با ما همراه باشید

از ایده تا اجرا – ۶: مقایسه‌ی استوری‌برد فیلم «بیگانه» با نسخه‌ی نهایی

اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ «از ایده تا اجرا» بخش جدیدی در آرت‌تاکس است که هر هفته سعی می‌کند سراغ یکی از فیلم‌های مهم سینما برود و پروسه‌ی ساخت یک فیلم از استوری‌برد تا خروجی نهایی را مقایسه کند. در هفته‌ی پنجم به سراغ فیلم «بیگانه» ساخته‌ی ماندگار ریدلی اسکات رفته‌ایم.

در این سکانس برای نخستین بار سروکله‌ی موجود بیگانه در سفینه‌ی فضایی پیدا می‌شود. استوری‌بردهای این فیلم را شخص ریدلی اسکات طراحی کرده است و نشان می‌دهد که در ابتدا چه تصوری از بیگانه داشته است. هم‌چنین او برای باورپذیرتر بودن بازی‌ها در مورد اتفاقات این سکانس به بازیگران توضیحی نمی‌دهد تا به ری‌اکشن طبیعی‌تری از چهره‌هاشان دست یابد.

سازندگان کلیپ: فرگل سیف‌اللهی، آریا حاجی‌خانی

 

در کنار تماشای استوری‌برد فیلم «بیگانه» از سایر قسمت‌های ایده تا جرا دیدن کنید:

از ایده تا اجرا – ۳: مقایسه‌ی استوری‌برد فیلم «برباد رفته» با نسخه‌ی نهایی

از ایده تا اجرا – ۴: مقایسه‌ی استوری‌برد فیلم فیلم «گلادیاتور» با نسخه‌ی نهایی 

از ایده تا اجرا – ۵: مقایسه‌ی استوری‌برد فیلم «خون به پا خواهد شد» با نسخه‌ی نهایی

 

Sketch to Screen -6: Alien

“Sketch to Screen” is an Arttalks.ir series in which we make comparisons between the storyboard of the movie and the final movie shot. A storyboard is used as a tool to pre-visualize a motion picture or animation and consists of sketches or illustrations displayed in sequence. Storyboards convey how the story flows and how the shots would work together and play a crucial role in the pre-production process.

Storyboards for Alien (1979) drawn by Ridley Scott show how the director visualized the first encounter with the extraterrestrial monster.

Creators: Fargol Seifolahi – Aria Hajikhani

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

5,403 بازدید کلی, 3 بازدید امروز

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب سردبیر

برای پنجاه سالگی کریستوفر نولان: او شوالیه‌ی سینماست!

سینمای کریستوفر نولان

برای پنجاه سالگی کریستوفر نولان | او شوالیه‌ی سینماست!

برخلاف باور عده‌ای که معتقدند سینمای کریستوفر نولان نوجوان‌پسند است و از نوجوان‌پسندبودن به عنوان عیب یاد می‌کنند! آن‌هایی که معتقدند او از فرم پیچیده‌نما بهره می‌گیرد تا سرپوشی بگذارد بر مفاهیم ساده‌ای که در پس فیلم‌هاش در جریان‌ند. سعی می‌کنم کوتاه توضیح دهم این‌گونه نیست و سینمای او پر از المان‌هایی‌ست که برای سینه‌فیل‌ها اقناع‌کننده جلوه می‌کند.

در نخستین مواجهه با هر فیلمی ابتدا سعی می‌کنیم درکی از مختصات داستانی – روایی آن به دست بیاوریم. داستان درباره‌ی چیست؟ این نخستین سوال ما در مواجهه با آثار سینمایی‌ست. اتهام نولان این است که او در پس پلات‌های پیچیده دنبال گفتن حرف‌های ساده است گرچه این ادعا در ابتدا درست می‌نماید اما باید از زاویه‌ی دیگری نگاه کرد.

کافی‌ست یک بار به فیلم های محبوب نولان ‌‌ (روی هشتگ بزنید) نگاه کنید: او و برادرش جاناتان، به عنوان دست‌ راست او در نگارش فیلم‌نامه، وام‌دار سینمای کلاسیک‌ از حیث شخصیت‌پردازی‌ند. قصه‌هایی با جوهره‌های یک خطی که در روایت و پیش‌برد پلات مدرن شده. نولان مثال نقض جمله‌ی معروف هنری جیمز است که پلات یعنی شخصیت و شخصیت یعنی پلات.

از سوی دیگر تقلیل سینمای نولان تنها و تنها به قصه‌گویی، نادیده‌انگاشتن جنبه‌ای‌ست که او در تمام این سال‌ها تلاش کرده آن را بیش‌تر رعایت کند: سینما بودن. لحظه‌ای چشمان‌تان را ببندید و فیلم‌های او را به یاد بیاورید. چند پلان آیکونیک در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ بگذارید کمی کمک‌تان کنم. صحنه‌ی پایانی «سرآغاز / Inseption»، لحظه‌ی گریستن متیو مک‌کاناهی در «میان‌ستاره‌ای»، سکانس غرق‌شدن سربازان و آتش‌گرفتن دریا در «دانکرک» و … در هر فیلم نولان پلانی هست که بیرون از قصه می‌ایستد. بیرون از قصه ایستادن ممکن نیست مگر با کارگردانی درست و احترام به سینما. آندره مالرو می‌نویسد: «هر فیلمی که ساخته می‌شود باید به دفاع از سینما برخیزد.». فیلم‌های نولان همگی به دفاع از سینما برخواسته‌اند. او شوالیه‌ی سینماست.

نوشته‌ی عرفان شفیع‌پور

در کنار مطالعه‌ی مولفه‌های سینمای کریستوفر نولان ببینید:

هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

 

A guide for the films of Christopher Nolan

1. Gothic Worlds with Manipulated Time
2. Conflicted Men in Suits Often in Aquatic Peril
3. Contrasting Psychological Themes: Order Vs. Chaos, Dreams Vs. Reality, Identity Vs. Self Deception
4. Large Format & IMAX Cinematography with Mind Bending Visuals And Practical Special Effects
5. The Arc Shot
6. And Always a Steady Hand

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

2,817 بازدید کلی, 3 بازدید امروز

ادامه مطلب

ستاره‌ها

برای تولد استنلی کوبریک: همه‌ی آن‌چه باید از «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» بدانید | Stanley Kubrick; The Humanity behind the Technic

استنلی کوبریک ادیسه فضایی

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: به مناسبت نود و دومین سال‌روز تولد استنلی کوبریک همه‌ی آنچه که باید از ساخته‌ی اعجاب‌انگیز او، «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید را در این مطلب بخوانید:

برای تولد استنلی کوبریک | همه‌ی آن‌چه باید از «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید

۱) فیلم‌برداری این اثر در لندن و در دسامبر ۱۹۶۵ شروع شد و هدف این بود که تا کریسمس ۱۹۶۶ به پایان رسیده و اکران شود. رابرت اچ. اوبرایان، رئیس مترو گلدوین مایر، در سپتامبر ۱۹۶۶ به ورایتی گفت که اکران این فیلم به تعویق افتاده و بودجه‌ی ۶ میلیون دلاری آن کافی نیست. او ادامه داد: «استنلی فرد صادقی است و به راحتی اعتراف کرد که انتظار نداشت در بخش جلوه‌های ویژه‌ی تا این حد به دردسر بیافتد. ما می‌توانستیم بگوییم که باک راجرز با ۶ میلیون دلار این فیلم را بسازد اما با یک میلیون دلار بیش‌تر، به آن چه که از پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم رسیدیم. آیا باید به او می‌گفتیم که بودجه‌اش بیش‌تر از ۶ میلیون نمی‌تواند باشد؟ چرا باک راجرز را با ۶ میلیون دلار بیاوریم وقتی می‌توانیم کوبریک را با ۷ میلیون دلار داشته باشیم؟». در نهایت اما بودجه‌ی مصرفی این فیلم به ۹.۵ میلیون دلار رسید.

ببینید: چرا کوبریک به سراغ فیلم پرتقال کوکی رفت؟

۲) آرتور سی.کلارک:‌ «زمان‌هایی بود که استنلی کوبریک همه را بیرون می‌کرد و تنها او و فیلم‌بردار می‌دانستند که چه چیزی فیلم‌برداری می‌شود.». او ادامه می‌دهد: «من و کوبریک رمان و فیلم‌نامه را هم‌زمان نوشتیم. اساس این داستان بسط داستان کوتاهی‌ست که من ۲۰ سال پیش نوشته بودم. ما «تقریباً تمام سال ۱۹۶۴ را به نوشتن و بحث درباره‌ی این پروژه گذراندیم. سال بعد هم با ویرایش فیلم‌نامه، شنیدن نصیحت‌های فنی اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) و حدود ۴۰ شرکت و هم‌چنین سایر کارهای فیزیکی آماده‌سازی فیلم سپری شد.»

۳) بیش از ۲۰۰ سکانس جلوه‌های ویژه در فیلم وجود داشت. کوبریک نمودارهای غول‌آسایی را به دیوار زده بود که همه‌ی عملیات‌های فضایی را دنبال و مشکلات احتمالی را بررسی می‌کرد. او همکاری بسیار نزدیکی با ناسا، به ویژه با بچه‌های برنامه‌ی آپولو و دیک اسلِیتون، داشت.

۴) واکنش منتقدان ترکیبی از تحسین و نفی بود. بسیاری از منتقدان شکایت کرده بودند که سیر روایی داستان هیچ معنی‌ای ندارد و برخی هم زیر بار توضیح کوبریک نرفتند که گفته بود:

«من می‌خواستم بیانیه‌ای غیرشفاهی بسازم که بتواند افراد را در سطح‌های غریزی، احساسی و روانی تحت تاثیر قرار دهد.»

۵) مترو گلدوین مایر محض احتیاط می‌خواست این فیلم که به آرامی داشت در سینماهای ایالات متحده اکران می‌شد ورد زبان‌ها باشد. برای همین این استودیو لیستی از طرفداران این فیلم را که شامل پل نیومن، جوآن وودوارد، وارن بیتی، میک جگر، جان لنون، مایک نیکولز، هنری فوندا و استنلی دونن بود تهیه کرد.

Stanley Kubrick; The Humanity behind the Technic

“2001: A Space Odyssey” began filming in London in December 1965, aiming for a Christmas 1966 release. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Critical reaction was mixed. Many reviewers complained that the plot made no sense, and some balked at Kubrick’s explanation, “I wanted to make a non-verbal statement, one that would affect people on the visceral, emotional and psychological levels.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

2,886 بازدید کلی, 3 بازدید امروز

ادامه مطلب

سینماآرت

از ایده تا اجرا – ۷: مقایسه‌ی استوری‌برد فیلم «دانکرک» با نسخه‌ی نهایی | Sketch to Screen -7: Dunkirk

فیلم دانکرک

از ایده تا اجرا – ۷: مقایسه‌ی استوری‌برد فیلم «دانکرک» با نسخه‌ی نهایی

اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ «از ایده تا اجرا» بخش جدیدی در آرت‌تاکس است که هر هفته سعی می‌کند سراغ یکی از فیلم‌های مهم سینما برود و پروسه‌ی ساخت یک فیلم از استوری‌برد تا خروجی نهایی را مقایسه کند. در هفته‌ی هفتم به سراغ فیلم «دانکرک» به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان و بازی تام هاردی، کنث برانا و هری استایلز رفته‌ایم.

در هفتمین قسمت از ایده تا اجرا سراغ دانکرک از کریستوفر نولان رفته‌ایم. فیلمی که بسیاری معتقدند تجربه‌ی واقعی حضور در میدان جنگ را به سالن سینما آورده است. تجربه‌ای که حتا رد آن را در فیلم 1917 به کارگردانی سم مندس هم می‌توان دید. اما این مهم چه‌گونه به دست آمده است؟

مهم‌ترین ویژگی «دانکرک» نسبت به سایر آثار جنگی در میزان اطلاعاتی‌ست که با تصویر در هر لحظه به‌ تماشاگر داده می‌شود. کریستوفر نولان و فیلم‌بردارش، هویته ون هویتما با استفاده از فرمت ۷۰ میلی‌متری آی‌مکس توانستند لذت بصری‌ای از تماشای میدان جنگ ایجاد کنند که پیش از آن سابقه نداشت. این دوربین مناسب‌ترین وسیله برای رسیدن نولان و هویتما به هدفشان است: اطلاعات و جزییات بصری بسیار بالا، استفاده از نور و لوکیشن طبیعی و کم‌ترین نیاز به جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری.

اما استفاده‌ از این فرمت فیلم‌برداری از چه‌موقع در ذهن سازندگان بوده؟ پاسخ را در استوری‌بردها یافتیم:

استوری‌بردهای این فیلم توسط ریچارد بنت طراحی شده و نکته‌ی بسیار جالب در مورد آن‌ها درنظر گرفتن دو نسبت تصویر (Aspect ratio) در مرحله‌ی طراحی استوری‌بردها است:

  • نسبت تصویر ۱.۴۳:۱ برای اکران در سالن‌های آی‌مکس به صورت ۷۰ میلی‌متری
  • نسبت تصویر ۲.۲۰:۱ برای اکران در سالن‌های معمولی و نسخه‌ی بلوری

سازندگان کلیپ: فرگل سیف‌اللهی، آریا حاجی‌خانی

 

در کنار تماشای استوری‌برد فیلم «دانکرک» ببینید:

نقد و بررسی فیلم دانکرک با حضور آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی

 

Sketch to Screen -7: Dunkirk

“Sketch to Screen” is an Arttalks.ir series in which we make comparisons between the storyboard of the movie and the final movie shot. A storyboard is used as a tool to pre-visualize a motion picture or animation and consists of sketches or illustrations displayed in sequence. Storyboards convey how the story flows and how the shots would work together and play a crucial role in the pre-production process.

This week, we take a look at the Mole-Hospital ship attack scene from Dunkirk.

Christopher Nolan’s previous films have reflected the uncertainties of the twenty-first century. With Dunkirk, Nolan has gone back into the past and brought to life one of the momentous events of the twentieth-century–the evacuation of British troops from Dunkirk, telling the tale by land, sea, and sky.

Storyboard artist: Richard Bennet

Creators: Fargol Seifolahi – Aria Hajikhani

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

4,675 بازدید کلی, 3 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها