با ما همراه باشید

سریال دروغ‌های کوچک بزرگ با همان شش قسمت نخست فصل اولش توانست مخاطبان زیادی برای خود دست‌وپا کند. حالا به بهانه‌ی شروع فصل دوم این سریال شیلین وودلی از مریل استریپ می‌گوید.

 

شیلین وودلی در گفت‌وگو با جیمی فلن: مریل استریپ شبیه بچه‌هاست!

جیمی فلن: «من با خودم فکر می‌کنم چه‌جوری می‌خوان بهتر از این بشن؟ دیوید ای. کلی یه کارگردان و نویسنده‌ی فوق‌العاده‌س. امان از موسیقی متنش! حرف نداره.»

شیلین وودلی : «نمی‌تونم بهت بگم از زمانی که دروغ‌های کوچک بزرگ شروع شد تا حالا چند تا کلاس یوگا رفتم که وسط کلاس صدای موسیقی متنش اومده. فکر کن سر کلاس یوگا موقعی که دارم سعی می‌کنم ریلکس کنم! آدم خنده‌ش می‌گیره.»

در کنار گفت‌وگوی شیلین وودلی ببینید: امیلیا کلارک از اژدهاسواری جان اسنو می‌گوید

جیمی فلن: «من با خودم فکر می‌کردم امکان نداره فصل دو رو بهتر از این بسازن که یهو مریل استریپ اضافه شد. چه‌طوری مریل استریپ حاضر شد نقش بازی کنه؟ واقعن می‌ترکونه.»

شیلین وودلی: «کارش واقعن درسته. اون چهره‌ش رو برای برنامه عوض کرد.»

جیمی فلن: «طرز حرف زدنش و عینکی که می‌زنه جوری‌یه که انگار مشکل روانی داره! من واقعن ازش می‌ترسم. فکر می‌کنم که انتخاب خیلی خوبی بود. سر صحنه چه‌طوره؟ مثل یه نور شدید وارد می‌شه و همه‌چی رو به هم می‌ریزه؟»

شیلین وودلی: «یه نکته‌ی خیلی جالب وجود داره. همه‌ی مردم براشون سؤاله که کار کردن با مریل استریپ ترسناک نیست یا چنین چیزی. فکر می‌کنم از اون‌جایی که اون عادت داره همه باهاش مثل مریل استریپ برخورد کنن، به جای این‌که مثل یه آدم عادی برخورد کنن، فوق‌العاده سخاوت‌منده. باعث می‌شه در برابرش سپر دفاعیت رو کنار بذاری، طوری که یه لحظه فراموش می‌کنی داری با یه استاد کار می‌کنی. ولی بعدش دوربین شروع به فیلم‌برداری می‌کنه و بازی کردنش شروع می‌شه. یهو عقب‌نشینی می‌کنی و می‌گی خدایا! دارم چی‌کار می‌کنم؟ باید خودمو جمع و جور کنم! چون کارش واقعن خوبه. سر صحنه شبیه یه بچه می‌مونه. از این نظر می‌گم که مهم نیست چند وقته به بازیگری مشغوله و مهم‌ نیست که چه‌قدر جایزه برده، واقعن خالصانه عاشق بازیگری‌ و روایت کردنه. عاشق این هنره.

بهترین خاطره‌ی من از تمام فصل دو اینه: داشتیم اپیزود شش یا هفت رو فیلم‌برداری می‌کردیم. آخرهای کار بودیم. اومد پیش‌مون؛ یعنی من، نیکول، ریس، لورا و زویی. نشسته بودیم اون‌جا و گفت: موندم این خط از صفحه‌ی سه با این خط از صفحه‌ی هفت چه ربطی به هم دارن! دور شد و هیچ‌کدوم از ما دوزاری‌مون نیافتاده بود. شروع کردیم به ورق زدن متن و انگشت به دهن موندیم که از کجا متوجه این قضیه شد؟ چه‌طوری اون قسمت‌ها رو به هم ربط داد؟ طرز فیلم‌نامه خوندنش با هرکسی که قبل از این دیده بودم فرق داره. یه قسمت مهم از داستان رو برامون رو کرد که همه‌مون ازش غافل بودیم. بعد هم غیبش زد و گفت بعدن می‌بینمتون!»

جیمی فلن: «خیلی خوبه، من واقعن دوستش دارم. می‌تونی به‌مون بگی این فصل درباره‌ی چی‌یه یا نه؟»

شیلین وودلی: «خوب نیست که من کسی باشم که داستان رو لو می‌ده، چون جزو افراد اصلی سریال هستم.»

جیمی فلن: «درباره‌ی زندگی یه سری مادر در یه مدرسه‌س که پول‌دارن. بعضی‌هاشون پول‌دار نیستن، ولی بیش‌ترشون چرا.»

شیلین وودلی: «همه‌چی عالی به نظر می‌رسه و فکر می‌کنی زندگی‌شون بی‌نقصه، ولی بعدش متوجه مشکلات روحی‌شون می‌شیم. می‌فهمیم که مهم نیست چه‌قدر پول دارن یا مالک چی هستن و چه‌طور به نظر می‌رسن، همه‌مون حال‌ بدی داریم و زجر می‌کشیم و نیاز شدیدی به بهبود داریم. داریم سعی می‌کنیم به نحو احسن زندگی کنیم چون خیلی به‌هم‌ریخته‌ایم.»

جیمی فلن: «ولی مشخصه که مریل استریپ برمی‌گرده تا ببینه بعد فصل یک چه اتفاقی می‌افته که البته نمی‌خوام اسپویل کنم. می‌خواد بفهمه اوضاع از چه قراره، ولی امان از مدل حرف زدنش و عینکش… و جیغش! به نظرم که حرف نداشت. عاشق بازیگرها و سریال و خودتم.»

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

دیوید کراننبرگ و ساخت سریالی برای نتفلیکس

دیوید کراننبرگ و

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: پس از مارتین اسکورسیزی حالا نوبت همکاری دیوید کراننبرگ و نتفلیکس رسیده، او در گفت‌ٰوگویی از ساخت سریال برای این شبکه‌ی اینترنتی خبر داد

نامتعارف مثل دیوید کراننبرگ

شاید دیوید کراننبرگ در چهار سال و خرده‌ای اخیر اشاره‌ای به بازنشسته شدنش کرده باشد ولی این کارگردان ۷۶ ساله امشب در بازسازی فیلم «تصادف» که نزدیک به ربع قرن از ساختش می‌گذرد اعلام کرد حرفه‌ی کار او هنوز به پایان نرسیده است. هنگامی که از کراننبرگ پرسیده شد بازنشستگی او چگونه می‌گذرد. او گفت فعلن در مرحله‌ی پیش تولید است و برنامه دارد یک مینی سریال بر اساس «مصرف شده»، رمان سال ۲۰۱۴ او، برای نتفلیکس بنویسد و کارگردانی کند.

در کنار مقاله‌ی دیوید کراننبرگ و ساخت سریالی برای نتفلیکس بخوانید:

نتفلیکس با مرد ایرلندی معادلات را بر هم می‌زند

اقتباس تلویزیونی «مصرف شده» قطعن باعث رضایت طرفداران سینمای دوره‌ی اول کراننبرگ خواهد شد زیرا این رمان پر از وحشت جسمی و با جزئیات کامل است. این رمان داستان یک زوج فرانسوی را در شصت سالگی آن‌ها دنبال می‌کند که در جست و جوی غیرعادی‌ترین افرادی که می‌توانند برای عکاسی بیابند به دور دنیا سفر می‌کنند.

کراننبرگ هم‌واره به عنوان فیلم‌سازی مستقل شناخته شده و تنها اراده و اختیار هنری‌اش او را به پیش برده است ممکن است دوباره فیلم‌هایی مانند «ویدیودروم»، «مگس»، «شباهت کامل»، «تاریخچه‌ی خشونت» و «وعده‌های شرقی» نسازد ولی این به این معنی نیست که او دیگر نمی‌تواند فیلم‌هایی هوشمندانه درباره‌ی عمیق‌ترین علایق خود خلق کند. چیزی که می‌توانیم از «مصرف شده» انتظار داشته باشیم علاقه‌ی کراننبرگ به نامتعارف بودن است.

 مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

نویسنده: جردن رویمی – World of Reel

ادامه مطلب

سینمای جهان

نتفلیکس با مرد ایرلندی معادلات را بر هم می‌زند | فیلم‌هایی که هیچ کس نخواهد ساخت

مرد ایرلندی و نتفلیکس

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: معادلات هالیوود را مرد ایرلندی و نتفلیکس می‌توانند تغییر دهند. در این گزارش نگاهی خواهیم کرد به پیامدهای ساخت مرد ایرلندی توسط نتفلیکس در صنعت سینما:

نفس راحت نتفلیکس در شب افتتاحیه فستیوال نیویورک

وقتی دست‌اندرکاران نتفلیکس در روز جمعه واکنش‌ها به «مرد ایرلندی» را در شب افتتاح فستیوال فیلم نیویورک دیدند باید بسیار خوشحال شده باشند. تماشاچیان به شدت هیجان‌زده بودند و بسیاری از نقدها فیلم درام ظریف مافیایی سه و نیم ساعته‌ی مارتین اسکورسیزی را تحسین کرده و آن را یک شاهکار خواندند. این هیاهو برای «مرد ایرلندی» این فیلم را بلافاصله در رقابت کسب جوایز قرار داد. و با این که هر نوع گفت‌وگویی درباره‌ی جوایز به شدت غیرقابل اطمینان است اما به نظر می‌توان به قطع یقین گفت که «مرد ایرلندی» و نت‌فلیکس جایگاهی مرکزی در جدول جوایز دارد. همان گونه که «رُما» سال پیش چنین کرد.

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

رابرت دنیرو از فرایند جوان شدنش در مرد ایرلندی می‌گوید

نقطه ضعف بالقوه‌ی این اتفاق برندسازی است. چیزی که بخش بزرگی از روند مراسم جوایز را تشکیل می‌دهد.

بیشتر استودیوهای فیلم‌سازی در صورت خرج کردن ۱۶۰ میلیون دلار برای ساخت فیلمی مانند «مرد ایرلندی» از دیدن نتیجه‌ی رضایت‌بخش فیلم نفس راحتی می‌کشند اما همان طور که می‌دانیم، نتفلیکس از قوانین اکوسیستم اقتصادی کاملاً متفاوتی پیروی می‌کند. به همین دلیل توانسته چنین بودجه‌ای را صرف این فیلم کند. وقتی دیزنی یا پارامونت این قدر پول را برای یک فیلم خرج کنند آن‌ها می‌خواهند و انتظار دارند که این پول برگردد.

نتفلیکس جایی‌ست که می‌خواهید فیلمتان را آن‌جا بسازید

نقشه‌ی نتفلیکس معادله‌ی سود و زیان را سرنگون می‌کند. کمپانی انتظار و نیازی ندارد که با تشویق تماشاچیان به خریدن بلیط و حضور در سینماها درآمدی بیش از هزینه‌ی «مرد ایرلندی» کسب کند. نقشه‌ی کسب و کار آن‌ها این است که مردم تمام جهان مشترک نتفلیکس شوند. از این نظر «مرد ایرلندی» یک بیلبورد به شدت گران‌قیمت است که با اعلام این جمله مشترکین خود را افزایش می‌دهد: «این باشگاه پخش آنلاینی است که می‌خواهید به آن تعلق داشته باشید.»

البته «مرد ایرلندی» مانند «رما» در پیش از آن بیلبوردی برای فیلم‌سازان نیز هست. این فیلم به آن‌ها می‌گوید: «این خدمات پخش آنلاینی است که می‌خواهید فیلمتان را در آن بسازید.»

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس از تریلر آخرین ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی دیدن کنید

مرد ایرلندی: اثری مقدس که باید آن را در سالن سینما دید

بسیاری از کسانی که روز جمعه این فیلم را دیدند و کیفیتش را ستایش کردند، به این نکته اذعان کردند که «مرد ایرلندی» لایق این است که روی پرده‌ی سینما اکران شود. «مرد ایرلندی» توسط یکی از استادان فیلم‌سازی نیم قرن اخیر و به عنوان اثری سینمایی ساخته شده که باید در سالن سینما که معبدی سکولار است، به اشتراک گذاشته شود. اسکورسیزی فیلمی چنان قدرت‌مندی‌ست و به آن عاملی که بیننده را مجبور کند آن را در سینما ببیند، دست یافته است.

پس بیایید تصور کنیم که این فیلم توسط برادران وارنر، همان کمپانی که ۲۹ سال پیش بودجه‌ی «رفقای خوب» را تأمین و آن را توزیع کرد. در این صورت «مرد ایرلندی» از چه زندگی‌ای در سینما بهره‌مند خواهد شد؟ بر اساس کیفیت این فیلم، نقدهای هیجان‌انگیزش و حضور بازیگران اسطوره‌ای، بعید نیست که بگوییم «مرد ایرلندی» در صورت اکران در سینماها می‌توانست تنها در ایالات متحده ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد که در این صورت یک پیروزی شکوهمند برای استودیوی سازنده‌اش محسوب می‌شد.

اما باید در نظر داشت که میزان فروش یک فیلم صرفن معیاری برای سوددهی نیست بلکه میزان برای اشتیاق جمعی مخاطبان نیز محسوب می‌شود. این امر مرتبط است با این که چه‌قدر یک فیلم در گفت‌وگوها جای می‌گیرد و این که چه میزان خون به رگ‌های فرهنگ ما تزریق می‌کند. این امر شکاف بین این که اگر «مرد ایرلندی» در تمامی سینماها در صورت انتشار توسط یک استودیوی متداول اکران می‌شد و این که اکنون در نسخه‌ای تقدیس شده و محدود تحت نظر نتفلیکس اکران می‌شود را نشان می‌دهد.

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

مروری بر «مرد ایرلندی» اسکورسیزی: منتقدان چه می‌گویند؟

نتفلیکس: ما فیلم‌هایی می‌سازیم که هیچ کس دیگری نخواهد ساخت!

چنین شکافی را سال گذشته با «رما» نیز مشاهده کردیم ولی باز به اندازه‌ی امسال دراماتیک نبود زیرا انتظارات برای فروش گیشه‌ای این فیلم هنری خارجی بسیار پایین‌تر بود. این نکته که فروش این فیلم بسیار پایین بود اصلاً اهمیتی نداشت. عامل اصلی هیاهو برای این فیلم نقدهایی بود که این فیلم را منحصر به فرد، بهتر از حد انتظار و با کیفیتی که هر ۲۰ سال اگر خوش شانس باشید می‌توانید ببینید دانستند. این فیلم در صدر بیشتر از ۱۰ لیست بهترین فیلم‌ها قرار داشت و تمامی جوایز پایان سال گروه‌های منتقدین مختلف را درو کرد که آن‌ها یکی پس از دیگری این فیلم را اثری هنری برای تمامی ادوار خواندند.

ماه‌هاست که اسکورسیزی در تمامی مصاحبه‌هایش با گفتن این نکته که هیچ استودیویی «مرد ایرلندی» را نمی‌ساخت به نتفلیکس ادای دین کرده است. بدین ترتیب نتفلیکس مانند منجی سینما به نظر می‌رسد. «ما فیلم‌هایی می‌سازیم که هیچ کس دیگری نخواهد ساخت!»

ولی عنصر غیرعادی دیگری نیز در بودجه‌ی «مرد ایرلندی» وجود دارد. دلیل این که هیچ استودیوی متداولی این فیلم را نتوانسته بسازد این نیست که هیچ استودیویی نمی‌خواست از به پرده‌ی سینما بردن رویای بزرگ مارتین اسکورسیزی حمایت کند. بلکه به این دلیل بود که فناوری جدید لازم برای فرایند جوان‌سازی در حال حاضر به طرز سرسام‌آوری گران است. «ایرلندی» فیلمی به نظر نمی‌رسد که هزینه‌ای۱۶۰ میلیون دلاری داشته باشد و در سال‌های آینده نیز چنین خواهد بود. نتفلیکس این هزینه‌ی گزاف را تنها برای ساخت بیلبوردشان، دام مشترکین‌شان و پوستر استخدام فیلم‌سازشان پرداخت. آن‌ها در سطحی زیرین این پیام را مخابره می‌کنند: اگر ما می‌توانیم مارتین اسکورسیزی را به خدمت بگیریم آن گاه چه کسی را نمی‌توانیم بگیریم؟

در کنار گزارش فیلم مرد ایرلندی و نتفلیکس ببینید:

اسکورسیزی پرکارتر از همیشه : رونمایی از مرد ایرلندی و ساخت قاتل ماه کامل

نتفلیکس، مشکلی پیش آمده: «مرد ایرلندی» زیادی خوب است.

این جاست که هیجان ناخالص فیلم‌سازی «مرد ایرلندی» مایه‌ی آزار می‌شود. نتفلیکس در واقع چنان فیلم خوبی ساخته که طیف گسترده‌ای از مخاطبان می‌خواهند آن را در سینماها ببینند و اگر نمایش سینمایی نسبتاً محدود این فیلم مانند مدارایی با این خواسته به نظر برسد باعث درنگ افراد بسیاری مانند اعضای آکادمی اسکار و فیلم‌سازانی که با ساختن فیلم با نتفلیکس به آن‌ها وعده‌ی گنج داده شده است، می‌شود. البته که این فیلم‌سازان فیلم دلخواه خود را خواهند ساخت و این امر مهمی است ولی اکران «مرد ایرلندی» این سوال بنیادین متافیزیکی را روشن می‌کند: «آیا تماشای فیلم در خانه همان گنج است؟» قرن بیستم را پشت سر گذاشته‌ایم ولی روش‌هایش به آن سرعتی که مسئولین نتفلیکس دوست دارند دمُده نخواهد شد.

 

 مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

نویسنده: اوون گلایبرمن ورایتی

ادامه مطلب

آنونس

جدیدترین تریلر انیمیشن Onward با صداپیشگی تام هالند و کریس پرت

تریلر انیمیشن Onward

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر انیمیشن Onward ، فیلمی به کارگردانی دن اسکنلون و با حضور کریس پرت، تام هالند، جولیا لوئی درایفوس و …

 

جدیدترین تریلر انیمیشن Onward منتشر شد. این انیمیشن تولید شرکت‌های پیکسار و والت دیزنی است. دن اسکنلون که در شرکت پیکسار انیماتور، نویسنده و کارگردان است، در کارنامه‌اش ساخت انیمیشن «دانشگاه هیولاها» دیده می‌شود.

رودررو با جهان بیرون پارک | تریلر فصل سوم وست ورلد

این انیمیشن را کریس پرت، تام هالند، مولیا لوئی درایفوس و … صداگذاری کرده‌اند. تام هالند که با نقش اسپایدرمن در سینما به شهرت دست یافته، قرار است نقش یک اِلف را در دنیای فانتزی دیزنی صداپیشگی کند.

تریلر فیلم «آنابل به خانه می‌آید»

کریس پرت که امسال در دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما، «انتقام‌جویان: پایان بازی»، بر پرده‌ی سینماها حضور داشت، در این انیمیشن، نقش برادر تام هالند را صداگذاری کرده است.

این فیلم در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۰ اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها