با ما همراه باشید

بعد از پایان فصل جوایز در هالیوود و در فصل بهار نوبت به نمایش آثاری می‌رسد که در رده‌ی فیلم‌های بلاک‌باستری نیستند. فیلم بوک اسمارت یا خرخون هم یکی از این آثار است. اولیویا وایلد بازیگر-کارگردانی که او را با فیلم in time می‌شناسیم. این بار پشت دوربین رفته و قصه‌ای تین‌ایجری را روایت می‌کند که توانسته نمره‌های بالایی از منتقدان کسب کند. آن‌چه در ادامه خواهید خواند بخش دوم گفت‌وگو با بازیگران فیلم خرخون در استودیو هالیوودریپورتر است.

بخش اول گفت‌وگو با بازیگران فیلم بوک اسمارت را این‌جا ببینید.

بعضی‌ها این فیلم رو با «خیلی بد» مقایسه می‌کنن. فکر می‌کنین این مقایسه‌ها عادلانه‌س؟ نظرتون در این باره چی‌یه؟ اون فیلم معرکه‌س، خیلی خوبه که با چنین فیلمی مقایسه شه.

بینی فلدستین: «من این سؤال رو جواب می‌دم بچه‌ها. اول از همه این‌که فیلم «خیلی بد» تا ابد موندگار می‌مونه. همیشه همین رو می‌گم. این که فیلمت ماندگار باشه دست‌آورد بزرگی‌یه. فقط یه نقد نیست، بلکه عشق عمیق و علاقه رو به دیدن دوباره‌ی فیلم نشون می‌ده. فکر می‌کنم از فیلم به‌ خاطر وجود عشق و رفاقت مردونه استقبال شد. مهم اون‌ صحنه‌س که جونا می‌گه بوپ! داره رفاقت پسرها رو در اون سن نمایش می‌ده. مثل یه نور خالص، صادقانه و دوست‌داشتنی در یه فیلم کمدی خشن با کلی جوک‌های بامزه‌ست. موضوع جوک‌ها نیستن، دلیل موندگار بودنش دوستی بین مایکل و جوناست. باعث افتخارمونه که با اون فیلم مقایسه شیم. فکر می‌کنم دلیلش اینه که «خرخون» هم مثل «خیلی بد»، رفاقت دخترها رو در زمینه‌ی کمدی نشون می‌ده و به همون اندازه که کمدی ماجراجویانه‌س در مورد روابط دوستی هم هست.

در کنار گفت‌وگو با بازیگران فیلم بوک اسمارت ببینید: گفت‌وگو با کیانو ریوز

بنابراین از یه جهت خیلی باعث افتخارمه، ولی از جهتی هم دیگه نباید بگیم که فیلم‌ها یه نسخه‌ی دخترونه از همون فیلم‌های پسرونه هستن. موضوع اینه که فیلم‌ها با هم فرق دارن. باید تمومش کنیم. الیویا هم همیشه می‌گه خیلی مسخره‌س و باید تموم شه.خلاصه بگم، پدر شصت‌وهفت ساله‌ی حسابدار من فیلم‌مون رو خیلی دوست داشت. دقت کنین که فیلم موردعلاقه‌ش پدرخوانده‌ قسمت دو هست! در مورد هیچ‌کدوم از فیلم‌های من و جونا چنین چیزی نگفته بود. منتقد سخت‌گیری‌یه.»

الیویا وایلد این اواخر در هالیوود ریپورتر به ما گفت که موضوع این فیلم پیدا کردن ارزش هر کس بدون برچسب زدنه. نظرتون درباره‌ی حرفی که الیویا زد چی‌یه؟

بیلی لورد: «خب، تجربه‌ی دبیرستان من تقریبن شبیه جی‌جی بود، از جهت برتر بودن. به نظرم نباید به کسی لقب بهتر بودن بدیم. نامردی‌یه که در حق نوجوون‌ها چنین کاری کنیم. در حالت عادیش هم کلی استرس دارن. حالا بیایم و به‌شون برچسب خوشگل‌ترین و دراماتیک‌ترین هم بزنیم؟ ویژگی‌هایی که به من نسبت دادن شاخ‌ترین بود، و این‌که بیش‌تر از بقیه ممکن بود عکسم بره روی روزنامه‌دیواری! خیلی گستاخانه بود. درست هم نبود. من اغلب شب‌ها خونه بودم و چهار ساعت تکالیف و مقاله می‌نوشتم. آره، شاید آخر هفته یه کنسرت هم می‌رفتم. ولی این باعث نمی‌شه شاخ بشم! اصلن شاخ یعنی چی؟ موضوع اینه که مردم بر اساس اون چیزی که خونده بودن من رو قضاوت می‌کردن و سعی نمی‌کردن واقعن خودم رو بشناسن. فقط توی ذهن‌شون این بود که من دختر کری فیشرم وعکس دختر کری فیشر می‌ره روی روزنامه‌دیواری! این کسی نبود که من بودم.»

سؤال آخر اینه که دیالوگ یا صحنه‌ای از فیلم هست که محبوب‌تون باشه؟

بینی فلدستین: «من اون موقع رو دوست دارم که جسیکا ویلیامز درباره‌ی جامبا جوس صحبت می‌کنه، که ورودش به همه‌ی شعبه‌هاش ممنوع شده. باعث می‌شه از خنده اشکم دربیاد. می‌گه: «من دیگه نمی‌تونم آب‌میوه‌ی مانگو اگوگو بخورم!». هر دفعه بحثش پیش می‌آد. ما کلی مسافرت رفتیم و هر دفعه که به فرودگاه می‌ریم و مغازه‌ی جامبا جوس می‌بینم، خنده‌م بند نمی‌آد.»

دایانا، تو هم بگو.

دایانا سیلورز: «هر حرفی رو که نوآ گلوین می‌زنه دوست دارم. اون صحنه‌ی اول که همه‌مون داخل کلاسیم، موقع فیلم‌برداری خیلی برامون سخت بود که نخندیم. اون و آستین کنار هم خیلی خنده‌دارن. خیلی خوب بود.»

ممنونم بچه‌ها!

مرسی که دعوت‌مون کردی.

سینمای جهان

نقد فیلم روزی زیبا در محله از نگاه بنجامین لی | تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ، ساخته‌ی ماریل هلر، از نگاه بنجامین لی، منتقد گاردین با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

روزی زیبا در محله: داستان خبرنگار بدبین و مجری مهربان

سال قبل در مستند «آیا همسایه‌ی من می‌شی؟» دنیای پر رمز و راز مجری دوست‌داشتنی کودکان، فرد راجرز برای مخاطبان به نمایش گذاشته و شد و توانستیم ببینیم روحیات و اخلاق او در برنامه‌ی تلویزیونی‌اش مشابه با زندگی واقعی‌اش است؛ مردی صادق، مهربان و پر از انرژی مثبت. در اثر کنونی ماریل هلر «روزی زیبا در محله» که نیمچه واقعی و بیوگرافی است نیز همین خصلت‌ها را به وضوح می‌بینیم هر چند که شخصیت اصلی واقعی فیلم، خبرنگاری بدبین با نام لیوید ووگل (متیو ریس) است که باید مصاحبه‌ای با آقای راجرز (با بازی تام هنکس) ترتیب دهد. پس از رفتن سر صحنه‌ی برنامه‌ی راجرز و ملاقات با او، سؤالی در ذهن او ایجاد می‌شود، آیا راجرز چیزی پنهان کرده یا بدبینی ووگل باعث شده هنوز متوجه این نباشد که شخصیت دوست‌داشتنی و از خود گذشتگی آقای راجرز واقعی و خالصانه است.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

با آمدن فصل اکران تعداد بی‌شماری درام‌های بیوگرافی، دیدن فیلمی که از فرمول سنتی این دسته آثار پیروی نمی‌کند بسیار دل‌پذیر است. در «روزی زیبا در محله»، فرد راجرز محور اصلی داستان نیست و فیلم تنها روی بازه‌ی زمانی کوتاهی از زندگی او تمرکز می‌کند و بخش اعظمی از زندگی‌اش را پنهان نگه می‌دارد. این فیلم بیش‌تر یک داستان پدر و پسری است که عنصری سورپرایزکننده وارد جریان داستان شده؛ مردی که به راحتی خود را در دل دیگران جا می‌ند به خصوص آن‌هایی که نیاز به کمک دارند.

تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

اما همان‌طور که آقای راجرز به مخاطبانش احترام می‌گذاشت، میزان سانتیمانتالیسم فیلم هلر کم‌تر از انتظار است؛ رویکردی که بسیاری از کارگردانان ممکن بود پیش بگیرند. این‌جا باید کار هلر را تحسین کنیم. او توانسته با وجود ساختن فیلمی پرخرج‌تر از دو اثر پیشین‌اش، سبک و روایت خاصش را حفظ کند. او توانسته در روایتی کم و بیش سرراست، حال و هوای جذابی تزریق کند؛ کاری که بسیاری از کارگردانان باتجربه‌تر از انجامش ناتوانند.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ببینید:

تریلر فیلم روزی زیبا در محله با بازی تام هنکس از آثار حاضر در تورنتو ۲۰۱۹

انتخاب هنکس به عنوان آقای راجرز ممکن است به نظر بیش از حد ایده‌آل باشد (یکی از نمادهای پدرانه و محبوب آمریکا در نقش فردی دیگر با همین خصوصیات ظاهر شود) اما در عمل، هر کدام جذابیت‌های مجزایی دارند. در مقابل آرامش و سکون راجرز، اجرای هنکس زنده‌تر و پرجنب‌وجوش‌تر است. هنکس برای این نقش تغییری اساسی کرده و سبک آشنایش کم‌تر به چشم می‌آیدو در حالی که هنکس از تقلید صدای راجرز اجتناب می‌ورزد، آهنگ صدایش دقیقن همان چیزی است که باید باشد و می‌توان کنجکاوی افسونگر راجرز را نسبت به انسان‌های اطرافش در اجرای او دید.

البته فیلم عاری از مشکل نیست. سکانس رؤیاگونه‌ی بیش از حد طولانی و برخی خلأهای احساسی در پرده‌ی پایانی چندان جالب نیستند اما فیلم آکنده است از گرمایی صمیمی. بسیاری می‌گویند در این روزها به چنین فیلم‌هایی نیاز داریم. اما این جمله بی‌معنی‌ است؛ آنچه اهمیت دارد، درس‌هایی است که راجرز در مورد پذیرش و بخشندگی به ما یاد می‌دهد. درس‌هایی را که باید در هر زمانی به خاطر داشته باشیم.

 

بنجامین لی، منتقد گاردین

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‌انگیز در بخش فنی امی ۲۰۱۹

بخش فنی امی ۲۰۱۹

اختصاصی از آرت‌تاکس: چند روز پیش از جشن امی، برندگان بخش فنی اعلام شدند و در این ویدیو به جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‎انگیز خواهیم پرداخت.

سریال Game of Thrones / بازی تاج و تخت (۱۸ بازی و کسب ۱۰ جایزه)

  • بازی‌گردانی-بخش درام
  • بهترین طراحی لباس سریال فانتزی/تخیلی
  • بهترین چهره‌پردازی
  • بهترین طراحی بدل‌کاری
  • بهترین جلوه‌های ویژه
  • بهترین تدوین
  • بهترین صداگذاری
  • بهترین میکس صدا
  • بهترین آهنگ‌سازی
  • طراحی نام سریال

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ از صفحه‌ی اختصاصی بازی تاج و تخت در آرت‌تاکس دیدن کنید

سریال The Marvelous Mrs. Maisel / خانم میزل شگفت‌انگیز (۱۳ بازی و کسب ۶ جایزه)

  • جین لینچ برای «بهترین بازیگر زن مهمان – بخش کمدی»
  • لوک کربی برای «بهترین بازیگر مرد مهمان – بخش کمدی»
  • بهترین فیلم‌برداری
  • بهترین طراحی لباس سریال تاریخی
  • بهترین آرایش مو
  • بهترین تنظیم موسیقایی

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ ببینید:

پشت صحنه سریال چرنوبیل

سریال Chernobyl / چرنوبیل (۱۳ بازی و کسب ۷ جایزه)

  • بهترین فیلم‌برداری مینی‌سریال
  • بهترین آهنگ‌سازی مینی‌سریال
  • بهترین تدوین مینی‌سریال
  • بهترین طراحی تولید
  • بهترین صداگذاری مینی‌سریال
  • بهترین میکس صدا مینی‌سریال
  • بهترین جلوه‌های ویژه مینی‌سریال

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم The Lighthouse | رابرت پتینسون و ویلیام دفو در تورنتو با فانوس دریایی

تریلر فیلم The Lighthouse

تورنتو ۲۰۱۹: تریلر فیلم The Lighthouse را با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو و به کارگردانی رابرت اگرز با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

از فیلم «فانوس دریایی» بیش‌تر بدانید:

رابرت اگرز، کارگردان جوان و خلاقی که با فیلم «جادوگر» در ژانر وحشت نامی برای خودش دست و پا کرد، با فانوس دریایی به سینما بازمی‌گردد. این فیلم داستانی‌ست تاریک از دو نگهبان فانوس دریایی با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو که باید با تنهایی بسازند و به هم‌دیگر عادت کنند.

این فیلم که در بخش دو هفته‌ی کارگردانان جشنواره‌ی فیلم کن اکران شد، مورد تحسینم بسیاری قرار گرفت و رابرت اگرز توانست جایزه‌ی فیبرشی بین‌المللی منتقدان فیلم را کسب کند.

در کنار تریلر فیلم The Lighthouse از صفحه‌ی اختصاصی تورنتو ۲۰۱۹ در آرت‌تاکس دیدن کنید

از جمله نکات جالب فیلم می‌توان به این اشاره کرد که فیلم سیاه و سفید است و به جای قطع ۱۶ به ۹ رایجی که در فیلم‌های امروزی می‌بینیم، از فرمت قدیمی ۴ به ۳ استفاده می‌کند.

فیلم که قرار است در جشنواره فستیوال فیلم تورنتو نیز پخش شود، ۱۸ام اکتبر سال جاری توسط کمپانی فیلم A24 در سینماهای آمریکا و سایر نقاط جهان اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها