با ما همراه باشید

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی آلبوم نگار ، جدیدترین ساخته‌ی سالار عقیلی که در حال و هوایی متفاوت نسبت به‌ آثار پیشین او منتشر شده است

چندخطی درباره‌ی آلبوم نگار:

آلبوم «نگار» با صدای سالار عقیلی و موسیقی «شایان کریمی» جدیدترین مجموعه موسیقی این خواننده است. این آلبوم در هشت قطعه تولید شده که تمامی اشعار از سروده‌های «سعید رمضانی» است.

در کنار معرفی آلبوم نگار دیگر ویدیوهای موسیقی آرت‌تاکس را این‌جا ببینید.

عقیلی در این اثر فضاهایی جدید را تجربه کرده و موسیقی و تنظیم‌های این آلبوم در فضای موسیقی ایرانی نیست و یک موسیقی ارکسترالِ مدرن در آن جاری است.

عقیلی برای اولین بار در این آلبوم قطعه‌ای به نام «برگ ریزان» را با گیتار الکتریک اجرا کرده است. فرید سعادتمند نیز با آهنگسازی یک قطعه در این آلبوم حضور دارد.

آلبوم «نگار» در مراسمی در تاریخ هفتم مرداد ماه در تهران رونمایی می‌شود.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای ایران

معرفی فیلم «لتیان» به کارگردانی علی تیموری | Introduction to Latian; directed by Ali Teymouri

معرفی فیلم لتیان

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: معرفی فیلم «لتیان» به کارگردانی علی تیموری و با بازی پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، علیرضا ثانی‌فر، ستاره پسیانی و حسن معجونی

معرفی فیلم «لتیان» به کارگردانی علی تیموری

«لتیان» اولین ساخته علی تیموری در شرایطی اکران خود را در «سینمای آنلاین» پلتفرم های وی‌او‌دی آغاز کرد که پیش بینی می شد با توجه به ترکیب بازیگران و مضمونش با استقبال قابل توجهی رو به رو شود. خاصه این که «سرخ‌پوست» فیلم پیشین تهیه‌کننده‌اش مجید مطلبی نیز از پرفروشترین و موفق‌ترین فیلم‌های سال گذشته‌ی سینمای ایران بود‌.

در لتیان سه بازیگر برنده‌ی سیمرغ جشنواره فجر بازی می‌کنند. پریناز ایزدیار، حدود بیست فیلم سینمایی در کارنامــه دارد و ســیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را برای «ابد و یک روز» به دست آورده است.

امیر جدیدی هم جزو بازیگران جوان مطرح این روزهای سینماست. او سال نود و شش سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای دو فیلم «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب» گرفت.

سارا بهرامی نیز سال ۹۶ برای فیلم «دارکوب» موفق به دریافت سیمرغ شد و در ماه‌های گذشته سریال پربیننده‌ی کرگدن را در حال پخش داشت.

جز این سه علیرضا ثانی‌فر، ستاره پسیانی و حسن معجونی بازیگران دیگر لتیان هستند که هرکدام وزنه‌هایی در بازیگری سینمای متفاوت این سال‌های سینمای ایران محسوب می‌شوند.

در خلاصه داســتان «لتیان» آمده است:

«لتیان یک ســد است. سدی بر روابط انســانی. رودخانه های روابط پشــت سدی ایستاده اند و راه، بن بست است. یک نفر میخواهد این سد را بشکند اما خوب میداند که شکستن سد به این سادگی نیست. شهر خراب خواهد شــد. تکلیف چیســت؟»

سد لتیان و شکستن این سد، استعاره ای اســت از وضعیت میان شخصیتها و روابط اجتماعی و عاطفی آنها. جایی که شــاهد تردیدها و ترس های یک شخصیت در مواجهه با قوانین یا عرفی اشتباه هستیم که از سوی جامعه یا خانواده پذیرفته شده است.

«لتیان» یکی دیگر از فیلم‌هایی اســت که در شرایط نابســامان فعلی اکران سینماها تصمیم بــه اکران آنلاین گرفته اســت. فیلمی داستانگو و اجتماعی که روی مشکلات و شرایط روز جامعه دست گذاشته است.

بخوانید: نقد فیلم «لتیان»: پتانسیلِ نشدن

Introduction to Latian; directed by Ali Teymouri

Latian, the first feature from Ali Teymouri has been released on VoD and thanks to its cast, success isn’t out of reach
It includes Parinaz Izadyar, Amir Jadidi, Sara Bahrami and Setareh Pesiani.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

مهجورها: عملیات سحرگاهی (۱۹۷۵) | عرصه‌ی خون، گلوله و احساس

فیلم عملیات سحرگاهی

نوشته‌ی میلاد سعیدی برای فیلم «عملیات سحرگاهی» به کارگردانی لوئیس گیلبرت و با فیلم‌نامه‌ای از رونالد هاروود

مهجورها: فیلم عملیات سحرگاهی (۱۹۷۵)
عرصه‌ی خون، گلوله و احساس

در میان کارگردانان تاریخ سینما، هستند کسانی که آن‌چنان موردتوجه قرار نگرفته و تجربه‌ی زیست آنان صرفن معطوف است به پخش آثارشان در ساعات کم‌بیننده‌ی تلویزیون یا در شمایل انسانی‌ترش پخش تم خبری در انتهای اخبار هفته تحت‌عنوان فوت‌شان و یادبودی هر چند تصنعی از خدمات‌شان به جامعه‌ی هنری، اما قصه جایی دردناک‌تر می‌شود که این یادبود و یادنامه‌ها هم‌راه باشد با یادی از فیلم‌های کم‌مایه و درعین‌حال پرطمطراق فیلم‌ساز که شاید موجب جنبشی در بدن متوفی نیز شود.

از جمله‌ی این مهجوران لوئیس گیلبرت است که از بخت بدش به هنگام جست‌وجو نیز به دلیل شباهت اسمی با شیمیدان فقید آمریکایی گیلبرت لوئیس بیش از آن‌چه که طبیعت فراموشی دوران پسامدرن است از یادها می رود و خواننده او را کاشف پیوند هایکووالانسی درمی‌یابد تا فیلم‌سازی موفق با ساخت فیلم تجاری الفی. اما داستان به‌همین‌جا هم ختم نمی‌شود. سایه‌ی آثار کم‌فروغ گیلبرت، باعث این می‌شود که ما از شاهکارش «عملیات سحرگاهی» هم که شانه‌به‌شانه‌ی آثاری چون «پاریس می‌سوزد» و یا حتا جلوتر از آن است، باز غافل شویم؛ و شاید دل‌خوش به تنها نقطه‌ی شباهت با «پاریس می‌سوزد»: هر دو فیلم از فیلم‌نامه‌ی فرانسیس فورد کوپولا و رونالد هاروود (که او هم بدبختانه گرفتار سایه‌ی سنگین پیانیست است) بهره می‌برند. اما «عملیات سحرگاهی» بیش از این که تحت‌تأثیر فیلم‌نامه باشد، تحت‌تأثیر اجرایی فرانسوی از کارگردان انگلیسی‌اش است.

داستان فیلم حول محور ترور قصاب پراگ یعنی راینهارت هایدریش است. بعد از ماجرای لیدیس، مشخص نبود چه کسانی مسئول مرگ هایدریش بوده‌اند. در آن زمان، یک ضرب‌العجل مسأله‌ای عمومی برای ارتش و اهالی چکسلواکی شد. اگر تا ۱۸ ژوئن ۱۹۴۲، متهمان دستگیر نمی‌شدند، آلمان‌ها دست به خون‌ریزی بیش‌تری می‌زدند. آن‌ها باور داشتند این تهدید برای خیانت یک خبرچین بالقوه کافی است. بسیاری از شهروندان از انتقام‌جویی‌های بیش‌تر خسته و وحشت‌زده بودند و لذا مخفی‌کردن اطلاعات، بیش از این، بسیار سخت بود. متهمان در ابتدا پیش دو خانواده اهل پراگ مخفی شدند و سپس به کلیسای کارل بورومجسکی پناه بردند. آلمان‌ها نتوانستند جای عاملان حمله را پیدا کنند تا این‌که کارل کوردا از گروه خرابکار «فاصله‌ی ما» دستگیر شد و اسامی هم‌دست‌های محلی تیم را در ازای یک میلیون رایش مارک لو داد. کوردا به چندین خانه‌ی امن گروه جیندرا خیانت کرد. در ساعت پنج ۱۷ ژوئن، به خانه‌ی موراوک حمله شد. خانواده مجبور به ماندن در سالن شدند تا گشتاپو محل را بگردند. خانم ماری موراوک اجازه‌ی رفتن به دستشویی را کسب کرد. او در آن‌جا با یک کپسول سیانید خودکشی کرد. آقای الویس موراوک از مشارکت خانواده‌ی خود با متهمان بی‌خبر بود. او همراه با پسر ۱۷ساله‌ی خود، آتا، به پکک پالاک برای شکنجه برده شد. آتا را تحت‌تأثیر برندی قرار دادند و سر مادرش را در داخل یک تنگ ماهی به او نشان دادند و تهدید کردند درصورت عدم افشای اطلاعات، نفر بعدی پدرش خواهد بود. نهایتن اراده‌ی قوی آتا شکست و آن‌چه لازم بود به گشتاپو گفت. در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۲، نازی‌ها در موتاسون، آتا موراوک، پدرش، نامزدش، مادر و برادر نامزدش را اعدام کردند.

روز بعد گروهان وافن کلیسا را محاصره کردند. علی‌رغم تلاش ۷۵۰ سرباز تحت فرماندهی کارل فیشر وان‌تروئنفرد، نتوانستند متهمان را زنده بگیرند. کوبیش، ادولف اوپالکا و جاروسلاف اسوارک در اتاقک دعا، بعد از نبردی ۴ساعته کشته شدند (گفته شد کوبیش از نبرد جان سالم به‌در برد اما کمی بعد دراثر جراحات وارده درگذشت). گابچیک، جوزف والکیک، جوزف بابلیک و جان رابی بعد از حملات مکرر گروهان با گاز اشک آور، خودکشی کردند. آلمان‌ها و پلیس نیز متحمل صدماتی شدند؛ ظاهرن ۱۴نفر کشته و ۲۱نفر زخمی شدند. افراد داخل کلیسا تنها هفت‌تیرهایی با کالیبر کوچک دراختیار داشتند، درحالی‌که مهاجمان مجهز به مسلسل، مسلسل دستی و نارنجک بودند. بعد از نبرد، کوردا، جنگ‌جویان کشته‌شده‌ی چک، از جمله کوبیش و گابچیک را تعیین هویت کرد.

فیلم بیش از هر حال‌وهوایی در تم نظریات یالوم و به‌خصوص مفهوم مرگ اگزیستانسیال حرکت می‌کند و از پلانی به پلان دیگر و به‌خصوص در قسمت فینال، ما را به یاد «اسب کهر را بنگر فرد» زینه‌مان و سامورایی ملویل بزرگ می‌اندازد. فیلم در همان شروع و شمایل نشانه‌شناسی، تحت‌تأثیر استوارت هال و جان فیسک است و بازی شیرین نمادها را از اکساسوار مارشال المانی آغاز و در ادامه و تا انتهای فیلم، ما را گرفتار این مفهوم می‌کند که این کدامین ارزش است که زیرزمین کلیسا را تبدیل به مسلخی برای مرگ‌آگاهان و برای نوسبیلانی چریک می‌کند… عقل را جایی نیست. این‌جا عرصه‌ی خون، گلوله و احساس است…

نوشته‌ی میلاد سعیدی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی | Introduction To “Filicide” Directed by Mohammad Hadi Karimi

فیلم پسرکشی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: معرفی فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی، تهیه‌کنندگی صادق یاری و با بازی ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی و نسیم ادبی.

معرفی فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی

فیلم «پسر کشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی و تهیه‌کنندگی صادق یاری، آخرین فیلمی بود که در روز دهم و آخرین روز سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس سینما گالری ملت بر روی پرده رفت.

این فیلم پس از آنکه تصمیم گرفت در اکران نوروزی سال ۹۹ روانه پرده سینما شود به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و با تصمیم صاحبان اثر روانه اکران آنلاین بر بسترهای VOD شد.

دکتر محمد هادی کریمی کارگردان، نویسنده و شاعر جدیدترین فیلمش را با نام پسرکشی ساخته است، فیلمی اجتماعی با روایتی معماگونه که دکتر کریمی در آن به سراغ سوژه ای نو و خاص رفته و بازیگرانی چون ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی و نسیم ادبی در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

داستان فیلم در سال های ۴٠ و ٧٠ خورشیدی می گذرد و اشاره به اعتقادات نادرست و خرافی آدم های آن زمان دارد، همانطور که از اسم فیلم پیداست، پسرکشی روایتگر زندگی یک خانواده قدیمی است که تمام فرزندانش دختر هستند و هیچ پسری در این خانواده متولد نمی شود و لذا قرار است مرد خانواده برای پسردار شدن مجدد ازدواج کند.

ببینید: محمدهادی کریمی در استودیو آرت‌تاکس

Introduction To “Filicide” Directed by Mohammad Hadi Karimi

Filicide is a family drama directed by Mohammad Hadi Karimi. It stars Jaleh Sameti, Arman Darvish, Bahareh Kianafshar, Farokh Nemati, Filicide tells its story in two different time periods, the 60s and 90s of Iran. It involves subjects such as heritage and superstition of old school Iranian families.
The film premiered on February 10, 2020 as the closing movie of Fajr Film Festival and is set to be released on VoD platforms in coming days. It received negative reviews from critics.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها