با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: نائومی واتس در استودیوی برنامه‌ی پاپ‌کورن از تجربه‌ی بازی در نقش ملکه گرترود و حضورش در سریال «بلندترین صدا» می‌گوید

سلام بر همگی، پیتر تراورس هستم. این برنامه‌ی پاپ‌کورنه که در مورد دنیای فیلم صحبت می‌کنیم. فیلمی اکران شده با نام اوفیلیا. همون اوفیلیای هملت اما بحثش کاملن متفاوته و مهمون امروزم نائومی واتس یکی از بازیگران این فیلمه. اما نه در نقش اوفیلیا و نه هملت بلکه در نقش ملکه گرترود

نائومی واتس : درسته، پر از سورپرایزه

خب برامون تعریف کن نائومی. بگو قضیه دقیقن چی‌یه

نائومی واتس : این، برداشت متفاوتی‌یه از هملت. به شکلی زاویه دید رو به اوفیلیا تغییر دادیم. در کنار این خانم‌های زیادی هم تو فیلم حاضر هستن.

در کنار گفت‌وگوی نائومی واتس ببینید: تریلر فیلم اوفیلیا

این فیلم تحت سلطه‌ی زنانه

نائومی واتس : داستان اول کتابی‌یه به قلم لیسا کلاین به اسم اوفیلیا و بعد سمی چلس اقتباسی برای فیلم نوشت. کارگردان هم زنه به اسم کلیر مک‌کارتی. بنابراین یه گروه خیلی خوبی از این نظر داریم. داستان به جای هملت، دو شخصیت زن دیگه رو در مرکز داستان قرار می‌ده. البته هملت هم حضور پررنگی در داستان داره. ولی فکر می‌کنم راهی بود برای مدرنیزه کردن و به مخاطبان جدید و امروزی ارائه دادن‌ش.

به نظر می‌رسه هدف همینه. اوفیلیا رو فکر می‌کردیم می‌شناختیم و صحنه‌ی دیوانگی معروفش رو داره. ولی داستان این‌جا اصلن این شکلی نیست

نائومی واتس : آره. الآن، دوره‌ی به قدرت رسیدن زن‌هاست. شخصیت‌های شیکسپیری معمولن کسی دنبال‌شونه یا بیش از حد معصوم و تراژیکن. یا که روانی‌ن و دوست دارن خودکشی کنن. در نتیجه می‌تونن خیلی تک‌بعدی باشن. تو این نسخه می‌خوایم شخصیت‌ها رو سه‌بعدی کنیم. بین این دو زن رابطه و دوستی عمیقی برقراره و گرترود می‌بینه اوفیلیا مثل خودش باهوش و توانمنده. داره تصمیماتی برای خودش می‌گیره که از خود نمایش‌نامه به شدت متفاوته و به این ترتیب گرترود به‌ش علاقمند می‌شه. در کل تفاوت‌های خیلی زیادی داره.

پس رابطه‌ی خوبی با هم دارن

نائومی واتس : خب بهتر از این شروع می‌شه. ولی گرترود احساس می‌کنه به پشتش خنجر زدن چون معتقده کنترل ایده‌ای که خلق کرده، دستشه و حالا تعادل بهم ریخته

ما زندگی گرترود رو به اون شکلی که بوده می‌بینیم. رابطه‌ش را همسرش رو می‌بینیم؛ چیزی که تو نمایش‌نامه‌ی شیکسپیر نبود. این شوهری که الآن در کنارشه اون نماد خیری که زمانی فکر می‌کردیم نیست

نائومی واتس : گرترود جاه‌طلب هم هست. زن قوی‌ای‌یه. می‌خواد در رأس همه‌ی کارها باشه. نمی‌خواد کسی براش تصمیم بگیره بنابراین داره مقاومت می‌کنه. این‌جا که به معنای واقعی کلمه!

در کنار گفت‌وگوی نائومی واتس ببینید: گفت‌وگو با دیزی ریدلی درباره‌ی حضورش در فیلم اوفیلیا

و دیزی ریدلی هم نقش اوفیلیا رو داره. کار باهاش باید جالب باشه

نائومی واتس : آره، خیلی خوب بود

طرفدار فیلم‌های جنگ ستارگان هستی؟ قبلن دیدی‌شون؟

نائومی واتس : نه، ندیده بودم. یه تیکه‌هایی‌ ازش رو با بچه‌هام دیدم ولی خیلی به سلیقه‌م نزدیک نیست. چندان طرفدارشون نیستم. ببخشید!

به نظرم بزرگ کردن دو تا بچه و داشتن یه حرفه وقت زیادی برای آدم نمی‌ذاره و نمیتونی هر فیلمی که هست رو ببینی. خب شما نائومی واتس هستی و به نظر می‌رسه تابستون امسال هم فستیوال نائومی واتس باشه

نائومی واتس : می‌دونم منظورت چی‌یه. بعضی اوقات تصادفی این شکلی می‌شه. ما این فیلم رو سال ۲۰۱۶ ساختیم. حالا نمی‌دونم در مورد چه پروژه‌ی دیگه‌ای داری صحبت می‌کنی

می‌خواستم در مورد گرچن کارسون و سریال بلندترین صدا صحبت کنم

نائومی واتس : که فیلم‌برداری‌ش تازه تموم شده.

تموم کردی ولی قراره به زودی هم پخش بشه!

نائومی واتس : تولید برنامه‌های تلویزیونی خیلی سریع‌تره. بعد فیلم دیگه‌ای دارم به اسم لوس و نکته اینه که فیلمی پاپ‌کورنی نیست که راحت بشه دیدش اما به مسائل خیلی مهمی می‌پردازه و بیننده رو به چالش می‌کشه

دفعه‌ی قبلی که این‌جا بودی در مورد این صحبت کردیم که دیگه تو فیلم‌های رومانتیک کمدی نیستی

نائومی واتس : می‌دونی، چیزی نبوده که خودم عمدن ازش دوری کرده باشم. نه کلن نخوام دیگه سمت‌شون برم. اگر پیشنهاد خوبی دستم رسید قطعن قبولش می‌کنم. ولی فکر کنم درست کردن یه فیلم رومانتیک کمدی خوب خیلی سخت‌تر شده تا ساختن یه درام پر و پیمون

واقعن؟ نقطه نظر جالبی‌یه

نائومی واتس : همه‌مون موقع دیدن فیلم‌های رومانتیک کمدی فکر می‌کنیم بامزه‌ست یا نه؛ هم روی پرده و هم خارج ازش. اما آیا به یاد موندنی هست؟ چیزی هست که در یادتون بمونه و باعث ایجاد بحث بشه؟ بعضی اوقات، ولی خیلی کم پیش می‌آد و این‌ها همون فیلم‌هایی هستن که دائمن ازشون یاد می‌کنیم. نمی‌دونم دقیقن دارم چی کار می‌کنم ولی از داشتن نقش‌های مختلف پیچیده لذت می‌برم که زن‌ها توشون در حال رشد هستن و پیش‌رفت می‌کنن

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

نقد فیلم crawl | انسان در برابر جانور

نقد فیلم crawl

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در نقد فیلم crawl می‌خوانیم کسی که به تماشای فیلم‌هایی از این جنس می‌نشیند نباید از مسخره بودن داستان و اغراق در فیلم شکایت کند

نقد فیلم crawl (هشدار اسپویل)

«خزیدن» به کارگردانی الکساندر آژا، فیلمی‌ست درباره‌ی شناگری موفق به اسم هیلی کلر (با بازی کایا اسکودلاریو) که خبری بد به گوشش می‌رسد: خواهرش نمی‌تواند با پدرشان که در معرض طوفانی شدید بوده تماس بگیرد. هیلی تصمیم می‌گیرد برای یافتن پدرش راهی خانه‌اش شود، اما او را داخل خانه پیدا نمی‌کند. مشخص می‌شود که پدرش توسط تمساحی زخمی شده و در زیرزمین خانه گیر افتاده است. تمساح غول‌پیکر هنوز هم همان‌جاست و دیری نمی‌پاید که پدر و دختر هر دو زیر زمین به دنبال جایی برای مخفی شدن از چشم هیولا هستند! باران هم‌چنان ادامه دارد و ارتفاع آب در زیرزمین لحظه به لحظه اضافه می‌شود. شاید فکر کنید وجود یک تمساح کافی‌ست، اما در ادامه می‌بینیم که تعدادشان افزایش می‌یابد و دیگر جایی برای مخفی شدن برای قهرمانان داستان باقی نمی‌ماند!

در کنار نقد فیلم crawl بخوانید:

نقد فیلم شیرشاه | حقه‌ی خیره‌کننده

قبل از هر چیزی باید حقیقتی را قبول کنیم: کسی که برای دیدن فیلمی درباره‌ی تمساح‌های قاتل به سینما می‌رود، دیگر نباید از مسخره بودن داستان و اغراق در فیلم شکایت کند. جدا از یک سری صحنه‌های اکشن مضحک و دیالوگ‌های خنده‌دار، به نظر می‌رسد نقدهایی که به فیلم وارد شده، بیش‌تر به فروشش کمک کرده تا این‌که به آن لطمه بزند!

داستان به گونه‌ایست که نیاز به اتفاقات غیرمترقبه در آن حس می‌شود. از این‌رو، پدر و دختر داستان برای مدتی بیش از حد طولانی می‌توانند در محدوده‌ا‌ی کوچک از آرواره‌ی تمساح‌ها در امان بمانند. سورپرایز بزرگ داستان، زنده ماندن درازمدت‌شان، ورزش‌کار بودن آن‌ها و توانایی‌شان در جا انداختن استخوان‌های دررفته است!

باور کردن این فیلمِ «انسان در برابر جانور» رفته رفته سخت‌تر می‌شود، تا جایی که پدر به دخترش می‌گوید: «تو می‌تونی! سرعت تو از اون‌ها بیش‌تره!» باید مطمئن شویم که برای فرستادن دخترش به سمت ناحیه‌ی مصیبت‌بار تنبیه می‌شود، اما بار دیگر شاهد این هستیم که اوضاع به آن بدی که باید، پیش نمی‌رود.

اگر استاندارد باورپذیری خود فیلم را قبول کنیم، کسانی که به دنبال فیلم‌های ترسناک‌ هستند می‌توانند از روند سریع داستان در ترساندن مخاطبین لذت ببرند. فیلم‌نامه که نوشته‌ی مایکل و شان راسموسن است، بر قابلیت شنای هیلی و رابطه‌اش با پدرش تکیه دارد، کسی که به دختر کوچکش یاد داده که خودش را یک «شکارچی راس هرم غذایی» بداند. بنابراین هیلی خودش را مسئول نجات دادن‌شان از محیط کلاستروفوبیک آن زندان آبی می‌داند. اسکودلاریو استحکام باورپذیری را به نمایش می‌گذارد و حتا در فیلم‌برداری زیر آب هم شجاعت و وحشتش را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب

سینمای جهان

پشت صحنه فیلم شیرشاه

پشت صحنه فیلم شیرشاه

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: به بهانه‌ی اکران جدیدترین لایواکشن دیزنی، پشت صحنه فیلم شیرشاه را با زیرنویس فارسی و کیفیت دل‌خواه ببینید

نقد فیلم شیرشاه

حقه‌ی خیره‌کننده

بیست و پنج سال از اکران شاهکار کلاسیک دیزنی، شیرشاه می‌گذرد و در این مدت ذره‌ای از محبوبیتش کم نشده است. جز تئاتر نوشته شده توسط جولی تیمور، این اولین باری است که شیرشاه به صحنه بازمی‌گردد، آن هم به عنوان یک فیلم لایو اکشن تمام دیجیتال. این فیلم بیشتر یک حقه‌ی دیجیتالی خیره‌کننده می‌ماند اما هر چه از دید بصری ما را شوکه می‌کند، نمی‌تواند آن حس منحصر به فرد انیمیشن را داشته باشد.

خلاصه داستان فیلم

داستان باری دیگر در مورد سیمبا، بچه شیری است که در مراسمی توسط پدرش، پادشاه موفاسا به حیوانات به عنوان جانشین شاه انتخاب می‌شود. اما عموی خبیث او اسکار، نقشه‌های خبیثانه‌ای می‌چیند و پس از به موفقیت رسیدن‌شان، سیمبا را تبعید می‌کند. اکنون سیمبای بزرگ‌سال باید همراه نالا، عشق زندگی‌اش جایگاه واقعی خود را به عنوان پادشاه به دست آورد.

در کنار پشت صحنه فیلم شیرشاه ببینید:

فیلم شیرشاه از نگاه کارگردان و بازیگرانش + پشت صحنه

وفادار به نسخه‌ی کلاسیک

این فیلم عملن بازسازی صحنه به صحنه‌ی انیمیشن است و برخی به شکل ناجوانمردانه‌ای تصاویری از این دو را کنار هم قرار داده‌اند. آیا آن‌ها نمی‌دانند جان فاورو همه‌ی این فیلم را نیز با انیمیشن ساخته و نیامده حیوانات واقعی را مجبور کند صحنه‌های انیمیشن را تکرار کنند؟ البته شاید نتوان از برخی جنبه‌ها سرزنش‌شان کرد.

اضافه شدن نیم ساعت به زمان فیلم باعث شده هر بخش روایی به تا جای ممکن بسط پیدا کند و در این میان روی دیگری از روابط موفاسا، سارابی و اسکار را می‌بینیم. برخی از آهنگ‌های کلاسیک هم حذف شده‌اند. به طور کلی، شیرشاه جدید بسیار به نسخه‌ی اصلی وفادار مانده و از این نظر اثری دیدنی و لذت‌بخش است. اما حس سادگی و رنگارنگی تصاویری که با دست کشیده شدند، این‌جا ناپدید شده. چرخه‌ی زندگی تجاری، باعث ساخت فیلمی تمام دیجیتال شده که با نسخه‌ی اصلی مو نمی‌زند. هر چند آن را شایسته‌ی تعظیم نمی‌دانم، باید به ساخت این فیلم سرگرم‌کننده‌ی زیبا احترام گذاشت.

ادامه مطلب

سینمای جهان

گفت‌وگو با آن هتوی و متیو مک‌کانهی | دروغ به حفظ آرامش کمک می‌کند؟

فیلم serenity

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: به بهانه‌ی انتشار نسخه‌ی بلو-ری فیلم serenity ، گفت‌وگوی آن هتوی و متیو مک کانهی را درباره‌ی هم‌کاری دوباره‌شان پس از «میان ستاره‌ای» ببینید.

 

مجری:‌ خیلی خوبه که شما دو تا رو باز هم می‌بینم مشخصه با هم هماهنگ شدین برنامه‌ریزی شده بود؟

آن هتو‌ی: نه نبود!

متیو مک‌کانهی: نه، نه فقط ارتباط ذهنی‌مون خیلی قوی‌یه.

در کنار گفت‌وگو با بازیگران فیلم serenity ببینید: هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

این اولین باری‌یه که شما دو تا رو بعد از میانستاره‌ای می‌بینیم. این فیلم هم فیلم خیلی خوبی‌یه. به نظرتون بزرگ‌ترین تفاوت همکاری‌تون این دفعه چی بود؟

آن هتو‌ی: لباس‌ها این دفعه خیلی راحت‌تر بودن. نمی‌خوام غر بزنم ولی لباس فضایی‌ها در میان‌ستاره‌ای خیلی بد بودند. یادمه به خودم می‌گفتم تو تنها دختر این‌جتا هستی و نباید در مورد سنگینی این لباس‌ها نق بزنی. اصلن و ابدن به ناله‌کردن فکر نکن! و بعد مت دیمون بعد بیست دقیقه سر روز اول صداش دراومد که این بدترین لباسی‌یه که پوشیدم و خیالم راحت شد دیگه تنها نیستم. در کل خیلی خوش‌حال بودم که از قبل هم رو می‌شناختیم و باور داشتم هر کاری که با هم انجام می‌دیم باید از اعماق وجودمون و باکیفیت باشه. برای همه‌ی این‌ها خیلی هیجان‌زده بودم.

تو چه‌طور متیو؟ چه فرقی داشت؟

خب مشخصن این دفعه نقش‌های خیلی متفاوتن. این جملات را پیش‌تر درباره‌ی آن ‌هتوی گفته‌ام اما درکش از جهان بازیگری بسیار بالاست. و در مورد بازیگری به اصول و ارزش‌های مشترکی باور داریم، بنابراین شرایط طوری رقم خورده که می‌تونم به‌ش اعتماد کنم. دارم باز هم با یه بازیگر با استعداد بازی می‌کنم که قراره به شکل خوبی من رو به چالش بکشه. ما به خاطر درک مشترکی که از هم داریم از نقطه‌ی صفر شروع نمی‌کنیم و این برای من بخشی از لذت کار با آنی‌یه.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها