با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در نخستین قسمت از «به روایت سازندگان» و به بهانه‌ی ده‌سالگی فیلم up ، پیت داکتر از چه‌گونگی ساخت این فیلم می‌گوید

فیلم up : خانه‌ای پر از بادکنک و پیرمردی غرغرو

ایده‌ی فیلم از زمان کارگردانی کمپانی هیولاها در ذهنم بود. آخر هر روز زیر میز می‌رفتم و مثل یک توپ در خودم جمع می‌شدم و همیشه خیال‌پردازی می‌کردم که پرواز کنم. پس ایده‌ی فیلم up با به پرواز در آمدن خانه‌ای با کلی بادکنک در کنار جذابیت و لذتی که برای شخصیت‌مان، پیرمردی غرغرو تصور کرده بودم شکل گرفت.

و بعد از خودمان پرسیدیم چرا می‌خواهد پرواز کند؟ کجا می‌خواهد برود که نمی‌تواند با سوار شدن روی قطار به آن‌جا برسد؟ و این منجر شد به این که داستان حول قسم خوردن به همسرش برای محقق کردن آرزوهایشان، دلیلی برای سفرش باشد.

ایده‌ی فیلم از زمان کارگردانی کمپانی هیولاها در ذهنم بود. آخر هر روز زیر میز می‌رفتم و مثل یک توپ در خودم جمع می‌شدم و همیشه خیال‌پردازی می‌کردم که پرواز کنم

رد و بدل کردن مشت در غیرمنتظره‌ترین موقعیت‌ها!

آن سکانس تمامن دیالوگ داشت. صحنه‌های کوتاه متعددی نوشتیم. در اولین نسخه‌ی فیلم‌نامه، شخصیت‌ها با جنگیدن ضد هم‌دیگر آشنا می‌شدند. کارل می‌خواهد یک پرنده را گیر بیندازد و الی برای دفاع کردن از آن پرنده، به‌ او مشت می‌زند و حالا کارل پی انتقام می‌رود. بنابراین تبدیل شد به رد و بدل کردن مشت در غیرمنتظره‌ترین موقعیت‌ها.

فکر می‌کنم موقعیتی خنده‌دار بود ولی هنگامی که به مخاطبان نشان دادیم، واکنش خوبی نداشتند.  یکی از نویسنده‌ها نزدم آمد و گفت به نظرم این صحنه بدون دیالوگ بهتر جواب می‌دهد. جواب دادم که نه، فکر کنم اشتباه می‌کنی اما در نهایت متقاعدم کرد.

مرگ غم‌انگیز فیلم‌های صامت

نظریه‌ی من در مورد این تصمیم این بود که من با دیدن فیلم‌هایی که پدر و مادر از بچگی‌هام گرفتند بزرگ شدم  و چیزی در مورد حذف کردن عناصر هست که تصویر را احساسی‌تر می‌کند. نبود یک عنصر باعث می‌شود مخاطبان درگیر شوند و شاید برای همین، فیلم‌سازهای قدیمی مرگ فیلم‌های صامت را غم‌انگیز می‌دانستند.

لحظه‌ای در آن مونتاژ هست که الی در مطب دکتر حضور دارد و این موضوع القا می‌شود که او و کارل نمی‌توانند بچه‌دار شوند. همین صحنه هنگام تولید فیلم عده‌ای رو به شک انداخت، بنابراین آن قسمت را حذف کردیم. اما نکته‌ی عجیب این بود که نه تنها در آن صحنه، احساسات‌مان به اندازه‌ی قبل نبود بلکه مقداری از حس خود فیلم هم از بین رفت. نمی‌توانم در این مورد توضیح بدهم جز این که بگویم برای این دو، لحظه‌ای تاریک و اسفناک است که رابطه‌شان را واقعی‌تر می‌کند.

اشک ریختن مخاطبان در سالن سینما

اندوه و درد ناشی از چنین موقعیتی، شخصیت‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند و باعث می‌شود شما با آن‌ها بیش‌تر هم‌دردی کنید. وقتی برای اولین بار فیلم را پخش کردیم، گوشه‌ای نشسته بودم و دائمن مخاطبان را می‌پاییدم. در حالی که فقط هفت دقیقه و ده ثانیه از فیلم گذشته بود، مردم کاملن در فیلم غرق شدند و  اشک‌هایشان را پاک می‌کردند. قلق کار دست‌مان آمد.

موقع شروع ساخت این فیلم‌ها همیشه می‌خواهیم یک اثر مفرح و سرگرم‌کننده بسازیم و خودش تا حدی احساسی و عاطفی باشد اما بعضی اوقات اتفاقی در زندگی مردم رخ می‌دهد که کاملن غیرمنتظره است. این فقط یک مشت پیکسل روی نمایشگر است و هیچ کدام وجود خارجی ندارند. چیزی که در مورد درست کردن فیلم‌های انیمشین دوست دارم این است که می‌توانیم کاری کنیم مخاطب عمیقن با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند انگاری که آدم‌های واقعی‌اند.

انیمیشن: تمرین زندگی برای مردم

آثاری مانند فیلم up به نوعی برای بسیاری از مردم تمرین زندگی محسوب می‌شوند. وقتی بچه‌ها با وسایل خانه یا ماشین‌ها بازی می‌کنند، دارند خودشان را در یک قالب دیگر قرار می‌دهند و امتحانش می‌کنند. فکر می‌کنم فیلم‌ها هم تا حدی این شکلی‌اند؛ راهی برای فهم دنیا. و این کاری‌ است که تلاش می‌کنیم با انیمیشن انجام بدیم. همه‌ی بی‌نظمی‌های دنیا را برداریم و کاری کنیم که درک‌شان ساده‌تر و واضح‌تر شود.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها