با ما همراه باشید

نقد فیلم احمد جوان از نگاه پیتر دوبروژ، منتقد ورایتی:

در جدیدترین فیلم ژان‌پیر و لوک داردن، یک تلخی می‌بینیم که در آثار پیشین‌شان پیدا نبود. این برادران بلژیکی با استعداد به لطف درام‌های مبتنی بر واقعیت و انسانی‌شان توانستند دو بار نخل طلایی را کسب کنند. در حالی که نسبت به آثار پیشین‌شان چون روزتا، بچه و پسری با دوچرخه، احمد جوان نگاه تیره‌تری به دوره‌ی بلوغ و تغییرات ناشی از آن دارد و به این ترتیب، روایت تازه‌ای از سبک کاری شناخته شده‌ی این دو برادر حاصل می‌شود.

جدیدترین فیلم ژان‌پیر و لوک داردن، یک تلخی می‌بینیم که در آثار پیشین‌شان پیدا نبود

داستان در مورد احمد، پسر جوان و مسلمانی است که اخیرن به حدی افراطی شده که به تروریسم می‌گراید. چه چیزی در دنیا می‌تواند خطرناک‌تر از جوانی باشد که عقاید خامش و بی‌تجربگی او را به واقعیت کور می‌کند.

با شروع فیلم، بلافاصله ردپای آثار پیشین داردن‌ها را در طراحی پلان‌ها و سبک مستندنما می‌بینیم. اما در کمال شگفتی، داردن‌ها راویانی باکفایت هستند و به مقدار کافی سرنخ برای مخاطب در صحنه‌های فیلم نهاده‌اند در حرکتی خلاف جهت «پسری با دوچرخه»، که از تأثیرات مثبت زندگی بزرگ‌سالی بر روی نوجوانان پرده برمی‌داشت، احمد جوان در دوران بلوغ‌ش میان دو دنیا گیر کرده و نمی‌تواند تصمیمش را بگیرد.

لحظات پایانی قطعن نظر مخاطبین را نسبت به شخصیت احمد عوض می‌کند، گویی داردن‌ها نمی‌دانستند چگونه فیلم را به پایان برسانند و پایانی سرسرانه نوشته‌اند

ممکن است بحث نژادپرستی در این‌جا مطرح شود اما بازیگر احمد، حیدر بن عدی در اولین تجربه‌اش با لطافت و نرمی چهره و حرکاتش، کاری می‌کند که ذره‌ای به او شک نکنیم و او را آخرین کسی بدانیم که دست به تروریسم افزاطی می‌زند. اما عقاید احمد، بسیار قوی‌تر از آن چیزی هستند که نشان می‌دهند و این، تعلیقی ایجاد می‌کند که تا صحنه‌ی آخر حس می‌شود. لحظات پایانی قطعن نظر مخاطبین را نسبت به شخصیت احمد عوض می‌کند، گویی داردن‌ها نمی‌دانستند چگونه فیلم را به پایان برسانند و پایانی سرسرانه نوشته‌اند مگر این که آن را در ادامه‌ی کارنامه‌ی پربارشان بدانیم و نه در چارچوب خود فیلم. به این شکل، نتیجه نه تنها هم راه آثار پیشین داردن‌ها را ادامه می‌دهد و هم موجب جلبب رضایت مخاطب می‌شود.

خلاصه‌ی نشست خبری فیلم احمد جوان در جشنواره کن

نقد فیلم احمد جوان از نگاه پیتر بردشاو، منتقد گاردین:

فیلم احمد جوان، برادران داردن را به یکی از مضامین موردعلاقه‌شان بازمی‌گرداند؛ موضوعی که پیش‌تر در فیلم‌های «بچه» و «پسری با دوچرخه» مطرح شده بود: آسیب‌پذیری نوجوانانی که با تحت پی‌گرد قانونی قرار گرفتند و  حالا در تلاش برای نجات‌دادن خودشان هستند.

برادران داردن بار دیگر دست به دامن رخدادهای ملودراماتیک در پرده‌ی سوم برای رفع ماجرا می‌شوند و پایان نیز چندان راضی‌کننده نیست

احمد جوان فیلم تأثیرگذاری است که به مسائل مهم روز می‌پردازد و یک صحنه‌ی «زندان» پر از تعلیق دارد. رویکرد داردن‌ها در این سکانس به کارگردانان تجاری و حتا فیلم‌سازان بی‌رحمی چون هانکه شبیه است. هر چند آن‌ها بار دیگر دست به دامن رخدادهای ملودراماتیک در پرده‌ی سوم برای رفع ماجرا می‌شوند و پایان نیز چندان راضی‌کننده نیست.

پرسشی که در احمد جوان مطرح می‌شود این است: آیا احمد به مرد تبدیل شده یا همچنان در دوران پسرانگی‌اش به سر می‌برد؟ واقعیت این است که او در جایی میان این دو مانده. به عنوان یک کودک، مجازات او تنها حبس کوتاه خانگی خواهد بود. مهم‌تر این که عقاید افراطی و ضدنژادی‌اش باید با احتیاط تحصحیح بشوند. افکاری هست که او طوطی‌وار و بدون فکر پذیرفته و به چالش کشیدن این افکار، ممکن است باعث شوند او همین افکار را به دوران بزرگسالی بیاورد و این دوران چندان از او دور نیست. متأسفانه بسیاری از این جزئیات ظریف و عناصر دراماتیک با سکانس تعقیب و گریزی شلوغ و پر هرج و مرج ناپدید می‌شود.

داردن‌ها پی رسیدن به یک پایان بزرگ و شکوهمندانه هستند ولی این سکانس و صحنه‌ی نهایی بسیار عجله‌ای و سرسری کار شده. با این وجود، احمد جوان فیلمی است با داستانی درگیرکننده و شخصیت اصلی تأثیرگذار.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

نقد فیلم روزی زیبا در محله از نگاه بنجامین لی | تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ، ساخته‌ی ماریل هلر، از نگاه بنجامین لی، منتقد گاردین با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

روزی زیبا در محله: داستان خبرنگار بدبین و مجری مهربان

سال قبل در مستند «آیا همسایه‌ی من می‌شی؟» دنیای پر رمز و راز مجری دوست‌داشتنی کودکان، فرد راجرز برای مخاطبان به نمایش گذاشته و شد و توانستیم ببینیم روحیات و اخلاق او در برنامه‌ی تلویزیونی‌اش مشابه با زندگی واقعی‌اش است؛ مردی صادق، مهربان و پر از انرژی مثبت. در اثر کنونی ماریل هلر «روزی زیبا در محله» که نیمچه واقعی و بیوگرافی است نیز همین خصلت‌ها را به وضوح می‌بینیم هر چند که شخصیت اصلی واقعی فیلم، خبرنگاری بدبین با نام لیوید ووگل (متیو ریس) است که باید مصاحبه‌ای با آقای راجرز (با بازی تام هنکس) ترتیب دهد. پس از رفتن سر صحنه‌ی برنامه‌ی راجرز و ملاقات با او، سؤالی در ذهن او ایجاد می‌شود، آیا راجرز چیزی پنهان کرده یا بدبینی ووگل باعث شده هنوز متوجه این نباشد که شخصیت دوست‌داشتنی و از خود گذشتگی آقای راجرز واقعی و خالصانه است.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

با آمدن فصل اکران تعداد بی‌شماری درام‌های بیوگرافی، دیدن فیلمی که از فرمول سنتی این دسته آثار پیروی نمی‌کند بسیار دل‌پذیر است. در «روزی زیبا در محله»، فرد راجرز محور اصلی داستان نیست و فیلم تنها روی بازه‌ی زمانی کوتاهی از زندگی او تمرکز می‌کند و بخش اعظمی از زندگی‌اش را پنهان نگه می‌دارد. این فیلم بیش‌تر یک داستان پدر و پسری است که عنصری سورپرایزکننده وارد جریان داستان شده؛ مردی که به راحتی خود را در دل دیگران جا می‌ند به خصوص آن‌هایی که نیاز به کمک دارند.

تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

اما همان‌طور که آقای راجرز به مخاطبانش احترام می‌گذاشت، میزان سانتیمانتالیسم فیلم هلر کم‌تر از انتظار است؛ رویکردی که بسیاری از کارگردانان ممکن بود پیش بگیرند. این‌جا باید کار هلر را تحسین کنیم. او توانسته با وجود ساختن فیلمی پرخرج‌تر از دو اثر پیشین‌اش، سبک و روایت خاصش را حفظ کند. او توانسته در روایتی کم و بیش سرراست، حال و هوای جذابی تزریق کند؛ کاری که بسیاری از کارگردانان باتجربه‌تر از انجامش ناتوانند.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ببینید:

تریلر فیلم روزی زیبا در محله با بازی تام هنکس از آثار حاضر در تورنتو ۲۰۱۹

انتخاب هنکس به عنوان آقای راجرز ممکن است به نظر بیش از حد ایده‌آل باشد (یکی از نمادهای پدرانه و محبوب آمریکا در نقش فردی دیگر با همین خصوصیات ظاهر شود) اما در عمل، هر کدام جذابیت‌های مجزایی دارند. در مقابل آرامش و سکون راجرز، اجرای هنکس زنده‌تر و پرجنب‌وجوش‌تر است. هنکس برای این نقش تغییری اساسی کرده و سبک آشنایش کم‌تر به چشم می‌آیدو در حالی که هنکس از تقلید صدای راجرز اجتناب می‌ورزد، آهنگ صدایش دقیقن همان چیزی است که باید باشد و می‌توان کنجکاوی افسونگر راجرز را نسبت به انسان‌های اطرافش در اجرای او دید.

البته فیلم عاری از مشکل نیست. سکانس رؤیاگونه‌ی بیش از حد طولانی و برخی خلأهای احساسی در پرده‌ی پایانی چندان جالب نیستند اما فیلم آکنده است از گرمایی صمیمی. بسیاری می‌گویند در این روزها به چنین فیلم‌هایی نیاز داریم. اما این جمله بی‌معنی‌ است؛ آنچه اهمیت دارد، درس‌هایی است که راجرز در مورد پذیرش و بخشندگی به ما یاد می‌دهد. درس‌هایی را که باید در هر زمانی به خاطر داشته باشیم.

 

بنجامین لی، منتقد گاردین

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‌انگیز در بخش فنی امی ۲۰۱۹

بخش فنی امی ۲۰۱۹

اختصاصی از آرت‌تاکس: چند روز پیش از جشن امی، برندگان بخش فنی اعلام شدند و در این ویدیو به جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‎انگیز خواهیم پرداخت.

سریال Game of Thrones / بازی تاج و تخت (۱۸ بازی و کسب ۱۰ جایزه)

  • بازی‌گردانی-بخش درام
  • بهترین طراحی لباس سریال فانتزی/تخیلی
  • بهترین چهره‌پردازی
  • بهترین طراحی بدل‌کاری
  • بهترین جلوه‌های ویژه
  • بهترین تدوین
  • بهترین صداگذاری
  • بهترین میکس صدا
  • بهترین آهنگ‌سازی
  • طراحی نام سریال

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ از صفحه‌ی اختصاصی بازی تاج و تخت در آرت‌تاکس دیدن کنید

سریال The Marvelous Mrs. Maisel / خانم میزل شگفت‌انگیز (۱۳ بازی و کسب ۶ جایزه)

  • جین لینچ برای «بهترین بازیگر زن مهمان – بخش کمدی»
  • لوک کربی برای «بهترین بازیگر مرد مهمان – بخش کمدی»
  • بهترین فیلم‌برداری
  • بهترین طراحی لباس سریال تاریخی
  • بهترین آرایش مو
  • بهترین تنظیم موسیقایی

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ ببینید:

پشت صحنه سریال چرنوبیل

سریال Chernobyl / چرنوبیل (۱۳ بازی و کسب ۷ جایزه)

  • بهترین فیلم‌برداری مینی‌سریال
  • بهترین آهنگ‌سازی مینی‌سریال
  • بهترین تدوین مینی‌سریال
  • بهترین طراحی تولید
  • بهترین صداگذاری مینی‌سریال
  • بهترین میکس صدا مینی‌سریال
  • بهترین جلوه‌های ویژه مینی‌سریال

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم The Lighthouse | رابرت پتینسون و ویلیام دفو در تورنتو با فانوس دریایی

تریلر فیلم The Lighthouse

تورنتو ۲۰۱۹: تریلر فیلم The Lighthouse را با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو و به کارگردانی رابرت اگرز با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

از فیلم «فانوس دریایی» بیش‌تر بدانید:

رابرت اگرز، کارگردان جوان و خلاقی که با فیلم «جادوگر» در ژانر وحشت نامی برای خودش دست و پا کرد، با فانوس دریایی به سینما بازمی‌گردد. این فیلم داستانی‌ست تاریک از دو نگهبان فانوس دریایی با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو که باید با تنهایی بسازند و به هم‌دیگر عادت کنند.

این فیلم که در بخش دو هفته‌ی کارگردانان جشنواره‌ی فیلم کن اکران شد، مورد تحسینم بسیاری قرار گرفت و رابرت اگرز توانست جایزه‌ی فیبرشی بین‌المللی منتقدان فیلم را کسب کند.

در کنار تریلر فیلم The Lighthouse از صفحه‌ی اختصاصی تورنتو ۲۰۱۹ در آرت‌تاکس دیدن کنید

از جمله نکات جالب فیلم می‌توان به این اشاره کرد که فیلم سیاه و سفید است و به جای قطع ۱۶ به ۹ رایجی که در فیلم‌های امروزی می‌بینیم، از فرمت قدیمی ۴ به ۳ استفاده می‌کند.

فیلم که قرار است در جشنواره فستیوال فیلم تورنتو نیز پخش شود، ۱۸ام اکتبر سال جاری توسط کمپانی فیلم A24 در سینماهای آمریکا و سایر نقاط جهان اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها