با ما همراه باشید
مستند خاطرات موتورسیکلت مستند خاطرات موتورسیکلت

سینمای ایران

نه یک مستند تبلیغی دیگر پیرامون جنگ؛ نقد مستند «خاطرات موتورسیکلت» نوشته‌ی فرهاد ریاضی | Motorcycle Memories Review; by Farhad Riazi

نقد مستند «خاطرات موتورسیکلت» | نوشته‌ی فرهاد ریاضی، عضو حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس، برای مستند «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی امیرحسین نوروزی

نه یک مستند تبلیغی دیگر پیرامون جنگ

حالا دیگر این جمله از وصیت‌نامه حمید باکری را بارها شنیده‌ایم: «دعا كنيد كه خداوند شهادت را نصيب شما كند، در غير اين صورت زماني فرا مي‌رسد كه جنگ تمام مي‌شود و رزمندگان امروز سه دسته مي‌شوند: اول دسته‌اي كه به مخالفت با گذشته خود برمي‌خيزند و از گذشته خود پشيمان مي‌شوند. دوم آن‌هایی كه راه بي‌تفاوت را بر مي‌گزينند و در زندگي مادي غرق می‌شوند و سوم دسته‌اي كه به گذشته خود وفادار مي‌مانند و احساس مسئوليت مي‌كنند كه از شدت مصایب و غصه‌ها دق خواهند كرد». مستند «خاطرات موتورسیکلت» (امیرحسین نوروزی، ۱۳۹۸) قصه یکی از آن دسته سومی‌هاست که غم خورد، ولی ماند.

جلیل نقاد، همراه با دیگر دوستان موتورسوار خود، در دهه پنجاه، زمان‌های آزاد خود را به انجام حرکات نمایشی و آکروبات با موتورهای تریل خود در تپه‌های اطراف تهران می‌گذراندند. آغاز جنگ و دعوت دکتر چمران از این گروه برای حرکت به سمت جبهه‌ها جهت کمک به مناطقی که به علت صعب‌العبور و ناهمواری، امکان حرکت دیگر وسایل نقلیه وجود نداشت، نقطه برخورد آن‌ها با این واقعه بود. فیلم از همین لحظه آغاز می‌شود. در جایی که، قلاب خود را از نقطه‌نظر پیشنهادی روایت، به راحتی به قلب تماشاگر پیوند می‌زند؛ این‌که این آدم‌ها نه به علت باوری عمیق به مفاهیمی مثل وطن و … که اتفاقا در ابتدا به خاطر هیجان و آوانتوریسم و عشق به موتورسواری با این دعوت و سفر همراه می‌شوند. در حقیقت، فیلم با تمرکز بر این آدم‌های معمولی، در همان ابتدا گارد تماشاگر را باز می‌کند. لحن صمیمانه و رگه‌های طنز شخصیت‌های همراه جلیل، این امکان را به ما در مقام مخاطب می‌دهد که دور از تبلیغات رسمی نهادها، قصه این آدم‌ها را به عنوان یک «روایت خانوادگی» باور کند. این به واقع بزرگترین دستاورد فیلم است. مخاطبی که با مطالعه سابقه کارگردان در ساخت آثار مختص جشنواره عمار (با آن جهت‌گیری عموما سیاسی مشخص آن رویداد)، احتمالا انتظار ساخت یک مستند تبلیغی دیگر پیرامون جنگ تحمیلی را دارد، با تجربه لحن فیلم در همان لحظات ابتدایی، دیگر بی‌توجه به گروه تهیه فیلم، خود را به دل قصه می‌سپارد.

به رغم صمیمیت دلپذیر فیلم و نگاه کاملا بی‌طرفانه کارگردان، فیلم ولی در جاهایی ولی این قرارداد را با اضافه‌شدن میان‌‌نویس‌هایی خدشه‌دار می‌کند. اشعار و جملات ادبی‌ اضافه‌شده، گویی شبیه نریشن‌های آسیب‌زننده نیمه دوم فیلم «غلامرضا تختی»، به بازگویی مجدد همه آنچه پیش‌تر و در دقایق قبل، با ایماژ، ظرافت و ایجاز بر روی پرده دیده بودیم می‌پردازد. دست‌کم گرفتنی که با هدف شیرفهم‌کردن مخاطب، به آن پیکره منسجم فیلم آسیب می‌زند و اجازه نمی‌دهد که این اثر دلنشین و مفرح، به یک مستند کامل تبدیل شود.

اگر زیرگونه «سینمای دفاع مقدس» را در قالب ژانر جهانی «سینمای جنگ» به عنوان یکی از تنها مولفه‌های تماما بومی سینما برشمریم حالا در چهل سالگی آغاز جنگ تحمیلی، می‌توان به مروری بر دستاوردهای سینما در تصویر این واقعه مهم تاریخ این سرزمین پرداخت. اگر نیمه اول و دوم دهه شصت را به آثاری که صرفا با هدف تهییج مخاطبین به شرکت در جنگ و برشمردن رشادت‌های رزمندگان در بستری کاملا سفید و سیاه اختصاص دهیم (به جز دو تجربه ابراهیم حاتمی‌کیا در «دیده‌بان» و «مهاجر» و بعدتر عزیزالله حمیدنژاد با «هور در آتش»)، دهه هفتاد را می‌توان به آثاری اختصاص داد که عموما به دوران پساجنگ می‌پرداختند و وضعیت و اکنونِ آن مبارزان جبهه‌ها را در روزگار جستجو می‌کند. تلاش حاتمی‌کیا در «از کرخه تا راین» و «آژانس شیشه‌ای»، رسول ملاقلی‌پور در «قارچ سمی» (تولیدشده در ۱۳۸۰) را می‌توان در رسته این گروه برشمرد. در همین بازه، آغاز روایت‌های سیال‌ذهن و در‌هم‌آمیزی عینیت و ذهنیت را نیز با «سفر به چزابه» و اضافه‌شدن رگه‌های طنز در ترسیم زمختی و بی‌رحمی آن واقعه را با «لیلی با من است» شاهد بودیم. اما نیمه اول دهه هشتاد و با آثاری چون «طبل بزرگ، زیر پای چپ» (خسرو معصومی، ۱۳۸۳) و بعدتر «ملکه» (محمدعلی باشه‌آهنگر)، پای سوالات هستی‌شناسانه و انگاره‌های فلسفی به سینمای جنگ باز شد. از همین زمان، صفت‌ «ضدجنگ» به ادبیات سینمای دفاع مقدس اضافه شد که بعضا با واکنش‌های تندی از سوی مصادره‌کنندگان همیشگی جنگ، روبرو شد. آن‌ها این‌گونه آثار را ضد کلیت جنگ تحمیلی قلمداد می‌کردند حال آنکه سازندگان‌ این آثار، آن‌ها را ضد ماهیت و مفهوم جنگ در معنای عام در عین تصویر دلاوری و رشادت‌های مردان و زنان این سرزمین می‌انگاشتند.

حالا می‌شود با ساخت آثاری شبیه «خاطرات موتورسیکلت»، مسیر تازه‌ای را در ادامه دستاوردهای پیشین سینمای جنگ ما، پیگیری کرد. مستند-‌پرتره‌هایی از آدم‌هایی که در گروه همان دسته سوم قرار می‌گیرند. شبیه‌ ما معمولی و با همین لذت‌ها و علایق و ترس‌های این جهان بودند که روزی به جبهه‌های دفاع از سرزمین رفتند ولی در بازگشت، در سیر جامعه رو به تحول فراموش شدند. یکی مثل جلیل نقاد که در گوشه‌ای گمشده از نگاه‌ها، به زیست فروتنانه و رنج‌ناک خود، در سکوت ادامه داد.

نوشته‌ی فرهاد ریاضی

Motorcycle Memories Review; by Farhad Riazi

With the making of documentaries like Motorcycle Memories, there are new ways to explore our 8 year war cinema. Normal people like us with the same joys and fears who went on to defend our country and then after faded from memories.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

خبر

پایان فیلمبرداری «قهرمان» فرهادی | The end of filming Farhadi’s A Hero

پایان فیلمبرداری «قهرمان» فرهادی

پایان فیلمبرداری «قهرمان» فرهادی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران:#قهرمان نهمین فیلم #اصغر_فرهادی پس از ۷۵ جلسه فیلم‌برداری، روز شنبه، ۲۹ آذرماه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده به پایان رسید.
#امیر_جدیدی، #محسن_تنابنده، #فرشته_صدرعرفایی، #سارینا_فرهادی و جمعى ديگر از بازیگران كه اغلب آنان چهره‌هاى جديد هستند در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.
تدوین فیلم توسط #هایده_صفی_یاری آغاز شده است.

پیش‌خبر: وقفه در تولید فیلم تازه‌ی اصغر فرهادی

The end of filming Farhadi’s “A Hero”

Asghar Farhadi’s ninth film “A Hero” ended on Saturday, December 20, after 75 filming sessions, according to the schedule.
Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh, Fereshteh Sadr Orafaei, Sarina Farhadi and a group of other actors, most of whom are new faces, have played roles in this film.
The film was edited by Hayedeh Safiyyari.
.
#asgharfarhadi #ahero #amirjadidi #mohsentanabandeh #sarinafarhadi

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

گزارش یک رسانه‌ی امریکایی درباره‌ی فیلم شهاب حسینی | IFC Midnight’s Iranian Horror Movie ‘The Night’ Traps a Couple Inside a Hotel Room Next Month

اکران فیلم آن شب

گزارش یک رسانه‌ی امریکایی درباره‌ی فیلم تازه‌ی شهاب حسینی
آغاز اکران فیلم «آن شب» از ۲۹ ژانویه‌

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: رسانه‌ی Bloody Disgusting در گزارشی خبر از اکران فیلم «آن شب» در آمریکا منتشر کرده. «آن شب» با بازی شهاب حسینی قرار است در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ نمایشش را در سینماهای آمریکا آغاز کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید گزارش این رسانه درباره‌ی نخستین تجربه‌ی فیلم‌سازی کوروش اهری در مقام کارگردان است.

شرکت IFC Midnight برای اکران «آن شب» فیلم ترسناک روانشناختی کوروش اهری در امریکا تاریخ تعیین کرد. این فیلم ایرانی با بازی شهاب حسینی قرار است در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ در سینماها اکران شود. این فیلم به عنوان اولین فیلم تولید شده ایرانی در ایالات متحده است که با دریافت مجوز نمایش از ایران، بناست بصورت همزمان اکران ‌شود.

به گزارش سایت IFC Midnight، «آن شب» فیلمی ترسناک، دلهره‌آور و معمایی به نویسندگی کوروش اهری و میلاد جرموز محصول سال ۲۰۱۹ است. «آن شب» که در آمریکا فیلمبرداری شده اولین فیلم بلند کوروش اهری است.

داستان فیلم در مورد زوج جوانی است که به همراه دختر یک ساله‌شان خود را محبوس در هتلی قدیمی می‌یابند. علیرغم تلاششان برای اقامتی دلپذیر در این هتل عجیب و وهم‌آور، نیرویی خارجی آن دو را وادار به ابراز رازهای درونی‌شان که از یکدیگر پنهان نگه داشته‌اند می‌کند. آن‌ها با دقت همه چیز و هر کسی را که در مسیرشان قرار دارد زیر سال می‌برند. در این فیلم جورج مگوایر نیز به‌عنوان بازیگر نیز حضور دارد.

«آن شب» فیلمی از کمپانی ماموت پیکچرز است که با همکاری کمپانی سون اسکای اینترتینمنت ساخته شده و از عوامل هالیوودی آن می‌توان به ‎الکس بروتو به همراه جفری الارد (سرمایه‌گذار فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس») و شریل استارولاکیس (فیلم «نگهبان شب») اشاره کرد. تری جرج (برنده جایزه اسکار) نیز مشاور محمد درمنش (تهیه‌کننده فیلم) است.

در این فیلم بازیگران و عوامل متنوعی متشکل از مهاجران عمدتاً ایرانی که شهروند قانونی / دارندگان گرین کارت یا ایرانی-آمریکایی متولد آمریکا هستند، به کار گرفته شده‌اند.

ببینید: تریلر فیلم «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری و بازی شهاب حسینی

IFC Midnight’s Iranian Horror Movie ‘The Night’ Traps a Couple Inside a Hotel Room Next Month

FC Midnight has set a date for director Kourosh Ahari‘s psychological horror movie The Night this week, the Iranian film set for release in theaters and at home on January 29, 2021.
The press release details, “The Night went into production in the US in 2018, at the onset of Trump’s Iran

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

هيأت داوران نخستين جشنواره فیلم «روزنه» معرفی شدند | Jury for first Rozaneh Film Festival revealed

پوستر نخستين جشنواره فیلم «روزنه»

هيأت داوران نخستين جشنواره فیلم «روزنه» معرفی شدند
برگزاری در دی ماه

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: اعضای هیأت داوران، نخستين جشنواره فیلم «روزنه» که در دی ماه امسال برگزار خواهد شد، معرفی شدند. 

سارا بهرامى، كاوه سجادى‌حسينى، رضا گوران، عليرضا علويان، خسرو نقيبی، كريم لک‌زاده و ندا هنگامى تيم داوری نخستين جشنواره فيلم ««روزنه» خواهند بود.

فراخوان اولين دوره جشنواره «روزنه» طی روزهای گذشته منتشر شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. علاقه‌مندان می‌توانند تا هفتم دی ماه سال جاری با مراجعه به سايت www.yerma-house.ir برای حضور در نخستين جشنواره «روزنه» ثبت نام و آثار خود را ارائه كنند.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده اين جشنواره در دی ماه سال جاری به دبيری ندا هنگامی در تهران برگزار خواهد شد.

پوستر نخستين جشنواره فیلم «روزنه»

پوستر نخستين جشنواره فیلم «روزنه»

Jury for first Rozaneh Festival revealed

The jury for the first annual Rozaneh film festival has been revealed as such: Sara Bahrami, Kaveh Sajadi Hoseini, Reza Goran, Alireza Alavian, Khosrow Naghibi, Karim Lakzadeh and Neda Hengami line up the jury members for the festival
Submissions have opened for just a few days and entries will be accepted on www.yerma-house.ir till 29th of December

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها