با ما همراه باشید

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:بازیگران و کارگردان فیلم harriet درباره‌ی این فیلم و جای خالی هریت تابمن بر پرده‌ی نقره‌ای صحبت می‌کنند این ویدیو را با کیفیت دل‌خواه ببینید

در ادامه نقدی از فیلم harriet بخوانید:

نقد فیلم Harriet | اثری متداول و بی‌روح در صنعت فیلم‌سازی

وقتی به عکس‌های هریت تابمن (که تعداد آن‌ها کم هم نیست) می‌نگرید، در اکثر آن‌ها او به شکل ترسناکی به ما خیره شده است. اخم آشتی ناپذیر او افراد را به مبارزه‌ای دعوت می‌کند که از زمان خود فراتر می‌رود.

سینتیا اریوو، خواننده و بازیگر بریتانیایی، که نقش اصلی «هریت» را بر عهده دارد بهت و خیرگی روان‌نژندی او را با شیوایی خشمگین و سوگوارانه‌ای به درستی ادا می‌کند. او درست به همان شکلی که شما هریت تابمن را وقتی که به لنز دوربین یک عکاس خیره نمی‌شد تصور می‌کنید به نظر می‌رسد.

در کنار نقد فیلم harriet ببینید:

نقد فیلم‌ اگر خیابان بیل می‌توانست سخن بگوید | سفید بد، سیاه خوب!

اریوو در نقش هریت خشم، اندوه، ترس و عزم را که همه با چیزی شبیه مسخ شدگی کنار هم نگاه داشته‌اند نشان می‌دهد. (وقتی به طور مرتب با خدا راز و نیاز کنید، چشمان شما ممکن است به چیزی ورای زندگی روزمره خیره بماند.)

هریت، که در ابتدا با نام مینتی شناخته می‌شد، پس از فرار از مزرعه‌ی مریلند که در آن به دنیا آمده و بزرگ شده بود سر از پلی که روی رودی خروشان ساخته شده درمی‌آورد و سربازان نیز از هر دو طرف شروع به محاصره‌ی او می‌کنند. او به درون رودخانه شیرجه می‌زند که هوشمندانه‌ترین استراتژی او اما عملی خطرناک بود. در آن لحظه، او که از قید و بندهای روحی رهایی یافته ترجیح می‌دهد بمیرد تا این که دوباره یک برده باشد. (این یک انتخاب نیست. یک غریزه است.) رودخانه او را با خود حمل می‌کند . او وقتی که در جنگل تنها می‌شود به ناچار یک راه‌پیمایی ۱۰۰ مایلی انجام می‌دهد تا به پنسیلوانیا، ایالات آزاد هم‌مرز با مریلند، برسد. هنگامی که او به خط مرزی می‌رسد، او که غرق در نور طلوع خورشید است با پرشی کوچک از روی آن خط عبور می‌کند و بعد لبخند می‌زند که به او درخششی موقتی می‌بخشد که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این لحظه تنها لحظه‌ای در تمام فیلم است که او از هر قید و بندی کاملاً آزاد است.

در کنار نقد فیلم harriet ببینید:

معرفی فیلم: مهتاب | MOONLIGHT

هریت تابمن در ۱۸۴۹، وقتی که ۲۷ ساله بود، از بردگی گریخت و سر از فیلادلفیا درآورد که در آن زمان می‌توانست در آن جا زندگی امن و راحتی داشته باشد. ولی این انتخاب در دایره‌ی واژگان ذهنی-روحی او نمی‌گنجید. او همسر و بقیه‌ی اعضای خانواده‌اش را ترک کرده بود و به همین دلیل برگشت تا آن‌ها را نجات دهد. اون ۱۳ ماموریت انجام داد و ۷۰ برده را به آزادی هدایت کرد. او یکی از قهرمانانه‌ترین افراد آمریکا و داستان او یکی از خارق‌العاده‌ترین داستان‌هاست.

«هریت» که کیسی لمونز در نوشتن آن همکاری کرده و کارگردانی را نیز بر عهده داشته است (او کسی است که فیلم «جویبار ایو» و بهتر از آن «با من حرف بزن» را ساخته است)، قهرمان‌گرایی داستان را پوشش می‌دهد: داستان بی‌پروایی شجاعانه‌ی کشمکش هریت تابمن. مینتی که مستعد موج‌های غش کردن است (این امر به خاطر شکافتن سرش در ۱۳ سالگی توسط یکی از اربابان اوست) در حالی که به جز هوش خود هیچ همراه خود ندارد وارد حیات وحش می‌شود و سالم از سمت دیگر آن بیرون می‌آید. او پس از تغییر نام خود به هریت، به طرفدار مخفی الغای برده‌داری و یک رهبر تبدیل می‌گردد و تپانچه‌ای را با خود حمل می‌کند که حاضر است در صورت نیاز آن را به سوی مردمان خود نیز بگیرد (تا آن‌ها را مجاب کند تا بر ترس خود از غرق شدن غلبه کنند و از رودخانه بگذرند). او محتاط است اما می‌تواند بی‌ملاحظه نیز باشد زیرا به هر حال این طبیعت کاری است که انجام می‌دهد. وقتی که او راننده‌ی قطار در خط راه‌آهن زیرزمینی می‌شود، شجاعت او تا نقطه‌ای رشد می‌یابد که چنان تپانچه را حمل می‌کند که گویی بخشی از اوست.

هریت تابمن به عنوان یک قهرمان زن شخصیتی است که بسیار دیر به روی پرده‌ی سینما آمده است و «هریت» نسخه‌ای به طرز با وجدانی روحیه‌بخش، متعهد و قابل اعتماد از داستان اوست. ولی وقتی نوبت به سعی به برقراری ارتباط میان مخاطبان و ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی هریت تابمن می‌رسد – نه فقط تصویر کردن اقدامات او بلکه ایجاد فرصت هم‌ذات‌پنداری با ماجرای او و خود او در سطحی لحظه به لحظه – «هریت» اثری متداول و بی‌روح در صنعت فیلم‌سازی محسوب می‌شود. من معمولاً وقتی فیلم‌ها قطعات موسیقایی الهام بخش دارند گلایه‌ای نمی‌کنم اما قطعه‌های «هریت» که توسط آهنگساز جَز تِرِنس بلانشار ساخته شده است، به طرز شگفت‌آوری نوعی بی‌روحی و بی‌حس استانداردی مشابه ترکیبی از کارهای جری گلداسمیت و آرون کاپلند دارد که مزاحم تماشای فیلم می‌شوند. صحنه‌های زیادی در فیلم وجود دارد که در آن موسیقی باید کار فیلم را انجام دهد: ایجاد نوعی خیزش احساسات. در حالی که صحنه‌ها، همان طور که نوشته شده‌اند، باید خودشان این کار را انجام دهند. در یک لحظه، لمونز از قطعه‌ی «مرد گناهکار» نینا سیمون استفاده می‌کند تا یک مونتاژ فرار برده‌ها را همراهی کند که به فیلم خیزشی موقتی می‌دهد اما پس از آن شما فکر می‌کنید که: این موضوعی نیست که خیلی مناسب یک مونتاژ باشد.

و روشی اساسی نیز وجود دارد که با آن این فیلم می‌توانست تجربی‌تر به نظر برسد. چون مدت‌هاست از زمان «هریت» به عنوان یک فیلم زندگی‌نامه گذشته است، هر وقت که ما داستان او را شنیده‌ایم ناگزیر بودیم جزئیات نحوه‌ی فرار او و گریختن از حیات وحشی مرگ‌آفرین و شکارچیان سفیدپوست نژادپرست ایالات جنوبی را تصور کنیم. روی کاغذ این ماحراها باید برای نوعی فیلم ماجراجویی برای حقوق مدنی مناسب باشد. ولی سفرهای هریت از جنوب به شمال از نظر فیزیکی نیز کمتر از میزان مناسبش دراماتیزه شده است. آیا ما نمی‌خواهیم بدانیم که این سفر چه حسی داشت، انگار که خودمان این سفر را انجام داده بودیم؟ اغلب در این فیلم، سفرهای هریت عصاره‌ی کلی صحنه‌های تعقیب و گریز فیلم‌های تلویزیونی دهه‌ی هفتاد را در خود دارد.

این گونه نیست که ما فیلم‌های درام بسیاری درباره‌ی برده‌داری داشته باشیم ولی «۱۲ سال بردگی» شش سال پیش از لحاظ عمق اندوه و قدرت ایمانش چنان از نظر احساسی دردناک بود که تماشای «هریت» بدون متوجه شدن شدت ضعف شخصیت‌پردازی‌ها سخت به نظر می‌آید.

جو آلوین نقش سادیستی‌ترین ارباب هریت  را که با او بزرگ شده و مجبور است عشق خود به او را سرکوب کند، تا حدی که او تنها با استعارات حیوانی زشتی درباره‌ی برده‌ها حرف می‌زند – که شخصیت‌پردازی کاملاً متقاعد کننده‌ای از نژادپرستی قرن نوزدهمی است اما لزوماً عمیق یا طنین‌انداز نیست- بازی می‌کند. (فقط کافی است او را با شخصیت‌های پل دینو و مایکل فاسبندر در «۱۲ سال بردگی» مقایسه کنید.)

هریت در فیلادلفیا یک جامعه را پیدا می‌کند که شامل ماری، مالک یک خانه‌ی اجاره‌ای که آزاد متولد شده است با بازی جَنِل مونِی که آن را با غروری بی‌پروا اجرا می‌کند و ویلیام استیل طرفدار الغای برده‌داری (با بازی لزلی اودم جونیور و شخصیتی به طرز بی‌آزارانه‌ای مهربان) است. بازیگران شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند ولی آرزو می‌کنم کاش شخصیت‌پردازی‌ها کمی غنی‌تر بود. حتی کلارک پیترز بزرگ هم در نقش پدر هریت حضوری شیرین ولی با اثری محدود دارد.

«هریت» در نهایت تبدیل به نوعی فیلم اکشن وسترن عدالت‌خواهانه تبدیل می‌شود که روی آماده‌سازی و تحلیل چگونگی فرار از دست گروهی از شکارچیان برده بنا شده است. هریت در استفاده از سلاحش بهتر می‌شود و این منصفانه است زیرا او تبدیل یکی از معدود زنانی می‌شود که یک جوخه‌ی نظامی را در جنگ داخلی آمریکا رهبری کردند. این دلیل دیگری برای ستایش اوست و «هریت» ادای دینی کاملاً وظیفه‌شناس و آگاهی‌بخش است. ولی با این حال این حس را به شما می‌دهد که فیلم بزرگ و مناسب هریت تابمن هنوز ساخته نشده است.

اوون گلایبرمن ، منتقد ورایتی

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,670 بازدید کلی, 6 بازدید امروز

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

تریلر فیلم بیوگرافیک «رادیواکتیو» با بازی رزموند پایک در نقش ماری کوری | Radioactive official trailer

تریلر فیلم Radioactive

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم بیوگرافیک «Radioactive / رادیواکتیو» به کارگردانی مرجانه ساتراپی و با بازی رزموند پایک، سم رایلی و آنورین بارنارد.

تریلر فیلم بیوگرافیک «رادیواکتیو» با بازی رزموند پایک در نقش ماری کوری

«رادیواکتیو» فیلمی بیوگرافیک پیرامون شخصیت ماریا اسکلودوسکا-کوری، ماری کوری به کارگردانی مرجانه ساتراپی و با بازی رزموند پایک است.

فیلم اقتباسی‌ست از فوتو رمانی نوشته‌ی لورن ردنیس. داستان فیلم حول زندگی شخصی و حرفه‌ای ماری کوری می‌چرخد: ملاقات با پی‌یر کوری (سم رایلی)، همسر و همکارش، کشف پولونیوم و رادیوم مرگ تراژیک پی‌یر و رابطه‌ی نامشروع با همکارش پاول لانگوین (آنورین بارنارد).

اولین نمایش از رادیواکتیو در آخرین شب فستیوال تورنتو بود که با واکنش‌های متوسطی همراه شد.

فیلم قرار است ۲۴ام جولای روی سرویس آمازون پرایم ویدیو به نمایش دربیاید.

در کنار تماشای تریلر فیلم Radioactive ببینید:

علی حجوانی خبرنگار آرت‌تاکس در تورنتو ۲۰۱۹ از فیلم رادیواکتیو می‌گوید

Radioactive official trailer

Radioactive is a 2019 British biographical drama film directed by Marjane Satrapi and starring Rosamund Pike as Maria Skłodowska-Curie. The film is based on the graphic novel by Lauren Redniss. The film documents the life and work of Marie Curie: meeting her husband/research partner Pierre (Sam Riley), discovering polonium and radium, the tragic loss of Pierre to a trampling horse, and her affair with colleague Paul Langevin (Aneurin Barnard). Radioactive premiered as the Closing Night Gala at the Toronto International Film Festival on 14 September 2019 to average reviews. It is scheduled to be released on 24 July 2020 on Prime Video.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,833 بازدید کلی, 1,483 بازدید امروز

ادامه مطلب

سینمای جهان

کریستوفر نولان از پروسه‌ی انتخاب و شیوه‌ی بازیگری الیزابت دبیکی در «انگاره» می‌گوید

الیزابت دبیکی Tenet

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: کریستوفر نولان در مصاحبه‌ای از پروسه‌ی انتخاب الیزابت دبیکی و شیوه‌ی کار با او برای تازه‌ترین ساخته‌اش Tenet می‌گوید.

کریستوفر نولان از پروسه‌ی انتخاب و شیوه‌ی بازیگری الیزابت دبیکی در Tenet می‌گوید

چیز زیادی از شخصیت الیزابت دبیکی در «انگاره»، به جز این که او همسر شخصیت منفی فیلم، یک الیگارش روسی با بازی کنث برانا، است و او را ترک کرده نمی‌دانیم اما چیزی که از اطلاع داریم این است که نولان نزدیک بود از انتخاب دبیکی برای این نقش صرف نظر کند!

این فیلم‌ساز در مصاحبه‌ای با ورایتی گفته که دبیکی در «بیوه‌ها»، فیلم استیو مک‌کویین، آن قدر خود را آمریکایی نشان داده بود که باعث شد او نام دبیکی را از لیست بازیگران احتمالی «انگاره» خط بزند.

الیزابت دبیکی، رابرت پتینسون و جان دیوید واشنگتن از کار با نولان می‌گویند

نولان درباره‌ی این شخصیت «انگاره» و این که چرا بازی دبیکی در «بیوه‌ها» او را فریب داد و باعث شد فکر کند که او مناسب پروژه‌ی جدیدش نیست گفته: «من به دنبال شخصیتی خیلی خیلی بریتانیایی می‌گشتم. شخصیتی که یک انگلیسی جذاب است.» او تا زمانی که اما توماس، همکار تهیه‌کننده و همسر او، پیشنهاد نداده بود که دبیکی را برای این نقش انتخاب کنند و او را از این نکته آگاه کرد که این بازیگر اهل ایالات متحده نیست نظر خود را عوض نکرد.

نولان گفت: «الیزابت از آن دست بازیگران بزرگی است که وقتی به آن‌ها توجه می‌کنید می‌فهمید که آن‌ها را در آثار زیادی دیده‌اید اما نمی‌توانید باور کنید که همه‌ی آن‌ها یک نفرند.» او هم‌چنین اضافه کرد که پس از تماشای بازی‌های دبیکی در «بیوه‌ها»، «گتسبی بزرگ» و مینی سریال «مدیر شب» مسحور توانایی‌های او شده است.»

نولان در ادامه گفت: «این که کسی به شگفت‌انگیزی و جذابی او توانایی تغییر شخصیتی آفتاب‌پرست‌گونه دارد به شدت به حجم توانایی‌های او می‌افزاید.»

تماشای کارهای دبیکی باعث شد که نولان این نقش را به او پیشنهاد کند اما او اصرار داشت که برای این نقش آزمون بدهد. نولان گفت: «من قطعاً از او نمی‌خواستم که آزمون بدهد. سطحی از بازیگری هست که شما پس از دیدن آن به عنوان یک کارگردان، دیگر از بازیگری که این توانایی را دارد نمی‌خواهید که آزمون بدهد ولی او می‌خواست که این اتفاق بیفتد. فکر کنم این که بدانیم او می‌تواند آن چه را که به دنبالش بودیم انجام دهد برایش مهم بود. و این گونه بود که او آمد و همه را به شگفتی واداشت. به نظر من او تنها آن چه را که از او در سر داشتم تایید کرد. بازی او حتی فراتر از تصورات و آرزوی من بود.»

همه‌ی آن‌چه باید از «انگاره / Tenet» بزرگ‌ترین فیلم کریستوفر نولان بدانید

نولان شخصیت دبیکی را این گونه توصیف کرد که «اجرای درست این نقش سخت است چون او باید آسیب‌پذیر باشد و از خوبی او سوءاستفاده شود اما قدرت و عمقی هم دارد که به کارش خواهد آمد.»

او اضافه کرد: «فکر می‌کنم که اجرای این شخصیت توسط یک بازیگر بدون توسل به کارهایی غیرعادی یا تکیه به نسخه‌ای ساده از قوس شخصیتی آن بسیار دشوار باشد. دبیکی راهی پیدا کرده است که آسیب‌پذیری و قدرت را هم‌زمان نشان دهد و این بسیار انسانی و واقعی است.»

مترجم: پویا مشهدی‌محمدرضا

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

3,286 بازدید کلی, 879 بازدید امروز

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم بیوگرافیک «تسلا» با بازی ایتن هاوک | TESLA official trailer

تریلر فیلم Tesla

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم بیوگرافیک «Tesla / تسلا» به نویسندگی و کارگردانی مایکل آلمریدا و با بازی ایتن هاوک، کایل مک‌لاکلن، ایو هیوسون، جیم گافیگان، هانا گروس و جاش هملیتون.

معرفی فیلم بیوگرافیک «تسلا» با بازی ایتن هاوک

«تسلا» فیلم بیوگرافیک آمریکایی، نوشته و کارگردانی شده توسط مایکل آلمریدا، کارگردان فیلم هملت (۲۰۰۰) است. ایتن هاوک نقش نیکولا تسلا را برعهده داشته و بازیگرانی مانند کایل مک‌لاکلن، ایو هیوسون، جیم گافیگان، هانا گروس و جاش هملیتون نیز در این فیلم حاضر هستند.

اولین نمایش این فیلم در فستیوال فیلم ساندنس با بازخوردهای مثبتی روبه‌رو شد و بازی ایتن هاوک نظر همگان را به خود جلب کرد. فیلم قرار است بیست و یکم آگوست سال جاری به نمایش دربیاید.

در کنار تماشای تریلر فیلم Tesla ببینید:

از نزدیک و شخصی با ستاره‌های سینما | ایتان هاوک

Tesla official trailer

Tesla is a 2020 American biographical drama film, written and directed by Michael Almereyda, best known for his work on Hamlet (2000). It stars Ethan Hawke as Nikola Tesla. Kyle MacLachlan, Eve Hewson, Jim Gaffigan, Hannah Gross and Josh Hamilton also star. It had its world premiere at the Sundance Film Festival on January 27, 2020 to positive reviews with praise towards the performance of Ethan Hawke. It is scheduled to be released on August 21, 2020.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

5,981 بازدید کلی, 1,520 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها