با ما همراه باشید
فیلم خورشید فیلم خورشید

سینمای جهان

آیا ونیز برای انتخاب «خورشید» از اختیارات دبیر استفاده کرد؟

یادداشت اختصاصی کامیار محسنین پیرامون مناقشات حضور فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌ها پس از انتخاب فیلم «خورشید» در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز

آیا ونیز برای انتخاب فیلم «خورشید» از اختیارات دبیر استفاده کرد؟

در سال کرونایی و تعطیلی بسیاری از رویدادهای بزرگ سینمایی (که بالطبع به انباشت فیلم‌هایی متعدد منجر شده است)، جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز «خورشید» مجید مجیدی را برای بخش مسابقه اصلی و «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری و «دشت خاموش» احمد بهرامی را برای بخش افق‌ها و جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو «بندر بند» منیژه حکمت را برای بخش سینمای معاصر جهان و «خط فرضی» فرنوش صمدی را برای بخش کشف‌ها برگزیده و بار دیگر، بر نوزایی سینمای نوین ایران، در دورانی که بخش خصوصی به شکل جدی بر ادامه حیات صنعت فیلم هنری در ایران سرمایه‌گذاری کرده، صحه گذاشته‌اند. طبیعی است که باز به شکل موردی، بحث‌های گسترده‌ای درباره وجوه قانونی این انتخاب در ایران به وجود آمده و ضرورت طرح نکاتی در باب مقررات جشنواره‌های سینمایی را سبب شده است.

طبقه‌بندی جشنواره‌های سینمایی

طبقه‌بندی و تنظیم تقویم جشنواره‌های سینمایی در زمره اموری است که فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) آن را سامان‌دهی می‌کند. در حال حاضر، چهار رده اصلی در این طبقه‌بندی به چشم می‌خورد:

  • جشنواره‌های رقابتی فیلم بلند (که بخش مسابقه بین‌الملل را با پذیرش عام فیلم‌هایی از دسته‌بندی‌هایی متفاوت برگزار می‌کنند).
  • جشنواره‌های تخصصی رقابتی فیلم بلند (که مقررات آن بر اساس عواملی چون منطقه جغرافیایی، کشف استعدادهای جدید و یا دسته‌بندی و گونه فیلم تدوین شده است).
  • جشنواره‌های غیررقابتی فیلم بلند (شامل تورنتو، رم و وین که مقررات آن بر اساس الگویی به اسم جشنواره‌ی جشنواره‌ها پایه‌ریزی شده است و در این میان، تورنتو به دلیل تأثیرگذاری در بازار فیلم آمریکای شمالی اهمیتی ویژه دارد).
  • جشنواره‌های فیلم مستند و کوتاه.

برخی جشنواره‌های معتبر به دلیل عدم ارائه درخواست به فیاپف و یا مشکلاتی که بین این نهاد قانون‌گذار و جشنواره پدید می‌آید، در تقویم فیاپف حضور ندارند – برای نمونه، در رده غیررقابتی، نام جشنواره‌هایی تأثیرگذار چون لندن و ونکوور در جمع رویدادها به چشم نمی‌خورد.

در حال حاضر، ۱۵ جشنواره در رده رقابتی فیلم‌های بلند حضور دارند که به ترتیب تاریخ برگزاری ثبت‌شده در تقویم فیاپف در سال ۲۰۲۰ عبارت‌اند از: برلین (آلمان)، مسکو (روسیه)، کن (فرانسه)، شانگهای (چین)، کارلووی واری (جمهوری چک)، لوکارنو (سوییس)، مونترال (کانادا – تنها جشنواره آمریکای شمالی در این رده که دنبال عدم برگزاری برای دومین سال متوالی، پایگاه اینترنتی آن هم از دسترس خارج شده است)، ونیز (ایتالیا)، سن سباستین (اسپانیا)، ورشو (لهستان)، توکیو (ژاپن)، تالین (استونی)، قاهره (مصر)، هند – گوآ (هند) و مار دل پلاتا (آرژانتین).

روند معمول جهت ورود به رده رقابتی فیلم‌های بلند (که سابق بر این الف نامیده می‌شد)، وجود گزارش مثبت نماینده فیاپف به مدت ۳ تا ۵ سال متوالی، تأیید درخواست جشنواره در هیأت‌رئیسه و اخذ رأی لازم در اجلاس عمومی بوده است.

پس از ورود یک جشنواره به این رده، فیاپف حمایت همه‌جانبه اعضاء فدراسیون از جشنواره را متعهد می‌شود و جشنواره نیز تعهداتی را در قبال فیاپف می‌پذیرد.

بخوانید: اسامی فیلم‌های حاضر در فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۰

تعهدات جشنواره‌های رده رقابتی فیلم‌های بلند

در مجموعه تعهدات جشنواره‌ها به فیاپف، موارد زیر قابل تأمل است:

  1. انتخاب فیلم‌هایی که در فاصله یک سال به زمان برگزاری جشنواره تکمیل شده باشند.
  2. ارتقاء وضعیت نمایش فیلم‌های انتخابی برای بخش‌های رقابتی اصلی به سطح افتتاحیه بین‌المللی (عدم نمایش فیلم در هیچ نقطه جهان مگر در کشور اصلی تولیدکننده).
  3. عدم انتخاب فیلم‌های بخش رقابتی به‌نحوی‌که پیش‌ازاین دریکی دیگر از جشنواره‌های این رده به نمایش درآمده باشند.
  4. عدم انتخاب فیلم‌هایی که پیش از برگزاری جشنواره در شبکه‌های تلویزیونی، نمایش خانگی و یا اینترنتی نمایش داده شده باشند.
  5. کمینه‌سازی تعدیل فیلم‌های انتخابی در بخش‌های اصلی رقابتی و منوط سازی تعدیل به اخذ موافقت تهیه کننده و یا پخش کننده.
  6. حضور مهمانان مهم بین‌المللی و همچنین نمایندگان فیلم‌های حاضر در بخش‌های اصلی رقابتی.
  7. کمک به خبرنگاران بین‌المللی جهت حضور در جشنواره و تعبیه فضایی برای کل خبرنگاران در کاخ جشنواره.

اگر معدودی از جشنواره‌های این رده (از جمله ونیز و مسکو) تصمیم گرفته‌اند شرطی دشوارتر از نهاد قانون‌گذار را در مقررات بگنجانند و در عوض اولویت‌بخشی به افتتاحیه جهانی (عدم نمایش فیلم در هیچ نقطه جهان حتی در کشور اصلی تولیدکننده)، وضعیت نمایش فیلم‌های انتخابی را به سطح جهانی تغییر دهند، در عمل، در اجرای این تعهد غیر الزام‌آور موفق نبوده‌اند و درنهایت، حفظ کیفیت جشنواره را بر ارتقاء وضعیت نمایش فیلم مرجح دانسته‌اند.

با توجه به این چارچوب اصلی، همان‌گونه که نمایش فیلمی آمریکایی در جشنواره ساندنس مانع حضور فیلم در بخش‌های مسابقه جشنواره‌های رده رقابتی فیلم‌های بلند – حتی ۳ جشنواره الف بزرگ شامل کن، برلین و ونیز – نبوده، نمایش در فجر هم منعی قانونی برای شرکت در بخش‌های رقابتی به‌حساب نیامده و تنها از درجه اولویت انتخاب کاسته است.

شایان‌ذکر است اگر جشنواره تالین در سال گذشته، وضعیت نمایش فیلم‌های منتخب در دو بخش اصلی رقابتی را از سطح افتتاحیه اروپایی (عدم نمایش در هیچ کشور اروپایی) به افتتاحیه بین‌المللی تغییر داده، در نقطه مقابل، جشنواره هند – گوآ، به دلیل مشکلات موجود در سال‌های اخیر، باز به شکل رسمی به سطح افتتاحیه ملی (عدم نمایش در کشور محل برگزاری جشنواره) بازگشته است.

بخوانید: با هیأت داوران فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۰ آشنا شوید

اختیارات دبیر

با توجه به بندی در مقررات جشنواره‌های اصلی که تصمیم‌گیری درباره مسائل پیش‌بینی‌نشده را به دبیر و یا جشنواره محول می‌کند، دبیر اختیاراتی به‌دست می‌آورد که می‌تواند هرساله از استثناهایی جهت ارتقاء سطح کیفی جشنواره استفاده کند.

نمونه‌های استفاده از اختیار دبیر برای پذیرش فیلم‌های ایرانی در بخش‌های رقابتی برخی جشنواره‌های رده رقابتی فیلم‌های بلند پس از رونمایی در سایر جشنواره‌های این رده را می‌توان در موارد ذیل بررسی کرد:

  • حضور «زیر نور ماه» در بخش رقابتی توکیو بعد از نمایش در کن.
  • حضور «مالاریا» در بخش رقابتی ورشو بعد از نمایش در ونیز.

جالب است که جشنواره کن نیز در دهه‌های اخیر در زمان انتخاب فیلم‌هایی از شان پن و نانی مورتی شرط عدم نمایش پیش از برگزاری جشنواره در شبکه‌های تلویزیونی، نمایش خانگی و یا اینترنتی را با استفاده از اختیار دبیر نادیده گرفته است.

با عنایت به این شرایط، چنانچه تعهدات جشنواره‌ها در قبال فیاپف ملاک باشد، انتخاب فیلم «خورشید» که در وضعیت افتتاحیه بین المللی قرار دارد و در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ تکمیل شده است، به لحاظ قانونی کاملاً بی‌اشکال است و چنانچه مقررات ونیز مدنظر قرار گیرد، به لحاظ استفاده از اختیار دبیر، محملی قانونی دارد.

گفتنی است در سال گذشته جشنواره ونیز در زمان انتخاب فیلم «متری شیش و نیم» که گذشته از نمایش جشنواره‌ای، اکران سینمایی را هم پشت سر گذاشته بود، باز در چارچوب قوانین و با استفاده از اختیارات دبیر، امکان این انتخاب را داشت و جشنواره توکیو نیز همین فیلم را با استفاده از اختیار دبیر، پس از نمایش در ونیز، برای بخش رقابتی انتخاب کرد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینمای جهان

ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه | Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

فیلم ربکا

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: لیلی جیمز، بن ویتلی و کریست اسکات توماس از شیوه‌ی ساخت فیلم «ربکا» با اقتباس از رمان دافنه دوموریه می‌گویند

گفت‌وگو با لی‌لی جیمز و بن ویتلی
ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه

بن ویتلی: چیزی که من رو به این پروژه جذب کرد، شباهت داستان به عروسک‌های روسی بود که در دل هر داستان یه داستان دیگه‌ست. می‌شه یک فیلم ترسناک در دل یک فیلم رمز‌آلود در دل یک فیلم رومانتیک داشت. به نظر من داستانی اومد که ارزش بازگو کردن رو داشت و بیننده‌ها رو به همون اندازه که خودم شگفت‌زده شدم، شگفت‌زده می‌کرد. تمام پیچش‌های داستان دوباره من رو تحت تأثیر قرار دادن.

کریست اسکات توماس: فکر می‌کنم خانم دنورز می‌تونسته با کسی مثل ماکسیم دوینتر ازدواج کنه، اما نشده، و در نهایت یه مستخدم شده. فکر می‌کنم این خشم عمیقش رو ایجاد کرده.

ببینید: گفت‌وگو با لیلی جیمز درباره‌ی فیلم «ربکا»

Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

Follow the path from book to script to screen for Rebecca, Ben Wheatley’s film based on Daphne du Maurier’s beloved 1938 gothic novel. Starring Lily James, Armie Hammer, and Kristin Scott Thomas, Rebecca premieres October 21 on Netflix.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵ | Jessica Chastain Explains “The 355” Casting

جسیکا چستین پنه لوپه کروز

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: جسکا چستین که علاوه‌بر بازی، تهیه‌کننده‌ی فیلم «۳۵۵» نیز هست، از دلیل انتخاب پنه لوپه کروز در این پروژه گفت.

رفقای خیلی خوب!
حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵

پس از این که انتخاب پنه‌لوپه کروز اسپانیایی‌تبار برای بازی در نقش روانشناسی کلمبیایی در «۳۵۵»، فیلم جدید سایمون کینبرگ، واکنش‌های زیادی را برانگیخت، جسیکا چستین، دیگر بازیگر این فیلم و نیز تهیه‌کننده‌ی آن، علت این انتخاب را توضیح داد.

او گفت: «وقتی ایده‌ی ساخت این فیلم را داشتم نه فیلم‌نامه داشتم و نه بودجه. از این لحاظ پنه‌لوپه بسیار به ما کمک کرد. پس مشورت با مشاورانمان به او گفتم که می‌تواند نقش یک مامور برزیلی پرشور را بازی کند. او گفت که درست نیست که او نقش فردی برزیلی را بازی کند زیرا زبان غالب برزیل پرتغالی است.»

چستین اضافه کرد: «متوجه شدم که کلمبیا میراث قومی غنی‌ای دارد و تقریباً ۸۰٪ جمعیت ریشه‌ی اروپایی یا ترکیب اروپایی با دیگر نژادها را دارند. برای همین روی شخصیتی که از نوادگان استعمار اسپانیا در جهان جدید است توافق کردیم.»

ببینید: اولین تریلر فیلم «The 355» با بازی جسیکا چستین و پنه لوپه کروز

Penélope Cruz Hesitated to Play Colombian Spy in ‘355’ | Jessica Chastain Explains the Casting

Universal Pictures’ debuted last week of the trailer for its Simon Kinberg-directed spy thriller “The 355” has generated a bit of controversy over the casting of Penélope Cruz. An editorial from Variety published after the trailer’s premiere calls out “The 355” for casting a Spanish actress in a Colombian role and offers up a handful of Colombian actresses who could’ve taken the role of Graciela instead of Cruz. Chastain, who also produced the project, issued a statement to Variety explaining the casting decision.

“When I had the idea of making this film, we didn’t have a script or financing,” Chastain said. “Penelope was incredibly helpful in this regard. After conversations with our consultant, I brought her the idea that she could play a fervent agent from Brazil. She mentioned that it wouldn’t be right for her to play a character from Brazil, as the majority language is Portuguese.” Chastain continued, “I realized that Colombia has a rich ethnic heritage, with approximately 80% of the population having European or mixed European heritage. We settled on a character who is a descendant from the colonization of Spain in the New World.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر جدید انیمیشن Soul تازه‌ترین ساخته‌ی پیکسار | Soul Official Trailer

تریلر جدید انیمیشن Soul

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر جدید انیمیشن Soul به کارگردانی پیت داکتر و با صداپیشگی جیمی فاکس و تینا فی

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul از آن بیش‌تر بدانید:

جدیدترین اثر پیت داکتر، سازنده‌ی آثار اسکاری بالا و درون و بیرون، در جدیدترین اثرش، روح، به زندگی معلمی می‌پردازد که در اندیشه‌ی ورود به دنیای جاز است اما طی حادثه‌ای، روحش از بدن او جدا شده و وارد دنیایی می‌شود که برای آموزش دادن اشتیاق به ارواح مختلف و دمیدن‌شان به نوزادان برای شروعی دوباره است!

روح شامل بازیگرانی نامی مانند جیمی فاکس و تینا فی (که از قضا دوست صمیمی صداپیشه‌ی اثر پیشین داکتر، درون بیرون، ایمی پولر است) می‌شود و موسیقی فیلم نیز توسط ترنت رزنور و آتیکوس راس تنظیم شده؛ زوجی که نزدیک به ده سال پیش برای خلق موسیقی فیلم شبکه‌ی اجتماعی دیوید فینچر نامزد شده بودند.

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul تیزر اول آن را از دست ندهید

Soul Official Trailer

Watch a sneak peek from Disney and Pixar’s Soul; a story about finding the real, the brilliant, the passionate you, featuring the song “Parting Ways” written, produced, & performed by Cody ChesnuTT.

This November, Pixar Animation Studios’ all-new feature film “Soul” introduces Joe Gardner (voice of Jamie Foxx) – a middle-school band teacher who gets the chance of a lifetime to play at the best jazz club in town. But one small misstep takes him from the streets of New York City to The Great Before – a fantastical place where new souls get their personalities, quirks and interests before they go to Earth. Determined to return to his life, Joe teams up with a precocious soul, 22 (voice of Tina Fey), who has never understood the appeal of the human experience. As Joe desperately tries to show 22 what’s great about living, he may just discover the answers to some of life’s most important questions.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها