنار مرور کارنامهی ریچارد لینکلیتر ببینید:
مات و مبهوت
ریچارد لینکلیتر: ریچارد لینکلیتر: موقع ساختن طفرهرو به این رسیدم که برای فیلم بعدم میخوام این فیلم نوجوانانه رو بسازم؛ در مورد بچههایی که دارن دور میزنن تا یه کاری بکنن. این برای من، ایدهی اصلی برای اون فیلم بود. ولی تو دههی 70 بود. خود خریدن حقوق موسیقیش گرون میشد و در کنارش بازسازی اون دوران بنابراین عملن یه فیلم واقعی بود. تونستم در مورد چیزهایی که از دبیرستان یادمه فیلم خیلی شخصی بسازم و همهش تو یه شب، آخرین شب مدرسه تو سال ظاهر بشه
در کنار مرور کارنامهی ریچارد لینکلیتر ببینید:
یکی از بهترین موارد مربوط به ساختن این فیلم این بود که یه وجههی کاتارتیک داره. میتونی از تجربیات خودت در فیلم قرار بدی. حداقل به عنوان نقطهی شروع کار از یه نقطهی اتوبیوگرافی خیلی خاصی کار میکنم. زمانی که مات و مبهوت رو ساختیم فیلمهای نوجوانانهی زیادی نبودن. ساختار و جریان فیلمهای نوجوانانه که امروز پرطرفدارن اون زمان تو افول بودن برای همین ستارههای نوجوان زیادی نداشتیم. میدونستیم که هستن بازیگرهای فوقالعادهی زیادی وجود دارن و استعدادهای زیادی پیدا میشن که برای پیدا کردنشون هیجانزده بودم. وقتی به اون تجربه نگاه میکنم، راضیکنندهترین بخش کار پیدا کردن و آشنا شدن باهاشون بود. اگر شبی پا میشدین و میاومدین سر صحنه، کسایی مثل بن افلک، متیو مککانهی و رنه زلوگر رو میدیدین که هر چند جزو بازیگران اضافه بود ولی باهاش مثل ستارهها برخورد میشد چون اینقدر خفن بود همه ازش خوششون میاومد. مینشست و با همه ناهار میخورد. اولین فیلم متیو مککانهی بود. اون زمان واقعن بازیگر نبود ولی تست بازیگری داد و فکر کردم برای این نقش بینقصه. قشنگ یارو رو گرفت. بهم گفت من این آدمه نیستم ولی میشناسمش. شش هفته بعد سر میز برای ناهار نشستیم و یادمه متیو بهم گفت به این که برم به لسآنجلس فکر میکنم. گفتم واقعن؟ خیلی هم خوب. حرف کمی نیست. یه سری میگن بعد تموم کردن کالج میخوام برم حقوق بخونم، میگم خوبه. نمیتونی تصور کنی یا حتا بدونی یه بازیگر چه چیزی برای عرضه داره. بعضیا باید انجامش بدن، بعضیا ذاتن برای این متولد شدن و بعضیا مطمئن نیستن میخوان برن سراغ این کار بنابراین نمیشه زوری کاری از پیش برد
در کنار مرور کارنامهی ریچارد لینکلیتر ببینید:
جف گلدبلوم کارنامهاش را مرور میکند | کار با کراننبرگ تجربهی مهمی بود
پیش از طلوع
ریچارد لینکلیتر: یادمه بعد از دو تا فیلم پربازیگر «طفرهرو« و «مات و مبهوتُ» این نیاز درونم به وجود اومد که حالا که اون روشهای چگونگی شکل دادن به فیلم و کار کردن با بازیگران رو یاد گرفته بودم فکر کردم وقتشه سراغ اون داستان صمیمیت برم. یادمه از پاییز 89 به این موضوع فکر کرده بودم. داشتم نیویورک رو ترک میکردم. از فیلادلفیا گذشتم. یه شب رفتم به خواهرم سر بزنم و بعد فردا صبحش برم و یه خانم جوونی رو تو مغازهی اسباببازی فروشی دیدم. خواهرم اونجا کار میکرد و به سر از مغازه درآوردیم. باهام گرم گرفته بود. با هم ارتباط برقرار کرده بودیم. کاری کردم که هیچوقت تو عمرم انجام نمیدم؛ یه خورده خجالتییم. یه یادداشت براش نوشتم و بهش دادم. نوشتم هی، دوست داری بریم دور بزنیم؟ نوشت آره، چرا که نه. گفتم واو، باشه. اون شب تو فیلادلفیا گشت زدیم. یه اتفاق جادویییه که بین مردم رخ میده
به شخصه به عنوان یه فیلمساز، حتا اون شب به این آگاه بودم که میخوام فیلمی در مورد این بسازم. یادمه این رو بهش گفتم و جواب داد که منظورت چییه. این! این احساس، این احساس کشف کردن یک فرد دیگه، اون شیفتگی و جذابیت و واکنشی که نسبت بهش داری
با ژولی درپی همون اوایل پروسهی انتخاب بازیگر ملاقات کردم. دومین بازیگری بود که دیدم ولی هیچوقت از پروژه جدا نشد. ایتن همون زمان هم ستارهی بزرگی بود. البته نمیشناختمش، تا وقتی با بازیگر ملاقات نکنین واقعن نمیشناسینش، ولی شروع کردم باهاش صحبت کردن و به این فکر کردم که از طرز فکرش خوشم میآد. هنوز هم بیست و شش سال بعد از اون زمان با هم صحبت میکنیم. برای من تجربهی خیلی خاصی بود؛ ژولی و ایتن بیست و سه ساله با اون داستان مخصوص. روایت اون داستان یه معجزهی کوچک بود همین که یکی چند میلیون دلار بهم پول بده تا بتونم این فیلم جمع و جور و صمیمی رو بسازم روی کاغذ غیرقابل تصور بود
در کنار مرور کارنامهی ریچارد لینکلیتر ببینید:
جان تورتورو کارنامهاش را مرور میکند | صادقانه بگویم خیلی خوششانس بودم!
زندگی بیداری
ریچارد لینکلیتر: زندگی بیداری احتمالن برای من طولانیترین پروسهی به ثمر رسیدن یه ایده بوده. ایدهی این داستان حتا از علاقهم به فیلم هم قدیمیتر بود. براساس رؤیایی بود که سال چهارم دبیرستان داشتم. این ایده بیست سال تو ذهنم بود و هیچوقت جواب نمیداد. تو ذهنم این فیلم کار نمیکرد و بیش از حد عینی بود. ولی وقتی نمونههای انمیشنی که دوستهام روش کار میکردن رو دیدم، نسخهی کامپیوتری روتواسکوپ بود. خیلی سریع به فکرم رسید که آره، یکی از اون ترکیبهای خیلی خوبییه که برای خلق محتوای که تو ذهنم داشتم مناسبه. یهو به خودم میگم اون چیزی که تو ذهنم کار نمیکرد اگر این شکلی باشه کار میکنه. کارمون شروع شد. شروع کردم در موردش صحبت کردن. بازم فیلمی بود که نمیتونستم توضیحش بدم. وقتی نمیتونم دقیقن فیلمی که دارم روش کار میکنم رو توضیح بدم، موقعییه که میدونم راه درستی دارم پیش میرم
فیلمنامهش شکل معمول نداشت و صفحاتی بود پر از صحنه و دیالوگ و یادداشت و ایده. فکر نمیکردم این فیلم ساخته بشه، درست شدنش معجزه بود. یادمه اون زمان با خودم فکر میکردم برای ساختن فیلمهای دیگه هم مشکل داشتم. با خودم فکر کردم شاید این آخرین فیلمی باشه که بسازم. کی بهم پول میده که فیلم بسازم؟ فیلمهایی که ساخته بودم فروش خوبی نداشتن. برای همین فکر کردم شاید این آخری باشه. یادمه هر چی که داشتم رو سر این فیلم گذاشتم. فکر کنم شیوهی خوبی برای کار کردنه
مدرسهی راک
ریچارد لینکلیتر: از یک دیدگاه، برای مدت زمان زیادی در فکر ساخت مدرسهی راک بودم. البته نه با همین موضوع ولی ایدهی این که همچین کاری رو انجام میدم. همیشه فیلمهای کمدی برای استودیوهای معروف رو چالش به حساب میآوردم. با خودم فکر کردم خب من کارگردان کمدیم، کارهام خندهدارن. ولی همیشه نسبت به کمدی عامهپسند انتقاد داشتم. این موقعیت رو داشتم که عیار خودم رو بسنجم و ببینم میتونم یه کمدی استودیویی بسازم یا نه. تو لحظه درست شروع کردم به ساختنش. برای ده سال این پروژهها رو رد میکردم.
باید بابت جمع و جور کردن فیلم از تهیهکنندهاش، اسکات رودن تقدیر کنیم. اول به شکل غریزی ردش کردم و گفتم یه خورده لوسه. ولی بعد زنگ زدن و گفتن اسکات رودن کوتاه نمیآد، باید باهاش صحبت کنی. به خودم گفت خب باشه، باهاش صحبت میکنم. در کنار این، فکر کنم دخترم هم دقیقن همون سن بود. اگر دخترم اون سن و سال رو نداشت، مناسب اون فیلم نبودم
چیزی که شخصن برای من از شخصیت جک مهم بود، اینه که جامعه کاملن متوجه این آدم طفرهرو هستش که هیچ بازدهی نداره در صورتی که میتونه برای جامعه مفید باشه. از دید خلاقیتی خیلی خوش گذروندیم. به پروژه نگاه کردم و با خودم گفتم. آیا قراره از دید خلاقیت خوش بگذره و با آدمهای خوبی کار کنم؟ افقهای سینماییم رو یه مقدار گسترش داد. میتونم روی این داستان کار و از شیوههای این ساز و کار پیروی کنم و در عین حال خوش بگذره و موفق باشم
پسرانگی
ریچارد لینکلیتر: برخلاف باقی فیلمهام که سالها روشون فکر میکردم مثلن ده سال، بیست سال، برای پسرانگی مدت کوتاهی فکر کردم. مسأله ایدهای بود که باعث به وجود اومدن اون بازهی زمانی طولانی شد. به عنوان یه پدر، شروع کردم به فکر در مورد این که باید فیلمی در مورد دوران کودکی بسازم. حالا وقتی صحبت از به تصویر کشیدن بچهها میشه، محدود به تنها یه لحظه از زندگیشون هستید. مثلن نمیتونید از یه بچهی هفت ساله بخواین نقش یه یازده ساله رو بازی کنه. متوجه این بودم که داستان بزرگتری برای گفتن داشتم ولی از دید فیزیکی با توجه به محدودیت بازیگران دستم بسته بود. برای همین نمیدونستم چه شکلی یک روایت در مورد بزرگ شدن رو شکل بدم. تو ذهنم جواب نمیداد. تسلیم شده بودم. به خودم گفتم میخوام یکی از جاهطلبیهای دوران نوجوانیم رو عملی کنم و یه رمان بنویسم. پشت کامپیوتر نشستم تا بنویسم و جرقهی ایدهی پسرانگی در همون لحظه خورد. اگر هر سال یه خوردشو فیلم میگرفتیم چی؟ چون میخواستم کل دوران تحصیلات مقدماتی رو نشون بدم و اگر دوازده بار فیلمبرداری میکردم، دوازده تا فیلم کوتاه که جلو میرن؛ آره، ممکنه. تصویر فیلم خیلی ناگهانی به ذهنم اومد و ادامهش دادم. بعد ایتن و باتریشیا رو استخدام کردم. خوشبختانه استودیو برای ساختنش هر سال چند صد هزار دلاری میداد
تابستون سال 2002 شروع کردیم. تا پایان راه زیادی مونده بود. دوازده سال مدت زمان طولانیاییه. پروژه هم خیلی انتزاعییه. میتونم بگم اواسط راه این احساس رو داشتیم که آره، هر سال بالغتر و بهتر شد چون بچهها، الار و لورلی، دخترم که نقش خواهر الار رو داره، بیشتر به خودشون اومدن. کارها اون سه چهار سال آخر با سرعت بیشتری پیش رفتن. میتونستی پایان راه رو حس کنی که داشتیم به نقطهی فرود میرسیدیم. هر سال بهتر و بهتر شد. هر سال به همدیگه میگفتیم امسال بهترین سال بود و متوجه شدم بزرگ شدن همین شکلییه
برندت، کجا رفتی ؟
ریچارد لینکلیتر: مگان الیسون ازم پرسید کتاب «برندت، کجا رفتی؟» رو خوندم یا نه. به شخصه نخونده بودم ولی در موردش شنیده بودم. بهم گفت چهقدر از کتاب خوشش اومده و هرچند تولیدات زیادی نداشته ولی این کتاب فکر و ذکرش شده. کتاب رو خوندم و گفتم آره، این برندت شخصیت پیچیدهاییه. کسی که من رو در نهایت متقاعد کرد، مادرم بود. شخصیتش من رو یاد مادرم میانداخت. مادرم فوقالعاده و کمی دمدمیمزاج بود. مضامین کتاب و پیچیدگی شخصیت برندت من رو یادش انداخت ولی همچنین این تربیت والدین وسواسی و رابطهی مادر و دختر کتاب رو هم نباید فراموش کرد. در کنار این، نمایشییه از هنرمندی که نمیتونه هنرش رو به نمایش بذاره که ترسناکترین چیز دنیاست.
احساس کردم چیزهای زیادی هست که میشه بهشون پرداخت که با مگان در موردشون صحبت کردم و گفت پس بسازیمش. حالا این قضیه برای سالها پیشه ولی حالا با فیلم نهایی خدمتتون هستیم. بابت کیت بلانشت خیلی شکرگزارم. فکر کنم وقتی فیلم رو ببینین، بازیگر دیگهای رو تو اون نقش نمیتونین تصور کنین. وقتی فیلم رو ببینین، کیت به ذهنتون میآد چون خود برندته
شاید فکر کنین بعد ساختن 20 تا فیلم میدونم چی کار دارم میکنم. ولی کارتون رو ادامه میدین تا خودتون رو به چالش بکشین. میخوام تفکرات سینماییم رو تا حدی پیش ببرم که فیلمها چه کاری میتونن بکنن که کتابها نمیتونن. ولی این رو به عنوان یه چالش دوست دارم

شاید دوست داشته باشید
اندازههای خودم را میدانم | گفتوگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی دربارهی بازیگری
تریلر فیلم قهرمان | از تازهترین فیلم اصغر فرهادی بیشتر ببینید
انتشار اولین تیزر از پشتصحنهی«خائنکشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی
جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون
تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک دربارهی زندگی زلاتان ابراهیموویچ
تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز
سینماآرت
کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفتوگوی ژان کلود کریر دربارهی بونوئل و آثاری که خلق کردند

برای اولینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر دربارهی مهمترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد
ژان کلود کریر فیلمنامهنویس و بازیگر فرانسوی بود. او همچنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجلهی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزهی ویژهی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلمنامهنویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بینالمللی همچون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژانلوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما همکاری کرد.
با این حال کریر طولانیترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلمنامه که شش تای آنها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفتوگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرتتاکس منتشر میشود، او از «رؤیاهای بونوئلی» میگوید؛ طریقهی سالها همکاری مشترک با فیلمساز افسانهای.
در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:
پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹سالهگی درگذشت
Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
سینماآرت
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساختهی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید
«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسیست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولینبار سر صحنهی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوهی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفتهی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنهی فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمیکند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه خالی کرد و گفت هیچ ایدهای ندارد که با این قصه چه کند!
اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سالها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف میکنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون میزد و امیدی به زندهماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگوبوی شخصی گرفت. خودش میگوید: «هر بار که فیلم میسازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»
اما ماجرا به همین سادگیها نبود. کمپانی سازندهی «گاو خشمگین» تمام تخممرغهایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف میکرد ما در میانههای فیلمبرداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف میزدیم و آنها نگران بودند که چرا فیلم سیاهسفید است. در نهایت تمام حرفها آنها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» اینگونه خلق شد.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
سینماآرت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: نگاهی به پشت صحنه و جلوههای ویژهی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت
پشت صحنه جلوههای ویژهی فیلم Ad Astra
به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانهست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانیهای جلوههای ویژهی بزرگی هم در کار دخیل بودن. امپیسی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانیها هستن که همه با همدیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیشتر علمی به نظر برسه تا تخیلی.
مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنهی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مکبراید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار میکنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب میکنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوههای ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بینالمللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.
امپیسی: برای تمام سکانسهای بلند شدن و فرود، کمپانی امپیسی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اونها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیهسازیشون تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشه. یکی از بزرگترین چالشها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکسشده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم امپیسی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا میرفت تا بتونه نورپردازی واقعبینانهای ایجاد کنه و همینطور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقهای ایجاد میکنه.
ببینید: معرفی اختصاصی آرتتاکس از فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان»
Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra
Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران