با ما همراه باشید
فیلم خورشید فیلم خورشید

سینمای جهان

آیا ونیز برای انتخاب «خورشید» از اختیارات دبیر استفاده کرد؟

یادداشت اختصاصی کامیار محسنین پیرامون مناقشات حضور فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌ها پس از انتخاب فیلم «خورشید» در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز

آیا ونیز برای انتخاب فیلم «خورشید» از اختیارات دبیر استفاده کرد؟

در سال کرونایی و تعطیلی بسیاری از رویدادهای بزرگ سینمایی (که بالطبع به انباشت فیلم‌هایی متعدد منجر شده است)، جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز «خورشید» مجید مجیدی را برای بخش مسابقه اصلی و «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری و «دشت خاموش» احمد بهرامی را برای بخش افق‌ها و جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو «بندر بند» منیژه حکمت را برای بخش سینمای معاصر جهان و «خط فرضی» فرنوش صمدی را برای بخش کشف‌ها برگزیده و بار دیگر، بر نوزایی سینمای نوین ایران، در دورانی که بخش خصوصی به شکل جدی بر ادامه حیات صنعت فیلم هنری در ایران سرمایه‌گذاری کرده، صحه گذاشته‌اند. طبیعی است که باز به شکل موردی، بحث‌های گسترده‌ای درباره وجوه قانونی این انتخاب در ایران به وجود آمده و ضرورت طرح نکاتی در باب مقررات جشنواره‌های سینمایی را سبب شده است.

طبقه‌بندی جشنواره‌های سینمایی

طبقه‌بندی و تنظیم تقویم جشنواره‌های سینمایی در زمره اموری است که فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) آن را سامان‌دهی می‌کند. در حال حاضر، چهار رده اصلی در این طبقه‌بندی به چشم می‌خورد:

  • جشنواره‌های رقابتی فیلم بلند (که بخش مسابقه بین‌الملل را با پذیرش عام فیلم‌هایی از دسته‌بندی‌هایی متفاوت برگزار می‌کنند).
  • جشنواره‌های تخصصی رقابتی فیلم بلند (که مقررات آن بر اساس عواملی چون منطقه جغرافیایی، کشف استعدادهای جدید و یا دسته‌بندی و گونه فیلم تدوین شده است).
  • جشنواره‌های غیررقابتی فیلم بلند (شامل تورنتو، رم و وین که مقررات آن بر اساس الگویی به اسم جشنواره‌ی جشنواره‌ها پایه‌ریزی شده است و در این میان، تورنتو به دلیل تأثیرگذاری در بازار فیلم آمریکای شمالی اهمیتی ویژه دارد).
  • جشنواره‌های فیلم مستند و کوتاه.

برخی جشنواره‌های معتبر به دلیل عدم ارائه درخواست به فیاپف و یا مشکلاتی که بین این نهاد قانون‌گذار و جشنواره پدید می‌آید، در تقویم فیاپف حضور ندارند – برای نمونه، در رده غیررقابتی، نام جشنواره‌هایی تأثیرگذار چون لندن و ونکوور در جمع رویدادها به چشم نمی‌خورد.

در حال حاضر، ۱۵ جشنواره در رده رقابتی فیلم‌های بلند حضور دارند که به ترتیب تاریخ برگزاری ثبت‌شده در تقویم فیاپف در سال ۲۰۲۰ عبارت‌اند از: برلین (آلمان)، مسکو (روسیه)، کن (فرانسه)، شانگهای (چین)، کارلووی واری (جمهوری چک)، لوکارنو (سوییس)، مونترال (کانادا – تنها جشنواره آمریکای شمالی در این رده که دنبال عدم برگزاری برای دومین سال متوالی، پایگاه اینترنتی آن هم از دسترس خارج شده است)، ونیز (ایتالیا)، سن سباستین (اسپانیا)، ورشو (لهستان)، توکیو (ژاپن)، تالین (استونی)، قاهره (مصر)، هند – گوآ (هند) و مار دل پلاتا (آرژانتین).

روند معمول جهت ورود به رده رقابتی فیلم‌های بلند (که سابق بر این الف نامیده می‌شد)، وجود گزارش مثبت نماینده فیاپف به مدت ۳ تا ۵ سال متوالی، تأیید درخواست جشنواره در هیأت‌رئیسه و اخذ رأی لازم در اجلاس عمومی بوده است.

پس از ورود یک جشنواره به این رده، فیاپف حمایت همه‌جانبه اعضاء فدراسیون از جشنواره را متعهد می‌شود و جشنواره نیز تعهداتی را در قبال فیاپف می‌پذیرد.

بخوانید: اسامی فیلم‌های حاضر در فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۰

تعهدات جشنواره‌های رده رقابتی فیلم‌های بلند

در مجموعه تعهدات جشنواره‌ها به فیاپف، موارد زیر قابل تأمل است:

  1. انتخاب فیلم‌هایی که در فاصله یک سال به زمان برگزاری جشنواره تکمیل شده باشند.
  2. ارتقاء وضعیت نمایش فیلم‌های انتخابی برای بخش‌های رقابتی اصلی به سطح افتتاحیه بین‌المللی (عدم نمایش فیلم در هیچ نقطه جهان مگر در کشور اصلی تولیدکننده).
  3. عدم انتخاب فیلم‌های بخش رقابتی به‌نحوی‌که پیش‌ازاین دریکی دیگر از جشنواره‌های این رده به نمایش درآمده باشند.
  4. عدم انتخاب فیلم‌هایی که پیش از برگزاری جشنواره در شبکه‌های تلویزیونی، نمایش خانگی و یا اینترنتی نمایش داده شده باشند.
  5. کمینه‌سازی تعدیل فیلم‌های انتخابی در بخش‌های اصلی رقابتی و منوط سازی تعدیل به اخذ موافقت تهیه کننده و یا پخش کننده.
  6. حضور مهمانان مهم بین‌المللی و همچنین نمایندگان فیلم‌های حاضر در بخش‌های اصلی رقابتی.
  7. کمک به خبرنگاران بین‌المللی جهت حضور در جشنواره و تعبیه فضایی برای کل خبرنگاران در کاخ جشنواره.

اگر معدودی از جشنواره‌های این رده (از جمله ونیز و مسکو) تصمیم گرفته‌اند شرطی دشوارتر از نهاد قانون‌گذار را در مقررات بگنجانند و در عوض اولویت‌بخشی به افتتاحیه جهانی (عدم نمایش فیلم در هیچ نقطه جهان حتی در کشور اصلی تولیدکننده)، وضعیت نمایش فیلم‌های انتخابی را به سطح جهانی تغییر دهند، در عمل، در اجرای این تعهد غیر الزام‌آور موفق نبوده‌اند و درنهایت، حفظ کیفیت جشنواره را بر ارتقاء وضعیت نمایش فیلم مرجح دانسته‌اند.

با توجه به این چارچوب اصلی، همان‌گونه که نمایش فیلمی آمریکایی در جشنواره ساندنس مانع حضور فیلم در بخش‌های مسابقه جشنواره‌های رده رقابتی فیلم‌های بلند – حتی ۳ جشنواره الف بزرگ شامل کن، برلین و ونیز – نبوده، نمایش در فجر هم منعی قانونی برای شرکت در بخش‌های رقابتی به‌حساب نیامده و تنها از درجه اولویت انتخاب کاسته است.

شایان‌ذکر است اگر جشنواره تالین در سال گذشته، وضعیت نمایش فیلم‌های منتخب در دو بخش اصلی رقابتی را از سطح افتتاحیه اروپایی (عدم نمایش در هیچ کشور اروپایی) به افتتاحیه بین‌المللی تغییر داده، در نقطه مقابل، جشنواره هند – گوآ، به دلیل مشکلات موجود در سال‌های اخیر، باز به شکل رسمی به سطح افتتاحیه ملی (عدم نمایش در کشور محل برگزاری جشنواره) بازگشته است.

بخوانید: با هیأت داوران فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۰ آشنا شوید

اختیارات دبیر

با توجه به بندی در مقررات جشنواره‌های اصلی که تصمیم‌گیری درباره مسائل پیش‌بینی‌نشده را به دبیر و یا جشنواره محول می‌کند، دبیر اختیاراتی به‌دست می‌آورد که می‌تواند هرساله از استثناهایی جهت ارتقاء سطح کیفی جشنواره استفاده کند.

نمونه‌های استفاده از اختیار دبیر برای پذیرش فیلم‌های ایرانی در بخش‌های رقابتی برخی جشنواره‌های رده رقابتی فیلم‌های بلند پس از رونمایی در سایر جشنواره‌های این رده را می‌توان در موارد ذیل بررسی کرد:

  • حضور «زیر نور ماه» در بخش رقابتی توکیو بعد از نمایش در کن.
  • حضور «مالاریا» در بخش رقابتی ورشو بعد از نمایش در ونیز.

جالب است که جشنواره کن نیز در دهه‌های اخیر در زمان انتخاب فیلم‌هایی از شان پن و نانی مورتی شرط عدم نمایش پیش از برگزاری جشنواره در شبکه‌های تلویزیونی، نمایش خانگی و یا اینترنتی را با استفاده از اختیار دبیر نادیده گرفته است.

با عنایت به این شرایط، چنانچه تعهدات جشنواره‌ها در قبال فیاپف ملاک باشد، انتخاب فیلم «خورشید» که در وضعیت افتتاحیه بین المللی قرار دارد و در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ تکمیل شده است، به لحاظ قانونی کاملاً بی‌اشکال است و چنانچه مقررات ونیز مدنظر قرار گیرد، به لحاظ استفاده از اختیار دبیر، محملی قانونی دارد.

گفتنی است در سال گذشته جشنواره ونیز در زمان انتخاب فیلم «متری شیش و نیم» که گذشته از نمایش جشنواره‌ای، اکران سینمایی را هم پشت سر گذاشته بود، باز در چارچوب قوانین و با استفاده از اختیارات دبیر، امکان این انتخاب را داشت و جشنواره توکیو نیز همین فیلم را با استفاده از اختیار دبیر، پس از نمایش در ونیز، برای بخش رقابتی انتخاب کرد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها