با ما همراه باشید

معرفی نمایش نفرین قحطی زدگان تازه‌ترین نمایش به کارگردانی اشکان خطیبی و بازی آناهیتا درگاهی، میرسعید مولویان، هامون سیدی، نورا پیدایش‌فرد و امیر پاکدل

«نفرین قحطی‌زدگان» از مهم‌ترین نمایش‌نامه‌های سم شپارد آمریکایی است که با ترجمه و کارگردانی «اشکان خطیبی» در تماشاخانه سمندریان اجرا می‌شود. نمایشی که رؤیای آمریکایی را به چالش می‌کشد و در آن به‌گونه‌ای دارد پایان این رؤیا را تصویر می کند

اشکان خطیبی نمایش‌نامه «نفرین قحطی‌زدگان» را ۱۴ سال پیش ترجمه کرده است که سرانجام سال گذشته مجوز انتشار آن صادر شد. کتاب «عشق و نفرین» که شامل دو نمایش‌نامه شپارد از جمله «نفرین قحطی‌زد‌گان» و «عشق وحشی» است، پس از استقبال مخاطبان به چاپ چهارم رسیده است.

در کنار معرفی نمایش نفرین قحطی زدگان ببینید:

معرفی نمایش جنایات و مکافات

انتخاب متن یکی از مهم‌ترین کارهای کارگردان است و «نفرین قحطی‌زدگان» نیز به‌درستی برای نقد یک وضعیت جهان‌شمول انتخاب شده و بنا بر ایده‌های ناظر بر اوضاع، میزانسن داده شده است.

«نفرین قحطی‌زدگان» با بازی آناهیتا درگاهی، میرسعید مولویان، هامون سیدی، نورا پیدایش‌فرد، امیر پاکدل، بهتاش ساکنین و مسعود رمضانی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.
این بازیگران با آنکه جوان و ناشناخته هستند؛ اما به‌درستی گزینش شده‌اند و در چارچوب شخصیت‌ها بازی می‌کنند.

تئاتر

معرفی نمایش مولن روژ به کارگردانی حسین پارسایی

معرفی نمایش مولن روژ

معرفی نمایش مولن روژ تازه‌ترین نمایش به کارگردانی حسین پارسایی، با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر، به نویسندگی آرش عباسی و تهیه‌کنندگی محمد قدس

حسین پارسایی بعد از چند نمایش پربازیگر با دکورهای عظیم و گران قیمت حالا دیگر به یکی از کارگردان‌های تئاتر تبدیل شده است که هر کدام از آثاری که روی صحنه می‌برد یک اتفاق در عرصه تئاتر ایران به حساب می‌آید.

زوج موفق تلویزیون روی صحنه‌ی مولن روژ

پارسایی که در چند سال گذشته به واسطه اجرای دو نمایش الیور توئیست و بینوایان واکنش‌های متفاوتی را در میان اهالی تئاتر برانگیخت این بار به سراغ اثر جمع و جور و کم بازیگرتری رفته و «مولن روژ» را با زوج موفق این سال‌های تلویزیون یعنی محسن تنابنده و احمد مهرانفر روی صحنه برده است. نمایشی که با توجه به دکورها و جنس بازی بازیگرانش می‌توان آن را اثری ساده‌تر نسبت به دو کار پر حجم قبلی پارسایی دانست.

محسن تنابنده که در یک دهه گذشته به همراه احمد مهرانفر توانستند با سریال پایتخت توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کنند این بار در «مولن روژ» با گریم و بازی‌های متفاوت رودرروی مخاطب جدی تئاتر ایستاده‌اند تا در عرصه دیگری خود را محک بزنند.
تنابنده که از آخرین حضورش در عرصه نمایش ۱۳ سالی می‌گذرد در حالی تصمیم گرفته است در نمایش حسین پارسایی حضور داشته باشد که به نظر می‌رسد عرصه اجرا برای او بدون حضور پرتعداد بازیگران تلاشی جدی برای اثبات توانایی‌های او در عرصه بازیگری است.

در کنار معرفی نمایش مولن روژ ببینید:

معرفی نمایش قحطی‌زدگان به کارگردانی اشکان خطیبی

آزمونی متفوات برای حسین پارسایی

آخرین حضور صحنه‌ای تنابنده نمایش “شوایک” به کارگردانی کوروش نریمانی است که در سال ۱۳۸۵ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

کمدی متفاوت «مولن روژ» که شب‌های تابستان ۹۸ در پردیس باغ کتاب روی صحنه می‌رود به نویسندگی آرش عباسی و تهیه‌کنندگی محمد قدس میزبان مخاطبان پیگیر عرصه نمایش است که به جنس متفاوتی از کمدی هم لبخند به لب می‌آورند.

حسین پارسایی این بار بدون مولفه‌های تئاترهای گرانقیمتش آزمون متفاوتی را پشت سر می‌گذارد. او باید بدون تمامی برگ برنده‌هایش مقابل مخاطب جدی نمایش حضور پیدا کند و ظرفیت‌های اجرا را روی صحنه به نمایش بگذارد. مرور زمان ثابت می‌کند که آیا می‌توان جنس متفاوتی از تئاتر وابسته به اقتصاد آزاد را در ایران نهادینه کرد یا هنوز عرصه نمایش به بودجه‌های دولتی وابسته است؟

ادامه مطلب

تئاتر

معرفی نمایش جنایات و مکافات به کارگردانی رضا ثروتی

نمایش جنایات و مکافات

این شب‌ها تالار وحدت میزبان یک نمایش اقتباسی است. رضا ثروتی کارگردان مطرح تئاتر با اجرای نمایشنامه جنایات و مکافات تلاش می‌کند تجربه دیگری را در عرصه نمایش داشته باشد. تجربه‌ای که با بهره‌گیری از بازیگران حرفه‌ای و مطرح می‌تواند به یک اتفاق خوب و ماندگار در عرصه نمایش کشور بدل شود.

 در کنار معرفی نمایش جنایات و مکافات ببینید: معرفی فیلم ما همه با هم هستیم

جنایات و مکافات اثر مطرح نویسنده شهیر روس فئودور داستایوفسکی است. یک نمایشنامه پر کشش و پر تعلیق که فضاهای خوبی را در عرصه درام شکل می‌دهد و ثروتی با استفاده از چهره‌های مطرح بازیگری از این فرصت نهایت استفاده را کرده است.

 در کنار معرفی نمایش جنایات و مکافات ببینید: معرفی فیلم سامورایی در برلین

«جنایات و مکافات» یک درام جنایی و پر تعلیق است که مخاطب را تا آخرین لحظه نمایش همراه خود نگه می‌دارد.

حضور بابک حمیدیان در نقش اصلی به همراه آتیلا پسیانی، طناز طباطبایی، مهدی سلطانی، مینا ساداتی، پیام دهکردی، پانته‌آ پناهی‌ها، اصغر پیران و بهناز جعفری نمایش جدید رضا ثروتی را به یک اثر دیدنی تبدیل کرده است.

این سومین همکاری بابک حمیدیان و رضا ثروتی پس از دو نمایش برگزیده بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر «ویتسک» و «مکبث» است که بابک حمیدیان با ایفای نقش مکبث به عنوان بازیگر برگزیده سال انتخاب شد.

ادامه مطلب

تئاتر

پرسه در پشت صحنه‌ی نمایش تراس (بخش دوم) | گفت‌وگوهای اختصاصی با فریده سپاه‌منصور، رویا میرعلمی، احمد ساعتچیان و امیررضا دلاوری

نمایش تراس

اختصاصی از آرت‌تاکس: قسمت دوم گزارش از نمایش تراس با بازی مونا فرجاد، احمد ساعتچیان، رویا میرعلمی، فریده سپاه منصور، سید جواد یحیوی و امیررضا دلاوری

قسمت اول گزارش آرت‌تاکس از نمایش تراس و گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران این نمایش را این‌جا ببینید

اتی‌ین و مادلن در آستانه‌ی جدایی هستند و باید برای خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مستاجر جدیدی پیدا کنند. ورود افرادی که متقاضی اجاره‌ی خانه هستند، زمینه ساز داستان‌های «تراس» است.

 

: ژان کلود کری‌یر

: اصغر نوری

: مسعود کرامتی

: (به ترتیب ورود به صحنه) مونا فرجاد، احمد ساعتچیان، رویا میرعلمی، فریده سپاه منصور، سید جواد یحیوی، امیررضا دلاوری، مسعود کرامتی

: کامیاب امین عشایری
: پگاه ترکی
: مونا جعفری
: فریبرز باقری
: دهقان محمدی، سعید تاری وردی
: سیدفرشاد هاشمی
: ماه گل کرامتی
: آیدا قائم مقامیان
: محمد پیغمبری، حامد تارخ، رامتین ره‌انجام
: محیا قلی زاده
: وهاب یحیی زاده
: مریم نورالدینی
: امیر شکری، زهرا عبدالرحیمی
: امین میری، دهقان محمدی، سعید تاری وردی
: محمد محمدی

 از سری گزارش‌های آرت‌تاکس درباره‌ی تئآترهای روی صحنه: پرسه در پشت صحنه‌ی نمایش عروس مردگان و گفت‌وگو با نیکی کریمی، امیر جعفری و میلاد کی‌مرام

از نمایش تراس بیش‌تر بدانیم:

نمایشنامه تراس در ماهیت خود نمایشی با نگاه طنزآمیز و زبانی پر از نقد به روابط ناپایدار و شکننده انسان‌ها در دنیای امروز است. روابطی که اصل آن را در منافع فردی و شخصی می‌توان جستوجو کرد و چون در آن‌ها رنگ و بویی از اصالت و عشق حقیقی نیست، سست و شکننده‌تر از همیشه می‌شوند.

در این اثر نمایشی نویسنده (ژان کلود کری‌یر) به تنهایی انسان‌ها اشاره دارد و می‌توان نوع نگاه آبزورد در آن را در این نقطه دید، نگاهی که راه حل‌های موقتی، هوس‌آلود و غیرمتعارف برای گریز از این تنهایی را به مخاطب خویش گوش زد می‌کند و اساسا مفهوم عشق، ازدواج، خانواده، به‌عنوان هویتی دگرگون شده در جوامع غربی با طنز تلخ نهفته در لایه‌های پنهان داستان مورد انتقاد قرار می‌دهد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها