با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: مصاحبه با تایکا وایتیتی درباره‌ی فیلم جوجو خرگوشه، اثر برگزیده‌ی جشنواره‌ی تورنتو ۲۰۱۹.

اضافه کاری‌های یک کارگردان

صحبت کردن با بازیگری، بعضی‌ها ممکنه بگن جار و جنجال‌پاکن ولی از نظر من هنره. موقع صحبت کردن با یه بازیگر می‌فهمی که می‌خوای تمام توانش رو بذاره. بنابراین هر ترفندی که تو آستینش داره سر صحنه درمی‌آره. کم و بیش باید بیست برداشت داشته باشیم تا تقریبن بی‌نقص از آب دربیاد. البته اگر کارگردان مایل به انجام این کار اضافه باشه تا به اون خوبی برسه. تایکای کارگردان به تایکای بازیگر باور داره و این ارتباطی‌یه که سال‌هاست داشتم.

در کنار تماشای مصاحبه با تایکا وایتیتی از تریلر فیلم جوجو خرگوشه دیدن کنید

خیلی از آهنگ‌ها رو توی نسخه‌ی اول فیلم‌نامه نوشته بودم در نتیجه چندین سال اون‌جا روی کاغذ بودن. ایده‌ی استفاده از اون آهنگ بیتلز چند ماه قبل از فیلم‌برداری به ذهنم خطور کرد. دنبال مستندهای اون زمان بودم و کلی ویدیو از راه‌پیمایی می‌دیدم. داشتم به طرفداران نگاه می‌کردم. مثلن زن‌هایی که گریه یا غش می‌کردن و اون هیجانی که مردم دارن. توجه شدم که خدای من، عملن کپی بیتل‌مانیاست. فقط این بار تو آلمانه و هیتلر هم یه جورایی بیتلز این مردمه.

اون، این ایده رو در ذهنم ایجاد کرد که اگر اون ویدیوها از مردمی رو که دارن غش و ضعف می‌رن بردارم و آهنگ رو هم هم‌زمان پخش کنم که خوندن خود بیتل‌ها به آلمانی‌یه، یه مقدار به امروزی شدنش کمک می‌کنه. در عین حال فکر کنم کمک می‌کنه درگیری ذهنی کشور رو در اون زمان نشون بده که دارن به جنگ می‌رن و اعتقاد راسخی داشتن که این یارو منجی بشریته و هدیه‌ای از طرف خداست و قراره تو این جنگ پیروز بشن. این‌قدر به واسطه‌ی این شست‌وشوی ذهنی هیجان داشتن که فکر کنم مشکل هم همین بود. چشم‌شون رو روی اتفاقی که واقعن داشت رخ می‌داد، بسته بودن.

نابودی یک رویا

توی خیلی از این فیلم‌ها، جنگی که می‌بینیم خیلی افسرده و ناامیدکننده‌ست. خب قطعن بوده ولی همیشه رنگ‌هایی که می‌بینیم، قهوه‌ای، مشکی و کلن رنگ‌های مات هستن و تنوع رنگی فیلم کم شده. ولی اتفاقن آلمان اون زمان خیلی رنگارنگ بوده و خیلی مشتاق فشن و مد روز بودن. برای مثال تمام لباس‌های اسکارلت از همون زمان الهام گرفته شدن و معمولن تو این فیلم‌ها همچین چیزی نمی‌بینیم. نشون دادن رنگ‌های شهر و این که اون زمان چه‌قدر زندگی جریان داشته برای من خیلی جالب بود. این در واقع پوششی از این بود که آلمانی‌ها دارن شادی می‌کنن، فکر می‌کنن نژاد برترن و برنده‌ی جنگ خواهند شد در حالی که ماورای همه‌ی این‌ها، رایش سوم در حال نابودی‌یه و اون رؤیا به پایانش رسیده.

دیدگاه بچه‌ها همیشه برام جذاب و کنجکاوبرانگیز بوده چون یه دیدگاه خالصانه‌تر و صادقانه‌تره. راستشو بگم، کار با بچه‌ها واقعن سخته! خیلی سخت، ولی خب از اون سمت چیزهای زیادی هم با خودش به همراه داره و خیلی ارزشمنده چون اجرای خیلی از بازیگرهای بزرگ‌سالی رو که تو فیلم‌ها دیدم تو جیب‌شون می‌ذارن اونم نه فقط امسال بلکه تمام سال‌ها. رومن بچه‌ی خیلی احساسی‌یه که خیلی با احساساتش نزدیکه و آدما براش اهمیت زیادی دارن و این همون چیزی‌یه که از یه بازیگر می‌خوای. همیشه می‌پرسه به اندازه‌ی کافی احساسی بود یا نه. این صحنه بار عاطفی داشت یا نه. این عالی‌یه، چون همون چیزی‌یه که از کسی که احساسات رو می‌فهمه، می‌خوای و براش ملموسه.

در کنار تماشای مصاحبه با تایکا وایتیتی ببینید:

نقد فیلم جوجو خرگوشه از نگاه منتقد ورایتی

نامه‌ای عاشقانه به مادر

شخصیت اسکارلت رو براساس «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» نوشتم. فکر می‌کنم یکی از بهترین مادران تنهایی‌یه که تو سینما نشون داده شده. برای من، این فیلمه. فیلم من، یه نامه‌ی عاشقانه‌ست اولن به مادرم و همه‌ی مادران و در کل والدین تنها. تا وقتی که بزرگ و خودم بچه‌دار نشده بودم، متوجه نبودم که والدین چه‌قدر از خود گذشتگی می‌کنن. بزرگ کردن یه بچه واقعن سخته. می‌خواستم شخصیت اسکارلت دقیقن این موضوع رو بازتاب کنه که بزرگ کردن یه بچه به خودی خود سخته حالا وقتی توسط نازی‌ها شست‌وشوی مغزی می‌شه چه بدتر. چه‌طور تلاش می‌کنه از ورودش به این دنیا جلوگیری کنی چه‌طور معصومیت و کودکانگی‌ش رو نگه می‌داری و از صدمه‌ی فیزیکی و احساسی ازش محافظت می‌کنی و ذهنش رو پرورش می‌دی. این باز هم روی سختی کاری که داره، تأکید می‌کنه.

برای من جالب بود که آلمان‌هایی بودن که فکر می‌کردن تو این جنگ مبارزه می‌کنم چون می‌خوام کشورم پیروز بشه ولی متوجه می‌شن ما آدم بده‌ی قصه‌ایم. همچنین شخصیت‌های سم و آلفی؛ این ایده رو دوست دارم که قبل از شروع جنگ سم تا دمدمای صبح پلاس کلوپ‌های شبانه‌ی برلین بوده. این روتین زندگی‌ش بوده تا این که با به قدرت رسیدن نازی‌ها، این خوش‌گذرونی متوقف می‌شه و این واقعیت که می‌دونه رؤیا تموم شده و همه‌چی در حال فروپاشی‌یه. حالا این فرصتی‌یه که برای آخرین بار، با افتخار برای کشورش بمیره و با اعتماد به نفس و شکوه به استقبال مرگ بره و نشون بده کی‌یه، حداقل فکر کنم این‌جوری باشه.

فاکس سرچ‌لایت: شجاع‌ترین کمپانی سینما

پیدا کردن روش ساختن همچین فیلمی سخته چون فکر کنم می‌تونی عاشق فیلم‌نامه باشی. سال‌ها بود که تو لیست سیاه قرار گرفته بود. البته نه این که، به نظر من حداقل، ساخت همچین فیلمی سخت نیست فقط متعهد شدن به‌ش سخته. از نظر من، فاکس سرچ‌لایت شجاع‌ترین آدم‌های سینمان. تنها چیزی که می‌خوان، اینه که فیلم خوب بسازن و داستان‌های خیلی خوبی روایت کنن. انواع و اقسام فیلم‌هایی که درست کردن، همه‌شون فوق‌العده‌ن. سلیقه‌ی خیلی خوبی دارن و خیلی هم باهوشن. خیلی خوش‌حال بودم که ازم خواستن بیام و باهاشون این فیلم رو بسازم. یادمه گفتن عاشق فیلم‌نامه‌ایم و می‌خوایم این فیلم ساخته شه.

در کنار تماشای مصاحبه با تایکا وایتیتی ببینید:

جوجو خرگوشه از نگاه علی حجوانی؛ نماینده‌ی آرت‌تاکس در تورنتو ۲۰۱۹

ولی فقط به شرطی که خودت نقش هیتلر رو داشته باشی که کاملن مسخره بود. مشخصن انتخاب اول نیستم. یه نگاهی به‌م بندازین. ولی معمولن برای حضور در فیلم، نیازی نیست کسی قانعم کنه چون اگر فیلم‌های دیگه‌م رو دیدین، می‌دونین خودمم توشون هستم. از طرفی منطقی به نظر می‌رسید که نخوای یه ستاره‌ی بزرگ همچین نقشی رو برعهده بگیره چون توجه‌ها همه روی اون می‌ره و تبدیل می‌شه به یه فیلم از هیتلر، تنها کسی هستن که روی پوستر حاضر می‌شن و همه‌ی صحبت‌ها در مورد اونه و در نتیجه موضوع واقعی فیلم که در مورد این بچه‌هاست ناپدید می‌شه. بنابراین نقش رو پذیرفتم.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینمای جهان

داستان یک سفر | یادداشت نریمان معروفی درباره‌ی فیلم سرزمین خانه‌به‌دوشان

نقد فیلم سرزمین خانه به دوشان

اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم سرزمین خانه به دوشان نوشته‌ی نریمان معروفی عضو حلقه منتقدان آرت‌تاکس به کارگردانی کلوئی ژائو و با بازی فرنسیس مک‌دورمند

فیلم سرزمین خانه‌به‌دوشان روایت سفر است. سفری از شکست و ناکامی در دل تمدنی تباه‌شده، به تولدی دوباره در میان طبیعت. سفری دایره‌وار که از پایان زندگی «فِرن» در امپایر شروع می‌شود و با شروع زندگی جدید او پایان می‌یابد. سفری بیرونی برای بقا و تجربه زندگی کولی‌وار و در عین حال سفری درونی که فرن را از حس درماندگی و حسرت رها می‌کند و به او می‌آموزد وجهه زخم‌خورده‌اش از زندگی گذشته را در هم‌نشینی و انس گرفتن با طبیعت التیام بخشد؛ و از هرگونه سکونی که روحش را فرسوده می‌کند، دور باشد.

فرن از کودکی، روحی رها و آزاد داشته و از زندگی شهری فراری بوده، اما در مقطعی از زندگی‌اش،‌ نیروی عشق او را مدتی طولانی متوقف کرده و فرن در امپایر به زندگی زناشویی و همسرش وابسته شده؛ شهری صنعتی که در کنار کارخانه و معدن گچ برپاشده و جلوه‌ای از زندگی شهری را در مقیاس کوچک‌تر بازآفریده. اما فرن بعد از سال‌ها زندگی، تمام تعلقاتش را از دست داده؛ عشق، خانه، مرتبه‌ی شغلی، دوستان و حتی شهری که در آن زندگی می‌کرده، تماماً از بین رفته‌اند؛ در همان سکانس اولی که فرن به امپایر بازگشته تا از میان برخی وسایل و اثاث خانه‌ی گذشتهاش چیزهایی بردارد، از نشانه‌هایی مانند نگه داشتن لباس‌های همسر درگذشته‌ش، برخی وسیله‌ها و اشیای خاطره‌انگیز در گاراژ و اشک‌های او، پی می‌بریم هنوز نتوانسته از زندگی گذشته‌اش دل بکند و وجودش مملو از حسرت فقدان است. حالا او ناچار است زندگی‌اش را در یک خودروی ون ادامه دهد و در عین حال شغلی به دست آورد تا هزینه‌ی زندگی ساده‌اش را فراهم کند. او در این راه با کولی‌هایی برخورد می‌کند که همچون فرن روزانه کار می‌کنند و شب را در خودروی ونی می‌گذرانند.

اما به شکلی مداوم در سفر هستند و هیچ‌گاه مدتی طولانی، در جایی توقف نمی‌کنند. آن‌ها فرن را تشویق می‌کنند که همین روش را برای زندگی دنبال کند و این اولین جرقه‌ای‌ست که فرن را به حرکت وا می‌دارد. هر چند او ابتدا قصد ندارد به یک کولی تمام‌عیار تبدیل شود، از صمیمیت با دیگر کولی‌ها اجتناب می‌کند و از اجرای توصیه اطرافیان، سرباز می‌زند؛ اما ناگزیر، به کولی‌هایی که در جنوب گرد هم‌آمده‌اند، می‌پیوندد و به‌مرور با آن‌ها و شیوه زندگی‌شان همراه می‌شود.

او با خانه‌به‌دوشانی روبه‌رو می‌شود که هر کدام، درمانده از زندگی شهری و مصائب آن، با تلنگری وادار شده‌اند دل به طبیعت بزنند و رها از هر تعلق‌خاطری که متوقف‌شان می‌کند، همواره در حرکت و تغییر باشند. آن‌ها در مقابل تمدن شهری طغیان کرده و به زندگی پیش از یک‌جانشینی بازگشته‌اند. زندگی متمدنانه و مدرن شهری برای این مردم، بازی از پیش باخته‌ای‌ست که شخص را مجاب به ماندن در یک موقعیت جغرافیایی و اجتماعی ثابت می‌کند و او را برای انجام وظایفی ازپیش‌تعیین‌‌شده به اسارت می‌گیرد. این سبک زندگی به انسان القا می‌کند اگر سال‌ها کار کند و به بازی تمدن و ارزش‌های آن تن دهد، و به خانه، اسباب مدنیت، مرتبه شغلی و انسان‌های اطرافش وابسته شود، به موفقیت و رستگاری می‌رسد و سرانجام بی‌نیاز شده و در آرامش زندگی می‌کند. ولی خانه‌به‌دوشان دیر یا زود با این حقیقت مواجه شده‌اند که در بازی تمدن، نه تنها بی‌نیاز و موفق نمی‌شوند و چیزی به دست نمی‌آورند، بلکه در مقام قربانیان تمدن، به‌سادگی موقعیت و تعلقات کوچک‌شان را از دست می‌دهند و آن‌هایی که با امیدواری بهترین سال‌های عمرشان را فدای این سبک زندگی کرده‌اند، حالا فرسوده و فرتوت شده و دیگر توانی برای ادامه‌ی زندگی ندارند. بیشترشان مثل فرن چیزی یا کسی را از دست داده‌ یا شاهد زندگی آدم‌‌هایی بوده‌اند که با دلی مملو از آرزو و افسوس در اسارت زندگی عذاب‌آورشان، به پایان عمر رسیده‌اند.

در نتیجه تمدن را رها کرده و شیوه متفاوتی از زندگی را پیش‌گرفته‌اند تا سال‌های پایانی عمر خود را آزاد زندگی کنند. آن‌ها به این باور رسیده‌اند که زندگی حقیقی و خوشبختی را، در طبیعت آزاد و به دور از قیدوبندهای جامعه‌ی مدرن می‌توان یافت.

فرن با دیگر کولی‌ها و باور آن‌ها احساس نزدیکی و همذات‌پنداری می‌کند و با آیین‌شان بیشتر اخت می‌گیرد؛ برداشت بلندی که دوربین به همراه فرن حرکت می‌کند و قدم زدن او را با موسیقی آرامی میان کمپ کولی‌ها و طبیعت نمایش می‌دهد، نمایان‌گر آرامشی است که فرن بین کولی‌ها به آن دست یافته است.

سفر فرن با دیگر هم‌قطاران در دل طبیعت و زیستن به شیوه کولی‌ها، تجربیات و چیزهای بسیاری به او می‌آموزد. او در این سفر با طبیعت بکر مانوس می‌شود، به دیدن نادیدنی‌ها می‌رود، کارهای متفاوتی به عهده می‌گیرد و با انسان‌های بسیاری هم‌نشین می‌شود. به‌مرور تغییری اساسی در وجودش رخ می‌دهد و در نقطه عطف ماجرا، چنان به زندگی کولی‌وار دل‌باخته و خوگرفته که نمی‌تواند شب را در تخت‌خواب خانه خواهرش یا دیو، صبح کند. زخم‌های‌گذشته‌‌اش نیز عامل دیگری‌ست که زندگی در خانه را برایش ناممکن کرده.

 

لیست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۱

 

 

سرانجام سفر یک ساله‌ی فرن مجدداً به گردهمایی کولی‌ها ختم می‌شود؛ صحبت‌های رهبر کولی‌ها درباره کنارآمدن با فقدان و دل کندن از گذشته، قدم پایانی را به فرن نشان می‌دهد تا سفر درونی‌ش را تکمیل کند. فرن تصمیم می‌گیرد به‌کلی از گذشته و خاطراتش رها شود؛ به امپایر باز می‌گردد، وسایل و اثاث زندگی قبلی‌اش را می‌بخشد و برای آخرین بار، از خانه‌اش و محل کار همسرش در امپایر دیدن می‌کند، تا برای همیشه آن‌ها را وداع گوید. فرن در سکانس پایانی، خانه و خاطراتش را پشت سر می‌گذارد و برای همیشه به سمت دشت‌های بی‌انتها و جاده، قدم برمی‌دارد تا به آرامش و آزادی کامل دست یابد. حالا سفر ابدی و پایانی او آغاز شده و فرن امیدوار است در پایان این سفر به همسرش بپیوندد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم خیانت‌کار آمریکایی: محاکمه‌ی اکسیس سالی با بازی آل‌پاچینو

تریلر فیلم خیانت‌کار آمریکایی

تریلر فیلم خیانتکار آمریکایی : محاکمه‌ی اکسیس سالی با بازی آل‌پاچینو

 

خیانت‌کار آمریکایی: محاکمه‌ی اکسیس سالی درام دادگاهی به کارگردانی مایکل پولیش براساس فیلم‌نامه‌ای به نوشته‌ی ونس اوون و داریل هیکس برگرفته شده از کتابی با همین نام است.

این فیلم داستان محاکمه‌ی زنی با نام میلدرد گیلرس را بیان می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم، صدای پروپاگاندای نازی‌ها علیه سربازان آمریکایی بوده و اکنون پس از بازگشت به آمریکا به جرم خیانت به دادگاه کشانده می‌شود.

بازیگران اصلی این فیلم آل پاچینو، میدو ویلیامز و توماس کرتشمن هستند. این فیلم در ۲۸م ماه می در سینماها اکران خواهد شد.

 

American Traitor: The Trial of Axis Sally is an upcoming drama film directed by Michael Polish, from a screenplay by Vance Owen and Darryl Hicks, based upon the book Axis Sally Confidential. It stars Al Pacino, Meadow Williams, Swen Temmel, Thomas Kretschmann and Mitch Pileggi. It is scheduled to be released on May 28, 202

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

لیست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۱

برندگان اسکار ۲۰۲۱

لیست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۱

💢 بهترین فیلم‌نامه‌ی ارژینال: امرالد فنل (زن جوان خوش‌آتیه)
💢 بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی: کریستین همپتون و فلوریان زلر (پدر)
💢 بهترین فیلم‌ بین‌المللی: یه دور دیگه (توماس وینتربرگ)
💢 بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: دنیل کالویا (یهودا و مسیح سیاه)
💢 بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو: بلک باتم ما رینی
💢 بهترین طراحی لباس: بلک باتم ما رینی
💢 بهترین کارگردان: کلوئی ژائو (سرزمین خانه‌به‌دوشان)
💢 بهترین صدا: صدای متال
💢 بهترین فیلم کوتاه: غریبه‌های دوردست
💢 بهترین انیمیشن کوتاه: هر اتفاقی بیفته عاشقتم
💢 بهترین انیمیشن بلند: روح
💢 بهترین مستند کوتاه: کولت
💢 بهترین مستند بلند: معلم اختاپوس من
💢 بهترین جلوه‌های ویژه: تنت
💢 بهترین بازیگر نقش مکمل زن: یون یو-جونگ (میناری)
💢 بهترین طراحی صحنه: منک
💢 بهترین فیلم‌برداری: منک
💢 بهترین تدوین: صدای متال
💢 بهترین موسیقی متن: روح
💢 بهترین ترانه: یهودا و مسیح سیاه
💢 بهترین فیلم: سرزمین خانه‌به‌دوشان
💢 بهترین بازیگر زن: فرنسیس مک‌دورمند (سرزمین خانه‌به‌دوشان)
💢 بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز (پدر)

 

نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ اعلام شدند

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها