اختصاصی آرتتاکس با مهرداد افسری | فریم مهم نیست؛ فکرِ پشتِ فریم مهم است
ویدیوهای بیشتر
مهرداد افسری با ۱۱ قطعه عکس نمایشگاهی را با نام «چهل؛ رساله ای در باب سلوک زمینی» از ۲۱ اردیبهشت در گالری محسن برگزار خواهد کرد و علاقهمندان میتوانند از ۲۲ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد از این نمایشگاه بازدید کنند.
مجموعه «چهل؛ رساله ای در باب سلوک زمینی» که ایده آن بر پایه فلسفه سهروردی و حکمت اشراق استوار است، در اصل شامل چهل عکس میشود که در کتابی با همین عنوان منتشر شده و در روز افتتاحیه نمایشگاه رونمایی خواهد شد. همچنین این نمایشگاه سه روز پس از افتتاح در گالری محسن در نمایشگاه فوتو لندن ۲۰۱۸ نیز روی دیوار میرود.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «اولِ این دو خطِ آخر نقطه است، آنجا مسافت نیست، و میان آخرِ هر دو خط یک گَز مسافت بُوَد. اکنون، اگر این دو خط که تا زمین کشیدی تا فلک بکشی، میان آن دو خط تا آن جایی که شکل آفتاب است دو گَز بُود و مسافتِ شکلِ آفتاب چهار گَز نهادیم. پس دو گَز جرم آفتاب از این دو خط بیرون باشد، یک گز از جانب راست یک گز از جانب چپ. اگر خود به جایِ یک گز یک ذره بُود که با زیرِ سرِ نقطه اول که به ماه تعلق می دارد از هر دو طرف نور به هم پیوسته شود و سایه زمین اینک شب باشد، چندان است که میانِ این ۲ خطِ آخر از زمین تا نقطه باقی، همه به نور آفتاب روشن است. شهاب الدین یحیای سهروردی»
مهرداد افسری عكاس، مستندساز و ويديو آرتيست ايرانی متولد ١٣٥٦ در خوی است. او مدرک كارشناسی عكاسی را در سال ١٣٧٩ و كارشناسی ارشد عكاسی خود را در سال ١٣٨٥ از دانشگاه هنر تهران دريافت كرد.
او ١٤سال سابقه تدريس در دانشگاههای هنر و عضو افتخاری انجمن هنرمندان ايران است. از سال ١٣٧٩ تاكنون ١٤ نمايشگاه انفرادی در گالریهای مختلف از جمله: «بعد از مادربزرگ» گالرى محسن ١٣٩٤، «هر آنچه كه ديگر نيست» گالري محسن ١٣٩٣، «آمريكا گسترهی معلق» گالري محسن ١٣٩٢، «هندسه مقدس بخت» گالري اعتماد ١٣٩٠، «شاهنامه شاه طهماسب» گالري اثر ١٣٨٨، «گام بايكرومات» گالری اثر ١٣٨٦، «عكاسي به مثابه اسطوره» گالری راه ابريشم ١٣٨٤، «مناظر جاده ای» گالری اثر ١٣٨١ و … برگزار كرده است.
آثار مهرداد افسری در بيش از ٨٠ نمايشگاه و حراج هنرى از سال ۱۳۷۸ در کشورهای ایران، آلمان، آمریکا، امارات، لیتوانی، اسپانیا، ایتالیا، اسلووني، ترکیه، گرجستان، فرانسه، انگلستان، نروژ، از جمله در بينال ونيز ايتاليا، پاریس فتو فرانسه، هنر معاصر استانبول، موزه کویینز آمریکا، موزه هنرهای معاصر گرجستان، دانشگاه وست منیستر لندن، موزه ملی رینا صوفیا اسپانيا، موزهی طراحی و معماری موا، ليوبليانا، اسلووني و … به نمايش در آمده است.
افسری برندهى دو دوره جشنواره عكسهای دريايى ايران و برگزيده اول دهمين بينال عكس ايران و همچنين جز هنرمندان برندهی گرنت «تهران یک مایل مربع» بنياد هنری ویزیتینگ آرت در لندن انگلستان و برندهی گرنت «پل هُنرى» بنياد بينالمللي هنر و هنرمندان در واشنگتن و نيويورك آمریکا بوده است. داوری و سخنرانی جشنوارههای متعدد هنری داخلی و خارجی و نمايشگاه گردانی چندين نمايشگاه از ديگر فعاليتهای اوست.
آثار او در نشريات متعدد داخلى و بينالمللى به چاپ رسيده است. از كتابهای او میتوان به «هرآنچه كه ديگر نيست» و مجموعه «چشم ٣٨» انتشارات ماهريز اشاره كرد.
شاید دوست داشته باشید
تجسمی
منوچهر معتبر در گفتوگو با محمدرضا شاهرخینژاد: چیزی پشت سرم جا گذاشتهام

منوچهر معتبر در گفتوگو با محمدرضا شاهرخینژاد: چیزی پشت سرم جا گذاشتهام
مرور کارنامهی شصتسالهی منوچهر معتبر فرصتی به دست میدهد تا با فضا و اتمسفر فرهنگی ایران معاصر هم بیشتر از گذشته آشنا شویم یا در صورت آشنایی آن را دوره کنیم. معتبر که از سال ۱۳۳۹ به تهران آمده و در هنرهای زیبا درس خوانده خاطرات دست اولی از فضای آکادمیک آن دوران دارد. معتقد است هنرهای زیبای آن دوران به ریاست علیمحمد حیدریان تحت تاثیر جنبشهای رایج هنری در پاریس بود و طبیعتگرایی صرف، در دستورکار اساتید. او از مرتضی ممییز میگوید که سعی در خلق آثاری آوانگارد داشت و اساتید از او ایراد میگرفتند.
این ویدیو با مرور کارنامهی منوچهر معتبر در دوران انقلاب و پسا انقلاب به گوشههای دیگری از زندگی این هنرمند هم سرک میکشد.
از بخش تجسمی آرتتاکس بیشتر ببینید:
محمود بخشی در گفتوگو با محمدرضا شاهرخینژاد: لحظهی خلق به ساختار فکر نمیکنم | لینک تماشا
اختصاصی آرتتاکس با بهرام دبیری | ارزش هنر به قیمتش نیست | لینک تماشا
اختصاصی آرتتاکس با مهرداد افسری | فریم مهم نیست، فکر پشت فریم مهم است | لینک تماشا
تجسمی
محمود بخشی در گفتوگو با محمدرضا شاهرخینژاد: لحظهی خلق به ساختار فکر نمیکنم

محمود بخشی پس از آن که در سال ۱۳۸۸ موفق به دریافت جایزه «Magic of Persia» در رویال کالج لندن شد، فرصت برگزاری نمایشگاه در یکی از معتبرترین گالریهای دنیا یعنی گالری ساتچی این شهر را بهدست آورد و از آن پس به یکی از چهرههای مهم هنر نسل جدید ایران در سطح بینالمللی بدل شد. این موفقیت وضعیت مارکت هنر او را نیز به شکل چشمگیری ارتقاء بخشید.
بخشی، هنرمندی است که فعالیتش را با هنر گرافیگ شروع کرد و در نهایت با سهبعدی کردن زبان گرافیکیاش در بافتار هنر مفهومی، مصرف پیامهایش را تغییر داد. او در هر اثر نسبت به یکی از اتفاقات و دغدعههای مردم سرزمینش واکنشی انتقادی نشان میدهد.
جلوه مهم آثار محمود بخشی مواد و مصالح پیش پا افتاده است که او آنها را از میان وسايل معمول و کاربردی زندگی روزمره شهری انتخاب میکند تا نشانههايی از معضلات زندگی معاصر را پیش روی ما بگذارد. وی در آثارش از مفاهیمی چون جنگ، ملیگرایی، شهادت، آزادی، هرج و مرج، بمباران و آلودگی هوا بهره میبرد و موتیفها در آنها بهطور پیوسته تکرار میشوند.
شاخصترین آثار بخشی از مجموعههای «سرزمين من»، «باغ گل سرخ» و «خرمشهر» با دستمایههای موضوعی از جنگ و خاطرات هنرمند، از اصالت فراوانی برخوردارند. در این اثر همچون گذشته هنرمند به سراغ ترسهای روزگار کودکیاش از دوران جنگ و بمباران شهرهای ایران رفته است. این بار طرز بیانش تا حد زیادی شاعرانه و ادبی بهنظر میرسد. وی در این اثر قصه شهری پس از اتمام جنگ را روایت میکند که با وجود ریشههای مستحکم، بهکلی تخریب شده و بدنه سوراخ سوراخ شدهاش نمادی از ایستادگی یک شهر خاموش است. به همین خاطر کار او فقط یک اثر دکوراتیو نیست و توجه به مفهومی که در ورای آن نهفته، مخاطب را مجذوب خود میسازد.
آثار این هنرمند در کلکسیون موزهها و مجموعههای معتبر ایران و جهان همچون تیتمدرن لندن، مجموعه دلفينا ایتالیا، مجموعه د. سیبگ آرت و بنیاد دِوی آرت دهلی نگهداری میشود.
تجسمی
اختصاصی آرتتاکس با بهرام دبیری | ارزش هنر به قیمتش نیست

محمدرضا شاهرخینژادرودررو با بهرام دبیری
محمدرضا شاهرخینژاد در یکی از روزهای بهار روبهروی بهرام دبیری نشسته و با او پیرامون مسائل مختلف به گفتوگو پرداخته است. بهرام دبیری با رویکرد انتقادیش دربارهی مفهوم هنر برای هنر و هنر برای مردم صحبت میکند و معتقد است امریکا با دلار و تبلیغات توانسته بر جهان حکومت کند.
در لحظاتی از این ویدیو برخی از آثار دبیری نمایش داده میشود؛ آثاری که تحتعنوان مجموعه آثار دبیری چاپ شده و شاهرخینژاد در مقدمهی این کتاب نوشته: «آثار دبیری گواهی بر این این است که مدرنیزم به ما در کشف دوباره گنجیه نهفته در سنتهایمان یاری میرساند و نه تنها بهزعم بعضی دیواری میان ما و گذشته نیست بلکه پلی است که بر روی دره عمیق اداهای تو خالی سنتگراها و رودخانهی سرکش طغیانگر و بیمحصول مدرنیستها زده میشود.
این مفهوم ناب مدرنیزم است. فرم گلی میکشد همانقدر برایش مهم است که فرم گل خشخاشی که روی گلیم زیر پایش بافتهشده است.
وقتی باد میآید طنین دریاها، بوی گلها، صدای نالهی جغدها را از آنسوی کوهها و از گذشتهای دور با خود میآورد. هنرمند باید مانند باد باشد پس بگذار باد بگذرد.»
بیشتر ببینید:
گفتوگوی رضا شاهرخینژاد با مهرداد افسری | لینک تماشا
گفتوگو و گزارش رضا شاهرخینژاد از نمایشگاه ورلدپرس فوتو | لینک تماشا