با ما همراه باشید
فیلم های ونیز 2019 فیلم های ونیز 2019

خبر

اسامی فیلم‌های بخش اصلی فستیوال ونیز ۲۰۱۹ | از ونیز تا تورنتو با ژوکر

اسامی فیلم های ونیز 2019 معرفی شد که قرار است آثار اولیویه آسایاس، رومن پولانسکی، استیون سودربرگ و تاد فیلیپس به نمایش درآیند

افتتاحیه‌ی ونیز با فیلم برنده‌ی نخل طلای کن

قدیمی‌ترین جشنواره‌ی فیلم جهان، جشنواره‌ی فیلم ونیز، پنج‌شنبه صبح لیست فیلم‌های هفتاد‌وششمین مراسم را آشکار کرد. در بین آن‌ها، تعداد زیادی عنوان‌های جالب به چشم می‌خورد. رئیس هیأت داوران این جشنواره، لوکرسیا مارتل است که خود نامزد و برنده‌ی جوایز مهم و متعددی‌‌ست.

افتتاحیه‌ی جشنواره با فیلم هیروکازو کورئیدا، «حقیقت»، صورت خواهد گرفت که ستارگانی از جمله کاترین دنو، ژولیت بینوش و اتان هاوک در آن بازی می‌کنند. فیلم جدید این فیلم‌ساز ژاپنی، به بررسی رابطه‌ی مادر و دختری و هم‌چنین هنر بازیگری می‌پردازد.

از کارگردانانی که پیش از این به ‌خاطر جنبش می‌تو در هالیوود نادیده گرفته شده بودند، در این جشنواره با آغوش باز استقبال می‌شود. رومن پولانسکی با فیلم جدیدش به نام «یک افسر و یک جاسوس»، روی فرش قرمز افتتاحیه‌ی ونیز حضور خواهد داشت.

در کنار آشنایی با فیلم های ونیز 2019 بخوانید:

لیست فیلم‌های بخش اصلی چهل‌وچهارمین دوره‌ی تورنتو

حضور دوباره‌ی نتفلیکس در ونیز

امسال تعداد کارگردان‌های زن در جشنواره‌ی فیلم ونیز امسال دو برابر شده است. البته کار سختی برایشان نبوده، چرا که سال گذشته تنها یک کارگردان زن در ۲۱ فیلم بخش مسابقه حضور داشت! البته قرار است در این باره جلسه‌ای برگزار شود تا به اعتراضات عده‌ی زیادی از زنان فعال در سینما و تلویزیون پاسخ داده شود. کارگردان سعودی، حیفا ال‌منصور، با فیلم «کاندیدای بی‌نقص» و شانون مورفی با فیلم «دندان‌های شیری» در بخش مسابقه‌ حضور خواهند یافت.

نتفلیکس هم دوباره با فیلم‌هایش در این لیست حضور دارد، آن هم با وجود موفقیت سال قبلش، یعنی بردن شیر طلایی آلفونسو کوآرون برای فیلم «رما»، و بهترین فیلم‌نامه برادران کوئن برای «تصنیف باستراسکراگز». امسال فیلم «داستان ازدواج» به کارگردانی نوآ بامباک را خواهیم داشت که درباره‌ی ماجرای طلاق یک زوج هنرمند و کشمکش آن‌ها بر سر حضانت فرزندشان است. در این فیلم بازیگرانی از جمله آدام درایور، اسکارلت جوهانسون و لورا درن نقش‌آفرینی می‌کنند. نکته‌ی جالب این است که «داستان ازدواج» تنها فیلمی‌ست که انتظار می‌رود در هر سه فستیوال پاییزی حضور پیدا کند، ونیز، تلیوراید و تورنتو.

«جاذبه»، «نخستین انسان» و حالا «به‌سوی ستارگان»

یکی دیگر از فیلم‌های نتفلیکس، «جایی برای پول‌شویی» به کارگردانی استیون سودربرگ است که درباره‌ی گروهی از خبرنگاران است که یازده‌ میلیون و نیم پرونده می‌یابند که نشان از آن دارند که قدرت‌مندترین افراد سیاسی با بانک‌هایی مخفی در ارتباطند تا از پرداخت مالیات فرار کنند. در این فیلم، بازیگرانی از جمله مریل استریپ و گری اولدمن بازی ایفای نقش می‌کنند.

برد پیت در فیلم «به سوی ستارگان» جیمز گری نقش‌آفرینی کرده است ، فیلمی دیگر درباره‎‌ی فضا پس از «جاذبه» و «نخستین انسان».

از دیگر فیلم‌هایی که برای جایزه‌ی شیر طلایی رقابت می‌کنند، می‌توان به «اما» به کارگردانی پابلو لارائین، «درباره‌ی بی‌پایانی» به کارگردانی روی اندرسون و «شبکه‌ی زنبور» به کارگردانی الیویه آسایاس اشاره کرد.

اولین حضور سعید روستایی در جشنواره‌های بین‌المللی با «متری شیش‌ونیم»

نماینده‌ی ایران در این جشنواره فیلم «متری شیش‌ونیم» به کارگردانی سعید روستایی خواهد بود و در بخش رقابت افق‌های جشنواره‌ی ونیز قرار گرفته است. پیش‌تر فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا»، دومین ساخته‌ی وحید جلیلوند در همین بخش از جشنواره ظاهر شده و دو جایزه را از آن خود کرده بود.

معرفی فیلم متری شیش‌ونیم از فیلم های ونیز 2019

این نخستین بار در چند سال اخیر است که کمپانی فاکس در رقابت حضور ندارد و تصمیم گرفته است با فیلم جدید تایکا وایتیتی یعنی «جوجو خرگوشه» در جشنواره‌ی فیلم تورنتو شرکت کند.

همان‌طور که قبلن اعلام شده بود، به عنوان حسن ختام این جشنواره، فیلم‌ «کفر نارنجی سوخته» با بازیگری کلیس بنگ، الیزابت دبیکی و میک جگر پخش می‌شود.

هفتادوششمین جشنواره‌ی فیلم ونیز از ۲۸ آگوست تا هفتم سپتامبر برگزار خواهد شد.

لیست فیلم‌های بخش رقابت اصلی:

حقیقت / The Truth | کارگردان: هیروکازو کورئیدا

کاندیدای بی‌نقص / The Perfect Candidate | کارگردان: حیفا ال‌منصور

درباره‌ی بی‌پایانی / About Enlessness | کارگردان: روی اندرسون

شبکه‌ی زنبور / Wasp Network | کارگردان: الیویه آسایاس

داستان ازدواج / Marriage Story | کارگردان: نوآ بامباک

مهمان افتخاری / Guest of Honour | کارگردان: آتوم اگویان

به سوی ستارگان / Ad Astra | کارگردان: جیمز گری

تریلر فیلم به‌سوی ستارگان از فیلم های ونیز 2019

خانه / A Herdade | کارگردان: تیاگو گوئدس

گلوریا موندی / Gloria Mundi | کارگردان: روبر گدیگیان

در انتظار بربرها / Waiting for the Barbarians | کارگردان: سیرو گرا

اما / Ema | کارگردان: پابلو لارائین

داستان شنبه / Saturday Fiction | کارگردان: لو یه

مارتین ادن / Martin Eden | کارگردان: پیترو مارسلو

مافیا بیش از یک بار نیست / La Mafia Non E Piu Quella Di Una Volta | کارگردان: فرانکو مارسکو

پرنده‌ی رنگین / The Painted Bird | کارگردان: واتسلاف مارهول

شهردار ریون‌سانیتا / Il Sindaco del Rione Sanita | کارگردان: ماریو مارتونه

دندان‌های شیری / Babyteeth | کارگردان: شانون مورفی

ژوکر / Joker | کارگردان: تاد فیلیپس

تریلر فیلم ژوکر از فیلم های ونیز 2019

یک افسر و یک جاسوس / An Officer And A Spy | کارگردان: رومن پولانسکی

جایی برای پول‌شویی / The Laundromat | کارگردان: استیون سودربرگ

کوچه‌ی شری، پلاک هفت / No.7 Cherry Lane | کارگردان: یونفان

خبر

مصادره‌ای ها کم بود سراغ سرچشمه رفته‌اید؟

هنرستان دخترانه‌ی سوره

مصادره‌ای ها کم بود سراغ سرچشمه رفته‌اید؟

یادداشت نویسنده‌ی آرت‌تاکس درباره‌ی بیانیه‌ی حوزه هنری در پاسخ به تعطیلی رشته‌ی نمایش در هنرستان دخترانه‌ی سوره

به لطف دوستانِ تمامیت‌خواه، روز به روز و پله به پله باید درباره‌ی بدیهیات بیش‌تر حرف زد و نوشت، کار به جایی رسیده که باید ثابت کنیم طبق هیچ قانون،‌ مرام و مسلک متمدنانه‌ای، کسی حق دخالت و سنگ‌اندازی را در تحصیل هیچ بنی‌بشری ندارد. در همین یکی‌ دو روز گذشته، زمزمه‌ای به راه افتاد که زنان حق تحصیل در رشته‌ی نمایش  هنرستان دخترانه‌ی سوره را نخواهند داشت. امیدواری به انتشار تکذبیه هم بی‌نتیجه ماند و سید حسام‌الدین حسینی، مسئول ارتباطات و رسانه‌ی حوزه‌ی هنری که این هنرستان زیرمجموعه‌ی آن به حساب می‌آید، این ضربه را بر بدنه‌ی فرهنگ و‌هنر با چیدن چند گزاره‌ی نامفهوم در کنار هم تأیید کرد.

در متن جوابیه‌ی حوزه‌ی هنری آمده: «به علت سلطه و سیطره‌ی کرونا، آموزش رشته‌ی تئاتر بیش از هر رشته‌ی دیگری پیچیده، پرخطر و دشوار شده.» در جواب باید گفت: شما صاحب اولین هنرستانی هستید که درگیر این پاندمی شده؟ ببینید بقیه‌ی دنیا چه کرده شما هم همان بزنامه را پیش ببرید. آن‌ها واکسن زده‌اند؟ شما هم بزنید، مگر قرار نبود تا پایان تابستان دانش‌آموزان واکسینه شوند؟ قبول. نمی‌توانید واکسن بزنید؛ چند پیش‌کسوت این عرصه را دعوت کنید تا کلاس‌ها، مجازی برگزار شود. مگر در اوایل این همه‌گیری مدارس بزرگ سینما و تئاتر دنیا کاری جز این کردند؟ شما حتا صورت مسأله را پاک نکردید، ورقه‌ی سوال را دور انداختید.

ادعایی دیگر در چندسطر آن‌سوتر این بیانیه دیده می‌شود: «سال‌های گذشته آمار ورود به رشته‌ی هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها از میان هنرجویان سوره خیلی کم‌تر از استاندارد بوده.». تاوان ضعف و ناشی‌گری شما را هم باید دختران ایران بدهند؟ به‌جای این تصمیم‌های خلق‌الساعه که زندگی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مدیریت که این‌جا به‌جای ریل‌گذاری برای شکوفایی، کارش کنترل هر شأن انسانی چند دختر نوجوان است استعفا بدهد. اگر تا دی‌روز فیلمی اکران می‌شد که با همه‌ی سانسورها، باز هم مطابق ارزش‌هایتان نبود، در سینماهایی مصادره‌شده‌ای که به نام شما خورده از اکرانش جلوگیری می‌کردید، حالا دیگر به سراغ چشمه‌ی ماجرا رفتید و می‌خواهید با ممنوعیت تحصیل دختران جریانی فرهنگی را از ریشه بخشکانید؟ آبشخور فرهنگی شما کجاست که به‌جای عذرخواهی و بازی‌ کردن با زندگی چندین و چند نفر، خروجی‌اش چنین تصمیم‌هایی‌ست و خود را صاحب همه‌چیز، حتا سرنوشت افراد می‌دانید؟

صنوف خانه سینما علیه وزیر پیشنهادی: قرار است وزیر فرهنگ بشوید یا شعار؟

 

جای تأسف آن‌جاست در روزگاری زندگی می‌کنیم که بسیاری از جشنواره‌های معتبر هنری دنیا مانند برلیناله دیگر حتا ارزشی برای تفکیک شاخه‌ی بازی‌گری مرد و زن قائل نیستند اما ما باید از بدیهی‌ترین‌ها بنویسیم. مسأله‌ی هنرستان سوره برخلاف ظاهرش فراتر از دغدغه‌ی چندنفر است. اگر امروز همه (نه صرف سینماگران و اهالی تئاتر) سکوت کنند، بنیادگرایی و تحجر جاپای خود را محکم‌تر از گذشته می‌یابد، در بیانیه‌ی منتشرشده نوشته‌اند: «ما طالبان نیستیم.» باید گفت این روزها خود طالبان هم گردن نمی‌گیرد طالبان است، شما که جای خود دارید.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

خبر

بازگشت عادل، دلیل اصلی جابه‌جایی فروغی

عادل فردوسی‌ پور

بازگشت عادل، دلیل اصلی جابه‌جایی فروغی

اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ شنیده‌های خبرنگار آرتتاکس از عزمی جدی در نهادهای بالادستی برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به قیمت کناررفتن مدیر محبوب جریان اصولگرا خبر می‌دهد

اگر یک سنت بیست‌ساله را نمی‌شکستند، شاید با تغییر کنداکتور، به‌جای دوشنبه، امشب «نود» عادل‌ فردوسی‌پور از آنتن شبکه‌ی ۳ پخش می‌شد و او تولد ۲۲ساله‌گی برنامه‌اش را جشن می‌گرفت اما تقدیر با حضور علی فروغی (مدیر شبکه‌‌ی ۳) طور دیگری رقم خورد. از همان ابتدای ریاست فروغی، زمزمه‌های اختلاف میان او و عادل فردوسی‌پور شنیده می‌شد. از منع حضور کارلوس پویول در صداوسیما تا توقف کوتاه‌مدت و چند هفته‌ای «نود»، همه‌وهمه نشان از اختلافات جدی می‌داد و نتیجه؟ توقف پخش «نود» پس از بیست سال حضور روی آنتن.

حالا با تغییر دولت و جای‌گشت نیروها میان وزارت ارشاد و صداوسیما، طبق شنیده‌های آرت‌تاکس، تصمیم از نهادهای بالادستی گرفته شده تا عادل با «نود» برگردد و همین امر مهم‌ترین دلیل تغییر جایگاه فروغی‌ست که گفته می‌شود به سیمافیلم یا شبکه‌ی ۲ خواهد رفت. پیش‌تر هم البته تصمیم بازگشت عادل در همان اوایل از سوی نهادهای بالادستی به فروغی ابلاغ شده بود اما او با روابط ویژه‌ای که خود در بالادست دارد توانسته بود آن حکم را وتو کند و خود بماند و عادل را به قول خودش خارج از مدار نگه دارد.
باید دید در صورت عملی‌شدن بازگشت «نود»، شبکه‌ی سه با «فوتبال برتر» محمدحسین میثاقی چه خواهد کرد؟ برنامه‌ای که قرار بود جای «نود» را پر کند و همان ساعت از آنتن را برایش خالی کردند. آیا مهر تعطیلی بر پیشانی «فوتبال برتر» خواهد خورد یا این برنامه، مثل گذشته، تبدیل به یک پیش‌درآمد قبل از شروع مسابقات فوتبال می‌شود؟
در کنار همه‌ی این‌ها، باید منتظر کم و کیف استقبال مخاطبان فوتبال از عادل بود. او با گزارش بازی فینال از طریق اکانت اینستاگرام AFC نشان داد که هم‌چنان پرطرفدار است اما تحولات جامعه‌ی امروز ایران چنان سریع و غیرقابل پیش‌بینی‌ست که گفتن از آینده را سخت می‌کند و شاید کمی پس از بازگشت او به میز اجرای نود به این نتیجه برسیم که از خوش‌شانسی‌اش بوده که هم‌زمان با آغاز موج سلبریتی‌کشی و تخریب چهره‌های محبوب مردم، او دیگر هر هفته در معرض قضاوت نبوده است. «نود»ی که بازگردد، باید برنامه‌ی روزگار دیگری باشد و عادل چنان باهوش هست که این را بداند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

خبر

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

افغانستان

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن رخدادهای امروز افغانستان و سکوت جهانی، خواستار همراهی حاکمیت و مردم ایران با شرایط هولناک مردم افغانستان شد.
متن بیانیه‌ی انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران به شرح زیر است:
زنان و کودکان اولین قربانیان جنگ هستند. آن‌چه در افغانستان می‌گذرد، فاجعه‌ای اخلاقی است. آنانی که با طالبان معامله کرده‌اند و مردم افغانستان را به مسلخ این زشتکاران بداندیش فرستاده‌اند، انگار حافظه‌ای برای یادآوری نداشتند که طالبان ثابت کرده‌ به هیچ اصول اخلاقی و عهدی پای‌بند نیست.
ما فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نگرانیم. نگران از آن‌چه که قرار است بر سر مردم افغانستان بیاید. گفته‌اند برای سیاستمداران مردم یا وسیله هستند یا دشمن، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این مردم هستند که زندگی نمی‌کنند، کشته می‌شوند.
درخواست می‌کنیم و انتظار داریم: مرزها را به روی هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران و هر افغان‌ای که نمی‌تواند تحت حاکمیت طالبان زندگی کند باز کنید، مرزها را به روی زنان و دختران و کودکان افغان باز کنید، کمک کنید کشته نشوند، کمک کنید منتقل بشوند به کشورهایی که اعلام کرده‌اند پذیرای پناه‌جویان هستند.

مردم ما زیر بار خشکسالی، گرانی و بیماری کرونا در حال تباه شدن هستند اما آغوش‌شان برای مردمی که سرزمین مادری‌شان را از دست داده‌اند، باز است.
با چشمی گریان و قلبی اندوهگین، نگران زنان و کودکان و نخبگان افغان و هر آن‌کس از این ملت که می‌خواهد دور از اندیشه‌ی طالب زندگی کند هستیم. کمک کنید قتل‌عام نشوند، به بردگی بُرده نشوند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها