با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: نائومی واتس در استودیوی برنامه‌ی پاپ‌کورن از تجربه‌ی بازی در نقش ملکه گرترود و حضورش در سریال «بلندترین صدا» می‌گوید

سلام بر همگی، پیتر تراورس هستم. این برنامه‌ی پاپ‌کورنه که در مورد دنیای فیلم صحبت می‌کنیم. فیلمی اکران شده با نام اوفیلیا. همون اوفیلیای هملت اما بحثش کاملن متفاوته و مهمون امروزم نائومی واتس یکی از بازیگران این فیلمه. اما نه در نقش اوفیلیا و نه هملت بلکه در نقش ملکه گرترود

نائومی واتس : درسته، پر از سورپرایزه

خب برامون تعریف کن نائومی. بگو قضیه دقیقن چی‌یه

نائومی واتس : این، برداشت متفاوتی‌یه از هملت. به شکلی زاویه دید رو به اوفیلیا تغییر دادیم. در کنار این خانم‌های زیادی هم تو فیلم حاضر هستن.

در کنار گفت‌وگوی نائومی واتس ببینید: تریلر فیلم اوفیلیا

این فیلم تحت سلطه‌ی زنانه

نائومی واتس : داستان اول کتابی‌یه به قلم لیسا کلاین به اسم اوفیلیا و بعد سمی چلس اقتباسی برای فیلم نوشت. کارگردان هم زنه به اسم کلیر مک‌کارتی. بنابراین یه گروه خیلی خوبی از این نظر داریم. داستان به جای هملت، دو شخصیت زن دیگه رو در مرکز داستان قرار می‌ده. البته هملت هم حضور پررنگی در داستان داره. ولی فکر می‌کنم راهی بود برای مدرنیزه کردن و به مخاطبان جدید و امروزی ارائه دادن‌ش.

به نظر می‌رسه هدف همینه. اوفیلیا رو فکر می‌کردیم می‌شناختیم و صحنه‌ی دیوانگی معروفش رو داره. ولی داستان این‌جا اصلن این شکلی نیست

نائومی واتس : آره. الآن، دوره‌ی به قدرت رسیدن زن‌هاست. شخصیت‌های شیکسپیری معمولن کسی دنبال‌شونه یا بیش از حد معصوم و تراژیکن. یا که روانی‌ن و دوست دارن خودکشی کنن. در نتیجه می‌تونن خیلی تک‌بعدی باشن. تو این نسخه می‌خوایم شخصیت‌ها رو سه‌بعدی کنیم. بین این دو زن رابطه و دوستی عمیقی برقراره و گرترود می‌بینه اوفیلیا مثل خودش باهوش و توانمنده. داره تصمیماتی برای خودش می‌گیره که از خود نمایش‌نامه به شدت متفاوته و به این ترتیب گرترود به‌ش علاقمند می‌شه. در کل تفاوت‌های خیلی زیادی داره.

پس رابطه‌ی خوبی با هم دارن

نائومی واتس : خب بهتر از این شروع می‌شه. ولی گرترود احساس می‌کنه به پشتش خنجر زدن چون معتقده کنترل ایده‌ای که خلق کرده، دستشه و حالا تعادل بهم ریخته

ما زندگی گرترود رو به اون شکلی که بوده می‌بینیم. رابطه‌ش را همسرش رو می‌بینیم؛ چیزی که تو نمایش‌نامه‌ی شیکسپیر نبود. این شوهری که الآن در کنارشه اون نماد خیری که زمانی فکر می‌کردیم نیست

نائومی واتس : گرترود جاه‌طلب هم هست. زن قوی‌ای‌یه. می‌خواد در رأس همه‌ی کارها باشه. نمی‌خواد کسی براش تصمیم بگیره بنابراین داره مقاومت می‌کنه. این‌جا که به معنای واقعی کلمه!

در کنار گفت‌وگوی نائومی واتس ببینید: گفت‌وگو با دیزی ریدلی درباره‌ی حضورش در فیلم اوفیلیا

و دیزی ریدلی هم نقش اوفیلیا رو داره. کار باهاش باید جالب باشه

نائومی واتس : آره، خیلی خوب بود

طرفدار فیلم‌های جنگ ستارگان هستی؟ قبلن دیدی‌شون؟

نائومی واتس : نه، ندیده بودم. یه تیکه‌هایی‌ ازش رو با بچه‌هام دیدم ولی خیلی به سلیقه‌م نزدیک نیست. چندان طرفدارشون نیستم. ببخشید!

به نظرم بزرگ کردن دو تا بچه و داشتن یه حرفه وقت زیادی برای آدم نمی‌ذاره و نمیتونی هر فیلمی که هست رو ببینی. خب شما نائومی واتس هستی و به نظر می‌رسه تابستون امسال هم فستیوال نائومی واتس باشه

نائومی واتس : می‌دونم منظورت چی‌یه. بعضی اوقات تصادفی این شکلی می‌شه. ما این فیلم رو سال ۲۰۱۶ ساختیم. حالا نمی‌دونم در مورد چه پروژه‌ی دیگه‌ای داری صحبت می‌کنی

می‌خواستم در مورد گرچن کارسون و سریال بلندترین صدا صحبت کنم

نائومی واتس : که فیلم‌برداری‌ش تازه تموم شده.

تموم کردی ولی قراره به زودی هم پخش بشه!

نائومی واتس : تولید برنامه‌های تلویزیونی خیلی سریع‌تره. بعد فیلم دیگه‌ای دارم به اسم لوس و نکته اینه که فیلمی پاپ‌کورنی نیست که راحت بشه دیدش اما به مسائل خیلی مهمی می‌پردازه و بیننده رو به چالش می‌کشه

دفعه‌ی قبلی که این‌جا بودی در مورد این صحبت کردیم که دیگه تو فیلم‌های رومانتیک کمدی نیستی

نائومی واتس : می‌دونی، چیزی نبوده که خودم عمدن ازش دوری کرده باشم. نه کلن نخوام دیگه سمت‌شون برم. اگر پیشنهاد خوبی دستم رسید قطعن قبولش می‌کنم. ولی فکر کنم درست کردن یه فیلم رومانتیک کمدی خوب خیلی سخت‌تر شده تا ساختن یه درام پر و پیمون

واقعن؟ نقطه نظر جالبی‌یه

نائومی واتس : همه‌مون موقع دیدن فیلم‌های رومانتیک کمدی فکر می‌کنیم بامزه‌ست یا نه؛ هم روی پرده و هم خارج ازش. اما آیا به یاد موندنی هست؟ چیزی هست که در یادتون بمونه و باعث ایجاد بحث بشه؟ بعضی اوقات، ولی خیلی کم پیش می‌آد و این‌ها همون فیلم‌هایی هستن که دائمن ازشون یاد می‌کنیم. نمی‌دونم دقیقن دارم چی کار می‌کنم ولی از داشتن نقش‌های مختلف پیچیده لذت می‌برم که زن‌ها توشون در حال رشد هستن و پیش‌رفت می‌کنن

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

نقد فیلم فانوس دریایی از نگاه منتقد وب‌سایت راجر ایبرت | پیش‌روی تا مرز جنون

نقد فیلم The Lighthouse

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم The Lighthouse / فانوس دریایی، ساخته‌ی رابرت اگرز، از نگاه برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

امواج می‌خروشند، پرندگان فریاد می‌زنند و باران بی‌رحمانه می‌بارد. فانوس دریایی اثر رابرت اگرز می‌خواهد بیننده‌اش را به جنون برساند. این فیلم صرفن داستان دو مرد در آستانه‌ی دیوانگی نیست بلکه اگرز از صدا و سایر ابزارهای فیلم‌سازی برای به جنون کشیدن شما نیز استفاده می‌کند. هر چند در نهایت فیلم بیش از حد نسبت به ذات اگزیستانسیالیستی خود آگاه است، بی‌پروایی اگرز در کنار اجراهای درخشان دو بازیگر حاضر در فیلم فانوس دریایی را تبدیل به دست‌آوردی خیره‌کننده می‌کنند.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

فانوس دریایی شاید در ظاهر سیاه و سفید باشد اما اگر دقیق باشیم فیلم بیش از هر چیزی خاکستری است. هر چه باشد نمی‌توان صحنه‌هایی کاملن سیاه یا سفید در یک روز طوفانی یافت. داستان فیلم با رسیدن توماس (با بازی ویلم دفو) و افرایم (با بازی رابرت پتینسون) به فانوس دریایی‌ای در ناکجا آباد آغاز می‌شود. توماس مرد پیرتر و کارکشته‌تر است که به افرایم دستور می‌دهد و دائمن یادآوری می‌کند رئیس کیست. از طرفی افرایم زندگی مزخرفی دارد، با یک شیر دریایی دعوا می‌کند و مجبور است هر شب سر شام داستان‌های تکراری رئیسش را بشنود و هنگامی که توماس بالا رفته و از نور کورکننده‌ لذت می‌برد، او در طبقه‌ی پایینی فانوس حبس شده است.

افرایم کم کم وسوسه می‌شود به طبقه‌ی بالایی برود و در برزخ میان کار طاقت‌فرسا و رضایت از خود یر کرده است و فیلمی که از همان ابتدا فرم تجربی به خود می‌گیرد، لحظه لحظه سورئال‌تر شده و باعث می‌شود از خود بپرسیم کدام یکی اول دیوانه می‌شود و چه بلایی سر دیگری خواهد آورد. دیدن فانوس دریایی مانند دیدن صحنه‌ آهسته‌ از یک تصادف اتومبیل است؛ تصادفی که می‌دانید هیچ کدام از سرنشینان نجات نخواهند یافت. این فیلم در مورد رفاقت نیست بلکه نشان می‌دهد چیزی ترسناک‌تر از آن نیست که با کسی که از او متنفری، جایی گیر کنی.

دفو بسیار شبیه با کاپیتان‌های کهنه‌کاری است که دریادیده و پر از تجربه هستند و اجرای ا جذاب است. میان دو شخصیت، توماس و اهدافش مبهم‌تر هستند تا جایی که نمی‌دانیم او صرفن عوضی است یا می‌خواهد به عمد زندگی کارگرش را نابود کند. او در آن لحظه بامزه و اعساب‌خردکن است. اجرای پتینسون حتا درخشان‌تر می‌باشد. میان اجراهای بلندپروازانه‌ی او (شهر گم‌شده‌ی زی و حیات والا) این شاید بهترین کارش باشد. او افرایم را مردی آکنده از لاعلاجی نشان می‌دهد و با رونمایی از دلایل این مسأله، داستان را حتا تراژیک‌تر از قبل می‌کند. هدف او نه زنده ماندن بلکه تلاش برای فرار از حفره‌ی زندگی است. او به نور نیاز دارد؛ او تشنه‌ی موفقیت است. پتینسون خود را کاملن در این شخصیت غرق می‌کند اجرایش را دیدنی.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse تریلر آن را این‌جا تماشا کنید

ستاره‌های فانوس دریایی شاید پتینسون، دفو و یک شیر دریایی عصبانی باشند ولی فیلم دائمن تصمیمات عجیب و غریب کارگردان را رو می‌کند. از نسبت قاب چهار به سه (به جای استاندارد کنونی ۱۶ به ۹) تا سر و صداهای دائم (گویی اگر این دو هم‌دیگر را نکشند، امواج و طوفان هر دو را نیست می‌کند) نیازی نیست برا لذت بردن از جاه‌طلبی و اجرای کارگردان تلاش کنیم ولی فیلم تا حدی به آن‌چه می‌خواهد نمی‌رسد. بله، انگیزش‌های تجربی به شکل بحث‌برانگیزی جالب هستند ولی می‌توانستند فراتر از جالب بودن بروند. شاید هدف همین استو شاید این نسخه‌ی اگزیستانسیالیستی اگرز از داستان‌های کلاسیک دریانوردان است. از آن افسانه‌های محلی که زندگی نگهبانانی را روایت می‌کنند که ماورای جنون می‌روند. کنجکاوی برای هر کسی بهایی دارد و باید مواظب آن بود.

 

برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم Knives Out | دنیل کریگ و کریس اوانز در چاقوها به دست

تریلر فیلم Knives Out

تورنتو ۲۰۱۹: تریلر فیلم Knives Out به کارگردانی رایان جانسون و با بازی دنیل کریگ، کاترین لنگفورد و کریس اوانز را با زیرنویس فارسی و کیفیت دل‌خواه ببینید.

در کنار تریلر فیلم Knives Out ببینید:

تریلر فیلم دروغگوی خوب | کلاهبرداری گاندولف

از فیلم چاقوها به دست بیشتر بدانید:

رایان جانسون از دنیای کهکشانی جنگ ستارگان به روی زمین بازگشته و می‌خواهد در جدیدترین اثر کارنامه‌اش، برداشت مدرنی از داستان‌های کلاسیک راز جنایی به مانند شرلوک هولمز و هرکول پوآرو داشته باشد.

چاقوها به دست، داستان به قتل رسیدن پیرمردی ۸۵ ساله در شب گردهمایی خانوادگی‌اش هست و حال کارآگاه بنوا بلان (با بازی دنیل کریگ) باید از ماجرای پشت این قتل پرده‌برداری کند.

در کنار کریگ چهره‌های سرشناسی مثل کریس اوانز (کاپیتان آمریکای معروف)، آنا دِ آرماس (بلیدرانر ۲۰۴۹)، تونی کولت (موروثی)، مایکل شانون (شکل آب)، کاترین لنگفورد (۱۳ دلیل برای این که) و کریستوفر پلامر (تمام پول‌های جهان) حاضر هستند.

در کنار تریلر فیلم Knives Out ببینید:

بندیکت کامبربچ و نیکلاس هولت در نقش ادیسون و تسلا | تریلر فیلم جنگ جریان

تاریخ اکران رسمی این فیلم، ۲۷ نوامبر سال میلادی جاری است.

ادامه مطلب

سینمای جهان

مصاحبه با عوامل فیلم سهره‌ی طلایی با حضور آنسل الگورت و نیکول کیدمن

آنسل الگورت

تورنتو ۲۰۱۹: مصاحبه با عوامل فیلم The Goldfinch، آنسل الگورت و نیکول کیدمن را با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

در کنار مصاحبه با آنسل الگورت و نیکول کیدمن از صفحه‌ی جشنواره‌ی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

بودن کنار بازیگرهای افسانه‌ای مثل نیکول کیدمن چه احساسی داره در عین این که باید تلاش کنی رهبر فیلم باشی؟

آنسل الگورت: فکر می‌کنم فیلم‌ها هنری دست‌جمعی هستن و به شخصه فکر نکنم رهبر بودم؛ کارگردان فیلم، جان کراولی بیش‌تر تو این موضوع نقش داشت. ولی کار در کنار نیکول کیدمن احتمالن بخش موردعلاقه‌ی کارم بود. خیلی خوبه که وقت قابل توجهی با هم سپری کردیم
چیزی که سهره‌ی طلایی نشون می‌ده، تاریخ و خلأیی که در زندگی یک شخص وجود داره و احساس می‌کنم اگر همچین چیزی تو دنیای واقعی داشتین براتون خیلی مهمه. می‌دونم یکی برای خودم دارم. سهره‌ی طلایی شما چی‌یه؟

نیکول کیدمن: من چند تا سهره‌ی طلایی دارم مثل یه گردن‌بند که خیلی شخصی‌یه. این سؤال یکی از شخصی‌ترین سؤال‌هایی‌یه که ازم پرسیدن. چون همینه. ولی قطعن شش یا هفت چیز دارم که در کنارش چیزهایی داشتم که دزدیده شدن که سهره‌ی طلایی‌م بودن

دزدیده؟

نیکول کیدمن: آره، یه ساعت داشتم که وقتی بچه بودم برای پدربزرگم بود و نسل به نسل داده می‌شد. در واقع مال مادرم بود و بعد به من رسید

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها