با ما همراه باشید
مصاحبه با الیزابت دبیکی مصاحبه با الیزابت دبیکی

سینمای جهان

گفت‌وگوی ورایتی با الیزابت دبیکی | با اعتماد به‌نفس، کله‌شق و هنرمند

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: مصاحبه مفصل ورایتی با الیزابت دبیکی درباره‌ی کارنامه‌ی بازیگری او، زندگی شخصی‌اش و تجربه‌ی هم‌کاری با کریستوفر نولان در فیلم «انگاره».

گفت‌وگوی ورایتی با الیزابت دبیکی | با اعتماد به‌نفس، کله‌شق و هنرمند

الیزابت دبیکی در گفت‌وگوی مفصلی که با ورایتی داشته از چیزهای مختلفی صحبت کرده. او در ابتدا‌ی این گفت‌وگو می‌گوید که مرموز به نظر می‌رسد و می‌تواند رازدار باشد. دبیکی با خنده تعریف می‌کند: «یک بار ایزابلا روسلینی به من گفت که من مرموزم و این باعث دل خوشی ‌ام شد چون من همیشه می‌خواستم اسرارآمیز و مرموز باشم. اما حقیقت این است که این ظاهر را برای بیش از چهار ثانیه نمی‌توانم نگه دارم. به محض این که با کسی آشنا شوم این ظاهر من به سرعت فرومی‌ریزد.»

آن چه دبیکی می‌تواند از «انگاره»، جدیدترین فیلم کریستوفر نولان، فاش کند این است که نقش همسرِ تنهایِ شخصیت شرور، کنث برانا را بازی می‌کند. او بابت کار با نولان هیجان‌زده بود و گفت که این فیلم «همان تجربه‌ای است که دوست دارید هنگام رفتن به سینما داشته باشید».

او با شگفتی می‌گوید: «کریس همه چیز را می‌سازد. او تمام تصاویر را قطعه به قطعه می‌سازد. او این توانایی را دارد که فیلمی بسازد که تفکری پیچیده داشته باشد و در عین حال سرگرم‌کننده و قابل دسترسی هم باشد. آن قدر همه چیز دقیق بود که حس یک فیلم مستقل را به آدم می‌داد. کریس بسیار سریع کار می‌کند و تمام زمان و انرژی‌اش صرف چیزهای درستی می‌شود. هیچ چیز اضافه‌ای در کار نیست. این همکاری فروتنانه و مشارکتی بود و قطعاً مرا هم به عنوان یک بازیگر و هم احتمالاً به عنوان یک شخص قوی‌تر کرد.»

دبیکی از تایید یا تکذیب کردن تمام نظریه‌های طرفداران درباره‌ی «انگاره» طفره می‌رود. او البته از برخی از این حدس و گمان‌ها لذت برد و به آن‌ها خندید و در نهایت اشاره کرد که «مخاطبان بسیار بسیار شگفت‌زده خواهند شد.»

در کنار مطالعه مصاحبه ورایتی با الیزابت دبیکی ببینید:

الیزابت دبیکی، رابرت پتینسون و جان دیوید واشنگتن از کار با نولان می‌گویند

اولین فیلمی که دبیکی بازی کرد فیلمی مهجور استرالیایی به نام «چند ساقدوش» بود. او می‌گوید: «فکر کنم دیالوگ من دو خط بیش‌تر نبود و شخصیت من در تمام طول فیلم به دنیال گوسفندش می‌گشت. شوخی نمی‌کنم.» ولی این فیلم فرصتی بود تا او با اولیویا نیوتن-جان و ربل ویلسون همکاری کند و در نهایت هم با درآمد بازیگری‌اش یک کامپیوتر خرید.

پس از آن اما نوبت «گتسبی بزرگ»، اقتباس باز لورمن از رمان اف. اسکات فیتزجرالد، رسید. لورمن که شخصیت‌های اصلی را به لئوناردو دی‌کاپریو و کری مولیگان سپرده بود، توانست نقش جردن، دوست بانفوذ دیزی، را به چهره‌ای جدید یعنی دبیکی بسپارد.

او با ذکر این که از قرار گرفتن روبه‌روی دوربین وحشت‌زده بود می‌گوید: «تمام دیالوگ‌هایم یادم رفت. مجبور بودیم برداشت‌های زیادی بگیریم. ما در مدرسه تمرین تئاتر انجام داده بودیم ولی من واقعاً نمی‌دانستم که برای بازی در فیلم باید چگونه باشم. یادم هست سرعت کسی که دیالوگ‌ها را می‌خواند بسیار زیاد بود. با خود فکر کردم: «واقعاً در فیلم‌ها این طور حرف می‌زنند؟»»

پس از این فیلم اما دبیکی توانست با نام‌های بزرگی در عرصه‌ی سینما هم‌بازی شود. او به سرعت و پشت سر هم در نقش شخصیت مقابل کیت بلانشت و ایزابل هوپر (روی صحنه در «خدمتکاران»)، تام هیدلستون و هیو لوری («مدیر شب») و وایولا دیویس («بیوه‌ها») بازی کرد. او هم‌چنین نقش مکمل درخشانی در «داستان» داشت، نقش ویرجینیا ولف را در «ویتا و ویرجینیا» بازی کرد و اخیراً هم در «ارتداد پرتقال سوخته» هم‌بازی میک جگر شد.

در کنار مطالعه مصاحبه ورایتی با الیزابت دبیکی ببینید:

پروسه‌ی انتخاب الیزابت دبیکی برای فیلم «انگاره» از زبان کریستوفر نولان

کارگردانانی که دبیکی با آنان کار کرده می‌گویند که او از به چالش کشیده شدن لذت می‌برد. استیو مک‌کویین کارگردان «بیوه‌ها» گفت: «زمانی که دارید با وایولا کار می‌کنید نمی‌توانید آدم تازه‌کار را به صحنه بیاورید. ولی با این حال بازیگران بزرگ یک‌دیگر را دوست دارند و این دو با هم رابطه‌ی فوق‌العاده‌ای داشتند. دبیکی فضا و ایده‌ی کلی این که چگونه معماری یک اجرا بر پایه‌ی استفاده از فضا و کنترل بدن است درک می‌کند. او تمام مهارت‌های فیزیکی و احساسی‌ای را که می‌خواهید دارد. او یک بازیگر با استعدادهای ذاتی است.»

سوزان بیر کارگردان «مدیر شب» می‌گوید که دبیکی کاملاً مناسب این فیلم بود و با این که تنها ۲۴ سال داشت رابطه‌ی آرامی را با هم‌بازی‌هایش برقرار کرد. بیر گفت: «او به شخصیتش عمق زیادی بخشید. بیش از آن چه انتظار داشتم. هر کاری که او انجام می‌دهد جان‌دار است. او بسیار تحسین‌برانگیز است و من هرگز فکر نمی‌کردم که او ذره‌ای کم‌تجربه‌تر از سایر بازیگران باشد.»

ولی دبیکی می‌گوید که او می‌ترسیده. او گفت: «احتمالاً خوب قایمش می‌کنم. مردم فکر می‌کنند من راحت و بی‌خیالم ولی حقیقت این است که من مضطربم و عرق می‌کنم. تعجب می‌کنم که در اولین روز فیلم‌برداری «خدمتکاران» با کیت و ایزابل اصلاً صدایی از دهانم بیرون آمده باشد.» با این حال او از به دست آوردن فرصت‌هایی از این دست که مانند مسترکلاسی با تدریس همتایانش می‌ماند لذت می‌برد. دبیکی می‌گوید: «بازیگری با انجام آن آموخته می‌شود و شما به عنوان یک بازیگر تنها تا سطح کسانی که در اطراف خود دارید می‌توانید پیش‌رفت کنید. شما برای رشد کردن به همراهان خوبی نیاز دارید و من بسیار خوش‌بخت بوده‌ام که توانستم از این بازیگرهای خارق‌العاده چیزی یاد بگیرم و به کمک بی‌نظیر بودنشان پیش‌رفت کنم. تجربه اعتماد به نفس را با خود به همراه می‌آورد، اعتماد به نفس کله‌شقی را در پی دارد و با کله‌شقی است که هنر خلق می‌شود.»

 

مترجم: پویا مشهدی‌محمدرضا

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

خبر

گزارش یک افشاگری | کری مولیگان و زوئی کازان خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌شوند

کری مولیگان و زوئی کازان

کری مولیگان و زوئی کازان خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌شوند

 

کری مولیگان و زوئی کازان قرارست در نقش مگان تویی و جودی کَنتر، دو خبرنگار نیویوک‌تایمز که رسوایی هاروی واینستین را افشا کردند، ظاهر شوند.

این فیلم با نام «او گفته» تولید یونیورسال پیکچرزست به کارگردانی ماریا شریدر ایفا می‌کنند.

حدودن ۴سال بعد از آن‌که مگان تویی و جودی کنتر در روزنامه نیویورک تایمز، خبر آزارهای جنسی سریالی هاروی واینستین را منتشر کردند، سرانجام یک فیلم هالیوودی بر اساس این داستان که صنعت سینما را برای همیشه تغییر داد، ساخته می‌شود. این درام اقتباسی است از کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز با عنوان «او گفته: انتشار داستان آزار جنسی‌ای که به شعله‌ور شدن یک جنبش کمک کرد».

 

منتقدان در مورد کروئلا چه می‌گویند | فیلمی که هرگز نباید ساخته می‌شد؟

 

فیلم‌برداری «او گفته» تابستان امسال به کارگردانی ماریا شریدر (بازیگر و فیلم‌ساز آلمانی که مینی‌سریال محبوب «ناراست‌کیش» را برای نت‌فلیکس ساخته بود) آغاز می‌شود. فیلم‌نامه را ربکا لنکیویکس نوشته است. او یکی از فیلم‌نامه‌نویسان فیلم برنده‌ی اسکار «آیدا» بوده و همچنین نویسنده‌ی اصلی سریال تحسین‌شده‌ی استیو مک‌کوئین با عنوان «تبر کوچک» است که سال گذشته پخش شد.

گفته می‌شود داستان این فیلم همانند کتاب، روی رسوایی و هاروی واینستین تمرکز ندارد؛ بلکه به تمام زنان خبرنگاری می‌پردازد که به دلیل انتشار این بمب خبری در پنجم اکتبر ۲۰۱۷ ، با ارعاب و تهدید‌های قانونی بسیاری روبه‌رو بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که «او گفته» به همان سبک‌وسیاق فیلم‌هایی نظیر «اسپات‌لایت» یا «همه مردان رئیس‌جمهور» روایت می‌شود: دو فیلم تحسین‌شده با مضمون « قدرت خبرنگاری در آشکار ساختن فساد»

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

کریستینا ریچی در ماتریکس۴ | همه‌چیز درباره‌ی یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال

ماتریکس۴

همه‌چیز درباره‌ی یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال

▪️ کریستینا ریچی، بی سروصدا به جمع بازیگران دنباله‌ی بدون عنوان ماتریکس، که به‌طور موقت ماتریکس۴ نامیده می‌شود، پیوست.

جسیکا هنویک از ساخت فیلم «ماتریکس ۴» می‌گوید

 

▪️ خبر انتخاب این بازیگر توسط کمپانی برادران وارنر اعلام شده اما جزئیات کاراکتر او مشخص نیست.
دیگر بازیگران این دنباله عبارت‌ند از: کیانو ریوز در نقش نئو، کری ان-ماس در نقش ترینیتی، جادا پینکت-اسمیت در نقش نایوبی، دنیل برنهارت در نقش مامور جانسون و لمبرت ویلسون در نقش مروونژی.

▪️ همچنین بازیگران دیگری هم‌چون یحیی عبدالمتین دوم، جسیکا هنویک، نیل پاتریک هریس، پریانکا چوپرا و جاناتان گروف نیز در ماتریکس۴ حضور دارند.

 

کیانو ریوز: برای ساخت قسمت چهارم ماتریکس مصمم‌تر از همیشه‌ایم!


▪️ لانا واچووسکی کارگردانی این فیلم را بر عهده خواهد داشت. اما خواهر او لیلی واچووسکی بر خلاف قسمت‌های قبلی، این بار او را در ساخت این فیلم همراهی نمی‌کند. زیرا لیلی درگیر تولید سریالی کمدی برای شبکه شوتایم است.

ساخت ماتریکس ۴ با حضور کیانو ریوز | بارگذاری دوباره‌ی ماتریکس با خواهران واچفسکی

 

 

▪️ جزیئات زیادی از ماتریکس ۴ درز نکرده اما بازگشت این فرنچایز بعد از ۱۸ سال، آن را به یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال بدل کرده است. ماتریکس ۴ که هنوز عنوان رسمی ندارد در تازیخ ۲۲ دسامبر به طور همزمان در سینماها و کانال اچ‌بی‌او مکس منتشر خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

جزء مهم‌تر از کل است | تحلیلی بر خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان

خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان

تحلیلی بر خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان

ساعاتی قبل پخش‌کننده‌ی «قهرمان»، جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی، خلاصه‌ای از داستان آن را منتشر کرد:
شخصی به نام احمد به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان است. او در یک مرخصی ۲روزه تلاش می‌کند شاکی‌ خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس‌گرفتن شکایت کند. احمد به محض خروج از زندان متوجه می‌شود نامزدش یک‌ کیف پر از پول پیدا کرده و او با وجود نیاز مبرم‌ش، تصمیم می‌گیرد از این پول استفاده‌ نکند. زمانی که خبر این اقدام انسان‌دوستانه‌ی احمد در شهر می‌پیچد، او به چهره‌ای شناخته‌شده بدل شده و مردن برای کمک به او دست‌به‌کار می‌شوند.

 

دو انتخاب غیرمنتظره بازیگران اصلی قهرمانِ اصغر فرهادی

 

انتشار این خلاصه داستان در فضای مجازی واکنش‌های متناقض و زیادی را در پی داشته؛ عده‌ای آن را کلیشه‌ای و متأثر از فیلم‌فارسی دانسته‌ند. با این همه بد نیست نگاهی به شیوه و اصلوب فیلم‌نامه‌نوسی اصغر فرهادی داشته باشیم: فیلم‌نامه‌‌های فرهادی دو‌نیمه دارند. او اغلب تا حدفاصل دقایق ۴۰-۵۰ فیلم‌ش، اطلاعاتی را به ریزبافت‌ترین شکل‌ ممکن درکنار هم می‌کارد و‌ در نیمه‌ی دوم هر آن‌چه کاشته را درو می‌کند. بله؛ خلاصه‌داستان منتشرشده معمولی به‌نظر می‌رسد. اما مگر کسی بخواهد خلاصه‌ای از نیمه‌ی اول «چهارشنبه‌سوری»، «جدایی» و در رأس همه‌ی این‌ها «درباره‌ی الی» تعریف کند به چه چیز ویژه‌تری می‌رسد؟ سبک فیلم‌نامه‌‌نویسی فرهادی یادآور این مثال معروف‌ست: «جزء مهم‌تر از کل است»

 

جرم غیرعمد اصغر فرهادی | سلسله یادداشت‌هایی از محمدحسین گودرزی

 

از سویی دیگر دو فیلم نخست اصغر فرهادی، «رقص در غبار» و «شهر زیبا»، حداقل از دو منظر با سینمای کیمیایی قرابت داشتند. یکی راوی زمانه‌ی خود بودند، ادعایی که در یادداشت‌های منتقدین هم‌زمان با اکران این آثار دیده می‌شود و دومی کاراکترهای آن فیلم‌هایی دغدغه‌مندی‌شان از جنسی بود که در جهان کیمیایی معنا و اهمیتی مضاعف پیدا می‌کرد. به فصل رضایت‌گرفتن در «شهر زیبا» نگاه کنید: جایی که علا به فیروزه می‌گوید او برای رضایت‌گرفتن این‌جاست و‌ رابطه‌ی آن‌ها نامردی/خیانت‌ست. یا در «رقص در غبار»، فرهادی با بازی‌گرفتن از فرامرز قریبیان، قهرمان دو دهه‌ی سینمای کیمیایی، در نقش مرشدِ قهرمان/کاراکتر اصلی قصه، خودآگاه یا ناخودآگاه، به آن سینما ادای دین می‌کند.
بعد از این دو فیلم، رد رفاقت در سینمای فرهادی کم‌رنگ و‌ رقیق‌تر می‌شود انگار به پای مرشدهای آن دو فیلم (قریبیان در «رقص…» و قائمیان در «شهرزیبا») زنجیر بسته باشند و قهرمان‌های فرهادی با تمام شک‌ها و تردیدها و دوراهی‌های اخلاقی پا به مناسبات جدیدی بگذارند. هیچ دو مردی را در فیلم‌های فرهادی تا «همه می‌‌دانند» به یاد ندارم که در حق هم‌ لطفی کرده باشند (اگر به عماد و بابک در «فروشنده» فکر می‌کنید باید یادآور شد لطف بابک خودش سرآغاز دردسرهاست).
از زمان مشخص‌شدن ترکیب بازیگران فیلم (امیر جدیدی و محسن تنابنده) اعلام نام فیلم، «قهرمان»، پروژه‌ی جدید فرهادی کنجکاوی‌برانگیزتر از همیشه به‌نظر می‌رسید. حالا با انتشار خلاصه‌ی داستان به نظر می‌رسد که اصغر فرهادی نیم‌نگاهی به آثار دوران ابتدایی فیلم‌سازی‌اش انداخته. با این همه ما صرفن چند نکته‌ی کلی از «قهرمان» می‌دانیم و یادمان هست در مورد فرهادی جزء مهم‌تر از کل است.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها