با ما همراه باشید

سریال داستان های شهر ، اقتباسی‌ست از مجموعه رمان ۹بخشی به همین نام، که توسط پنج نویسنده‌ی آمریکایی به نگارش درآمده‌. این سریال، که پخش آن برعهده‌ی شبکه‌ی نتفلیکس است، از تاریخ ۷ ژوئن منتشر شده. در این ویدیو الن پیج، چارلی بارنت، زاشا مامت، لورن مورلی و لورا لینی، بازیگران سریال داستان های شهر، از تجربه‌ی بازی در این سریال می‌گویند.

در گروه بازیگران که با هم کار کردین به جز خودتون، المپیا دوکاکی حضور داره و همچنین مری بارتلت، ویکتور گاربر، جن ریچاردز و دنیل آوگا هم هستن. لیست آدم‌های بااستعدادی که باهاشون کار کردین همین‌طور ادامه پیدا می‌کنه. کار به همچین مجموعه‌ی فوق‌العاده‌ای چه‌طور بود؟

الن پیج: «سر صحنه این شکلی بودیم؛ دائم جنگ و دعوا. بعضی اوقات بحث خیلی شدید می‌شد! نه، خیلی راحت می‌گم واقعن فوق‌العاده بود. کار کردن با لورا، و منظورم سوم شخص نبود رؤیایی بود که به حقیقت پیوست چون یکی از بازیگران موردعلاقه‌مه و زاشا، چارلی و بقیه؛ می‌تونم بگم برای من لذت‌بخش‌ترین بخش این تجربه بود. این که چه‌قدر راحت با هم ارتباط برقرار کردیم. این موضوع احساس می‌شد و همه اون‌جا بودن که تمام توانشون رو بذارن و این رو می‌شد احساس کرد.»

در کنار گفت‌وگوی بازیگران سریال داستان های شهر ببینید:

ستاره‌های فیلم بوک‌اسمارت (خرخوان) در استودیو هالیوودریپورتر

چارلی بارنت: «فکر کنم یه چیزی که مهمه و این رو تو سابقه‌ی نسبتن کم ولی در حال رشدم می‌بینم، این که وقتی گروه بازیگری یا اعضای پشت‌صحنه، هر کسی که تو ساخت دخالت داره یه هدف شخصی یا شور و شوق زیادی داره محیط این شکلی درست می‌کنه که همه راحت‌ترن. آره، همیشه چالش و تنازع و مشکل هست ولی به شکل متفاوتی باهاش مواجه می‌شی. فکر کنم که این دری بود که از همون اول باز شد و تونستیم سریعن با هم راحت بشیم.»

زاشا مامت: «در کنار این، فکر می‌کنم وقتی چیزی می‌سازی که همه احساس می‌کنن کار مهمی‌یه و این که صرفن برای سرگرمی نیست. البته مشخصن امیدواریم سرگرم‌کننده باشه ولی چیزی می‌سازی که کادر پشت صحنه و اعضای گروه گریم و نویسنده‌ها و بازیگرها که بسیار مهمه. چیزی می‌سازه که همون‌طور که روی پوستر نوشته شده یه خانواده‌ی منتخبه. همه‌مون انتخاب کردیم که عضوی از این پروژه باشیم و در نتیجه ارتباط خاصی بین‌مون برقرار می‌شه و فراتر از سرگرم‌کنندگی هم می‌ره.»

یکی از دیالوگ‌های اول سریال اینه که سان‌فرانسیسکو از دهه‌ی شصت به شدت تغییر کرده بنابراین چه‌طور تونستین این داستان رو به زمان حال بیارین و مدرنیزه کنین تا مناسب یه نسل جدید باشه؟

لورن مورلی: «همه در مورد این صحبت می‌کنن که سان‌فرانسیسکو خودش یه شخصیته ولی سریال فضای مخصوص به خودش رو داره. به خودمون یادآور می‌شیم که این زندگی‌ای‌یه که دوست داریم داشته باشیم نه چیزی که در واقعیت هست. بنابراین پیدا کردن راه‌هایی برای صحبت در مورد سان‌فرانسیسکو و شرایطی که عملن باعث شده غیرقابل زندگی بشه مهم بود.

اما سریال داستان های شهر قرار نیست مستند باشه، یه مقدار سرخوش‌تر، گرم‌تر و جادویی‌تر از دنیای واقعی‌یه. بنابراین پیدا کردن راهی برای گنجوندن این مسأله اون هم به شکل خنده‌دار در کنار این که بعضی از شخصیت‌ها در انتهای سریال با این مسأله به شکل واقعی مواجه می‌شن راهی برای این بود که بگیم شهر واقعن تغییر کرده ولی روحیه‌ای در ساکنانش هست که لااقل از نظر من، همون باقی مونده.»

در کنار گفت‌وگوی بازیگران سریال داستان های شهر ببینید:

گفت‌وگو با بن استیلر و بازیگران سریال فرار از دانمورا در هالیوودریپورتر

لورا لینی: «خب، شرایطی که الآن هست تو سال ۱۹۹۳ اصلن قابل دیدن نبود و خودش مشکلات سیاسی، اختلافات فرهنگی و کشمکش مختص به خودش رو داشت. منظره‌ی اون زمان کاملن با حال فرق می‌کنه در نتیجه وقت مناسبی بود که سریال داستان های شهر رو برگردونیم روی آنتن و این که به نسل جدید انتقال پیدا کنه، یکی از بخش‌های اساسی باشه.

تفاوت‌ها رو ببینی، هر چی باشه یه تاریخی این وسط هست، این‌که چه‌طور داریم رشد و پیش‌رفت می‌کنیم و چیزهایی که به‌مون کمک می‌کنن یا صدمه می‌زنن رو بشناسیم. همه‌ی این‌ها قراره به کجا ختم بشه. فکر می‌کنم این‌ها سوالات مهمی بود که باید پرسیده می‌شد و این وظیفه‌ی سریال بود.»

همون‌طور که گفتی، از اول کار جزوی از این داستان بودی. چه احساسی داشتی وقتی به این پروژه برگشتی و در نقش مری‌آن قرار بگیری؟

لورا لینی: «عالی بود. آدم‌های انگشت‌شماری هستن که می‌تونن بگن یه نقش رو برای بیست و پنج سال داشتن و مسیر زندگی‌م رو به شکل قابل‌توجهی تغییر داد؛ هم از دید شخصی هم از دید حرفه‌ای. ولی در عین حال، خیلی فرق می‌کنه دوران متفاوتی‌یه، و باید هم این‌طور باشه. باید بازتاب این باشه و به نظرم هست بنابراین از جهاتی با یه چیزی خاطره داریم ولی از طرف دیگه داری به یه تجربه‌ی نو پا می‌ذاری که به شکل مناسبی تغییر کرده وقتی برمی‌گردیم به دنیای سریال به عنوان یک زن می‌بینی به کجا رسیده و هم به عنوان مادر.»

رابطه‌ی مادرانه دخترانه‌ی پیچیده‌ای بین لورا و شخصیت الن، شاونا هست. وقتی همچین دینامیکی رو بین شخصیت‌ها دیدم مثل خیلی از روابط بین مادر و دختر خیلی پیچیده است. یه لحظه بهترین دوست‌های هم‌دیگه هستین و در یک آن یادت می‌آد که ازش متنفری. این حالت دائمن عوض می‌شه. حالا بازی کردن در نقش شاونا و نشون دادن این رابطه‌ی پیچیده به شکلی که بیننده باهاش ارتباط برقرار کنه، چه‌طور بود؟

الن پیج: «آره. خب مشخصن یکی از بخش‌های بسیار جذابی بود که من رو به این نقش کشوند و باعث شد در قالبش قرار بگیرم و وارد روایت بشم. مثل اینه که تظاهر می‌کنه که به همچین عشقی نیاز نداره و نیازی نداره با مادرش بسازه. ولی فکر می‌کنم در اعماق ذهنش این رو می‌خواد و نیاز داره. مشخصن این شخصیت بار سنگینی به دوش می‌کشه.

به فرزندخوندگی قبول شده، مری‌آن ترکش می‌کنه و تنها با پدرش بزرگ می‌شه که البته نمی‌دونه که پدر واقعی‌ش نیست. بنابراین سفری رو آغاز می‌کنه، در واقع با هم وارد سفری می‌شن که هم‌دیگه رو بشناسن، با هم ارتباط برقرار کنن و متوجه این بشن که از خیلی لحاظ تفاوتی با هم ندارن.»

در کنار گفت‌وگوی بازیگران سریال داستان های شهر ببینید:

جنیفر انیستون و آدام سندلر از راز جنایت می‌گویند: پیدا کردن فیلم‌نامه‌ی درست و حسابی زمان‌بر است

زاشا، شحصیت تو کلیر، کسی‌یه که انگار از خارج این حباب داره به درون نگاه می‌کنه بازی در نقش شخصیتی که وارد این جامعه می‌شه و از دیدگاه خارجی داره تجربه می‌کنه، چه‌شکلی‌یه؟

زاشا مامت: «فکر می‌کنم به نوعی خوب بود، با توجه به این که به نوعی من هم در موقعیت کلیر بودم. برمی‌گردم به یکی از سؤالاتی که قبل‌تر پرسیدی؛ نسل جدیدی از داستان‌ها وجود دارن و وارد این فضای داستانی می‌شی که هم تو ادبیات ثبت شده هم تو فیلم. وقتی وارد این جمع شدیم، به شدت صمیمانه باهامون برخورد کردن ولی این احساس وجود داشت که داریم وارد حوزه‌ای می‌شیم که از قبل ثبت شده و تازه‌واردهای جمع هستیم.

فکر می‌کنم کلیر شخصیت جالبی‌یه. جامعه‌ای توی سریال داری که به شدت با هم نزدیکن و ارتباط قوی دارن. حتا کلیر اقرار می‌کنه که من نمونه‌ی بارز یه تازه‌وارد هستم. بنابراین آره؛ دقیقن مثل خودم که وارد این تجربه می‌شم و از خارج از این حباب آروم آروم وارد می‌شم، عملن همون کاری که کلیر داره انجام می‌ده.»

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلویزیون

شیر در زمستان | نقد فصل چهارم سریال تاج و تخت/ The Crown

نقد فصل چهارم سریال تاج

شیر در زمستان

نوشته‌ای از حمیدرضا سلیمانی عضو حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس درباره‌ی فصل چهارم سریال «تاج‌وتخت»

دو و نیم/ از چهار ستاره

 

حمیدرضا سلیمانی – حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس:

به گواه انبوه واکنش‌های ثبت شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوشتاری و تصویری در چند هفته‌ی گذشته می‌توان گفت که پیتر مورگان و تیم سازنده‌ی تاج‌وتخت در فصل چهارم قدم در مسیری دشوار و پردردسر گذاشته‌اند. کم‌تر کسی از بیننده‌های سریال پرآوازه‌ی نتفلیکس خاطره‌ی دست اولی از سه فصل اول سریال (که متمرکز بر وقایع سال‌های 1947 تا 1977 میلادی بود) دارد ولی فصل چهارم با معرفی دو شخصیت جنجالی و بحث‌برانگیز دو دهه‌ی پایانی سده‌ی بیستم، پرنسس دایانا و مارگارت تاچر،که بسیاری از تماشاگران سریال، خاطراتی روشن از دوران اوج حضور آن‌ها در صفحه‌های تلویزیون دارند، خود را در معرض انواع قضاوت‌ها و اظهارنظرهای گاه تند و کوبنده از سوی مخاطبان و تاریخ‌نویسان با طیف‌های مختلف فکری و البته خود خاندان سلطنتی قرار داده است. برقراری تعادلی میان تصویری که از این شخصیت‌های تاریخی در حافظه‌ی جمعی مخاطبین سریال نقش بسته، با آن روایتی که تاج‌وتخت سعی می‌کند از این شخصیت‌ها ارائه کند، قطعن بزرگ‌ترین چالش تیم خالقان سریال در دو فصل بعدی خواهد بود، دو فصلی که احتمالن بحث و جدلی بسیار بیش‌تر از آن‌چه فصل چهارم برانگیخت با خود همراه خواهند داشت.

این بار هم نظیر سه فصل اول سریال، موتور محرکه‌ی تاج‌وتخت تلاش آن برای ورود به دنیای پشت دیوارهای بلند کاخ باکینگهام و کنارزدن تشریفات و تجملات معمول و ارائه‌ی تصویری شکننده از خاندان سلطنتی بریتانیاست که بر خلاف آن‌چه به‌طور معمول شنیده و دیده می‌شود نه تنها شاد و پرشکوه نیست که پر از شخصیت‌هایی‌ست که در کشاکش طوفان حوادث نیمه‌ی دوم قرن بیستم و تغییرات عظیم اجتماعی و سیاسی از شخصیت‌هایی رسمی و پر از جلال و جبروت تبدیل به عروسک‌هایی زینت‌بخش صفحات زرد روزنامه‌ها شده‌اند، شخصیت‌هایی غمگین و شکننده که منفعلانه تنها نظاره‌گر ازدست‌رفتن تمام اعتبار گذشته‌شان شده‌اند و از این بین جز دروغ و فریب و ناامیدی و زندگی‌هایی نمایشی چیزی نصیب‌شان نشده است.

ببینید: تریلر فصل چهارم سریال تاج‌وتخت

فصل چهارم تاج‌وتخت را می‌توان به کل از آن دایانا خواند. داستان دخترک کم‌تجربه‌ای که ابتدا قلب خاندان سلطنتی را تسخیر می‌کند (روایتی که در بهترین اپیزود این فصل یعنی اپیزود دوم به آن پرداخته می‌شود)، سپس با همین صمیمیت و سادگی قدم به قدم محبوبیتش نزد اذهان عمومی به مرتبه‌ای می‌رسد که ساکنین کاخ باکینگهام حتا خوابش را هم نمی‌توانند ببینند و در نهایت همین محبوبیت است که کار دستش می‌دهد و او را وارد نبردی بدفرجام با اعضای خانواده‌ای می‌کند که در نیم قرن گذشته هیچ‌یک جز تفرعن و تکبری سرد و پس‌زننده چیز دیگری از خود به نمایش نگذاشته‌اند. این‌که تاج‌وتخت در کدام سوی این دعوای تاریخی ایستاده است آشکار و مشخص است، تأکید سریال بر انفعال ملکه و بدطینتی‌های حسودانه‌ی اطرافیانش در قبال ماجرای چارلز و دایانا چیزی نیست که فهمیدنش نیاز به هوش بالایی داشته باشد. قرینه‌ی گوزن زخمی که تمام خاندان سلطنتی برای شکارش با هم مسابقه گذاشته‌اند و تصویر دایانای ناآشنا با رسم‌ورسوم سلطنتی که هم‌چون شکاری بی‌پناه در میان حلقه‌ای از درباریان مغرور و در حال تمسخر گرفتار شده است (به ترتیب در قسمت دوم و سوم سریال) شاید کلیدی‌ترین تصویر تاج‌وتخت در فصل اخیرش باشد.

اما موضع سریال در قبال دیگر ضلع کلیدی این فصلش یعنی تاچر سردرگم‌تر است. از یک‌سو اراده و اقتدار آهنینش ستوده می‌شود و از سوی دیگر تمایلات انحصارطلبانه و خوی استبدادی‌اش مورد انتقاد واقع می‌شود. از یک‌سو در نیمه‌ی اول سریال سعی در ارائه‌ی تصویری هم‌ذات‌پندارانه و هم‌دلانه با تاچر برخاسته از طبقه‌ی کارگر در مقابل اعیان بی‌‌خبر از همه‌جا دارد و از سویی در ماجرای جزایر فالکلند و تحریم‌های ضدنژادپرستی آفریقای جنوبی با ارایه‌ی تصویری نیمه‌کاریکاتوری از غرور و اقتدارگرایی‌اش مشخصن او را رهبری خودکامه و لج‌باز توصیف می‌کند. مقایسه‌ی تصویر ناقص و بلاتکلیف بانوی آهنین با تصویر چندوجهی و مؤثری که سریال در فصل اول از دیگر نخست‌وزیر جنجالی انگستان در قرن بیستم یعنی وینستون چرچیل ترسیم کرده بود نشان می‌دهد که چه‌قدر این گسسته‌گی مواضع به کلیت روایی سریال در این فصل آسیب زده است. (هم‌چنان بهترین توصیف تصویری از تاچریسم را می‌توان در فیلمی سراغ کرد که نه نامی از تاچر می‌برد و نه مستقیمن به دوران او می‌پردازد: آشپز، دزد، همسرش و معشوقه ی او ساخته‌ی بیمارگون و آشوبناک پیتر گرین‌اوی)

ببینید: اما کورین (پرنسس دیانا) و جیلین اندرسون (مارگارت تاچر) از بازی در «تاج‌وتخت» می‌گویند

هر چند تاج‌وتخت در فصل اخیر به واسطه‌ی ورود شخصیت‌های جدیدتر که هر کدام خودشان می‌توانند نقطه‌ی تمرکز یک سریال مفصل جداگانه باشند دچار اندکی پراکندگی روایت و شلخته‌گی شده و از نقطه‌ی اوج خودش در فصول اول و دوم فاصله گرفته ولی هم‌چنان هم از باکیفیت‌ترین و ارزشمندترین تولیدات تصویری نتفلیکس در سالی که گذشت است. اجرای تیم بازیگران درجه‌یک سریال در کنار روایت دردآلود، غمگین و پویای پیتر مورگان هم‌چنان بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت سریال است و موقعیت‌سازی‌های بی‌نقص فیلم‌نامه بدون افتادن به دام سانتی مانتالیسم یا پروپاگاندا از همان دقیقه‌ی اول تا آخرین لحظه، کششی غیرقابل مقاومت برای تماشای سریال ایجاد می‌کند. از ویلیام شکسپیر (که ردپای نگاه تراژیکش به سرنوشت تلخ پادشاهان انگلستان در جای‌جای تاج‌وتخت دیده می‌شود) نقل شده که سر تاج‌دار هیچ‌گاه آرام نمی‌خوابد. سریال پیتر مورگان از همان قست اولش روایت پرتلاطم همین آشفته‌گی عذاب‌آور بوده و از مضامین و خرده‌داستان‌های فصل چهارم این‌طور برمی‌آید که در دو فصل آینده این پریشانی بنیان‌برافکن به نقاط جوشش تازه‌ای خواهد رسید.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تلویزیون

گامبی وزیر سریال سال ۲۰۲۰ | Top five Tv show of 2020

گامبی وزیر سریال سال ۲۰۲۰

پنج سریال برتر سال ۲۰۲۰
گامبی وزیر در رأس سریال‌های سال پاندمی

Top five Tv show of 2020

The Queens Gambit at the top of the “Pandemic Year” series

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: روتن‌تومیتوز پنج سریال برتر سال ۲۰۲۰ را بر اساس آرای منتقدان و مردم اعلام کرد که مطابق انتظار «گامبی وزیر» با ۹۹درصد رضایت منتقدان و ۹۵درصد رضایت مردم در رتبه‌ی اول نشسته است. سالی که به دلیل پاندمی کرونا میزان اقبال سریال‌های تلویزیونی بیش‌تر از هر سال دیگری بوده است.
پنج سریال اول و رضایت منتقدان از آن‌ها به شرح زیر اعلام شده است؛ ضمن این که می‌توانید رأی مردمی را هم در آخرین اسلاید این پست ببینید.

گامبی وزیر – ۹۹درصد
آن‌چه ما در سایه انجام می‌دهیم – ۹۷درصد
ممکن است شما را نابود کنم – ۹۷درصد
پسران – ۹۰درصد
شتز کریک – ۹۳درصد

ببیید: گفت‌وگوی کارگردان و بازیگر سریال گامبی وزیر


Looking for some of the best TV shows of 2020? Here are five series you can binge right now
#TheQueensGambit – 99%
#ShadowsFX – 97%
#IMayDestroyYou – 97%
#TheBoys – 90%
#SchittsCreek – 93%

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

در آستانه انتشار قسمت نخست ببینید: نخستین تیزر ملکه گدایان | The first Trailer of the The Queen of The Baggers

تیزر ملکه گدایان

در آستانه انتشار قسمت نخست ببینید: نخستین تیزر «ملکه‌ی گدایان»
The first Trailer of the “The Queen of The Baggers” series
.

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران:تیزر ملکه گدایان به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه‌کنندگی رحمان سیفی‌آزاد و علی طلوعی منتشر شد.
در خلاصه داستان سریال «ملکه‌ی گدایان» به قلم حامد افضلی و امین محمودی آمده است: امروز تو، می‌تونه فردای من باشه… هیچ‌کس از سرنوشت خبر نداره… حتا شما… .
باران کوثری، فرزاد فرزین، پانته‌آ بهرام، محمدرضا غفاری، آرمان درویش، رضا بهبودی، یسنا میرطهماسب، الهام کردا، سولماز غنی، علی اوجی، بهشاد شریفیان، مریم سرمدی و رویا نونهالی بازیگران این سریال هستند. «ملکه‌ی گدایان» به صورت انحصاری روی پلتفرم فیلیمو قرار خواهد گرفت.
.
The official Trailer of the series “The Queen of The Baggers” directed by Hossein Soheilizadeh and produced by Rahman Seifi Azad and Ali Toloui has been released.
Baran Kosari, Farzad Farzin, Panthea Bahram, MohammadReza Ghaffari, Arman Darvish, Reza Behboodi, Yasna Mirtahmasb, Elham Korda, Solmaz Ghani, Ali Oji, Behshad Sharifian, Maryam Sarmadi and Roya Nonahali are the cast of this series. “The Queen of The Baggers” will be exclusively on the Filimo platform.
.
برخی از عوامل این سریال عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: رضا شیبانی، تدوین: امین عابدی، صدابرداران: مهدی آزادی، علی ظهوری، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، خواننده: روزبه بمانی، مجری طرح: علیرضا محمدی، مدیر تولید: سعید عطایی، طراح صحنه: سهیل میرسپاسی، طراح گریم: علی بهرامی فر، طراح و ترکیب صدا: علی ظهوری، طراح لباس: الهام شعبانی، مدیر برنامه ریزی: مسعود میمی، دستیار اول کارگردان: امین محمودی، جلوهای بصری : امیر ولی خانی، دستیار اول فیلمبردار : محمد رضا خلج زاده، طراح نور : کیوان ارجمند، منشی صحنه: زهرا مهدوی، مدیر تدارکات: سجاد نوری، عکاس: هلیا رضایی، دستیار دوم کارگردان : شایان سید محمود،صحنه آرا :علی جعفر دوست، تصویربردار پشت صحنه : امیرژوبین و مشاور رسانه ای: آیدین نادری

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها