با ما همراه باشید

نقد فیلم بینوایان از نگاه گای لاج، منتقد ورایتی:

از هر دو منظر منطقی و اخلاقی، ایستادن در طرف قانون در اولین فیلم بلند لجی لی ارزش کمی دارد. بینوایان تریلری‌ست پرهیجان و درخشان که نیروی پلیس خشن و مضطرب را مقابل طبقه‌ی پایین‌شهریِ به ستوه آمده‌ قرار می‌دهد. جست‌وجو در آپارتمان‌های خراب‌شده‌ی منطقه‌ی مونت‌فرمی که از قضا محله‌ی کارگردان نیز هست، بینوایان را به اثری در نقد جغرافیای اجتماعی تبدیل می‌کند.

معرفی فیلم بینوایان ساخته‌ی لجی لی

این اتفاق اهمیت کم‌تری به شخصیت‌ها می‌دهد. تلاش کارگردان برای دراماتیزه کردن مقابله‌ی این دو جبهه، باعث می‌شود که از پردازش به قربانیان این جنگ بازبماند. انرژی موجود در فیلم بینوایان گاه مخاطب را یاد آثار اخیر و انتقادی اسپایک لی می‌اندازد که در آن ساختار قدرت روزانه بررسی و تا حد فروپاشی برده می‌شود.

بهترین صحنه‌های فیلم، آن‌هایی هستند که بیننده را ناراحت می‌کنند و او را وادار می‌کنند از خود بپرسد چگونه می‌تواند جلوی این نمایش‌ زشت به واسطه‌ی قدرت نامحدود را بگیرد. فیلم لی تلاش چندانی برای هم‌دردی با پلیس نمی‌کند اما بخش زیادی از اتفاقات فیلم از دید چشمان خسته و ترسان‌شان به تصویر کشیده می‌شود.

نشست خبری فیلم بینوایان در جشنواره کن

هیچ کدام از شخصیت‌های فیلم به عنوان یک کاراکتر پرداخت واضح و مشخصی ندارند و فیلم آن‌ها را با عجله در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. این مورد ناامیدکننده در اثر آغازین لی به مدد حس زنده و درخشانی که فیلم داشت تا حدی کم‌رنگ می‌شود. بینوایان فیلمی صاحب‌سبک و دیدنی‌ست که به گفته‌ی لی بیش از ۱۰۰ ساعت راش برای آن تهیه شده. شاید بهتر می‌بود وقت بیش‌تری صرف وجهه‌ی روایی کشمکش اجتماعی فرانسه شود.

نقد فیلم بینوایان از نگاه پیتر بردشاو، منتقد گاردین:

اولین ساخته‌ی لجی لی، بهترین و زیباترین سکانس‌های آغازینی‌ست که به یاد دارم.  فرانسوی‌ها پس از برد تیم ملی‌شان در روسیه به خیابان‌ها ریخته و پای‌کوبی می‌کنند. این شروع پرانرژی با طبع و سبک منحصر به فرد در گذر زمان کم کم خسته‌کننده و کم‌رمق می‌شود. او فیلم را تبدیل به اثری شعاری تبدیل می‌کند.

فوتوکال فیلم بینوایان

شعاری علیه خشونت پلیس به مردم و اختلافات جامعه؛ به مانند فیلم دیپان، اثر ژاک اودیار که از قضا آن سال هم نخل طلا برد، عموم وقت فیلم صرف رسیدن به نقطه‌ی زد و خورد می‌شود اما همین نتیجه نهایی چندان راضی کننده نیست. فیلم داستان استفان است؛ پلیسی تازه‌کار که همراه هم‌کارش گوادا در خیابان‌های مونت‌فرمی در شرق پاریس می‌چرخند و حال و هوای فیلم «روز تعلیم» آنتوان فوکوآ را زنده می‌کنند.

فضای اولیه و دنیای پیش از خشونت فیلم، بهترین بخش آن است؛ جایی که تجربه‌ی روزانه و هر ساعت مردم را در خیابان‌ها می‌بینیم و احساس می‌کنیم شاید اتفاقی هر لحظه رخ دهد

استفان خیلی زود متوجه ساختار قدرت در خیابان‌ها و پیچیدگی آن می‌شود. کار آن‌ها ساده است: آن‌ها موظف‌اند در خیابان‌ها چرخ بزنند، نماینده‌ی قانون باشند و تلاش کنند با محلی‌ها رابطه‌ی دوستانه‌ای برقرار کنند. فضای اولیه و دنیای پیش از خشونت فیلم، بهترین بخش آن است؛ جایی که تجربه‌ی روزانه و هر ساعت مردم را در خیابان‌ها می‌بینیم و احساس می‌کنیم شاید اتفاقی هر لحظه رخ دهد اما اوضاع بر وفق مراد است. شاید موقعیت دراماتیکی از تظاهرات محدود و در مقیاس کوچک، بهتر جواب می‌داد.

با رسیدن به درگیری بزرگ نهایی، فیلم به شکلی متناقض هیجانش را از دست می‌دهد. شاید کارگردان خواسته به طور مستقیم با مشکلات نژادپرستی و خشونتی که هر لحظه ممکن است در خیابان جاری شود، مقابله کند. اما سوختن درام و انسانیت فیلم در میان شعله‌های برافروخته از کوکتل مولوتوف‌ها، ارزش فیلم را پایین می‌آورند.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

تریلر فیلم Force of Nature | مل گیبسون در «نیروی طبیعت»

تریلر فیلم Force of Nature

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم «Force of Nature / نیروی طبیعت» به کارگردانی مایکل پولیش، نوشته‌ی کوری میلر با بازی مل گیبسون، کیت بازوورث، امیل هرش و استفانی کایو.

در کنار تماشای تریلر فیلم Force of Nature بخوانید:

نیروی طبیعت فیلمی است که ژانر فجایع طبیعی را با اکشن هالیوودی ترکیب می‌کند.

در کنار تماشای تریلر فیلم نیروی طبیعت ببینید:

جدیدترین تریلر فیلم Tenet | کریستوفر نولان با تیم جدیدش در «انگاره»

داستان فیلم از این قرار است، در زمان رسیدن طوفانی مهیب، یک افسر پلیس به هنگام خالی کردن ساختمان با مشکلی مواجه می‌شود. یکی از ساکنان که پلیس کارکشته‌ای است، نمی‌خواهد ساختمان را ترک کند. اوضاع با ورود گروهی دزد که قصد سرقتی عظیم دارند، پیچیده‌تر می‌شود.

در مرکز گروه بازیگران، مل گیبسون در نقش پلیس کهنه‌کار قرار گرفته و در کنار او بازیگرانی همچون کیت بازوورث، امیل هرش و استفانی کایو نیز حضور دارند.

این فیلم که توسط کوری میلر نوشته شده و مایکل پولیش آن را کارگردانی کرده است، اواخر ماه جولای به شکل دیجیتالی عرضه می‌شود.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

جان دیوید واشنگتن: نولان در تریلر Tenet اطلاعات زیادی را فاش کرده!

جان دیوید واشنگتن Tenet

ترجمه‌ی فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: جان دیوید واشنگتن در مصاحبه‌ای گفته است که کریستوفر نولان اطلاعات زیادی از فیلم Tenet را در تریلر جدیدش فاش کرده است.

جان دیوید واشنگتن: نولان در تریلر Tenet اطلاعات زیادی را فاش کرده!

جان دیوید واشینگتن بازیگر اصلی فیلم «انگاره» جدیدترین کریستوفر نولان نیز از تماشای تریلر هیجان‌انگیز آن که دیروز منتشر شد شگفت‌زده شده است.

او در مصاحبه‌ای گفت:«تریلر واقعاً جالب است زیرا کلی اطلاعات ریز و درشت در آن وجود دارد و من تعجب کردم که نولان این‌ها را فاش کرد. و من خوش‌حالم که او این کار را انجام داد.»

شرکت برادران وارنر اعلام کرده که Tenet در هفدهم جولای اکران خواهد شد.

در کنار مطالعه‌ی صحبت‌های جان دیوید واشنگتن از جدیدترین تریلر فیلم Tenet دیدن کنید

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

استودیوی New Regency به دنبال ساخت «ارباب مگس‌های واقعی»

ارباب مگس های واقعی

ترجمه‌ی فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: استودیوی New Regency که تهیه‌ی فیلم‌هایی چون «۱۲ سال بردگی» و «بازگشته» را دارد به دنبال ساخت فیلمی بر اساس داستان «ارباب مگس های واقعی» است.

داستان «ارباب مگس‌های واقعی» در دستان استودیوی سازنده‌ی فیلم «بازگشته»

استودیوی هالیوودی سازنده‌ی فیلم «۱۲ سال بردگی» و «بازگشته» توانست حق ساخت فیلم داستان شش نوجوان تونگایی را به دست آورد که در میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۶۰، ماه‌ها در جزیره‌ای خالی از سکنه گیر افتاده بودند و «ارباب مگس‌های واقعی» نام دارد.

روتگر برگمن، تاریخ‌دانی که مقاله‌ی محبوب او در ۹ مه در گاردین منتشر شده بود، تایید کرد که استودیوی New Regency پس از موافقت جمعی او، چهار نفر از نجات‌یافتگان که هنوز زنده هستند و ملوان استرالیایی پیتر وارنر حق ساخت فیلم را به دست آورده است.

در کنار مطالعه‌ی این خبر بخوانید:

ایسای مورالس به جای نیکولاس هولت در «ماموریت غیرممکن ۷»

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها